Full version: Lodjursjakt
Sidor: 1, 2, 3, 4
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 14:53) *
Egentligen hade jag tänkt lämna den här tråden åt sitt öde men ovanstående yttrande är så korkat att det måste få en replik. Det största problemet med vår vargstam är att alla är släkt, hela populationen härstammar från 2 individer, möjligen 3. För att få plats med fler inplanterade individer med andra gener måste helt enkelt några plockas bort. Det är inte så att inavel i sig ger genetiska defekter, men det kan bli. Framför allt finns risken att en förändring i miljön skulle kunna innebära en total utslagning. Det räknar åtminstone genetikerna med, men det kanske inte du bryr dig om, om du också tillhör vetenskapsförnekarna. Om du fattar det bättre så tänk dig ett museum fullt med vargtavlor. Fint va, men tyvärr är alla tavlorna en reproduktion av en och samma tavla. Nya tavlor får inte plats, alla väggar är fullhängda. För att få plats med mer tavlor måste därför några befintliga tas bort. Det är fö inga problem med återväxten, om ett eller två år är alla skjutna vargar ersatt. Helst med inplanterade dock.

varför måste några plockas bort om det kommer nya? det är ju inte så att väggen är full när vi har 210 vargar i sverige ..
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 05-03-2010, 14:54) *
Det är tankeväckande hur jägare är så totalt oförmågna att ta till sig kritik.

Hurså, vem menar du? Är det fö bara jägarna som skall ta åt sig kritik?

CITAT (herkules @ 05-03-2010, 18:00) *
varför måste några plockas bort om det kommer nya? det är ju inte så att väggen är full när vi har 210 vargar i sverige ..

Vad var målet för Sveriges vargbestånd enligt riksdagsbeslut?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 18:31) *
/.../
Vad var målet för Sveriges vargbestånd enligt riksdagsbeslut?

jaja du menar så.
men riksdagsbeslutet är ju bara trams, de slickar röven på jägarförbundet, det är ju inte det som gäller bland oss riktiga tänkande människor (eller hur?!) det som gäller är HUR MÅNGA vargar skulle kunna finnas i sverige på riktigt.
ca 2000, utan att de skulle störa en käft.
konstigt visst?

men tillbaka till lodjursjakt/slakten.
den är konstig tycker jag, lodjur syns inte ens och ändå ska de dödas. det går inte ens skrönor/sagor om dem på bygden (som det gör om varg) lik förbannat ska de jagas.
någon gång hoppas jag att det blir paybacktime för alla dessa människor som gillar att döda våra rovdjur.
Mentha-Arvensis

Och varför ska detta måll uppnås
När alla andra mål ignoreras i riksdagen?

Mäniskor som jagar
kommer garanterat att själva bli jaktbyte...
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-03-2010, 18:45) *
jaja du menar så.
men riksdagsbeslutet är ju bara trams, de slickar röven på jägarförbundet, det är ju inte det som gäller bland oss riktiga tänkande människor (eller hur?!) det som gäller är HUR MÅNGA vargar skulle kunna finnas i sverige på riktigt.
ca 2000, utan att de skulle störa en käft.
konstigt visst?

men tillbaka till lodjursjakt/slakten.
den är konstig tycker jag, lodjur syns inte ens och ändå ska de dödas. det går inte ens skrönor/sagor om dem på bygden (som det gör om varg) lik förbannat ska de jagas.
någon gång hoppas jag att det blir paybacktime för alla dessa människor som gillar att döda våra rovdjur.

Hoppas bara att du inte räknar dig själv till tänkarna, ovanstående var något av det värsta dravlet jag läst hittills här. Nöj dig med att slicka vargrövar istället.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 21:55) *
Hoppas bara att du inte räknar dig själv till tänkarna, ovanstående var något av det värsta dravlet jag läst hittills här. Nöj dig med att slicka vargrövar istället.

om det var det värsta du läst så kan du f-n nte ha läst dina egna inlägg.
rotfl.gif
sorry gossen - du har inget som helst mandat att sitta här och göra ner folk.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 21:55) *

Jägare brukar kommentera saker så här då inga argument finns. Eller självkritik eller ödmjukhet.

Detvärsta dravlet som jag läst kommer alltid från jägare-varghatare.
zaaritha
När vi bodde i Borrbäckstorp bodde en grävling under altangolvet.
Den störde inte oss o vi lät den vara i fred!
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 06-03-2010, 07:38) *
Jägare brukar kommentera saker så här då inga argument finns. Eller självkritik eller ödmjukhet.

Sen när blev Ruda jägare och varghatare?
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 06-03-2010, 20:54) *

Har du läst någon gång forumet på världens sämsta tidning, Jakt&Jägare????
Gör det en gång, du kommer att bli förvånad. Och mycket mycket lessen, både för naturens och dessa hatmänniskors skull.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 06-03-2010, 20:54) *

det är han väl inte? men han är duktig på att gnugga in i folk hur jäkla dumma i skallen dom är.
lika illa?
*Stintan*
CITAT (sparvuggla @ 07-03-2010, 08:18) *
Har du läst någon gång forumet på världens sämsta tidning, Jakt&Jägare????
Gör det en gång, du kommer att bli förvånad. Och mycket mycket lessen, både för naturens och dessa hatmänniskors skull.

Nej det har jag inte och varför skulle jag göra det. Inget förvånar mig längre. Svara på min fråga angående det du påstod om Gossen Ruda istället!
*Stintan*
CITAT (herkules @ 07-03-2010, 08:31) *
det är han väl inte? men han är duktig på att gnugga in i folk hur jäkla dumma i skallen dom är.
lika illa?

Lika illa??? Nej jag tycker verkligen inte att det är lika illa. Nog lär man sig snabbt Rudans jargong och nog säger hans gnuggande mer om honom än om andra. Vem orkar bry sig om sånt.
vitavargen
CITAT (sparvuggla @ 06-03-2010, 07:38) *

Du har helt rätt.

De som försvarar massaker på djur behöver inte själva vara jägare för att räknas som medskyldiga i dåden.
sparvuggla
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2010, 09:39) *
Nej det har jag inte och varför skulle jag göra det. Inget förvånar mig längre. Svara på min fråga angående det du påstod om Gossen Ruda istället!

Var har jag nämnt gossen?
herkules
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2010, 09:46) *
Lika illa??? Nej jag tycker verkligen inte att det är lika illa. Nog lär man sig snabbt Rudans jargong och nog säger hans gnuggande mer om honom än om andra. Vem orkar bry sig om sånt.

jag bryr mig och jag är trött på det och jag kommer påpeka det så fort jag ser det.
sparvuggla

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=1022767,00.html

Här har vi orsaken att dom här parasiterna och sjukdomarna utbreder sig. Vi har alltför få toppredatorer, och onaturlig livscykel p.g.a. jakt.
tommot123
Nu får vi hoppas att eu får upp ögonen för sveriges jakt! Regeringen vill väl lova jakt på rovdjur så fokus på nedskärningen av välfärden förs bakom ljuset! Undrar vilken plats vi har halkat ner till nu? Snart kallas väl vi för uland! Ett land där försäkringskassan gör rovdjursjakt på de svaga i sverige! Vilka paralleller det går att dra!
Tommy
foxylejdy
Visst är det bra att mångfalden bevaras, men det finns nog betydligt mer lo i vissa delar av landet än vad inbitna stadsnissar vill förstå..

Vi ser lo dagligen här, en vän till mig var ute och åkte skidor för några dar sen han såg 11 lo på den skidturen... Vi får våra katter och hundar lemlästade, folk törs knappt ha tamboskapen ute längre...

Vi har alltid haft en rådjursstam efter denna vinter har vi inte sett några rådjur alls..

Men det är klart.. De gulliga små katterna skall bevaras till varje pris.. Skit samma att de äter upp allt annat vilt... Jag gillar faktiskt att få se lite rådjur och harar också och inte bara dessa gulliga kissar..
herkules
CITAT (foxylejdy @ 12-03-2010, 13:47) *
Visst är det bra att mångfalden bevaras, men det finns nog betydligt mer lo i vissa delar av landet än vad inbitna stadsnissar vill förstå..

Vi ser lo dagligen här, en vän till mig var ute och åkte skidor för några dar sen han såg 11 lo på den skidturen... Vi får våra katter och hundar lemlästade, folk törs knappt ha tamboskapen ute längre...

Vi har alltid haft en rådjursstam efter denna vinter har vi inte sett några rådjur alls..

Men det är klart.. De gulliga små katterna skall bevaras till varje pris.. Skit samma att de äter upp allt annat vilt... Jag gillar faktiskt att få se lite rådjur och harar också och inte bara dessa gulliga kissar..

trams! håll rätt på husdjuren så blir de inte middag åt rovdjuren!
tommot123

Sluta att vara så inskränkt!!!! Det är bland annat sådana som du som förstör vår natur!
Tommy!
*Stintan*
CITAT (tommot123 @ 16-03-2010, 13:26) *
Sluta att vara så inskränkt!!!! Det är bland annat sådana som du som förstör vår natur!
Tommy!

Jag börjar faktiskt undra vilka det är som är inskränkta egentligen. Alla verkar mer eller mindre enögda.
Överbölingen
CITAT (gnon49 @ 03-03-2010, 13:14) *
[attachment=47755:28378966.jpg]

Utan tvekan det bästa inlägget i tråden yahoo.gif
Överbölingen
CITAT (Motti @ 04-03-2010, 00:56) *
Ni som har en så annorlunda uppfattning om vad jakt är skulle följa med ett jaktlag ut och se vad det i grunden handlar om,man kan inte gissa sig till hur det är och döma rätt av och kalla alla jägare för Trofejägare om man inte varit med och lärt sig vad jakt handlar om,det finns faktiskt en mening bakom jakten.Men att spekulera i vad man TROR är en sak och vad man VET är en sak,min man är absolut ingen blodtörstande trofejägare inte vår son heller känner inte alls igen en den beskrivningen om vad en jägare är.Mycket handlar om Viltvård plus att förhindra innavel i vårt vilt och mycket mer än det som inte går att förklara här på en kort stund.Människan har jagat i urminnes tider och en del har det i generna än överlevnads instinkt kanske?

Jag håller med om ensidigheten. Förmycket tyckande och känslor i de här debatterna men stor avsaknad av grundfakta. Gick bara in för att få mina misstankar bekräftade. Känslor och tyckanden har alla rätt till och behöver inte bemötas eller ha 100% medhåll. Men respekt förställningtstaganden skall vi ha
oavsett för eller emot.
sparvuggla
CITAT (Motti @ 04-03-2010, 00:56) *
Ni som har en så annorlunda uppfattning om vad jakt är skulle följa med ett jaktlag ut och se vad det i grunden handlar om,man kan inte gissa sig till hur det är och döma rätt av och kalla alla jägare för Trofejägare om man inte varit med och lärt sig vad jakt handlar om,det finns faktiskt en mening bakom jakten.Men att spekulera i vad man TROR är en sak och vad man VET är en sak,min man är absolut ingen blodtörstande trofejägare inte vår son heller känner inte alls igen en den beskrivningen om vad en jägare är.Mycket handlar om Viltvård plus att förhindra innavel i vårt vilt och mycket mer än det som inte går att förklara här på en kort stund.Människan har jagat i urminnes tider och en del har det i generna än överlevnads instinkt kanske?

Det är många saker som vi gjort sen urminnestider, men SLUTAT med, då vi blivit civiliserade.
Bara ett ex: Vi har slutat att bränna kvinnor på bål i tron att dom är elaka häxor.

Dags att sluta med jakt alltså.
(Som INTE är viltvård, annat än i jägarnas propaganda-argument)
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 17-03-2010, 09:49) *
Det är många saker som vi gjort sen urminnestider, men SLUTAT med, då vi blivit civiliserade.
Bara ett ex: Vi har slutat att bränna kvinnor på bål i tron att dom är elaka häxor.

Det var väl den egendomligaste kommentaren i denna märkliga tråd. Blottar en katastrofal kunskapsbrist. Häxprocesserna började under medeltiden runt 1400-talet och fortsatte i stort sett fram till 1700-talet. I Sverige startade vi först på 1600-talet men slutade snabbt. Är detta vad du kallar "urminnes tider"? Jagat har vi gjort ända sen människoarten uppstod för kanske nån miljon år sen. DÄR kan man möjligen snacka om urminnes tider.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2010, 13:17) *
Jagat har vi gjort ända sen människoarten uppstod för kanske nån miljon år sen. DÄR kan man möjligen snacka om urminnes tider.

men håll med om att vi inte skulle behöva jaga idag ..?
Anders zon 1

Att någon skulle se 11 lodjur på en skidfärd tror jag inte ett ögonblick på. Lodjur är mycket skygga och oerhört svåra att få syn på. Dessutom måste din vän som såg 11 lodjur ha åkt VÄLDIGT långt eftersom varje lodjur har ett rejält stort revir som det försvarar mot artfränder (kan vara upp till en kvadratmil i vissa delar av landet). Det är ju inte fråga om några flockdjur.

Att rådjuren försvunnit i vinter får vi nog tacka den snörika och kalla vintern snarare än lodjuren. Rådjuren svälter helt enkelt ihjäl när dom inte kan komma åt mat. Naturligtvis blir ett och annat rådjur mat till lodjur också, i synnerhet rådjur som är försvagade av matbrist.

Så till sist: om det nu är så att lodjuren äter upp allt annat vilt (kanske främst harar och rådjur, tror inte att älgar så ofta står på matsedeln....) så behöver du väl inte oroa dig längre? Alla lodjur lär ju i så fall tämligen snart dö av svält om det inte finns något kvar att äta i skogen.
sparvuggla

Jagat hr man gjort sen urminnes tider....... Jaja, så tänker säkert även dom här "jägare"
http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article611760.ece

http://www.sr.se/DALARNA/nyheter/artikel.asp?artikel=3579776

Tycker det är härligt att dom här åkte dit, det är alltför få som gör det rolleyes.gif
gnon49
CITAT (sparvuggla @ 24-03-2010, 16:37) *
Jagat hr man gjort sen urminnes tider....... Jaja, så tänker säkert även dom här "jägare"
http://www.dt.se/nyheter/rattvik/article611760.ece

http://www.sr.se/DALARNA/nyheter/artikel.asp?artikel=3579776

Tycker det är härligt att dom här åkte dit, det är alltför få som gör det rolleyes.gif

Har man så dålig syn att man inte kan skilja på räv o björn så borde körkortet återkallas. Kan man se skillnaden och ändå skjuter, är det förståndet det är fel på, och då borde vapenlicensen återkallas.
Fast alla vet ju att björnen sköts för en god jakthistorias skull.
sparvuggla

Lite mer info om tjuvjakten:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6837713.ab
herkules
CITAT (sparvuggla @ 25-03-2010, 07:02) *

det är ledsamt att vissa människor är så små här på jorden så att de måste döda oskyldiga djur.
sparvuggla
Vi får hoppas på att dom får ett kännbart straff nu, åldern ska inte vara någon förmildrande omständighet. Snarare tvärtom, för AB skriver att dom var "erfarna jägare"
skogstroll
undrar varför människor tycker att de har rätt att rensa upp i andra arter... hade vi några jättegubbar som tyckte att vi förpestade miljön med våra SUVar och trampade ihjäl oss så skulle det nog vara annat ljud i skällan... Tycker människan kan ta hand om sin egen skxxt innan de utrotar oskyldiga djur. Rådjur finns det nog så lite lo skadar nog inte
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 24-03-2010, 17:27) *
Fast alla vet ju att björnen sköts för en god jakthistorias skull.

Och det blev det ju också. Fyra döda björnar på två skott är en bragd. Enda sättet för att få en ännu bättre historia vore väll om jägarna dräpte björnarna med morakniv och sydde sig skoteroveraller av pälsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon