Sidor: 1, 2, 3, 4
lorentz
Gladepetter!!!
Ibland så är det skönt att ha fel
Bra att du rättade mig
Motti
De flesta väskorna på Torget är nog import från Turkiet ,men varför i all sin da skulle de vara gjorda av hund och kattskin för det ?det var väl lite lågt eller whistling.gif

Kan tilläga att en av mina vänninors farbröder äger en väskfabrik i Anderstorp och deras väskor finns ofta på torget liksom plånböcker ,tror inte de tillverkar väskor av hund och kattskin.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 26-01-2010, 21:16) *
De flesta väskorna på Torget är nog import från Turkiet ,men varför i all sin da skulle de vara gjorda av hund och kattskin för det ?det var väl lite lågt eller whistling.gif

tror ärligt talat att väldigt många är kinesiska och av högst "vanligt" skinn...
vitavargen
CITAT (gladepetter @ 26-01-2010, 07:27) *
....så hon har fiender lite överallt externt som internt.

Vad menas med "interna fiender"?
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 26-01-2010, 21:23) *
Vad menas med "interna fiender"?

i de egna leden, alltså inom partiet...
Motti
De flesta ville nog haft Margot Whalström !och personligen tycker jag att hon hade varit mer representativ har mer erfarenhet av utrikespolitik och EU och har mer stil vilket man måste ha om man ska tänka sig bli Statsminister.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2010, 21:23) *
i de egna leden, alltså inom partiet...

Då är det G. Greider som menas här.
Gillan
Hela diskussionen är ju så löjlig så det är inte klokt! Vad spelar det för roll vilken partitillhörighet du har? Du gör väl vad du vill med de pengar du har! Har du inga pengar, ja, då har du inga, har du, så har du ,och då är det bara att säga Grattis!

Vem sjutton bryr sig om en väska rotfl.gif

lorentz
Cecilia Malmström kan för sin lön köpa en väska om dagen i en hel månad
vitavargen
CITAT (Gita @ 23-01-2010, 10:10) *
Ja, nu är Mona tydligen i blåsväder igen. Anledningen är en röd Louis Vuitton- väska. Det verkar som det är den socialdemokratiske chefredaktören Göran Greider som dragit igång drevet, ett drev som förmodligen aldrig kunnat uppstå någon annanstans än i avundsjukans Sverige.
...

Nyheten läste jag via din tråd, men det hindrar väl inte att säga ett par ord om den:
G. Greider hör till den rörelsen(socialdemokratiska) som har en tillhörande parti med Mona i ledningen. han står till vänster i den socialdemokratiska rörelsen. Därifrån kritiserar han partiledaren( det gjorde han mot G.Persson också). Jag tycker som du att nyheten med Monas väska är urlöjlig, för en charterresa till sydeuropa kostar lika mycket. Varenda arbetare i Sverige kan och har möjligen rest utomlands. vad är det för nyhet att sprida. Det är bättre att hålla sig till den politiken som Mona vill föra. Det är mer givande för alla parter.

Huggorm
CITAT (lorentz @ 27-01-2010, 08:17) *
Cecilia Malmström kan för sin lön köpa en väska om dagen i en hel månad

Det kan jag med, om jag väljer Made in China
Blomstertanten
CITAT (vitavargen @ 27-01-2010, 16:48) *
Nyheten läste jag via din tråd, men det hindrar väl inte att säga ett par ord om den:
G. Greider hör till den rörelsen(socialdemokratiska) som har en tillhörande parti med Mona i ledningen. han står till vänster i den socialdemokratiska rörelsen. Därifrån kritiserar han partiledaren( det gjorde han mot G.Persson också). Jag tycker som du att nyheten med Monas väska är urlöjlig, för en charterresa till sydeuropa kostar lika mycket. Varenda arbetare i Sverige kan och har möjligen rest utomlands. vad är det för nyhet att sprida. Det är bättre att hålla sig till den politiken som Mona vill föra. Det är mer givande för alla parter.

Måste bara protestera mot ditt påstående att varenda arbetare i Sverige kan resa utomlands !!!
Det finns fortfarande många arbetare som har så låg lön att de inte har råd att resa utomlands hur gärna de än vill sleep.gif
vitavargen
CITAT (Blomstertanten @ 27-01-2010, 20:55) *
Måste bara protestera mot ditt påstående att varenda arbetare i Sverige kan resa utomlands !!!
Det finns fortfarande många arbetare som har så låg lön att de inte har råd att resa utomlands hur gärna de än vill sleep.gif

Det får du gärna göra! smile.gif

Har utgått ifrån min bekantskap som kan resa en charterresa trots att de är arbetare.
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 27-01-2010, 20:55) *

Det är nog en prioriteringsfråga skulle jag vilja påstå. Har dom inte råd att resa, så har dom förmodligen lagt en stor del av sin lön på annat som tex. hus, bil eller barn.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 27-01-2010, 21:00) *
Det är nog en prioriteringsfråga skulle jag vilja påstå. Har dom inte råd att resa, så har dom förmodligen lagt en stor del av sin lön på annat som tex. hus, bil eller barn.

Jo, det förstås ! En del prioriterar ju hyra och mat sleep.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 27-01-2010, 21:00) *

Det vore väl jävligt märkligt om man inte proriterade sina barn framför att resa. thumbdown.gif
Anma
Nu går jag ot igen, men vad lever man i för verklighet när man tror att alla som arbetar har råd att resa?
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 27-01-2010, 22:53) *
Nu går jag ot igen, men vad lever man i för verklighet när man tror att alla som arbetar har råd att resa?

Inte i min verklighet i alla fall !
Huggorm
Gör en budget och se efter var pengarna går åt under några månader. Många blir överraskade av hur mycket pengar man lägger på vissa saker. Jobbar man heltid och inte har ett tvåmiljonerslån att betala av så borde man kunna spara några tusenlappar på ett år som man kan ha att resa för. Om det nu är vad man prioriterar.
Gita
Visst har de flesta svenska arbetare råd att resa, det är bara att kolla statistiken över hur många och vilka som köper charterresor.
Gita
Anma
mmmpf.
Ja, om man reser ensam och lämnar sin familj hemma kanske man har råda att åka på en veckas semester till solen. Ska man ta med sig hela familjen kostar det minst 40.000:- det är över tre tusen sparande i månaden. Låginkomsttagare har faktiskt inte råd med det. Fast de inte har lån. Många i dessa landet har låg inkomst. Under 200.000:-/år. Många är ensamstående. Då blir det inte mycket kvar att spara. Men man kanske ska prioritera bort vettig mat och köpa billigt tillsatsmat så att man klarar att mata sin familj för 1500:-/mån för att kunna spara till en semester?
Jisses.

Anma
CITAT (Gita @ 28-01-2010, 07:18) *
Visst har de flesta svenska arbetare råd att resa, det är bara att kolla statistiken över hur många och vilka som köper charterresor.
Gita

Nu har jag ägnat mig en stund till att leta efter denna statistik, men misslyckats, så du som har den, kan du ge mig källan?
*Stintan*
Gita

Kanske därför som fler och fler hamnar hos kronofogden...
Den statstiken skulle jag gärna vilja se.
Aqvakul
Gita

familjer med två arbetsinkomster - JA

men annars - knappast...
Anma
Gita

hittade detta: resestatistik

Så om man tänker att 50% (gissad siffra) köper sina resor direkt utan att blanda in resebyråer görs det 60.000 resor per år utomlands i Sverige per år. Menar du Gita att det är de flesta arbetare i sverige??

Okej, vi säger att 70% av svenska arbetare inte vill resa fast de har råd, ja då innebär det att de flesta arbetarna i Sverige består av 140.000 människor. Jaja, det kanske är 90% som har råd men inte vill, det betyder då att svenska arbetskraften består av 540.000 arbetare.
Intressant.
Jonny
CITAT (Anma @ 28-01-2010, 09:43) *
mmmpf.
Ja, om man reser ensam och lämnar sin familj hemma kanske man har råda att åka på en veckas semester till solen. Ska man ta med sig hela familjen kostar det minst 40.000:- det är över tre tusen sparande i månaden. Låginkomsttagare har faktiskt inte råd med det. Fast de inte har lån. Många i dessa landet har låg inkomst. Under 200.000:-/år. Många är ensamstående. Då blir det inte mycket kvar att spara. Men man kanske ska prioritera bort vettig mat och köpa billigt tillsatsmat så att man klarar att mata sin familj för 1500:-/mån för att kunna spara till en semester?
Jisses.

Knepigt...är det någon männsklig rättighet att åka till solen varje år?...Att alla skulle ha råd att åka är ju ren utopi...Men igjen kan man fråga sig...2 hårt arbetande i 1 familj....som PRIORITERAR resande...dom borde ju få roa sig som dom vill.....1 ensammstående förälder med 1 innkomst kan inte det...i vart ligger felet???alla...och då menar jag alla beslut man tar har en påverkan på hur livet ska utarta sig...blandt händer det saker i livet man INTE kan rå för...samma hur mycket man skulle vilja det.....så är ödets lotter...desvärre...Men att sudda ut gränserna mellan 2 innkomster och 1 så "alla får råd"..är ju minst sagt idiotiskt....
Aqvakul
Ämnet flyter iväg hela tiden. Resandet kom in som ett alternativ till en väska för 6 papp. Jag tror säkert att man kan lägga undan 6 tusen för någon form av "lyxkonsumtion" om man har två inkomster.
skogstroll
det går nog absolut om båda tjänar sådär minst 30.000 vilket politikerna garanterat gör. Sen kanske man inte reser utan köper en väska istället, alla gillar inte att resa. Själv pysslar jag hellre i växthuset och lägger pengar på jord och onödiga perenner än att åka till Thailand, det tar jag när jag blir pensionär smile.gif jag tycker nog hon kan ha sin väska fast jag inte är röd-röstande smile.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 28-01-2010, 09:43) *
mmmpf.
Jisses.

40.000kr behöver det inte kosta. Man måste väll inte åka så långt bort, man kan väll åka till Spanien eller någon av de spanska öarna? Då klarar sig en familj på 4-5 personer på halva det beloppet
Anma
CITAT (Jonny @ 28-01-2010, 11:53) *
Knepigt...är det någon männsklig rättighet att åka till solen varje år?...Att alla skulle ha råd att åka är ju ren utopi...Men igjen kan man fråga sig...2 hårt arbetande i 1 familj....som PRIORITERAR resande...dom borde ju få roa sig som dom vill.....1 ensammstående förälder med 1 innkomst kan inte det...i vart ligger felet???alla...och då menar jag alla beslut man tar har en påverkan på hur livet ska utarta sig...blandt händer det saker i livet man INTE kan rå för...samma hur mycket man skulle vilja det.....så är ödets lotter...desvärre...Men att sudda ut gränserna mellan 2 innkomster och 1 så "alla får råd"..är ju minst sagt idiotiskt....

Ja det har jag ju inte påstått att det är en mänsklig rättighet.
Jag reagerar på att vissa människor verkar leva i en värld där i princip alla som arbetar har råd med en väska för 6000:- eller en resa. Men det är ju inte så verkligheten ser ut. Finns många i detta land som skulle gärna prioritera att lägga sina extrapengar på att resa, men de har inte råd att prioritera. Det är min poäng. Fattar du?
Piccante
Jag tror faktiskt många arbetar har råd med att resa om de vill. känner många som åker till Thailand över julen. Nu menar jag inte att alla har råd med det men ganska många. Visst finns det städerskor och hemtjänstpersonal som jobbar deltid och bara får ut 14-15000 men det finns dom som har välbetalda industrijobb med bra OB-tillägg som får 400,000kr/ år samtidigt som en nyexad lågstadielärare med 200,000kr i studieskuld får nöja sig med en ingångslön på 19000kr och då samtidigt måste betala 1000kr till CSN var månad.
Känner många "arbetare" som efter många år på samma jobb tjänar hyfsat och unnar sig att både resa, köpa platt-tv och byta bil ofta.
lorentz
På flera ställen i denna tråd så tycker man att alliansen har gjort ett bra jobb
Jag undrar på vilket sätt har man gjort ett bra jobb
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 28-01-2010, 14:57) *
Jag tror faktiskt många arbetar har råd med att resa om de vill. känner många som åker till Thailand över julen. Nu menar jag inte att alla har råd med det men ganska många. Visst finns det städerskor och hemtjänstpersonal som jobbar deltid och bara får ut 14-15000 men det finns dom som har välbetalda industrijobb med bra OB-tillägg som får 400,000kr/ år samtidigt som en nyexad lågstadielärare med 200,000kr i studieskuld får nöja sig med en ingångslön på 19000kr och då samtidigt måste betala 1000kr till CSN var månad.
Känner många "arbetare" som efter många år på samma jobb tjänar hyfsat och unnar sig att både resa, köpa platt-tv och byta bil ofta.

Vad lever du i för fantasivärld? Vilken deltidsanställd städerska får ut 14-15000 i månaden?
Huggorm
CITAT (lorentz @ 28-01-2010, 15:46) *
På flera ställen i denna tråd så tycker man att alliansen har gjort ett bra jobb
Jag undrar på vilket sätt har man gjort ett bra jobb

Frågan är på vilket sätt dom skulle ha gjort ett dåligt jobb? Jag har svårt att hitta något specifikt. Det enda jag kommer på är att dom hakade på hypen runt influensavaccinet och köpte alldeles för många doser. I övrigt tycker jag dom har skött sig bra och infriat de flesta av de löften de gav inför valet.
Motti
Tycker inte vi ska glömma bort att vi har det förbaskat bra här i Sverige ! om man ser sig om runt i världen.
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2010, 15:49) *
Vad lever du i för fantasivärld? Vilken deltidsanställd städerska får ut 14-15000 i månaden?

Före skatt menar jag.

CITAT (Anma @ 28-01-2010, 14:37) *
Ja det har jag ju inte påstått att det är en mänsklig rättighet.
Jag reagerar på att vissa människor verkar leva i en värld där i princip alla som arbetar har råd med en väska för 6000:- eller en resa. Men det är ju inte så verkligheten ser ut. Finns många i detta land som skulle gärna prioritera att lägga sina extrapengar på att resa, men de har inte råd att prioritera. Det är min poäng. Fattar du?

Fast när man kollar på tex Lyxfällan så verkar många resonera som så att "man får ta sig råd". Jag har alltid prioriterat bostad, mat och eventuellt om man har råd efter det försöka vara hel och ren och ha lite hela kläder att ta på sig. Men i vissa kretsar verkar det viktigare att ha en ny platt-tv, en stor bil (som man kan klara sig utan egentligen) och åka på semester och klä sig i märkeskläder. Sen äter man skit och lägger inget på livskvalitet för övrig men nytt ska man ha.
vitavargen
CITAT (Anma @ 28-01-2010, 14:37) *
...
Jag reagerar på att vissa människor verkar leva i en värld där i princip alla som arbetar har råd med en väska för 6000:- eller en resa. Men det är ju inte så verkligheten ser ut. Finns många i detta land som skulle gärna prioritera att lägga sina extrapengar på att resa, men de har inte råd att prioritera. ...

Det här, med arbetares råd att resa i Sverige, tog jag upp inte för att ge en analys av arbetarnas levnadvillkor(vilket kan vara ett intressant ämne i egen tråd). Meningen med jämförelsen var att peka på en persons årliga kostnader i fritiden. Jag skulle nämnt industriarbetare och låtitt bli att blanda in andra grupper av arbetare som kan ha det svårt(ensamstående mammor med barn och liknande).

En resa för 6000 kr är 16:43 kronor sparande per dag under ett år. För den väskan har ju minst ett års förbrukningstid.

Vi kan hoppa över arbetarnas villkor och jämföra de 6000 kronorna med vad jag lägger ut på cigaretter under ett år. Mina kostnader för rökvanorna är budbbelt så mycket som MS:s väska.

Kritiken mot köp av en sån väska är meningslös.
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 28-01-2010, 16:58) *
Det här, med arbetares råd att resa i Sverige, tog jag upp inte för att ge en analys av arbetarnas levnadvillkor(vilket kan vara ett intressant ämne i egen tråd). Meningen med jämförelsen var att peka på en persons årliga kostnader i fritiden. Jag skulle nämnt industriarbetare och låtitt bli att blanda in andra grupper av arbetare som kan ha det svårt(ensamstående mammor med barn och liknande).

En resa för 6000 kr är 16:43 kronor sparande per dag under ett år. För den väskan har ju minst ett års förbrukningstid.

Vi kan hoppa över arbetarnas villkor och jämföra de 6000 kronorna med vad jag lägger ut på cigaretter under ett år. Mina kostnader för rökvanorna är budbbelt så mycket som MS:s väska.

Kritiken mot köp av en sån väska är meningslös.

tummenupp.gif
Huggorm
Mycket bra poäng, cigaretter och sprit har folk alltid råd med oavsett hur fattigt dom har det. Som jag skrev tidigare, allt är en prioriteringsfråga...
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 28-01-2010, 14:57) *

Jag skulle vilja se den städerska som jobbar deltid och får ut 14-15000 !!! ohmy.gif
Det får knappt jag som jobbar heltid sleep.gif Före skatt !
herkules
CITAT (Blomstertanten @ 28-01-2010, 21:19) *
Jag skulle vilja se den städerska som jobbar deltid och får ut 14-15000 !!! ohmy.gif
Det får knappt jag som jobbar heltid sleep.gif Före skatt !

jag tänkte det också, det finns väl de som har runt en 13 loppor brutto som ingångslöner, då får man inte ut några 14-15 inte...
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-01-2010, 22:44) *
jag tänkte det också, det finns väl de som har runt en 13 loppor brutto som ingångslöner, då får man inte ut några 14-15 inte...

Jag hade 12000 på mitt första riktiga jobb, och 14000 på mitt andra. Jag klarade mig bra på det också, det gällde bara att rätta mun efter matsäck. Jag hade till och med råd att resa lite smile.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-01-2010, 22:50) *
Jag hade 12000 på mitt första riktiga jobb, och 14000 på mitt andra. Jag klarade mig bra på det också, det gällde bara att rätta mun efter matsäck. Jag hade till och med råd att resa lite smile.gif

jaja, jag säger inget om det, klart man kan klara sig på lite stålar. men hela sverige plockar inte ihop bilar på volvo och får ut över 20 000 efter skatt, det var bara det som påpekades.
Bengalow
Huggorm! När var det?

Mitt första "riktiga" jobb gav mig 375 kr/månad minus skatt minus att betala hemma
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 28-01-2010, 23:03) *
Huggorm! När var det?

Mitt första "riktiga" jobb gav mig 375 kr/månad minus skatt minus att betala hemma

2001 var det jag hade 12000kr. Så mycket inflation har det inte varit på nio år
*Stintan*
Märkligt fenomen att en del alltid ska tala om för andra vad som är möjligt och inte trots att dom aldrig själva varit i samma sits. Vi har alla olika förutsättningar och ingens liv är likt någon annans. Det finns massor av människor som inte har råd att resa på semester och det finns väl inte några som är tvugna att prioritera så mycket som lågavlönade.

Jag tycker att det är ett hån mot dessa människor att resonera som en del gör här, som att kläcka ur sig att det är "bara en prioriteringssak" eller "men sprit och cigaretter har dom råd med" till människor som kanske sliter häcken av sig för att få det att gå ihop och ha mat på bordet i slutet på månaden. Skulle det någon gång bli en slant över så lägger dom säkert hellre dom pengarna på något viktigare som håller längre än en vecka på Mallis.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2010, 23:45) *
Skulle det någon gång bli en slant över så lägger dom säkert hellre dom pengarna på något viktigare som håller längre än en vecka på Mallis.

Är det då inte en prioriteringsfråga?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 28-01-2010, 23:48) *
Är det då inte en prioriteringsfråga?

Jo iof men det jag menar att man redan prioriterat bort så mycket så de eventuella slantarna hellre går till nödvändiga saker t.ex. tandläkare eller något barnen behöver men fått vara utan länge mm.
Blomstertanten
Egentligen förstår jag inte hur det här med pengar och prioriteringar kom in confused.gif
Med tanke på att Mona fick väskan i present ! flirting.gif
Grå
CITAT (Gita @ 23-01-2010, 20:09) *
Här har du delvis rätt, ett sådant exempel är min uppsättning Gucci-väskor( handväska, weekendbag och resväskor i olika storlekar) som är fake, tillverkade i Thailand. Otroligt välgjorda, till och med den lilla etiketten "made in italy" ser äkta ut. De har hängt med i över tio år och ser fortfarnde fräscha ut.
Men om du jämför en kavaj från H&M med en kavaj från Armani så är kvalitetsskillnaden minst lika stor som prisskillnaden.
Gita

Det är inte ett dugg konstigt att fejket ser äkta ut eftersom det allt som oftast kommer från samma fabriker som tillverkar originalen. Inte ens du inbillar dig väl att "Made in Italy" är sanning? Protoyperna är framtagna, sedan har produktionen lagts i thailand där arbetskraften är billig. Så slit du med gott hjärta och glatt humör på dina gucciväskor, för de lär nog hålla lika länge som om du hade betalat överpris för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon