|
Ja, nu är Mona tydligen i blåsväder igen. Anledningen är en röd Louis Vuitton- väska. Det verkar som det är den socialdemokratiske chefredaktören Göran Greider som dragit igång drevet, ett drev som förmodligen aldrig kunnat uppstå någon annanstans än i avundsjukans Sverige.
Vad tycker jag själv då, jo att Mona självklart ska kunna ha vilken väska hon vill förutsatt att hon betalat med egna pengar (inte tjänstebetalkortet) eller fått i gåva, dessutom är hög kvalité som håller länge både miljövänligt och ekonomiskt på sikt. Det man kan tycka är väl att hon totalt saknar fingertoppskänsla för vad som är acceptabelt bland hennes egna väljarsympatisörer och om det också gäller andra på riktigt viktiga områden. Gita
CITAT (Gita @ 23-01-2010, 10:10)  Ja, nu är Mona tydligen i blåsväder igen. Anledningen är en röd Louis Vuitton- väska. Det verkar som det är den socialdemokratiske chefredaktören Göran Greider som dragit igång drevet, ett drev som förmodligen aldrig kunnat uppstå någon annanstans än i avundsjukans Sverige.
Vad tycker jag själv då, jo att Mona självklart ska kunna ha vilken väska hon vill förutsatt att hon betalat med egna pengar (inte tjänstebetalkortet) eller fått i gåva, dessutom är hög kvalité som håller länge både miljövänligt och ekonomiskt på sikt. Det man kan tycka är väl att hon totalt saknar fingertoppskänsla för vad som är acceptabelt bland hennes egna väljarsympatisörer och om det också gäller andra på riktigt viktiga områden. Gita Hon är annsiktet utåt för svensk avundsjuka så det är klart dom reagerar....
CITAT (Jonny @ 23-01-2010, 10:12)  Hon är annsiktet utåt för svensk avundsjuka så det är klart dom reagerar.... ??? vad menar du? Att Mona är avundsjuk och därför har en vuitton-väska? För min del får hon ha vad sjutton hon vill så länge hon köpt det för egna pengar. Man kan faktiskt vara en bra socialdemokrat fast man köper dyra märkesvaror.
Huggorm
23-01-2010, 10:28
Den var ju röd åtminstone så det passade väll bra
Idag kan man läsa om Reinfeldts klocka som är värd 22.000:-
Nog verkar de ha idetorka ibland i tidningarna.
Ska de gå klädd i lump och aska eller vad är syftet med detta.
Huggorm
23-01-2010, 10:33
Snart är det val, och media skulle nog gärna vilja börja rapportera redan nu. Tyvärr finns det inga nyheter om saken för tillfället, så då får man koncentrera sig på sådant här.
gladepetter
23-01-2010, 10:38
Men så lever vi i landet Lagom där du inte får sticka ut för mycket...
*Stintan*
23-01-2010, 10:39
Ja snacka om nyhetstorka!
Fattar inte att någon orkar bry sig om vilken väska Sahlin har. Löjligt tycker jag!
lorentz
23-01-2010, 11:07
läs HELA artikeln och utelämna inte något. Mona hade FÅTT väskan
CITAT (lorentz @ 23-01-2010, 11:07)  läs HELA artikeln och utelämna inte något. Mona hade FÅTT väskan Av en VÄNINNA i 50års present, vad spelar det för roll liksom? Det kan knappast kallas för muta eller nåt sånt. Låt Mona ha sin väska och hoppas att hon använder den för jämnan nu.
Snöflinga
23-01-2010, 14:29
Det är bara så löjligt  6' är väl ingen större summa. Det ligger nog mera slantar i politikers kläder, smycken, klockor, bilar och bostäder. Men vem bryr sig så länge de betalar själva och det inte hamnar på våra skattsedlar  För övrigt tycker jag väskan är ful
Huggorm
23-01-2010, 15:03
Undrar hur mycket toblerone man får plats med i en sådan väska?
Bengalow
23-01-2010, 16:01
Nu kissade du väl nästan på dig, innan du fick chansen, Huggorm! Det var väldigt, väldigt dumt skrivet, och säger mycket mer om dig, än om Mona Sahlin.
Nu var det ju lite mer än två toblerone hon har fifflat med... svart dagmamma när hon var arbetsmarknadsminister, obetald tv-licens, struntade i att betala kvarskatten på 40 000:- otaliga kvitton som aldrig kunde redovisas. Tog ut "förskottslön" med statenskreditkort... hon tog hjälp av kungens svåger Tord Magnuson och flög med familjen till Mauritius, som på den tiden kallades 'ett av världens dyraste turistmål'. Kostnaden för att ha med en assistent och två livvakter på flyget och det femstjärniga lyxhotellet stod skattebetalarna för...
Så hon är väl ingen dununge direkt... men det gick ju bra att ta timeout tills allt lugnade sig... Jag fattar inte hur sossarna kan gå med på att ha den falska filuren som partiledare.... oavsett vad hon har för väska eller vad hon har i väskan...
Piccante
23-01-2010, 16:18
CITAT (Huggorm @ 23-01-2010, 15:03)  Undrar hur mycket toblerone man får plats med i en sådan väska?  Sahlin måste vara en ovanligt tråkig och ointressant person eftersom hon aldrig förknippas med någon idé, förslag eller uttalande? Palme, Fälldin, Göran Persson, Bildt mfl minns man för vad de sade.
Huggorm
23-01-2010, 16:23
CITAT (Markus_H @ 23-01-2010, 16:18)  Sahlin måste vara en ovanligt tråkig och ointressant person eftersom hon aldrig förknippas med någon idé, förslag eller uttalande? Palme, Fälldin, Göran Persson, Bildt mfl minns man för vad de sade. Klart man minns henne för sina uttalanden. Här är ett välkänt exempel: CITAT (Mona Sahlin) - ”Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, nånting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”
CITAT (Huggorm @ 23-01-2010, 15:03)  Undrar hur mycket toblerone man får plats med i en sådan väska?  ................. fast nu var det ju inte bara en Toblerone utan kläder, restaurangbesök och någon utlandsresa med familjen, inköp för omkring 200 ooo kr om jag inte minns fel. Men Mona har ju betalat tillbaka, efter påtryckningar när saken blev känd, visserligen. Rykten säger att det var Per Nuder som läckte till pressen som en del av en intern maktstrid som Mona vann, Nuder hamnade ju på gubbhyllan. När det gäller "väskaffären" så tycks upprördheten och ilskan vara störst inom de socialdemokratiska leden och det säger en hel del om det partiet tycker jag. Gita CITAT (Markus_H @ 23-01-2010, 16:18)  Sahlin måste vara en ovanligt tråkig och ointressant person eftersom hon aldrig förknippas med någon idé, förslag eller uttalande? Palme, Fälldin, Göran Persson, Bildt mfl minns man för vad de sade. Ett av GP:s mer minnesvärda uttalande rörde ju faktiskt Mona nämligen " Att tänka är inte Monas starka sida" Gita Kan tillägga att jag faktiskt tycker lite synd om Mona. Som ung och söt tjej kom hon ganska långt med att vara kaxig och uppkäftig, men nu som en lite trist, bitter, medelålders tant krävs det betydligt mer.
Biggan_
23-01-2010, 16:33
Nu är inte jag så förtjust i Mona precis, men jag missunnar inte henne att ha precis vilken väska hon vill! Om jag var aldrig så rik, så skulle jag inte velat ha den väskan! Den är ju inte snygg ens! Någon som vet priset på de andra partiledarnas kläder och pinaler?
CITAT (Biggan_ @ 23-01-2010, 16:33)  Nu är inte jag så förtjust i Mona precis, men jag missunnar inte henne att ha precis vilken väska hon vill! Om jag var aldrig så rik, så skulle jag inte velat ha den väskan! Den är ju inte snygg ens! Någon som vet priset på de andra partiledarnas kläder och pinaler?  Jo väskan är snygg, jag har nämligen en nästan likadan fast grön. Den är jättepraktisk, rymmer en laptop och en massa A4-papper, en typisk jobbväska. Gita
Aqvakul
23-01-2010, 16:48
 Förbaskad pseudonyhet!
Biggan_
23-01-2010, 16:50
CITAT (Gita @ 23-01-2010, 16:43)  Jo väskan är snygg, jag har nämligen en nästan likadan fast grön. Den är jättepraktisk, rymmer en laptop och en massa A4-papper, en typisk jobbväska. Gita Sorry, men jag sa bara vad jag tyckte!  Din är säkert mycket finare!
Själv skulle jag aldrig köpa en väska för 6000:- hur snygg den än var. Det finns väldigt hållbara och praktiska och snygga väskor i minst lika bra kvalité för runt tusenlappen. Skillnaden är att de inte är designade av vuitton.
*Stintan*
23-01-2010, 17:02
Vadå väska? Det finns ju fickor!
Gunilla T
23-01-2010, 17:08
Kvinnor konsumerar, män producerar - gammalt ihärdigt könsrollstänkande http://www.dn.se/livsstil/trend/en-handvas...ering-1.1031754
herkules
23-01-2010, 17:17
jag gillar väskor - dyra väskor!
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 17:17)  jag gillar väskor - dyra väskor!  Jag också! Gita
Piccante
23-01-2010, 19:31
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 17:17)  jag gillar väskor - dyra väskor!  Jag gillar sällan något som är dyrt.
Aqvakul
23-01-2010, 19:33
jag älskar dyra och fräcka bilar, men är alldeles för snål för att köpa en...
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 19:33)  jag älskar dyra och fräcka bilar, men är alldeles för snål för att köpa en... Jag med, men jag är alldeles för fattig för att köpa en...
Huggorm
23-01-2010, 19:39
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 19:33)  jag älskar dyra och fräcka bilar, men är alldeles för snål för att köpa en... Samma här. En porsche hade suttit fint att glida omkring i på kurviga landsvägar under sommarkvällarna. Men att betala miljonen det kostar?  Då föredrar jag min gamla passat och ett liv utan amorteringar
CITAT (Markus_H @ 23-01-2010, 19:31)  Jag gillar sällan något som är dyrt. Men det är väl så att man får det man betalar för och pris och kvalitet hänger kanske inte alltid,men nästan alltid ihop. Undantag är väl brasiliansk oxfilé som ju är lika bra eller bättre än den dyra svenska. Gita
Aqvakul
23-01-2010, 19:59
Kopplingen mellan pris och kvalitet är inte särskilt solklar. Den "falska" märkesväska som kostar en bråkdel av "originalet", kan mycket väl vara tillverkad i samma kinesiska fabrik och enligt samma specifikation eller i en annan fabrik med en annan specifikation. Tillverkningskostnaderna för fina märkesprodukter handlar sällan om mer än 5-10 % av försäljningspriset.
Om man frånser vad märket kostar, så är det mycket så att kvaliten ökar med priset. Så jag föredrar kvalitet
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 19:59)  Kopplingen mellan pris och kvalitet är inte särskilt solklar. Den "falska" märkesväska som kostar en bråkdel av "originalet", kan mycket väl vara tillverkad i samma kinesiska fabrik och enligt samma specifikation eller i en annan fabrik med en annan specifikation. Tillverkningskostnaderna för fina märkesprodukter handlar sällan om mer än 5-10 % av försäljningspriset. Här har du delvis rätt, ett sådant exempel är min uppsättning Gucci-väskor( handväska, weekendbag och resväskor i olika storlekar) som är fake, tillverkade i Thailand. Otroligt välgjorda, till och med den lilla etiketten "made in italy" ser äkta ut. De har hängt med i över tio år och ser fortfarnde fräscha ut. Men om du jämför en kavaj från H&M med en kavaj från Armani så är kvalitetsskillnaden minst lika stor som prisskillnaden. Gita
herkules
23-01-2010, 20:20
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 19:59)  Kopplingen mellan pris och kvalitet är inte särskilt solklar. Den "falska" märkesväska som kostar en bråkdel av "originalet", kan mycket väl vara tillverkad i samma kinesiska fabrik och enligt samma specifikation eller i en annan fabrik med en annan specifikation. Tillverkningskostnaderna för fina märkesprodukter handlar sällan om mer än 5-10 % av försäljningspriset. fast fejkväskor/skor/kläder är väl olagligt att tillverka? vill man ha märkespryttlar så kan man väl i sådant fall leta upp någon outlet som säljer 2:a sortering?
Aqvakul
23-01-2010, 20:46
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 20:20)  fast fejkväskor/skor/kläder är väl olagligt att tillverka? vill man ha märkespryttlar så kan man väl i sådant fall leta upp någon outlet som säljer 2:a sortering? Säg det till kineserna... fusket är enormt utbrett och som påpekats tidigare så kör man ibland kopiorna parallellt på samma fabrik. Märkesinnehavarna inbjuder verkligen till detta genom att köpa /låta producera produkterna för en spottstyver, medan priset till konsument är skyhögt. Ett ex. - ett par märkesjeans som säljs i affär i Sverige för ca 1000 kronor kostar 30 - 50 kronor att tillverka i Kina.
Piccante
23-01-2010, 21:01
CITAT (Gita @ 23-01-2010, 19:49)  Men det är väl så att man får det man betalar för och pris och kvalitet hänger kanske inte alltid,men nästan alltid ihop. Undantag är väl brasiliansk oxfilé som ju är lika bra eller bättre än den dyra svenska. Gita Brasilianskt nötkött bojkottar jag av miljöskäl. Priset på prislappen är lågt men priset man betalar för förlust av biologisk mångfald och ökade koldioxidutsläpp blir oerhört högt då de föds upp på skövlad regnskog. Jag föredrar produkter som är prisvärda. Ibland tycker jag att de med fräckast design och högst pris är extremt krångliga och helt dysfunktionella medan Ullaredsskit går sönder allt för fort. Bäst är ofta varor med mellanpris.
Jag gillar heller inte Mona Sahlin !inte ett dugg faktiskt men hon får så gärna ha sin väska för mig men hon måste förstå att det är inte varje arbetarfamiljs möjlighet och självklarhet att äga en sådan,så då får man ta att det sticker i ögonen på arbetarklassen som får nöja sig med plastkopior.Tycker det är bra att man lever som man lär särskillt om man är politiker och företräder den så kallat arbetarklassen och dom som är sjuka och svaga.
ninnisky
23-01-2010, 21:30
CITAT (herkules @ 23-01-2010, 17:17)  jag gillar väskor - dyra väskor!  Jag också... det finns en och annan Mulberry i garderoben om Mona Sahlin eller hennes väska tycker jag inte...
Hej igen
23-01-2010, 21:52
Jag har en Louis Vuitton ... gåva.  Sedan har jag en väska som jag själv betalade 500 kr för ... vet inte varför jag köpte den... har aldrig använt och kommer mest sannolikt aldrig att använda den. Fö så är det väldigt sällan jag anv väska ... har ju fickor :-) Ang kopior från Kina .. en i fam var till Kina och köpte ett gäng Canada Goose-jackor ... kostade 150 - 300 kr/st för barn o vuxenstorlek. Finns ingen som kan se skillnad på dessa och de sk äkta.
Jag har aldrig riktigt förståt det där med väskor och skor i alla fall har jag ingen överdriven lust att lägga ut flera tusen på dom,har en vännina som har ett Dressing room fullt av kläder ,och skor för flera tusen kronor paret och designeväskor,jag har liksom aldrig tyckt att det var viktigt.Men jag tycker att man får lägga pengar på det man vill och det man tycker man ha råd med,när man ser Lyxfällan kan man få rysningar när unga som äldre handla lyxvaror på kreditkort och skuldsätter sig hårt.Men vi har alla olika prioriteringar och blir man stormlycklig över skor och väskor tycker jag det är helt okej  Alla ha vi våra svagheter:)Fast när man nu flyttat ut på landet så blir allt sådant lite malplacerat !här ute är det liksom viktigare och ha bra stövlar och bra vinterjackor och fiberpälsar= glesbyggdskavaj  Man ska man på fest får man panik för inte kan man gå i fiberpäls och gummistövlar då  fick göra ett rus inne på stan i går för vi skulle på Dop i dag så jag slapp gå i fiberpäls och gummistövlar
Hej igen
23-01-2010, 22:05
CITAT (Motti @ 23-01-2010, 22:03)  Jag har aldrig riktigt förståt det där med väskor och skor i alla fall har jag ingen överdriven lust att lägga ut flera tusen på dom,har en vännina som har ett Dressing room fullt av kläder ,och skor för flera tusen kronor paret och designeväskor,jag har liksom aldrig tyckt att det var viktigt.Men jag tycker att man får lägga pengar på det man vill och det man tycker man ha råd med,när man ser Lyxfällan kan man få rysningar när unga som äldre handla lyxvaror på kreditkort och skuldsätter sig hårt.Men vi har alla olika prioriteringar och blir man stormlycklig över skor och väskor tycker jag det är helt okej  Alla ha vi våra svagheter:)Fast när man nu flyttat ut på landet så blir allt sådant lite malplacerat !här ute är det liksom viktigare och ha bra stövlar och bra vinterjackor och fiberpälsar= glesbyggdskavaj  Man ska man på fest får man panik för inte kan man gå i fiberpäls och gummistövlar då  fick göra ett rus inne på stan i går för vi skulle på Dop i dag så jag slapp gå i fiberpäls och gummistövlar 
herkules
23-01-2010, 22:49
CITAT (ninnisky @ 23-01-2010, 21:30)  det finns en och annan Mulberry i garderoben här med ...  CITAT (Hej igen @ 23-01-2010, 21:52)  Jag har en Louis Vuitton ... gåva. Sedan har jag en väska som jag själv betalade 500 kr för ... vet inte varför jag köpte den... har aldrig använt och kommer mest sannolikt aldrig att använda den. Fö så är det väldigt sällan jag anv väska ... har ju fickor :-) Ang kopior från Kina .. en i fam var till Kina och köpte ett gäng Canada Goose-jackor ... kostade 150 - 300 kr/st för barn o vuxenstorlek. Finns ingen som kan se skillnad på dessa och de sk äkta. skillnaden på jackorna kan vara dunet - hur det är plockat..
Jag har levt det livet tro mig och det är ganska själslöst !Vi har ändrat vårt sätt att leva nästan totalt och jag ångrar inte en dag tvärtom är det skönt att slippa pressen och faktiskt så är det ganska skönt med fiberpäls och gummistövlar !man behöver aldrig bry sig om att vara chick utom en eller två gånger om året.Personligen har jag lärt mig att dyra kläder och prylar blir man inte lyckligare av, jag har haft allt det där med,för mig var det bara ett skal upptäkte jag (eller vi )vilket fall så är det upp till en och en var vad man vill lägga sina pengar på
herkules
23-01-2010, 23:07
CITAT (Motti @ 23-01-2010, 22:59)  Jag har levt det livet tro mig och det är ganska själslöst !Vi har ändrat vårt sätt att leva nästan totalt och jag ångrar inte en dag tvärtom är det skönt att slippa pressen och faktiskt så är det ganska skönt med fiberpäls och gummistövlar !man behöver aldrig bry sig om att vara chick utom en eller två gånger om året.Personligen har jag lärt mig att dyra kläder och prylar blir man inte lyckligare av, jag har haft allt det där med,för mig var det bara ett skal upptäkte jag (eller vi )vilket fall så är det upp till en och en var vad man vill lägga sina pengar på  att kalla det själlöst är lite overkill kan jag tycka, precis som du skriver så väljer var och en själv ju. om någon blir glad över en väska och en annan över en fleccetröja eller en blomma - fine!
Jag personligen tyckte det blev själslöst med allt bling dyra kläder osv det blev ytligt !ville bara betona att lycka är inte alltid att ha det dyraste och det bästa .Ibland kan mindre vara gott nog  Huvudsaken är att man är lycklig på riktigt och njuter av livets goda
Aqvakul
23-01-2010, 23:16
Nej, prylar skänker inte lycka - det gör däremot relationer och en god insats här i livet. Samtidigt finns det människor vars intresse är kopplat till förvärv av prylar, och det är väl inget större fel med det så länge man inte missar det andra...
Det var väl talat Aqvakul
herkules
24-01-2010, 00:10
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2010, 23:16)  Nej, prylar skänker inte lycka - det gör däremot relationer och en god insats här i livet. Samtidigt finns det människor vars intresse är kopplat till förvärv av prylar, och det är väl inget större fel med det så länge man inte missar det andra... den som har dyrast saker när h*n dör vinner
Den sista fracken finns det inga fickor på !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|