Sidor: 1, 2, 3, 4
sqrulan
Jag är drabbad av detta!
Jag vill jobba och känna mej som en del i samhället, innan FK bestämde nåt så gick jag ut och började jobba trots min sjukdom, jag jobbade då 50% på rent tjurskalle vilja.
Nu fick jag besked av FK att jag inte blev beviljad halvtidssjukpenning tills jag känner mej HELT frisk, enligt läkarens intyg så har han bekräftat att jag är hårt medicinerad , lågt blodvärde m.m....jag är 52 år och har en vilja att bli frisk och jag är en arbetsmänniska.

Just nu äter jag cellgifter som inte bara motarbetar sjukdomen utan den tar ner mej kroppsligt, så äter jag medicin för att motarbeta detta? confused.gif
Nu har regeringen/FK betämt att jag inte är sjuk?
Jag blir såååå förbannad! Jag har tur som har ett jobb att gå till, men hur går det för dom som inte har det?
Många har utnyttjat FK system och nu ska vi som inte mår bra drabbas av detta! TACK!"?

Satt och väntade på FK papper om deras beslut hela december, så jag hadde inte råd/pengar att inte jobba.
Jag gick ut trots att jag inte är frisk och jobbade heltid.
Nu då alla ungdommar är så arbetslösa ska vi som är sjuka ut och arbeta???
4:an
trostar.gif det är ett tufft samhälle vi lever i för tillfället..... var rädd om dig!
sqrulan
trostar.gif Tack! Jag tänker på dom som mår psykiskt dåligt! duh.gif
Jag har en vän som inte mår bra, hennes bror är likadan. Om man är svag i sinnet så är det lätt att ta sitt liv.
Nya snart "före detta" regeringen kör nån Hitler metod, det går bra att vara kaxig då man är frisk!
Aqvakul
Ja, solidariteten är verkligen på upphällningen. Sköt om dig! trostar.gif
Gunilla T
Tråkigt att läsa om din situation men du verkar vara en riktig fighter tummenupp.gif

Den svenska välfärden nedmonteras i rasande fart och tryggheten som är så viktig känns långt borta nu.

Sköt om dig!
Meriona
Det är inte självömkan Sqrulan det är en protest och ett rop på hjälp! Och jag kan iallafall lova att göra mitt bästa för att rösta väck den här regeringen! Pinsamt och skämmigt är hur de hanterar sjuka människor.
Jag ska på seminarie som FK och AF bjudit in oss arbetsgivare till, det ska bli väldigt intressant hur de lägger upp det hela, jag tar gärna emot tips om hur jag kan ställa dem mot väggen.
Och om jag inte minns fel så såg jag en löpsedel i förra veckan om en kvinna som tagit sitt liv pga FK:s beslut, säkerligen är det inte en engångsföreteelse. Hur många människoliv ska krävas innan de vaknar där uppe i toppen? ranting.gif

Stor kram från mig iallafall, hoppas på ett under! trostar.gif

sqrulan

Jag blev tyvärr medicinförgiftad en gång för 2 år sedan och då var jag sjukare än vad jag egentligen var, jag bantade snabbt ner mej 7 kilo på en vecka. Kräktes och matade in alvedon mot huvudvärken, en fruktansvärd smärta som var enbart konsentrerad mitt på huvudet? crying.gif
Jag körde 11 mil till närmaste akutintag och där hittade dom inget fel? confused.gif
Jag sa: Ge mej 2 alvedon så att jag kan köra hem! Jag kom hem och rasade in på hallmattan där jag låg i flera minuter, kattorna kom fram och slickade mej så jag tog mej i kragen och hasade fram till soffan.
Detta var på onsdag och på söndag var jag så dålig så jag orkade inte ta medicinen..... duh.gif Då blev jag frisk!? rolleyes.gif
Medicinförgiftning är nog ganska vanligt och om man är gammal/ dement så kan man inte "hjälpa sig själv".

Jag vet att jag inte är ensam och jag tycker såååå synd om dom som "verkligen" är sjuka!
sqrulan
CITAT (Meriona @ 16-01-2010, 15:39) *
Det är inte självömkan Sqrulan det är en protest och ett rop på hjälp! Och jag kan iallafall lova att göra mitt bästa för att rösta väck den här regeringen! Pinsamt och skämmigt är hur de hanterar sjuka människor.
Jag ska på seminarie som FK och AF bjudit in oss arbetsgivare till, det ska bli väldigt intressant hur de lägger upp det hela, jag tar gärna emot tips om hur jag kan ställa dem mot väggen.
Och om jag inte minns fel så såg jag en löpsedel i förra veckan om en kvinna som tagit sitt liv pga FK:s beslut, säkerligen är det inte en engångsföreteelse. Hur många människoliv ska krävas innan de vaknar där uppe i toppen? ranting.gif

Stor kram från mig iallafall, hoppas på ett under! trostar.gif

smiley_small_hug.gif
Hoppas att det går bra! tummenupp.gif Man kan inte dra alla över en kam som dom säger! Vissa personer kanske har samma sjukdom/problem och går i botten. Jag tycker att du ska berätta att INGEN vill vara sjuk, man döljer det så länge det går.

Lycka till på mötet! rose.gif
ängsvädd
Styrkekramar smiley_small_hug.gif

Finns det ingen högre instans dit du kan anmäla beslutet? Beslutet måste väl vara fattat på felaktiga grunder??????
sqrulan
Enligt min handläggare så ska jag/kan överklaga men det sa jag till henne att nu är det så att jag jobbar tills jag stupar. Om jag har tur så klarar jag av detta? g.gif
Det finns dom som har det värre än vad jag har, det var därför jag skrev denna tråd.
Nu är allt så tyst fast många är drabbade!? confused.gif
ängsvädd
Ursäkta, men jag förstår inte varför du inte vill anmäla?
Aqvakul
Det är klart att du ska överklaga om du anser att beslutet är fel.
aanderss
nä jag är inte drabbad men jag känner hon som hittat på reglerna. är jämårig med henens son
sqrulan
Ingen idè, dom har redan fattat ett beslut så jag ger upp. Jag älskar att jobba och jag älskar mitt jobb så jag hoppas att allt ska gå bra nu, men jag känner mer o mer att jag snart är tillbaks i det förödande ekorrhjulet.

CITAT (aanderss @ 16-01-2010, 16:49) *
nä jag är inte drabbad men jag känner hon som hittat på reglerna. är jämårig med henens son

Jaha? Vad har den stackars människan ställt till med?
herkules
cristina husmark persson skrev igår en artikel på newsmill.se, samma tugg som tidigare så tyvärr ger det nog inte dig något hopp.
man måste vara stark för att orka vara sjuk idag, man måste slåss för sin rätt. eller det som var ens rätt, idag vet jag inte..
smiley_small_hug.gif
hoppas och tror på din styrka!
vitavargen
Jag är inte påverkad/drabbad av regeringens/FK:s nya regler men har några bekanta som är drabbade. Det är inte så kul att få höra det de genomgår.

vad gjordes med de slavar som inte kunde arbeta under slaveriet? Dödades dem?

Det verkar som demontering av det civiliserade samhället pågår på alla fronter.
zissi
En stor kram till dig smiley_small_hug.gif förstår din förtvivlan mycket väl.

Jag har en släkting i liknande situation. Har väl aldrig i min vildaste fanatisi kunnat tänka mig att det här skulle kunna hända i vårt välfärdssamhälle. Blir så rasande över att alla dessa sjuka människor blir misstrodda ranting.gif
aanderss
CITAT (sqrulan @ 16-01-2010, 16:52) *
Ingen idè, dom har redan fattat ett beslut så jag ger upp. Jag älskar att jobba och jag älskar mitt jobb så jag hoppas att allt ska gå bra nu, men jag känner mer o mer att jag snart är tillbaks i det förödande ekorrhjulet. Då jag är på jobbet tar jag över allt, jag är oövervinnerlig och bäst!? Det är det som gör mej sjuk för jag tokstressar ihäl mej!? crying.gif
Jag vet att jag är dum! crying.gif
Jaha? Vad har den stackars människan ställt till med?

mycket skit har hon ordnat med
Gita
Kanske borde vi också diskutera vad det kan bero på att vi i Sverige har världens högsta sjukskrivningstal trors vår höga levnadsstandard. Kan det vara så att vi överutnyttjat vårt sjukersättningssytem och att det nu slår över åt andra hållet, vilket tyvärr ju drabbar dem som verkligen är sjuka.
Gita
Christa
CITAT (Gita @ 16-01-2010, 19:59) *
Kanske borde vi också diskutera vad det kan bero på att vi i Sverige har världens högsta sjukskrivningstal trors vår höga levnadsstandard. Kan det vara så att vi överutnyttjat vårt sjukersättningssytem och att det nu slår över åt andra hållet, vilket tyvärr ju drabbar dem som verkligen är sjuka.
Gita

Har du någon länk till sådan statistik?

Andra tänkbara orsaker än överutnyttjande:

- Svensk sjukvård är dåliga på att hjälpa människor att bli friska.

- Det är hög stressnivå på svenska arbetsplatser.

- Svenskar är dåliga på att stötta sina arbetskamrater.

herkules
Gita

vi har väl också världens högsta produktivitet?
Gita
CITAT (Christa @ 16-01-2010, 20:33) *
Har du någon länk till sådan statistik?

Andra tänkbara orsaker än överutnyttjande:

- Svensk sjukvård är dåliga på att hjälpa människor att bli friska.

- Det är hög stressnivå på svenska arbetsplatser.

- Svenskar är dåliga på att stötta sina arbetskamrater.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/99/e3f78d6f.pdf
Kan ju också vara så att vi definierar sjukdom annorlunda en andra.
Gita
Anma
Gita

(min fetmarkering.)
CITAT (Gita @ 16-01-2010, 23:44) *
http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/99/e3f78d6f.pdf
Kan ju också vara så att vi definierar sjukdom annorlunda en andra.
Gita

Hur jag än läser din länk kan jag inte finna att det du skriver, och som jag fetmarkerat, skulle vara orsaken till den höga sjukfrånvaron i Sverige.

Gita
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 00:13) *
(min fetmarkering.)

Hur jag än läser din länk kan jag inte finna att det du skriver, och som jag fetmarkerat, skulle vara orsaken till den höga sjukfrånvaron i Sverige.

Nu skrev jag det hela som en fråga! Kan det vara så? Värt att diskutera vad som gör svenskarna mer sjukareskrivna än andra (vilket framgår av länken och för övrigt av mängder ekonomiska rapporter) tycker i allafall jag att det är. Också värt att diskutera varför sjukskrivningstalen är högre inom offentlig sektor än inom privat näringsliv och varför man är mycket mer sjukskriven på landsbygden än i storstäderna.
Dessutom tycker jag att det är rimligt att ompröva arbetsförmågan med jämna mellanrum. En seriös diskussion tror jag skulle gynna dem som verkligen är så sjuka att de inte kan utföra någon form av arbete, för självklart skall de ej bli misstrodda eller utan sjukpenning.
Gita

CITAT (herkules @ 16-01-2010, 20:44) *
vi har väl också världens högsta produktivitet?

Skojar du?
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 09:32) *
Värt att diskutera vad som gör svenskarna mer sjukareskrivna än andra (vilket framgår av länken och för övrigt av mängder ekonomiska rapporter) tycker i allafall jag att det är. Också värt att diskutera varför sjukskrivningstalen är högre inom offentlig sektor än inom privat näringsliv och varför man är mycket mer sjukskriven på landsbygden än i storstäderna.
Dessutom tycker jag att det är rimligt att ompröva arbetsförmågan med jämna mellanrum. En seriös diskussion tror jag skulle gynna dem som verkligen är så sjuka att de inte kan utföra någon form av arbete, för självklart skall de ej bli misstrodda eller utan sjukpenning.
Gita

Det låter ju ganska rimligt och är också ungefär vad som uttalats av de Nya moderaterna och Allians för Sverige.

Men dessa uttalanden öppnar tyvärr också upp för en annan mindre synlig agenda: Det finns starka högerkrafter i Sverige som vill sänka skatterna och som inte har något emot en hög arbetslöshet och en låg levnadsnivå hos en stor del av befolkningen. Jag misstror definitivt deras omsorg om de mest utsatta i samhället. Tyvärr är det nog precis tvärtom. Ett utpräglat klassamhälle passar dem utmärkt.
Christa
Nu skrev jag det hela som en fråga! Kan det vara så? Värt att diskutera vad som gör svenskarna mer sjukareskrivna än andra (vilket framgår av länken och för övrigt av mängder ekonomiska rapporter) tycker i allafall jag att det är. Också värt att diskutera varför sjukskrivningstalen är högre inom offentlig sektor än inom privat näringsliv och varför man är mycket mer sjukskriven på landsbygden än i storstäderna.
Gita
Skojar du?
Gita

Att sjukskrivningstalen i offentlig sektor är högre än inom det privata kan bero på att det är politekerstyrda organisationer. Där minskar man personalstyrkan så hårt att verksamheten inte fungerar. Det skulle man inte kunna göra i det privata. Människor som jobbar inom vård och omsorg och ständigt får ha samvetskval för att de inte räcker till bränner lätt ut sig.
Gita
CITAT (Christa @ 17-01-2010, 09:51) *
Att sjukskrivningstalen i offentlig sektor är högre än inom det privata kan bero på att det är politekerstyrda organisationer. Där minskar man personalstyrkan så hårt att verksamheten inte fungerar. Det skulle man inte kunna göra i det privata. Människor som jobbar inom vård och omsorg och ständigt får ha samvetskval för att de inte räcker till bränner lätt ut sig.

Men varför blir det så? Vi har världens högsta skatter (Danmark låg i topp en kort period men nu har vi gått om igen) Vi har världens dyraste sjukvård och skola, men varför har vi då inte världens bästa sjukvård och skola? Varken för personal, patienter eller elever. Vad är det som felar?
Gita
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 10:22) *
..................varför har vi då inte världens bästa sjukvård och skola? Varken för personal, patienter eller elever. Vad är det som felar?
Gita

Snålheten som bedrar visheten skulle jag tro...... politiker som bara tänker 1 mandatperiod framåt inte på framtiden.
ANki
Gita
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 09:47) *
Det låter ju ganska rimligt och är också ungefär vad som uttalats av de Nya moderaterna och Allians för Sverige.

Men dessa uttalanden öppnar tyvärr också upp för en annan mindre synlig agenda: Det finns starka högerkrafter i Sverige som vill sänka skatterna och som inte har något emot en hög arbetslöshet och en låg levnadsnivå hos en stor del av befolkningen. Jag misstror definitivt deras omsorg om de mest utsatta i samhället. Tyvärr är det nog precis tvärtom. Ett utpräglat klassamhälle passar dem utmärkt.

Nu tror jag inte felet ligger i något sänkta skatter, vi har världens högsta skatter (ja, vi har gått om Danmrk igen) För min del tror jag att de höga skatterna på just arbete för låg- och medelinkomsttagare är kontraproduktiva. Om t.ex alla inkomster under 250 000 kr/år (ett belopp som väl krävs för ett drägligt liv) vore skattefria, skulle man bl.a komma ifrån en massa bidrag som egentligen bara är en rundgång av pengar. Beskatta istället stora förmögenheter och finansiella inkomster hårdare.
Sen tror jag mycket vore vunnet om man konkurensutsatte den offentliga sektorn hårdare, tror både kvalité och ekonomi ,för att inte tala om den enskildes valfrihet hade mycket att vinna.
Gita
Aqvakul
Man kan diskutera olika politiska insatser, men faktum kvarstår:

Den nuvarande regeringen bryr sig inte om de svaga i samhället.
Inga från Närke
Största orsaken till att flera är sjukskrivna är nog mest arbetssituationen. Företag säger upp folk eller anställer inte tillräckligt och de som då är kvar får göra arbete som motsvarar flera personer. Ta t.ex. mitt tidigare jobb, när jag blev uppsagd lade mitt heltidsjobb ut på 3 personer som först skulle ssköta sitt ordinarie jobb och sedan mitt på eventuellt samma tid.
Hur stressade blir inte de och då kommer event. sjukdommar m.m. krypande för oftast har de ett högt arbetstempo tidigare.

Min sambo har som tur inte drabbat av de nya reglerna trots sjukskrivning från okt. 2008. Men han har då också haft "turen" att få olika sjukdommar under den tiden och det påverkar sjukskrivningen. Har även haft turen med bra handledare på sjukkassan eftersom företaget där han arbetar har en personlig för alla deras anställda.

Jag beklagar verkligen att du har så mycket problem och krav på dig, men försök att ta det lugnt.

Kan du inte bli sjukpensionär halvtid?
Har ni inte rehabsamtal på ditt jobb med läkare, FK och närmaste chef och event. skyddsombud eller liknande,?

Kan du inte anmäla dig till AF halvtid så du får in pengar i alla fall och de måste ju hitta arbete som du orkar med.
Ett annan sätt , be läkaren om du har stort förtroende för att sjukskriva dig för andra symtomer.

Håller tummarna att det ordnar sig för dig.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 10:44) *
Man kan diskutera olika politiska insatser, men faktum kvarstår:
Den nuvarande regeringen bryr sig inte om de svaga i samhället.

Och inte den föregående heller!
Kan det bero på att vi har yrkespolitiker som aldrig riktigt kommer i kontakt med verkligheten?
Kanske skulle det vara bättre om det på alla nivåer inte vore möjligt att ha ett politiskt uppdrag längre än t.ex två mandatperioder.
Gita

[quote name='Inga från Närke' date='17-01-2010, 11:21' post='1155503']
Största orsaken till att flera är sjukskrivna är nog mest arbetssituationen. Företag säger upp folk eller anställer inte tillräckligt och de som då är kvar får göra arbete som motsvarar flera personer. quote.

Men det förklarar ju inte varför sjuktalen faktiskt är högre inom offentlig än privat sektor. Inte heller varför sjuktalen är högre på landsbygden än inom storstadsområden.
Gita
herkules
Skojar du?
Gita

nä, jag frågade, därav frågetecknet.
zissi
Gita

Bra skrivet. Tyvärr är det väl den seriösa diskussionen som fattas i nuläget.
ängsvädd
Om det stämmer att sjukskrivningar är vanligare inom offentlig sektor än i privat så lär väl det bero på att det är vanligare med vårdjobb, lärarjobb inom den offentliga sektorn - det är väldigt krävande arbeten som det är relativt lätt att bli sjuk av.
Anma
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 10:31) *
Nu tror jag inte felet ligger i något sänkta skatter, vi har världens högsta skatter (ja, vi har gått om Danmrk igen) För min del tror jag att de höga skatterna på just arbete för låg- och medelinkomsttagare är kontraproduktiva. Om t.ex alla inkomster under 250 000 kr/år (ett belopp som väl krävs för ett drägligt liv) vore skattefria, skulle man bl.a komma ifrån en massa bidrag som egentligen bara är en rundgång av pengar. Beskatta istället stora förmögenheter och finansiella inkomster hårdare.
Sen tror jag mycket vore vunnet om man konkurensutsatte den offentliga sektorn hårdare, tror både kvalité och ekonomi ,för att inte tala om den enskildes valfrihet hade mycket att vinna.
Gita

Ja, dagens regering gör ju precis tvärtom. Förmögenhetsskatten är borttagen, pensionerna sänks, A-kassan och sjukpenningen sjunker efter en viss tid...
Det är väldigt många i detta landet som har en inkomst långt lägre än 250000:-/ år. Min man har till exempel 170.000:- efter 4 års sjukdom, innan han blev sjuk var inkomsten ca 300.000:-/år. För närvarande har han ingen säker inkomst alls förutom 240:- om dagen för att han är utförsäkrad. Arbetsförmedlingen är rent ut chockad över att han blivit det, tänker inte gå in på varför, för då måste jag gå in på hans sjukdom och det vill jag inte göra på ett internetforum.
Bilbo i Trollbäcken
Jag mår verkligen inte jättebra och skulle jag börja gräva och grotta ner mig i min hälsa skulle jag nog till slut också bli sjukskriven.

Saken är den att jag är en fighter som har en positiv inställning till livet och världen och det är vad som håller mig uppe. Dessutom hatar jag känslan av att leva på någon annan, som tex staten om jag inte måste för att jag var typ döende. Det skulle få mig att känna mig som en parasit. Alla våras skattepengar behöver gå till dom svårast sjuka och till dom äldre och barnen. Inte till Kalle 24 år med "ont lite granna i foten" (ursäkta ironin men känner den är på sin plats)

Vi betalar redan världens högsta skatter och det stora bidragsberoendet är en stor anledning till detta. Arbete lönar sig inte tillräckligt för att motivera många att bryta sitt bidragsberoende.

Jag tycker verkligen att det är tråkigt att så många är sjukskrivna just i Sverige av alla länder och anser inte att att det är "fel" att försöka hjälpa dem som kan till ett arbete. Ingen blir ju av med sina bidrag utan man ska ju försöka hjälpa till arbete. Vad i hela världen är det för fel med det?

Frågan man ställer sig är ju om alla verkligen vill arbeta eller om det är lättare att sitta hemma och gnälla på sin onda fot, värkande rygg eller vad det nu kan vara.

Pressen går på i 180% om detta nu eftersom Svenska journalister har en historisk tradition av att vara vänster och ser detta som sin möjlighet att försvåra för aliansens nästa valseger.

Historien om kvinnan som tog livet av sig är ett sådant exempel på ren och skrämsel propaganda. Visst det är jätte sorgligt med folk som tar livet av sig men om man gör det för att man inte vill ha hjälp med att försöka komma ut i arbetslivet då ligger det andra problem bakom.
Aqvakul
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 12:59) *
Vi betalar redan världens högsta skatter och det stora bidragsberoendet är en stor anledning till detta. Arbete lönar sig inte tillräckligt för att motivera många att bryta sitt bidragsberoende.

Förbaskade floskler! När blev sjuk = bidragsberoende? thumbdown.gif
zissi
BILBO: Om de får hjälp med att komma ut i arbetslivet och att det får ta den tid det tar att bli rehabiliterad, om det går, det är bra.
Tyvärr är det ju många nu som bara mister sin sjukersättning innan de får någon hjälp över huvud taget, det är inte bra.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 13:14) *
Förbaskade floskler! När blev sjuk = bidragsberoende? thumbdown.gif

Ordklyveri! Om en försäkring överutnyttjas så medför det högre premier för alla, när det gäller sjukförsäkringen genom högre skatter.
gita
Anma
Glöm det.
Bilbo i Trollbäcken
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 13:21) *
Ordklyveri! Om en försäkring överutnyttjas så medför det högre premier för alla, när det gäller sjukförsäkringen genom högre skatter.
gita

Halloj, inte säker på att jag förstod din poäng men du gillade inte att jag kallade sjukkpenning för bidrag? Det är väl ordklyveri om något men om du föredrar så kan man kalla det sjukslanten eller sjuklönen....tycker du det passar bättre kanske? Jag vill dock inte jämföra "sjukpenning" med en försäkring på samma sätt som i ett privat drivet försäkringsbolag. Däremot stämmer det att anledningen till att vi har världens högsta skatter till del beror på ett överutnuttjande från det svenska folket.
Bilbo i Trollbäcken
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 13:26) *
Tyck att det är jättebra system som är nu, och tyck att det är ok när människor som ligger i risk för att ta sitt liv behandlas på detta sättet, de blir säkert friska då. Eller i bästa fall så tar de sitt liv och då är ju problemet ur världen och alla instanser har gjort alldeles rätt och självmordet har absolut inget med detta att göra.
Lite svinn får man räkna med. En icke produktiv människa är ändå inget värt.

Om vi pratar vad som är inhumant så tycker jag det är att låta människor blir beroende av sjukpenning där de sedan gradvis tappar sitt sociala nätverk och kompetens genom att sitta hemma isolerade och därmed även distansierar sig från samhället i övrigt. Man blir liksom inte friskare av att sitta ensam och grubbla och känna efter 24 timmar om dygnet så jag förstår din mening om att inte våga handla på ICA efter en lång sjuksrivning. Det stödjer ju bara min tes om att arbete där det är möjligt och på det sätt som är möjligt är lösningen.

Ditt resonnemang om vem som är produktiv eller inte får stå för dig. Jag ser inte människor mot den krassa bakgrunden utan tror på individens inneboende kraft och vilja att arbeta efter sin förmåga och därmed bidra till det sammhälle vi har.
KRT
Gita
Skojar du?
Gita

Jag håller med dig Gita, tyvärr har jag inga svar på frågorna - MEN det är berättiagade frågor att ställa.

Har själv en nära vän som liksom TS jobbat 50%, försökt gå upp ett flertal gånger men det går inte. Hon är snart 33 och har en skada som kommer följa henne resten av livet. Behandringen fr FS är precis som TS, men hon ger sig inte utan överklagar alla beslut. Problemet är att hon kan jobba 50%, på ett yrke där hon har alla möjligheter att anpassa arbetstiden, arbetsplatsen etc, så HUR skulle hon kunna hitta ett jobb där hon då orkar jobba 100%. När hon ställde frågan till FS kunde de inte svara smile.gif..... Håller fullkomligt med de som säger att reglerna är stelbenta, idiotiska och totalt i avsaknad av individuell hänsyn, vilket egentligen är Så fel, för det är ju just en individuell prövning man måste göra, av varje fall!!! En person som klarar av att jobba 50% ska ju BELÖNAS för detta, snarare än straffas för att man inet kan jobba heltid. och det är klar, att om man är sjukskriven från ett fysiskt ansträngande yrke, kanske man kan hitta ett som passar bättre. Men det är ju just denna typ av individuella utredningar som man INTE gör just nu och det är DET jag anser vara det västa med hela saken......

Begriper inte varför alla klagar på regeringen här, inte för att de är utan skuld, utanför att det är försäkringskassan som tolkar och applicerar regeringens order. Och alal som haft med FS att göra på något sätt vet mycket väl hur effektiva de är, eller hur benägna de är att göra kompromisser och individuella prövningar *IRONI*. Vi behöver inte gå längre än till sjukskrivnignar av gravida där de fick på tafsen nyligen, bara för att de feltolkar instruktioner och lagar....

Men ni som tror att det skulle bli en STOR förändring vid ett maktskifte i Serige - glöm det.... Det kostar för mycket att gå tillbaka till den överdrivet generösta sjukskrivningspolicy som fanns förr, det inser även de röda även om de inte offentligt går ut och säger det. Och vad gäller jobbavdragen så kvarstår dem, iaf enl Salin, så hur ska hon då kunna finansiera allt övergår mitt förstånd. Men eftersom det är valår, så antar jag att det kommer en massa valfläsk från båda håll snart smile.gif

Träffade en amerikan igår, han stod fullkomligt frågande till hela diskussionen. I hans hemland jobbar man, blir man sjuk vill det till att man har en bra försäkring annars får man inte ett smack. På sin höjd får man matkuponger från staten om man är fattig. Inte för att jag anser att det är något att ta efter i Sverige, verkligen inte!. Men det KAN vara värt att tänka på hur det er ut på andra håll, när vi svenskar klagar över hur uselt allt är.......
Aqvakul
CITAT (KRT @ 17-01-2010, 13:37) *
Jag håller med dig Gita, tyvärr har jag inga svar på frågorna - MEN det är berättiagade frågor att ställa.

Har själv en nära vän som liksom TS jobbat 50%, försökt gå upp ett flertal gånger men det går inte. Hon är snart 33 och har en skada som kommer följa henne resten av livet. Behandringen fr FS är precis som TS, men hon ger sig inte utan överklagar alla beslut. Problemet är att hon kan jobba 50%, på ett yrke där hon har alla möjligheter att anpassa arbetstiden, arbetsplatsen etc, så HUR skulle hon kunna hitta ett jobb där hon då orkar jobba 100%. När hon ställde frågan till FS kunde de inte svara smile.gif..... Håller fullkomligt med de som säger att reglerna är stelbenta, idiotiska och totalt i avsaknad av individuell hänsyn, vilket egentligen är Så fel, för det är ju just en individuell prövning man måste göra, av varje fall!!! En person som klarar av att jobba 50% ska ju BELÖNAS för detta, snarare än straffas för att man inet kan jobba heltid. och det är klar, att om man är sjukskriven från ett fysiskt ansträngande yrke, kanske man kan hitta ett som passar bättre. Men det är ju just denna typ av individuella utredningar som man INTE gör just nu och det är DET jag anser vara det västa med hela saken......

Begriper inte varför alla klagar på regeringen här, inte för att de är utan skuld, utanför att det är försäkringskassan som tolkar och applicerar regeringens order. Och alal som haft med FS att göra på något sätt vet mycket väl hur effektiva de är, eller hur benägna de är att göra kompromisser och individuella prövningar *IRONI*. Vi behöver inte gå längre än till sjukskrivnignar av gravida där de fick på tafsen nyligen, bara för att de feltolkar instruktioner och lagar....

Men ni som tror att det skulle bli en STOR förändring vid ett maktskifte i Serige - glöm det.... Det kostar för mycket att gå tillbaka till den överdrivet generösta sjukskrivningspolicy som fanns förr, det inser även de röda även om de inte offentligt går ut och säger det. Och vad gäller jobbavdragen så kvarstår dem, iaf enl Salin, så hur ska hon då kunna finansiera allt övergår mitt förstånd. Men eftersom det är valår, så antar jag att det kommer en massa valfläsk från båda håll snart smile.gif

Träffade en amerikan igår, han stod fullkomligt frågande till hela diskussionen. I hans hemland jobbar man, blir man sjuk vill det till att man har en bra försäkring annars får man inte ett smack. På sin höjd får man matkuponger från staten om man är fattig. Inte för att jag anser att det är något att ta efter i Sverige, verkligen inte!. Men det KAN vara värt att tänka på hur det er ut på andra håll, när vi svenskar klagar över hur uselt allt är.......

Tre invändningar:

1. Fungerar inte en statlig myndighet så är det självfallet riksdagens och regeringens ansvar. Det går alltså inte att skylla på FK!

2. Angående det amerikanska exemplet så har vi i Sverige valt att bygga upp kollektiva försäkringssystem. En gång var det "en bra försäkring". Problemet är att det inte är det längre.

3. Nu har vi den regeringen vi har och den får ta ansvaret nu. Det är knappast meningsfullt att skylla på tidigare eller eventuellt kommande regeringar.
*Stintan*
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 12:59) *
Jag mår verkligen inte jättebra och skulle jag börja gräva och grotta ner mig i min hälsa skulle jag nog till slut också bli sjukskriven.

Saken är den att jag är en fighter som har en positiv inställning till livet och världen och det är vad som håller mig uppe. Dessutom hatar jag känslan av att leva på någon annan, som tex staten om jag inte måste för att jag var typ döende. Det skulle få mig att känna mig som en parasit. Alla våras skattepengar behöver gå till dom svårast sjuka och till dom äldre och barnen. Inte till Kalle 24 år med "ont lite granna i foten" (ursäkta ironin men känner den är på sin plats)

Jag tycker verkligen att det är tråkigt att så många är sjukskrivna just i Sverige av alla länder och anser inte att att det är "fel" att försöka hjälpa dem som kan till ett arbete. Ingen blir ju av med sina bidrag utan man ska ju försöka hjälpa till arbete. Vad i hela världen är det för fel med det?

Frågan man ställer sig är ju om alla verkligen vill arbeta eller om det är lättare att sitta hemma och gnälla på sin onda fot, värkande rygg eller vad det nu kan vara.

Pressen går på i 180% om detta nu eftersom Svenska journalister har en historisk tradition av att vara vänster och ser detta som sin möjlighet att försvåra för aliansens nästa valseger.

Historien om kvinnan som tog livet av sig är ett sådant exempel på ren och skrämsel propaganda. Visst det är jätte sorgligt med folk som tar livet av sig men om man gör det för att man inte vill ha hjälp med att försöka komma ut i arbetslivet då ligger det andra problem bakom.

Tänk att det i dagens Sverige finns såna inskränkta okunniga människor. "Ont i foten" fasiken du vet inte vad du pratar om.
När blev sjukpenningen ett bidrag? Det är en försäkring och inget annat. Jag är övertygad om att de allra flesta skulle arbeta mycket hellre än att vara så sjuka så att dom inte klarar av ett förvärvsarbete (helt eller delvis). Den sittande regeringen har inte gjort annat än försämrat för de svagaste i samhället, de med de lägsta inkomsterna.

Tack och lov för att det uppmärksammas i media hur snedvriden denna politik är och du verkar ju vara ett perfekt exempel på vilken usel människosyn högern har. Den som tror att det hur länge som helst går att ta från de fattiga och svaga och ge till de rika biter sig själv i röven. Även de sjuka och pensionärer har rösträtt glöm inte det.
KRT
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 13:44) *
Tre invändningar:

1. Fungerar inte en statlig myndighet så är det självfallet riksdagens och regeringens ansvar. Det går alltså inte att skylla på FK!

2. Angående det amerikanska exemplet så har vi i Sverige valt att bygga upp kollektiva försäkringssystem. En gång var det "en bra försäkring". Problemet är att det inte är det längre.

3. Nu har vi den regeringen vi har och den får ta ansvaret nu. Det är knappast meningsfullt att skylla på tidigare eller eventuellt kommande regeringar.

Då invänder jag vidare;
Regeringen/riksdagen fattar beslut och ger direktiv, men hur dessa implementeras på den enskilda individen kan de omöjligtvis ha någon reell möjlighet att påverka. På samma sätt som en domstol TOLKAR lagar (och uppriktigt sagt kan man säga mycket om det) har inte justitieministern mycket att göra med, vad det står ilagboken är en annan sak. På samma sätt fungerar FK. Hade det gått att lösa allt genom att regeringen hade lagt till "individuella prövningar ksa göras" hade det kanske löst allt, men ajg tvivlar FK är en tuggrodd organisation vars läkare och anställda tycks få bonusar för att INTE sjukskriva och hitta undanflykter för att INTE se till individen.

NÄR fungerade det "kollektiva försäkringssystemet" då? När det lönade sig bättre att vara sjukskriven/arbetslös än att jobba? När folk tryckts in i "åtgärder" så siffrorna såg bättre ut? Dvs alla år utom de första på 90-talet samt de seanste 4 åren då?

Skylla på regeringar? Det är väl ingen som "skyller" på framtida regeringar, däremot menar jag att det knappast kommer bli sp mycket bättre som alla tror bara för att man byter färg på regereingen. Men det är kanske en kontroversiell fråga? Vi kan forstätta denna diskussion om 2 år så kan vi se hur det är då? Om det verkligen blivit så mycket bättre som alla i dagsläget tycks tro smile.gif
Aqvakul
CITAT (KRT @ 17-01-2010, 14:07) *
Då invänder jag vidare;
Regeringen/riksdagen fattar beslut och ger direktiv, men hur dessa implementeras på den enskilda individen kan de omöjligtvis ha någon reell möjlighet att påverka. På samma sätt som en domstol TOLKAR lagar (och uppriktigt sagt kan man säga mycket om det) har inte justitieministern mycket att göra med, vad det står ilagboken är en annan sak. På samma sätt fungerar FK. Hade det gått att lösa allt genom att regeringen hade lagt till "individuella prövningar ksa göras" hade det kanske löst allt, men ajg tvivlar FK är en tuggrodd organisation vars läkare och anställda tycks få bonusar för att INTE sjukskriva och hitta undanflykter för att INTE se till individen.

Min tolkning av vad du säger blir följande:

Vi har alltså en regering som vill alla väl, men som inte förmår att implementera sin politik.

Jag vet inte vad som är värst: En regering med dålig politik eller en inkompetent regering...
Bilbo i Trollbäcken
CITAT (*Stintan* @ 17-01-2010, 13:49) *
Tänk att det i dagens Sverige finns såna inskränkta okunniga människor. "Ont i foten" fasiken du vet inte vad du pratar om.
När blev sjukpenningen ett bidrag? Det är en försäkring och inget annat. Jag är övertygad om att de allra flesta skulle arbeta mycket hellre än att vara så sjuka så att dom inte klarar av ett förvärvsarbete (helt eller delvis). Den sittande regeringen har inte gjort annat än försämrat för de svagaste i samhället, de med de lägsta inkomsterna.

Tack och lov för att det uppmärksammas i media hur snedvriden denna politik är och du verkar ju vara ett perfekt exempel på vilken usel människosyn högern har. Den som tror att det hur länge som helst går att ta från de fattiga och svaga och ge till de rika biter sig själv i röven. Även de sjuka och pensionärer har rösträtt glöm inte det.

Hej Stintan, Lite lågt att kalla mig för inskränkt och okunnig. Det säger mer om dig själv än om mig. Du känner inte mig så vänligen avstå från personangrepp. Så, om du tycker "ont i foten" var ett dåligt exempel på en sjukdom så kan jag byta ut det mot "brutit foten" om det är mera passande? :-) Den sittande regeringen har levererat på sina vallöften till skillnad från de historiska sosseregimerna. Vad gäller människosyn, jag anser inte att den socialdemokratiska modellen med att förtids pensionera 25 åringar är ett exempel på en "human" människosyn.

Som medborgare har man inte bara rättigheter i en välfärdstat som Sverige utan även skyldigheter.

En av skyldigheterna är att arbeta efter sin förmåga och därmed betala skatt så att vi kan hålla ihop den enorma maskin av bidragstransfereringar som den svenska staten har blivit.

Om alla ska vara sjukskrivna och erhålla 95% av sin grundlön i sjukpennig (eller vad du kan tänka är "rättvist") så finns det liksom inga pengar och heller inget incitament att söka sig tillbaka tillarbetsmarknaden. Det finns ingen mystisk kassakista med icke sinande skattepengar att ösa ur. Det är dina och mina skattepengar och devisen "pengar ut" måste följas av "pengar in" annars stannar staten Sverige.
Gunilla T
Bilbo...diskussionen tjänar nog mer på nyanserade inlägg...det är ju trots allt vuxna människor du talar till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon