Sidor: 1, 2, 3, 4
Bettis
CITAT (Huggorm @ 31-12-2009, 13:53) *
Det bör naturligtvis göras när hunden är så ung som möjligt. Men hundägare har en förmåga att glömma bort problemet under 51 av årets veckor. Den sista veckan är det dock det enda dom tänker på...

Detta var nog det dummaste jag hört under hela 2009 + ditt nästa inlägg att jakthundar inte är skotträdda crazy.gif för det första pratar vi inte skott vi pratar smällare/raketer som smäller, det är inte samma sak. Det finns en del hundar som är rädda för både och men för det mesta är det smällare som hundar som är "skotträdda" reagerar på.

Hundar kan bli skotträdda som äldre även om dom inte har varit det tidigare och oavsett om du har tränat varje dag, allt beror på omständigheterna. Så tänk till eller ta till dig information innan du kommer med en massa struntprat.
Huggorm
CITAT (Bettis @ 31-12-2009, 16:29) *
Detta var nog det dummaste jag hört under hela 2009 + ditt nästa inlägg att jakthundar inte är skotträdda crazy.gif för det första pratar vi inte skott vi pratar smällare/raketer som smäller, det är inte samma sak. Det finns en del hundar som är rädda för både och men för det mesta är det smällare som hundar som är "skotträdda" reagerar på.

Hundar kan bli skotträdda som äldre även om dom inte har varit det tidigare och oavsett om du har tränat varje dag, allt beror på omständigheterna. Så tänk till eller ta till dig information innan du kommer med en massa struntprat.

Har du läst länken från Agria som jag postade tidigare? Prova om du själv kan ta till dig information vet jag!

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFr...ext.nsf/id/1326

Där står hur man gör för att vänja hundar av med sin skotträdsla. Det borde vara mödan värt att testa, om det nu är ett så stort problem som många här verkar tycka.
zissi
CITAT (skogstroll @ 31-12-2009, 16:21) *
nejdå rolleyes.gif det finns även flickor
Däremot tycker jag man kan hålla sig och bara skjuta raketer från midnatt och en halvtimme eller max en timme runt tolvslaget och inte smälla timmarna runt ikring. Det är onödigt tycker jag med tanke på djuren. De som har hundar behöver väl förbereda hundarna ett tag innan också. Jag såg något otäckt vid milennieskiftet. Jag stod på en höjd på Söder och såg ner på kajen där några puckon tagit med sin schäfer som fick tokpanik när smällandet körde igång och sprang iväg i galopp bort in i stan. Jäkligt korkat att ta med en hund till fyrverkerierna på milennieskiftet.

Ja, det låter helt sjukt gjort av schäferns ägare..... ranting.gif

Här börjas det skjutas lite mer nu framåt kvällen.....

Husse är ute och går med Amigo just nu så jag hoppas det går bra. Han är ju inte speciellt rädd om det inte blir för nära och för mycket.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 31-12-2009, 16:14) *
Tror ni det är en tillfällighet att jägares hundar aldrig är skotträdda?

Nix, det är ingen tillfällighet utan det naturliga urvalet, duger inte hunden till det den är avsedd för så får den respass.

Jag har stor respekt för Anders Hallgren och det sätt han behandlar djur på, det överensstämmer med mina egna värderingar... du får ursäkta men jag tvivlar att det finns särskilt många jägare som vill träna KBT med sin jakthund.

Det är snarare sådana sentimentala djurägare som jag själv som försöker hjälpa våra hundar med Hallgrens metoder och tankar.
*Stintan*

Nej det är ingen tillfällighet men man ska aldrig säga aldrig där heller.
Jakthundar avlas fram de bästa egenskaperna på och det säger sig självt att det skulle vara knepigt att ha en skotträdd jakthund så därför används inte sådana i jakt eller avel. Många hundar reagerar inte alls på skott och pangande och behöver inte tränas vid detta speciellt mycket. Min egen teori är att det har med hundens hörsel att göra och att vissa ljud besvärar vissa hundar mer än andra. Hundar hör ju mycket högre ljud än människor och det kan nog vara svårt att förstå hur skott- och pangljuden låter i ett hundöra.

Det finns diverse hjälpmedel mot skotträddsla. CD-skivor med olika ljud inspelade, DAP-dosor att sätta i väggurtaget och halsband, lugnande medicin m.m. Att tro att man kan ta en skotträdd hund till skjutbana tycker jag låter som djurplågeri och skulle aldrig göra själv. Ska man utsätta en skotträdd hund för olåten så ska det vara på lååångt avstånd till att börja med som sen succesivt kan minskas under förutsättning att hunden inte reagerar på ljudet.
herkules

de skjuter eller omplacerar de hundar som inte är skottfasta.
Jan Lindgren
Hej Gunilla!
Lyckligtvis är det svårare att tillverka vapen än smällare. De som tilverkar vapen som smäller brukar vara lite äldre och förhoppningsvis något klokare. Tonåringar tillverkar tyvärr egna smällare. Dessa smällare är oftast fullkomligt livsfarliga och även tillverkningen medför stora risker. Jag tror inte att ett förbud mot smällande saker skulle hindra ungarna från dylika livsfarliga övningar. Smällande saker som är något säkrare är att föredra.

Ett totalt förbud mot raketer skulle vara lika effektivt som ett totalt förbud mot alkohol. Jag skulle föredra ett totalförbud mot både alkohol och smällare men det vore helt orealistiskt att tro att det skulle fungera. Vi får nog fortsätta med åldersgränser och hoppas att vuxna inte låter sina barn syssla med alkohol eller smällare helt okontrollerat.
MVH
Jan Lindgren
Bengalow
Jag klassar människor i "vuxna, erfarna" och "inte vuxna, oerfarna" beroende på inställningar. Människor som gillar smällare är definitivt inte utvecklade på det sätt som gagnar mänskligheten. Något mer onyttigt finns inte, eller...?
Varför köper man och kastar smällare? För att visa att man kan smälla högst? För att visa att man är duktig? För att kunna berätta för kompisar att man hade råd till den dyraste? För att man lyckades skrämma en hund till vanvett? Eller spränga en brevlåda i tusen bitar? Smällandet och explosioner är ett uttryck av vandalism som i vardagslag bestraffas - varför låter man 13-14-åringar bete sig som dom gör? Dom är ju strafffriförklarade, men deras oansvariga föräldrar då?
Jag önskar dig Huggorm, en öronbedövande nyårsafton, med minst en veckas öronsus och kanske bestående men av smällarna. Njut så länge du har hörseln kvar!!! Ha ett knallbra år!!
Gunilla T
CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 16:52) *
Hej Gunilla!
Lyckligtvis är det svårare att tillverka vapen än smällare. De som tilverkar vapen som smäller brukar vara lite äldre och förhoppningsvis något klokare. Tonåringar tillverkar tyvärr egna smällare. Dessa smällare är oftast fullkomligt livsfarliga och även tillverkningen medför stora risker. Jag tror inte att ett förbud mot smällande saker skulle hindra ungarna från dylika livsfarliga övningar. Smällande saker som är något säkrare är att föredra.

Ett totalt förbud mot raketer skulle vara lika effektivt som ett totalt förbud mot alkohol. Jag skulle föredra ett totalförbud mot både alkohol och smällare men det vore helt orealistiskt att tro att det skulle fungera. Vi får nog fortsätta med åldersgränser och hoppas att vuxna inte låter sina barn syssla med alkohol eller smällare helt okontrollerat.
MVH
Jan Lindgren

Hej på dig själv Jan!

Det var nog mera sättet att argumentera som jag reagerade på...

Kan tyvärr inte se några som helst fördelar med raketer och smällare...bortkastade pengar, rädda människor och djur, skadliga miljöeffekter. Låt de kommuner som har råd och tycker värdet är av största betydelse för innevånarnas trivsel slösa lite pengar vid tolvsnåret men förbjud resten. Lätt för ordningsmakten att hålla efter också...det hörs ju!

Gott Nytt År Jan!
*Stintan*
Jag funderar på om det pangas och smälls mer i invandrartäta områden? Jag råkar bo i ett sånt område och det låter som om det var krig utanför. Jag har t.o.m. sett hur dom står på sina balkonger och kastar ut smällare i tid och otid.

OBS! det är bara en fundering!

skogstroll
jag tycker snarare att kommunerna borde lägga ner med tanke på folk och djur
Jan Lindgren
Hej Stintan!
Självklart vänjer man sina husdjur mycket försiktigt när det gäller skrämmande företeelser. Du beskriver på ett bra sätt hur man ska gå till väga. När jag har en häst som är rädd för något så måste jag ta mig ordentligt med tid för att lära den att det inte är farligt, samma sak gäller lamadjuren. Jag måste kunna vistas i många olika miljöer med mina djur och kunna se på dem när jag behöver vara lite försiktigare. Allt sådant tar tid.
Jag hoppas verkligen inte att hundarna är så sönderavlade att man inte kan vänja dem vid höga ljud. Förmodligen finns det djur som aldrig kan vänja sig vid överaskande ljud och händelser men med kunniga ägare så går det att komma långt. Jag har tittat på alla våra djur när det smäller i omgivningen och de har alltid tagit det lugnt, kanske för att de inte träffar några nervösa människor samt att det skjuts ganska mycket här omkring. Vad jag däremot är lite rädd för är att någon idiot skulle rikta en raket mot djuren. Det skulle troligen ta mycket lång tid innan det djuret accepterade smällare igen.
MVH
Jan Lindgren
Anma
CITAT (Huggorm @ 31-12-2009, 16:32) *
Har du läst länken från Agria som jag postade tidigare? Prova om du själv kan ta till dig information vet jag!

Där står hur man gör för att vänja hundar av med sin skotträdsla. Det borde vara mödan värt att testa, om det nu är ett så stort problem som många här verkar tycka.

Jag har testat med en av mina hundar. Tyvärr är hon obotlig.

Min stora blev skiträdd förra året när en raket flög nära honom och nu är det totalkört.
Han blir rädd av alla möjliga höga smällar och visslingar numera. I 5 nyår sov han i soffan medan de smällde, men nu är ha totalhispig redan nu fast det bara smällt sporadiskt.
Huggorm, du som kan det här och är så säker på att alla hundar kan botas, hur ska jag göra honom orädd igen??
Aqvakul
Nu smäller det här oavbrutet... nono.gif
Christina i Taxinge~
Åååå, vad det är skönt att bo "ute i skogen" när man läser om hur det smäller överallt hos er andra!
Den enda gången på året som det är totalt tyst här är just nyårsaftons kväll.
Det är så tyst så det slår nästan lock för öronen.
Klockan 00.01 till ungefär 00.15 kommer det att skickas upp en massa raketer på andra sidan sjön. Om vi är vakna då, ska vi gå ut på trappan och titta & lyssna.
Det brukar vara så vackert!

*Stintan*
CITAT (Jan Lindgren @ 31-12-2009, 17:08) *
Hej Stintan!
Självklart vänjer man sina husdjur mycket försiktigt när det gäller skrämmande företeelser. Du beskriver på ett bra sätt hur man ska gå till väga. När jag har en häst som är rädd för något så måste jag ta mig ordentligt med tid för att lära den att det inte är farligt, samma sak gäller lamadjuren. Jag måste kunna vistas i många olika miljöer med mina djur och kunna se på dem när jag behöver vara lite försiktigare. Allt sådant tar tid.
Jag hoppas verkligen inte att hundarna är så sönderavlade att man inte kan vänja dem vid höga ljud. Förmodligen finns det djur som aldrig kan vänja sig vid överaskande ljud och händelser men med kunniga ägare så går det att komma långt. Jag har tittat på alla våra djur när det smäller i omgivningen och de har alltid tagit det lugnt, kanske för att de inte träffar några nervösa människor samt att det skjuts ganska mycket här omkring. Vad jag däremot är lite rädd för är att någon idiot skulle rikta en raket mot djuren. Det skulle troligen ta mycket lång tid innan det djuret accepterade smällare igen.
MVH
Jan Lindgren

Ja lång tid om det överhuvudtaget är möjligt vilket det faktiskt inte alltid är. Kanske beror på hur skotträddslan uppstått och när.
Det största felet man som hundägare till en skotträdd hund kan göra är iallafall att dalta och ömka men det är ju inte så lätt när lilla älsklingen ligger under sängen och skakar av räddsla. Man får stålsätta sig och låtsas som om det regnar när det smälls som mest.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tillbringade flera nyårsnätter i källaren med mina hundar. Värst var det ju för min Cow chow, han var rädd, så han och jag jag gick ner i källaren till alla småkakor som var kvar efter julen.

Och det för att några virrhjärnor tror att dom bestämmer.... Hel eller halvfulla pappor som låter sina barn riskerar livet/hälsa......

Fyrverkeri under ordnade förhållande, ja OK

Nu smäller det här sedan några timmar, började redan för en vecka sedan

Elisabeth
Klura
Nu har det börjat smälla lite här.
skånepåg
Åååh chow chow wub.gif
Ska trösta katten inatt men det har varit ovanligt tyst hittils ^^
Myosotis
Här är fortfarande alldeles tyst. Vilket slöseri egentligen att jag har min daghund här idag som inte är ett dugg skotträdd. Jag skulle kunna passa en massa skotträdda hundar här!
Hej igen
Här sköts några raketer redan vid femtiden ... sedan tyst och började om vid niotiden ...
sååå vackert ... stooora färggranna.
Är nog småbarnsfamiljer som skjuter sina raketer tidigare.

Nu väntar vi på tolvslaget :-)
Aqvakul
CITAT (Hej igen @ 31-12-2009, 22:29) *
Här sköts några raketer redan vid femtiden ... sedan tyst och började om vid niotiden ...
sååå vackert ... stooora färggranna.
Är nog småbarnsfamiljer som skjuter sina raketer tidigare.

Nu väntar vi på tolvslaget :-)

så bra att du inte har någon vettskrämd hund vid din sida...
Hej igen
CITAT (Aqvakul @ 31-12-2009, 22:40) *
så bra att du inte har någon vettskrämd hund vid din sida...

Absolut ... och vi hade sån tur med vår hund... han sprang efter raketerna ... han var ute på sjön
och såg alla fyrverkerier redan när han var drygt 3 mån gammal.

Jag har många grannar med hund, och de är lika lyckligt lottade.

Men ... om ditt svar var ironiskt menat ... joo jag vet att många hundar och hästar är vettskrämda.
Dem tycker jag synd om men jag tror inte att ett förbud har någon verkan.

Vanligt sunt bondförnuft är nog det bästa ... ta hänsyn till och inte skjuta intill bostadsområden,
stall, äldreboenden, sjukhus osv.
ängsvädd
En kompis till mig firar ryska och finska tolvslaget innan vårt - via tv. Han ser på rysk TV kl 22 då de har sitt 12-slag och finsk eller något annat land kl 23. Snacka om nyårsfirande - tre tolvslag rotfl.gif
zaaritha
Jag avskyr det!
Tack o lov att Kelly inte reagerar!
Hennes föregångare--Tessi---var ju SÅ rädd!
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 31-12-2009, 23:07) *
En kompis till mig firar ryska och finska tolvslaget innan vårt - via tv. Han ser på rysk TV kl 22 då de har sitt 12-slag och finsk eller något annat land kl 23. Snacka om nyårsfirande - tre tolvslag rotfl.gif

Då är det nog en massa såna som firar här runt omkring med. Den här stan bebos nog av folk från alla jordens hörn om man ser till alla tider de skjutit raketer o smällare men jag tycker inte att det är ett dugg kul, varken för djuren eller miljön.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 23:14) *
Då är det nog en massa såna som firar här runt omkring med. Den här stan bebos nog av folk från alla jordens hörn om man ser till alla tider de skjutit raketer o smällare men jag tycker inte att det är ett dugg kul, varken för djuren eller miljön.

Instämmer helhjärtat!
Klura
Här är förvånansvärt lugnt. Någon enstaka raket som far upp.
Har inte varit med om detta tidigare år, de brukar vara fullt ös här vid den här tiden.
*Stintan*
Väntar bara på att det ska dimpa ner nån raket på balkongen. Jävla idioter som skjuter bland hyreshusen.
herkules
DAP-halsbandet funkar förvånansvärt bra! tummenupp.gif

än så länge kanske jag ska tillägga
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 23:14) *

Alltså - han tittar på de olika tolvslagen på TV - smäller inte av några raketer - håller helt med dig.
*Stintan*
Fönsterrutorna skallrar!
Hej igen
Nu skjuts det här för glatta livet ... sååå vackra färger ... samtidigt som Jan Malmsjö
ringer ut det gamla o in det nya. :-)

Gott Nytt År!
Alba
Det dånar kring huset. Hörs som om någon fösöker skjuta bort vårt hus.
Nu drar jag täcket över mig - sov gott alla odlaiter.

G O T T N Y T T Å R
herkules
är dötrött men måste vänta en timme till innan jag törs gå ut med hundarna sleeping.gif
*Stintan*
GOTT NYTT ÅR!
Hej igen
och nu börjar det klinga av ... hörs o syns enstaka raketer ...
Men så vackert skådespel vi bjöds på. wub.gif
Klura
Här är det tyst nu.
Gott Nytt År
Bengalow
Här i Staffanstorp är det rena Tjetjenien - det skjuts och knallas som om Hemvärnet hade gått till attack. Jävla idioter säger jag bara! Och bara manfolk....! Vad har dom i skallen? Vad tänker dom på? Till vilken nytta är det? Så mycket är det väl inte att fira att ett nytt år är på gång? Är det den inneboende krigsdjävulen som slår till? Som en gammal arbetskamrat sa till mig om folk som inte delade hans mening: "- Dumdjävlar!"
herkules
här smäller det som fan fortfarande, sen gnäller folk över att dom inte har några stålar confused.gif
Hej igen
CITAT (Bengalow @ 01-01-2010, 00:20) *
Här i Staffanstorp är det rena Tjetjenien - det skjuts och knallas som om Hemvärnet hade gått till attack. Jävla idioter säger jag bara! Och bara manfolk....! Vad har dom i skallen? Vad tänker dom på? Till vilken nytta är det? Så mycket är det väl inte att fira att ett nytt år är på gång? Är det den inneboende krigsdjävulen som slår till? Som en gammal arbetskamrat sa till mig om folk som inte delade hans mening: "- Dumdjävlar!"

Och det tar du dig rätt till att säga om dem som inte har samma åsikt som dig ang nyårsraketer!?
*Suck*
ängsvädd
Nu verkar det som att de äntligen börjar ge sig här - skönt med tystnad. Jag har nattat fåglarna, de var iaf inte rädda som tur var.
*Stintan*
Det kanske inte skjuts på samma sätt hemma hos dig Hej igen. Här där jag bor skallrar fönsterrutorna och fok står på balkongerna och skjuter av raketer som kan hamna precis var som helst plus att det låter som om det vore krig. Röken från raketerna och smällarna ligger tät mellan husen och det stinker för jävligt. Varför ska man tycka att det är trevligt? Det är inte bara en timme detta varat utan hela kvällen i princip. Dom håller på fortfarande men jag hoppas kunna ta en kort sväng med vovven om en timme eller så.
herkules
jag tänker att det måste finnas andra vackra saker man kan köpa istället för fyrverkerier, ting som håller lite längre än någon sekund, eller?
just nu är det tyst här men vi väntar en stund till, någon drucken stackare kanske vaknar till liv och kommer på att han ska ut och skjuta.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 01-01-2010, 00:39) *
jag tänker att det måste finnas andra vackra saker man kan köpa istället för fyrverkerier, ting som håller lite längre än någon sekund, eller?
just nu är det tyst här men vi väntar en stund till, någon drucken stackare kanske vaknar till liv och kommer på att han ska ut och skjuta.

giggle.gif
zaaritha
Stintan: Det smälls absolut ej mer av invandrare! Tvärtom!
Anma
Jag lurade min stora hund med att mata han med en massa ost, korv och annat gott strax innan tolvslaget och sedan hela tiden det smällde. Han gick delvis på det, sprang i varje fall inte och gömde sig som den lilla som tillbringat kvällen under sängen. Där får hon ligga tills hon själv bestämmer att det är lugnt vilket hon tyckte fem minuter sedan. Nu har vi snabbkissat och nu ska vi sova. Gott nytt år!
*Stintan*
CITAT (zaaritha @ 01-01-2010, 01:09) *
Stintan: Det smälls absolut ej mer av invandrare! Tvärtom!

Ja inte vet jag men det bor mest såna här iallafall och det är dom som skjuter från balkongerna och mellan husen. Det är inte pensionärerna och de handikappade som bor här iallafall och jag tror inte att det finns en enda svensk barnfamilj i området.

Det verkar som om dom har nyår ett annat klockslag där dom kommer ifrån också eftersom det skjuts i flera timmar.
Samsara
CITAT (Bengalow @ 01-01-2010, 00:20) *

Haha, här smäller det inte alls...Inte förrän idag, bor själv mitt i centrum i Staffanstorp och som jag sa innan har det varit himla lugnt enda fram till den 31 december.
HelenJ
CITAT (*Stintan* @ 01-01-2010, 01:44) *
Ja inte vet jag men det bor mest såna här iallafall och det är dom som skjuter från balkongerna och mellan husen. Det är inte pensionärerna och de handikappade som bor här iallafall och jag tror inte att det finns en enda svensk barnfamilj i området.

Det verkar som om dom har nyår ett annat klockslag där dom kommer ifrån också eftersom det skjuts i flera timmar.

Här finns det inte en enda invandrare såvitt jag vet, men ändå har det smällt varje dag sedan julafton, och nyår verkade ha infallit redan kl 10.30 igår förmiddag eftersom det började skjutas riktiga "bomber" då (inte bara smällare).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon