Full version: Margiths busfrö 2010
Sidor: 1, 2, 3
Rosmarin
Jag har sått bonusfröerna idag. Nu när jag har fixat extraljus så yahoo.gif
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 14-02-2010, 19:37) *
Jag har sått bonusfröerna idag. Nu när jag har fixat extraljus så yahoo.gif

Men det här är ju otroligt! blink.gif Jag sådde bonusfröna i förgår och de gror redan!
Margith
Nu har Anki gissat rätt på mina busfröer.
Grattis!!
Anki V
Tack och lov......Jag har gått i spänd förväntan sedan jag skickade min gissning i går laugh.gif .

/Anki
Anki V
Är du säker på att jag fått samma bonusfrön som de andra? g.gif crazy.gif

Skola om allt i en liten tuss? Hur då? Jag har tre plantor som ser ut som på bilden och inte ser de väl ut att vilja bli skolade tussvis? unsure.gif

Jag tror att det är en liten för mig okänd pelargon av något slag…… innocent.gif men skola om i en liten tuss. confused.gif

Föresten glömde jag att skriva att jag har varit ute efter busfröna länge och blev jätteglad när jag kom på vad det var. thanks.gif
[attachment=47515:DSC02304__Large_.JPG]
/Anki
Peztis
Ja så där ser då inte min lille stackare ut som har grott i sin ensamhet!
Maggan H
CITAT (Anki V @ 23-02-2010, 20:17) *
Är du säker på att jag fått samma bonusfrön som de andra? g.gif crazy.gif

Skola om allt i en liten tuss? Hur då? Jag har tre plantor som ser ut som på bilden och inte ser de väl ut att vilja bli skolade tussvis? unsure.gif

Jag tror att det är en liten för mig okänd pelargon av något slag…… innocent.gif men skola om i en liten tuss. confused.gif

Föresten glömde jag att skriva att jag har varit ute efter busfröna länge och blev jätteglad när jag kom på vad det var. thanks.gif
[attachment=47515:DSC02304__Large_.JPG]
/Anki

En sak är säker i alla fall- det är ingen björk, Anki! rotfl.gif Undrar hur många som kommer att gro hos mig i år? devil.gif Liknar faktiskt en Pelargon om man bortser från den smått håriga stjälken...
Margith
Anki har fått till ett riktigt fint litet exemplar av mitt bonusfrö.
Sen får jag väl be om ursäkt för att jag uttrycker mig klumpigt. Jag menade inte att ni skulle skola om de tussvis, det blir nog lite svårt laugh.gif Normalt skolas de här om en och en, men växten blir så liten och tanig att det är snyggare att sätta ihop flera stycken i samma kruka.
Rosmarin
Ja det påminner ju onekligen om en pelargon, och det kanske det är? g.gif

Tack för förtydligandet Margith. Jag hade ocks
å förstått det som om allt skulle skolas om i en liten tuss. Har funderat så på vilka växter som kan tycka om att ha det så trångt. Och de ska odlas i kruka... Det är alltså inte en perenn ? Mina är ju rätt så små ännu. Sådde dem ganska sent.

Busfröet däremot skolade jag om ig
år. Men vad det är... confused.gif
Margith
CITAT (Maggan H @ 23-02-2010, 22:08) *
---- Liknar faktiskt en Pelargon om man bortser från den smått håriga stjälken... ----

En pelargon med orakade ben? rotfl.gif

Fram med rakhyveln Anki a0a.gif
Peztis
rotfl.gif
Anki V
CITAT (Margith @ 24-02-2010, 08:50) *
Anki har fått till ett riktigt fint litet exemplar av mitt bonusfrö.

Oj vad kul att det till slut blev rätt och jag har aldrig haft någon ättling av Margiths busfrön. Jag ser fram emot att se fortsättningen wub.gif . Man skulle kunna säga att just den där sorten är en ”vit fläck”.

I kväll ska jag skola om dom i en liten tuss ( rotfl.gif ) men jag tror jag skiter i att raka dom……Jag tycker det är fint med håriga ben crazy.gif .

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 24-02-2010, 18:47) *
Oj vad kul att det till slut blev rätt och jag har aldrig haft någon ättling av Margiths busfrön. Jag ser fram emot att se fortsättningen wub.gif . Man skulle kunna säga att just den där sorten är en ”vit fläck”.

I kväll ska jag skola om dom i en liten tuss ( rotfl.gif ) men jag tror jag skiter i att raka dom……Jag tycker det är fint med håriga ben crazy.gif .
/Anki

Rakning kan vara väldigt irriterande för 'huden'-- -fear-.gif om du ändå skulle vilja så kan du testa vaxning.... naughty.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 24-02-2010, 20:03) *
Rakning kan vara väldigt irriterande för 'huden'-- -fear-.gif om du ändå skulle vilja så kan du testa vaxning.... naughty.gif

Du är bara avundsjuk........ crazy.gif Som jag sa....det är fint med håriga ben giggle.gif

/Anki
Margith
Det är inte bara fint med håriga ben, det värmer gott också när temperaturen sjunker ner mot -30 yes.gif

Anki har alltså kommit med en gissning som (naturligtvis) var helt korrekt. Grattis!

Vad tror ni andra nu då?
Är det en pelargon med orakade ben, eller?
Margith
Nu har Crazy4Flowers gissat rätt på båda mina.
Grattis!
Maggan H
CITAT (Anki V @ 24-02-2010, 20:13) *
crazy.gif Som jag sa....det är fint med håriga ben giggle.gif

/Anki

Hade du inte sagt om du sett mina.... fear.gif

Grattis ni som gissat rätt! yaay.gif
Lady Hamilton
Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om rakning eller vaxning rotfl.gif mén jag kan meddela att jag i dag har skolat om "Buset"

Maggan H
Hm, Margith, tycker de börjar likna Maskrosor, buset? crazy.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 03-03-2010, 17:20) *
Hm, Margith, tycker de börjar likna Maskrosor, buset? crazy.gif

Ja det tycker jag också att de gör. Men det kan det väl ändå inte vara? DETTA skulle väl vara det ultimata buset isåfall. Att få oss allihop att frivilligt plantera in maskroser i våra rabatter!!! a0a.gif
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 03-03-2010, 17:25) *
Ja det tycker jag också att de gör. Men det kan det väl ändå inte vara? DETTA skulle väl vara det ultimata buset isåfall. Att få oss allihop att frivilligt plantera in maskroser i våra rabatter!!! a0a.gif

rotfl.gif rotfl.gif santa.gif rotfl.gif rotfl.gif
Margith
Nu kan jag inte låta bli att svara er a0a.gif
Svaret är:
rotfl.gif
Margith
Maggan och Rosmarin har klarat av mina busfröer. Grattis blomma.gif

Maggan var före med 3 minuter smile.gif
Maggan H
CITAT (Margith @ 07-03-2010, 12:41) *
Maggan och Rosmarin har klarat av mina busfröer. Grattis blomma.gif

Maggan var före med 3 minuter smile.gif

Tack! Kul med lite nytt i rabatten! biggrin.gif
Rosmarin
yahoo.gif
Det hängde verligen på håret där. Så är det. I detta gäng får man verkligen skynda sig om man vill komma först!

Grattis Maggan!

CITAT (Maggan H @ 07-03-2010, 19:46) *

smile.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 07-03-2010, 19:46) *

Grattis Maggan! Då var det som tur är inte maskrosor då confused.gif ( tyckte också det en sväng ). Hade det varit det så tror jag inte att du tackat så gulligt whistling.gif ......................Och jag är ff jättenyfiken shy.gif
Peztis
Uppdaterar tråden med lite nya foton på mina sådder:

[attachment=47943:Margith_Bus.jpg] [attachment=47944:Margith_Bonus.jpg]

Hur ser era ut nu?
Platinum
Ingen bonus har grott bara maskrosor hos mig tongue.gif
Margith
Jag kan härmed meddela att DykUnderYtan vet vad mina bonusfröer är.

Grattis!!

DykUnderYtan
Åh så glad jag är för det! Har aldrig sått sådana förut så det är ju riktigt kul att veta att man lyckats, kanske är det inte ens svårt. yahoo.gif
Margith
Oj Platinum, jag hade missat ditt inlägg från den 10/3.

Får jag föreslå dig att vara rädd om "maskrosorna"? ninja.gif
Margith
Efter lite funderande knäckte DykUnderYtan även busfröet.

Dubbelgrattis!
DykUnderYtan
CITAT (Margith @ 20-03-2010, 11:53) *
Efter lite funderande knäckte DykUnderYtan även busfröet.

Dubbelgrattis!

Ja du din buse Margith... glad och överraskad blev jag! biggrin.gif
Platinum
CITAT (Margith @ 20-03-2010, 11:42) *
Oj Platinum, jag hade missat ditt inlägg från den 10/3.

Får jag föreslå dig att vara rädd om "maskrosorna"? ninja.gif

Jodå jag pysslar om de två små maskrosorna så gott jag kan.
Margith
Nu har jag läst den här tråden från början till slut.
Jag skrattar så jag gråter rotfl.gif

Vill ni ha en ledtråd som gäller för både bus- och bonusfröet?

Lita på era egna ögon!

Tänk nu efter och sen PM:ar ni mig tummenupp.gif
Margith
Nu löste Platinum vad mina busfröer är.

Grattis!
Margith
.. och Rosmarin kom på vad mitt bonusfrö var..

Grattis!
Platinum
Och för mig har inga bonusfrön grott alls, så nu åker de ut i växthuset och så får man se om det händer något med dem sen.
Margith
CITAT (Platinum @ 20-03-2010, 16:25) *
Och för mig har inga bonusfrön grott alls, så nu åker de ut i växthuset och så får man se om det händer något med dem sen.

Nej, vad trist crying.gif
Men jag måste absolut avråda dig från att ställa ut dem i växthuset!

Blötlade du fröerna innan sådd?
Om du inte gjorde det, spola hetvatten i kranen tills det blir riktigt hett och vattna sådden med det vattnet.

Har du möjlighet att ställa sådden någonstans där den får undervärme? Element, golvvärme, eller nåt sånt? +30 grader är helt OK, jag lovar tummenupp.gif

Prova ovanstående i ungefär 1 vecka, flytta sedan sådden till lite svalare temp, dvs +20 eller nåt sånt.
Har du fortfarande inte lyckats skrämma upp de här fröerna, får jag be om ursäkt; de fröer jag skickade till dig var det nåt fel på.
Jag har fler, du får nya!

Det här var väl ändå ganska mycket ledtrådar till er som inte vet vad bonusfröerna är? flirting.gif
Peztis
Mina har inte heller grott... Jag har nu hällt på varmaste varmt från kökskranen och ska ställa dem så varmt som jag kan så får vi se vad som händer...
Platinum
CITAT (Margith @ 20-03-2010, 18:37) *
Nej, vad trist crying.gif
Men jag måste absolut avråda dig från att ställa ut dem i växthuset!

Blötlade du fröerna innan sådd?
Om du inte gjorde det, spola hetvatten i kranen tills det blir riktigt hett och vattna sådden med det vattnet.

Har du möjlighet att ställa sådden någonstans där den får undervärme? Element, golvvärme, eller nåt sånt? +30 grader är helt OK, jag lovar tummenupp.gif

Prova ovanstående i ungefär 1 vecka, flytta sedan sådden till lite svalare temp, dvs +20 eller nåt sånt.
Har du fortfarande inte lyckats skrämma upp de här fröerna, får jag be om ursäkt; de fröer jag skickade till dig var det nåt fel på.
Jag har fler, du får nya!

Det här var väl ändå ganska mycket ledtrådar till er som inte vet vad bonusfröerna är? flirting.gif

Undervärme, det är fönsterbrädor då (fast de är fulla) men jag har ju ett akvarium med en lysramp jag kan ställa krukan på...det är nog det bästa jag kan komma på som ger undervärme.
Margith
CITAT (Platinum @ 20-03-2010, 21:18) *
----men jag har ju ett akvarium med en lysramp jag kan ställa krukan på ---

Det blir alldeles perfekt, prova det tummenupp.gif
Margith
Inatt kom Lady Hamilton på vad busfröet är.
Grattis!
Peztis
Grattis Lady Hamilton!

Jisses, har det gått så illa att folk ligger vakna på nätterna och funderar på vad det är för Busfröer? wink.gif
Rosmarin
Grattis Ladyn!

CITAT (Peztis @ 21-03-2010, 10:13) *
Grattis Lady Hamilton!

Jisses, har det gått så illa att folk ligger vakna på nätterna och funderar på vad det är för Busfröer? wink.gif

Vadå illa? Här talar vi om eldsjälar!!! angel_not.gif
Lady Hamilton
CITAT (Peztis @ 21-03-2010, 10:13) *
Grattis Lady Hamilton!

.... help.gif ja tyvärr trostar.gif .... duh.gif .... g.gif ...... sleeping.gif ...... d010.gif nono.gif .........
men nu är jag så här yahoo.gif

näe ärligt talat så gick jag in å läste i tråden o just den tiden
Maggan H
Alla tider är bra utom dom dåliga-är man en nattuggla så är man! -fear-.gif Och dom här busarna ska det bli roligt att få se blomma.... a0a.gif
Lady Hamilton
NU! har jag fått nog Nu åker de ut i växthuset nono.gif kom just på ett par av plantorna när de försökte kväva några lobelior genom att lägga sina stora långa blad rakt över dem Nä nu är de så pass stora att de borde klara växthuslivet Hur går det för er andra då? har inte era plantor också blivit STORA (men Maggan jag vill INTE se i skrift att du redan planterat ut dem o att ni har +20° o full sommar giggle.gif ) för här är det ff VINTER och snön ligger vit på marken i tjocka lager Snön ligger vit på taken endast inne kan vi vara naken naughty.gif
Peztis
CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2010, 19:33) *
NU! har jag fått nog Nu åker de ut i växthuset nono.gif ...för här är det ff VINTER och snön ligger vit på marken i tjocka lager ...

"ff"... är det fortfarande eller är det för fan!? smile.gif

Här är det minsann inget som kväver det andra... fast idag var det fågelkvitter i solen och ca 9 grader ute.... Grävde en ränna från det blivande växthusområdet för att leda bort "sjön", skrubbade några plaststolar lite renare (inte rena - endast renare)...
Lady Hamilton
shy.gif ...ff betyder fortfarande
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon