Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4
KURT
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 13:42) *
Man får nog kolla för det är ju inte säkert att kroppen kan ta upp tillräckligt av allt man äter innehållande B12. I vissa fall kan kroppen ha svårare att tillgodogöra sig detta vad jag har förstått så även om man äter något innehållande B12 så kanske man inte får i sig tillräckligt. B12-brist är ju inte helt ovanligt.

Det finns två former av B12-brist, dels generell brist på vitamin B12, och dels perniciös anemi (en form av blodbrist) som kan vara orsakad av brist på B12, men också kan ha andra orsaker. Och orsaken beror sällan på kosten (veganer är oftast mycket medvetna om risken), oftast är det andra orsaker som leder till brist på B12 .

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26333

*Stintan*
CITAT (KURT @ 25-01-2010, 12:53) *
Om man inte polerar riset, så förlorar man inte så mycket vitaminer. När man började med polerat ris så fick man b l a Beriberi p g a thiamin (vitamin B1) brist

Så du menar att riset innehåller allt man behöver bara det är opolerat d.v.s. råris?
Råris är väl inte heller det vanligaste i asien vad jag förstår.
KURT
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 14:11) *
Så du menar att riset innehåller allt man behöver bara det är opolerat d.v.s. råris?
Råris är väl inte heller det vanligaste i asien vad jag förstår.

Nej det innehåller inte ALLT (det innehåller bla lite av den essentiella aminosyran lysin), men kombinerar man den med baljväxter så får man alla essentiella aminosyror. Men det finns inga befolkningar som bara äter ris, man kompletterar i alla fall med andra grönsaker.
Gunilla T
När turbulensen runt vanvårdade grisar var som värst kände jordbruksministern kravet på sig att visa lite handlingskraft. Djurskyddet har, enligt många vittnesmål, genomgått en kraftig försämring, dels genom nerskärningar men också genom en något märklig beräkningsgrund som regeringen gjort.

Jordbruksministern lovade ett nytt beräkningsunderlag och nu är facit klar, det bidde inget annat än det vanliga - tomma löften.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57794&a=Besvikelse i vissa län över djurskyddspengar
Jonny
CITAT (Gunilla T @ 25-01-2010, 13:49) *
När turbulensen runt vanvårdade grisar var som värst kände jordbruksministern kravet på sig att visa lite handlingskraft. Djurskyddet har, enligt många vittnesmål, genomgått en kraftig försämring, dels genom nerskärningar men också genom en något märklig beräkningsgrund som regeringen gjort.

Jordbruksministern lovade ett nytt beräkningsunderlag och nu är facit klar, det bidde inget annat än det vanliga - tomma löften.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57794&a=Besvikelse i vissa län över djurskyddspengar

Jag säger det gien....ingen lag kan stoppa all misskötning av djur...desvärre.......Det är konsumentens makt som gäller...det produceras det marknaden vill ha...så enkelt är det...bevista konsumenter kan styra detta....det är bara att välja rätt produkt...eller bli vegan för den sakens skuld........
Jonny
CITAT (Nauti @ 24-01-2010, 10:56) *
Nej, det är ju synd. Jag har inte den möjligheten och jag tänker inte stödja en industri man uppenbarligen aldrig kan lita på och därför är jag vegan. Bodde jag på landsbygden skulle jag inte nödvändigtvis ha något behov av att vara vegan, då kunde jag få tag på vissa produkter helt utan att orsaka lidande eller att stöda kött- och animalieindustrin.

Däremot håller jag absolut inte med dig vad gäller föda, det går att odla massor i staden! smile.gif Jag odlar litet överallt och det finns mängder av oanvända ytor till lokal ekologisk matproduktion.

Det är ju jättebra att du handlar på det viset. Eftersom du gör det borde du ju se samma problem som jag och många andra ser när det gäller den konventionella grisuppfödningen och att stödja den industrin. Jag säger inte att man måste vara vegan för att vilja minska djurens lidande och att faktiskt göra det, men det är för mig det enda sättet. Sedan ser vi nog litet annorlunda på saken ändå men målet är som sagt detsamma.

Just så är det...Jag nekar bestämt till att köpa en stressgris från Danmark Tyskland eller Sverige bara för att den är några kronor billigare...En av orsakerna till att jag med rent samvete äter min Älgstek som jag själv har jagat...och byter bort en Fjäderlös kyckling mot en Orre...om jag då igjen räknas som en kynisk mördare så får det vara så......min intention har aldrig varit att på död och liv utrota alla levande varelser på denna jord rotfl.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 24-01-2010, 10:56) *
Däremot håller jag absolut inte med dig vad gäller föda, det går att odla massor i staden! smile.gif Jag odlar litet överallt och det finns mängder av oanvända ytor till lokal ekologisk matproduktion.

Menar du verkligen allvar med att det går att odla massor i staden? Ja det kanske går om man struntar i allt skit som ramlar ner över ens odling. Själv funderade jag ett tag på att skaffa odlingslott (finns en bit från där jag bor) men efter att jag bott i min lägenhet en säsong och sett all smuts som tränger in inomhus så blev det inget av. Då bor jag ändå i utkanten av en mindre stad.
När det snöat så dröjer det bara ett par dagar så är det som om nån hällt ut sot över allt det som var vitt och fint. Visst odla kan man såklart men jag skulle aldrig äta det jag odlat. Hur det skulle kunna bli ekologiskt vet jag inte.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 15:55) *
Menar du verkligen allvar med att det går att odla massor i staden? Ja det kanske går om man struntar i allt skit som ramlar ner över ens odling. Själv funderade jag ett tag på att skaffa odlingslott (finns en bit från där jag bor) men efter att jag bott i min lägenhet en säsong och sett all smuts som tränger in inomhus så blev det inget av. Då bor jag ändå i utkanten av en mindre stad.
När det snöat så dröjer det bara ett par dagar så är det som om nån hällt ut sot över allt det som var vitt och fint. Visst odla kan man såklart men jag skulle aldrig äta det jag odlat. Hur det skulle kunna bli ekologiskt vet jag inte.
Med tanke på att man odlar andra grödor för mänsklig konsumtion precis intill(20m) tungt trafikerade vägar så ser jag det inte som ett så stort problem. Visst får man kolla upp så att marken man odlar på inte är förgiftad eller liknande, men vad gäller annat så är det bara att skölja av det mesta smile.gif Jag äter mycket hellre ekologiskt odlade närproducerade växter som jag själv odlat upp nära där jag bor än jag äter konventionellt odlade grödor, gissar nog på att det är nyttigare tongue.gif

Om du har någon intressant läsning i ämnet så är jag intresserad, men som jag förstått det skall det inte vara någon större fara och det mesta skall gå att skölja bort. Hur snön ser ut säger ju ingenting om hur växterna påverkas egentligen.

Vad menar du med att du inte vet hur det skulle kunna bli ekologiskt? Det är väl bara att odla det ekologiskt?

Ibland är du då bara ute efter att gnälla på allting du kan gnälla på tongue.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-01-2010, 20:43) *
Med tanke på att man odlar andra grödor för mänsklig konsumtion precis intill(20m) tungt trafikerade vägar så ser jag det inte som ett så stort problem. Visst får man kolla upp så att marken man odlar på inte är förgiftad eller liknande, men vad gäller annat så är det bara att skölja av det mesta smile.gif Jag äter mycket hellre ekologiskt odlade närproducerade växter som jag själv odlat upp nära där jag bor än jag äter konventionellt odlade grödor, gissar nog på att det är nyttigare tongue.gif

Om du har någon intressant läsning i ämnet så är jag intresserad, men som jag förstått det skall det inte vara någon större fara och det mesta skall gå att skölja bort. Hur snön ser ut säger ju ingenting om hur växterna påverkas egentligen.

Vad menar du med att du inte vet hur det skulle kunna bli ekologiskt? Det är väl bara att odla det ekologiskt?

Ibland är du då bara ute efter att gnälla på allting du kan gnälla på tongue.gif

Nej jag var absolut inte ute efter att gnälla men jag ifrågasätter om det verkligen kan vara så nyttiga grönsaker man får om man odlar i stan så nära trafik och annat utsläpp. Får man kalla det ekologiskt? Jag vet inte utan trodde det var rätt stränga regler för det t.ex. att det måste vara visst avstånd till andra odlingar om man på dessa använder bekämpningsmedel. Dessutom skulle det odlas ekologiskt i flera år på stället innan man fick kalla produkterna ekologiska. Så var det iallafall för ett antal år sedan vet jag eftersom jag själv har en viss erfarenhet av detta. Att snön inte är vit efter ett par dagar säger mig bara att det är enormt mycket som kommer från luften och hamnar i jorden. På landet där jag bodde tidigare såg man aldrig något liknande. Eftersom jag själv föredrar ekologiskt så vill jag självklart inte odla i jord jag tror är förorenad.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 21:29) *
Nej jag var absolut inte ute efter att gnälla men jag ifrågasätter om det verkligen kan vara så nyttiga grönsaker man får om man odlar i stan så nära trafik och annat utsläpp. Får man kalla det ekologiskt? Jag vet inte utan trodde det var rätt stränga regler för det t.ex. att det måste vara visst avstånd till andra odlingar om man på dessa använder bekämpningsmedel. Dessutom skulle det odlas ekologiskt i flera år på stället innan man fick kalla produkterna ekologiska. Så var det iallafall för ett antal år sedan vet jag eftersom jag själv har en viss erfarenhet av detta. Att snön inte är vit efter ett par dagar säger mig bara att det är enormt mycket som kommer från luften och hamnar i jorden. På landet där jag bodde tidigare såg man aldrig något liknande. Eftersom jag själv föredrar ekologiskt så vill jag självklart inte odla i jord jag tror är förorenad.

Många åkrar i Sörmland och Östergötland ligger nära gränsvärdet för kadmium i åkermark pga att berggrunden är naturligt rik på kadmium. I princip kan man nog odla rotgrönsaker i städer utan större problem. Bladgrönsaker ska man nog skölja noga däremot.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 21:29) *
Okej då, men det känns så ibland :/

Det kan ju såklart vara nyttigare och odlas under bättre förhållanden, men jag äter hellre min egen mat som jag odlat nära där jag bor, även om det råkar vara i en stad, än jag äter konventionellt odlade grödor tongue.gif

Jag tänkte inte på ekologiskt efter reglementet och allt vad det kan innebära, utan mer närodlat, utan konstgödsel, bekämpningsmedel och på ett miljövänligt sätt. Kanske kan det inte kallas det rent definitionsmässigt men vad kallar man då den typen av odling? Det är det jag associerar med ekologiskt smile.gif

Som Markus H säger, man får skölja det man skall äta som vuxit ovan jord noggrant smile.gif
ängsvädd
Vi lver och andas ju in stadsluft så det blir nog inte så stor skillnad om vi äter grödor odlade i stadsluft. En enorm fördel att slippa kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel smile.gif Go Nauti go med din stadsekoodling biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 25-01-2010, 23:26) *
Vi lver och andas ju in stadsluft så det blir nog inte så stor skillnad om vi äter grödor odlade i stadsluft. En enorm fördel att slippa kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel smile.gif Go Nauti go med din stadsekoodling biggrin.gif

Ja det är ju upp till var och en hur man vill göra. Förmodligen blir det inte så stor skillnad nej men ska jag odla så vill jag göra det i oförorenad jord eftersom jag vill odla ekologiskt. Nu kan jag inte det så då får jag köpa ekologiskt så långt det bara går.

Att vi lever och andas in den skitiga stadsluften är inget skäl för mig att också odla i den.
Jonny
CITAT (*Stintan* @ 25-01-2010, 23:48) *
Ja det är ju upp till var och en hur man vill göra. Förmodligen blir det inte så stor skillnad nej men ska jag odla så vill jag göra det i oförorenad jord eftersom jag vill odla ekologiskt. Nu kan jag inte det så då får jag köpa ekologiskt så långt det bara går.

Att vi lever och andas in den skitiga stadsluften är inget skäl för mig att också odla i den.

Varför bor ni i en stad????
*Stintan*
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 08:56) *

Därför att ibland är man tvungen att flytta av någon orsak och bostäder växer inte på träd ute på vischan så då får man ta det som erbjuds tyvärr.
För övrigt får du gärna säga du.
Aqvakul

Därför att det är där jobben finns.
ängsvädd

Har inte råd att ha bil. Är uppvuxen i ett ytterområde till Sthlm så jag är van vid det. Även av sociala skäl. Här finns jobb. Men i innerstan skulle jag aldrig vilja bo!
Jonny
CITAT (ängsvädd @ 26-01-2010, 09:40) *
Har inte råd att ha bil. Är uppvuxen i ett ytterområde till Sthlm så jag är van vid det. Även av sociala skäl. Här finns jobb. Men i innerstan skulle jag aldrig vilja bo!

Jag är själv född och uppväxt i en stad så jag vet hur det är...även bodd i Stockholm ett tag...Ska man dra det långt så är det väldigt oekologiskt att bo en stad.Ska man dra det ännu längre så bor folk i städer enbart för sin egna vinnins skuld....utan att tänka på hur det är för miljön.....Vist kan man dra synspunkter hur långt som helst? flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:08) *
Jag är själv född och uppväxt i en stad så jag vet hur det är...även bodd i Stockholm ett tag...Ska man dra det långt så är det väldigt oekologiskt att bo en stad.Ska man dra det ännu längre så bor folk i städer enbart för sin egna vinnins skuld....utan att tänka på hur det är för miljön.....Vist kan man dra synspunkter hur långt som helst? flirting.gif

Vad menar du? Det finns inte alltid en valmöjlighet eller tycker du att man ska bo i ett tält i skogen. Det var du som frågade och fick svar. Förstår inte vad du menar med "dra synpunkter".
Jonny
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 10:16) *
Vad menar du? Det finns inte alltid en valmöjlighet eller tycker du att man ska bo i ett tält i skogen. Det var du som frågade och fick svar. Förstår inte vad du menar med "dra synpunkter".

