|
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 14:12)  Min tolkning av vad du säger blir följande:
Vi har alltså en regering som vill alla väl, men som inte förmår att implementera sin politik. Jag vet inte vad som är värst: En regering med dålig politik eller en inkompetent regering... Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att de nu genomförda förändringarna i sjukförsäkringen initierades av förra regeringen och nuvarande regering genomförde. Gita
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 13:35)  Om vi pratar vad som är inhumant så tycker jag det är att låta människor blir beroende av sjukpenning där de sedan gradvis tappar sitt sociala nätverk och kompetens genom att sitta hemma isolerade och därmed även distansierar sig från samhället i övrigt. Man blir liksom inte friskare av att sitta ensam och grubbla och känna efter 24 timmar om dygnet så jag förstår din mening om att inte våga handla på ICA efter en lång sjuksrivning. Det stödjer ju bara min tes om att arbete där det är möjligt och på det sätt som är möjligt är lösningen.
Ditt resonnemang om vem som är produktiv eller inte får stå för dig. Jag ser inte människor mot den krassa bakgrunden utan tror på individens inneboende kraft och vilja att arbeta efter sin förmåga och därmed bidra till det sammhälle vi har. Men herrejisses. Det är INTE på grund av LÅNG sjukskrivning man inte klarar en viss sak i detta fallet. Jag vill verkligen inte diskutera med dig mera, du är så fruktansvärt cynisk och kall så jag mår illa.
*Stintan*
17-01-2010, 14:58
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 14:21)  Hej Stintan, Lite lågt att kalla mig för inskränkt och okunnig. Det säger mer om dig själv än om mig. Du känner inte mig så vänligen avstå från personangrepp. Så, om du tycker "ont i foten" var ett dåligt exempel på en sjukdom så kan jag byta ut det mot "brutit foten" om det är mera passande? :-) Den sittande regeringen har levererat på sina vallöften till skillnad från de historiska sosseregimerna. Vad gäller människosyn, jag anser inte att den socialdemokratiska modellen med att förtids pensionera 25 åringar är ett exempel på en "human" människosyn.
Som medborgare har man inte bara rättigheter i en välfärdstat som Sverige utan även skyldigheter.
En av skyldigheterna är att arbeta efter sin förmåga och därmed betala skatt så att vi kan hålla ihop den enorma maskin av bidragstransfereringar som den svenska staten har blivit.
Om alla ska vara sjukskrivna och erhålla 95% av sin grundlön i sjukpennig (eller vad du kan tänka är "rättvist") så finns det liksom inga pengar och heller inget incitament att söka sig tillbaka tillarbetsmarknaden. Det finns ingen mystisk kassakista med icke sinande skattepengar att ösa ur. Det är dina och mina skattepengar och devisen "pengar ut" måste följas av "pengar in" annars stannar staten Sverige. Vi pratar inte om folk som brutit foten när vi talar om alla dessa som blir/blivit utförsäkrade. Det är människor som haft tidsbegränsad sjukersättning eller varit långtidssjukskrivna av orsaker som gjort att de inte kan arbeta som tidigare. Människor med kronisk värk, människor som mår psykiskt väldigt dåligt, människor med svåra kanske obotliga sjukdomar. Rehab som inte fungerar eller ens funnits tillgänglig. Det är dessa det är fråga om och det oavsett de är 25 eller 62 år. Som om inte sjukdomen vore nog så slår man undan fötterna ekonomiskt på människorna vilket leder till katastrof för många. Jag tycker inte att det var personangrepp eftersom du uttalar dig så cyniskt i frågan. Antingen är det okunskap om vilka som drabbas eller så vill du inte se hur det ligger till och då blir det inskränkt. Självklart tycker jag att de som kan arbeta ska göra det och jag tycker också att dom som arbetar ska betala skatt och inte smita undan vilket många gör. Människor som behöver rehab ska få det naturligtvis och alla som eventuellt kan komma tillbaka till arbetslivet är att grattulera men det som sker nu är oacceptabelt. Ja det är dina och mina skattepengar det är fråga om. Kan du tala om varför pensionärer ska betala högre skatt än vanliga inkomsttagare? CITAT (Gita @ 17-01-2010, 14:53)  Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att de nu genomförda förändringarna i sjukförsäkringen initierades av förra regeringen och nuvarande regering genomförde. Gita Spelar det någon roll? Genomför man något så dåligt så får man väl ta på sig det.
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 14:53)  Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att de nu genomförda förändringarna i sjukförsäkringen initierades av förra regeringen och nuvarande regering genomförde. Gita Det är det det skylls på nu ja, det är förra regeringens fel att denna regering skiter i sjuka människor. Eller hur. Visst är det bra att man regelbundet ser över arbetsförmågan, men det är inte vad som sker just nu. Sjuka människor bedöms som friska utan någon som helst koll angående arbetsförmågan innan detta. Så skulle aldrig skett med förra regeringen. Och det var inte heller meningen med den sk rehabiliteringskedjan.
CITAT (*Stintan* @ 17-01-2010, 14:58)  Ja det är dina och mina skattepengar det är fråga om. Kan du tala om varför pensionärer ska betala högre skatt än vanliga inkomsttagare? Spelar det någon roll? Genomför man något så dåligt så får man väl ta på sig det. När det gäller skatter för pensionärer kontra yrkesverksamma så är det ju faktiskt så att det kostar en del att jobba. Resor, oftast högre kläd- och matkonto m.m. När det gäller vilken regering som gjorde vad ville jag bara peka på att synen på sjukförsäkringen i grunden inte är någon blockåtskiljande fråga. Gita
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 15:16
CITAT (*Stintan* @ 17-01-2010, 14:58)  Vi pratar inte om folk som brutit foten när vi talar om alla dessa som blir/blivit utförsäkrade. Det är människor som haft tidsbegränsad sjukersättning eller varit långtidssjukskrivna av orsaker som gjort att de inte kan arbeta som tidigare. Människor med kronisk värk, människor som mår psykiskt väldigt dåligt, människor med svåra kanske obotliga sjukdomar. Rehab som inte fungerar eller ens funnits tillgänglig. Det är dessa det är fråga om och det oavsett de är 25 eller 62 år. Som om inte sjukdomen vore nog så slår man undan fötterna ekonomiskt på människorna vilket leder till katastrof för många. Jag tycker inte att det var personangrepp eftersom du uttalar dig så cyniskt i frågan. Antingen är det okunskap om vilka som drabbas eller så vill du inte se hur det ligger till och då blir det inskränkt.
Självklart tycker jag att de som kan arbeta ska göra det och jag tycker också att dom som arbetar ska betala skatt och inte smita undan vilket många gör. Människor som behöver rehab ska få det naturligtvis och alla som eventuellt kan komma tillbaka till arbetslivet är att grattulera men det som sker nu är oacceptabelt.
Ja det är dina och mina skattepengar det är fråga om. Kan du tala om varför pensionärer ska betala högre skatt än vanliga inkomsttagare? Spelar det någon roll? Genomför man något så dåligt så får man väl ta på sig det. Jag vill undvika att vara för personlig men kan berätta att jag varit långtidssjukskriven för just psykiska skäl efter det jag utsatts för ett oprovocerat våldsbrått. Det var 20 år sedan och jag kommer ihåg nedåtsvackan i form av hur jag sakta började tappa självkänsla, ensamheten och räddslan. Jag ville inget mer än att bara isolera mig i mitt hem och kunde inte klara av människor annat än delar av min familj. Jag kunde aldrig se hur jag någonsinn skulle kunna arbeta igen. Som tur vad hade jag en läkare som "pushade" mig att förändra min situation genom små steg och även gav mig tillgång till terapi. Min sjukskrivning varade i 7 månader och sedan fick jag möjlighet till ett arbete. Jag har sedan dess arbetat och tackar min lyckliga stjärna för att jag inte fastnade i beroendet av att vara en passiv bidragsmottagare utan tog tag i min situation och att jag kan försörja mig själv gör mig stolt. Jag förstår att det finns folk som inte klarar att själv ta sig ur sin situation men där finns hjälp, om man är villig och öppen för att ta emot hjälp. Jag är ingen cynisk och kall människa som någon kallade mig för ovan i tråden. Tvärtom så har jag ett väldigt stort hjärta och är en mycket empatisk person i övrigt men jag tycker inte sjukskrivning är en lösning på många problem. Dessutom, om jag nu har problem med min fot (vilket jag fakstisk har efter en olycka) så är det inte ett skäl till att sluta arbeta om jag inte just arbetar med att stå på ett ben hela dagarna. Men igen, det finns svårt sjuka som inte kan arbeta och jag hoppas att dom får den hjälp dom behöver (även ekonomiskt) men dom som kan jobba, som har förmågan ska sannerligen göra det och det tror jag de själva också inser är bäst för dem. Vad gäller pensionärerna, om jag fick bestämma skulle de med låga pensioner få det bättre. Min mor var hemmafru stora delar och hade en skämtlåg pension som gjorde att vi barn för att hon skulle få det bättre bidrog med några tusenlappar i månaden till henne. Jag ser hellre höjda pensioner till de sämst ställda av våra pensionärer än höjt bistånd till regimen Mugabe i Zimbabve där delar av våra skattepengar bevisligen går till att finansiera ledarnas lyxliv , bilar och konsumption istället till det svältande folket men kalla mig radikal gärna :-) Om Sosse/Kommunist/Gröna gruppen kommer till makten i höst har de lovat att börja höja vårt bistånd till just bland annat Zimbabve.
*Stintan*
17-01-2010, 15:22
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 15:04)  När det gäller skatter för pensionärer kontra yrkesverksamma så är det ju faktiskt så att det kostar en del att jobba. Resor, oftast högre kläd- och matkonto m.m.
När det gäller vilken regering som gjorde vad ville jag bara peka på att synen på sjukförsäkringen i grunden inte är någon blockåtskiljande fråga. Gita För mig är det en helt främmande tanke att man ska göra skillnad på folk och folk på det sättet. Man tjänar ju betydligt mycket mer när man arbetar så då har man nog råd med dom kostnaderna ändå. Som pensionär får man dra ner på det mesta till ett minimum.
"Öppet brev från föreningen Resurs till Gunnar Axen (M) i socialörsäkringsutskottet
Bäste Gunnar Axén!
Vi var många som såg programmet om Mari-Louise i Uppdrag Granskning den 13/1, som bl.a Du medverkade i. Du påstod att det var media som skrämde upp folk då de berättade historier som denna, att det inte fanns anledning till oro, att det inte var fel på reglerna utan att FK skulle rannsaka sig själva, att ingen kunde veta vad som egentligen orsakade Marie-Louise tragiska självmord, trots att det ju var ganska uppenbart vad som var droppen för henne i en redan nog så svår situation.
Nu är det så att ute i vårt samhälle finns det en hel del människor som står inför samma prövningar som Mari-Louise. Detta är ingen unik situation tyvärr och ingenting som är orsakat av att media tar upp fall som belyser verkligheten.
I vårt politiskt obundna nätverk RESURS är vi snart 1400 medlemmar och varje dag strömmar det in nya människor, förtvivlade människor, som har en gemensam faktor. Antingen är vi själva drabbade av regelverket, eller har vi anhöriga som är det. Många var förut ensamma med sina upplevelser och hade ingen aning om hur de skulle få stöd i sin situation. Också en del behandlare från olika vårdkategorier är medlemmar då de ser hur illa deras patienter far pga reglerna.
För sanningen är Gunnar, att situationen för sjuka människor i dagens Sverige är horribel. Det är ingen skrämselpropaganda orsakad av oppositionen eller media som Ni hävdar, utan en verklighet vi är tusentals som kan vittna om. Det som oroar oss är, att trots att media belyser problemen, trots att många skrivit brev och mail till Er och har försökt stämma träff med Er för att upplysa om hur Era regler faktiskt försätter många människor i en förfärlig situation, så vägrar Ni att lyssna. Ni fortsätter att kalla Er reform för hjälp och stöd. Men vi får inte hjälp och stöd. Det enda vi får är indragen inkomst trots att många av oss är för sjuka för att arbeta helt eller delvis.
Till och med en del av oss som har fungerat på deltid, ska nu tvingas söka heltidsarbete, trots att anledningen till deltidssjukskrivningen är att resten av tiden behövs för medicinsk rehabilitering och återhämtning för att kunna klara att arbeta i den utsträckning vår förmåga tillåter. I stället påstås ett "individanpassat program på AF" kunna rehabilitera oss till heltidsarbete. Och då har många av oss redan arbetsgivare som anpassat arbetet efter våra behov, vilket är föga troligt att en ny arbetsgivare skulle göra.
Ni påstår att vi är passiviserade. Men många av oss går på rehabilitering i olika former. Och de som inte gör detta, blir inte hjälpta av att piskas ut i arbete genom att sjukpenningen dras in efter ett bestämt antal dagar och tvingas ut i arbetsmarknaden för att söka ett potentiellt omöjligt arbete. För det kan ju inte ha undgått Er att arbetslösheten är hög i vårt land och att det just nu finns en hel del frisk arbetskraft att tillgå, vilket de flesta arbetsgivare föredrar. Att kasta ut sjuka människor i hela den reguljära arbetsmarknaden och påstå att detta är rehabilitering, hjälp och stöd, är ju faktiskt inget annat än lögn.
Många behandlare står i dag handfallna, kan inte längre hjälpa oss att få ökad livskvalitet. Och vi i RESURS får möta en hel del förtvivlan i nätverket då många medlemmar får liknande brev som Mari-Louise. I nätverket försöker vi stötta och hjälpa varandra i de olika grader av kris vi befinner oss i. Mari-Louise är en av många. Det finns fler än hon som tagit sitt liv, men anhöriga har valt att inte offentliggöra detta. Och vi är många som vid ett flertal tillfällen i denna process som Ni lagstiftat om, känt samma desperation som Mari-Louise. Och det har inte berott på media, utan är i direkt anslutning till de beslut försäkringskassan tagit utifrån det regelverk som nu är gällande.
Så nej Gunnar, oron beror inte på media. Tvärtom känner vi oss stärkta då media berättar om andra fall som liknar våra egna. Vi vet vad vi upplever trots det Ni försöker intala allmänheten. Vi upplever inte att vi får hjälp, stöd och rehabilitering då arbete inte är något av detta för oss som är sjuka och skadade på olika sätt. Och vi kommer att fortsätta berätta hur verkligheten ser ut. Vi kommer inte att tystna förrän Ni på allvar rannsakar Ert regelverk som just nu förstör tusentals människoliv. För det handlar inte bara om de som utförsäkras, även tillhörande familjer med barn blir drabbade.
Vi vill ha rätt till riktig hjälp, medicinsk och vetenskapligt dokumenterad rehabilitering. Vi vill ha rätt att känna ekonomisk trygghet så att vi kan lägga vår energi på att läka och få en så bra livskvalitet som möjligt. Och vi vill känna att vi kan komma ut i arbetslivet i den takt var och en av oss förmår, inte efter ett förutbestämt antal dagar. För detta är olika för olika människor. Som det är nu är det samma för alla. Detta är verkligheten även om Ni vägrar att se den!"
Inga från Närke
17-01-2010, 15:55
Är inte så insatt i allt vad som gäller i år men det jag tycker i Bilbo i Trollbäckens inlägg att h*n jämför dagens läge med citerar: ” Det var 20 år sedan” Min sjukskrivning varade i 7 månader och sedan fick jag möjlighet till ett arbete.
Det är stor skillnad på regler då och nu och vem satt i regeringen då bara undrar?
Citerar Bilbo igen: Men igen, det finns svårt sjuka som inte kan arbeta och jag hoppas att dom får den hjälp dom behöver (även ekonomiskt) men dom som kan jobba, som har förmågan ska sannerligen göra det och det tror jag de själva också inser är bäst för dem.
Detta med svårt sjuk kan tolkas på olika sätt. Man behöver inte vara svårt sjuk för att inte orka med att ta tag i sin vardag för att få den att fungera, under tiden så behöver man sin sjukpenning/sjukbidrag och att några tror på vad man säger, att man verkligen är sjuk så att man får den hjälp som krävs att komma tillbaka. Finns de som blir sjuka för att man inte orkar/kan gå till jobbet det är psykiskt jobbigt i synnerhet för den personen som är en arbetsmyra. Men tar man bort all trygget som man har så blir ju inte människan friskare utan förr tvärt om.
Vet av erfarenhet att typ min sambo oroar sig för vår ekonomi när han nu varit sjuk så länge men än så längde går det, man får ju spara och tänka på vad man köper. En del i vår bekantskapskrets säger då ibland av välvilja " Ja men ni kan ju sälja huset och flytta in i lägenhet". Jo visst kan vi det men vem har råd och kan köpa hus idag i dessa tider när många inte har arbete och sämre ställt än oss. Om vi säljer så går det + minus 0 eftersom vi har mycket lån så det blir inget över i alla fall och det blir dyrare att sitta i lägenhet än i huset vi bor i nu hur konstigt det än låter. Det som skiljer är ju att man inte behöver oroa sig att något går sönder eller så och ha en buffert till att betala det med, den bufferten är ju väldigt liten nu när jag är pensionär och gubben sjukskriven men det går än så länge. Får hoppas att han får ha sin sjukpenning ett tag till i alla fall eller bli sjukpensionär men han är ju bara 58 så det är inte kul.
Nog från mig om detta, jag lider med alla som är sjuka och inte får sjukpenning/bidrag eller vad det nu kan vara.
Bengalow
17-01-2010, 19:16
Bilbo: Sedan när har Sverige en vänsterinriktad press - hur många tidningar representerar "alliansen" resp oppositionen. Det är gamla floskler som Gösta Bohman en gång kom med, för att bortförklara sina egna misstag i TV - den gången! Du är 40 år efter din tid!!!
Men som aktieägare, så förväntar jag mig att skatten på reavinster av kapital försvinner fortast möjligt. Jag vill inte vara med och betala till alla svindlares ersättningskonton, arbetsförmedling, sjukhus och alla kommunala kontor. Jag vill behålla alla mina pengar själv!! Jag klarar mig bäst själv!!! Blir jag sjuk så åker jag utomlands - där är det billigare och bättre, och personlig vård och eget rum får man på köpet.
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:23
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 19:16)  Men som aktieägare, så förväntar jag mig att skatten på reavinster av kapital försvinner fortast möjligt. Jag vill inte vara med och betala till alla svindlares ersättningskonton, arbetsförmedling, sjukhus och alla kommunala kontor. Jag vill behålla alla mina pengar själv!! Jag klarar mig bäst själv!!! Blir jag sjuk så åker jag utomlands - där är det billigare och bättre, och personlig vård och eget rum får man på köpet. Förstår din ironi :-) Jag har själv några trötta fonder som jag trots världens högsta skattetryck har lyckats undvara. Jag hoppas att de kan låta mig leva på existens minimum när jag blir gammal åtminstonde, inte större förhoppningar än så här från mig. Och vad gäller pressen i Sverige har du inte rätt. En undersökning nyligen visade att 30-40% av Journalisterna i Sverige sympatiserar med vänsterblocket och då med miljötomtarna mer specifikt.
Aqvakul
17-01-2010, 19:25
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:23)  Och vad gäller pressen i Sverige har du inte rätt. En undersökning nyligen visade att 30-40% av Journalisterna i Sverige sympatiserar med vänsterblocket och då med miljötomtarna mer specifikt. men nästan 80% av dagstidningsupplagan består av borgerliga tidningar - så där väger det över med råge...
Bengalow
17-01-2010, 19:32
Missade du räknelektionerna i småskolan, Bilbo?? Eller var du frånvarande då "majoritet", "minoritet" resp "demokrati" behandlades"?
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:39
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 19:32)  Missade du räknelektionerna i småskolan, Bilbo?? Eller var du frånvarande då "majoritet", "minoritet" resp "demokrati" behandlades"? Aftonbladet som ju har den största spridningen i Sverige (Internet inkluderat) har ju trots deras ägande av ett "privat" Norskt företag fortfarande kvar sitt motto som lyder något liknande: " Att med hjälp och stöd av socialdemokratin föra fram dess sanningar och dess politiska ambition" Läs en artikel i Aftonbladet med politiskt innehåll som inte hyllar sossarna eller kommunisterna eller miljöpartiet...dom är ju patetiska. Aftonbladet är en totalt köpt vänster blaska utan heder. SVD och DN som ju "ska" anses mera neutrala eller tom "höger" är ju så mycket mera nyanserade och neutrala än lilla Sosse pravda Aftonbladet! och, jag var närvarande på räknelektionerna i skolan, tom dom andra lektionerna som handlade om kritiskt tänkande :-)
Aqvakul
17-01-2010, 19:43
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:39)  SVD och DN som ju "ska" anses mera neutrala eller tom "höger" är ju så mycket mera nyanserade och neutrala än lilla Sosse pravda Aftonbladet! Om man står långt ut till höger så kan man kanske uppleva det så, annars inte...
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:48
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 19:43)  Om man står långt ut till höger så kan man kanske uppleva det så, annars inte... Eller om man är långt ut till vänster så tycker man Aftonbladet är sååå neutralt :-)
Bengalow
17-01-2010, 19:49
Jaja, står man längst till höger så är ju allt vänstervridet....jag kan föreställa mig dom lektionerna där du redogjorde för kritiskt "tänkande"...men 35% är inte och kommer aldrig att vara flertalet, oavsett hur illa du tycker om andras ställningstagande. Hej från mig, som drar sig ur debatt med rabiata människor!
Aqvakul
17-01-2010, 19:55
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 19:48)  Eller om man är långt ut till vänster så tycker man Aftonbladet är sååå neutralt :-) Det är tillåtet att läsa flera tidningar...
Bilbo i Trollbäcken
17-01-2010, 19:55
CITAT (Bengalow @ 17-01-2010, 19:49)  Jaja, står man längst till höger så är ju allt vänstervridet....jag kan föreställa mig dom lektionerna där du redogjorde för kritiskt "tänkande"...men 35% är inte och kommer aldrig att vara flertalet, oavsett hur illa du tycker om andras ställningstagande. Hej från mig, som drar sig ur debatt med rabiata människor! Precis, har man torrt på föterna och inte håller med, då måste man ju bara vara rabiat :-) Kul (not) argumentations teknik från dig (tror det kallas för härskarteknik) alltså ambitionen att svartmåla ens åsiktsmotsåndare genom personangrepp. Ciao Bengalow och jag är inte "extrem höger" trots din vilja att se mig som sådan. Allt väl till dig och lycka till!
CITAT (Aqvakul @ 17-01-2010, 19:43)  Om man står långt ut till höger så kan man kanske uppleva det så, annars inte... Men Aftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita
Aqvakul
17-01-2010, 21:02
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:01)  Men Aaftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita hänvisar till vår vän från Trollbäcken... (själv läser jag nästan aldrig kvällstidningar)
*Stintan*
17-01-2010, 21:05
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:01)  Men Aftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita Jag förnedrar mig för jag har den som sömnlektyr. Ett ex i månaden räcker.
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 14:55)  Men herrejisses. Det är INTE på grund av LÅNG sjukskrivning man inte klarar en viss sak i detta fallet. Jag vill verkligen inte diskutera med dig mera, du är så fruktansvärt cynisk och kall så jag mår illa. Fast det är nog ganska ofta att långa sjukskrivningar är destruktiva. Man tar till sig sjukdom som sin identitet. Nu säger jag inte att det gäller alla, men för att man råkat ut för sjukdom behöver man ju inte vara arbetsoförmögen för alltid. Att regelbundet ompröva sjukdom/arbetsförmåga är väl helt rimligt. Gita
Inga från Närke
17-01-2010, 21:40
CITAT (Anma @ 17-01-2010, 15:52)  "Öppet brev från föreningen Resurs till Gunnar Axen (M) i socialörsäkringsutskottet
Bäste Gunnar Axén! ..........................................
Vi vill ha rätt till riktig hjälp, medicinsk och vetenskapligt dokumenterad rehabilitering. Vi vill ha rätt att känna ekonomisk trygghet så att vi kan lägga vår energi på att läka och få en så bra livskvalitet som möjligt. Och vi vill känna att vi kan komma ut i arbetslivet i den takt var och en av oss förmår, inte efter ett förutbestämt antal dagar. För detta är olika för olika människor. Som det är nu är det samma för alla. Detta är verkligheten även om Ni vägrar att se den!" Bra skrivet hela brevet . Ville inte lägga in det igen utan citerade bara en del.
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:14)  Fast det är nog ganska ofta att långa sjukskrivningar är destruktiva. Man tar till sig sjukdom som sin identitet. Nu säger jag inte att det gäller alla, men för att man råkat ut för sjukdom behöver man ju inte vara arbetsoförmögen för alltid. Att regelbundet ompröva sjukdom/arbetsförmåga är väl helt rimligt. Gita Jag har aldrig påstått annat än det du säger men i detta fallet är inte lång sjukfrånvaro orsaken till besvären. Vad är det som är så svårt att förstå? Först kom sjukdomen sedan sjukfrånvaron. Att pröva en sjukdom/arbetsförmåga, ja visst! MEN man prövar inte detta genom att kasta ut en person från sjukförsäkringen bara för att man varit sjuk i ett visst antal dagar utan några som helst åtgärder för att hjälpa människan först. DET ÄR VAD SOM SKER IDAG I SVERIGE!!!!!!!!!!!!!!!
herkules
18-01-2010, 01:16
CITAT (Gita @ 17-01-2010, 21:01)  Men Aftonbladet är ju en riktig skittidning (gäller fö Expressen också) och det har inget med politik att göra. Förstår inte hur någon kan förnedra sig till att läsa och hänvisa till dessa blaskor. Gita skitsamma vad folk läser, huvudsaken är att de gör det, metro, aftonbladet är utmärkta tidningar på tunnelbanan tycker jag.
Christa
18-01-2010, 07:11
CITAT (KRT @ 17-01-2010, 13:37)  Jag håller med dig Gita, tyvärr har jag inga svar på frågorna - MEN det är berättiagade frågor att ställa. Har själv en nära vän som liksom TS jobbat 50%, försökt gå upp ett flertal gånger men det går inte. Hon är snart 33 och har en skada som kommer följa henne resten av livet. Behandringen fr FS är precis som TS, men hon ger sig inte utan överklagar alla beslut. Problemet är att hon kan jobba 50%, på ett yrke där hon har alla möjligheter att anpassa arbetstiden, arbetsplatsen etc, så HUR skulle hon kunna hitta ett jobb där hon då orkar jobba 100%. När hon ställde frågan till FS kunde de inte svara  ..... Håller fullkomligt med de som säger att reglerna är stelbenta, idiotiska och totalt i avsaknad av individuell hänsyn, vilket egentligen är Så fel, för det är ju just en individuell prövning man måste göra, av varje fall!!! En person som klarar av att jobba 50% ska ju BELÖNAS för detta, snarare än straffas för att man inet kan jobba heltid. och det är klar, att om man är sjukskriven från ett fysiskt ansträngande yrke, kanske man kan hitta ett som passar bättre. Men det är ju just denna typ av individuella utredningar som man INTE gör just nu och det är DET jag anser vara det västa med hela saken...... Begriper inte varför alla klagar på regeringen här, inte för att de är utan skuld, utanför att det är försäkringskassan som tolkar och applicerar regeringens order. Och alal som haft med FS att göra på något sätt vet mycket väl hur effektiva de är, eller hur benägna de är att göra kompromisser och individuella prövningar *IRONI*. Vi behöver inte gå längre än till sjukskrivnignar av gravida där de fick på tafsen nyligen, bara för att de feltolkar instruktioner och lagar.... Men ni som tror att det skulle bli en STOR förändring vid ett maktskifte i Serige - glöm det.... Det kostar för mycket att gå tillbaka till den överdrivet generösta sjukskrivningspolicy som fanns förr, det inser även de röda även om de inte offentligt går ut och säger det. Och vad gäller jobbavdragen så kvarstår dem, iaf enl Salin, så hur ska hon då kunna finansiera allt övergår mitt förstånd. Men eftersom det är valår, så antar jag att det kommer en massa valfläsk från båda håll snart  Träffade en amerikan igår, han stod fullkomligt frågande till hela diskussionen. I hans hemland jobbar man, blir man sjuk vill det till att man har en bra försäkring annars får man inte ett smack. På sin höjd får man matkuponger från staten om man är fattig. Inte för att jag anser att det är något att ta efter i Sverige, verkligen inte!. Men det KAN vara värt att tänka på hur det er ut på andra håll, när vi svenskar klagar över hur uselt allt är....... Grundproblemet är inte utformningen av sjukförsäkringen. Grundproblemet är att människor blir sjuka av stress, brist på motion och näringsfattig kost. När människor bli sjukskrivna så har de oftast mått dåligt länge utan att få hjälp. Många får ingen hjälp när de blir sjukskrivna heller. Att man inte kan bli frisk enbart genom att vara frånvarande från jobbet är ju självklart. Folk blir inte friskare för att vi ändrar sjukförsäkringssystemet. De som inte blir hjälpta får senare i livet allvarligare sjukdomar som är betydligt dyrare för samhället men då hamnar notan hos sjukvården. Arbetsgivaren bör också ha ett större ansvar för den psykosociala arbetsmiljön och där är det den skattefinansierade verksamheten som är sämst. Om människor är sjukskrivna på grund av stressrelaterade sjukdomar så är det inte särskilt smart att först sjukskriva dem utan att hjälpa dem att bli friska och sedan stressa dem halvt fördärvade genom att säga att de varit sjukskrivna för länge.
*Stintan*
18-01-2010, 08:55
Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.
Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.
Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig.
herkules
18-01-2010, 09:02
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 08:55)  Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.
Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.
Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig. instämmer i vartenda ord!
Alla psykiska sjukdomar är heller inte stressrelaterade.
ängsvädd
18-01-2010, 11:02
CITAT (Anma @ 18-01-2010, 10:59)  Alla psykiska sjukdomar är heller inte stressrelaterade. Helt sant. Däremot blir alla sjukdomar - såväl psykiska som fysiska värre av stress.
CITAT (ängsvädd @ 18-01-2010, 11:02)  Helt sant. Däremot blir alla sjukdomar - såväl psykiska som fysiska värre av stress. Det är välidigt sant. Stress över att mattan dras under fötterna på en som just nu med FK, till exempel.
*Stintan*
18-01-2010, 11:21
CITAT (ängsvädd @ 18-01-2010, 11:02)  Helt sant. Däremot blir alla sjukdomar - såväl psykiska som fysiska värre av stress. Exakt!
Christa
18-01-2010, 12:35
Alla har naturligtvis inte stressrelaterade sjukdomar men det är där den stora ökningen har skett.
Det är t ex
Värk i nacke axlar och rygg.
Blodsockerproblem
Trötthet som inte går att vila bort.
Synproblem
Magproblem
Sömnproblem
Plus en massa andra saker.
Faktum kvarstår. Sverige har inte råd med så många sjuka som vi har idag. Folk blir inte friskare av att behandlas som de gör nu. Många blir istället sjukare.
Skall vi höja skatten så vi har råd med ökningen av sjuklighet så blir det så höga skatter så folk inte klarar sig på sin lön. Det innefattar också de skenande kostnaderna för sjukvård.
Om någon har en annan åsikt än att folk måste få hjälp att hålla sig friska så skulle det vara intressant att höra hur ni tycker att problemet skall lösas.
sqrulan
18-01-2010, 15:49
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 08:55)  Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget. Om det nu är så att försäkringskassan missförstått och inte tolkar sina av regeringen ålagda uppgifter på ett riktigt sätt så borde ju de styrande sätta ner foten och förklara bättre hur det var menat. Regeringen har helt klart ett stort ansvar i att så många nu drabbas av försäkringskassans stelbenta syn på sjuka människor.
Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig.
CITAT (Christa @ 18-01-2010, 07:11)  Grundproblemet är inte utformningen av sjukförsäkringen. Grundproblemet är att människor blir sjuka av stress, brist på motion och näringsfattig kost.
När människor bli sjukskrivna så har de oftast mått dåligt länge utan att få hjälp. Många får ingen hjälp när de blir sjukskrivna heller. Att man inte kan bli frisk enbart genom att vara frånvarande från jobbet är ju självklart.
Folk blir inte friskare för att vi ändrar sjukförsäkringssystemet. De som inte blir hjälpta får senare i livet allvarligare sjukdomar som är betydligt dyrare för samhället men då hamnar notan hos sjukvården.
Arbetsgivaren bör också ha ett större ansvar för den psykosociala arbetsmiljön och där är det den skattefinansierade verksamheten som är sämst.
Om människor är sjukskrivna på grund av stressrelaterade sjukdomar så är det inte särskilt smart att först sjukskriva dem utan att hjälpa dem att bli friska och sedan stressa dem halvt fördärvade genom att säga att de varit sjukskrivna för länge. Christa - jag håller absolut med dig i fråga om psykosocial miljö, och jag håller med dig om att man KAN göra mycket förebyggande arbete idag. MEN jag kan inte hålla med om folk blir sjuka av "stress, brist på motion och näringsfattig kost". Inte enbart eller ens i de flesta fall, vilket jag tolkar dig som att du menar. Jag har faktiskt aldrig sett några siffor på VAD folk som är sjukskrivna drabbas av, men de personer i min bekantskapskrets som är eller har varit sjuksrivna lider inte av någon följdsjukdom till stress, brist på motion eller näringsfattig kost. De lider av MS, whiplash-skada, komplicerat benbrott, ischias, graviditetsrelaterade komplikationer och liknande, förutom ett fall då jag vet att personen sjukskrevs för utbärndhet/utmattningssyndrom och det troligen finns en depression med i bilden. Och följaktligen håller jag inte heller med dig om att de skulle mått dåligt en längre tid innan de söker hjälp. Jag tror att både du och jag är färgade av VÅRA erfarenheter av saken, och de är uppenbarligen inte likadana. Jag tycker också att denna regeländring slår på fel personer, men jag vidhåller att arbetsförmåga är något som dels ska prövas individuellt och som ska omprövas med jämna mellanrum. Det säger sig själv, att en person som är sjukskriven från sitt yrke som murare pga ryggproblematik, troligen skulle klara ett mindre fysiskt belastande jobb utmärkt (om man sedan VILL är en annan sak och det ligger utanför denna tråd). På samam sätt kan man tänka sig att en person med en kronisk sjukdom som går i skov kan jobba 100 % ibland, men bara 25 % under andra perioder, att då sjukskriva denna person till 100% alltid är ju idiotiskt ffa för personen själv som då missar allt det positiva med att ha ett yrke. En person kanske drabbas av ett komplicerat benbrott och sjukskrivs i flera år, men så småningom läker det och personen blir delvis arbetsför igen, ska denna person då sjukskrivas pga en eskada som läkte för länge sedan och trot att personen NU kan arbeta? Jag gissar att det var något åt det hållet man tänke sig från början, men någonstans på vägen blev vissa delar av reformen väldigt fel.....
Red Top
18-01-2010, 19:06
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 08:55)  Jag tycker det verkar som om en del tror att alla de som nu drabbas av utförsäkring har stressrelaterade sjukdomar, folk som är utbrända och gått in i väggen, med några få undantag, och att dom nu sitter hemma och blir passiviserade och ännu sjukare. Visst det finns säkert många med sådan diagnos och dom behöver självklart få all hjälp som behövs för att komma tillbaka för det är ingen obotlig sjukdom. Värre är det för alla dom som verkligen har obotliga fysiska sjukdomar som gör det omöjligt att klara ett jobb men som man nu promt ska ha ut i jobb. Man kan inte utgå från att alla kan rehabiliteras och börja jobba igen vilket somliga verkar tro när man ser resonemanget.
Stelbenta tycker jag även en del av inläggen i den här tråden är och det verkar som om en del tror att det bara är vilja hos de sjuka som fattas för att kunna bli frisk. Det finns gott om förutfattade meningar när det gäller sjuka människor inte bara hos försäkringskassan utan även ute bland allmänheten tyvärr. Människor blir inte friskare för att myndigheter och omgivning är oförstående och sparkar ut dom att klara sig bäst dom kan på egen hand utan möjlighet att försörja sig. Eftersom jag själv tillhör de drabbade (kronisk ledsjukdom, ej arbets-, stress- eller kostrelaterad) orkar jag inte engagera mig i debatten. En stor eloge till bl a Stintan, som orkar föra vår talan och uttrycker sig så väl. Hittade ett intressant uttalande när jag googlade. "De nya skärpta riktlinjerna för sjukskrivningar ska bidra till att betala regeringens skattesänkningar." Det säger socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson. Saxat ur en artikel i SvD 15 augusti 2007. Det var då det första steget mot dagens utförsäkring togs. Det var då de nya kriterierna med tidsbestämda sjukskrivningar beroende på diagnos fastställdes. SvDDet är ju bra att veta att vi och pensionärerna kan bidra till de välavlönades konsumtion.
Jag håller med KRT om att jag inte har sett något högt antal personer som blivit sjuka pga stress, brist på motion och dålig kost. Pga rökning möjligtvis, alla våra KOL-patienter. Vi har en KOL-patient som FK ville ha ut i arbetslivet igen fast han inte ens orkar gå till toan utan syrgas utan att bli helt slut. Orkar gå ut och röka gör han dock  Möjligheterna för en KOL-patient att rehabiliteras och komma ut i jobb igen är inte stora, iallafall inte i ett sent skede av sjukdomen. För de som har MS är det ju ännu värre. Kronisk svår värk måste ju också vara väldigt svårt att klara av att arbeta med. De har ju ofta så ont att de blir helt utmattade både fysiskt och psykiskt och då orkar de ju inte jobba. Att säga att det enbart sitter i viljan att orka arbeta är inget annat än ett stort hån och då har man inte fattat ett dugg av hur det är att vara sjuk.
CITAT (Christa @ 18-01-2010, 12:35)  Alla har naturligtvis inte stressrelaterade sjukdomar men det är där den stora ökningen har skett.
Det är t ex
Värk i nacke axlar och rygg.
Blodsockerproblem
Trötthet som inte går att vila bort.
Synproblem
Magproblem
Sömnproblem
Plus en massa andra saker.
Faktum kvarstår. Sverige har inte råd med så många sjuka som vi har idag. Folk blir inte friskare av att behandlas som de gör nu. Många blir istället sjukare.
Skall vi höja skatten så vi har råd med ökningen av sjuklighet så blir det så höga skatter så folk inte klarar sig på sin lön. Det innefattar också de skenande kostnaderna för sjukvård.
Om någon har en annan åsikt än att folk måste få hjälp att hålla sig friska så skulle det vara intressant att höra hur ni tycker att problemet skall lösas. Det är en viss procent av arbetsgivaravgifterna som är till för att täcka kostanderna för sjukförsäkringen och sanningen är den att det har betalats in betydligt mer till systemet än vad som har betalats ut under de senaste åren. Du ska sluta ljuga.
*Stintan*
18-01-2010, 22:36
CITAT (Christa @ 18-01-2010, 12:35)  Om någon har en annan åsikt än att folk måste få hjälp att hålla sig friska så skulle det vara intressant att höra hur ni tycker att problemet skall lösas. Jag har funderat på vad du egentligen menar med ovanstående men fattar nog kanske inte riktigt. Isåfall kanske du kan förtydliga. Som jag ser det så frågar jag mig varför man ska behöva få hjälp för att hålla sig frisk. Människor har väl ett eget ansvar att försöka leva på ett sådant sätt att man håller sig så frisk som möjligt. Jag menar att om man är frisk så behöver man väl ingen hjälp för att hålla sig frisk. Det är väl när/om man blir sjuk man behöver hjälp och sjuk kan vem som helst bli. Jag kan inte tycka att försäkringskassan ska behöva stå för friskvård i förebyggande syfte. Det tycker jag borde ligga mer på arbetsgivare och den enskilde själv. När det gäller den psykiska ohälsan så borde den offentliga sektorn kunna göra en hel del för att minska risken att anställda drabbas eftersom det tydligen är inom den sektorn som den psykiska ohälsan är störst. Sen tycker jag faktiskt att människor måste ta varningssignaler på allvar så att man får hjälp innan det går för långt. Du skrev själv att du inte ville bli sjukskriven men det krävdes för att du skulle få hjälp och då ställer jag mig lite undrande till varför du inte tackade och tog emot när du hade möjlighet? Jag hittade en intressant artikel på nätet om arbetsmiljö och hälsa som jag tycker säger en hel del när det gäller stressrelaterade sjukdomar. http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=3088
CITAT (Gita @ 16-01-2010, 19:59)  Kanske borde vi också diskutera vad det kan bero på att vi i Sverige har världens högsta sjukskrivningstal trors vår höga levnadsstandard. Kan det vara så att vi överutnyttjat vårt sjukersättningssytem och att det nu slår över åt andra hållet, vilket tyvärr ju drabbar dem som verkligen är sjuka. Gita Visst skenade sjukersättningskostnaderna iväg till rent astronomiska belopp innan makthavarna reagerade. Men man reagerade genom att dra alla över en kam. Så gör man bara inte. Systemet är till för dom sjuka o handikappade. Skall man minska kostnaderna finns andra vägar att gå, så att den som behöver systemet drabbas minst. Det får inte handla om att man drar en vinstlott resp. nitlott i sitt möte med FK. Eller att man är slängd i käften eller tystlåten. Alla måste behandlas lika i systemet och det är nog lite si o så med det just nu.
Christa: Hjälp med att hålla sig friska? Vem ska göra det? Man får försöka sköta om sin hälsa och ta eget ansvar, och söka information och hjälp om man behöver det. Ansvaret kan inte läggas på den redan hårt belastade sjukvården som redan nu går på knäna och inte har resurser ens att ta hand de som redan är sjuka. Det klagas väldigt hårt på sjukvården från alla håll men det vore intressant att se vad de skulle säga om de fick göra ett studiebesök på en vårdavdelning. Det skärs och skärs i personalstyrkan och vi ska klara av allt fler uppgifter på allt färre skallar, ALLT ska lösas när man läggs in på sjukhus, har man haft jobbigt att sköta hemmet under flera års tid så MÅSTE det ordnas på stört av sjukvårdspersonalen, allt mellan himmel och jord ska vi lösa alltmedan det ska dokumenteras allt mer och mer samt att vi ska laga maten själv eftersom de drar in köket osv. Inget som håller oss friska heller direkt.
Christa
19-01-2010, 15:38
CITAT (Magdis @ 19-01-2010, 00:34)  Christa: Hjälp med att hålla sig friska? Vem ska göra det? Man får försöka sköta om sin hälsa och ta eget ansvar, och söka information och hjälp om man behöver det. Ansvaret kan inte läggas på den redan hårt belastade sjukvården som redan nu går på knäna och inte har resurser ens att ta hand de som redan är sjuka. Det klagas väldigt hårt på sjukvården från alla håll men det vore intressant att se vad de skulle säga om de fick göra ett studiebesök på en vårdavdelning. Det skärs och skärs i personalstyrkan och vi ska klara av allt fler uppgifter på allt färre skallar, ALLT ska lösas när man läggs in på sjukhus, har man haft jobbigt att sköta hemmet under flera års tid så MÅSTE det ordnas på stört av sjukvårdspersonalen, allt mellan himmel och jord ska vi lösa alltmedan det ska dokumenteras allt mer och mer samt att vi ska laga maten själv eftersom de drar in köket osv. Inget som håller oss friska heller direkt. Ja men det är ju det jag säger. Sjukvården går på knäna och vi kan inte skära ner mer. Patienter med diabetes typ 2 tar en stor del av resurserna och det var tidigare något som drabbade äldre människor. Nu går det allt längre ner i åldrarna och i USA är det vanligt bland barn. Detta är bara ett exempel på en patientgrupp som kommer att sluka mer och mer vårdresurser. Vad anser du att denna utveckling beror på? Vad tycker du att man borde göra åt saken? Detta är bara ett exempel. Det finns väldigt många sjukdomar och hälsoproblem som ökar i snabb takt.
*Stintan*
19-01-2010, 16:06
CITAT (Christa @ 19-01-2010, 15:38)  Ja men det är ju det jag säger. Sjukvården går på knäna och vi kan inte skära ner mer. Patienter med diabetes typ 2 tar en stor del av resurserna och det var tidigare något som drabbade äldre människor. Nu går det allt längre ner i åldrarna och i USA är det vanligt bland barn. Detta är bara ett exempel på en patientgrupp som kommer att sluka mer och mer vårdresurser.
Vad anser du att denna utveckling beror på?
Vad tycker du att man borde göra åt saken?
Detta är bara ett exempel. Det finns väldigt många sjukdomar och hälsoproblem som ökar i snabb takt. Nu är jag inte Magdis men jag svarar ändå. Jag är övertygad om att folk måste ändra sina kostvanor rejält + att man måste röra på sig mer för att vi ska komma tillrätta med problemet med diabetes typ 2 men även en massa andra hälsoproblem. Detta borde stå högt upp på agendan så att vi får föräldrar att lära sina barn detta redan från början istället för att som nu proppa i sig och barnen en massa snabbmat och onyttigheter och sitta stilla framför datorer varje ledig stund. Vi har en myndighet som heter Socialstyrelsen som borde lägga massor av resurser på information om detta. Skolor och dagis borde man också kunna lägga ett större ansvar på när det gäller kost och motion. Dagliga promenader borde schemaläggas i skolorna t.ex.
*Stintan*
19-01-2010, 17:29
Det är kanske så här dom vill ha det. Hoppas ingen tar illa upp.
[attachment=46378:nya_sjuk...ngregler.jpg]
Hej igen
19-01-2010, 23:17
CITAT (Magdis @ 19-01-2010, 00:34)  Christa: Hjälp med att hålla sig friska? Vem ska göra det? Man får försöka sköta om sin hälsa och ta eget ansvar, och söka information och hjälp om man behöver det. Ansvaret kan inte läggas på den redan hårt belastade sjukvården som redan nu går på knäna och inte har resurser ens att ta hand de som redan är sjuka. Det klagas väldigt hårt på sjukvården från alla håll men det vore intressant att se vad de skulle säga om de fick göra ett studiebesök på en vårdavdelning. Det skärs och skärs i personalstyrkan och vi ska klara av allt fler uppgifter på allt färre skallar, ALLT ska lösas när man läggs in på sjukhus, har man haft jobbigt att sköta hemmet under flera års tid så MÅSTE det ordnas på stört av sjukvårdspersonalen, allt mellan himmel och jord ska vi lösa alltmedan det ska dokumenteras allt mer och mer samt att vi ska laga maten själv eftersom de drar in köket osv. Inget som håller oss friska heller direkt. Jag har som inlagd patient i helgen som gick, gjort "studiebesök" ... vi var 14 pat på avd ... personalen bestod av 1 st sjuksköterska o 1 st undersköterska. Mitt i lunchserveringen fick Uska gå och hjälpa 98-åring som satt på toa ... sjuksköterska fick ta över maten. Bara en stund senare fick sjuksköterskan hjälpa en annan pat som behövde gå på toa ... samtidigt ringde klockor och larmade det från två salar. Vi var 5 st som kunde intaga maten i matsalen ... övriga var i så dåligt skick att de fick serveras vid sängen. Doktorn som gick ronden frågade mig vad jag arbetade med!!! Han hade inte ens idas läsa in min historik i min journal ... ändå var han den högst betalda.
Biggan_
19-01-2010, 23:43
CITAT (Hej igen @ 19-01-2010, 23:17)  Jag har som inlagd patient i helgen som gick, gjort "studiebesök" ... vi var 14 pat på avd ... personalen bestod av 1 st sjuksköterska o 1 st undersköterska. Mitt i lunchserveringen fick Uska gå och hjälpa 98-åring som satt på toa ... sjuksköterska fick ta över maten. Bara en stund senare fick sjuksköterskan hjälpa en annan pat som behövde gå på toa ... samtidigt ringde klockor och larmade det från två salar. Vi var 5 st som kunde intaga maten i matsalen ... övriga var i så dåligt skick att de fick serveras vid sängen. Doktorn som gick ronden frågade mig vad jag arbetade med!!! Han hade inte ens idas läsa in min historik i min journal ... ändå var han den högst betalda. Ja man vet inte Netha, rätt som det är vill dom kanske ha ut dej också i kylan! Läkarna har ju inget att säga till om när det gäller försäkringskassan längre. ...och på sjukhusen är det så ont om personal så patienterna får snart ta hand om varandra. Stackars vårdpersonal säger jag, och nog sjutton måste detta gå ut över patienterna! Hoppas du kryar på dej så du slipper vara på sjukhuset!
Jag tycker detta fenomen är under all kritik och jag bryr mig egentligen inte ett smack om vem som sitter vid rodret, om det är röd-grönt, blå-grönt eller hela jäkla spektrat. Det är hur som haver helt fel som det går till just nu. Herre min skapare! Utred först, innan ni slänger ut folk i kylan!! Men jag såg det här och kunde inte låta bli att småle litegrann Moderaterna genom tiderna•1904–1918: Nej till allmän rösträtt. • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet. • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag. • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt. • 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige. • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag. • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige. • 1927: Nej till folkskolereform. • 1931: Nej til sjukkassan. • 1933: Nej till beredskapsarbete. • 1934: Nej till a–kassa. • 1935: Nej till höjda folkpensioner. • 1938: Nej till två veckors semester. • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder. • 1946: Nej till fria skolmåltider. • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring. • 1947: Nej till allmänna barnbidrag. • 1951: Nej till tre veckors semester. • 1953: Nej till fri sjukvård. • 1959: Nej till ATP. • 1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC. • 1963: Nej till fyra veckors semester. • 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka. • 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63. • 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej. • 1976: Nej till femte semesterveckan. • 1983: Nej till löntagarfonderna. • 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella. • 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej. • 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna. • 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning. • 2006: Nej till gröna jobb. • 2006: Nej till sex timmars arbetsdag. • 2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn. • 2006: Nej till höjd a- kassa. • 2006: Ja till sänkt a-kassa. • 2006: Nej till höjd sjukersättning. • 2007: Ja till sänkt sjukersättning. Detta innebär inte att jag tycker att S gjort allt rätt, lång ifrån
Ja det var ju en intressant lista det där! Och som sagt, bara för att man tycker att något som pågår just nu är uppåt väggarna så betyder det inte automatiskt att man tycker att allt förra regeringen gjort är perfekt.
Lite ot kanske, men i förrgår avled en av våra närmsta vänner, 55 år gammal. Inte pga regeringens nya regler. Hon dog av sin sjukdom, men likafullt så hann hon få brev från FK att hon skulle infinna sig på AF den 1jan i år. Hon var alltså helt arbetsför enligt vissas utsago...............
Vad är det för värld vi lever i?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|