Full version: Margiths busfrö 2010
Sidor: 1, 2, 3
Margith
Nu ligger kuverten i brevlådan.

Lycka till!
blomkronan
Oj, en till.... smile.gif Nu måste jag lägga på ett kol och fixa plats för allt biggrin.gif
DykUnderYtan
Ojoj, här går det undan. Börjar dra ihop sig här, snart dags att skicka mina också. smile.gif
Maggan H
Okidoki, spännande värre, nu måste jag kolla igenom och se vilka som ska sås var och när och varför! blink.gif
Maggan H
Tack Margith, dom fina små presentkuverten kom idag! Tyckte nästan att busfröet liknade mitt.... kanske lite större bara.

Busfrölagret är nu inventerat coolgleam.gif och min lista är i kapp, crazy.gif jag har sått det som ska sås och har koll på när nästa ska i jorden! a0a.gif (Tills nästa sändning kommer-då börjar jag vojja mig igen; har jag sått eller ska jag??) rotfl.gif
Peztis
Åh det var fina små frökuvert med posten idag!
Känner igen fröerna (tror jag), måste kolla igen. smile.gif

OK, då blir det nog så för mig att jag sår 1 februari. Men extrabelysning, behövs det när det ska gro eller är det först efter att de har kommit upp?

Eller vänta lite, det var rätt många fröer... några kanske åker ut under snötäcket också!
Lady Hamilton
Även jag har fått frön i dag tummenupp.gif
Anki V
Jag ber att få tacka så väldigt mycket för fröna…..och så fina fröpåsar wub.gif !

Jag har inte en susning om vad det kan vara.

Jag trodde först att jag kunde gissa på bonusfröna men när jag jämförde med det jag trodde så var de mycket större. blink.gif

/Anki
Gillan
Japp! Mina anlände också så snällt i dag. Verkligen söta små presentkuvert, men nån gissning? Näääe laugh.gif . Tack för extrafröerna också. Ska bli kul med en ny chans angel_not.gif
Peztis
CITAT (Peztis @ 25-01-2010, 15:29) *
Åh det var fina små frökuvert med posten idag!
Känner igen fröerna (tror jag), måste kolla igen. smile.gif

Har PM:at en gissning till Margith så får vi se!
Margith
Du har alldeles rätt om busfröet Peztis.
Grattis!
Peztis
Tack!!!
Rosmarin
åh så spännande! Jag väntar på posten!!! naughty.gif
Sollan A
Vad 17 är busfröer...?? confused.gif
Peztis
CITAT (Sollan A @ 26-01-2010, 19:09) *
Vad 17 är busfröer...?? confused.gif

Jo förstår du, det här är jätteskoj!

Vi är 14 stycken som skickar varandra fröer utan att de andra vet vad det är och så får man gisa och fundera. Alltså, jag skickar 13 små påsar till alla som anmält sig till årets Busfrö-lista och så får jag 13 små fröpåsar tillbaka när det är dags att så dem. Den första påsen fick vi i november och sedan kom det det någon i mellandagarna och den senaste veckan har det kommit tre, tror jag det är. Det är dags för mig att få iväg mina också nu!

Om man tror sig veta vad det är för frön som har kommit eller som gror och växer så skickar man ett PM till den som skickat och så får den säga om man gissat rätt eller fel.

Busigt, va! smile.gif
Rosmarin
Jag fick mina igår. Tackar så mycket! thanks.gif
Crazy4Flowers
Jag fick också mina igår, måste ta mig i kragen och plantera alla busfröer (som ska planteras), har inte velat lägga ut i snön ännu vi hade runt -30 i januari men nu är det mera lagomt så det blir kankse sådder nu av perennerna.

Snart blir det dags för mina busisar också.

Tack Margith, jättesöta kuvert.
Sollan A
Låter kul... rolleyes.gif
Peztis
CITAT (Sollan A @ 27-01-2010, 20:58) *
Låter kul... rolleyes.gif

Första gången jag är med och det ÄR kul!!!
Du får väl hänga på nästa år för jag hoppas det blir en lista då igen.
Rosmarin
Ja förra året hade vi vansinnigt roligt och i år har vi bara börjat än...

Sollan, du kan väl hänga med i trådarna och delta i alla skojiga diskussioner som kommer att uppstå, trots att det är för sent att anmäla sig. I väntan på nästa år...
Peztis
Nu har jag petat ned både Bus- och Bonusfrön i jorden!
Rosmarin
Nu är det 1 februari = sådag för många busfrön. smile.gif

En fråga: Om jag som inte har extraljus... ranting.gif ...sår och sätter in sådden i kylen. Hur länge ska sådden i så fall stå där? (Gräva ner under snön är svårt här. Idag snöar det, men det kommer säkert att smälta bort ganska snart igen.)
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:43) *
Idag snöar det, men det kommer säkert att smälta bort ganska snart igen.)

idea.gif Släng in lite snö i frysen så håller den sig längre! Sedan kan du ösa fram vid behov! rotfl.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 01-02-2010, 11:09) *
idea.gif Släng in lite snö i frysen så håller den sig längre! Sedan kan du ösa fram vid behov! rotfl.gif

bravo.gif Vilken toppenidé!!! giggle.gif

Peztis! Dina frön kom just med posten! Och jag håller med övriga om att det verkligen var mycket tjusiga kuvert, brev och fröpåsar! bravo.gif
Tack så mycket. thanks.gif
Margith
CITAT (Rosmarin @ 01-02-2010, 10:43) *
Nu är det 1 februari = sådag för många busfrön. smile.gif

En fråga: Om jag som inte har extraljus... ranting.gif ...sår och sätter in sådden i kylen. Hur länge ska sådden i så fall stå där? (Gräva ner under snön är svårt här. Idag snöar det, men det kommer säkert att smälta bort ganska snart igen.)

Oj, vad svårt du frågar sweatingbullets.gif Du har ju ett helt annat klimat än vad jag har här uppe i Norrland.
Efter mycket funderande bestämmer jag mig för att råda dig till att så dem nu och spara krukan inomhus. Jag förmodar att sol och värme kommer mycket fortare till dig än till mig angry.gif
Fröerna behöver ingen stratifiering, så kylen känns fel.
Det året jag grävde ner de här fröerna under snön tog jag aldrig in dem. De grodde snällt framåt sommaren.

Rosmarin
CITAT (Margith @ 01-02-2010, 11:22) *
Oj, vad svårt du frågar sweatingbullets.gif Du har ju ett helt annat klimat än vad jag har här uppe i Norrland.
Efter mycket funderande bestämmer jag mig för att råda dig till att så dem nu och spara krukan inomhus. Jag förmodar att sol och värme kommer mycket fortare till dig än till mig angry.gif
Fröerna behöver ingen stratifiering, så kylen känns fel.
Det året jag grävde ner de här fröerna under snön tog jag aldrig in dem. De grodde snällt framåt sommaren.

Ja usch så taskigt av mig att ställa så svåra frågor!!! giggle.gif Det var dock delvis (mer än bara... whist.gif ) med anledning av din såbeskrivning som jag undrade. Jag sår inne så får vi se. (Kanske kan bli en anledning att tjata lite extra på mannen om att vi måååste installera extraljus. naughty.gif ) Solen och värmen... jo de kommer nog tidigare, men vi kan faktiskt få prdentliga köldknäppar tills i mitten av maj. Vilket ju inte är så kul de år det är varmt ute redan i mars. Man vill plantera ut men vågar inte! ranting.gif
Rosmarin
Har sått busfröet idag.
Bonusfröet får vänta lite.
Vet inte vad det är. no.gif Spännande i alla fall! yes.gif
Anki V
Båda har grott!

/Anki
Peztis
Och hos mig har Bonusfröerna grott, Busfröerna sussar fortfarande vad jag kan se.
Margith
Att bonusfröerna gror på en vecka eller så, förvånar mig inte.
Däremot blir jag lite förvånad att busfröerna gör det. Jag måtte ha plockat racer-fröer laugh.gif
Jag kan väl erkänna också att jag inte sått mina busfröer, jag har tillräckligt av den blomman redan biggrin.gif
Bonusfröerna sådde jag för ganska länge sedan, bara för att kolla att de verkligen grodde.
Peztis
CITAT (Margith @ 04-02-2010, 11:55) *
Däremot blir jag lite förvånad att busfröerna gör det. Jag måtte ha plockat racer-fröer laugh.gif

Eller stoppat i fel! -fear-.gif Det höll jag på att göra i Grönskaskedjan, höll på att blanda ihop persilja med basilika. Fast det är ju fasligt gott båda två.

Eller så har Anki stoppat i något racer-medel i jorden...

Måste säga att det kliar alltid i fingrarna och röra runt i jorden för att se om det händer något därunder!
Margith
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 12:30) *
Eller stoppat i fel! -fear-.gif

Ingen risk, de där fröerna känner jag igen rotfl.gif

Och jag måste säga att jag är väldigt förvånad över att bara Peztis har kommit på vad det är kompiskram.gif
Margith
CITAT (Anki V @ 25-01-2010, 18:05) *
Jag ber att få tacka så väldigt mycket för fröna…..och så fina fröpåsar wub.gif !

Jag har inte en susning om vad det kan vara.

Jag trodde först att jag kunde gissa på bonusfröna men när jag jämförde med det jag trodde så var de mycket större. blink.gif

/Anki

Men Anki!! Nog är du väl stor nog att veta att storleken inte har nån betydelse flirting.gif
Peztis
CITAT (Margith @ 04-02-2010, 14:01) *
Men Anki!! Nog är du väl stor nog att veta att storleken inte har nån betydelse flirting.gif

Men Margith, har du gått på den myten!? giggle.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 04-02-2010, 12:30) *
...

Eller så har Anki stoppat i något racer-medel i jorden...

...

Kan man få böter för fortkörning när det gäller groning av fröer tro? naughty.gif
Maggan H
FF inga groddar här! Har dock inte sått bonusen än, är mitt uppe i renovering på bottenvåningen men jag kommer igen sen, var så säkra!
Anki V
Så här i OS tider och mycket snack om doping provade jag att ge mina frön EPO. Fast inte medlet som ökar de RÖDA blodkropparna utan ett helt nytt som ökar de GRÖNA ”blodkropparna” whistling.gif

Nu måste jag komma med ytterligare en bekännelse……(suck)

Det är sant att båda sorterna grott…men jag har ingen aning om vilket kruka som är bus eller bonus. Jag blandade ihop Margiths frön förra året också (skäms) blush.gif

Mitt ”odåga” till barnbarn skulle hjälpa mig med sådderna och lyckades blanda ihop krukorna och då skulle hon ändå endast strö ut grus över ytan och märka krukorna. Hur mycket ska man egentligen kunna begära av en 11-åring? blink.gif

/Anki
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 04-02-2010, 22:39) *
Så här i OS tider och mycket snack om doping provade jag att ge mina frön EPO. Fast inte medlet som ökar de RÖDA blodkropparna utan ett helt nytt som ökar de GRÖNA "blodkropparna" whistling.gif

.....

rotfl.gif

...

Nu måste jag komma med ytterligare en bekännelse……(suck)

Det är sant att båda sorterna grott…men jag har ingen aning om vilket kruka som är bus eller bonus. Jag blandade ihop Margiths frön förra året också (skäms) blush.gif

Mitt "odåga" till barnbarn skulle hjälpa mig med sådderna och lyckades blanda ihop krukorna och då skulle hon ändå endast strö ut grus över ytan och märka krukorna. Hur mycket ska man egentligen kunna begära av en 11-åring? blink.gif

/Anki

Ja visst är det irriterande när det blir så.
Men ibland kan det ju kännas skönt att tänka att "den här gången är det i alla fall inte mitt fel! whist.gif "
Vi får invänta grodd hos oss andra och sedan jämföra med bilder.
Rosmarin
Ser man på! Busfröerna har grott här också nu...

Bonusfröerna har inte grott. De är nämligen inte sådda än... giggle.gif
Lady Hamilton
Jag har haft fullt upp en period o kommer även att ha så ett tag till framöver så jag ber er andra ha överseende med mig kompiskram.gif men jag har idag shy.gif sått fröerna från dig Margith
Peztis

Nu har både Bus- och Bonusfrö grott här och i min kruka så är Busfröet lite tjockare i stammen än Bonusfröet. Ser du någon skillnad i dina krukor?

Sedan får vi hoppas att jag har satt rätt lapp i rätt kruka - jag har i detta fallet ingen att skylla på! (Såvida inte någon i familjen totalt börjat tröttna på mig och mina sådder och byter lappar när jag inte ser... ninja.gif )
Anki V
CITAT (Peztis @ 05-02-2010, 14:25) *
Nu har både Bus- och Bonusfrö grott här och i min kruka så är Busfröet lite tjockare i stammen än Bonusfröet. Ser du någon skillnad i dina krukor?

Japp, då är det klart vad som är vad.......och mycket riktigt de var felmärkta.

/Anki
Peztis
CITAT (Anki V @ 05-02-2010, 15:00) *
Japp, då är det klart vad som är vad.......och mycket riktigt de var felmärkta.

/Anki

Då får vi hoppas att jag inte har märkt fel också! giggle.gif
Maggan H
Yes, yes, dom gror, dom gror!! bravo.gif
Gillan
Japp, mina med yahoo.gif .............kan det möjligen vara nåt man kan säga nej till och ändå är de lika?................... giggle.gif
Anki V
Kan bonusfröt vara en aster av något slag? Jag har sått några alpastrar.....en grodde och där såg hjärtbladen ut ungefär som bonusfröts....har jag för mig.

/Anki
Margith
Ledsen tjejer, men ni har fel båda två.
DykUnderYtan
Busfröerna har börjat titta upp idag, men jag har inte en susning om vad det kan vara. tongue.gif
Lady Hamilton
Även här har de grott yahoo.gif
Anki V
Nu har busfröna vuxit på sig en aning mer och just nu ser de exakt ut som en vitblommande maskros jag sådde för några år sedan blink.gif .

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon