|
Full version: Hemlösa katter
smuleborg
01-03-2010, 19:29
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2010, 18:34)  Redan existerande kolonier säger du ja då beror det väl på att någon redan matar dom eller hur för katter skulle väl knappast skapa kolonier i det fria om det inte var något som lockade. Nu är det ju långt ifrån alla hemlösa katter som lever i befintliga kolonier och vad hade du tänkt göra med alla som inte gör det? Var ska du hitta alla dessa människor som ska sköta kolonierna och alla som ska bekosta det hela? Hur lång tid ska det hela få ta innan problemen är lösta?
Katter i det fria blir mycket sällan lika gamla som tamkatter som sköts om på ett helt annat sätt. Hur ska man få kolonin att hålla ihop för man ska väl inte hägna in dom?
Ingen vet väl hur många hemlösa katter det egentligen finns i Sverige men för några år sen hörde jag att det uppskattades till ca 100.000. Tror knappast antalet minskat sen dess utan tvärtom ökat. Hur många katter kan man ha i en koloni? Först, jag kan nu inte ta ställning för eller emot TNR, eftersom det verkar betyda att katten efter kastrering hålls i koloni. Katten är som sagt en solitär; katten är inget flockdjur. Håller med Stintan här. Nu tjatar jag om (för detta är som jag ser det kärnan): Kattens status måste öka, detta bla genom en högre prislapp på katt; obligatorisk märkning i kombination med "ägarregister"; kastrering av utekatter och katter som inte används i avel (katt kostar, det måste man veta innan man tar det stora ansvaret att köpa katt). Och - naturligtvis - att djurskyddslagen tillämpas. Någon skrev tidigare lite "nedlåtande" om hållande av stallkatter. Stallkatten får leva enligt sin natur, samtidigt som den har en människas omsorg, tak över huvudet när den vill o.s.v. Är det något fel i det? Kanske bättre att rikta ljuset mot en, för katten, mardröm: Kattsamlaren. Vi läser om det i tidningarna ibland: 30 katter i en lägenhet.... Det finns nog ett stort mörkertal här. Jag vågar inte tänka på det.
CITAT (smuleborg @ 01-03-2010, 19:29)  Först, jag kan nu inte ta ställning för eller emot TNR, eftersom det verkar betyda att katten efter kastrering hålls i koloni. Katten är som sagt en solitär; katten är inget flockdjur. Håller med Stintan här.
Nu tjatar jag om (för detta är som jag ser det kärnan): Kattens status måste öka, detta bla genom en högre prislapp på katt; obligatorisk märkning i kombination med "ägarregister"; kastrering av utekatter och katter som inte används i avel (katt kostar, det måste man veta innan man tar det stora ansvaret att köpa katt). Och - naturligtvis - att djurskyddslagen tillämpas.
Någon skrev tidigare lite "nedlåtande" om hållande av stallkatter. Stallkatten får leva enligt sin natur, samtidigt som den har en människas omsorg, tak över huvudet när den vill o.s.v. Är det något fel i det?
Kanske bättre att rikta ljuset mot en, för katten, mardröm: Kattsamlaren. Vi läser om det i tidningarna ibland: 30 katter i en lägenhet.... Det finns nog ett stort mörkertal här. Jag vågar inte tänka på det. Håller med om att kolonier inte är det ultimata som jag ser det. Katter söker sig till maten. Ett steg att öka statusen, är att ha samma lagar och regler för katt, som för hund.
smuleborg
01-03-2010, 19:45
CITAT (Anic @ 27-02-2010, 20:25)  Kolonier startar inte alltid för att nån matar även om det är vanligt, utan där det finns mkt mat därimot oavsett det är en matare eller en ladugård med mkt möss. Om någon redan matar brukar de kunna ställa upp som volontärer sedan också, att få volontäraer är ett litet problem det är många som vill hjälpa katter. Det är väl ekonomin som är svårast att få ihop, men som jag redan skrivit så är det konstigt nog så att det ska vara mer kostnadseffektivt att ha en TNR-koloni än avskjutning, hur det går ihop är jag inte särskilt insatt i. Men i dagsläget är det kattälskare som skramlar ihop pengar till det, inte skattepengar som betalar tillskillnad från avskjutningar där skattepengar betalar kalaset.
Man säger fortfarande att det finns ca 100.000 hemlösa katter. Hur många katter man kan ha i en koloni beror på hur många katter som bosätter sig i kolonin, det tror jag naturen sköter rätt bra själv och meningen är ju att kolonin ska avvecklas efterhand, bla genom att katter avlider och genom att man får hem till dem. Jag har ingen aning om hur många katter den största existerande katt kolonin har.
Man kan inte tvinga en katt att stanna kvar i en koloni lika lite som man kan tvinga en tamkatt att komma hem om man släpper ut den. Jag har kortat ner Anic:s inlägg ganska kraftigt. Att kolonier kan uppstå om människor lägger ut mat till katter, kan vi vara överens om, detta med kattkolonins alla baksidor i form av stressrelaterade sjukdomar, kattpest, "katthiv" (det kallades så förr)... Jag har inte en enda "egen" erfarenhet att katter självmant bildar kolonier runt en "ladugård med mycket möss". På landet finns mat överallt; sorkar, möss, fåglar... Och, som sagt, katten är inget flockdjur. Jag sitter och funderar. Om jag skulle upptäcka en förvildad katt här ute på landet? Jag blir svaret skyldig, för närvarande.
Myosotis
02-03-2010, 11:49
Tycker problemet med att katter bildar kolonier överdrivs kraftigt. Kan man läsa om stressrelaterade sjukdomar som orsakas av själva flocklivet någonstans? Katter kan bilda flockar när omständigheterna är sådana. Att de skulle vara uteslutande solitära stämmer inte. När jag avlivade min honkatt för ett år sen, blev min lille hankatt helt konstig och förändrad, skrek mycket och verkade olycklig. Sedan skaffade jag en ny katt, en vuxen hankatt till, båda var ca. 1 - 1½ år gamla när jag släppte ihop dem. Folk trodde att det skulle bli problem, men de är överlyckliga! Nr. 1 har slutat skrika helt, de gör allt tillsammans, jag kan se hur de går på utflykter tillsammans när de är ute, de leker, sover ihop osv. fast det finns hur mycket plats som helst om de hade velat undvika varandra, då hade de ju bara träffats vid matskålen någon gång.
CITAT (smuleborg @ 01-03-2010, 19:29)  Först, jag kan nu inte ta ställning för eller emot TNR, eftersom det verkar betyda att katten efter kastrering hålls i koloni. Katten är som sagt en solitär; katten är inget flockdjur. Håller med Stintan här.
Nu tjatar jag om (för detta är som jag ser det kärnan): Kattens status måste öka, detta bla genom en högre prislapp på katt; obligatorisk märkning i kombination med "ägarregister"; kastrering av utekatter och katter som inte används i avel (katt kostar, det måste man veta innan man tar det stora ansvaret att köpa katt). Och - naturligtvis - att djurskyddslagen tillämpas.
Någon skrev tidigare lite "nedlåtande" om hållande av stallkatter. Stallkatten får leva enligt sin natur, samtidigt som den har en människas omsorg, tak över huvudet när den vill o.s.v. Är det något fel i det?
Kanske bättre att rikta ljuset mot en, för katten, mardröm: Kattsamlaren. Vi läser om det i tidningarna ibland: 30 katter i en lägenhet.... Det finns nog ett stort mörkertal här. Jag vågar inte tänka på det. Vem skrev nedlåtande om stallkatter? Om du syftar på det jag skrev så får du läsa igen, men det är inte alla som tar hand om sina stallkatter ska man komma ihåg, men om de har en ägare som tar hand om dem vid och till vet behov så. Och det är väldigt vanligt att den samlas katter runt ladugårdar och andra farmar, där man väljer att skjuta av de vuxna och oftas slå ihjäl ungarna(och ja det är vanligt att kattungar slås ihjäl, man räcknar med ca 10 000 om året som blir ihjäl slagna) Tycker det är väldigt konstigt att fock hela tiden hävdar att katter inte är flockdjur, nej de är kanske inga flockdjur i den bemärkelsen som ett lejon eller en hund, men nog sjutton uppskattar de flesta katter andra katters sällskap, det är rätt få som inte gör det, ffa om de får växa upp med andra katter. Att säga att det är solitärer som ex snöleoparden är lika felaktigt. Sen kolonier är ju inte direkt hundratalskatter ofta, det är ibland bara ett 10 tal. Och de tvingas ju inte att trampas på vandra på liten yta direkt. Vad gäller djursamlare så är det här en intressant artikel.
*Stintan*
02-03-2010, 23:18
CITAT (Anic @ 02-03-2010, 21:38)  Och det är väldigt vanligt att den samlas katter runt ladugårdar och andra farmar, där man väljer att skjuta av de vuxna och oftas slå ihjäl ungarna(och ja det är vanligt att kattungar slås ihjäl, man räcknar med ca 10 000 om året som blir ihjäl slagna) Det kanske är tur att det finns människor som inte är så blödiga. Hur skulle det annars se ut på kattfronten? Våra katter jagade alltid bort eventuella inkräktare och ville inte ha främmande besök på gården (inom sitt revir). Var har du källan till ditt påstående ovan?
Det där att ladugårdskatter har det så dåligt och att ungar slås ihjäl är nog i stort set en myt nu mer,de flesta som har katter på landet ger sina kattor p-piller eller kastrerar sina katter just för att slippa slå ihjäl kattungar,jag känner många som bor på landet som har katter och att de slår ihjäl kattungar förekommer inte hos dom i alla fall.Då är det värre med dom som skaffar katt och inte vet eller lär sig om katter utan låter dom få kull på kull som sedan säljes mot en krona tassen eller ges bort till vem som helst.Tror inte att alla tänker på hur många katter en hona kan generera på en kull bara på ett år,de flesta bara släpper ut sina katter och blundar för faktumet att katter förökar sig väldigt snabbt.Att stallkatter och ladugårdskatter skulle ha det sämre är en myt annser jag de blir ofta väldigt väl omhändertagna får mat och omtanke ,att en katt bor i ett stall är inget konstigt det är varmt o gott där plus att de får utlopp för sin jaktinstinkt,det var i ladugårdar och stall som vi började hålla katter för att hålla efter råttor och möss.Många av dom som har innekatter tänker inte hur katterna levde innan de blev innekatter utan tror en katt som inte får vara inomhus lider fryser och svälter.Har själv en katt på 9år som hellre är ute på dagarna och kvällarna än ligger inne och blir soffpotatis vilket heller inte katten mår bra av,kattens naturliga habitat har ju nästan försvunnit under åren,man ska inte glömma bort att de flesta "bondkatter"är väldigt kapabla att klara sig ute och det är ju det mest naturliga betende en katt har att få vara ute och annvända alla sina sinnen vilket många katter berövas i dag genom att avlas sönder och hållas inne hela sitt liv.
skogstroll
03-03-2010, 15:29
stämmer nog... fast min katt är frivillig soffpotatis och går inte gärna ut, utan springer och gömmer sig när man ropar "kisse, vill du gå uuuut?"
Myosotis
03-03-2010, 15:40
CITAT (Motti @ 03-03-2010, 15:20)  Det där att (...) ungar slås ihjäl är nog i stort set en myt nu mer... Man behöver inte gå långt här i alla fall för att komma till en gård där kattungar slås ihjäl regelbundet, jag känner själv flera som säger att de gör det.
skogstroll
03-03-2010, 15:47
yes, det händer
*Stintan*
03-03-2010, 16:08
Kan inte se något fel med det. Då tar dom åtminstone ansvar för att inte bidra med en massa katter för 1:-/st. Fast hellre tycker jag ju att dom borde låta kastrera sina katter förståss.
Det förekommer säkert att kattungar slås ihjäl fortfarande men vi har kommit en lång väg när det gäller medvetandet om kastrering och p-piller även ute bland bönder och stallägare.Sen kan jag hålla med Stina att det nog kanske är bättre att slå ihjäldom än att spara på dom eller ge bort dom då det blir ännu fler kattungar,inte för att jag gillar tanken men mer löskatter ska vi ju försöka undvika .Om man bara kunde få folk att sluta ge bort kattungar hit och ditt ! utan ta betalt för dom istället och se till att de är kastrerade när de säljs,eller att se till att kastrera sina egna vuxna katter så slipper vi många kattproblem.Många har försökt och få igenom motioner i riksdagen om lag på kastrering och ID-märkning jag har själv skrivit på flera stycken,men tydligen tycker inte våra politiker att det är särskillt viktigt när det gäller katter ,ingen vill göra bort sig och ta upp ett så "banalt "problem som katter i rikstagen när det finns viktigare saker som tex äldrevården skatter barnfamiljer miljö,men en vacker dag kanske de vaknar upp och inser att kattproblemet vuxit dom över huvudet och då lär det bli svårt att ta tag i det.
Myosotis
03-03-2010, 18:13
CITAT (Motti @ 03-03-2010, 17:46)  Det förekommer säkert att kattungar slås ihjäl fortfarande men vi har kommit en lång väg när det gäller medvetandet om kastrering och p-piller även ute bland bönder och stallägare... Man får hoppas det. Jag känner en som - när jag försiktigt föreslog kastrering - utropade "Ånej!! Så grym är inte jag!!". Han slår hellre ihjäl kattungar. Jag har även goda vänner som har en okastrerad hankatt, de är inte alls bönder utan bor i ett samhälle och katten sover i sängen och är bortskämd. Men de kan inte heller tänka sig att göra något så hemskt mot sin stackars katt som att kastrera den, de tycker att det är djurplågeri. Så de kunde inte skaffa en honkatt för de ville inte ha en massa ungar. Att deras katt blir pappa till en massa oönskade kattungar är bara "gulligt". Och nu pratar vi om unga, intelligenta och högutbildade människor. Så det är inte bara ett fåtal gamla bönder som är emot kastrering.
smuleborg
03-03-2010, 19:43
CITAT (Anic @ 02-03-2010, 21:38)  Vem skrev nedlåtande om stallkatter? Om du syftar på det jag skrev så får du läsa igen, men det är inte alla som tar hand om sina stallkatter ska man komma ihåg, men om de har en ägare som tar hand om dem vid och till vet behov så. Och det är väldigt vanligt att den samlas katter runt ladugårdar och andra farmar, där man väljer att skjuta av de vuxna och oftas slå ihjäl ungarna(och ja det är vanligt att kattungar slås ihjäl, man räcknar med ca 10 000 om året som blir ihjäl slagna) Tycker det är väldigt konstigt att fock hela tiden hävdar att katter inte är flockdjur, nej de är kanske inga flockdjur i den bemärkelsen som ett lejon eller en hund, men nog sjutton uppskattar de flesta katter andra katters sällskap, det är rätt få som inte gör det, ffa om de får växa upp med andra katter. Att säga att det är solitärer som ex snöleoparden är lika felaktigt. Sen kolonier är ju inte direkt hundratalskatter ofta, det är ibland bara ett 10 tal. Och de tvingas ju inte att trampas på vandra på liten yta direkt. Vad gäller djursamlare så är det här en intressant artikel. Förlåt ordvalet. Visst, alla tar inte hand om sina stallkatter och - alla tar inte hand om sina huskatter. Har ingen erfarenhet av, eller ens hört talas om, att "förvildade" katter samlas runt ladugårdar. Dock kan det samlas kattungar (och temporärt hankatt) vid ladugårdar, om inte kattägaren kastrerar sin katt. Nog kan katten uppskatta en kattkompis. Vi har två underbara katter som trivs bra ihop. Utomhus går de oftast på var sitt håll, men inomhus kan mysa bredvid varandra i soffan. Men, som veterinär Anne-Marie Nilsson säger: "Katter är ensamlevande djur som egentligen bara umgås med andra katter vid parning, slagsmål och när de är kattungar. – Hela katten är anpassad till den sortens livsstil till och med immunförsvaret, säger Anne-Marie Nilsson. Det är därför som ensamma katter sällan blir sjuka medan katter som hålls i flock oftare blir det." Läs gärna resten av artikeln (eller hennes bok Kattens sjukdomar): KällaDet var en mycket intressant artikel om djursamlare. Minns speciellt det tragiska fallet nordväst om Stockholm för några år sedan. Ett äldre par höll över hundra katter på liten yta, utan tjänlig föda, utan lådor. Stockholms katthem och Djurhjälpen i Vaxholm gjorde ett jättejobb. Jag känner personligen till ett annat tragiskt fall; en äldre dam som tillbringade det mesta av sin vakna tid att fånga in katter, och detta även katter som hade ett hem. Det tog flera flera år innan djurskyddsinspektören agerade, trots flera anmälningar. Och ett annat fall - efter flera anmälningar (under flera år) besöker polis, veterinär och djurskyddsinspektör ett hus. Synen och stanken var fruktansvärd.
Meriona
03-03-2010, 20:28
CITAT (Myosotis @ 03-03-2010, 18:13)  Man får hoppas det. Jag känner en som - när jag försiktigt föreslog kastrering - utropade "Ånej!! Så grym är inte jag!!". Han slår hellre ihjäl kattungar. Jag har även goda vänner som har en okastrerad hankatt, de är inte alls bönder utan bor i ett samhälle och katten sover i sängen och är bortskämd. Men de kan inte heller tänka sig att göra något så hemskt mot sin stackars katt som att kastrera den, de tycker att det är djurplågeri. Så de kunde inte skaffa en honkatt för de ville inte ha en massa ungar. Att deras katt blir pappa till en massa oönskade kattungar är bara "gulligt". Och nu pratar vi om unga, intelligenta och högutbildade människor. Så det är inte bara ett fåtal gamla bönder som är emot kastrering. Jösses hur tänker de egentligen? Tror de att katterna är människor? Jag har flertalet gånger hört att man agnar kräftburar med kattungar, jag hoppas de är dödade först iallafall, men sättet är ändå rent bedrövligt. Det är markägaren själv som gjort det och de är bönder. Vad gäller stallkatter: De stall där jag hållit till däremot är katterna både älskade och sköts om på alla sätt, om inte av stallägaren så av hästägarna med medryttare. De har värme och mat och avmaskas efter konstens alla regler. Behöver de vet-vård så får det det, dock inga op då avlivas de. Kastrerade har de också blivit. De har det mycket bättre än många slitochsläng-katter, de blir kelade med av minst 10 tjejer varje dag. Med andra ord är det en jäkla skillnad på stallkatter och ladugårdskatter. Och jag tror visst att katter har glädje av en kattkompis, min väninna köpte två katter från Kattslussen som inte är på något vis släkt, och de är som ler och långhalm. De är säkert 8-9 år nu, jag minns inte riktigt. Den ene är lite skygg för besök, så när jag ska passa dem och vill kolla att de mår bra så gömmer sig den blyge ibland, men man kan lätt hitta honom genom hans kompis.
smuleborg
03-03-2010, 20:44
Vad gäller att lobba för kastrering av stall- och gårdskatter. Läste en artikel för några år sedan; en djurskyddsförening, jag tror det var på Öland, gick ut med en kampanj för kastrering med motiveringen: Vill du behålla din musfångare, medarbetare, i många år - kastrera den. Något sådant var det. Föreningens erfarenhet var att det tog skruv, och det är ju i sammanhanget huvudsaken.
Det går att anmäla kattägare som avlivar kattungar.
Två katter kan gå bra ihop, men det gäller att vara uppmärksam, så man inte låter tiden gå och "tvingar dem mot deras egen vilja" att acceptera varandra.
Delar Merionas erfarenhet av stallkatter. Har också god erfarenhet av ladugårdskatter. Nä - Vi har varken stall eller ladugård.
smuleborg
03-03-2010, 20:52
CITAT (Myosotis @ 03-03-2010, 18:13)  Man får hoppas det. Jag känner en som - när jag försiktigt föreslog kastrering - utropade "Ånej!! Så grym är inte jag!!". Han slår hellre ihjäl kattungar. Jag har även goda vänner som har en okastrerad hankatt, de är inte alls bönder utan bor i ett samhälle och katten sover i sängen och är bortskämd. Men de kan inte heller tänka sig att göra något så hemskt mot sin stackars katt som att kastrera den, de tycker att det är djurplågeri. Så de kunde inte skaffa en honkatt för de ville inte ha en massa ungar. Att deras katt blir pappa till en massa oönskade kattungar är bara "gulligt". Och nu pratar vi om unga, intelligenta och högutbildade människor. Så det är inte bara ett fåtal gamla bönder som är emot kastrering. Ja, tyvärr förekommer denna inställning (kanske framför allt när det gäller hankatter, men det är en gissning). Det verkar som om flera i samhället, resonerar på samma sätt. De har lika stort ansvar.
Meriona
03-03-2010, 20:53
Apropå att ta hand om andras katter som inte är övergivna, så hände det min f.d. arbetskamrat. Rätt var det var så såg hon sin katt med ett helt främmande halsband med telefonnummer på. Hon ringde och frågade vad det var frågan om och mänskan svarade "han såg så ensam ut, så jag tänkte han behövde ett hem". Sen att han var hemma hos sin riktiga matte varje dag, det hade hon inte fattat eller brytt sej om. Jag hade polisanmält kärringen för stöld om det var min katt, men så blev det inte..
smuleborg
03-03-2010, 21:04
Kattnappning.
*Stintan*
03-03-2010, 21:48
CITAT (Meriona @ 03-03-2010, 20:53)  Apropå att ta hand om andras katter som inte är övergivna, så hände det min f.d. arbetskamrat. Rätt var det var så såg hon sin katt med ett helt främmande halsband med telefonnummer på. Hon ringde och frågade vad det var frågan om och mänskan svarade "han såg så ensam ut, så jag tänkte han behövde ett hem". Sen att han var hemma hos sin riktiga matte varje dag, det hade hon inte fattat eller brytt sej om. Jag hade polisanmält kärringen för stöld om det var min katt, men så blev det inte.. Inte helt ovanligt skulle jag vilja påstå. Har själv varit med om liknande.Det är därför jag är så emot att man ska mata katter bara för att man tror att de är övergivna.
Myosotis
03-03-2010, 22:08
CITAT (Meriona @ 03-03-2010, 20:28)  Vad gäller stallkatter: De stall där jag hållit till däremot är katterna både älskade och sköts om på alla sätt (...) De har värme och mat och avmaskas efter konstens alla regler. Behöver de vet-vård så får det det, dock inga op då avlivas de. Kastrerade har de också blivit... Jag har samma erfarenhet av stallkatter. Kastrerade, lyckliga och välskötta.
smuleborg
03-03-2010, 22:44
CITAT (Myosotis @ 03-03-2010, 22:08)  Jag har samma erfarenhet av stallkatter. Kastrerade, lyckliga och välskötta. Jag också, som sagt.
smuleborg
03-03-2010, 22:52
CITAT (*Stintan* @ 03-03-2010, 21:48)  Inte helt ovanligt skulle jag vilja påstå. Har själv varit med om liknande.Det är därför jag är så emot att man ska mata katter bara för att man tror att de är övergivna. Håller med.
Män har svårt med det där med kastrering det är som de upplever sin egen kastrering och gämför det med en katt eller hunds kastrering projesering tror jag det heter
Nu vet jag inte vem ni syftar på ska ha skrivit att alla komentarer att stall/ladugårdskatter, har det dåligt, om det är mig vill jag klargöra några saker.
1. Jag skrev att TNR-katter inte har det sämre än en stallkatt/ladugårdskatt som blir väl omhändertagen. Och eftersom jag är för TNR-katter så borde det ge en hint om vad jag tycker om att hålla stall/ladugårdskatter...
2. Det är dock inte ovanligt att folk söker hjälp för stall/ladugårdskatter hos folk som jobbar med hemlösa katter, dels för att kattungar ska has ihjäl, dels för att katten inte tas om hand och behöver vet vård osv. Därmed inte sagt att de finns de som tar omhand om sina katter, eller de flesta inte gör det. Men det är alltför många som har stall/ladugårdkatter som inte tar hand om dem, precis som bland alla andra vanliga kattköpare.
3. Att kattungar slås ihjäl är verkligen ingen myt, kände en markägare som lät sin katt få kull efter kull ch slog ihjäl alla utom en i varje kull. Att det är ca 10 000 om året är som jag skrev nått jag läst (på hittekatter.ifokus). Det finns vissa avlivningsmetoder man får lov att utföra själv på kattungar till att de blir 8 eller 14 dagar, har inte brytt mig om att lära mig det utantill eftersom jag aldrig kommer utöva det, den enda fördelen med det är att sjuka kattungar eller kattungar som föds defomerade ska slippa lida tills de hinner till vet, men att använda det som ett billigt sätt att bli av med sina problem är enl mig sjukt.
Väldigt tragiskt att folk tycker det är okej att slå ihjäl djur överhuvudtaget och väldigt oempatiskt, att sen skylla på att det är bättre än att de svälter ihjälp är lika tragiskt och det är ju inte konstigt att katter har låg status när folk tänker så. Tycker det är viktigare att trycka på att folk ska ta ansvar för sina katter och ev kattungar antigen genom att förhindra det eller ta ansvar för dem.
Hade en arbetskamrat som hade flera katter som levde kring sin lada, själv ansåg de bara attt de ägde 2-3 st resten hade sökt sig dit för att det var gott om mat, sist vi pratade sa hon att det var dags att skjuta av lite katter för att de var för många, något de gjorde då och då.
En vårdtagare berättade att deras barn bodde ute vid öarna(tror det var utan för gbgs öar de syftade) där kom kommunjägare då och då för att skjuta av alla hemlösa katter med jämna mellan rum.
Mina erfarenheter och vad jag har hört skiljer sig tydligen från mångas här, och det är ju bra att de flesta ni känner sköter sina katter och att avskjutninagrna som sker fungerrar långsiktigt osv. Men det gör ju inte det överallt, och för att höra talas om allt gäller det att man intresserar sig för det och läser om sånt, annars kanske man inte ser allt. Jag ser inte alla problem här ivärlden, men jag går inte runt och påstår att bara för att jag aldrig ser eller hört om det så inträffar det inte.
Flockdjur eller solitär, en debatterad fråga, jag har 8 innekatter och alla går ihop utom 2 st, men alla hundar går inte ihop heller så det tycker inte jag säger nått. Och allra flesta saker jag hört om folk som har flera katter eller skaffar en till är posetivt. Argumenten som är för att katter INTE är flockdjur grundar sig på riktiga vildkattsraser(Felis silvestris) alltså inte förviladade domestiserade katter/hemlösa katter/tamkatter/huskatter/raskatter dvs Felis catus, vilket är samma tycker jag som att jämnföra hundar och vargar.
Sen att katter som hålls i flock oftare blir sjuk, är lite samma som att barn på dagis blir sjuk, ju fler man träffar desto mer bakterier utsätts man för. men sen kan man ju undra på vilka katter hon(Anne-Marie Nilsson) grundar sina uttalade på är det raskatter eller huskatter, genbanken hos katten har ju stor betydelse. Tyvärr är det nog vanligare att raskatter får försäkringar/vård i förhållande till hur många som finns och raskatter har ju en begränsad genbank efter som de inte får para sig hur som helst.
Jag tror inte tamkatten är en utpräglad solitär, de söker sig frivilligt till andra katter, det gör inte solitär djur och det är inget ovanligt att folk har flera katter ihop som trivs och söker sig tillvarandra.
Här är en bild på några av mina fd hemlösa katter, huset är stort ca 200 kv så de måste inte trängas i en enda säng om de inte vill, men det gör de så gärna, tror nån glömt att tala om för dem att de inte är flockdjur ;P [attachment=47859:Majken__...DSC_0076.JPG]
Härlig bild Anic.Man blir glad när man ser att katter trivs och har det bra.
Myosotis
07-03-2010, 18:26
Ja, fina katter!
Förresten kom jag på en sak till och det är att många fortfarande går omkring och tror att en honkatt måste få en kull innan hon kan kastreras. Jag har t.o.m. träffat folk som beklagat det för att de vill kastrera och har förstått att det finns för många katter redan, men "tyvärr måste hon få en kull först". Ifrågasätter man får man svaret "det är så det är".
CITAT (Myosotis @ 07-03-2010, 18:26)  Ja, fina katter!
Förresten kom jag på en sak till och det är att många fortfarande går omkring och tror att en honkatt måste få en kull innan hon kan kastreras. Jag har t.o.m. träffat folk som beklagat det för att de vill kastrera och har förstått att det finns för många katter redan, men "tyvärr måste hon få en kull först". Ifrågasätter man får man svaret "det är så det är". Ja tyvärr, det är rätt vanligt att folk tror det, vet själv att det var det folk sa runt om kring mig när jag var yngre. Men jag upplever många tar till sig när man säger att det inte stämmer längre, vill de kastrera katten så brukar de ta till sig. Värre är de som tycker det är så mysigt och gulligt, vilket jag tycker med men de flesta vill bara att det är mysigt och gulligt och så där lagom dyrt(dvs mat + sand), tyvärr är inte så många seriösa huskattsuppfödare så de vaccinerar och idmärker kattungen, ennu färre som kastererar kattungen vilken en del rasuppfödare börjat göra. Och konstigt nog känner inte många till att det är lag på att kattungar ska stannas hos mammakatten i 12 veckor, och många som känner till det följer inte det endå. ----- Mina myskatter kanske är unika  men vissa gillar att ligga och "kramas" med varandra. Här är systarna Humla och Blomma, en av mina favorit bilder på dem tillsammans, men de gosa lika gärna med vilken katt som helst här hemma som med varandra. [attachment=47863:Humla___...DSC_0050.JPG]
Det finns inga underlag på, att katter eller hundar måste ha fått en kull ungar, för att må bra av en kastrering. Snarare tvärt om. Om man kastrerar, minskar man risken att, djuret utvecklar juvertumörer och det gäller både katt och hund. Skrönan om att, om djuret får en kul Valpar/kattungar...så minskar risken för tumörer och att djuret blir lugnare, är skitsnack. Djur tänker inte, så dom resonerar inte över att kulorna är borta eller att livmodern är borta. Djur lever i nutid... Skulle Anic teori stämma, så vad visar fotot? jo...Att katter behöver ett hem och en egen säng (med eller utan kompisar) och dom du har i sängen, kunde blivit en kastrerad katt, med matplats och frigolitlåda att sova i. Dessa katter, fick ett hem, men många får inte förmånen av att krypa in i en varm vanlig lada( några tusen kv,m där dom väljer sitt umgänge) eller en skön säng som dina Anic. Din bild visar mer på att. katter vill ha en vrå, där dom kan slappna av, och vara sig själva, inte tvingas in i någon "sovlåda" där maten styr deras behov.
Självklart förtjänar alla katter en eget hem med en varm säng, vilket jag önskar alla katter  De i sängen hade ivärsta fall om inte jag eller nån annan tagit emot dem inte levt idag, svultit eller fryst ihjäl på göteborgs gator, om de hade lite tur hade de blivit TNR-katter vilket är bättre än att svälta/frysa, men nu hade de turen att få komma in och trängas i en varm säng. Fast å andra sidan kunde de ju enlig andras argument blivit avlivade. Kan säga att Blomma och Humlas mamma är en TNR-katt nu, fast utan en stor koloni, det är bara 2-3 katter i området på landet, de får mat, varm bolåda och har en som sköter dem, men de får inte komma in i huset, ultimat hade ju vart om de fick komma in också, men det är ju bättre än inget iaf.
CITAT (Anic @ 07-03-2010, 20:45)  Självklart förtjänar alla katter en eget hem med en varm säng, vilket jag önskar alla katter De i sängen hade ivärsta fall om inte jag eller nån annan tagit emot dem inte levt idag, svultit eller fryst ihjäl på göteborgs gator, om de hade lite tur hade de blivit TNR-katter vilket är bättre än att svälta/frysa, men nu hade de turen att få komma in och trängas i en varm säng. Fast å andra sidan kunde de ju enlig andras argument blivit avlivade. Kan säga att Blomma och Humlas mamma är en TNR-katt nu, fast utan en stor koloni, det är bara 2-3 katter i området på landet, de får mat, varm bolåda och har en som sköter dem, men de får inte komma in i huset, ultimat hade ju vart om de fick komma in också, men det är ju bättre än inget iaf. Håller med, MEN kan tycka att en stor ladugård/stall (där dom väljer umgänge och sovplats själva) är bättre, än frigolitlådor...
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 21:04)  Håller med, MEN kan tycka att en stor ladugård/stall (där dom väljer umgänge och sovplats själva) är bättre, än frigolitlådor...  Nåja bara de blir om händertagna så spelar det ingen större roll och man får tycka vad man vill, men den stora frågan är vad tycker katterna. När det gäller hemlösa katter måste man börja nånstans för att komma nånstan, Rom byggdes inte på en dag och det finns många vägar till Rom
smuleborg
08-03-2010, 17:08
CITAT (Anic @ 07-03-2010, 17:13)  Flockdjur eller solitär, en debatterad fråga, jag har 8 innekatter och alla går ihop utom 2 st, men alla hundar går inte ihop heller så det tycker inte jag säger nått. Och allra flesta saker jag hört om folk som har flera katter eller skaffar en till är posetivt. Argumenten som är för att katter INTE är flockdjur grundar sig på riktiga vildkattsraser(Felis silvestris) alltså inte förviladade domestiserade katter/hemlösa katter/tamkatter/huskatter/raskatter dvs Felis catus, vilket är samma tycker jag som att jämnföra hundar och vargar.
Sen att katter som hålls i flock oftare blir sjuk, är lite samma som att barn på dagis blir sjuk, ju fler man träffar desto mer bakterier utsätts man för. men sen kan man ju undra på vilka katter hon(Anne-Marie Nilsson) grundar sina uttalade på är det raskatter eller huskatter, genbanken hos katten har ju stor betydelse. Tyvärr är det nog vanligare att raskatter får försäkringar/vård i förhållande till hur många som finns och raskatter har ju en begränsad genbank efter som de inte får para sig hur som helst.
Jag tror inte tamkatten är en utpräglad solitär, de söker sig frivilligt till andra katter, det gör inte solitär djur och det är inget ovanligt att folk har flera katter ihop som trivs och söker sig tillvarandra. Anic:s inlägg är kraftigt nedklippt. Flockdjur eller inte diskuteras. Jag har stor tillit till Anne-Marie Nilsson (veterinär, spec katt) och jag är säker på att hon inte grundar sin bedömning utifrån den "riktiga vildkattrasen". Hon är professionell, kanske landets främsta. Men, visst kan det vara frestande att se katten som ett flockdjur... Anic skrev också någonting om att en bekant har en lada, och till den dras andra katter. Utifrån detta enda fall kan man, som jag se det, inte dra slutsatsen att (förvildade) katter på landet där det finns gott om föda dras till lada eller stall (och flockliv). Jag kan dra - som jag ser det - en parallell - för några år sedan (i början på torparlivet) hände det då och då att vi satte en skål med torrisar utomhus. Fånigt egentligen när jag tänker tillbaka, de äter sig gott och väl mätta på vad naturen ger. Så upptäckte vi en gäst vid matskålen. Det var en katt som bor tre-fyra kilometer bort (med full matskål hemma hos sig). Våra katter, Piper och Sara, for iväg som två avlöningar. Sedan denna dag, ingen matskål utomhus. Grankatten har hållt sig borta.
smuleborg
08-03-2010, 17:41
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 20:25)  Det finns inga underlag på, att katter eller hundar måste ha fått en kull ungar, för att må bra av en kastrering. Snarare tvärt om. Om man kastrerar, minskar man risken att, djuret utvecklar juvertumörer och det gäller både katt och hund. Skrönan om att, om djuret får en kul Valpar/kattungar...så minskar risken för tumörer och att djuret blir lugnare, är skitsnack. Djur tänker inte, så dom resonerar inte över att kulorna är borta eller att livmodern är borta. Djur lever i nutid... Skulle Anic teori stämma, så vad visar fotot? jo...Att katter behöver ett hem och en egen säng (med eller utan kompisar) och dom du har i sängen, kunde blivit en kastrerad katt, med matplats och frigolitlåda att sova i. Dessa katter, fick ett hem, men många får inte förmånen av att krypa in i en varm vanlig lada( några tusen kv,m där dom väljer sitt umgänge) eller en skön säng som dina Anic. Din bild visar mer på att. katter vill ha en vrå, där dom kan slappna av, och vara sig själva, inte tvingas in i någon "sovlåda" där maten styr deras behov. Jag förstår inte heller vad denna "skröna" kommer ifrån, att katten måste få en kull... Vi kastrerade båda när de var 11-12 månader. Kanske är det optimala att ha tillgång till gosig säng/viloplats och ha möjlighet att få utlopp för den naturliga driften i form av uteliv/jakt? I alla fall, för "riktigt" förvildade katter ser jag TNR som det bättre alternativet, hellre det än fånga in och sätta i bur i ett katthem. Om katthemmet tillämpar tre-månadersregeln avlivas katten efter tre månader; om katthemmet inte tillämpar tre-månadersregeln kan katten sitta i bur i månader, i år. Det kan handla om katter som är födda utomhus och levt som "vildkatt" i flera år. Inomhus i bur i månader, år. Känn på den. Det jag känner mig förundrad inför är att de många tror att katten inte kan fixa mat (utanför stadskärnan). Detta extremt skickliga rovdjur.
Visst kan katter leva i flock så länge det finns mat åt alla,I Colluseum i Rom lever en stor flock katter men på grund av att Romarna matar dom alla.Skulle de sluta att mata dom så vore det nog slut på flocklivet då skulle de slås om varenda matbit de hittar.
CITAT (smuleborg @ 08-03-2010, 17:08)  Anic:s inlägg är kraftigt nedklippt.
Flockdjur eller inte diskuteras. Jag har stor tillit till Anne-Marie Nilsson (veterinär, spec katt) och jag är säker på att hon inte grundar sin bedömning utifrån den "riktiga vildkattrasen". Hon är professionell, kanske landets främsta.
Men, visst kan det vara frestande att se katten som ett flockdjur...
Anic skrev också någonting om att en bekant har en lada, och till den dras andra katter. Utifrån detta enda fall kan man, som jag se det, inte dra slutsatsen att (förvildade) katter på landet där det finns gott om föda dras till lada eller stall (och flockliv). Jag kan dra - som jag ser det - en parallell - för några år sedan (i början på torparlivet) hände det då och då att vi satte en skål med torrisar utomhus. Fånigt egentligen när jag tänker tillbaka, de äter sig gott och väl mätta på vad naturen ger. Så upptäckte vi en gäst vid matskålen. Det var en katt som bor tre-fyra kilometer bort (med full matskål hemma hos sig). Våra katter, Piper och Sara, for iväg som två avlöningar. Sedan denna dag, ingen matskål utomhus. Grankatten har hållt sig borta. Fast jag har inte sagt att jag grundar mig på en bekant, hade faktiskt mer än ett exempel, men har hört mkt fler och med det exemplet ville jag visa på hur folk resonerar, dvs ser på katter och att de inte tar ansvar, bara att skjuta när det blir lite för mkt och jag vet inte hur du fick det till att det skulle vara ett bevis på att katten är ett flock djur :/ Jag har endå försökt stycka upp min text så man ska kunna se att alla stycken inte har med varandra att göra. Varför/På vilket sätt är Anne-Marie Nilsson landets främsta katt specialist? Känner inte till henne så visst det kanske stämmer, men jag har väldigt låg tillit till agrias veterinäer överhuvudtaget, och hört väldigt mkt dåligt om deras veterinäer generellt från andra kattmänniskor. Sen ifrågasatte jag vad hon grundar sig på i avseende att katter inte är ett flock djur eftersom de i flock oftare blir sjuk pga av det jag räknade upp, det var det enda länken du gav hade som argument för att katter inte är flockdjur. Som sagt jag tror inte katter är ett utpräglat flock djur lika lite som jag tror på att katter är ett solitärdjur. Men jag ifrågasätter att de inte skulle må bättre med andra katter, efter som jag själv har flera katter som trivs i varandra sälskap och känner till otroligt många andra exempel där katter bor och trivs tillsamman och katter som blir deppiga när deras kattvän går bort, katter som förlorat livsgnistan och återfår den när de får en kattkompis, tycker det är mer ovanligt att katter inte acccepterar andra katter(trots ordenliga försök) även om det finns en del såna med. Om du tror att katter är solitär djur och som Anne-Marie säger blir sjukare, varför har/hade du 2 katter? Jag tycker snarare att myten om att en katt kan leva på det som naturen erbjuder är tråkig gammal skröna som många katter som lämnas ute utan till syn under semestrar får lida för. Kasterering vid ett år är rätt sent, vet att det är 6 månader som gäller numera och det beror på att de flesta inte är kunninga nog att kunna göra kastering från 12 veckor, det är skillnad med hur man ger narkos och allt på en pytting är ju i mkt mindre dimensioner. CITAT (Motti @ 09-03-2010, 17:47)  Visst kan katter leva i flock så länge det finns mat åt alla,I Colluseum i Rom lever en stor flock katter men på grund av att Romarna matar dom alla.Skulle de sluta att mata dom så vore det nog slut på flocklivet då skulle de slås om varenda matbit de hittar. Fast så fungerar ju hundar också, när det är ont om föda slåss alla för att överleva och hos många/de flesta flockdjur stöts vissa, ofta svagare individer ut vid mat brist.
Fast nu är det ju allmänt känt att katten inte räknas som flockdjur, enligt Zologerna så är katten solitär,men med undantag för när det är gott om mat då behöver de inte slås om den,men när det gäller revir och löpande honkatter så är hanarna absolut inte flockdjur,honor kan hålla ihop med sina kattungar om det finns gott om mat,en hane som upptäcker en löpande hona med kattungar som han inte är far till ja han kan bita ihjäl varenda kattunge i kullen för att sen para sig med honan för att föra sina egna gener vidare.
smuleborg
09-03-2010, 21:37
CITAT (Anic @ 09-03-2010, 20:18)  Fast jag har inte sagt att jag grundar mig på en bekant, hade faktiskt mer än ett exempel, men har hört mkt fler och med det exemplet ville jag visa på hur folk resonerar, dvs ser på katter och att de inte tar ansvar, bara att skjuta när det blir lite för mkt och jag vet inte hur du fick det till att det skulle vara ett bevis på att katten är ett flock djur :/ Jag har endå försökt stycka upp min text så man ska kunna se att alla stycken inte har med varandra att göra.
Varför/På vilket sätt är Anne-Marie Nilsson landets främsta katt specialist? Känner inte till henne så visst det kanske stämmer, men jag har väldigt låg tillit till agrias veterinäer överhuvudtaget, och hört väldigt mkt dåligt om deras veterinäer generellt från andra kattmänniskor. Sen ifrågasatte jag vad hon grundar sig på i avseende att katter inte är ett flock djur eftersom de i flock oftare blir sjuk pga av det jag räknade upp, det var det enda länken du gav hade som argument för att katter inte är flockdjur. Som sagt jag tror inte katter är ett utpräglat flock djur lika lite som jag tror på att katter är ett solitärdjur.
Men jag ifrågasätter att de inte skulle må bättre med andra katter, efter som jag själv har flera katter som trivs i varandra sälskap och känner till otroligt många andra exempel där katter bor och trivs tillsamman och katter som blir deppiga när deras kattvän går bort, katter som förlorat livsgnistan och återfår den när de får en kattkompis, tycker det är mer ovanligt att katter inte acccepterar andra katter(trots ordenliga försök) även om det finns en del såna med. Om du tror att katter är solitär djur och som Anne-Marie säger blir sjukare, varför har/hade du 2 katter?
Jag tycker snarare att myten om att en katt kan leva på det som naturen erbjuder är tråkig gammal skröna som många katter som lämnas ute utan till syn under semestrar får lida för.
Kasterering vid ett år är rätt sent, vet att det är 6 månader som gäller numera och det beror på att de flesta inte är kunninga nog att kunna göra kastering från 12 veckor, det är skillnad med hur man ger narkos och allt på en pytting är ju i mkt mindre dimensioner. Fast så fungerar ju hundar också, när det är ont om föda slåss alla för att överleva och hos många/de flesta flockdjur stöts vissa, ofta svagare individer ut vid mat brist. 1. Ok, det var ett exempel. 2. Anne-Marie Nilsson är erkänt en av landets främsta (kanske den främsta) veterinär med spec. på katter, jag kan ha varit otydlig i det. Hon är guld värd. 3. Varför har vi mer än än katt, allt är inte svart eller vitt. Det blir dock inte en tredje. Vi bor i rena rama kattparadiset: Vi älskar katter; vi bor ensligt på landet, flera kilometer till närmaste trafikerade väg; vi har råd att handha katter. Det blir ingen tredje katt. 4. På landet (med undantag av en riktigt sträng vinter, som jag tidigare skrivit) lever katten (kanske med undantag av vissa raskatter, jag kan väldigt lite om raskatter) på vad naturen ger. Att dumpa en katt är alltid oförlåtligt. Sälj eller köp ingen katt under 2000 kr! Det är ett sätt att mota Olle vid grind. 5. Det visste jag inte (kastrering); redan efter sex månader. Tack! Anic - Vi behöver en obligatorisk märkning av katter (med register). Och att Djurskyddslagen verkligen tillämpas. Det tror jag kan vara kärnan. Här tror jag att vi kan ta varandra i hand.
CITAT (Motti @ 09-03-2010, 21:19)  Fast nu är det ju allmänt känt att katten inte räknas som flockdjur, enligt Zologerna så är katten solitär,men med undantag för när det är gott om mat då behöver de inte slås om den,men när det gäller revir och löpande honkatter så är hanarna absolut inte flockdjur,honor kan hålla ihop med sina kattungar om det finns gott om mat,en hane som upptäcker en löpande hona med kattungar som han inte är far till ja han kan bita ihjäl varenda kattunge i kullen för att sen para sig med honan för att föra sina egna gener vidare. Precis som lejon gör, och de räknas ju som flockdjur CITAT (smuleborg @ 09-03-2010, 21:37)  Anic - Vi behöver en obligatorisk märkning av katter (med register). Och att Djurskyddslagen verkligen tillämpas. Det tror jag kan vara kärnan. Här tror jag att vi kan ta varandra i hand. Absolut
Lejon är inte flockdjur i den bemärkelsen att de är det hela tiden,lejonhonorna håller i hop och tar hand om varandras ungar men då släpps inga hanar in de får klara sig på sitt håll,tills någon ev lejoninerna löper då ligger ungarna risigt till om det kommer en hane från en annan flock då biter han ihjäl ungarna för att stärka sina egna gener.Det är tillgången på föda som bestämer om katter bor i flock,brist på föda då finns ingen flocktillhörighet.Jag var i Rom och såg kattkolonien där men den finns enbart för att Romarna matar katterna,alltså ingen kamp om födan.
CITAT (Motti @ 11-03-2010, 01:25)  Lejon är inte flockdjur i den bemärkelsen att de är det hela tiden,lejonhonorna håller i hop och tar hand om varandras ungar men då släpps inga hanar in de får klara sig på sitt håll,tills någon ev lejoninerna löper då ligger ungarna risigt till om det kommer en hane från en annan flock då biter han ihjäl ungarna för att stärka sina egna gener.Det är tillgången på föda som bestämer om katter bor i flock,brist på föda då finns ingen flocktillhörighet.Jag var i Rom och såg kattkolonien där men den finns enbart för att Romarna matar katterna,alltså ingen kamp om födan. Lejon räknas som flockdjur även av zoologerna. de finns en eller ibland fler hannar som leder flocken när en hane avsätts riskerar ungarna att dödas av den nya klockledaren. Flockledaren, hanen umgår ju med sina ungarna också. Sen dödar ju även surikaterna varndras ungar, ex ledarhonan dödar de andra honernas ungar för att hennes ungar ska får det bra när det är ont om mat, och surikater är definitvt utan tvekan ett utpräglat flock djur med flockar på upp till 30 individer, vid mat brist stötts individer ut från flocken men kan komma in igen om tiderna blir bättre, så jag tycker inte dina argument håller det minsta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|