Full version: Hemlösa katter
Sidor: 1, 2, 3, 4
Myosotis
Är TS kvar? Hallå? Jag tycker det är bra att folk engagerar sig. Är det någon som tycker det är fel på trådens syfte? Är ni tvungna att skrämma bort en ny medlem med era aggressiva diskussioner?

CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 14:05) *
...Om fler gör något praktiskt i stället för att älta, klaga och skyffla över ansvaret på andra skulle denna tråd inte existera.

Jag hoppas verkligen inte att du menar TS som ju vill hjälpa katterna. Vi är många som på olika sätt vill rädda katter och även gör praktiska insatser, på vilket sätt blir katterna hjälpta av att vi hackar på varandra i en tråd som skulle handla om HUR man kan hjälpa till?! duh.gif
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 16:54) *
Tråden handlar om katter inte om jakt!!

När det talas om de rika/fattigas behandling av djur, är det generellt och inte bara katter.

(Är det inte dax att du lägger ifrån dig lärrarpinnen nu när du gått i pension?)
Mentha-Arvensis
CITAT (Myosotis @ 23-02-2010, 17:49) *
Är TS kvar? Hallå? Jag tycker det är bra att folk engagerar sig. Är det någon som tycker det är fel på trådens syfte? Är ni tvungna att skrämma bort en ny medlem med era aggressiva diskussioner?
Jag hoppas verkligen inte att du menar TS som ju vill hjälpa katterna. Vi är många som på olika sätt vill rädda katter och även gör praktiska insatser, på vilket sätt blir katterna hjälpta av att vi hackar på varandra i en tråd som skulle handla om HUR man kan hjälpa till?! duh.gif

Vem är TS?

Jag hackar inte på någon.
Men försvarar mig mot folk som skäller på mig.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 23-02-2010, 17:49) *
...

Ja var är TS?

CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 18:21) *
När det talas om de rika/fattigas behandling av djur, är det generellt och inte bara katter.
(Är det inte dax att du lägger ifrån dig lärrarpinnen nu när du gått i pension?)

Men nu är det en kattråd ändå.... Och det där sista var inte särskilt rumsrent.

CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 18:24) *
Vem är TS?

Jag hackar inte på någon.
Men försvarar mig mot folk som skäller på mig.

TS = Trådskapare

Och jag skäller inte, jag försöker klura ut hur du tänker.
vitavargen
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 18:27) *
.....
.... Och det där sista var inte särskilt rumsrent.
.....

Så fort en tråd handlar om djur så parkerar sig(Stintan) i tråden och säger emot. Den första tanken man får är en djurhatare. När jag säger det blir hon arg på mig.

Nu får Stintan tänka på anledningen till det första inlägg som hon kommer med( i den här tråden). Var det nödvändigt att säga emot i en tråd där hon i princip håller med allt?
*Stintan*
Ja var är TS?
TS = Trådskapare

Vederbörande menar nog att det är jag som säger voff och eftersom jag tappat rösten och bara väser fram mina svar så låter det värre än det är flirting.gif
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 18:35) *
Så fort en tråd handlar om djur så parkerar sig(Stintan) i tråden och säger emot. Den första tanken man får är en djurhatare. När jag säger det blir hon arg på mig.

Nu får Stintan tänka på anledningen till det första inlägg som hon kommer med( i den här tråden). Var det nödvändigt att säga emot i en tråd där hon i princip håller med allt?

Menar du att man säger emot bara för att man har en egen åsikt? Jag har precis samma rätt som alla andra att framföra min åsikt i sakfrågan. Den här tråden handlar fortfarande om hemlösa katter så håll dig till ämnet eller skapa en egen tråd där du kan spy galla över mig.

Självklart blir jag förbannad om du kallar mig djurhatare, vilken djurvän skulle inte bli det?

Nej jag parkerar mig inte i varje tråd som handlar om djur så ljug inte är du snäll.
Meriona
Ja du Vitavargen, nu hänger inte ens jag med, jag tror att de flesta i den här tråden är överens om att de förvildade katterna ska tas om hand på nåt sätt, sen kan vi ha olika åsikter om vilken väg man ska ta. Det gör inte någon av oss till djurhatare? crying.gif
Mentha-Arvensis
Ja var är TS?
TS = Trådskapare

Då undrar jag varför allt jag sagt, vinklats till någonting dåligt?

Även om mina lösningar kan anses drastiska är dom fullvärdiga lösningar.

När jag säger att det är bättre att göra något än att bara prata om det, är det precis det jag menar, ingenting annat. Jag har sett många diskutioner och alla brukar sluta som just diskutioner.

Vilken myndighet som har hand om frågan i nuläget känns välldigt irellevant, dom klarar ju uppenbarligen inte av jobbet.

Sen att alla ska göra någonting kan ses som en utopi,
men varför då inte arbeta sig mot denna utopi?

Lyckas man få med några, har man kommit en bra bit på vägen.

Och det med att starta medborgargarde,
det är sånt man gör när myndigheterna inte klarar av att upprätthålla lagarna.

Att kastrera alla katter tycker jag är elakt mot katterna, samma gäller att avliva deras ungar.

Att införa ägarliscens är en bra lösning.

Att folk i tråden uppfattat mina komentarer som personliga påhopp är för mig helt obegripligt.

Jag har studerat katter och andra djur, tama och vilda i hela mitt liv, men började läsa fakta och liknande runt 10 års åldern.

Det kanske är på sin plats att tala om att jag har asperger
(Funkar inte som alla andra.)och har av olika anledningar tillbringat merparten av mitt liv med alla sorters djur, tama och vilda.

Hoppas detta svar nu räker.

Jag är inte din eller någon annans fiende,
Men står till 100% på djurens sida, i detta fall katternas.
*Stintan*
Varför tycker du att det är elakt att kastrera katterna? Om man inte vill att de ska få ungar så är väl kastrering ett ypperligt sätt att förhindra detta. Tror du katterna gårt omkring och lider av att vara kastrerade?
Myosotis
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 19:14) *
(...) Det kanske är på sin plats att tala om att jag har asperger (...)

Okej, bra att du talade om det. Jag tycker inte att jag har vänt något du har sagt emot dig, utan jag håller med dig i allt utom kastreringen.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 19:22) *
Varför tycker du att det är elakt att kastrera katterna? Om man inte vill att de ska få ungar så är väl kastrering ett ypperligt sätt att förhindra detta. Tror du katterna gårt omkring och lider av att vara kastrerade?

Även om det ofta verkar som att folk totalt missat det, så har katterna kännslor.
Det finns inte vetenskapliga bevis (än), men många katter (inte alla) blir deprimerade (=mår dåligt) av att bli kastrerade.

Liknelsen som poppar upp i miu huvud är 70talets (eller vilket årtal det nu var...) tvångslobotomeringar, som ju då var humana superoperationer.
Att bygga lämpliga boplatser och bjuda på mat då och då kan vara fullt tillräckligt.
Nu menar jag inte au alla kommer kunna hjälpa alla katter, men alla kan hjälpa några.
IRLU43
Jodå, TS är kvar. Orsaken till att jag skapade denna tråd var att jag ville ha tips och idéer om hur man på bästa sätt kan förbättra tillvaron för ett antal hemlösa katter. Jag matar dem två gånger om dagen och har skaffat frigolitburar som försetts med kuddar och filtar och liknande material för att de ska ha det någorlunda varmt och gott. Jag ville veta om det finns något mer som jag kan göra. Naturligtvis är det bra om jag lyckas att kastrera åtmintone en del av katterna så att de inte förökar sig. Det ska jag också tänkt att försöka att göra. Men med tanke på hur vädret är för närvarande är det svårt. Höga snövallar m m. Dessutom är det ju en ekonomisk fråga och så måste man ju kunna placera dem någonstans under tiden som de återhämtar sig. Jag har själv egna katter så det är inte helt lätt.

Jag hade inte för avsikt att skapa en tråd som skulle bli upphov till osämja. Varför kan vi inte förenas i vår omsorg om djuren i stället? Jag är emellertid tacksam för de tips som jag fått och tar gärna emot ytterligare tips.

Jag tycker det är lite orättvist att anklagas för att ha skapat en onödig tråd istället för att göra någonting. Något konkret har jag ju gjort och skulle kanske kunna göra mer om jag fick fler tips och idéer. Välkomna med fler konkreta förslag!
Mentha-Arvensis
CITAT (IRLU43 @ 23-02-2010, 19:40) *
Jodå, TS är kvar. Orsaken till att jag skapade denna tråd var att jag ville ha tips och idéer om hur man på bästa sätt kan förbättra tillvaron för ett antal hemlösa katter. Jag matar dem två gånger om dagen och har skaffat frigolitburar som försetts med kuddar och filtar och liknande material för att de ska ha det någorlunda varmt och gott. Jag ville veta om det finns något mer som jag kan göra. Naturligtvis är det bra om jag lyckas att kastrera åtmintone en del av katterna så att de inte förökar sig. Det ska jag också tänkt att försöka att göra. Men med tanke på hur vädret är för närvarande är det svårt. Höga snövallar m m. Dessutom är det ju en ekonomisk fråga och så måste man ju kunna placera dem någonstans under tiden som de återhämtar sig. Jag har själv egna katter så det är inte helt lätt.

Jag hade inte för avsikt att skapa en tråd som skulle bli upphov till osämja. Varför kan vi inte förenas i vår omsorg om djuren i stället? Jag är emellertid tacksam för de tips som jag fått och tar gärna emot ytterligare tips.

Jag tycker det är lite orättvist att anklagas för att ha skapat en onödig tråd istället för att göra någonting. Något konkret har jag ju gjort och skulle kanske kunna göra mer om jag fick fler tips och idéer. Välkomna med fler konkreta förslag!

Jag tror det du gjort räcker bra.
När värmen kommer med bättre förutsättningar kommer dom troligtvis klara sig relativt bra.
Du har ju underlättat vintern för dom.
*Stintan*
Håller inte med dig alls om att katterna blir deprimerade. Sen tycker jag inte heller att det är någon bra lösning, möjligen kortsiktigt i väntan på att de kan tas omhand på något katthem, att skapa kattkolonier med lämpliga boplatser ute för hemlösa okastrerade katter där de kan föröka sig fritt. Det enda som tas bort vid kastrering är driften att para sig. Tyvärr förmänskligar du katten när du pratar om dens känslor som du gör. Jag har aldrig sett en katt som varit deprimerad för att den är kastrerad.
IRLU43
Jag glömde att skriva att den som vill medverka till att det blir fler djurskyddsinspektörer hos länsstyrelserna kan gå in på djurskyddet.se där det finns listor att skriva på.
*Stintan*
CITAT (IRLU43 @ 23-02-2010, 19:53) *
Jag glömde att skriva att den som vill medverka till att det blir fler djurskyddsinspektörer hos länsstyrelserna kan gå in på djurskyddet.se där det finns listor att skriva på.

Tack, bra.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 19:52) *
Håller inte med dig alls om att katterna blir deprimerade. Sen tycker jag inte heller att det är någon bra lösning, möjligen kortsiktigt i väntan på att de kan tas omhand på något katthem, att skapa kattkolonier med lämpliga boplatser ute för hemlösa okastrerade katter där de kan föröka sig fritt. Det enda som tas bort vid kastrering är driften att para sig. Tyvärr förmänskligar du katten när du pratar om dens känslor som du gör. Jag har aldrig sett en katt som varit deprimerad för att den är kastrerad.

Om du varit katt, skulle du placerat dig i ledar positionen va?
Det känns som det iaf.

Hur ser du på katter?
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 20:03) *
Om du varit katt, skulle du placerat dig i ledar positionen va?
Det känns som det iaf.

Hur ser du på katter?

Nej det tror jag inte alls att jag skulle göra.

Jag förmänskligar dem inte iallafall.
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 15:04) *
På vilket sätt gör du något praktiskt? Du gör allt du kan säger du så vad innebär det då? Vad gör du för att antalet hemlösa mer eller mindre förvildade katter ska minska?
Vad vet du om vad andra som skrivit i tråden gör och vilket ansvar de tar? Jag har en känsla av att du gnäller på fel människor.
.....

Varför denna ton? Varför detta sätt att framföra sina synpunkter.

senare visar det sig att du tycker samma sak som den personen som du "häller galla över"(som du brukar säga).

Han som engagerar sig för hemlösa katter behöver bara en komplimang( det ditt inlägg är långt ifrån en sådan). Det tar mycket energi att svara på onödiga inlägg.
Meriona
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 20:27) *
Varför denna ton? Varför detta sätt att framföra sina synpunkter.

senare visar det sig att du tycker samma sak som den personen som du "häller galla över"(som du brukar säga).

Han som engagerar sig för hemlösa katter behöver bara en komplimang( det ditt inlägg är långt ifrån en sådan). Det tar mycket energi att svara på onödiga inlägg.

VAD menar du med detta?
Andemeningen har varit densamma hela tiden i hela tråden, men man har olika sätt att närma sig. Håller du inte nu på med lite väl mycket person-relaterade känslor?
smuleborg
CITAT (Anic @ 22-02-2010, 21:02) *
Varför betala för nått man kan få gratis och sedan slänga när man tröttnat?

Sen kan man ju inte jämnföra tamkatter med vildkatter, katterna klara sig inte själv i vårat klimat, de behöver mat och varma ställen att bo, dvs någon som sköter om dem i tnr-projekt och ser till att de får vård när de behöver. Den jämnförelsen att tamkatt som lokatt, är som att jämnföra hundar som vargar.

Att avliva friska katter är inget alternativ till att få ordning på problemet dock, efter som det finns andra länder där det inte är tillåtet att avliva friska katter kan man väl införa det här i Sverige med.
Och klarar man av att tvinga folk att idmärka sina hundra kan man lika lätt tvinga dem att idmärka sina katter!

En grundpelare, som jag ser det, är att höja kattens status. Raskatter för 8 tskr och uppåt dumpas oerhört sällan. Man tänker sig då noga för (innan köp). Att överhuvudtaget sälja en katt under åtminstone 2 tskr tycker jag är oetiskt.

En förvildad tamkatt - de ska inte finnas i vår fauna, men de finns där - klarar sig (på "landet") under vår, sommar, höst och under milda vintrar. De har föda i form av möss, fåglar och sorkar. Och kanske kan en sådan katt ha en högre livskvalitet, än den katt som vistas i en sluten etta på Södermalm.

Lägga ut mat skapar kattkolonier. Katten är en solitär, det är inget flockdjur. Vid långvarig sträng kyla kan det vara försvarbart att lägga ut mat (om man inte litar blint på naturens gång), i kombination med temporärt "bo" (frigolit eller motsvarande).

Att fånga in förvildade katter, kastrera dem och sedan släppa tillbaka dem i det fria tycker jag kan vara ett djurvänligt alternativ. Glöm inte att många katthem använder sig av tre-månaders-regeln (om en katt inte är hanterbar inom tre-månader avlivas den). Och om en katt som levt ute i det fria tvingas att leva i ett slutet rum, kan handla om djurplågeri. Att fånga in, kastrera och släppa tillbaka, tillämpas förövrigt sedan länge i andra europeriska länder.

Obligatorisk ID-märkning ser jag som självklart. Och kanske också obligatorisk kastrering för katter som inte används till avel.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 20:18) *
Jag förmänskligar dem inte iallafall.

Det är lite synd,
Eftersom dom ser dig som en katt.

Allt blir så mycket enklare om man är på samma nivå.
smuleborg
CITAT (IRLU43 @ 23-02-2010, 19:53) *

Tack för det. Djurskyddet har accepterat TNR och gör, som jag ser det, ett stort framsteg flirting.gif
vitavargen
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 20:38) *
.... Håller du inte nu på med lite väl mycket person-relaterade känslor?

Det samma skulle jag säga!

(Uppskattar om du slutar vara andras sekreterare. Låt de svara för sig själva.)
Meriona
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 21:31) *
Det samma skulle jag säga!

(Uppskattar om du slutar vara andras sekreterare. Låt de svara för sig själva.)

OJ nu blir jag nyfiken på vem du syftar att jag är sekreterare åt? Men chef heter Christer, men jag förmodar att dú inte syftar på honom?

confused.gif
vitavargen
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 21:38) *
OJ nu blir jag nyfiken på vem du syftar att jag är sekreterare åt? Men chef heter Christer, men jag förmodar att dú inte syftar på honom?

confused.gif

Jag skrev nåt till Stintan och innan hon hann svara, svarade du( därmed min benämning på sekreterare..).
Meriona
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 21:40) *
Jag skrev nåt till Stintan och innan hon hann svara, svarade du( därmed min benämning på sekreterare..).

Men kära nån, jag och Stintan har sällan ens samma åsiker eller är sams i trådar, så det där verkar inte så rimligt? Om vi tycker nåt samma ibland eller ens tycker halvt samma ibland har ingenting med tråden att göra? Detta är inte facebook!

Däremot är mina åsikter mina och enbart mina, men ibland är de samma som Stintans eller Jockes eller Kalles. Gör inte alla inlägg till politiska snälla du, då blir det såååå tråkigt. crying.gif
Anki på Öland
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 21:40) *

Men... lägg ner! Tråden handlar om förvildade katter, inte vad Stintan sagt eller inte sagt!
Anki
vitavargen
CITAT (Anki på Öland @ 23-02-2010, 21:52) *
Men... lägg ner! Tråden handlar om förvildade katter, inte vad Stintan sagt eller inte sagt!
Anki

Välkommen hit!

Snart kommer alla andra djurhatare också att parkera sig i tråden.
Meriona
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 21:55) *
Välkommen hit!

Men herrejösses, nu har det farit åt fanders alldeles! Grattis Vitavargen nu har du fått en medlem av Rovdjursförbundet att tycka riktigt illa om dig, grattis! crying.gif
vitavargen
CITAT (Meriona @ 23-02-2010, 21:59) *
Men herrejösses, nu har det farit åt fanders alldeles! Grattis Vitavargen nu har du fått en medlem av Rovdjursförbundet att tycka riktigt illa om dig, grattis! crying.gif

Den medlemmen av Rovdjursförbundet som kommer in i en tråd som handlar om hemlösa katter och ger sig på en försvarare av hemlösakatter får ta sig en funderare över sitt medlemskap i den föreningen. Titta vad ni gjorde tidigare med den nya medlemmen. Ändå kan du titulera dig som djurvän?

(att börja hata nån över Internet talar i sig själv om många mänskliga brister)
Meriona
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 22:05) *
Den medlemmen av Rovdjursförbundet som kommer in i en tråd som handlar om hemlösa katter och ger sig på en försvarare av hemlösakatter får ta sig en funderare över sitt medlemskap i den föreningen. Titta vad ni gjorde tidigare med den nya medlemmen. Ändå kan du titulera dig som djurvän?

(att börja hata nån över Internet talar i sig själv om många mänskliga brister)

Men käre värld nu har du nog tagit dig vatten över huvudet?

Vilka fakta har du nu summerat emot mig? Jag fattar inte vad du har emot mig som medlem av Djurskyddet, Rovdjursföreningen. Naturskyddsföreningem, WWF, 4 fler olika natur och djurskyddsföreningar. Vad har jag gjort emot dig?., jag fattar ingentingen vad du talar om?

Men när jag tänker efter lite så är det ett väldigt bra skäl till att börja försvara jakt..... crazy.gif Dårar måste få utlopp för sin ilska..... ninja.gif Hellre döda djur eller än grannar???
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 21:55) *
Välkommen hit!

Nu börjar jag förstå varför du parkerat i tråden. Lägg ner dina påhopp som du strör i varje tråd du hoppar in i.

Ingen har varit otrevlig mot TS men diskussionen om vad man ska göra för att komma tillrätta med problemet med alla hemlösa katter gäller allmänt och är inte enbart menad åt TS som ju gör vad hon kan just nu för de katter hon försöker hjälpa. Det optimala vore ju att katterna fick komma till ett katthem men platserna är för få för att räcka till alla.

Att vi som diskuterar har lite olika åsikter om hur man bäst kommer tillrätta med problemet är inget konstigt och absolut inget du behöver lägga dig i.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 21:11) *
Det är lite synd,
Eftersom dom ser dig som en katt.

Allt blir så mycket enklare om man är på samma nivå.

Nej jag tror inte att mina katter ser mig som en katt. Däremot en som man får mat, lek och gos av när det passar dom.

Jag kommer aldrig att bli varken katt eller hund för den delen i respektives sinnevärld och det kan inte bli enklare än så.
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 15:04) *
På vilket sätt gör du något praktiskt? Du gör allt du kan säger du så vad innebär det då? Vad gör du för att antalet hemlösa mer eller mindre förvildade katter ska minska?
Vad vet du om vad andra som skrivit i tråden gör och vilket ansvar de tar? Jag har en känsla av att du gnäller på fel människor.
Jag ser bara medlemmar som alla vill djurens bästa men tydligen läser du inlägg som fan läser bibeln.

Länsstyrelserna behöver självklart mer resurser!

Stintan!

Är detta uppmuntrande emot nån djurvän? På vilket sätt ger detta extra energi till nån som engagerar sig i en fråga som den om hemlösa katter?

svara den frågan.

(Vad ni säger i detalj har ni rätt till som alla andra. Och läs vad mottagaren av detta inlägg tycker senare om ditt inlägg. Jag vet att ni inte är djurhatare, men varför gör ni detta mot nya medlemmar)
Meriona
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 22:43) *
Stintan!

Är detta uppmuntrande emot nån djurvän? På vilket sätt ger detta extra energi till nån som engagerar sig i en fråga som den om hemlösa katter?

svara den frågan.

(Vad ni säger i detalj har ni rätt till som alla andra. Och läs vad mottagaren av detta inlägg tycker senare om ditt inlägg. Jag vet att ni inte är djurhatare, men varför gör ni detta mot nya medlemmar)

Jag börjar fundera på om det är du som är TS.
I så fall är det som jag sade tidigare bara negativ effekt.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 23-02-2010, 22:43) *
Stintan!

svara den frågan.

Varför ska jag uppmuntra en medlem som inte har samma åsikt som jag? Dessutom var det där inget svar till TS utan till en annan som inte kommit med ett enda eget förslag om vad man kan göra utan mest gnällt över andra. Jag har fortfarande inte fått svar på mina frågor om hur det engagerandet var. Det har väl ingen betydelse om det är en "ny medlem". Ger man sig som ny in i en diskussion och inte är särskilt vänlig så får man ju svar därefter. Men till skillnad från dig skulle jag aldrig komma på tanken att kalla någon som deltagit i tråden för djurhatare och det du skriver ovan är inte ursäkt nog för dina påhopp.

Vad har du själv för engagemang för hemlösa katter? Jag menar något gör du väl för dem eftersom du gick in i tråden.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 23-02-2010, 23:16) *
Det har väl ingen betydelse om det är en "ny medlem". Ger man sig som ny in i en diskussion och inte är särskilt vänlig så får man ju svar därefter.

Vad menar du?
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-02-2010, 23:54) *
Vad menar du?

Precis det jag skrev. Du vet väl själv vad du skrivit i dina inlägg hoppas jag.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2010, 00:28) *
Precis det jag skrev. Du vet väl själv vad du skrivit i dina inlägg hoppas jag.

Hur läser du, och andra?

Det enda jag skrivit som kan anses otrevligt, är svar på otrevliga komentarer.

Visa gjärna vart jag fått ett vänligt bemötande från någon.

Ni tar åt er som om jag specifikt nämnt någon av er,
men kan du se att jag gjort det?

Jag tror helt enkelt att ni vill ha en hetsig debbat till varje pris.

Jag är vänlig mot dom som är vänlig mot mig,
Pissar någon på mig, sväljer jag inte och tackar.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 24-02-2010, 09:32) *
Hur läser du, och andra?

Det enda jag skrivit som kan anses otrevligt, är svar på otrevliga komentarer.

Visa gjärna vart jag fått ett vänligt bemötande från någon.

Ni tar åt er som om jag specifikt nämnt någon av er,
men kan du se att jag gjort det?

Jag tror helt enkelt att ni vill ha en hetsig debbat till varje pris.

Jag är vänlig mot dom som är vänlig mot mig,
Pissar någon på mig, sväljer jag inte och tackar.

Vi läser precis som det står. När vi diskuter vad man kan göra åt problemet så har du ansett att den här tråden är onödig. Du anser att våra åsikter bara är tjafs, du säger att det är ett överklassproblem, du är emot att katter ska kastreras, du tycker att dom kan få vara hemlösa bara nån ger dom mat då och då mm. mm. och du skriver det i en besserwissig ton.
Inget av detta är någon lösning på problemet och ingen annan delar dom åsikterna. Du svarar inte på frågor som ställs till dig och anser tydligen att andra är otrevliga mot dig bara för att man inte delar dina åsikter.

Jag är övertygad om att ingen vill ha en hetsig debatt däremot en saklig och det blir det inte när någon bara viftar bort andras åsikter som tjafs.

Allas åsikter i sakfrågan bör respekteras, även dina självklart men för att lättare kunna förstå varandra så kan man ställa frågor men förutsättningen är ju att frågorna besvaras.
Mentha-Arvensis
CITAT (*Stintan* @ 24-02-2010, 10:44) *
Vi läser precis som det står. När vi diskuter vad man kan göra åt problemet så har du ansett att den här tråden är onödig. Du anser att våra åsikter bara är tjafs, du säger att det är ett överklassproblem, du är emot att katter ska kastreras, du tycker att dom kan få vara hemlösa bara nån ger dom mat då och då mm. mm. och du skriver det i en besserwissig ton.
Inget av detta är någon lösning på problemet och ingen annan delar dom åsikterna. Du svarar inte på frågor som ställs till dig och anser tydligen att andra är otrevliga mot dig bara för att man inte delar dina åsikter.

Jag är övertygad om att ingen vill ha en hetsig debatt däremot en saklig och det blir det inte när någon bara viftar bort andras åsikter som tjafs.

Allas åsikter i sakfrågan bör respekteras, även dina självklart men för att lättare kunna förstå varandra så kan man ställa frågor men förutsättningen är ju att frågorna besvaras.

Problemet ligger i att ni tolkar det som att jag talar om er, problemet är större än så.

Säg inte att det bara finns hemlösa katter hos er.

Jag har inte sagt någonting om er, däremot har ni attackerat mig.

Angående vad jag gör, läs mina inlägg, jag ger inte råd om jag inte själv gör det.
Vad jag inte gjort är attstartat medborgar garde (som jag tycker behövs), och jag kan inte ändra lagar. kastreringen löser inte problemet eftersom folk fortfarande kommer att kunna dumpa katter och som någon sagt en del själva väljer att inte stanna hos sin ägare.
Au avliva katterna är dumt.

Jag kan inte rädda alla katter men kan hjälpa dom jag klarar av att hjälpa.

Att avfärda åsikter som nonsens och nedvärdera folk hjälper inte någon.
Personangrepp är elakt...

Jag har talat om vad som kan göras för katterna, ni har talat om vad som kan göras åt katterna.

Samma sak, olika sidor.
*Stintan*
CITAT (Mentha-Arvensis @ 24-02-2010, 12:09) *
Problemet ligger i att ni tolkar det som att jag talar om er, problemet är större än så.

Säg inte att det bara finns hemlösa katter hos er.

Jag har inte sagt någonting om er, däremot har ni attackerat mig.

Angående vad jag gör, läs mina inlägg, jag ger inte råd om jag inte själv gör det.
Vad jag inte gjort är attstartat medborgar garde (som jag tycker behövs), och jag kan inte ändra lagar. kastreringen löser inte problemet eftersom folk fortfarande kommer att kunna dumpa katter och som någon sagt en del själva väljer att inte stanna hos sin ägare.
Au avliva katterna är dumt.

Jag kan inte rädda alla katter men kan hjälpa dom jag klarar av att hjälpa.

Att avfärda åsikter som nonsens och nedvärdera folk hjälper inte någon.
Personangrepp är elakt...

Jag har talat om vad som kan göras för katterna, ni har talat om vad som kan göras åt katterna.

Samma sak, olika sidor.

Ditt problem är att du känner dig personligt attackerad när någon inte håller med dig.
Vem har påstått att hemlösa katter bara finns hos dom?

Att avfärda åsikter som nonsen och nedvärdera folk, som du skriver, gör du så bra själv.
Du kanske får formulera dig annorlunda då om du vill bli uppfattad på något annat sätt.

edit: rättat stavfel.
Motti
Diskutioner om hemlösa katter blir alltid hettsiga därför att många har olika uppfattningar om vad som måste göras åt problemet. Antingen får man börja avliva katter eller kastrera och släppa ut igen eller så få dom sitta i burar på katthem tills de dör och det innebär att det inta finns plats åt nya hemlösa katter dom slutar aldrig att finnas till så länge ingen gör något åt problemet på ett drastiskt sätt,att tro att vi kan rädda 100,000 hemlösa katter är inte att leva i verkligheten.
Anic
CITAT (smuleborg @ 23-02-2010, 20:56) *
En grundpelare, som jag ser det, är att höja kattens status. Raskatter för 8 tskr och uppåt dumpas oerhört sällan. Man tänker sig då noga för (innan köp). Att överhuvudtaget sälja en katt under åtminstone 2 tskr tycker jag är oetiskt.

En förvildad tamkatt - de ska inte finnas i vår fauna, men de finns där - klarar sig (på "landet") under vår, sommar, höst och under milda vintrar. De har föda i form av möss, fåglar och sorkar. Och kanske kan en sådan katt ha en högre livskvalitet, än den katt som vistas i en sluten etta på Södermalm.

Lägga ut mat skapar kattkolonier. Katten är en solitär, det är inget flockdjur. Vid långvarig sträng kyla kan det vara försvarbart att lägga ut mat (om man inte litar blint på naturens gång), i kombination med temporärt "bo" (frigolit eller motsvarande).

Att fånga in förvildade katter, kastrera dem och sedan släppa tillbaka dem i det fria tycker jag kan vara ett djurvänligt alternativ. Glöm inte att många katthem använder sig av tre-månaders-regeln (om en katt inte är hanterbar inom tre-månader avlivas den). Och om en katt som levt ute i det fria tvingas att leva i ett slutet rum, kan handla om djurplågeri. Att fånga in, kastrera och släppa tillbaka, tillämpas förövrigt sedan länge i andra europeriska länder.

Obligatorisk ID-märkning ser jag som självklart. Och kanske också obligatorisk kastrering för katter som inte används till avel.

Då är jag väl oetisk ;P efter som jag försöker sälja mina hemlösakatter jag tagit hand om för 800 kr(vars enbart i veterinärvård kostat runt 3000 kr minst, för att inte tala om sand/matkostander), men det har inte på nästan 2 år gått att sälja dem för ens det, tack vare alla gratis-slit-och-släng-katter. Håller med dig att 2000 kr skulle vara ett mer lämpligt pris för en katt av exakt de orsaker du nämner.

tyvärr innebär 3månaderreglen intebarara att de ska vara hanterbara inom 3 månader utan att oacvsett de är hanterbara eller ej så har de inte fått ett HEM så avlivas de hur underbara de än är. En hemskt tråkigt regel som djurskuddet ställer bakom, dock är det inte alla djurhem/föreningar som har den och fler verkar ha gått ifrån den.

Ja håller inte med att katter kan överleva med den mat de själva fångar och ha en friskt och långt liv, det är allt för många som har samma inställning, men vilket stöd har den. tyvärr kan jag inte komma på nått argument mot den just nu, är för trött för att kolla upp det just nuför tillfället får jag kalla det en åsikt, precis som jag ser det som din åsikt tills du lagt fram argument för att det stämmer ;P
Sen vem som har mest livskvalite innekatt/utekatt är helt indviduelt och beror mkt på vem som tar hand om katten. Men jag tvivlar starkt på att utekatten utan omvårdnad skulle har de bättre än innekatten hos en bra kattägare i en sluten etta på södermalm.

-------

Sen finns det visst katter som är deprimerade och det är inte alls ovanligt, det finns tom medicinering för det till katter, vilket kanske är ovanligare att man använder.

Att kastering skulle ge deprimering har jag aldrig hört innan, hade vart intressant om man forskade om det. Om nån känner till nått ställe man kan läsa om det så länka gärna, det hade vart intressant att läsa mer. Fast med tanke på hur många katter som endå är kasterade tycker jag det låter konstigt att man inte hört nått om det innan. Alla mediciner mm kan ha bieffekter frågan är bara hur vanliga de är och man gör ju en bedömning av bieffekterna i förhållande till livsförbättring så, det kanske är en bieffekt men inte så vanligt att den tas i beaktning?

Men jag förstår inte riktigt, kan ha missat nått viktigt inlägg av dig, Mentha-Arvensis, vad menar du att man ska göra om man inte ska avliva eller kastera hemlösa katter? Tyvärr finns inte möjligheten att hitta hem/katthem till en bråkdel av dem, så om man bara matar katterna ute kommer de föröka sig och problemet blir ennu större och chansen att hjälpa dem ennu mindre. Vad tycker du man ska göra? Är din inställning att hemlösa katter har det/mår bra?
smuleborg
Ja, Anic - runt 800 kr tar väl de flesta katthemmen. Jag tycker det är på tok för lågt pris. Dels av det skäl jag nämnde, dels det faktum att katt kostar. Har man inte "råd" att betala 2000 kr för katten, hur ska man då ha råd med kattsand, mat, veterinärbesök, medicin, kastrering och allt vad det nu är? Men i grunden tror jag att vi är ense i denna fråga.

Jag hävdar (utan att ha bevis!) att en förvildad tamkatt - på landet - har tillräckligt med föda (med undantag av kall och snörik vinter). En katt är en mycket skicklig jägare, ett skickligt rovdjur. Denna vinter måste dock vara en mardröm; svårt att hitta föda, svårt att klara kylan (titta ex på en katts tassar). En människas hjälpande hand behövs.

Citat Anic
"tyvärr innebär 3månaderreglen intebarara att de ska vara hanterbara inom 3 månader utan att oacvsett de är hanterbara eller ej så har de inte fått ett HEM så avlivas de hur underbara de än är. En hemskt tråkigt regel som djurskuddet ställer bakom, dock är det inte alla djurhem/föreningar som har den och fler verkar ha gått ifrån den."
Slut citat

Är det till och med så illa. Avlivas om de inte omplaceras inom tre månader. Jo, jag vet att Djurskyddet Sverige står bakom.

Inne- respektive utekatt kan vi "älta" om. Men att ägaren har en stor betydelse och ett stort ansvar för kattens, oavsett om den lever som ute- eller innekatt, livskvalitet och välmående kan vi nog vara överens om.
Motti
Smuleborg !du har en poäng där !vildkatter eller ska vi säga hemlösa katter klara sig mycket bra eftersom de inte är genetiskt deffekta så de har alla kattens egenskaper för överlevnad och kan till och med klara av att leva med mask !problemet är att de förökar sig ständigt.Så länge man delar ut gratis kattungar är alltid 800 kr för mycket för de flesta,tyvär är inte alla kattägare seriösa på det viset.
Meriona
Jag håller inte med, förvildade tamkatter klarar sig inte bra, de överlever (i bästa fall), det tycker inte jag är samma sak. Det är som att säga att uteliggare klarar sig bra, som alla vet hankar de sig fram, men inte sjutton klarar de sig bra?
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 24-02-2010, 22:46) *
Jag håller inte med, förvildade tamkatter klarar sig inte bra, de överlever (i bästa fall), det tycker inte jag är samma sak. Det är som att säga att uteliggare klarar sig bra, som alla vet hankar de sig fram, men inte sjutton klarar de sig bra?

Håller med!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon