Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4
ängsvädd
Finns det B12 i någon växt så att man kan få i sig det på naturlig väg?
gnon49
Använder inte veganer läder eller ull? Vad klär dom sig i då? Säck o aska måntro. Eller syntetprodukter kanske.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 23-01-2010, 11:27) *
B12 bildas av mikroorganismer och finns nästan bara i animalier. Förr fick man i sig b12 via bakterier och liknande när man åt mat som inte var tvättad lika noggrant som i dagens läge eller när man drack vatten ur vattendrag och liknande.

Det finns i små mängder i alger och sjögräs och tydligen skall även mjölksyrade grönsaker innehålla små mängder b12. Men skall man vara helt säker så är tillskott som gäller men det är inget problem eftersom många sådana produkter är berikade med just B12.

Däremot kan det lagras en hel del i kroppen och det tar mellan 3-5 år innan lagret tar slut. Så det är inga stora mängder man behöver få i sig vilket inte alls är några problem om man köper berikade produkter.

CITAT (gnon49 @ 23-01-2010, 11:37) *
Använder inte veganer läder eller ull? Vad klär dom sig i då? Säck o aska måntro. Eller syntetprodukter kanske.
Jag har aldrig klätt mig i läder eller ull faktiskt bortsett från skor då. Jag hade inte ett enda plagg i något av de materialen innan jag blev vegan, med undantag för en läderlapp på baksidan av ett par byxor.

Det finns någonting som heter bomull, det är ingen nyhet och det är ett väldigt välanvänt material tongue.gif
dahla
CITAT (narran @ 23-01-2010, 04:45) *

Det där är helt jävla sjukt!! Hur i hela fridens namn tillåter alla bildade människor dessa islamister och judar att plåga ihjäl djuren på grund av religion??? Fy fan!

Förbjud islam!
*Stintan*
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 11:46) *
Det där är helt jävla sjukt!! Hur i hela fridens namn tillåter alla bildade människor dessa islamister och judar att plåga ihjäl djuren på grund av religion??? Fy fan!

Förbjud islam!

Vidrigt!
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 11:41) *
B12 bildas av mikroorganismer och finns nästan bara i animalier. Förr fick man i sig b12 via bakterier och liknande när man åt mat som inte var tvättad lika noggrant som i dagens läge eller när man drack vatten ur vattendrag och liknande.

Det finns i små mängder i alger och sjögräs och tydligen skall även mjölksyrade grönsaker innehålla små mängder b12. Men skall man vara helt säker så är tillskott som gäller men det är inget problem eftersom många sådana produkter är berikade med just B12.

Däremot kan det lagras en hel del i kroppen och det tar mellan 3-5 år innan lagret tar slut. Så det är inga stora mängder man behöver få i sig vilket inte alls är några problem om man köper berikade produkter.
........

OK, tack för svar. Kan man köpa B12-tillskott som finns i svenskodlad växtprodukt exvis havre? Jag vill gärna undvika sojan.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 23-01-2010, 11:56) *
OK, tack för svar. Kan man köpa B12-tillskott som finns i svenskodlad växtprodukt exvis havre? Jag vill gärna undvika sojan.
B12 finns inte i soja eller havre naturligt. Om det går att mjölksyra sådant vet jag inte tongue.gif Man kan köpa spirulina på hälsokostbutiker, men man vet inte helt säkert om kroppen kan ta upp det B12 som finns i det. Men det är nyttigt av fler anledningar än så och jag tycker att det är jättegott med spirulinadrink.

Jag har dålig koll på B12, det finns i en del av de produkter jag köper så jag har aldrig behövt tänka på det. Men du har väl tänkt dig att äta fisk och sådant? Då behöver du inte heller tänka på B12.
herkules
CITAT (vitavargen @ 23-01-2010, 09:57) *
Ja, det är så.
(det är alltid kul med dina långa förklarande inlägg)

japp, nautis inlägg på odla är en fröjd att läsa! tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 12:11) *
B12 finns inte i soja eller havre naturligt. Om det går att mjölksyra sådant vet jag inte tongue.gif Man kan köpa spirulina på hälsokostbutiker, men man vet inte helt säkert om kroppen kan ta upp det B12 som finns i det. Men det är nyttigt av fler anledningar än så och jag tycker att det är jättegott med spirulinadrink.

Jag har dålig koll på B12, det finns i en del av de produkter jag köper så jag har aldrig behövt tänka på det. Men du har väl tänkt dig att äta fisk och sådant? Då behöver du inte heller tänka på B12.

OK, jag tycker det är intressant att veta iaf. Vem vet - jag kanske känner för att bli vegetarian i framtiden.
Jonny
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 11:41) *
Det finns någonting som heter bomull, det är ingen nyhet och det är ett väldigt välanvänt material tongue.gif

Grattis till ditt val av textil whistling.gif
http://www.hallekis.com/arkiv/xx041104b.htm
Nauti
CITAT (Jonny @ 23-01-2010, 12:26) *
Grattis till ditt val av textil whistling.gif
http://www.hallekis.com/arkiv/xx041104b.htm
Ja, om du jämför bomullens påverkan med t.ex. läder så ser man ju klart och tydligt vilket materials produktion som haft mest miljöpåverkan. Dessutom finns det ju ekologisk bomull smile.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 12:30) *
Ja, om du jämför bomullens påverkan med t.ex. läder så ser man ju klart och tydligt vilket materials produktion som haft mest miljöpåverkan. Dessutom finns det ju ekologisk bomull smile.gif

1% av all bomull odlas ekologiskt resten påverkar miljön enormt. Finns väl inte så många som föder upp djur enbart för lädret utan det är ju oftast en restprodukt man tar tillvara så själva lädret har nog inte så stor miljöpåverkan.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 12:36) *
1% av all bomull odlas ekologiskt resten påverkar miljön enormt. Finns väl inte så många som föder upp djur enbart för lädret utan det är ju oftast en restprodukt man tar tillvara så själva lädret har nog inte så stor miljöpåverkan.
Så det faktum att det är en restprodukt gör produktionen miljövänligt? Givetvis är det bra att man tar tillvara på allting men det gör ju inte läder till ett mindre miljövänligt material.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 12:56) *
Så det faktum att det är en restprodukt gör produktionen miljövänligt? Givetvis är det bra att man tar tillvara på allting men det gör ju inte läder till ett mindre miljövänligt material.

Än vadå? Bomull?
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 13:25) *
Än vadå? Bomull?
Ja. Menar du att läder är en miljövänligare produkt än bomull?
gnon49
Men ull är ju ett av dom bästa råvarorna vi har för att framställa bra textilprodukter. Och djuren lider ju inte, snarare tvärtom, när man klipper dom. Och miljövänligare material finns knappast. Slår bomull med hästlängder. Och under tiden fåren betar producerar dom ull. Två flugor i en smäll.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 13:28) *
Ja. Menar du att läder är en miljövänligare produkt än bomull?

Självklart är själva lädret mycket miljövänligare än bomull eftersom det inte är för lädret man föder upp djuren. Hade man fött upp djuren enkom för lädret hade det varit en annan sak.

CITAT (gnon49 @ 23-01-2010, 13:31) *
Men ull är ju ett av dom bästa råvarorna vi har för att framställa bra textilprodukter. Och djuren lider ju inte, snarare tvärtom, när man klipper dom. Och miljövänligare material finns knappast. Slår bomull med hästlängder. Och under tiden fåren betar producerar dom ull. Två flugor i en smäll.

Instämmer!
ängsvädd
Håller med angående ullen, om det inte är merinoull.

Jag har precis fått hem underbara handledsvärmare i ull och lin, sockor, tovade tofflor mm från ullcentrum http://www.ullcentrum.com/

Underbara produkter smile.gif
herkules
CITAT (ängsvädd @ 23-01-2010, 14:16) *
Håller med angående ullen, om det inte är merinoull.
Jag har precis fått hem underbara handledsvärmare i ull och lin, sockor, tovade tofflor mm från ullcentrum http://www.ullcentrum.com/
Underbara produkter smile.gif

åh jag hittade världens finast tröja där nu
TRÖJA
dahla
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 15:05) *
åh jag hittade världens finast tröja där nu
TRÖJA

Jättefin... ull värmer ju fasligt bra... även om det blir blött så värmer det så jag blev ju sugen på ett underställ... men då har dom bara marinblå underställ... jag har ALDRIG sett ett marinblått får... rolleyes.gif Varför kan inte understället vara naturfärgat som den där tröjan???
Anma
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 15:24) *
Jättefin... ull värmer ju fasligt bra... även om det blir blött så värmer det så jag blev ju sugen på ett underställ... men då har dom bara marinblå underställ... jag har ALDRIG sett ett marinblått får... rolleyes.gif Varför kan inte understället vara naturfärgat som den där tröjan???

Fåret kanske fått äta massa blåbär? giggle.gif
dahla
CITAT (Anma @ 23-01-2010, 15:57) *
Fåret kanske fått äta massa blåbär? giggle.gif

Nån har dränkt fåret i blåbärssylt... -cry-.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 15:59) *
Nån har dränkt fåret i blåbärssylt... -cry-.gif

Det är säkert växtfärgat ullgarn.
Myosotis
Hur får man fram blå färg med växtfärger??!
Piccante
är inte indigo en växtfärg?
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 23-01-2010, 16:19) *
är inte indigo en växtfärg?

Jo!
Aqvakul
och grisarna då...
dahla
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 16:54) *
och grisarna då...

Dom är inte blå...
Aqvakul
CITAT (dahla @ 23-01-2010, 16:57) *
Dom är inte blå...

oftare skära, eller..
Nauti
CITAT (gnon49 @ 23-01-2010, 13:31) *
Om det vore så väl. Rent ur miljöperspektiv är det möjligt att det beroende på vad fåren äter är bättre. Men ur djurrättsperspektiv är ull knappast så bra som du påstår. Det är inte så att det springer runt glada får i hagarna som behöver klippas då och då. Det var väl inte länge sedan merinoull fick stark kritik i media till exempel.

CITAT (*Stintan* @ 23-01-2010, 13:39) *
Självklart är själva lädret mycket miljövänligare än bomull eftersom det inte är för lädret man föder upp djuren. Hade man fött upp djuren enkom för lädret hade det varit en annan sak.
Fast sådär går det ju uppenbarligen inte att resonera, det förstår du väl själv?
Aqvakul
Nauti!
Ville du inte diskutera hur grisarna har det... g.gif
Gunilla T
CITAT (Nauti @ 23-01-2010, 17:07) *
Det är inte så att det springer runt glada får i hagarna som behöver klippas då och då.

Hos mig springer det runt några glada får som klipps på våren, tyvärr ingen som vill ha ullen så den för vi till tippen.
Blomstertanten
CITAT (Gunilla T @ 23-01-2010, 17:14) *
Hos mig springer det runt några glada får som klipps på våren, tyvärr ingen som vill ha ullen så den för vi till tippen.

Till tippen ????? duh.gif
Måste väl finnas nån som vill ha ull ??? unsure.gif Tänk så mycket fint man skulle kunna tova med den !

Och på tal om grisar , har de plågade grisarna helt plötsligt blivit befriade eller ? flirting.gif
dahla

Vill inte småfåglarna ha ullen att boa med på vårkanten?

Min mormor gjorde troll av två stenar och ull som hår samt ritade fina ansikten på den övre av stenarna... trollen tappade dock håret... en vacker dag var det nån som såg hur en liten fågel slet bort ull från knoppen på ett troll och så var mysteriet med hårafallet löst smile.gif
Nauti
Ja, det är klart att det finns glada får och det är jag också glad över smile.gif Du har inte funderat på att använda ullen till marktäckning som de gjorde i trädgårdsfredag? smile.gif
Gunilla T
Jamenvisst skall småfåglarna få lite ull..att jag inte tänkt på det förut. Brukar kamma hundarna utomhus och det är också populärt.

Neej..jag vill inte täcka marken med fårull..
ängsvädd
Studieförbund kanske vill ha ullen - eller annonsera. Bra som fyllning i kuddar, hundbäddar mm.
Myosotis
Jag skulle vilja ha ull. Det är svindyrt med miniportioner ull hos panduro.
Blomstertanten
CITAT (Myosotis @ 23-01-2010, 22:34) *
Jag skulle vilja ha ull. Det är svindyrt med miniportioner ull hos panduro.

Ja, inte kan man göra så värst stora grejer om man köper ull på Panduro sleep.gif
Skulle inte ha ett dugg emot lite ull
tongue.gif
Nauti
Jag skulle inte heller ha någonting emot att använda sådan ull. Problemet med att köpa andra ullprodukter för mig är att jag inte vet exakt hur fåren har behandlats. Även om man tror att de behandlats bra så kan sådant här komma upp. Det kommer hela tiden upp för många sådana här saker om att djuren behandlas illa och att reglementet inte följts, alldeles för ofta för att jag skall kunna lita på vad som står på produktbeskrivningen.
Gunilla T
Mina får har det garanterat bra Nauti och här slaktas inga får heller. Tyvärr har jag förlorat fyra st. i sjukdom men de fick somna in lugnt och skönt med veterinärens hjälp.

Delar gärna ut ullen till hågade på våren, dethär är pälsfår.

När jag skaffade fåren kollade jag upp vad det skulle kosta att göra garn men det blev jättedyrt...om du garanterat vill ha din egen ull, och det vill man ju då, blev det ännu dyrare.

Så omkostnaderna för att tvätta och bereda ullen har blivit så dyra men för den som kanske kan konsten så.....
Nauti
CITAT (Gunilla T @ 24-01-2010, 09:28) *
Mina får har det garanterat bra Nauti och här slaktas inga får heller. Tyvärr har jag förlorat fyra st. i sjukdom men de fick somna in lugnt och skönt med veterinärens hjälp.

När jag skaffade fåren kollade jag upp vad det skulle kosta att göra garn men det blev jättedyrt...om du garanterat vill ha din egen ull, och det vill man ju då, blev det ännu dyrare.

Så omkostnaderna för att tvätta och bereda ullen har blivit så dyra men för den som kanske kan konsten så.....
Jag tror dig smile.gif Jag ser som sagt inget som helst problem med att ta hand om djur och utnyttja biprodukter som de kan ge. Men det skall enligt mig alltid ske på djurens villkor, vilket jag tror att det gör i ditt fall smile.gif

Hur kan det kosta så fasligt mycket? Jag tänker på hur de gjorde förr med vävstolarna, de var ju inte särskilt avancerade? Men det är säkert en massa sådant jag inte förstår mig på, det är väl sådan kunskap som försvunnit helt och hållet bland folk.
Jonny
CITAT (Nauti @ 24-01-2010, 10:18) *
Jag tror dig smile.gif Jag ser som sagt inget som helst problem med att ta hand om djur och utnyttja biprodukter som de kan ge. Men det skall enligt mig alltid ske på djurens villkor, vilket jag tror att det gör i ditt fall smile.gif

Hur kan det kosta så fasligt mycket? Jag tänker på hur de gjorde förr med vävstolarna, de var ju inte särskilt avancerade? Men det är säkert en massa sådant jag inte förstår mig på, det är väl sådan kunskap som försvunnit helt och hållet bland folk.

Den störtsta enskilda förändringen är att folk idag inte kan ha ett självhushold...Bor man inte på landsbygden så är möjligheten till att skaffa sig det man behöver på ett ekologiskt rätt sett ganska så ringa....Min julskinka köps av grannen...till ett högre pris än vad jag kan få på ICA......fundera ut varför....
Nauti
CITAT (Jonny @ 24-01-2010, 10:47) *
Den störtsta enskilda förändringen är att folk idag inte kan ha ett självhushold...Bor man inte på landsbygden så är möjligheten till att skaffa sig det man behöver på ett ekologiskt rätt sett ganska så ringa....Min julskinka köps av grannen...till ett högre pris än vad jag kan få på ICA......fundera ut varför....
Nej, det är ju synd. Jag har inte den möjligheten och jag tänker inte stödja en industri man uppenbarligen aldrig kan lita på och därför är jag vegan. Bodde jag på landsbygden skulle jag inte nödvändigtvis ha något behov av att vara vegan, då kunde jag få tag på vissa produkter helt utan att orsaka lidande eller att stöda kött- och animalieindustrin.

Däremot håller jag absolut inte med dig vad gäller föda, det går att odla massor i staden! smile.gif Jag odlar litet överallt och det finns mängder av oanvända ytor till lokal ekologisk matproduktion.

Det är ju jättebra att du handlar på det viset. Eftersom du gör det borde du ju se samma problem som jag och många andra ser när det gäller den konventionella grisuppfödningen och att stödja den industrin. Jag säger inte att man måste vara vegan för att vilja minska djurens lidande och att faktiskt göra det, men det är för mig det enda sättet. Sedan ser vi nog litet annorlunda på saken ändå men målet är som sagt detsamma.
KURT
CITAT (ängsvädd @ 23-01-2010, 12:27) *

Det är som sagt bara ett fåtal bakterier som syntetiserar vitamin B12, det som finns i vissa alger och sjögräs beror på att de lever i symbios med vissa bakterier. Däremot kan man få vitamin B12 från vissa fermenterade produkter, det finns b l a några mjölksyrabakterier som producerar vitamin B12.

När man tillverkar det "syntetiskt", så odlar man också bakterier och utvinner vitamin B12 från dem.

CITAT (Motti @ 23-01-2010, 00:53) *
Men dom största av jordens befolkning är ju köttätare !vegeterianner och veganer är ju bara en liten klik i världen! jag har set grannens svärdotter och hon är ett vandrande skellet för hon äter absolut inget kött blek mager och helt utan enegi !för mig verkar det inte vara sunt.Men som sakt var och en får leva somn de tycker är bäst.men tanken på att hon skulle bli gravid !den tanken känns inte bra -fear-.gif Vilka reserver skulle det fostret ta av ?

Eftersom mycket stora delar av Indien och Kinas befolkningar lever/har levt utan kött, så har man i alla fall tidigare uppskattat att någonstans mellan 30-50% av jordens befolkning är vegetarianer.
*Stintan*
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:02) *
Eftersom mycket stora delar av Indien och Kinas befolkningar lever/har levt utan kött, så har man i alla fall tidigare uppskattat att någonstans mellan 30-50% av jordens befolkning är vegetarianer.

Undrar hur dom får i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler för att hålla sig friska? Det måste väl bli många bristsjukdomar hos dem som lever i stort sett på bara ris.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 12:10) *
Undrar hur dom får i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler för att hålla sig friska? Det måste väl bli många bristsjukdomar hos dem som lever i stort sett på bara ris.

Medellivslängd

Sverige: drygt 80 år
Kina: drygt 72 år
Indien: drygt 62 år

En indikation, men visst beror skillnaderna på annat än föda också så klart.
ängsvädd
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:02) *
Det är som sagt bara ett fåtal bakterier som syntetiserar vitamin B12, det som finns i vissa alger och sjögräs beror på att de lever i symbios med vissa bakterier. Däremot kan man få vitamin B12 från vissa fermenterade produkter, det finns b l a några mjölksyrabakterier som producerar vitamin B12.

När man tillverkar det "syntetiskt", så odlar man också bakterier och utvinner vitamin B12 från dem.

Intressant. Jag undrar om man skulle kunna klara sig på det naturliga B12 som tydligen finns i alger o sjögräs samt vissa fermenterade eller mjölksyrejästa produkter?
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 25-01-2010, 12:23) *
Intressant. Jag undrar om man skulle kunna klara sig på det naturliga B12 som tydligen finns i alger o sjögräs samt vissa fermenterade eller mjölksyrejästa produkter?

Man får nog kolla för det är ju inte säkert att kroppen kan ta upp tillräckligt av allt man äter innehållande B12. I vissa fall kan kroppen ha svårare att tillgodogöra sig detta vad jag har förstått så även om man äter något innehållande B12 så kanske man inte får i sig tillräckligt. B12-brist är ju inte helt ovanligt.
KURT
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 13:10) *

Om man inte polerar riset, så förlorar man inte så mycket vitaminer. När man började med polerat ris så fick man b l a Beriberi p g a thiamin (vitamin B1) brist
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon