|
Huggorm
02-01-2010, 14:58
Saken är ju den att det är väldigt många som tycker om fyrverkerier, inte bara några få. Det låter på vissa här som om det skulle vara byns fyllo som springer omkring och skjuter raketer hej vilt i flera veckor runt nyår, men så är det inte. Jag skulle tro att samtliga samhällsgrupper utom medelålders kvinnor med hunden som sitt enda sällskap är representerade. Kolla bara hur mycket pengar svenskarna lägger ut på fyrverkerier varje år, vore det inte märkligt om dom miljarderna fördelades mellan bara några få människor? CITAT (herkules @ 02-01-2010, 14:53)  det är bara folk som inte vet ett skvatt om hundar som säger sig veta att rädsla för fyrverkerier och smällare hos hundar absolut går att ta bort. jäkla trams är vad det är. förbjud fyrverkerier och smällare, hur svårt kan det vara? Med tanke på opinionen lär det vara ganska svårt, vi har trots allt demokrati. Jag hörde förresten ryktas att vanliga smällare, dock inte de allra största, skall bli lagliga igen nästa år.
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 14:58)  Det låter på vissa här som om det skulle vara byns fyllo som springer omkring och skjuter raketer hej vilt i flera veckor runt nyår, men så är det inte. Åtminstone där jag bor är det inte byns fyllon som skjuter i tid och otid, utan barn och ungdomar under 18 år, troligtvis nyktra. Jag är ganska säker på att deras föräldrar som köpt ut fyrverkerierna åt dem också var nyktra, både när de köpte ut och när de släppte ut sina barn att skjuta med dem.
herkules
02-01-2010, 15:17
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 14:58)  /.../ Med tanke på opinionen lär det vara ganska svårt, vi har trots allt demokrati. Jag hörde förresten ryktas att vanliga smällare, dock inte de allra största, skall bli lagliga igen nästa år. du gör dig ju bara dum för att du tycker det är kul, det är klart att du också egentligen tycker att smällare är ganska onödiga.
Huggorm
02-01-2010, 15:21
CITAT (herkules @ 02-01-2010, 15:17)  du gör dig ju bara dum för att du tycker det är kul, det är klart att du också egentligen tycker att smällare är ganska onödiga. Det finns mycket här i världen som jag tycker är onödigt, men som andra tycker om. Som barn hade jag mycket kul med smällare, och det var knappast någon annan som hade ont av det.
herkules
02-01-2010, 15:26
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:21)  Det finns mycket här i världen som jag tycker är onödigt, men som andra tycker om. Som barn hade jag mycket kul med smällare, och det var knappast någon annan som hade ont av det. det beror väl på var du befann dig och om det fanns rädda hundar i din närhet, gjorde det det så skadade du dem, trist eller hur? sen förpestade du ju luften, kanske bidrog det till dagens klimatkatastrof? man vet aldrig...
Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2010, 15:28
Smällare är inga barnleksaker och det är faktiskt straffbart att köpa ut sånt till barn. Hade det varit kul och OK för alla med smällare i händerna på barn hade det knappast tagits beslut om att det skulle vara en straffbar handling att köpa ut till personer under 18år
CITAT (Huggorm @ 02-01-2010, 15:21)  Det finns mycket här i världen som jag tycker är onödigt, men som andra tycker om. Som barn hade jag mycket kul med smällare, och det var knappast någon annan som hade ont av det. Ja, du kanske tillhör den sorten som inte tyckte att det var roligt att smälla sönder folks brevlådor och/eller skrämma gamla tanter och hundar. Eller så gjorde du just det och på så sätt roade dig "utan att skada andra"??
Det finns många jakthundar som är skottfasta men som är rädda för smällare/raketer, hundar framförallt jakthundar fast även andra som tävlar lydnad mm är tränade på antingen startpistol eller gevär vilket för det första är ett helt annat ljud än smällare + att det oftast förknippas med belöning i någon form.
En raket har ett helt annat ljud + att det lyser upp en massa konstigt på himlen som hunden inte är van vid, så även om man skotttränar hunden så har man inte en chans att träna smällare.
Sedan kan vi tjata hur mycket som vi vill om att vi inte tränar våra hundar 51 veckor om året för vi pratar helt skilda saker.
Sedan finns natruligtvis hundar som är rädda för alla typer av skott både från gevär och raketer/smällare.
herkules
02-01-2010, 17:38
CITAT (Bettis @ 02-01-2010, 17:31)  Det finns många jakthundar som är skottfasta men som är rädda för smällare/raketer, hundar framförallt jakthundar fast även andra som tävlar lydnad mm är tränade på antingen startpistol eller gevär vilket för det första är ett helt annat ljud än smällare + att det oftast förknippas med belöning i någon form. En raket har ett helt annat ljud + att det lyser upp en massa konstigt på himlen som hunden inte är van vid, så även om man skotttränar hunden så har man inte en chans att träna smällare. Sedan kan vi tjata hur mycket som vi vill om att vi inte tränar våra hundar 51 veckor om året för vi pratar helt skilda saker. Sedan finns natruligtvis hundar som är rädda för alla typer av skott både från gevär och raketer/smällare. sådärja - nu var det sagt (än en gång!) och mer behöver inte sägas, tack bettis!
*Stintan*
02-01-2010, 17:45
CITAT (Bettis @ 02-01-2010, 17:31)  Det finns många jakthundar som är skottfasta men som är rädda för smällare/raketer, hundar framförallt jakthundar fast även andra som tävlar lydnad mm är tränade på antingen startpistol eller gevär vilket för det första är ett helt annat ljud än smällare + att det oftast förknippas med belöning i någon form.
En raket har ett helt annat ljud + att det lyser upp en massa konstigt på himlen som hunden inte är van vid, så även om man skotttränar hunden så har man inte en chans att träna smällare.
Sedan kan vi tjata hur mycket som vi vill om att vi inte tränar våra hundar 51 veckor om året för vi pratar helt skilda saker.
Sedan finns natruligtvis hundar som är rädda för alla typer av skott både från gevär och raketer/smällare.  en sån hund var min förra. Livrädd för åska och raketer/smällare men inte för gevär.
CITAT (Anma @ 02-01-2010, 17:23)  Ja, du kanske tillhör den sorten som inte tyckte att det var roligt att smälla sönder folks brevlådor och/eller skrämma gamla tanter och hundar. Eller så gjorde du just det och på så sätt roade dig "utan att skada andra"?? Men detta har väl ingenting med fyrverkerier att göra och inte heller något som man kommer till rätta med genom att förbjuda fyrverkerier. Skulle tro att i de fall du beskriver det mest används hemgjorda smällare, hur lätt som helst att göra, massor med beskrivningar på internet och det du behöver finns i stor utstäckning hemma i köksskåpet. dessutom har de hemmagjorda smällarna oftast större sprängverkan än de flesta köpta. Gita
Det konstiga är att på den tiden det fanns smällare var de flesta fyrverkerier tysta eller lät bara lite grann. Då smällarna förbjöds började fyrverkerierna smälla. Så himla idiotiskt, då det är väl inte själva smällarna som man tycker är vackra och måste finnas på nyår. Eller?
Aqvakul
02-01-2010, 18:24
CITAT (Anma @ 02-01-2010, 18:21)  Det konstiga är att på den tiden det fanns smällare var de flesta fyrverkerier tysta eller lät bara lite grann. Då smällarna förbjöds började fyrverkerierna smälla. Så himla idiotiskt, då det är väl inte själva smällarna som man tycker är vackra och måste finnas på nyår. Eller? Precis!
*Stintan*
02-01-2010, 20:12
CITAT (Gita @ 02-01-2010, 18:09)  Men detta har väl ingenting med fyrverkerier att göra och inte heller något som man kommer till rätta med genom att förbjuda fyrverkerier. Skulle tro att i de fall du beskriver det mest används hemgjorda smällare, hur lätt som helst att göra, massor med beskrivningar på internet och det du behöver finns i stor utstäckning hemma i köksskåpet. dessutom har de hemmagjorda smällarna oftast större sprängverkan än de flesta köpta. Gita Man ser på skräpet som ligger kvar efter att buset varit i farten att det inte är hemmagjorda smällare. Visst sjutton har det med fyrverkerier att göra.
Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2010, 21:28
CITAT (*Stintan* @ 02-01-2010, 20:12)  Man ser på skräpet som ligger kvar efter att buset varit i farten att det inte är hemmagjorda smällare. Visst sjutton har det med fyrverkerier att göra. Och skräpet som ligger kvar är lika illa det med, innehåller ofta giftiga ämnen. Det finns hundar (+säkert andra djur också) som gått en mycket plågsam död tillmötes efter att de tuggat på rester från fyrverkerier.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|