Sidor: 1, 2, 3, 4
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2009, 19:43) *
Det fick mina tjejer också och dom har varken blivit rökare, alkoholister eller knarkare.
Du kan väl inte veta hur mycket andra läst på och vad eller vilka erfarenheter andra har. Lägg ner din besserwisserattityd så kanske det kan bli lite intressanta diskussioner någon gång.
Tydligen så kan jag det. Jag vet att FMN absolut inte är en pålitlig källa och de spyr ur sig samma dravel som alltid och det är samma myter som vandrar hit och dit när det gäller olika droger och olika länder. Det finns ingen statistik eller dokumentation som tyder på många av de saker de påstår sig veta.

Med tanke på de tidigare inläggen kan man ju förutsätta att folk inte är särskilt insatta också. Det är litet skillnad på kokain och cannabis xP
pejori
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:48) *
Tydligen så kan jag det. Jag vet att FMN absolut inte är en pålitlig källa och de spyr ur sig samma dravel som alltid och det är samma myter som vandrar hit och dit när det gäller olika droger och olika länder. Det finns ingen statistik eller dokumentation som tyder på många av de saker de påstår sig veta.

Med tanke på de tidigare inläggen kan man ju förutsätta att folk inte är särskilt insatta också. Det är litet skillnad på kokain och cannabis xP

Med ditt sätt att argumentera, har du om inte annat, en framtid inom försäkringskassan.
Dom kan ostraffat dömma ut en hel yrkeskår (läkarnas kompetens) och sätter sig över andras åsikter utan någon nyansering eller hänsyn till omständigheter.
Allt som inte faller dej på läppen är trams och okunskap...Undrar vem som har den största okunskapen, den som varit med, eller den som bara läst det som passar dom???
MariaS
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 20:47) *
Med ditt sätt att argumentera, har du om inte annat, en framtid inom försäkringskassan.
Dom kan ostraffat dömma ut en hel yrkeskår (läkarnas kompetens) och sätter sig över andras åsikter utan någon nyansering eller hänsyn till omständigheter.
Allt som inte faller dej på läppen är trams och okunskap...Undrar vem som har den största okunskapen, den som varit med, eller den som bara läst det som passar dom???

tummenupp.gif
herkules
jag tycker folk som dricker är dumma i skallen.
så nä - tonåringar ska inte få dricka alkohol förrän de kan köpa det själva på bolaget eller krogen.
Meriona
Fast de kan köpa de på krogen från de fyller arton år. Så när de är arton kan jag kanske tycka att de kan smaka. Men jag skulle inte låta dem ha förfest hemma, aldrig i livet.
Aqvakul
Problemet i vår familj var med sonen, som har en 3 ½ år äldre syster. Hur gör man med en 17-åring som har en egen alkoholleverantör i familjen. (Detta är snart 10 år sen, men jag minns situationen väl)
pejori
CITAT (Meriona @ 10-12-2009, 20:59) *
Fast de kan köpa de på krogen från de fyller arton år. Så när de är arton kan jag kanske tycka att de kan smaka. Men jag skulle inte låta dem ha förfest hemma, aldrig i livet.

Dom får köpa på krogen och dom får arbeta på systembolaget vid arton, men inte köpa ut...
Knepigt.

nu gälde frågan en sjutonåring, och där är det tvärstopp.
Dom får inte köpa alkoholcider alls, om dom är under arton(räknas som folköl) och absolut inte starkcider...

CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 21:05) *
Problemet i vår familj var med sonen, som har en 3 ½ år äldre syster. Hur gör man med en 17-åring som har en egen alkoholleverantör i familjen. (Detta är snart 10 år sen, men jag minns situationen väl)

Inte mycket man kan göra, mer än att försöka förklara för båda vad som gäller och vad som händer den som köper ut till minderårig...
Sedan får man se till, hur ofta och hur mycket det rör sig om, och hur mycket den underårige dricker.
Är det överkonsumtion, får man vara strängare.

Det är knivigt när äldre syskon handlar ut...
Aqvakul
Sonen har alltid lyckats hantera sitt alkoholintag, men det var ju inte lätt att veta då...
Nauti
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 20:47) *
Vem här har varit med? Har du sett nivån på diskussionen? Att bara ha läst på och har FMN som källa tyder väl knappast på någon egentlig kunskap i ämnet? Jag har läst en hel del och jag har läst om såväl nackdelar som fördelar.
pejori
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 21:11) *
Sonen har alltid lyckats hantera sitt alkoholintag, men det var ju inte lätt att veta då...

Kanske förmaningarna och förklaringarna fastnade ändå...
Mer kan man inte göra, såvida man inte vill sätta dit sitt andra barn.

Man märker om ungarna blir fulla ofta, och då handlar man på annat sätt, men visst är man orolig, innan man sitter med facit i handen... tummenupp.gif kompiskram.gif

Tror också att äldre syskon, drar öronen åt sig, om dom ser småsyskonen dricka för mycket och för ofta.
Då köper dom kanske inte ut lika mycket/ofta. dunno.gif
Nauti
Vill de få tag på sprit så får de det. Vad är då bäst, att få det från Systembolaget eller från någon som köpt utomlands och köpt in eller någon som bränner eget? Jag vet då var jag helst ser mina pengar landa.
Anki på Öland
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 18:55) *
..................Cannabis är väl det lättaste av de lätta drogerna att få tag i och det kan väl finnas vissa saker som lockar där som inte finns hos någon av de lagliga drogerna. Som jag sade, man får leta upp objektiv information, väga nackdelar mot fördelar och väga sitt beslut på den grunden..................

Precis så sitter säkert ungdomar som är på väg att bli narkomanerna och kalkulerar...... thumbdown.gif
Anki
gnon49
Hur ungdomar förhåller sig till alkohol eller andra droger beror nog inte på om föräldrarna tar ett glas eller för den delen röker. Tror att det är hur föräldrarna är som just föräldrar. Hur ungdomar skall lyckas i vuxenlivet beror inte på en enda faktor. En bra uppväxt med kärlek och goda skratt, men med klara regler är vad alla ungdomar borde få. Om sen föräldrarna tar ett glas, kanske blir på lyran en gång om året, eller röker lagom påverkar inte ungdomarna om hemmet är just ett hem. Ett hem som är tryggheten där föräldrarna ställer upp i vått och torrt för sina barn, men ändå ställer krav. Då blir det i dom allra flesta fall ungdomar som går ut i vuxenlivet beredda att ta över efter oss gamlingar.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 10-12-2009, 21:15) *
Hur ungdomar förhåller sig till alkohol eller andra droger beror nog inte på om föräldrarna tar ett glas eller för den delen röker. Tror att det är hur föräldrarna är som just föräldrar. Hur ungdomar skall lyckas i vuxenlivet beror inte på en enda faktor. En bra uppväxt med kärlek och goda skratt, men med klara regler är vad alla ungdomar borde få. Om sen föräldrarna tar ett glas, kanske blir på lyran en gång om året, eller röker lagom påverkar inte ungdomarna om hemmet är just ett hem. Ett hem som är tryggheten där föräldrarna ställer upp i vått och torrt för sina barn, men ändå ställer krav. Då blir det i dom allra flesta fall ungdomar som går ut i vuxenlivet beredda att ta över efter oss gamlingar.

Precis, visst är det så! tummenupp.gif
Meriona

Det där kan jag skriva under på, föräldrar har alldeles för lite tid att prata med sina barn och ungdomar. Det är nog det som brister om något....
pejori

O ja visst är det så...
Nauti
CITAT (Anki på Öland @ 10-12-2009, 21:15) *
Precis så sitter säkert ungdomar som är på väg att bli narkomanerna och kalkulerar...... thumbdown.gif
Anki
Mm, precis. Jag är blivande narkoman och mitt liv är på väg utför tongue.gif

Att inte svälja propaganda med hull och hår måste ses som någonting negativt. Att man själv letar upp objektiva fakta och baserar sin uppfattning utifrån det är typiska knarkarfasoner!
Gunilla T
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 19:13) *
Sedan måste jag fråga, tror du att man kan bruka cannabis precis som att man kan bruka alkohol? Missbrukar man båda direkt man använder dem eller går det enbart att missbruka cannabis men inte bruka det?

Om man tar ett glas vin på helgen, är man då alkoholist? Om man röker en gång på helgen, är man då missbrukare?

Kan man inte kalla det för dravel om det är baserat på ingenting alls och stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten?

Det finns ett stort antal människor som använder cannabis precis som andra använder alkohol. De lever inte i misär utan sköter sina sociala åtaganden i livet men det är inget att rekommendera för de har ett stort riskbeteende och missbruket tenderar att accelerera så småningom men en del klarar det och slutar. Fast det är som att spela rysk roulett med sitt liv, ingen börjar missbruka i avsikt att hamna i knarkarkvartar men alltför många hamnar där iaf.

Allt bruk av cannabis är missbruk, det är en illegal drog och det är viktigt att markera var gränsen går, en gräns som inte bör flyttas.

Man är inte alkoholist med ett glas vin till helgen men om man röker cannabis varje helg är man missbrukare.

Beträffande FMN så startades det en gång i tiden för föräldrar och av föräldrar till missbrukande barn. FMN har gjort mycket gott där föräldrar fått hjälp och stöd men deras påståenden om att risken att bli missbrukare ökar om man snusar eller röker är naturligtvis inte sant...

Man måste förstå att dessa föräldrar i första hand anklagar sig själva och därför behöver något som lindrar deras egen skuldkänsla.
MariaS

Exakt! Kunde inte ha sagt det bättre själv! tummenupp.gif
gnon49
Är själv helnykterist, men cider tycker jag om. jag röker, men skulle aldrig komma på tanken att använda droger som är klassade som narkotika. Ett säkert sätt att förstöra sin kropp i det långa loppet. Har någon hört talas om en 60-årig knarkare eller cannabisrökare eller vad det nu kan vara. Nej sanningen är ytterst få missmrukare av droger eller alkohol uppnår pensionsåldern. Ett säkert sätt att veta om man är i riskzonen, är ens attityd mot sitt eget brukande. Ser man bara fördelar och negligerar nackdelarna så borde en varningsklocka ringa. Då lever man inte särskilt hälsosamt.
KRT
Intressant diskussion detta.... Förs plötsligt sisådär en 15 år tillbaka i tiden till när man själv gick på gymnasiet, betänk att detta var då den sk. "alkoläsken" kom och det skrevs hyllmeter om hur farligt det var och att en hel generation nu skulle bli alkoholister laugh.gif

Min personliga erfarenhet är att totalförbud mot något (ex alkohol) leder till ett av två möjliga beteenden; 1) Tonåringen testar så fort det är möjligt (och tro mig, möjligheterna finns ALLTID) eller 2) tonåringen gör som föräldrarna säger, vilket som är troligast kan man ju själv räkna ut.
Alltså, att totalförbjuda något, utan en dialog först är inte en metod jag kommer tillämpa, om jag ska uttrycka mig finkänsligt. Hade en kompis vars föräldrar tillämpade detta, det slutade med att de fick hämta en dotter på akuten (magpumpad) och den andra stod bredvid och såg ur som ett fån.....

Är själv uppfostrad med att få smaka hemma, inga mängder, men om det dracks vin fick vi gärna smaka. Hände också att vi fick en flaska vin om vi skulle ha tjejmiddag hemma. Dock aldrig sprit eller några större mängder, utan bara lite vin till maten. Trots detta slapphänta smile.gif agerande har varken jag eller kompisarna blivit någa alkoholister... Tvärt om, faktiskt.

Argumentet att den som bjuds hemma skulle bli alkoholister eller dricka mer som vuxna köper jag inte!. Det handlar med största sannolikhet INTE om alkoholen utan om attityden till alkohol och reaktionerna på alkohol. Dessutom, i familjer där det konsumeras stora mängder alkohol varje dag eller varje helg, finns med största sannolikhet stora problem som ligger bakom alkoholkosumtionen, och att växa upp under dessa omständigheter, med dessa problem kan förmodligen ge stora effekter på barnen, totalt oavsett alkohols inblanding eller ej....

Jag tror på att ha en dialog, att förklara och vara tydlig med konkreta argument. Att bara säga att "sådan är lagen" är lika korkat som tonåringens "alla får/gör/har".... Framför allt tror jag det är viktigt att man inte "dömer", att barnet/ronåringen känner att OM något blir fel, så ska de våga berätta eller ringa efter hjälp. Att man är förstående och försöker arbeta med en konstruktiv lösning.
För mig som förälder är det illa om barnet dricker sig redlös på en fest, men ÄNNU värre är det om den körs hem av polis eftersom den inte vågar ringa mig så jag kan hämta honom/henne.......

Vad gäller droger, behvöer vi inte ens ta upp det eftersom orginalfrågan gällde starkcider. Jag skulle vilja säga att jag anser det beror på flickan, på typen av fest, på kompisarna etc. En starkcider på en tjejmiddag hemma som inte slutar på disco/Krogen skulle jag tyck är OK, många på en stor FF-fest eller förfest för en helnatt på stan - aldrig.
MariaS
CITAT (gnon49 @ 10-12-2009, 21:38) *
Är själv helnykterist, men cider tycker jag om. jag röker, men skulle aldrig komma på tanken att använda droger som är klassade som narkotika. Ett säkert sätt att förstöra sin kropp i det långa loppet. Har någon hört talas om en 60-årig knarkare eller cannabisrökare eller vad det nu kan vara. Nej sanningen är ytterst få missmrukare av droger eller alkohol uppnår pensionsåldern. Ett säkert sätt att veta om man är i riskzonen, är ens attityd mot sitt eget brukande. Ser man bara fördelar och negligerar nackdelarna så borde en varningsklocka ringa. Då lever man inte särskilt hälsosamt.

Riskzonen är väl stor även för de som försvarar beteendet!
herkules
CITAT (Gunilla T @ 10-12-2009, 21:30) *
/..../
Allt bruk av cannabis är missbruk, det är en illegal drog och det är viktigt att markera var gränsen går, en gräns som inte bör flyttas.
Man är inte alkoholist med ett glas vin till helgen men om man röker cannabis varje helg är man missbrukare.
/.../

nej, allt bruk av cannabis är inte missbruk, jag hoppas och tror att cannabis kommer bli laglig för svårt cancersjuka människor även här i sverige.

jag tycker man är alkis om man dricker vin/alkohol på helgerna, helgalkis, folk vill "koppla av".
Nauti
Det finns ett stort antal människor som använder cannabis precis som andra använder alkohol. De lever inte i misär utan sköter sina sociala åtaganden i livet men det är inget att rekommendera för de har ett stort riskbeteende och missbruket tenderar att accelerera så småningom men en del klarar det och slutar. Fast det är som att spela rysk roulett med sitt liv, ingen börjar missbruka i avsikt att hamna i knarkarkvartar men alltför många hamnar där iaf.

Beträffande FMN så startades det en gång i tiden för föräldrar och av föräldrar till missbrukande barn. FMN har gjort mycket gott där föräldrar fått hjälp och stöd men deras påståenden om att risken att bli missbrukare ökar om man snusar eller röker är naturligtvis inte sant...

Man måste förstå att dessa föräldrar i första hand anklagar sig själva och därför behöver något som lindrar deras egen skuldkänsla.
Fast det är ju mycket ovanligare att man blir beroende av cannabis än av alkohol och det är inte fysiskt beroendeframkallande, vilket alkohol är. Att jämföra de två drogerna tycker jag är dumt, alkohol innebär mycket större risker. Jag har väldigt negativa erfarenheter av alkohol medan jag inte har några negativa erfarenheter av cannabis.

Att sluta med cannabis är oftast någonting lätt eftersom det inte är fysiskt beroendeframkallande, att sluta med cannabis är oftast lätt och leder inte till större problem än sömnsvårigheter, dålig aptit, svettningar, en känsla av tristess och i värsta fall depressioner. Alkoholavvänjning leder oftast till mycket värre konsekvenser än så och kan i värsta fall leda till döden. De symptom man kan få av ett långvarigt cannabisbruk är temporära medan alkohol ofta ger irreparabla skador, ofta i hjärnan.

När du talar om ett missbruk så vill jag veta vad du menar. Alla kan klara av att sluta om de vill, men vad är det värsta som kan hända vid långvarigt bruk av cannabis? Jag ser inte hur ens liv skulle gå så åt helvete av endast ett bruk av cannabis. Tänker du inte på blandmissbrukare som bland annat brukar cannabis i den där situationen?

Varför är det ett missbruk att röka cannabis vid utvalda tillfällen men inte att ta ett glas rödvin, är inte det litet motsägelsefullt?

CITAT (gnon49 @ 10-12-2009, 21:38) *
Så du är emot dem för att de är klassade som narkotika enbart? Du vill inte veta varför de är klassade som narkotika? Du vill inte veta om det finns en motivering till det eller tänka själv? Jag tycker det är att direkt säga att medborgarna inte är tillräckligt ansvarstagande eller intelligenta för att ta hand om sig själva. I många fall stämmer det ju, men för de som vill är det ju som bekant inga problem att få tag på droger av olika slag.

Jag har hört talas om väldigt många 60-åriga cannabisrökare som rökt sedan sin ungdom tongue.gif Sanningen är den att många håller inne med sitt bruk och det är troligtvis många fler som brukar droger än vad som syns i statistiken.

Ja, att bara se till fördelarna och ignorera nackdelarna är ett destruktivt beteende. Jag anser att man alltid skall kolla upp båda delarna och sedan göra en avvägning och avgöra om man vill bruka drogen eller inte.
Aqvakul

Missbruk innebär för mig beroende och negativa konsekvenser av medicinsk, ekonomisk eller social art. I det avseendet är det tämligen egalt om det handlar om alkohol eller cannabis. Vi har bestämt att alkohol under vissa förutsättningar är OK, därför att det brukats häri många århundraden. Cannabis är en relativ nykomling som vi förklarat olaglig. I andra länder så är förhållandena snarast de omvända. Det är alltså en slags social konvention. Jag tänker inte propagera för att vi ska släppa haschet fritt. Det räcker med de problem vi har med alkoholen. Vi behöver inte legalisera fler droger.

Däremot kan det vara svårt för ungdomar att förstå varför hållningen är så tolerant mot alkohol, medan den är stenhård mot cannabis. Många som prövat båda bedömer dem som olika, men har ofta svårt att se vilken av dem som orsakar störst problem. Tonårsföräldrar är ofta livrädda för att deras ungdomar ska hamna i missbruk och har ofta svårt att hantera narkotikadiskussionen. För att avskräcka unga från narkotika predikar de gärna att beroendet inträffar väldigt snabbt och att man snart fortsätter med tyngre droger. Många unga har andra erfarenheter och misstror de vuxnas kunskap. Jag vill absolut inte legalisera narkotika, men tror att informationen bör nyanseras och verklighetsanpassas

Tack och lov att jag inte längre är vare sig tonåring eller tonårsförälder. Det är en jättetuff tid för bägge parter...

Nauti
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 21:45) *
nej, allt bruk av cannabis är inte missbruk, jag hoppas och tror att cannabis kommer bli laglig för svårt cancersjuka människor även här i sverige.

jag tycker man är alkis om man dricker vin/alkohol på helgerna, helgalkis, folk vill "koppla av".
Jag skulle gärna se cannabis legaliseras för medicinskt bruk av många fler anledningar och symptom än bara för cancersjuka. Det finns en hel del bevisade medicinska användningsområden för cannabis.

Kanske borde en ny tråd startas angående det här ämnet i stället?
pejori
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 21:50) *
Fast det är ju mycket ovanligare att man blir beroende av cannabis än av alkohol och det är inte fysiskt beroendeframkallande, vilket alkohol är. Att jämföra de två drogerna tycker jag är dumt, alkohol innebär mycket större risker. Jag har väldigt negativa erfarenheter av alkohol medan jag inte har några negativa erfarenheter av cannabis.

Att sluta med cannabis är oftast någonting lätt eftersom det inte är fysiskt beroendeframkallande, att sluta med cannabis är oftast lätt och leder inte till större problem än sömnsvårigheter, dålig aptit, svettningar, en känsla av tristess och i värsta fall depressioner. Alkoholavvänjning leder oftast till mycket värre konsekvenser än så och kan i värsta fall leda till döden. De symptom man kan få av ett långvarigt cannabisbruk är temporära medan alkohol ofta ger irreparabla skador, ofta i hjärnan.

När du talar om ett missbruk så vill jag veta vad du menar. Alla kan klara av att sluta om de vill, men vad är det värsta som kan hända vid långvarigt bruk av cannabis? Jag ser inte hur ens liv skulle gå så åt helvete av endast ett bruk av cannabis. Tänker du inte på blandmissbrukare som bland annat brukar cannabis i den där situationen?

Varför är det ett missbruk att röka cannabis vid utvalda tillfällen men inte att ta ett glas rödvin, är inte det litet motsägelsefullt?

Därför att cannabis är olagligt, det är inte vin... slap.gif
Du låter som du lever i drogkvarteren i kristiania.
Dom har samma resonemang om droger.
"Jag kan sluta när jag vill och det är inte farligt..." slap.gif
Gita

Jag tror/anser att du har helt rätt, ungdomar som är trygga och mår bra och har en öppen relation till sina föräldrar klarar sig bra även om de av nyfikenhet skulle testar olika droger någon gång.
När det gäller alkohol så fick våra barn (från 17 -18 årsåldern) ta ett glas vin till maten tillsammans med oss om de ville ,oftast tyckte de att cocacola smakade bättre och ingen av dem har eller har haft några som helst alkoholproblem.
Däremot köpte vi aldrig ut något som de kunde dricka utanför vår kontroll, fast viss hände det, som väl hänt i de flesta familjer, att någon flaska försvann från barskåpet.
Gita
herkules
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 21:54) *
/.../

där har jag bott! och de pratar inte alls sådär.
bara så du vet.
däremot så känner jag många alkoholister som säger att deras drickande inte är farligt
"jag har ju slutat med brännvinet, dricker bara vin nu".
tjipp! yahoo.gif
alla droger är samma skit om det inte används som läkemedel ordinerat av kunnig personal (och nu menar jag ingen sommelier)
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 21:51) *
Missbruk innebär för mig beroende och negativa konsekvenser av medicinsk, ekonomisk eller social art. I det avseendet är det tämligen egalt om det handlar om alkohol eller cannabis. Vi har bestämt att alkohol under vissa förutsättningar är OK, därför att det brukats häri många århundraden. Cannabis är en relativ nykomling som vi förklarat olaglig. I andra länder så är förhållandena snarast de omvända. Det är alltså en slags social konvention. Jag tänker inte propagera för att vi ska släppa haschet fritt. Det räcker med de problem vi har med alkoholen. Vi behöver inte legalisera fler droger.

Däremot kan det vara svårt för ungdomar att förstå varför hållningen är så tolerant mot alkohol, medan den är stenhård mot cannabis. Många som prövat båda bedömer dem som olika, men har ofta svårt att se vilken av dem som orsakar störst problem. Tonårsföräldrar är ofta livrädda för att deras ungdomar ska hamna i missbruk och har ofta svårt att hantera narkotikadiskussionen. För att avskräcka unga från narkotika predikar de gärna att beroendet inträffar väldigt snabbt och att man snart fortsätter med tyngre droger. Många unga har andra erfarenheter och misstror de vuxnas kunskap. Jag vill absolut inte legalisera narkotika, men tror att informationen bör nyanseras och verklighetsanpassas

Tack och lov att jag inte längre är vare sig tonåring eller tonårsförälder. Det är en jättetuff tid för bägge parter...
Okej, det stämmer ganska väl överens med min bild av ett missbruk. Däremot ser jag inga sådana problem med ett kontrollerat cannabisbruk. Att du brukar cannabis då och då innebär inte att du skadar kroppen fysiskt(förutsatt att du konsumerar det på rätt sätt, rökningen i sig kan vara skadlig). Vad gäller ekonomi så kan det ju givetvis kosta, men det gör väl allting och så länge man inte MÅSTE ha drogen och MÅSTE få tag på pengar någonstans ifrån som kan vara ett inte alltför ovanligt scenario i ett missbrukarfall av någon tyngre drog, så är dock inte fallet med cannabis. Rent socialt kan det ju vara en av cannabisens stora fördelar, där ser jag inget som helst problem.

Jag förstår tänket med att inte legalisera fler droger för att det skulle innebära mer problem, men samtidigt har man då inte tänkt igenom det hela. Man får ju även begrunda de negativa konsekvenser som man får ut av att ha det kriminaliserat och vilka som tjänar på det. Kolla på utvecklingen i USA när alkoholen förbjöds och vilka som tjänade på det. Vi kan ju kolla så nära som på grannlandet Danmark för att se några extrema negativa konsekvenser en kriminalisering kan leda till. Det här är för mycket för att gå in på så det tänker jag inte göra, men det hela är inte så enkelt som att en kriminalisering leder till färre problem och i mindre utsträckning.

Jag vet inte hur jag ställer mig inför en legalisering av olika droger, jag är inte tillräckligt insatt i hur det påverkar, det är som sagt mycket att gå in på. Det som leder till minst lidande ser jag som den bästa lösningen, sedan känns det inte bra att jag inte själv får ta ansvar för vad jag konsumerar. Det känns nedvärderande och fördummande på något vis.

Det du tar upp i det sista stycket kan jag inte mer än hålla med om.
pejori
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 21:59) *
där har jag bott! och de pratar inte alls sådär.
bara så du vet.
däremot så känner jag många alkoholister som säger att deras drickande inte är farligt
"jag har ju slutat med brännvinet, dricker bara vin nu".
tjipp! yahoo.gif
alla droger är samma skit om det inte används som läkemedel ordinerat av kunnig personal (och nu menar jag ingen sommelier)

giggle.gif giggle.gif Alla missbrukare säger, "jag kan sluta när jag vill, men jag vill inte" tummenupp.gif
Drog är en drog, och missbruk blir det, när bruket av den, påverkar ditt dagliga liv, eller är olaglig.. tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 21:51) *
Jag skulle gärna se cannabis legaliseras för medicinskt bruk av många fler anledningar och symptom än bara för cancersjuka. Det finns en hel del bevisade medicinska användningsområden för cannabis.

Kanske borde en ny tråd startas angående det här ämnet i stället?

Cannabis finns redan receptbelagt för medicinskt bruk i livets slutskede! Men det är YTTERST sällan det används, då dess verkan inte är lika bra som morfinets!

Sen påstår du att cannabis INTE är beroendeframkallande!?! Vart katten har du fått sådana "fakta" ifrån? Jag har på nära håll, sett vad bara en enda haschpipa har lett till! så kom inte med påståenden tagna från luften! För det stora flertalet narkomaner är cannabis och hasch bara en inkörsport till tungt missbruk!

En bekant till mig, med ett bra arbete, god social status och familj, "testade" att röka cannabis och gillade ruset så bra, att han efter endast sex månaders missbruk, gick på de tyngsta grejorna. 1½ år senare dog han av en överdos! Så kom inte och säg att det INTE är beroendeframkallande!
Nauti
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 21:54) *
Därför att cannabis är olagligt, det är inte vin... slap.gif
Vad har legal status med någonting att göra? Jag läste senast i dag i Metro om att det är förbjudet att bära byxor i Frankrike, innebär det att det är en objektiv sanning att byxor är dåliga?

Visst kan cannabisbrukare sluta när de vill om de har motivationen eftersom det inte är fysiskt beroendeframkallande. Med tyngre droger som är fysiskt beroendeframkallande och alkohol så är inte situationen densamma.
Gita
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 21:45) *

Oj, enligt ditt sätt att se är nästan alla jag känner alkoholister, enligt mitt sätt att se är vin en måltidsdryck som föhöjer en god middag, obs! max 1-2 glas.
Gita
pejori
CITAT (MariaS @ 10-12-2009, 22:03) *
Cannabis finns redan receptbelagt för medicinskt bruk i livets slutskede! Men det är YTTERST sällan det används, då dess verkan inte är lika bra som morfinets!

Sen påstår du att cannabis INTE är beroendeframkallande!?! Vart katten har du fått sådana "fakta" ifrån? Jag har på nära håll, sett vad bara en enda haschpipa har lett till! så kom inte med påståenden tagna från luften! För det stora flertalet narkomaner är cannabis och hasch bara en inkörsport till tungt missbruk!

En bekant till mig, med ett bra arbete, god social status och familj, "testade" att röka cannabis och gillade ruset så bra, att han efter endast sex månaders missbruk, gick på de tyngsta grejorna. 1½ år senare dog han av en överdos! Så kom inte och säg att det INTE är beroendeframkallande!

tummenupp.gif Precis..
herkules
CITAT (Gita @ 10-12-2009, 22:03) *
Oj, enligt ditt sätt att se är nästan alla jag känner alkoholister, enligt mitt sätt att se är vin en måltidsdryck som föhöjer en god middag, obs! max 1-2 glas.
Gita

japp, jag är helt galet emot alkohol så nu får du nog ta och söka hjälp! flirting.gif

fast folk får egentligen göra hur de vill med sitt alkoholintag bara jag slipper vara med.
Nauti
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 22:03) *
giggle.gif giggle.gif Alla missbrukare säger, "jag kan sluta när jag vill, men jag vill inte" tummenupp.gif
Drog är en drog, och missbruk blir det, när bruket av den, påverkar ditt dagliga liv, eller är olaglig.. tummenupp.gif
Ja, det är nog ganska typiskt för en hel del missbrukare. En del är medvetna om att de inte kan sluta. En drog är en drog, är inte det uppenbart? På vilket sätt påverkar den ens liv automatiskt för att den är olaglig?

När du säger att den skall gå ut över ens dagliga liv på något vis så innebär ju cannabis nödvändigvis inte något problem. Precis som att man kan dricka en helg utan att det går ut över ens liv. Annat är det med nikotin och koffein, hur många är inte beroende av de drogerna och det ses ju helt normalt och klassas inte som missbruk. Enligt din definition så missbrukar man kaffe och cigaretter och inte brukar dem.
Gunilla T
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 21:46) *

Betydligt fler människor dricker alkohol än röker cannabis därav ett större antal alkoholmissbrukare.

Cannabis är ofta, inte alltid, inkörsport till andra droger.

Personligen tror jag att det psykiska behovet är det svåraste att bryta oavsett vilket bruk/missbruk det handlar om. En alkoholist dricker ju inte för att det smakar gott, det är ju effekterna av ruset man vill uppleva.

Nej, jag tänker inte på amfetaminmissbrukare som använder cannabis när de bryter en missbruksperiod.

Alkohol är tillåtet, cannabis är en olaglig drog och bör så förbli. Gränsdragningen är viktig när vi diskuterar droger för en individ som är på väg ner i ett missbruk flyttar hela tiden gränser. Jag röker ju bara ibland....lite amfetamin på helgerna är väl inte så farligt...men heroin...aldrig!

Varenda missbrukare har under lång tid varit övertygade om att de kan sluta när de vill och teoretiskt så är det naturligtvis så men alldeles för få klarar av det.
herkules

jag tänker att man ska få cannabis tidigare, inte någon dag/vecka innan man ska dö.
ofta när man har cancer och genomgår behandling så tappar man aptiten och mår väldigt illa.
av cannabis får du aptit och ett rus. det är bra.
morfin är inte allas dröm när de ska dö, många får fruktansvärd ångest av det.
sen blir man morfinist också - hur kul är det?
Nauti

Om jag inte förstått det hela fel är det även lagligt att importera och bruka om man fått det utskrivet av läkare.

Det är inte fysiskt beroendeframkallande. Att sitta och prata om att en pipa cannabis kan få ditt liv att gå helt åt fanders är ju meningslöst, det kan vad som helst eftersom en handling leder till en konsekvens som inte alltid går att förutspå. Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande och jag känner till en hel del människor som brukat cannabis och slutat precis som jag känner folk som brukar cannabis och tar uppehåll utan några som helst problem medan vissa upplever några av de bieffekter som sömnsvårigheter och liknande som jag tidigare tog upp.

Anledningen till att cannabis kan anses som en inkörsport är simpel, det beror på dess legala status. När någon köper cannabis kommer den även i kontakt med tyngre droger då langare ofta inte bara säljer cannabis. Att langarna sedan ofta inte är några trevliga människor är väl allmänt känt och att de då erbjuder mer lukrativa droger utan att varna om farorna med drogerna eller tar hänsyn till personerna i fråga är ju knappast positivt. Precis som att det inte är särskilt positivt att sponsra sådan verksamhet.

Det där sista är totalt meningslöst att kommentera och har ingen som helst verklighetsgrund. Man kan inte överdosera cannabis och det finns inget dokumenterat dödsfall genom historien. Det är inte fysiskt beroendeframkallande, psykiskt beroendeframkallande kan det vara precis som allting annat.
pejori
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 22:07) *
Ja, det är nog ganska typiskt för en hel del missbrukare. En del är medvetna om att de inte kan sluta. En drog är en drog, är inte det uppenbart? På vilket sätt påverkar den ens liv automatiskt för att den är olaglig?

När du säger att den skall gå ut över ens dagliga liv på något vis så innebär ju cannabis nödvändigvis inte något problem. Precis som att man kan dricka en helg utan att det går ut över ens liv. Annat är det med nikotin och koffein, hur många är inte beroende av de drogerna och det ses ju helt normalt och klassas inte som missbruk. Enligt din definition så missbrukar man kaffe och cigaretter och inte brukar dem.

Du missade eller.
Nauti
CITAT (Gunilla T @ 10-12-2009, 22:10) *
Betydligt fler människor dricker alkohol än röker cannabis därav ett större antal alkoholmissbrukare.

Personligen tror jag att det psykiska behovet är det svåraste att bryta oavsett vilket bruk/missbruk det handlar om. En alkoholist dricker ju inte för att det smakar gott, det är ju effekterna av ruset man vill uppleva.

Nej, jag tänker inte på amfetaminmissbrukare som använder cannabis när de bryter en missbruksperiod.

Alkohol är tillåtet, cannabis är en olaglig drog och bör så förbli. Gränsdragningen är viktig när vi diskuterar droger för en individ som är på väg ner i ett missbruk flyttar hela tiden gränser. Jag röker ju bara ibland....lite amfetamin på helgerna är väl inte så farligt...men heroin...aldrig!

Varenda missbrukare har under lång tid varit övertygade om att de kan sluta när de vill och teoretiskt så är det naturligtvis så men alldeles för få klarar av det.
Ja, men alkohol är även beroendeframkallande på ett helt annat sätt och i en helt annan utsträckning. Jag har direkta erfarenheter av hur alkohol kan påverka personer och jag har direkta erfarenheter av hur ett cannabisbruk påverkar personer. Jag vet vilket som är värst såväl från all läsning jag gjort inom ämnet som av direkta erfarenheter.

Inkörsportsteorin finns det inga egentliga belägga för förutom dess legala status och scenariot jag beskrev ovan.

Javisst finns det individer som flyttar på gränserna, men dessa individer kunde ju lika gärna fått problem med alkohol och den legala statusen förbättrar inte situationen precis. Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att röra någon av de tyngre drogerna och den gränser förblir där den är just nu.

Av vad jag har sett så har inte personerna i fråga haft några större problem med att sluta bruka cannabis. Att sluta bruka vissa tyngre droger är väldigt svårt ibland kan det tyckas luta mot omöjligt, därför vet jag inte hur jag ställer mig till en legalisering av dessa droger. Men Hollands politik visar ju ganska tydligt att en mer liberal och mindre stigmatiserande syn på droger och drogbrukare/drogmissbrukare har positiva effekter.

Nu beger jag mig ett tag, jag kanske kommer tillbaka och diskuterar vidare senare.
KRT
CITAT (Nauti @ 10-12-2009, 21:50) *

Cannabis, slår direkt på en typ av receptorer som kallas cannabinoid-receptorer, vilket är receptorer för både kroppsegna cannabinoider och syntetiska tillförda cannabinoider. Det finns två olika subtyper, varav en ena främst hittas i hjärnan och lever och lungor, medan den andra återfinns i immunsystemet. Aktivering av receptorerna ger bl.a. inhibering av tarmrörelser, hypotension och kärldilatiation mm. Detär alltså ett mycket viktigt signaleringssystem. Intressant nog publicerades en artikel 2006 som visar att; Recent studies have shown that the endocannabinoid system is involved in the common neurobiological mechanism underlying drug addiction.... (Nya studier har visat att endokannabinoidsystemet är involverat i den vanliga neutrobiologiska mekanism som ligger bakom drogberoende). Genom att endokannabinoidsystemet är delaktigt i hjärnans belöningssystem, är det involverat i beroende även av andra droger såsom nikotin, akohol och opiater.

Att säga att cannabis är ofarligt, baserat på påstådd frånvaro av abstinens - anser jag personligen vara en urusel definition. Tycker du verkligen att det är ett bra sätt att bedöma om en drog (för ja, det ÄR en drog) är "farlig" eller ej?

Hittade följande på KI:s hemsida (från en kurs i beroendemedicin, vilken jag litar mer på än lösa åsikter från någon som verkar vara alldeles för liberalt inställd till droger för min smak...)
Cannabinoider
Cannabis stimulerar centrala cannabisreceptorer som i sin tur visats stimulera endorfinsystemen. Detta förklarar varför cannabinoider har viss analgetisk effekt, vilket i sin tur är länkad till den euforiserande dopaminfrisättningen i nucleus accumbens.

Rus och rusrisker
Vid cannabisrökning uppnås en snabb euforiserande effekt, vanligen kombinerad med koordinationssvårigheter, försämrat omdöme, social avskärmning och förvrängning av tidsupplevelsen. Samtidigt uppkommer ofta rödögdhet, aptitökning (sug efter sötsaker), muntorrhet och tachycardi.

Eftersom cannabinoider har mycket långa halveringstider, THC ca 7 dygn, får missbrukaren mycket lätt en ackumulation av drogen. Ett regelbundet användande oftare än 1-2 gånger per vecka leder till en ackumulering så att en konstant kognitiv påverkan föreligger.

Under detta "kroniska rus" upplever missbrukaren inte eufori utan trötthet och anhedoni och uppfattas av omgivningen ofta som avskärmad, apatisk och oengagerad med brister i tidsuppfattning, spatial förmåga och minne samt försämrad inlärningsförmåga.

Vid intag av stora mängder cannabis under kort tid (t ex p g a intensifierad haschrökning eller extremt cannabinoidhaltiga preparationer) kan ett intoxikationspsykotiskt tillstånd uppstå med såväl positiva schizofreniliknande symtom som desorientering. Enstaka individer kan utveckla plötsliga bisarra beteenden med allvarliga oavsiktligt självdestruktiva handlingar, t ex fall från höga höjder.

Abstinens
Förekomsten av specifikt abstinenssyndrom för cannabis har varit omtvistad. Man har även ifrågasatt den beroendeframkallande effekten av cannabinoider med hänvisning till bristen på demonstrerat abstinenssyndrom. I DSM-systemet tas cannabis upp under rubriken substansberoende men något abstinenssyndrom finns inte beskrivet.

Det finns dock nyare forskning, både djur- och humanexperimentell, som talar för ett cannabisspecifikt abstinenssyndrom. Efter någon veckas uppehåll av cannabisintag tycks ett antal individer utveckla ångest, irritabilitet, sömnproblem, svettningar, illamående och bukkramper, vilket påminner om delar av opiatabstinenssyndromet.

Någon specifik behandling är inte känd, eftersom det inte finns kliniskt utprövade cannabisagonister. Den viktigaste komponenten i abstinensbehandlingen är att lindra symtomatiskt och stötta patienten att härda ut under den tid den akuta men långdragna abstinensen pågår.

Ett kvarstående s k amotivationssyndrom är en form av personlighetsförändring som är vanlig efter långvarigt cannabismissbruk och tar sig uttryck i håglöshet, oförmåga att ta initiativ samt sexuellt och socialt ointresse.

Tja, vad ska man säga - ofarlig rekreationsdrog? Tror inte det, enligt min mening är de enda som säger så de som själva brukar och inte kan erkänna att de gör det. Lika illa som de som röker och påstår att de kan sluta när de vill eller de som dricker och säger att de inte alls behöver det......

Jag må låta som, och jag kanskr äe det, världens tråkmåns som vill hindra alla andra från att "ha lite kul", men när man VET vad som händer i hjärnan när man tar droger, då är det plötsligt inte så spännande mer. När man inser hur fruktansvär känslig balansen i signalsystemen i hjärnan och kroppen är - då tänker man en gång till. Att MEDVETET gå in och störa och riskera att det blir så fel att det inte rättar till sig?!?!?!?!

THC är godlkänt i vissa länder (Kanada och Nederländerna bl.a.) som ett medel mot illamående orsakat av t.ex. cellgifter vid cancer. Dock är de läkemedel som säljs renframställningar av vissa kemiska strukturer, och ger inte samma typ av "rus" som hel cannabis.
pejori
CITAT (Gunilla T @ 10-12-2009, 22:10) *

Alkohol är tillåtet, cannabis är en olaglig drog och bör så förbli. Gränsdragningen är viktig när vi diskuterar droger för en individ som är på väg ner i ett missbruk flyttar hela tiden gränser." Jag röker ju bara ibland....lite amfetamin på helgerna är väl inte så farligt...men heroin...aldrig! "

Jag antar att du missade citattecknen, annars ser det lite knepigt ut.... giggle.gif

CITAT (KRT @ 10-12-2009, 22:18) *
Cannabis, slår direkt på en typ av receptorer som kallas cannabinoid-receptorer, vilket är receptorer för både kroppsegna cannabinoider och syntetiska tillförda cannabinoider. Det finns två olika subtyper, varav en ena främst hittas i hjärnan och lever och lungor, medan den andra återfinns i immunsystemet. Aktivering av receptorerna ger bl.a. inhibering av tarmrörelser, hypotension och kärldilatiation mm. Detär alltså ett mycket viktigt signaleringssystem. Intressant nog publicerades en artikel 2006 som visar att; Recent studies have shown that the endocannabinoid system is involved in the common neurobiological mechanism underlying drug addiction.... (Nya studier har visat att endokannabinoidsystemet är involverat i den vanliga neutrobiologiska mekanism som ligger bakom drogberoende). Genom att endokannabinoidsystemet är delaktigt i hjärnans belöningssystem, är det involverat i beroende även av andra droger såsom nikotin, akohol och opiater.

Att säga att cannabis är ofarligt, baserat på påstådd frånvaro av abstinens - anser jag personligen vara en urusel definition. Tycker du verkligen att det är ett bra sätt att bedöma om en drog (för ja, det ÄR en drog) är "farlig" eller ej?

Hittade följande på KI:s hemsida (från en kurs i beroendemedicin, vilken jag litar mer på än lösa åsikter från någon som verkar vara alldeles för liberalt inställd till droger för min smak...)
Cannabinoider
Cannabis stimulerar centrala cannabisreceptorer som i sin tur visats stimulera endorfinsystemen. Detta förklarar varför cannabinoider har viss analgetisk effekt, vilket i sin tur är länkad till den euforiserande dopaminfrisättningen i nucleus accumbens.

Rus och rusrisker
Vid cannabisrökning uppnås en snabb euforiserande effekt, vanligen kombinerad med koordinationssvårigheter, försämrat omdöme, social avskärmning och förvrängning av tidsupplevelsen. Samtidigt uppkommer ofta rödögdhet, aptitökning (sug efter sötsaker), muntorrhet och tachycardi.

Eftersom cannabinoider har mycket långa halveringstider, THC ca 7 dygn, får missbrukaren mycket lätt en ackumulation av drogen. Ett regelbundet användande oftare än 1-2 gånger per vecka leder till en ackumulering så att en konstant kognitiv påverkan föreligger.

Under detta "kroniska rus" upplever missbrukaren inte eufori utan trötthet och anhedoni och uppfattas av omgivningen ofta som avskärmad, apatisk och oengagerad med brister i tidsuppfattning, spatial förmåga och minne samt försämrad inlärningsförmåga.

Vid intag av stora mängder cannabis under kort tid (t ex p g a intensifierad haschrökning eller extremt cannabinoidhaltiga preparationer) kan ett intoxikationspsykotiskt tillstånd uppstå med såväl positiva schizofreniliknande symtom som desorientering. Enstaka individer kan utveckla plötsliga bisarra beteenden med allvarliga oavsiktligt självdestruktiva handlingar, t ex fall från höga höjder.

Abstinens
Förekomsten av specifikt abstinenssyndrom för cannabis har varit omtvistad. Man har även ifrågasatt den beroendeframkallande effekten av cannabinoider med hänvisning till bristen på demonstrerat abstinenssyndrom. I DSM-systemet tas cannabis upp under rubriken substansberoende men något abstinenssyndrom finns inte beskrivet.

Det finns dock nyare forskning, både djur- och humanexperimentell, som talar för ett cannabisspecifikt abstinenssyndrom. Efter någon veckas uppehåll av cannabisintag tycks ett antal individer utveckla ångest, irritabilitet, sömnproblem, svettningar, illamående och bukkramper, vilket påminner om delar av opiatabstinenssyndromet.

Någon specifik behandling är inte känd, eftersom det inte finns kliniskt utprövade cannabisagonister. Den viktigaste komponenten i abstinensbehandlingen är att lindra symtomatiskt och stötta patienten att härda ut under den tid den akuta men långdragna abstinensen pågår.

Ett kvarstående s k amotivationssyndrom är en form av personlighetsförändring som är vanlig efter långvarigt cannabismissbruk och tar sig uttryck i håglöshet, oförmåga att ta initiativ samt sexuellt och socialt ointresse.

Tja, vad ska man säga - ofarlig rekreationsdrog? Tror inte det, enligt min mening är de enda som säger så de som själva brukar och inte kan erkänna att de gör det. Lika illa som de som röker och påstår att de kan sluta när de vill eller de som dricker och säger att de inte alls behöver det......

bravo.gif Visslingar och applåder... bravo.gif
herkules
CITAT (pejori @ 10-12-2009, 22:03) *

jag tycker du tänker snett, missbruk är missbruk, spelar ingen roll om du får det av doktorn, köper det på plattan eller går in på bolaget. skitsamma om det inte påverkar ditt dagliga liv, påverkar det din omgivning så har du ett missbruk.
MariaS
CITAT (KRT @ 10-12-2009, 22:18) *

Cannabinoider

Rus och rusrisker

Abstinens

DETTA är vad jag kallar för fakta, resten är bara rent (ursäkta ordvalet) skitsnack!
pejori
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:12) *
jag tänker att man ska få cannabis tidigare, inte någon dag/vecka innan man ska dö.
ofta när man har cancer och genomgår behandling så tappar man aptiten och mår väldigt illa.
av cannabis får du aptit och ett rus. det är bra.
morfin är inte allas dröm när de ska dö, många får fruktansvärd ångest av det.
sen blir man morfinist också - hur kul är det?

Det är väl skit samma, om du ändå dör av din sjukdom?
Bättre då att hållas smärtfri och bli beroende, än att dö under svår ångerst och smärta... dunno.gif
Aqvakul
Det finns ett väldigt stort intresse från väldigt många att dra en väldigt bestämd gräns mellan sprit och cannabis. Varför försöker vi lura oss själva med mantrat: "Sprit harmlöst - cannabis livsfarligt". Har vi skuldkänslor för helgvinet, som vi försöker döva?
gnon49
Ett utdrag.

“Att cannabisrökning kan skapa ett djupgående beroende är känt sedan mycket lång tid. Detta beroende är
likartat för alla former av droger och skiljer sig i princip inte från alkohol- eller heroinberoende.” – RNS / “Cannabis skapar såväl psykiskt som fysiskt beroende. De som använder cannabis utvecklar en tolerans till drogen som gör att de måste ha större och större doser.” – Drugsmart/CAN

ursäkta avhoppet från ciderntråden.
pejori
CITAT (herkules @ 10-12-2009, 22:22) *
jag tycker du tänker snett, missbruk är missbruk, spelar ingen roll om du får det av doktorn, köper det på plattan eller går in på bolaget. skitsamma om det inte påverkar ditt dagliga liv, påverkar det din omgivning så har du ett missbruk.

Skulle väl skrivit "påverkar ditt dagliga liv och din omgivning" men anser att omgivningen ingår i ditt dagliga liv... smiley_small_hug.gif
Ber om ursäkt för den "missen" tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon