CITAT (Anma @ 22-01-2010, 00:34)

Förlåt att jag går helt utanför ämnet här men detta retar mig enormt.
De som röstat för att alla sjuka ska ut och jobba och att alla ungdomar ska gå abetslösa som du uttrycker det är de som röstade för Alliansen på valet. Så är det.
De var ganska tydliga med vad de skulle göra efter valet, även om det slog mycket hårdare än vad jag någonsin kunde drömma om. Utanförskapet (sjuka och arbetslösa) skulle bekämpas och sjuktalen i sverige skulle bort. Vad trodde du? Att de skulle mirakulöst göras sjuka människor friska och att de skulle skapa arbeten till precis alla?
Just det ja, du visste ju inte vad de gick i val med, för att du inte brydde dig om att ta reda på det.
Om man inte röstar och inte har en aning om vad de olika partierna står för tycker faktiskt jag inte har något att gnälla om. Då har man inte brytt sig om att ens försöka få Sverige att fungera på det sätt som man tycker är rimlig.
Hittar man inget parti som passar, ja, då ska man rösta blankt. Då har man visat vad man tycker och att man inte är nöjd med det som finns. Då har man också rätten att kritisera.
Hur ska man kunna påverka beslutsfattarna då man inte ens bryr sig om att rösta?
Det är inte ens särskilt svårt numera att ta reda på vilket parti man står närmast, tiden före valet finns det otaliga tester på nätet man kan göra med frågor om vad man tycker om dittan och dattan och så får man ett resultat som visar var man står. Det brukar ta max 15 minuter att göra de testen.
Själv fick jag ett resultat som visade att jag sympatiserade med vänsterblocket (socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet) till ca 70%, resten hamnade hos de olika allianspartierna.
Jag valde att rösta på det parti inom rödgröna röran som jag fick mest rätt på procentuellt, och det var just det parti jag alltid röstat på.
Jag bytte medborgarskap enbart för att kunna rösta till riksdagen. Tidigare röstade jag där jag fick, kommun och landsting.
Det finns länder där man krigar för att få rösträtt, i Sverige var det inte särskilt länge sedan som kvinnor fick rösträtt och nu finns massor med människor som skiter i sin rätt för att de är för lata för att ta reda på vika de sympatiserar med. Jag blir riktigt förbannad över det.
Okej om man sedan också står för att man skiter i politiken och lever med det som beslutas utan att bry sig. Men att bara klaga på politikerna utan att rösta tycker jag faktiskt inte man har rätt till.
Jag kan bara hålla med dig till 100 % Anma! Jag vet inte hur gamla folk här är, men våra farföräldrar eller deras föräldrar och även deras innan dem, kämpade med blod svett och tårar för att vi skulle få våran, först allmänna och sen även kvinnliga rösträtt och vem är då "jag/vi" att svika dem så genom att inte ens orka gå och rösta????