Mig veterligen så är bostadspriserna betydligt lägre i innre norrland ......
ängsvädd
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:08) *

Men hallå där - att åka kollektivt är ju mycket mer miljövänligt än att åka bil!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan driva olika miljöfrågor även om man bor i en stad, exvis miljövänliga bilbränslen, fler grönområden. Flerfamiljshus sparar mark, ger stora möjligheter till energibesparing.
*Stintan*
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:28) *
Mig veterligen så är bostadspriserna betydligt lägre i innre norrland ......

Och? Jag har varken råd med bil eller att köpa någon bostad och även om jag hade det så hade inte norrlands inland varit ett alternativ.
Jonny
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 10:38) *
Och? Jag har varken råd med bil eller att köpa någon bostad och även om jag hade det så hade inte norrlands inland varit ett alternativ.

Nej så kan det vara...är det därför du är en större belasting på naturen än vad jag är?....För jag behöver inte få all mat jag äter kört till mig eller bli producerat långt ifrån där jag bor utan att jag med säkerhet vet hur det produceras...Poenget med det hela...är absolut inte att ifrågasätta varför du bor i en stad...ej heller prova belysa att du skulle vara något större miljöbov än någon annan...Ska vi vara riktigt ärliga...för att få mindre påverkan av naturen...så måste levnadstandarden sänkas...betydligt.......i det ligger det att man får producera saker själv...altså måste folk ut av städerna...sluta åka till Thailand på vinteren.....ni hör själv att det inte fungerar...desvärre.....
dahla
Jag har upptäckt att det inte alls råder bostadsbrist i storstockholm... jag flyttade ut på landet nu vid nyår... det finns hur många hus eller delar i hus på landet som hellst att hyra... och det går bussar till stan... minst en buss i timman dagtid.

Saken är väl den med boende på landet att man inte annonserar ut det hos bostadsförmedlingarna... men om man frågar alla man känner så finns det alltid nån med känningar på landsbygden som vill hyra ut bostad.
*Stintan*
CITAT (Jonny @ 26-01-2010, 10:44) *
Nej så kan det vara...är det därför du är en större belasting på naturen än vad jag är?....För jag behöver inte få all mat jag äter kört till mig eller bli producerat långt ifrån där jag bor utan att jag med säkerhet vet hur det produceras...Poenget med det hela...är absolut inte att ifrågasätta varför du bor i en stad...ej heller prova belysa att du skulle vara något större miljöbov än någon annan...Ska vi vara riktigt ärliga...för att få mindre påverkan av naturen...så måste levnadstandarden sänkas...betydligt.......i det ligger det att man får producera saker själv...altså måste folk ut av städerna...sluta åka till Thailand på vinteren.....ni hör själv att det inte fungerar...desvärre.....

Tror inte för en sekund på att jag skulle vara en större belastning på naturen än du. Det är fråga om att vara medveten. Jag har producerat själv och nyttjat det naturen haft att erbjuda långt innan jag ens flyttade hemifrån för ca 50 år sen. Idag kan jag handla "närproducerat" ekologiskt och fortfarande nyttja naturens produkter. Människor kan aldrig bli helt självförsörjande så nej det fungerar inte.

Sluta skriv såna motsägelsefulla inlägg där du ena sekunden insinuerar en sak om någon (i det här fallet mig) och nästa säger att du menar något annat.

CITAT (dahla @ 26-01-2010, 10:46) *
Jag har upptäckt att det inte alls råder bostadsbrist i storstockholm... jag flyttade ut på landet nu vid nyår... det finns hur många hus eller delar i hus på landet som hellst att hyra... och det går bussar till stan... minst en buss i timman dagtid.

Saken är väl den med boende på landet att man inte annonserar ut det hos bostadsförmedlingarna... men om man frågar alla man känner så finns det alltid nån med känningar på landsbygden som vill hyra ut bostad.

Har du något tips däromkring?
dahla
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2010, 11:01) *
Har du något tips däromkring?

Japp, det har jag faktiskt smile.gif Men då riskerar du att få bo granne med mig... smile.gif

Skicka ett PM vid intresse så kan jag förmedla kontakt med hyresvärd. Lite info kan jag bistå medi ett första skede.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon