|
Margith
24-01-2010, 12:12
Nu ligger kuverten i brevlådan.
Lycka till!
blomkronan
24-01-2010, 12:50
Oj, en till....  Nu måste jag lägga på ett kol och fixa plats för allt
DykUnderYtan
24-01-2010, 13:31
Ojoj, här går det undan. Börjar dra ihop sig här, snart dags att skicka mina också.
Maggan H
24-01-2010, 14:30
Okidoki, spännande värre, nu måste jag kolla igenom och se vilka som ska sås var och när och varför!
Maggan H
25-01-2010, 15:12
Tack Margith, dom fina små presentkuverten kom idag! Tyckte nästan att busfröet liknade mitt.... kanske lite större bara. Busfrölagret är nu inventerat  och min lista är i kapp,  jag har sått det som ska sås och har koll på när nästa ska i jorden! (Tills nästa sändning kommer-då börjar jag vojja mig igen; har jag sått eller ska jag??)
Åh det var fina små frökuvert med posten idag! Känner igen fröerna (tror jag), måste kolla igen.  OK, då blir det nog så för mig att jag sår 1 februari. Men extrabelysning, behövs det när det ska gro eller är det först efter att de har kommit upp? Eller vänta lite, det var rätt många fröer... några kanske åker ut under snötäcket också!
Lady Hamilton
25-01-2010, 17:25
Även jag har fått frön i dag
Jag ber att få tacka så väldigt mycket för fröna…..och så fina fröpåsar  ! Jag har inte en susning om vad det kan vara. Jag trodde först att jag kunde gissa på bonusfröna men när jag jämförde med det jag trodde så var de mycket större. /Anki
Japp! Mina anlände också så snällt i dag. Verkligen söta små presentkuvert, men nån gissning? Näääe  . Tack för extrafröerna också. Ska bli kul med en ny chans
CITAT (Peztis @ 25-01-2010, 15:29)  Åh det var fina små frökuvert med posten idag! Känner igen fröerna (tror jag), måste kolla igen.  Har PM:at en gissning till Margith så får vi se!
Margith
25-01-2010, 21:09
Du har alldeles rätt om busfröet Peztis. Grattis!
Rosmarin
26-01-2010, 11:49
åh så spännande! Jag väntar på posten!!!
Sollan A
26-01-2010, 19:09
Vad 17 är busfröer...??
CITAT (Sollan A @ 26-01-2010, 19:09)  Vad 17 är busfröer...??  Jo förstår du, det här är jätteskoj! Vi är 14 stycken som skickar varandra fröer utan att de andra vet vad det är och så får man gisa och fundera. Alltså, jag skickar 13 små påsar till alla som anmält sig till årets Busfrö-lista och så får jag 13 små fröpåsar tillbaka när det är dags att så dem. Den första påsen fick vi i november och sedan kom det det någon i mellandagarna och den senaste veckan har det kommit tre, tror jag det är. Det är dags för mig att få iväg mina också nu! Om man tror sig veta vad det är för frön som har kommit eller som gror och växer så skickar man ett PM till den som skickat och så får den säga om man gissat rätt eller fel. Busigt, va!
Rosmarin
27-01-2010, 10:12
Jag fick mina igår. Tackar så mycket!
Crazy4Flowers
27-01-2010, 12:05
Jag fick också mina igår, måste ta mig i kragen och plantera alla busfröer (som ska planteras), har inte velat lägga ut i snön ännu vi hade runt -30 i januari men nu är det mera lagomt så det blir kankse sådder nu av perennerna.
Snart blir det dags för mina busisar också.
Tack Margith, jättesöta kuvert.
Sollan A
27-01-2010, 20:58
Låter kul...
CITAT (Sollan A @ 27-01-2010, 20:58)  Låter kul...  Första gången jag är med och det ÄR kul!!! Du får väl hänga på nästa år för jag hoppas det blir en lista då igen.
Rosmarin
28-01-2010, 10:11
Ja förra året hade vi vansinnigt roligt och i år har vi bara börjat än...
Sollan, du kan väl hänga med i trådarna och delta i alla skojiga diskussioner som kommer att uppstå, trots att det är för sent att anmäla sig. I väntan på nästa år...
Nu har jag petat ned både Bus- och Bonusfrön i jorden!
Rosmarin
01-02-2010, 10:43
Nu är det 1 februari = sådag för många busfrön. En fråga: Om jag som inte har extraljus...  ...sår och sätter in sådden i kylen. Hur länge ska sådden i så fall stå där? (Gräva ner under snön är svårt här. Idag snöar det, men det kommer säkert att smälta bort ganska snart igen.)
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:43)  Idag snöar det, men det kommer säkert att smälta bort ganska snart igen.)  Släng in lite snö i frysen så håller den sig längre! Sedan kan du ösa fram vid behov!
Rosmarin
01-02-2010, 11:19
CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 11:09)  Släng in lite snö i frysen så håller den sig längre! Sedan kan du ösa fram vid behov!  Vilken toppenidé!!! Peztis! Dina frön kom just med posten! Och jag håller med övriga om att det verkligen var mycket tjusiga kuvert, brev och fröpåsar! Tack så mycket.
Margith
01-02-2010, 11:22
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:43)  Nu är det 1 februari = sådag för många busfrön. En fråga: Om jag som inte har extraljus...  ...sår och sätter in sådden i kylen. Hur länge ska sådden i så fall stå där? (Gräva ner under snön är svårt här. Idag snöar det, men det kommer säkert att smälta bort ganska snart igen.) Oj, vad svårt du frågar  Du har ju ett helt annat klimat än vad jag har här uppe i Norrland. Efter mycket funderande bestämmer jag mig för att råda dig till att så dem nu och spara krukan inomhus. Jag förmodar att sol och värme kommer mycket fortare till dig än till mig Fröerna behöver ingen stratifiering, så kylen känns fel. Det året jag grävde ner de här fröerna under snön tog jag aldrig in dem. De grodde snällt framåt sommaren.
Rosmarin
01-02-2010, 11:31
CITAT (Margith @ 01-02-2010, 11:22)  Oj, vad svårt du frågar  Du har ju ett helt annat klimat än vad jag har här uppe i Norrland. Efter mycket funderande bestämmer jag mig för att råda dig till att så dem nu och spara krukan inomhus. Jag förmodar att sol och värme kommer mycket fortare till dig än till mig Fröerna behöver ingen stratifiering, så kylen känns fel. Det året jag grävde ner de här fröerna under snön tog jag aldrig in dem. De grodde snällt framåt sommaren. Ja usch så taskigt av mig att ställa så svåra frågor!!!  Det var dock delvis (mer än bara...  ) med anledning av din såbeskrivning som jag undrade. Jag sår inne så får vi se. (Kanske kan bli en anledning att tjata lite extra på mannen om att vi måååste installera extraljus.  ) Solen och värmen... jo de kommer nog tidigare, men vi kan faktiskt få prdentliga köldknäppar tills i mitten av maj. Vilket ju inte är så kul de år det är varmt ute redan i mars. Man vill plantera ut men vågar inte!
Rosmarin
01-02-2010, 19:59
Har sått busfröet idag. Bonusfröet får vänta lite. Vet inte vad det är.  Spännande i alla fall!
Och hos mig har Bonusfröerna grott, Busfröerna sussar fortfarande vad jag kan se.
Margith
04-02-2010, 11:55
Att bonusfröerna gror på en vecka eller så, förvånar mig inte. Däremot blir jag lite förvånad att busfröerna gör det. Jag måtte ha plockat racer-fröer Jag kan väl erkänna också att jag inte sått mina busfröer, jag har tillräckligt av den blomman redan Bonusfröerna sådde jag för ganska länge sedan, bara för att kolla att de verkligen grodde.
CITAT (Margith @ 04-02-2010, 11:55)  Däremot blir jag lite förvånad att busfröerna gör det. Jag måtte ha plockat racer-fröer  Eller stoppat i fel!  Det höll jag på att göra i Grönskaskedjan, höll på att blanda ihop persilja med basilika. Fast det är ju fasligt gott båda två. Eller så har Anki stoppat i något racer-medel i jorden... Måste säga att det kliar alltid i fingrarna och röra runt i jorden för att se om det händer något därunder!
Margith
04-02-2010, 12:48
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 12:30)  Eller stoppat i fel!  Ingen risk, de där fröerna känner jag igen Och jag måste säga att jag är väldigt förvånad över att bara Peztis har kommit på vad det är
Margith
04-02-2010, 14:01
CITAT (Anki V @ 25-01-2010, 18:05)  Jag ber att få tacka så väldigt mycket för fröna…..och så fina fröpåsar  ! Jag har inte en susning om vad det kan vara. Jag trodde först att jag kunde gissa på bonusfröna men när jag jämförde med det jag trodde så var de mycket större. /Anki Men Anki!! Nog är du väl stor nog att veta att storleken inte har nån betydelse
CITAT (Margith @ 04-02-2010, 14:01)  Men Anki!! Nog är du väl stor nog att veta att storleken inte har nån betydelse  Men Margith, har du gått på den myten!?
Rosmarin
04-02-2010, 19:23
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 12:30)  ...
Eller så har Anki stoppat i något racer-medel i jorden...
... Kan man få böter för fortkörning när det gäller groning av fröer tro?
Maggan H
04-02-2010, 22:23
FF inga groddar här! Har dock inte sått bonusen än, är mitt uppe i renovering på bottenvåningen men jag kommer igen sen, var så säkra!
Så här i OS tider och mycket snack om doping provade jag att ge mina frön EPO. Fast inte medlet som ökar de RÖDA blodkropparna utan ett helt nytt som ökar de GRÖNA ”blodkropparna” Nu måste jag komma med ytterligare en bekännelse……(suck) Det är sant att båda sorterna grott…men jag har ingen aning om vilket kruka som är bus eller bonus. Jag blandade ihop Margiths frön förra året också (skäms) Mitt ”odåga” till barnbarn skulle hjälpa mig med sådderna och lyckades blanda ihop krukorna och då skulle hon ändå endast strö ut grus över ytan och märka krukorna. Hur mycket ska man egentligen kunna begära av en 11-åring? /Anki
Rosmarin
05-02-2010, 09:35
CITAT (Anki V @ 04-02-2010, 22:39)  Så här i OS tider och mycket snack om doping provade jag att ge mina frön EPO. Fast inte medlet som ökar de RÖDA blodkropparna utan ett helt nytt som ökar de GRÖNA "blodkropparna" ..... CITAT (Anki V @ 04-02-2010, 22:39)  ... Nu måste jag komma med ytterligare en bekännelse……(suck) Det är sant att båda sorterna grott…men jag har ingen aning om vilket kruka som är bus eller bonus. Jag blandade ihop Margiths frön förra året också (skäms) Mitt "odåga" till barnbarn skulle hjälpa mig med sådderna och lyckades blanda ihop krukorna och då skulle hon ändå endast strö ut grus över ytan och märka krukorna. Hur mycket ska man egentligen kunna begära av en 11-åring? /Anki Ja visst är det irriterande när det blir så. Men ibland kan det ju kännas skönt att tänka att "den här gången är det i alla fall inte mitt fel!  " Vi får invänta grodd hos oss andra och sedan jämföra med bilder.
Rosmarin
05-02-2010, 10:05
Ser man på! Busfröerna har grott här också nu... Bonusfröerna har inte grott. De är nämligen inte sådda än...
Lady Hamilton
05-02-2010, 12:42
Jag har haft fullt upp en period o kommer även att ha så ett tag till framöver så jag ber er andra ha överseende med mig  men jag har idag sått fröerna från dig Margith
CITAT (Anki V @ 04-02-2010, 22:39)  Det är sant att båda sorterna grott…men jag har ingen aning om vilket kruka som är bus eller bonus. Jag blandade ihop Margiths frön förra året också (skäms)  Nu har både Bus- och Bonusfrö grott här och i min kruka så är Busfröet lite tjockare i stammen än Bonusfröet. Ser du någon skillnad i dina krukor? Sedan får vi hoppas att jag har satt rätt lapp i rätt kruka - jag har i detta fallet ingen att skylla på! (Såvida inte någon i familjen totalt börjat tröttna på mig och mina sådder och byter lappar när jag inte ser...  )
CITAT (Peztis @ 05-02-2010, 14:25)  Nu har både Bus- och Bonusfrö grott här och i min kruka så är Busfröet lite tjockare i stammen än Bonusfröet. Ser du någon skillnad i dina krukor? Japp, då är det klart vad som är vad.......och mycket riktigt de var felmärkta. /Anki
CITAT (Anki V @ 05-02-2010, 15:00)  Japp, då är det klart vad som är vad.......och mycket riktigt de var felmärkta.
/Anki Då får vi hoppas att jag inte har märkt fel också!
Maggan H
05-02-2010, 18:17
Yes, yes, dom gror, dom gror!!
Japp, mina med  .............kan det möjligen vara nåt man kan säga nej till och ändå är de lika?...................
Kan bonusfröt vara en aster av något slag? Jag har sått några alpastrar.....en grodde och där såg hjärtbladen ut ungefär som bonusfröts....har jag för mig.
/Anki
Margith
07-02-2010, 12:13
Ledsen tjejer, men ni har fel båda två.
DykUnderYtan
11-02-2010, 14:10
Busfröerna har börjat titta upp idag, men jag har inte en susning om vad det kan vara.
Lady Hamilton
11-02-2010, 15:36
Även här har de grott
Nu har busfröna vuxit på sig en aning mer och just nu ser de exakt ut som en vitblommande maskros jag sådde för några år sedan  . /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|