|
CITAT (Grå @ 05-01-2010, 16:07)  Jag anar att du tror att det råder fred på jorden också, för att det låter bra när du säger det? Just därför så är jag tacksam för det liv jag har, det liv de flesta av oss i den rika delen av världen har möjlighet att leva. Jag väljer att se och ta till vara det som faktiskt är bra och är tacksam över det, vilket ju inte alls innebär att jag inte kan se eller reagera på det som inte är bra. Just med tanke på hur det ser ut i världen med fattigdom,svält och sjukdom tycker jag din syn på dina medbröder och systrar, din bittra hatiska syn på människan och din hånfullhet mot dem som har en annan livssyn än du är ytterst cynisk. Kanske har du anledning till din negativa inställning, men du måste ändå förstå att dina erfarenheter är bara dina och inte alla andras också. Gita
CITAT (Gita @ 05-01-2010, 16:37)  Just därför så är jag tacksam för det liv jag har, det liv de flesta av oss i den rika delen av världen har möjlighet att leva. Jag väljer att se och ta till vara det som faktiskt är bra och är tacksam över det, vilket ju inte alls innebär att jag inte kan se eller reagera på det som inte är bra. Just med tanke på hur det ser ut i världen med fattigdom,svält och sjukdom tycker jag din syn på dina medbröder och systrar, din bittra hatiska syn på människan och din hånfullhet mot dem som har en annan livssyn än du är ytterst cynisk. Kanske har du anledning till din negativa inställning, men du måste ändå förstå att dina erfarenheter är bara dina och inte alla andras också. Gita Och varfär är du så säker på att det inte är alla andras erfarenheter jag återger, istället för mina egna? För att jag anser att det finns betydligt roligare saker att fylla sin tillvaro med än att ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll? Du är på tok för tänd på att dänga till mig, för ditt eget bästa. Världen blir inte vackrare och människor mindre jävliga bara för att man går omkring med skygglappar som det står Gucci på, Gita. Ibland måste se omgivningen som den faktiskt är,även om det är obehagligt.
CITAT (netaave @ 02-01-2010, 23:38)  Tycker det blir en höna av en fjäder när det gäller vargar, dom ställer till så himla mkt elände för fårbönder m.fl. Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta? Netaave, får jag be dig att läsa artikeln som Gunnar Gillberg som är ytterst kunnig i ämnet vilt i Sverige, har skrivit i dagens Göteborgs Posten så lär du dig kanske ett och annat och blir kanske av med dina förutfattade och felaktiga föreställningar MVH Freyas
CITAT (Grå @ 05-01-2010, 16:46)  Och varfär är du så säker på att det inte är alla andras erfarenheter jag återger, istället för mina egna? För att jag anser att det finns betydligt roligare saker att fylla sin tillvaro med än att ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll? Du är på tok för tänd på att dänga till mig, för ditt eget bästa. Världen blir inte vackrare och människor mindre jävliga bara för att man går omkring med skygglappar som det står Gucci på, Gita. Ibland måste se omgivningen som den faktiskt är,även om det är obehagligt. Men både världen och människorna blir vackrare och livet blir roligare om man också klarar av att se det vackra och fina också. Du kanske ser det obehagliga (tyvärr bara det)men gör du något åt det mer än att gjuta galla över dem som inte tycker som du. Jag tror inte en sekund att din negativa syn på män, kvinnor som inte är som du, på relationer, sex m.m gäller det stora flertalet. Jag är ganska säker på att de flesta, i alla fall i vår rika del av världen, lever bra liv som de är nöjda och tacksamma över. Jag inbillar mig inte att jag är särskilt ovanlig eller särskilt lyckligt lottad. Sen skriver du apropå sex: "......ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll" Är det sex för dig? Då tycker jag uppriktigt väldigt, väldigt synd om dig. Gita Och du, jag har faktiskt skor från Gucci, dom gör mig glad och snäll. Är det fult och fel att tycka om det som är vackert?
CITAT (Gita @ 05-01-2010, 17:07)  Men både världen och människorna blir vackrare och livet blir roligare om man också klarar av att se det vackra och fina också. Du kanske ser det obehagliga (tyvärr bara det)men gör du något åt det mer än att gjuta galla över dem som inte tycker som du. Jag tror inte en sekund att din negativa syn på män, kvinnor som inte är som du, på relationer, sex m.m gäller det stora flertalet. Jag är ganska säker på att de flesta, i alla fall i vår rika del av världen, lever bra liv som de är nöjda och tacksamma över. Jag inbillar mig inte att jag är särskilt ovanlig eller särskilt lyckligt lottad. Sen skriver du apropå sex: "......ligga i sängkammaren och spreta med benen åt alla håll" Är det sex för dig? Då tycker jag uppriktigt väldigt, väldigt synd om dig. Gita Och du, jag har faktiskt skor från Gucci, dom gör mig glad och snäll. Är det fult och fel att tycka om det som är vackert? Vore du inte så avtändande och motbjudande uppblåst så skulle jag bjuda med dig en rajd i sovrummet så du slipper fundera så mycket. Ciao!
CITAT (Grå @ 05-01-2010, 17:10)  Vore du inte så avtändande och motbjudande uppblåst så skulle jag bjuda med dig en rajd i sovrummet så du slipper fundera så mycket. Ciao! Nu känner jag igen dig, när argumenten tryter så haglar det oförskämdheter .....inte så särskilt intelligent. Hur som helst, vi är väldigt olika du och jag och jag är verkligen glad att jag är jag för jag har säkerligen ett mycket roligare liv än du eftersom jag inte måste vara bitter, hatisk, elak och avundsjuk hela tiden, eftersom jag har förmågan att se det fina och även förmågan att känna tacksamhet för det jag har. För att återgå till vargfrågan, självklart skall vi ha en lagom stor, frisk och livskraftig vargstam. utrymmet räcker och blir över. Gita
Kryddan03
05-01-2010, 23:10
CITAT (Freyas @ 05-01-2010, 16:55)  Netaave, får jag be dig att läsa artikeln som Gunnar Gillberg som är ytterst kunnig i ämnet vilt i Sverige, har skrivit i dagens Göteborgs Posten så lär du dig kanske ett och annat och blir kanske av med dina förutfattade och felaktiga föreställningar MVH Freyas Och här finns info som känns lite mer vederhäftig än åsikter från någon som jobbar på institutionen för arbetsvetenskap och har "djur och natur" som hobby: http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/STA...ndex_svensk.htmhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.abOBS! Att jag anser att sättet man hanterat vargjakten på är minst sagt klantigt.
Piccante
05-01-2010, 23:32
CITAT (Kryddan03 @ 05-01-2010, 23:10)  Och här finns info som känns lite mer vederhäftig än åsikter från någon som jobbar på institutionen för arbetsvetenskap och har "djur och natur" som hobby: http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/STA...ndex_svensk.htmhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.abOBS! Att jag anser att sättet man hanterat vargjakten på är minst sagt klantigt. Skandulvs rapport om dödlighet hos varg var mkt intressant att läsa. 2006 följde man 76 märkta vargar och 15 av dom tror man blev illegalt dödade! Dödligheten är 30% årligen och då uppskattas illegal jakt stå för hälften dvs 15%  Nu har man dessutom legalt skjutit av minst 10%.
sqrulan
05-01-2010, 23:42
 Jag som trodde att det endast diskuterades varg jakt här, hur kan en tråd spåra ur så totalt?
Kryddan03
05-01-2010, 23:48
CITAT (Markus_H @ 05-01-2010, 23:32)  Skandulvs rapport om dödlighet hos varg var mkt intressant att läsa. 2006 följde man 76 märkta vargar och 15 av dom tror man blev illegalt dödade! Dödligheten är 30% årligen och då uppskattas illegal jakt stå för hälften dvs 15%  Nu har man dessutom legalt skjutit av minst 10%. Som sagt, informationen känns lite mer seriös än naturromantikernas.
herkules
06-01-2010, 00:07
CITAT (Kryddan03 @ 05-01-2010, 23:48)  Som sagt, informationen känns lite mer seriös än naturromantikernas. jag önskar att fler hade lite av det naturromantiska i sig, då slapp vi vargslakt!
Kryddan03
06-01-2010, 02:22
CITAT (herkules @ 06-01-2010, 00:07)  jag önskar att fler hade lite av det naturromantiska i sig, då slapp vi vargslakt! Påläst i vanlig ordning förstår jag.
CITAT (Kryddan03 @ 05-01-2010, 23:10)  Och här finns info som känns lite mer vederhäftig än åsikter från någon som jobbar på institutionen för arbetsvetenskap och har "djur och natur" som hobby: http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/STA...ndex_svensk.htmhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.abOBS! Att jag anser att sättet man hanterat vargjakten på är minst sagt klantigt. Gunnar Gillberg är medlem i Naturskyddsföreningen, Svenska rovdjursföreningen. och i Sveriges ornitologiska förening. Därtill är ha aktiv i Projekt pilgrimsfalk, men jag visste inte att han är naturromantiker!  Tack för den informationen.  Och tack för länken till Skandulv. Däremot kunde vi besparats länken till den skvallerblaska våra kvällstidningar tyvärr, är. Jag ger inte ett öre för propagandan i Aftonbladet. Vi har i Sverige 210 vargar.- I Europa, t.ex. i Spanien, finns i runt tal 2000, i Rumänien 2500 osv.... vadå slakt nödvändigt? Och tänka sig, jägarnas hemliga njutning att döda är nu äntligen i det öppna för alla att betrakta, förundra sig över och förfäras över! Och vips förlorar naturromantikens vara eller icke vara totalt sin betydelse!
herkules
06-01-2010, 08:46
CITAT (Kryddan03 @ 06-01-2010, 02:22)  Påläst i vanlig ordning förstår jag. vad du förstår och inte förstår vet inte jag, jag skrev det jag kände.
ängsvädd
06-01-2010, 10:16
CITAT (Freyas @ 06-01-2010, 05:33)  ...... Vi har i Sverige 210 vargar.- I Europa, t.ex. i Spanien, finns i runt tal 2000, i Rumänien 2500 osv.... vadå slakt nödvändigt? ...... Det är ju ingenting jämfört med dessa länder! Många vargar trafikdödas också.
sqrulan
06-01-2010, 12:22
Det finns mycket man kan fundera över. Här uppe har samerna dödat lodjur för att dom tagit renar och vargen tar ju också renar men jag undrar hur många renar som dödas i trafiken av vi människor? Jag tycker inte att vi ska lägga oss i naturens gång så mycket som vi gör för vi förstör redan allt förmycket som det är, att vi gör som djuren och dödar för att överleva är okej. Vi är ju också djur! Men att döda för dödandets skull har jag aldrig förstått, det gäller ju inte våra liv vi är inte hotade av någon varg! Hur många människor har dödats av varg de senaste åren?
Sqrulan. Du har helt rätt... och visst förstör vi redan alldeles för mycket!
och jag tänkte tillgägga eftersom du nu nämner vargarna i norra Sverige - att tjuvjakten på varg där är omfattande - invandrande vargar i norra Sverige bara "försvinner"....
CITAT (netaave @ 02-01-2010, 23:38)  Varför är det så viktigt att vi har vilda vargar i Sverige? Vad gör dom för nytta? Vad gör en ROS för NYTTA? Vad gör en BABY för nytta? Allting måste inte göra nytta för att finnas till... Du undrar också varför är det så viktigt att ha vilda vargar i Sverige? Varför är det så viktigt att inte tigrarna dör ut? Varför är det så viktigt att isbjörnar finns? Varför är det så viktigt att det finns ett land som heter Sverige?
Nyttan av rovdjur i naturen är rejält underskattat. Varg, räv, lo, björn mm tar inte bara stora bytesdjur. Sork, hare och andra mindre däggdjur utgör nog ett viktig inslag i kosten. Utan rovdjur rubbas balansen i naturen. Och utan jägare återställs balansen. Fast älg o rådjurstammen skulle ju minska till förtret för jägarna.
Myosotis
07-01-2010, 18:20
CITAT (Freyas @ 07-01-2010, 15:59)  Vad gör en ROS för NYTTA? Vad gör en BABY för nytta?
Allting måste inte göra nytta för att finnas till... Du undrar också varför är det så viktigt att ha vilda vargar i Sverige?
Varför är det så viktigt att inte tigrarna dör ut? Varför är det så viktigt att isbjörnar finns?
Varför är det så viktigt att det finns ett land som heter Sverige?  Sååå bra formulerat! Det är ju en dikt nästan. Och det finns inget att tillägga.
herkules
07-01-2010, 22:13
detta nedan gäller stockholm men jag tror det blir på fler platser i sverige: MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN! DATUM: LÖRDAGEN DEN 16 JANUARI TID: 14.00 PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET. DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT! facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf --------------------
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 22:13)  detta nedan gäller stockholm men jag tror det blir på fler platser i sverige: MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN! DATUM: LÖRDAGEN DEN 16 JANUARI TID: 14.00 PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET. DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT! facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf -------------------- Bra Herkules! Hoppas många kommer (själv bor jag för långt ifrån) Tack!
Usch så ledsen jag blev idag när jag läste att dom har skjutit både mamman och pappan, så nu springer valparna omkring och kan inte ta vara på sig själva (så dom skjuts väl också snart) dom svälter säkert ihjäl.
sqrulan
08-01-2010, 11:27
 Neeej, stackars dom små! Vad är det som händer!????
herkules
08-01-2010, 11:29
CITAT (sqrulan @ 08-01-2010, 11:27)   Neeej, stackars dom små! Vad är det som händer!????  jägarlobbyn har talat och talat väl med bland annat vår alldeles förträffligt lämplige miljöminister. det är vad som har hänt och nu skördar vargvalparna resultatet.
CITAT (herkules @ 07-01-2010, 22:13)  detta nedan gäller stockholm men jag tror det blir på fler platser i sverige: MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN! DATUM: LÖRDAGEN DEN 16 JANUARI TID: 14.00 PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET. DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT! facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf -------------------- Lägg gärna upp information om någonting liknande i andra städer i Sverige om du hittar
CITAT (Bettis @ 08-01-2010, 10:20)  Usch så ledsen jag blev idag när jag läste att dom har skjutit både mamman och pappan, så nu springer valparna omkring och kan inte ta vara på sig själva (så dom skjuts väl också snart) dom svälter säkert ihjäl. Fy fan.
Ingela i Segersberg
08-01-2010, 11:44
CITAT (Freyas @ 07-01-2010, 15:59)  Vad gör en ROS för NYTTA? Vad gör en BABY för nytta?
Allting måste inte göra nytta för att finnas till... Du undrar också varför är det så viktigt att ha vilda vargar i Sverige?
Varför är det så viktigt att inte tigrarna dör ut? Varför är det så viktigt att isbjörnar finns?
Varför är det så viktigt att det finns ett land som heter Sverige? Bra skrivet, Freyas!
herkules
08-01-2010, 11:47
CITAT (Nauti @ 08-01-2010, 11:30)  Lägg gärna upp information om någonting liknande i andra städer i Sverige om du hittar  information om eventuella vargjaktsmanifestationer på andra orter finns på facebookgruppen jag länkade till. läser jag något så kopierar jag och lägger ut här, självklart.
herkules
09-01-2010, 18:27
MANIFESTATION MOT VARGJAKTEN! DATUM: SÖNDAGEN DEN 17 JANUARI TID: 14.00 PLATS: MYNTTORGET - GAMLA STAN, STOCKHOLM. TORGET LIGGER MITT EMELLAN SLOTTET OCH RIKSDAGSHUSET. DIN NÄRVARO BEHÖVS! VÄLKOMMEN MED SERIÖST MEDVERKANDE OCH BRA PLAKAT! facebookgrupp: http://www.facebook.com/home.php?#/group.p...7015&ref=mf OBS OBS OBS NYTT DATUM: SÖNDAG 17 JANUARI KL: 14.00, SAMMA PLATS!! inne på facebookgruppen skrivs det en hel del om samåkning om ni som inte bor runt sthlm vill komma.
herkules
12-01-2010, 00:13
Personligen blir jag allt mer övertygad om att de som har dödandet som hobby vill hävda sig och känna sig stora, starka och mäktiga pga att de råkar ha små penisar!
Simplicity
21-01-2010, 08:03
Den här frågan verkar verkligen engagera.... Blir visst väldigt känslomässig, av nån orsak....
Så här skrev jag i en annan av vargdiskussionerna här:
"Ojj.. här var det livat!
En fråga som engagerar?
Jaddå.. den engagerar även mig...
Jag har vildsvin, björn, varg och lo i skogen ovanför mitt hus...
Vi har historiskt inte har haft rovdjuren så nära bebyggelsen på många hundra år, utom i enstaka fall då djuren blivit trängda eller sjuka.
Min åsikt angående rovdjuren är att rovdjur som rör sig så nära människor alltså inte är naturligt vare sig för dem eller oss.
Jag kan faktiskt inte tycka att det är speciellt hänsynsfullt vare sig mot djuren eller oss att vi tillåts komma så nära varann. De behöver vida, ostörda skogar att leva i och vi behöver slippa oroa oss för våra djur och barn när de är ute.
Massmedias vinkling av saken handlar om att skaffa sig egen vinning. När en varg bevisligen hade rivit en hel flock med får i grannbyn här, rapporterades det inte ens i lokaltidningen.
Jag undrar hur man tänkte innan man bestämde sig för att underlåta att skriva om den händelsen. Var man rädd att ge de aggressiva och militanta varghatarna vatten på sin kvarn?
Jag är alltså inte rovdjursmotståndare. Jag anser istället att vi och djuren behöver leva tillsammans i harmoni med varann. Just nu är harmonin ruckad och vi stressar varann eftersom vi lever för nära inpå varann på vissa håll.
Då återstår bara frågan - dom eller vi?"
Gossen Ruda
21-01-2010, 08:45
CITAT (Freyas @ 21-01-2010, 05:54)  Personligen blir jag allt mer övertygad om att de som har dödandet som hobby vill hävda sig och känna sig stora, starka och mäktiga pga att de råkar ha små penisar! Nog för att det har förekommit knasiga inlägg i den här tråden men nu sänktes nivån ytterligare ett steg.
Simplicity
26-01-2010, 17:51
Gossen Ruda!
Alla är inte tränade i argumentationsteknik..
Eller så är det en variant av argumentationsteknik...
Gossen Ruda
26-01-2010, 19:14
CITAT (Simplicity @ 26-01-2010, 17:51)  Gossen Ruda!
Alla är inte tränade i argumentationsteknik..
Eller så är det en variant av argumentationsteknik... Tror nog att dom flesta fattar att ett sånt yttrande med fog kan kallas för sexistiskt.
Aqvakul
26-01-2010, 19:16
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2010, 19:14)  Tror nog att dom flesta fattar att ett sånt yttrande med fog kan kallas för sexistiskt. Äh, ta det som en man...
Piccante
26-01-2010, 19:31
CITAT (Gossen Ruda @ 26-01-2010, 19:14)  Tror nog att dom flesta fattar att ett sånt yttrande med fog kan kallas för sexistiskt. CITAT Sexism (från engelskan sex, kön, och -ism, ideologisk riktning) eller mindre korrekt könsrasism, innebär fördomsladdad diskriminering, förtryck och utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet. Begreppet myntades av kvinnorörelsen i USA på 1960-talet som en parallellbildning till racism (rasism).[1]Det har sedan dess varit vanligt inom olika grenar av feminismen och är även föremål för lagstiftning och används inom socialforskning.
Grunden till sexism ligger i den ideologiska eller religiösa föreställningen att naturgivna skillnader mellan könen ger dem skilda uppgifter i samhället. Förespråkare av termen sexism menar att detta i praktiken alltid leder till att ett kön underordnas, medan det andra får en förtur till maktpositioner och bättre levnadsförhållanden. Tveksamt om det är sexism? De flesta vargjägare jag såg på tv var medelålders vita män. Man kan knappast säga att det är en underordnad grupp i samhället då just medelålders vita (medelklass)män har flest maktpositioner. Däremot är det kanske ett generaliserade och svepande omdöme av jägare som grupp?
Aqvakul
26-01-2010, 19:39
CITAT (Markus_H @ 26-01-2010, 19:31)  Tveksamt om det är sexism? De flesta vargjägare jag såg på tv var medelålders vita män. Man kan knappast säga att det är en underordnad grupp i samhället då just medelålders vita (medelklass)män har flest maktpositioner. Däremot är det kanske ett generaliserade och svepande omdöme av jägare som grupp? Visst är det så!
CITAT (Huggorm @ 03-01-2010, 00:54)  Ersättning får också ägarna till alla de tiotusentals renar som går åt varje år. Frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ha varg i Sverige? Hur mycket kan egentligen anses rimligt att det får kosta att introducera varg i Sverige? Dom flesta renar tar väl stambanan. Jägarna får väl skjuta av några lok och flå lokföraren.
Aqvakul
26-01-2010, 21:26
Piccante
26-01-2010, 21:32
CITAT (gnon49 @ 26-01-2010, 21:25)  Dom flesta renar tar väl stambanan. Jägarna får väl skjuta av några lok och flå lokföraren.  eller hålla dom på en nivå av 210 lok jämt spridda över hela landet, helst inte fler än 2 lok/ län...
CITAT (herkules @ 08-01-2010, 11:47)  information om eventuella vargjaktsmanifestationer på andra orter finns på facebookgruppen jag länkade till. läser jag något så kopierar jag och lägger ut här, självklart. Jag har inte Facebook så jag har ingen koll alls på sådant
Myosotis
26-01-2010, 22:13
CITAT (Markus_H @ 26-01-2010, 21:32)  eller hålla dom på en nivå av 210 lok jämt spridda över hela landet, helst inte fler än 2 lok/ län...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|