Full version: Lodjursjakt
Sidor: 1, 2, 3, 4
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 26-02-2010, 11:58) *
Har en grävling som jag i början tyckte var intressant att se när han kom på kvällskvisten sakta gående över tomten. Men när jag såg vad han gjorde med gräsmattan försvann intresset snabbt. Hoppas jag kan skrämma honom att ta en annan runda för trots allt är det en skön liten krabat att skåda.

Fascinerande djur där dom kommer gående, försöker inte ens smyga och är knappt ens skygga. Men efter att jag såg hur det såg ut i krypgrunden på mitt gamla torp när jag rev det vill jag inte ha grävling under huset i alla fall. Dels hade den ju grävt så grundstenarna riskerade att flytta på sig, dels hade den ju tryckt hela grunden full av gräs. Detta hade pågått under många år, så delar av krypgrunden var full med jord upp till trossbotten. Definitivt inte bra.
CITAT (herkules @ 26-02-2010, 12:03) *
det gör nog de flesta - men det är skillnad på kontrollerad jakt i viltvårdssyfte och nöjesjakt.
varför lodjur? de syns knappt. men skinnet är ju fint.
herregud - skjut katten istället.
någonstans läste jag om just grävlingsjakt, det manades till det då grävlingarna var många och förstörde massor. tror ni jägarna ställde upp? icke sa nicke, inte lika skoj att jaga grävling som att skjuta prick på en flyende lokatt eller varg, där står de i kö minsannemej..
inte alla jägare - det VET jag!

Lodjur syns kanske inte, men dom märks. Vill man ha en stark rådjursstam kan man inte ha en stark lodjursstam. Jag föredrar ju lodjuren då, men när rådjuren börjar sina så går väll dom också på får och höns kan jag tänka mig.
herkules
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 12:07) *
Lodjur syns kanske inte, men dom märks. Vill man ha en stark rådjursstam kan man inte ha en stark lodjursstam. Jag föredrar ju lodjuren då, men när rådjuren börjar sina så går väll dom också på får och höns kan jag tänka mig.

fast kanske man ska börja tänka på att skjuta lodjur, då när det inte finns rådjur längre så de räcker?
men det är ju inte det som handlar om här, det handlar om att jägarna vill skjuta rådjur och därför ska lokatterna väck, bort, hejdå, dö.
Huggorm
CITAT (herkules @ 26-02-2010, 12:17) *
fast kanske man ska börja tänka på att skjuta lodjur, då när det inte finns rådjur längre så de räcker?
men det är ju inte det som handlar om här, det handlar om att jägarna vill skjuta rådjur och därför ska lokatterna väck, bort, hejdå, dö.

Nu får du bestämma dig, menar du att jägarna vill skjuta lodjur för att hålla rådjursstammen uppe eller för att det är ett kul bytesdjur? Det verkar inte som om du verkligen vet vad du skriver om.
Gossen Ruda
Vad är nöjesjakt och vad är viltvårdsjakt? Kan nog vara svårt att reda ut. Kanske inte för en del här som tycks ha uppfattningen klar. Fö tror jag inte att det går att föra en balanserad diskussion här så jag drar.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2010, 13:29) *
Vad är nöjesjakt och vad är viltvårdsjakt? Kan nog vara svårt att reda ut. Kanske inte för en del här som tycks ha uppfattningen klar. Fö tror jag inte att det går att föra en balanserad diskussion här så jag drar.

Kan bara tala för mej själv.
Men viltvård...Ja
Att skjuta av sjuka djur är väl bra.
Nöjesjakt...nej. Att skjuta bara för att man får det,(varg björn och lo) inte ok.
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2010, 11:04) *
Vet du innebörden av ordet "generalisera"?

Ja det vet jag. Ville bara ta upp ett ex. av brott (jägare + vapen) som ofta bagatelliseras i media.
I ämnet om vapen är något bra som vissa säger här, att man t.o.m. ska vänja små barn med vapen som något bra och naturligt.
Inget personligt som du förstår.
herkules
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 12:22) *
Nu får du bestämma dig, menar du att jägarna vill skjuta lodjur för att hålla rådjursstammen uppe eller för att det är ett kul bytesdjur? Det verkar inte som om du verkligen vet vad du skriver om.

det ena utesluter inte det andra. lo dödas för att de äter rådjur och ren och för skinnet.

CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2010, 13:29) *

trist att du inte tror du kan föra en balanserad diskussion sad.gif
gnon49
Balansen mellan rovdjur io bytesdjur är så väl balanserad i naturen att det enda jägarna åstadkommer är en störning av den balansen. Rovdjursstammen växlar år från år beroende på förutsättningarna som råder. inga rovdjurstammar i världen kan föröka sig ohämmat, vilket däremot bytesdjur kan till en viss gräns. Att jaga är allstå en hobby, inte någon form av viltvård. Jaga gärna, men kalla det inte vildvård om det är rovdjuren som jakten inriktas på.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 26-02-2010, 14:37) *
trist att du inte tror du kan föra en balanserad diskussion sad.gif

Nu var det inte mig jag tänkte på...
zaaritha
Jag tror inte att rådjur o älgar skulle "ta över" om jägarna inte sköt dem!
Det naturliga är att rovdjur sållar bort de svaga.
Att de äter växter i våra trädgårdar kan vi bjuda på!
Tänk er själva att svälta !!
tommot123
CITAT (Huggorm @ 26-02-2010, 12:07) *
Fascinerande djur där dom kommer gående, försöker inte ens smyga och är knappt ens skygga. Men efter att jag såg hur det såg ut i krypgrunden på mitt gamla torp när jag rev det vill jag inte ha grävling under huset i alla fall. Dels hade den ju grävt så grundstenarna riskerade att flytta på sig, dels hade den ju tryckt hela grunden full av gräs. Detta hade pågått under många år, så delar av krypgrunden var full med jord upp till trossbotten. Definitivt inte bra.

Ser inte lodjuren till att rådjurstammen blir stark! De sållar ju ut de svaga rådjuren så då blir ju rådjursstammen stark!
Hörde när människan lade sig i och sköt rådjur så förstörde jägarna hela rådjurstammen för de sköt fel djur!
Det är likadant med älgstammen! Hade de skutit rätt djur så hade de sluppit älgsjukan! Så jägare behöver en kraftig utbildning om de ska göra vargens och lodjurens jobb när rovdjuren är utrotade!
Tommy!
Huggorm
CITAT (tommot123 @ 27-02-2010, 22:55) *
Ser inte lodjuren till att rådjurstammen blir stark! De sållar ju ut de svaga rådjuren så då blir ju rådjursstammen stark!

Efter den här vintern lär det inte finnas några svaga rådjur kvar i alla fall...
Mentha-Arvensis
Är alla födda i går? (Menar inget illa.)
Fram till början av 90talet var det riktig vinter, kallt och mycket snö.
Konstigt hur man smyger in allarmismen överallt.

Vad som har hänt sen 90talet är att allt ska mätas överalt.

Innan visste man att på vintern snöar det och är kallt, det var inte något man behövde mätinstrument för att veta/förstå.

Evolutionen startade definitivt inte efter 90talet.

Och angående jakten.

Efter som alla djur på olika sätt inverkar på varandras bestånd på olika sätt, är det väll lika bra att jaga allihop.

Skut ner alla och samla små kort av dom.

Som ett vuxen-pokemon:
"Gotta shoot'em all!"
Så att alla slipper dom dumma djuren... biggrin.gif

...kan man skjuta bladlöss, fästingar och myggor med hagelgevär, eller måste man använda armborst? blink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Mentha-Arvensis @ 28-02-2010, 00:52) *
Är alla födda i går? (Menar inget illa.)
Fram till början av 90talet var det riktig vinter, kallt och mycket snö.
Konstigt hur man smyger in allarmismen överallt.

Vad som har hänt sen 90talet är att allt ska mätas överalt.

Innan visste man att på vintern snöar det och är kallt, det var inte något man behövde mätinstrument för att veta/förstå.

Evolutionen startade definitivt inte efter 90talet.

Och angående jakten.

Efter som alla djur på olika sätt inverkar på varandras bestånd på olika sätt, är det väll lika bra att jaga allihop.

Skut ner alla och samla små kort av dom.

Som ett vuxen-pokemon:
"Gotta shoot'em all!"
Så att alla slipper dom dumma djuren... biggrin.gif

...kan man skjuta bladlöss, fästingar och myggor med hagelgevär, eller måste man använda armborst? blink.gif

Jag har som riktmärke att inte skriva inlägg efter kl 10 på kvällen för jag märker att kvaliteten sjunker. Det borde fler ha som princip för ovanstående var det vírrigaste jag läst på ett bra tag.
herkules
idag börjar den - jakten på lokatten.
vidrigt men sant sad.gif
Aqvakul
I Kalix så har samebyn utlovat en jaktpremie på fem tusen kronor för den som dräper en lokatt. thumbdown.gif
pejori
ranting.gif ranting.gif ranting.gif MORR!!!
herkules
CITAT (Aqvakul @ 01-03-2010, 11:18) *
I Kalix så har samebyn utlovat en jaktpremie på fem tusen kronor för den som dräper en lokatt. thumbdown.gif

samer delar tyvärr ut skottpengar på allt som hotar renen. off the record sas :/
Freyas
CITAT (tommot123 @ 27-02-2010, 22:55) *
Så jägare behöver en kraftig utbildning om de ska göra vargens och lodjurens jobb när rovdjuren är utrotade!
Tommy!

Oavsett utbildning - hur lång som helst, hur ingående som helst - kan jägarna aldrig ALDRIG lyckas med sådan selektion som naturen själv! Punkt slut.

Ibland tror jag att människan tror sig vara en gud...
"men då flyger hon såsom Ikaros" ...

... i dagarna har naturen åter påmint henne om att naturen är - och kommer alltid att vara -
starkare och mäktigare än människan ...

... är det därför människan måste ta bössan i handen, tro?
Måste hon ständigt återskapa sin illusion om sin inbillade allmäktighet?
Gossen Ruda
Selektionen i naturen funkar även om man skjuter av en del av djuren så där är det inget problem, bara man inte gör en selektiv avskjutning. Ett tag sköt man av mest älgtjurar och sparade korna för att få god återväxt men då blev det plötsligt för lite tjurar. Man skall skjuta av rätt över. Vill man verkligen skada ett bestånd skall man exempelvis mata under svåra vintrar, då överlever även de sämsta exemplaren och kan föra sina dåliga gener vidare.

Jag funderar bara varför ni jakthatare håller igång. Är det jakten öht, eller att man skjuter av dessa gulliga lodjur och vargar? Det finns ingen djurart i Sverige som INTE klarar av ett visst jakttryck utom de som är fridlysta.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 08:27) *
Jag funderar bara varför ni jakthatare håller igång. Är det jakten öht, eller att man skjuter av dessa gulliga lodjur och vargar? Det finns ingen djurart i Sverige som INTE klarar av ett visst jakttryck utom de som är fridlysta.

varför måste man skjuta vilda djur om de inte är sjuka eller skadade? hata är lite för starkt ord kan jag tycka, jag hatar inte ens kokt fisk fastän det är döäckligt.
det är bra att hålla igång - man ska stå på tå.
hela tiden.
Orkidétjuven
Jag hatar inte jakt där man jagar för att äta, men där man blandar sig in för att skjuta för att "kontrollera" naturen tycker jag är fel.

Så jakt på rovdjur som varg och lo, fågelarter av måsar, skarv, kråkfåglar och sånt som vi normalt sätt inte äter tycker jag är sjukt!

Skjut bara av sådant som snarare hotar våran biologiska mångfald som introducerade djurarter amerikansk mink eller mårdhund.
Många jägare och dess likar planterar dessutom ut tusentals andfåglar och hönsfåglar årligen för jakt utan minst fundering på att korsningar mellan utplanterande och vilda bestånd kan leda till att genetiska anpassningar till lokala miljöförhållanden försämras eller går helt förlorade. Är dessutom om mängden utsatt material är av en sådan omfattning att det naturliga beståndet betydligt minskar i storlek eller helt försvinner genom konkurrens kan detta leda till förlust av genetisk variation.

Den införda nordamerikanska bäckrödingen (Salvelinus fontinalis), med minst 400 självreproducerande populationer i landet, har i vissa vatten- drag konkurrerat ut naturligt förekommande öring. Det är sånt som ska bort.
Vi har kräftpest bara för att folk har introducerat signalkräfta som har kraftigt ökat spridningen av kräftpest och utrotat många bestånd av flodkräfta.

Det är i flesta fall jägare som är direkt ansvariga för att naturens balans rubbas.
Jägare introducerade hjort, getter och vildsvin för att jaga på Nya zeeland och nu har de tagit över och ställer otroligt mycket skada och det är bara en av många länder!

Människan har ett behov att hela tiden behöva "kontrollera" saker. Sluta upp med det och låt naturen vara! Moder natur sköter sina egna angelägenheter bäst!

Så därför tycker jag illa om jägare! Bara visa sig på bild flinandes med ett huvud av en älg är vidrig och man visar ingen respekt för andra levande varelser!
(Alla är dock inte skitstövlar!)
pejori
Selektionen i naturen funkar även om man skjuter av en del av djuren så där är det inget problem, bara man inte gör en selektiv avskjutning. Ett tag sköt man av mest älgtjurar och sparade korna för att få god återväxt men då blev det plötsligt för lite tjurar. Man skall skjuta av rätt över. Vill man verkligen skada ett bestånd skall man exempelvis mata under svåra vintrar, då överlever även de sämsta exemplaren och kan föra sina dåliga gener vidare.

för mej är det jakten på djur som står på gränsen, jag reagerar på.
Älg och hjort jakt är en sak.
Vildsvin lika så.
Men Varg och lodjur bör få växa till och breda ut sig bättre, innan jägarna leker Rambo i skogarna med dom.
Gossen Ruda
Som jag ser det måste vi jaga både bytesdjur och jägare eftersom vi är inne och skjuter de första, främst älg och rådjur. Hade vi inte gjort det skulle det nog bli ganska svårt att leva i detta landet, jag har faktiskt ställt en fråga till Naturvårdsverket hur stort ett oreglerat bestånd skulle bli. Eftersom vi skjuter av bytesdjuren måste vi också skjuta av rovdjuren för att inte balansen skall rubbas för mycket. Sen kan man diskutera storleken och utförandet.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 10:57) *
Som jag ser det måste vi jaga både bytesdjur och jägare eftersom vi är inne och skjuter de första, främst älg och rådjur. Hade vi inte gjort det skulle det nog bli ganska svårt att leva i detta landet, jag har faktiskt ställt en fråga till Naturvårdsverket hur stort ett oreglerat bestånd skulle bli. Eftersom vi skjuter av bytesdjuren måste vi också skjuta av rovdjuren för att inte balansen skall rubbas för mycket. Sen kan man diskutera storleken och utförandet.

Det ligger ju något i det förståss. g.gif
herkules

eller så kan rovdjuren få ta det de behöver först så behöver det inte bli det här skjutandet som hålls på med helt i onödan.
Aqvakul

Bara tanken att skjuta sådana extremt vackra djur får det att vända sig i magen på mig...
gnon49

Balansen sköter naturen om. Inget som jägare kan göra. Bara en förevändning för att få jaga. Tänk om jägarna ändå kunde vara ärliga och säga att vi gillar att döda rovdjur. Alla vet ju att det är så. Balansen mellan bytesdjur o rovdjur är så raffinerad att jägarnas avskjutning är rena stenåldersmetoderna. Varför inte utrusta jägarna med en påk istället för gevär vid jakten. Ughh.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 02-03-2010, 11:36) *

Bara tanken att skjuta sådana extremt vackra djur får det att vända sig i magen på mig...

fina vackra lokatterna!
wub.gif

gör sig väl fint som krage eller mössa?
iaf om vi ska ha dessa vintrar fortsättningsvis ...

och ja, jag är ironisk.
tommot123

Tror inte riktigt på det här med rovdjursjakt! Människan har ställt till det på många ställen! Så försvinner många av rovdjuren PGA av tjuvskytte! För några år sedan massakrerades ett lodjur med unge av snöskotrar! Det blir man glad av att läsa! Man måste acceptera Rovdjur!
Tänk om människan vore konsekvent! Nu blir det ju bara ett löjets skimmer över rovdjursjakten!
Det bästa vore ju om människan höll sig från skogarna! Naturen sköter sig bäst själv och så slapp man se de här fula skövlingarna!
Förstör dessutom alla svampställen!
15-20 av mina kantarellställen är nu nedhuggna! Man blir så glad!
Jakten är väl snart över nu! Är säkert 100 000 jägare ute nu!!!!!
Tommy!
sparvuggla
CITAT (Freyas @ 02-03-2010, 06:00) *
Oavsett utbildning - hur lång som helst, hur ingående som helst - kan jägarna aldrig ALDRIG lyckas med sådan selektion som naturen själv! Punkt slut.

Ibland tror jag att människan tror sig vara en gud...
"men då flyger hon såsom Ikaros" ...

... i dagarna har naturen åter påmint henne om att naturen är - och kommer alltid att vara -
starkare och mäktigare än människan ...

... är det därför människan måste ta bössan i handen, tro?
Måste hon ständigt återskapa sin illusion om sin inbillade allmäktighet?

Det finns bara 2-3 % jägare, och hur många av dom är aktiva?
Det är synd att en så liten grupp kan förstöra så mycket i naturen.

CITAT (pejori @ 02-03-2010, 10:27) *
för mej är det jakten på djur som står på gränsen, jag reagerar på.
Älg och hjort jakt är en sak.
Vildsvin lika så.
Men Varg och lodjur bör få växa till och breda ut sig bättre, innan jägarna leker Rambo i skogarna med dom.

Jag spyr när jag ser såna här bilder. (bilden av flinande jägare hållandes en blodig älghuvud) Och dom som ställer upp borde undersöka skallen.
pejori
Håller med om bilden.
Självgoda dj***ar som ska visa upp sina trofeér
Gossen Ruda
Det är lite tråkigt med alla generaliseringar. Ett fåtal jägare beter sig dumt och genast går drevet mot ALLA jägare. Ibland undrar jag om hjärnan är inkopplad när en del skriver här. En del hundägare skiter i var hundarna skiter och plockar inte upp, skall man förbjuda alla hundar därför? Snacket om att naturen sköter sig bäst själv skulle möjligen fungera om det inte fanns människor i landet. Jag har fått sätta upp ett 2-meters staket runt sommarstugan för att få ha trädgården ifred och jag är inte ensam om det. En ohämmad älgstam skulle effektivt slå undan benen för en av Sveriges viktigaste exportindustrier, skogsindustrin. Landet skulle gå back utan den, vart skulle ni flytta då? För att inte tala om hur många människor som skulle dödas i älgkrockar. Att lägga esteska synpunkter på djuren som att lodjur är söta är helt fel. Rådjurskid är också söta men är lon fortfarande söt med rådjursblod i ansiktet?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 16:18) *
Det är lite tråkigt med alla generaliseringar. Ett fåtal jägare beter sig dumt och genast går drevet mot ALLA jägare. Ibland undrar jag om hjärnan är inkopplad när en del skriver här. En del hundägare skiter i var hundarna skiter och plockar inte upp, skall man förbjuda alla hundar därför? Snacket om att naturen sköter sig bäst själv skulle möjligen fungera om det inte fanns människor i landet. Jag har fått sätta upp ett 2-meters staket runt sommarstugan för att få ha trädgården ifred och jag är inte ensam om det. En ohämmad älgstam skulle effektivt slå undan benen för en av Sveriges viktigaste exportindustrier, skogsindustrin. Landet skulle gå back utan den, vart skulle ni flytta då? För att inte tala om hur många människor som skulle dödas i älgkrockar. Att lägga esteska synpunkter på djuren som att lodjur är söta är helt fel. Rådjurskid är också söta men är lon fortfarande söt med rådjursblod i ansiktet?

du läser ju inte vad folk skriver.
låt rovdjuren göra sitt och blir det något över så kan väl jägare ta det. förmodligen behöver du inte bekymra dig och inte skogsindustrin heller. lodjur med rådjursblod i ansiktet är iaf naturligt, idag behöver vi inte jaga alltså är jägare ganska onaturliga. sött eller inte har inte med saken att göra.
inte hundskit heller.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 16:18) *

I en diskusion är generaliseringar nästan ett nödvändigt ont, för att just få till en diskusion.
Ska man i varje inlägg, skriva in alla undantagen, blir diskusionen meningslös.
Har man sunt förnuft så inser man att undantag finns, utan att man behöver påpeka det hela tiden.
Inga undantag som inte bekräftar regeln heter det väl.

Sedan är det åtminstonde i min värld, trevligare att se ett lodjur med rådjursblod i ansiktet, än att se en flinande jägare med avhugget älghuvud i handen.
I alla fall, mer naturligt.
Gossen Ruda
Om jag inte läser vad andra skriver så är jag definitivt inte den ende, däremot försöker jag inte blunda och förbigå fakta som inte stämmer överens med min uppfattning.
pejori
Frågan är väl mer, vilken fakta man ska ta till sig?
Jägarnas, eller jaktmotståndarnas?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 17:44) *
Om jag inte läser vad andra skriver så är jag definitivt inte den ende, däremot försöker jag inte blunda och förbigå fakta som inte stämmer överens med min uppfattning.

det är få som förbigår fakta och det är få som blundar vad det gäller rovdjurens vara eller bli en vara. tänk om vi skulle prova att låta rovdjuren sköta viltvården med en liten hjälp av jägare istället för som det är nu, döda allt som kan sabba för jägare, skogsbönder, skogsägare och samer?
Gossen Ruda
Är det bilderna av troféerna som upprör? Människan har i alla tider och i alla kulturer haft ett behov av att visa upp hur duktig man är. Guldstjärnor i tandläkarboken, krympta huvuden hos amazonas indianer, indianernas örnfjäderprydda huvudbonader, OS-medaljer, militära ordnar, "Best in show" för hunduppfödare(en i sanning märklig sysselsättning), pris för största pumpan, simborgarmärken, osv, osv. Där platsar en trofé in som handen i handsken. Allt levande skall dö, för älgen kvittar det om h*n dör av ålder, en kula, en vargflock, en bil eller ett tåg, eller något annat. En kula är nog oftast det mest humana, om man nu kan säga så om ett djur. Om man hugger av huvudet och monterar upp det som väggprydnad efteråt har ingen betydelse för älgen. Inte för att jag skulle kunna komma på tanken att ha ett malätet älghuvud som glodde på mig från en vägg men vi är alla olika. Brorsan har ett monterat rävskelett nånstans, möjligen har det fått respass nu. Fast han har inte skjutit räven, det var jag som hittade en död räv ovanför sommarstugan för många år sen och han monterade det i samband med att han gick en kurs i osteologi(?) på naturhistoriska muséet. Det är också en trofé.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2010, 20:35) *
Är det bilderna av troféerna som upprör?

för mig är det dödandet, det onödiga dödandet som är mest stötande, även om jag så klart inte tycker om att se när det står 20-talet flinande karlar och dreglar över en sönderskjuten vargtik.
gnon49
Trofeer av djur är lika ute som tjock-tv. I dagens upplysta värld är just trofeer det ultimata beviset för att man
lever i en värld som försvann när Brittiska imperiet brakade ihop. En modern trofe att häng upp på väggen får man med kameran. Ett lodjur är faktiskt vackert även med ett rådjur i käkarna. Ett lodjur under skosulan är däremot beklämmande pinsamt.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 02-03-2010, 21:01) *
Trofeer av djur är lika ute som tjock-tv. I dagens upplysta värld är just trofeer det ultimata beviset för att man
lever i en värld som försvann när Brittiska imperiet brakade ihop. En modern trofe att häng upp på väggen får man med kameran. Ett lodjur är faktiskt vackert även med ett rådjur i käkarna. Ett lodjur under skosulan är däremot beklämmande pinsamt.

tummenupp.gif bravo.gif
Orkidétjuven
Bristen på respekt som upprör.
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 02-03-2010, 21:01) *
lever i en värld som försvann när Brittiska imperiet brakade ihop. En modern trofe att häng upp på väggen får man med kameran.

Inte i alla kretsar, lika lite som att jag slänger ut min tjock-tv bara för att den är omodern. Så länge den funkar så... Jag är inte för troféjakt men jag försöker bara förstå och förklara varför det förekommer.

Beträffande älgjakten så har den en stor betydelse, särskilt ekonomiskt. Säg att man skjuter 100 000 djur. Sen vet jag inte hur mycket kött man kan ta vara på men en ko väger upp till 450 kg och en tjur det dubbla. Med tanke på att man skjuter mest tjurar så räknar jag lite högt med 500 kg, tror avskjutningen dessutom är över 100 000. Det gör 50 miljoner kg. Vad kostar ett kg älgkött? 100 kr? Då är vi uppe i 5 miljarder kr, och i den storleksklassen är vi. Där har inte vargen en chans att hänga med. Sen tillkommer rådjursköttet.

Tillägg: Jag har kanske räknat för högt men vi är iaf uppe i miljardbelopp. Varje år.
Mentha-Arvensis
Rovdjur jagar för att överleva.
Mäniskan i första hand för späning och prestige.

(Kolla! Klockan är inte 10 än. biggrin.gif)
Gossen Ruda
Många jägare, kanske de flesta, jagar för att fylla kylskåpet och frysboxen. Inget annat även om de inte sitter på passet och gråter.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2010, 08:06) *
Många jägare, kanske de flesta, jagar för att fylla kylskåpet och frysboxen. Inget annat även om de inte sitter på passet och gråter.

ja och det behövs ju inte idag - fylla frysen med det man dödat själv.
sen att döda rovdjur för att kunna fylla sin egen frys är ganska egoistiskt eller hur?
jag tänker att det är ganska enkelt att gå till ica och handla för att få mat på bordet.
naturupplevelse visst men de kan väl sitta där på en pall i skogen utan bössa och bara njuta?
herkules
jakten på lokatt började i måndags - 209 katter ska dödas, idag (dag 3 av jakten) är 51 st dödade.
det går fort när man har roligt.
tommot123
CITAT (herkules @ 03-03-2010, 08:32) *
jakten på lokatt började i måndags - 209 katter ska dödas, idag (dag 3 av jakten) är 51 st dödade.
det går fort när man har roligt.

Vilket som! så är det svårt att försvara lodjurs och vargjakten! Vore kul om vargen och lo fick sköta viltvården så är jag helt säker på att balansen vore återställd bland bytesdjuren! Hela Norrland borde vara en nationalpark med väldigt strikta regler! Någon mer som håller med? Alla utom samerna som skulle få en betydligt högre kvalite' på renarna så tror jag dessutom inte rovdjuren skulle flytta ner och skrämma skiten ur machogänget i skogen!!!!!
Undersökningar visar får som rivs är oftast av tamhundar som dessutom river betydligt värre än vargen! Så är det här med att vargen råkar ta en jakthund då ylar jägarna värre än vargarna!
Tommy!
tommot123

Tror inte att alla är jakthatare här men jakt går ju att bedriva utan att skjuta rovdjur! Finns ju även skjutbanor och lerduvor!
Varför åker inte man ut till koberg och skjuter dovhjort där skulle det behövas många vargflockar!

Förresten varför jagar man räv som är helt harmlös! Tänker på hur mycket sork de tar! På våren har jag en promenadväg där man kan se när rävarna lär sina ungar att jaga! Mycket trevligt!
Tommy!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon