Full version: Margiths busfrö 2010
Sidor: 1, 2, 3
Platinum
Riktigt så stora har inte mina blivit heller att de ställer till det för omkringväxande växter. Utplantering dröjer ett bra tag till för mig även om snön börjat smälta så sakteliga nu när vårsolen legat på.
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2010, 19:33) *
NU! har jag fått nog Nu åker de ut i växthuset nono.gif kom just på ett par av plantorna när de försökte kväva några lobelior genom att lägga sina stora långa blad rakt över dem Nä nu är de så pass stora att de borde klara växthuslivet Hur går det för er andra då? har inte era plantor också blivit STORA (men Maggan jag vill INTE se i skrift att du redan planterat ut dem o att ni har +20° o full sommar giggle.gif ) för här är det ff VINTER och snön ligger vit på marken i tjocka lager Snön ligger vit på taken endast inne kan vi vara naken naughty.gif

Tja, förra veckan hade vi 16 grader, bravo.gif sonen i Lund hade över 19.... Idag har det legat en kall vind på men ändå hade vi 11 grader. yes.gif Alla prenner är nu nerklippta och i morgon ska vi åka och hämta det nya dammfiltert och börja förbereda lite där ute. MEN...----nätterna är kalla så utplantering är inte att tänka på än. Men jag har plocksallad och de ickeomskolade smultronen i växthuset, utan värme och än lever de...

Solen skiner och svetten lackar äntligen vår jo jag tackar shy.gif
Rosmarin
Ja, den här frustrerande tiden på året!!! Förra veckan hade vi 18° och solsken dvs helt underbart. Men så under innevarande vecka kom det ju naturligtvis bakslag och igår morse var det minusgrader! ranting.gif Man vill ju flytta ut allt men vågar inte riktigt...
Margith
Maggan vet vad mitt bonusfrö är!
Grattis!
(Vi har främmande ikväll, jag hinner inte skriva mer. Jag har egentligen bara smitit iväg på toaletten coolgleam.gif )
Maggan H
CITAT (Margith @ 03-04-2010, 18:56) *
Maggan vet vad mitt bonusfrö är!
Grattis!
(Vi har främmande ikväll, jag hinner inte skriva mer. Jag har egentligen bara smitit iväg på toaletten coolgleam.gif )

Tack! Ska bli skoj att följa den (jag har bara en!) smile.gif
Peztis
Grattis Maggan!
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 03-04-2010, 19:39) *
Tack! Ska bli skoj att följa den (jag har bara en!) smile.gif

naughty.gif
Ja det kan ju vara besvärligt med bara en giggle.gif vi har 2st så är den ena upptagen så är den andra förhoppningsvis ledig...........
Dito Verde
Nu vill jag veta vad mina maskrosliknande plantor är för ena. Jag tror att jag har 14 st. De står i växthuset.
Kan jag sätta ut dem i en rabatt, eller ska jag ha dem i krukor?
Peztis
CITAT (Dito Verde @ 23-05-2010, 22:42) *
Nu vill jag veta vad mina maskrosliknande plantor är för ena. Jag tror att jag har 14 st. De står i växthuset.
Kan jag sätta ut dem i en rabatt, eller ska jag ha dem i krukor?

Har PM:at dig nu. biggrin.gif
Maggan H
Jag har en hel klump med knoppar i mitt bonussfrö! yahoo.gif Är dom här fröäkta eller kan det bli vilka färger som helst? En sak är säker, nästa år ska jag ha fler än en i alla fall! wub.gif

CITAT (Dito Verde @ 23-05-2010, 22:42) *
..... maskrosliknande plantor är för ena.....

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Margith
Nu är det nog tid för er i södra Sverige att plantera ut mina busfröplantor.

Mina maskrosliknande busfröer är maskrosor, men förhoppningsvis ska de bli rosa.
Mina bonusfröer, de som ni tyckte såg ut som pelargoner med håriga ben, är pelargoner, en vildpelargon som heter Pelargonium iocastum.

Maskrosorna blir stora, knopparna är gula och de blommar tidigt på våren, så tänk er för var ni planterar dem. Jag har 1 och den går in på sitt 4:e år nu, några spontana frösådder har jag aldrig haft.
Vildpelargoner är till 99,9% sortäkta. Blommorna är pyttesmå och rosa. Tycker ni om den föreslår jag er att ta rätt på några fröer och så den igen nästa vår. Den brukar ge mängder av fröer.

Hoppas att ni gillar mitt val av fröer och att maskrosorna verkligen blir rosa, jag har ingen aning om hur fröäkta de är blush.gif
Anki V
Jag gillar verkligen båda busfröna. Vildpelargonen blommar för fullt och maskrosen såg jag hade knoppar i går.

Jag har faktiskt redan satt ut den för de (fyra plantor) började uppvisa tecken på att inte må så bra inomhus. Mannen i mitt liv har tydliga anvisningar om var han ska lägga ut fiberduk vid hot om nattfrost.

/A
Margith
Eftersom jag har fått lite kommentarer om mitt busfrö bjuder jag nu på en bild av blomman som bidragit till era fröer.

[attachment=51111:100617_009.jpg]

Den här blomman är på väg att blomma över och då bleknar den mot vitt. Den är skarpare rosa som nyutslagen.
Om ni inte tycker om den, kan jag iaf garantera att den är ett samtalsämne a0a.gif
Rosmarin
Jag tycker också att du har valt bra Margith! Maskrosen var ju ett jätteskojigt, busigt och fint val. Vildpelargonerna blommar för fullt i mitt växthus och de är så söta! wub.gif

CITAT (Margith @ 16-06-2010, 16:02) *
Om ni inte tycker om den, kan jag iaf garantera att den är ett samtalsämne a0a.gif

Det tror jag att den kommer att bli om man tycker om den också. yes.gif
Maggan H
Jag har 6 st maskrosor i rabatten, ännu inga knoppar men de blev också undanskuffade i växthuset så de fick en mörkare placering, BARA pga sitt namn.... Men snart så!

Min enda vildpelargon som som överlevde de första veckorna var så himla fin wub.gif med massor av knoppar när jag i min iver planterade om den i ko-på-påse...det tyckte den absolut inte om och dog nästan på kuppen -cry-.gif .... Två små blad finns kvar och jag vårdar den ömt! dunno.gif
DykUnderYtan
Ett av vildpelargonfröerna tog sig hos mig, nu njuter jag varje dag av nya små söta blommor. Har redan börjat samla egna fröer till nästa år. smile.gif

Så här ser det ut hos mig:

Maggan H
Tjusiga Vildpelargoner, kan man ha dom inne på fönsterbrädan i vinter? Min enda planta blev nästan ihjälgödad/vattnad men jag fick frö av en annan odliat så jag har några fina blommande ex.

Och den rosa Maskrosen, är dom fröäkta eller blir ev självsådder vanliga gula nästa år? Dom var roliga! biggrin.gif
Margith
Ja, jag har övervintrat vilden inne under lysrör nåt år, men jag tycker inte riktigt att det är värt besväret. Jag tar fröer av den och sår nya varje vår.

Jag tror att jag haft min maskros i 4 år. Nån spontan självsådd har jag aldrig fått.
Hur fröäkta de är vet jag inte.
Jag har sått den 2 år i rad, med fröer från olika personer. 1 planta har jag kvar, de andra gav jag bort. Alla har varit rosa.
Men jag kan inget garantera, ni får hålla tummarna för era maskrosor smile.gif
Lady Hamilton
Jag fick flera riktigt stora fina plantor och har nu samlat fröer av dem Om jag sår dem till våren blir det rosa maskrosor då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon