|
CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 12:32)  Sedan fortsatte ämnet vidare i den här tråden. Jag trodde inte att det skulle bli någon vidare diskussion men det blev det. Kanske för att du retar upp folk med påståenden du klippt ut från drogliberala sidor, och som är helt emot den vetenskapliga faktan.
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 12:34)  Kanske för att du retar upp folk med påståenden du klippt ut från drogliberala sidor, och som är helt emot den vetenskapliga faktan. Tvärtom, jag påstår saker som jag läst utifrån vetenskapliga fakta som går emot drogmoståndarnas grundlösa argument baserade på 5% fakta och 95% fantasi i bästa fall. Tänker du på någonting specifikt som jag nämner som går emot vetenskapliga fakta?
ängsvädd
11-12-2009, 12:37
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 12:34)  Kanske för att du retar upp folk med påståenden du klippt ut från drogliberala sidor, och som är helt emot den vetenskapliga faktan. Men snälla - starta en tråd om droger eftersom trådskaparen vill att ämnet ska återgå till vad det handlade om - jag har inte läst tråden - i o för sig så är väl cider en drog också.
CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 12:35)  Tvärtom, jag påstår saker som jag läst utifrån vetenskapliga fakta som går emot drogmoståndarnas grundlösa argument baserade på 5% fakta och 95% fantasi i bästa fall.
Tänker du på någonting specifikt som jag nämner som går emot vetenskapliga fakta? Återgå till ursprungsfrågan!!!!
För att återgå till ursprungsfrågan, så tror jag det kan vara en bra idé att föräldrarna till barn/tonårngar som umgås faktiskt träffas och sätter sig ner och diskuterar saken. Hur man ställer sig, vad olika personer har för olika åsikter etc. Om inte annat är det ett jättebra sätt att bemöta "alla andra får". Dessutom, om man säötter sig ner och diskuterar kan man försöka komma fram till en gemensam policy, och försöka hitta gemensamma förhållningssätt. Det blir också enklare för tonåringen att hålla sig till en viss uppsättning regler/riktlinjer om kompisarna har samma att leva efter.
Kanske inte direkt svar på frågan, men ett råd till TS är alltså att prata med fler av dotterns kompisar och tillsammans försöka enas om ett gemensamt förhållningssätt.
(Vad gäller tidigare diskussionen vill jag bara säga till Koi att du får skratta eller gråt,a precis hur mycket du vill - trevligt att jag kan roa någon. Och Nauti, du vill inte tro att cannabis påverkar kroppen, du tror tom att det görs mycket forskning? Det är fel - eftersom det är en drog göra INTE mycket forskning. Men eftersom det absolut inte går att kommunicera med folk med gelé i öronen kommer jag inte ens att försöka i fortsättningen och önskar Koi och Nauti allt gott.)
netaave
11-12-2009, 16:24
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 13:50)  För att återgå till ursprungsfrågan, så tror jag det kan vara en bra idé att föräldrarna till barn/tonårngar som umgås faktiskt träffas och sätter sig ner och diskuterar saken. Hur man ställer sig, vad olika personer har för olika åsikter etc. Om inte annat är det ett jättebra sätt att bemöta "alla andra får". Dessutom, om man säötter sig ner och diskuterar kan man försöka komma fram till en gemensam policy, och försöka hitta gemensamma förhållningssätt. Det blir också enklare för tonåringen att hålla sig till en viss uppsättning regler/riktlinjer om kompisarna har samma att leva efter.
Kanske inte direkt svar på frågan, men ett råd till TS är alltså att prata med fler av dotterns kompisar och tillsammans försöka enas om ett gemensamt förhållningssätt. Det gjordes redan i klassen i 7an, vi är också flera föräldrar (läs mammor) i hennes gäng som fortfarande kollar upp med varandra, men det finns också dom som aldrig bryr sig. Nu går dom alla på gymnasiet i olika skolor på olika orter men håller hop här hemma i byn, i år t.ex. så ska många av dom vara här i vårt hus på nyår. Vi är naturligtvis hemma och det troliga är att dom äter med oss och våra gäster, sen fortsätter fira själva på en annan våning. Tradition är också att alla sover över. Men det är som sagt sällan problem då ingen av dom här dricker. Det som gjorde att jag startade tråden är att en annan mamma och jag började diskutera och hon var av den åsikten att cider 2.25% kan alla barn dricka hur små dom än är, det likställde hon med läsk och 4.5% var väl inte heller så farligt det kunde man väl köpa ut åt dom utan fara. Boken befinner sig i denna flyttkarusell vi har nu troligen i en låda eller kasse mitt i ett kaos (dottern ska flytta och hennes rum ska göras i ordning till mitt arb.rum, nuv arb.rum ska bli gästrum o.s.v) Den är utgiven av Gatulangningsgruppen och FMN i samverkan, Vi har fått 2 ex förmodligen ett med var dotter, 1 var lila och 1 rosa med mjuka pärmar stor som en halv A5, titeln är "Ditt barn och droger" eller nåt liknande. Måste ju vara fler än vi som fått den även på detta forum. När vi fick den med äldsta dottern alltså när hon gick i 6an hade vi den som utgångspunkt för en slags samtalskvällar om droger inför deras flytt till högstadieskolan som då haft problem med några ungdomar som rökte på. Vi hade ut en av poliserna på den roteln som föreläsare, Eje Gustavsson och jag vet att han verkligen underströk det där med att vi skulle vara uppmärksamma även på rökning därför att "kan man inte röka, så röker man heller inte hasch" och att det var också han som hade skrivit så i boken. Lika så både står det där och jag vet att han sa att "första pipan orsakar en så skön känsla att den som upplevt den bara vill tillbaka till det, när så småningom inte det ruset räcker, provas nya och tyngre droger" Detta har jag också senare hört hon från FMN, MajBritt Nyströms son, som idag är ute och pratar med barn på skolor om sitt f.d. missbruk, föreläsa om på skolan när yngsta gick där, det var också hans erfarenhet och känsla att det varit precis så. Hade han inte rökt hade han inte provat hasch, och hade han inte tagit det där första haschruset hade det inte blivit som det blev. Så det spelar ingen roll hur vissa försöker diskutera med mig om just det, jag har min åsikt klar sen länge och har inte för avsikt att ändra på den, tycker jag fått den info som behövs av de som faktiskt måste veta detta bäst, en utövare som blivit "frisk" och en polis på den roteln som såg det här i sin dagliga gärning.  Kan vi NU återgå till att diskutera detta som tråden skapades för?
skånepåg
11-12-2009, 16:30
CITAT (netaave @ 11-12-2009, 16:24)  Det gjordes redan i klassen i 7an, vi är också flera föräldrar (läs mammor) i hennes gäng som fortfarande kollar upp med varandra, men det finns också dom som aldrig bryr sig. Nu går dom alla på gymnasiet i olika skolor på olika orter men håller hop här hemma i byn, i år t.ex. så ska många av dom vara här i vårt hus på nyår. Vi är naturligtvis hemma och det troliga är att dom äter med oss och våra gäster, sen fortsätter fira själva på en annan våning. Tradition är också att alla sover över. Men det är som sagt sällan problem då ingen av dom här dricker.
Det som gjorde att jag startade tråden är att en annan mamma och jag började diskutera och hon var av den åsikten att cider 2.25% kan alla barn dricka hur små dom än är, det likställde hon med läsk och 4.5% var väl inte heller så farligt det kunde man väl köpa ut åt dom utan fara. Men så himla bra!!! Att ni har diskuterat ihop er om en policy och håller på den! Att man hjälper varandra och har koll även på andras barn. Jag tror faktiskt det upplevs som en stor trygghet även av barnen/tonåringarna. Ang cider, visserligen är 2,25% inte mycket, men aldrig att jag skulle ge ett barn det. Varför skulle man, om barn ska ha det festligt kan man dricka läsk, och om det ärnså kan liställas med lösk så varför köpa något som är mycket dyrare och innehåller alkohol???? Däremot skulle jag mycket väl konna tänka mig att köpa det till min tonåring om det ska vara lite extra festligt (obs tonåring från 13 och uppåt). 4,5 % är systemetvara och även om jag skulle kunna tänka mig att köpa det för konsumtion hemma, skulle jag aldrig köpa det till mina barn och låta de ta med det till fest. Menvisst, när barnet fyller 18 kan de lagligen köpa det ute, så efter den åldern är det kanske en annan sak än innan..... Jag skulle vilja säga att det på ett sätt är värre med cider än t.ex. vin - för söt 4,5% cider smakar ganska mycket som läsk och man kan lätt häva i sig en hel del. Vin är svårare att dricka som saft, och öl vet jag inte (för det dricker jag inte alls  ).... Alltså, ju mindre alkohol man smakar ju lömskare är det egentligen.....
Då tillhör din granne de 20% som tycker att det är OK och du och jag tillhör de 80% som tycker att det inte är OK Statistiken talar för sig själv denna gång Läs gärna SvD pappersvarianten idag om detta
netaave
11-12-2009, 16:41
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 16:32)  Men så himla bra!!! Att ni har diskuterat ihop er om en policy och håller på den! Att man hjälper varandra och har koll även på andras barn. Jag tror faktiskt det upplevs som en stor trygghet även av barnen/tonåringarna. Ang cider, visserligen är 2,25% inte mycket, men aldrig att jag skulle ge ett barn det. Varför skulle man, om barn ska ha det festligt kan man dricka läsk, och om det ärnså kan liställas med lösk så varför köpa något som är mycket dyrare och innehåller alkohol???? Däremot skulle jag mycket väl konna tänka mig att köpa det till min tonåring om det ska vara lite extra festligt (obs tonåring från 13 och uppåt). 4,5 % är systemetvara och även om jag skulle kunna tänka mig att köpa det för konsumtion hemma, skulle jag aldrig köpa det till mina barn och låta de ta med det till fest. Menvisst, när barnet fyller 18 kan de lagligen köpa det ute, så efter den åldern är det kanske en annan sak än innan..... Jag skulle vilja säga att det på ett sätt är värre med cider än t.ex. vin - för söt 4,5% cider smakar ganska mycket som läsk och man kan lätt häva i sig en hel del. Vin är svårare att dricka som saft, och öl vet jag inte (för det dricker jag inte alls  ).... Alltså, ju mindre alkohol man smakar ju lömskare är det egentligen..... Ja både cider o alkoläsk är lömska. Jag skulle nog försöka undvika även 2.25 till dom var lite äldre än 13 iaf. Och 4.5 går helt bort till dom kan köpa själva. CITAT (LasseB @ 11-12-2009, 16:35)  Då tillhör din granne de 20% som tycker att det är OK och du och jag tillhör de 80% som tycker att det inte är OK Statistiken talar för sig själv denna gång Läs gärna SvD pappersvarianten idag om detta Synd att det inte står i nätdelen också för papparsdelen finns nog inte här.
Varför inte köpa alkoholfri cider till sina småbarn. Ingen vettig förälder, serverar väl sina små barn en folköl??? Det är ju samma sak, bara för att det ser drickamässigt ut, är det öl Lika dumt som att säga,"jag är helnykterist, men dricker cider". Då är man inte helnykterist...
netaave
11-12-2009, 17:39
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 16:47)  Varför inte köpa alkoholfri cider till sina småbarn. Ingen vettig förälder, serverar väl sina små barn en folköl??? Det är ju samma sak, bara för att det ser drickamässigt ut, är det öl Lika dumt som att säga,"jag är helnykterist, men dricker cider". Då är man inte helnykterist...  Dricker nästan hellre sån jag också  coops jordgubbscider är jättegod, ibland blandar vi den med apelsinjuice o så lite is i  smaskens Ja eller säga att man är vegeterian och äter fisk och kyckling
CITAT (netaave @ 11-12-2009, 17:39)  Dricker nästan hellre sån jag också  coops jordgubbscider är jättegod, ibland blandar vi den med apelsinjuice o så lite is i  smaskens Ja eller säga att man är vegeterian och äter fisk och kyckling Föredrar samma cider jag... Jättegod är den  Det festliga ligger ju inte i alkoholen, utan i umgänget.
Anki på Öland
11-12-2009, 17:54
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 16:32)  ...................Menvisst, när barnet fyller 18 kan de lagligen köpa det ute, så efter den åldern är det kanske en annan sak än innan............... Det är fortfarande olagligt att köpa ut åt en 18-åring, kallas fortfarande langning...... Anki
CITAT (netaave @ 11-12-2009, 16:24)  Det som gjorde att jag startade tråden är att en annan mamma och jag började diskutera och hon var av den åsikten att cider 2.25% kan alla barn dricka hur små dom än är, det likställde hon med läsk och 4.5% var väl inte heller så farligt det kunde man väl köpa ut åt dom utan fara. En fråga: Är det att den 17-åriga dottern (17 år och 11 månader, eller?) dricker cider 2,25 - 5,2 % som du blir upprörd över? Jag håller bestämt med om att små barn inte ska dricka någonting med något som helst uns av alkohol i, eller ens kaffe, men om jag skulle lägga mig i vad mina bekanta låter sina 17-åringar hälla i sig så anser jag nog att jag hellre borde skaffa ett liv... eller en hobby.
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 17:42)  Det festliga ligger ju inte i alkoholen, utan i umgänget. Den åsikten hade du själv också kring 18-årsåldern eller?  Tror det är väldigt få som kör med det tänket i den åldern när helgen och festen kommer
CITAT (Nauti @ 11-12-2009, 18:01)  Den åsikten hade du själv också kring 18-årsåldern eller?  Tror det är väldigt få som kör med det tänket i den åldern när helgen och festen kommer  Nu är varken jag eller netaave arton år, och det var henne jag svarade.
smörblomma
11-12-2009, 18:05
CITAT (Grå @ 11-12-2009, 17:59)  En fråga: Är det att den 17-åriga dottern (17 år och 11 månader, eller?) dricker cider 2,25 - 5,2 % som du blir upprörd över? Jag håller bestämt med om att små barn inte ska dricka någonting med något som helst uns av alkohol i, eller ens kaffe, men om jag skulle lägga mig i vad mina bekanta låter sina 17-åringar hälla i sig så anser jag nog att jag hellre borde skaffa ett liv... eller en hobby. Touché!
CITAT (Grå @ 11-12-2009, 17:59)  En fråga: Är det att den 17-åriga dottern (17 år och 11 månader, eller?) dricker cider 2,25 - 5,2 % som du blir upprörd över? Jag håller bestämt med om att små barn inte ska dricka någonting med något som helst uns av alkohol i, eller ens kaffe, men om jag skulle lägga mig i vad mina bekanta låter sina 17-åringar hälla i sig så anser jag nog att jag hellre borde skaffa ett liv... eller en hobby. Det har du rätt i, i sak, men jag kan nog tycka att frågan är berättigad, om ens egen unge umgås med den som får alkohol hemma... Tror det är svårare att säja nej, om kompisen får alkohol av sin morsa, och man sitter brevid ... Ger hon sin egen, kan hon ge min också, om hon tycker det är läsk.
Aqvakul
11-12-2009, 18:10
CITAT (Grå @ 11-12-2009, 17:59)  En fråga: Är det att den 17-åriga dottern (17 år och 11 månader, eller?) dricker cider 2,25 - 5,2 % som du blir upprörd över? Jag håller bestämt med om att små barn inte ska dricka någonting med något som helst uns av alkohol i, eller ens kaffe, men om jag skulle lägga mig i vad mina bekanta låter sina 17-åringar hälla i sig så anser jag nog att jag hellre borde skaffa ett liv... eller en hobby.
netaave
11-12-2009, 18:15
CITAT (Grå @ 11-12-2009, 17:59)  En fråga: Är det att den 17-åriga dottern (17 år och 11 månader, eller?) dricker cider 2,25 - 5,2 % som du blir upprörd över? Jag håller bestämt med om att små barn inte ska dricka någonting med något som helst uns av alkohol i, eller ens kaffe, men om jag skulle lägga mig i vad mina bekanta låter sina 17-åringar hälla i sig så anser jag nog att jag hellre borde skaffa ett liv... eller en hobby. Min yngsta dotter blir 17 i februari och dricker som sagt inte. Den jag diskuterade med har en dotter som är ett år yngre.
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 18:09)  Det har du rätt i, i sak, men jag kan nog tycka att frågan är berättigad, om ens egen unge umgås med den som får alkohol hemma... Tror det är svårare att säja nej, om kompisen får alkohol av sin morsa, och man sitter brevid ... Ger hon sin egen, kan hon ge min också, om hon tycker det är läsk.  Då har man som nykteristmamma rätt att bestämma att ens dotter inte får dricka någon som helst alkohol. Om dottern har fått en sjysst uppfostran hemifrån så är hon stor nog att kunna säga nej tack. Det låter som att dottern inte får umgås ensam med jämnåriga kompisar för att det finns risk för att de kan sitta och tuta i sig cider? Är mamma alltid med?
netaave
11-12-2009, 18:18
CITAT (pejori @ 11-12-2009, 18:04)  Nu är varken jag eller netaave arton år, och det var henne jag svarade.  Nej vi är ju nitton båda två
CITAT (netaave @ 11-12-2009, 18:15)  Min yngsta dotter blir 17 i februari och dricker som sagt inte. Den jag diskuterade med har en dotter som är ett år yngre. Ok, då missuppfattade jag väl det första inlägget du skrev då. CITAT Har råkat i diskussion med en annan tonårsmamma som tycker det är helt ok att hennes tonåring dricker starkcider när dom har fest hemma. Tösen är 17 år och går fortfarande i skolan. Jag tycker inte det känns ok, är det tillåtet hemma anser jag att då kan man inte säga ifrån annars heller. Ingen av mina har ens smakat innan dom själva kan handla.
CITAT (Grå @ 11-12-2009, 18:18)  Då har man som nykteristmamma rätt att bestämma att ens dotter inte får dricka någon som helst alkohol. Om dottern har fått en sjysst uppfostran hemifrån så är hon stor nog att kunna säga nej tack. /.../ Japp...Jag håller med, men ser ändå problemet, men jag ser till mina egna i första hand, så därför håller jag med om, att jag inte bryr mej vad grannen häller i sin unge.. Sedan behöver man inte vara helnykterist, för att inte tillåta underåriga att dricka... Men visst 17 och 11 mån. så skulle jag nog bjuda min dotter på en cider 2,25...
netaave
11-12-2009, 18:24
CITAT (Grå @ 11-12-2009, 18:19)  Ok, då missuppfattade jag väl det första inlägget du skrev då. Ja hon är 93a född i dec så där skrev jag fel ska ju vara 16.
smörblomma
11-12-2009, 18:28
CITAT (netaave @ 11-12-2009, 18:24)  Ja hon är 93a född i dec så där skrev jag fel ska ju vara 16.
*Stintan*
11-12-2009, 18:53
CITAT (netaave @ 11-12-2009, 18:15)  Min yngsta dotter blir 17 i februari och dricker som sagt inte. Den jag diskuterade med har en dotter som är ett år yngre. Om man som förälder anser att ens tonåring inte ska dricka cider så är det nog rätt kört om man inte lyckats få dom att fatta det när dom är 17 år. Rökning och alkohol diskuterar man väl förhoppningsvis långt tidigare med sina barn än när dom snart är myndiga.
netaave
11-12-2009, 19:16
CITAT (*Stintan* @ 11-12-2009, 18:53)  Om man som förälder anser att ens tonåring inte ska dricka cider så är det nog rätt kört om man inte lyckats få dom att fatta det när dom är 17 år. Rökning och alkohol diskuterar man väl förhoppningsvis långt tidigare med sina barn än när dom snart är myndiga. Ja naturligtvis, det här med rökning tror jag vi diskuterade tidigt, redan på dagis får dom ju lära sig att det inte är bra. Ingen av oss röker men barnens mormor och andra släktingar gör det så det har ändå funnits i närheten. Sen dricker ju vi ibland vin till maten o.s.v. så det är dom ju också uppväxta med, men förhoppningvis har våra relativt sunda alkoholvanor smittat sig på dom även om den dan skulle komma då även den yngsta börjar dricka nåt med alkohol i.
!8 år !handlar om disiplin och att vara föräldrer eller kompis,här vill våra barn ha föräldrar,kompisar de väl själva en snapps några öl och ett par glas vin men inte mer i tanke på barnbnarna.Man ska inte supa ihop med sina barn.Om man vill vara seriös föräldrer.
*Stintan*
12-12-2009, 06:45
CITAT (Motti @ 12-12-2009, 02:45)  !8 år !handlar om disiplin och att vara föräldrer eller kompis,här vill våra barn ha föräldrar,kompisar de väl själva en snapps några öl och ett par glas vin men inte mer i tanke på barnbnarna.Man ska inte supa ihop med sina barn.Om man vill vara seriös föräldrer.  Vem har pratat om att supa ihop med sina barn?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|