Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
herkules
CITAT (*Stintan* @ 05-04-2010, 20:06) *
Tror knappast att det skulle förbättras heller.

den sk välfärden skulle förmodligen inte förändras men vi skulle ju iaf bli av med något som inte hör hemma i ett modernt samhälle - att man kan födas som någon slags kunglighet.
Motti
Finns många adliga som får jobba och försörja sig precis som alla andra !jag känner ett antal som är mycket vanliga och trevliga.att man föds adlig inebär inte att man föds med pengar nu för tiden.
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 20:15) *
Om jag kan min historia så har vi inte haft krig sedan Karl den tolftes tid.När Jean Batist Bernadott tog över tronen så var krigen slut här och han som stog på tur att ta över den svenska tronen var sinessjuk därför bestämdes det att vi skulle hitta en kung utanför Sverige som inte var inavlad.Sen kan man väl säga att vilka gammla kungar har inte fört krig ?Napoleon var väl en riktig krigsherre som var överallt och skulle erövra !

Nog har vi varit i krig sedan Karl XII fick en knapp i skallen. Vi har ju krigat mot självaste Napoleon!
Motti
Ha vi ?
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 20:44) *
Ha vi ?

Jodå, och det har varit en mängd andra småkrig sedan Karl XII dog

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_krig
malarmaster
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 20:09) *
Om de konservativa ficka bestämma i Sverige under 1900-talet, skulle Sverige ha liknat "arabvärlden". Men en arbetarrörelse med krav på försäkringar, en kvinnorörelse med krav på rösträtt och liknande tillät inte att Sverige skulle gå i den banan som "arabvärlden" har vandrat.

brukar inte lägga mig i politiska diskussioner men jag tror att sverige skulle följt samma bana som övriga västvärlden hursomhelst o så stora skillnader är det inte inom jämförbara länder i europa.skulle vi däremot följt "arbetarrörelsen a la östeuropa " hade vi nog inte haft det så fett. Ulf
Piccante
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 20:44) *
Ha vi ?

J-B Bernadotte själv var general i Napoleons arme och härjade i Europa så nog var han krigisk. Sista officiella kriget om vi inte räknar insatser i Afghanistan mm var väl i början av 1800-talet när Ryssland försökte invadera Sverige.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 05-04-2010, 20:48) *
J-B Bernadotte själv var general i Napoleons arme och härjade i Europa så nog var han krigisk. Sista officiella kriget om vi inte räknar insatser i Afghanistan mm var väl i början av 1800-talet när Ryssland försökte invadera Sverige.

Nope, sista kriget var när vi tog Norge. Sedan kan man som sagt diskutera om våra insatser i Kongo under 60-talet är att räkna som krigsföring.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 05-04-2010, 20:48) *
Sista officiella kriget om vi inte räknar insatser i Afghanistan mm var väl i början av 1800-talet när Ryssland försökte invadera Sverige.

Något senare - Svenska trupper under Bernadotte deltog i slaget vid Leipzig 1813. Sedan Napoleon besegrats, och Bernadotte anklagats för att ha sparat på de svenska trupperna, marscherade han 1814 mot Danmark och avkrävde Norge för Sveriges räkning. (Sista insatsen på svensk mark var mycket riktigt 1809 i Västerbotten, i slutskedet av kriget mot Ryssland, då vi miste Finland.)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2010, 20:53) *
Något senare - Svenska trupper under Bernadotte deltog i slaget vid Leipzig 1813. Sedan Napoleon besegrats, och Bernadotte anklagats för att ha sparat på de svenska trupperna, marscherade han 1814 mot Danmark och avkrävde Norge för Sveriges räkning. (Sista insatsen på svensk mark var mycket riktigt 1809 i Västerbotten, i slutskedet av kriget mot Ryssland, då vi miste Finland.)

Norge hörde ju till Danmark så det är väll korrekt, men man var ju på norsk mark och krigade 1814
Motti
Men vi har inte varit ett krigförande land sedan Karl den 12:e och vi var aldrig i krig med Frankrike under Napoleons tid,däremot ingick vi en koalition med Österike Ryssland England Neapel mot Napoleon.
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 20:59) *
Men vi har inte varit ett krigförande land sedan Karl den 12:e och vi var aldrig i krig med Frankrike under Napoleons tid,däremot ingick vi en koalition med Österike Ryssland England Neapel mot Napoleon.

Vad är skillnaden, att vi hade bundsförvanter? Det har man nästan alltid i krig
vitavargen
CITAT (malarmaster @ 05-04-2010, 20:46) *
brukar inte lägga mig i politiska diskussioner men jag tror att sverige skulle följt samma bana som övriga västvärlden hursomhelst o så stora skillnader är det inte inom jämförbara länder i europa....

Vad är det som säger dig att Sverige skulle gått samma bana som i Övriga Eoropa, även om arbetarrörelsen inte funnits? Kom gärna med belägg.

Vad är det som säger dig att en konservativ rörelse som motsat sig arbetarnas rättigheter som kvinnornas rättigheter skulle ha lett Sverige till ett land med sociala försäkringar och kvinnors rösträtt och liknande?
Kom gärna med belägg. Länka till nån sajt eller liknande.
Motti
Ja men det är väl en himmla skillnad att förklara krig mot en hel nation än att jobba som legosoldat !det fanns massor av friviliga svenskar i Spanska inbördeskriget också som åkte dit på eget bevåg inte genom regeringen.
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 21:04) *
Ja men det är väl en himmla skillnad att förklara krig mot en hel nation än att jobba som legosoldat !det fanns massor av friviliga svenskar i Spanska inbördeskriget också som åkte dit på eget bevåg inte genom regeringen.

Menar du att det var frivilliga legosoldater som krigade mot Napoleons Frankrike?
Motti
Vad jag läst i historieböckerna så förekom det där också och har så gjort i alla tider,för fattigt folk var det ett sätt att överleva och tjäna några kronor,det finns ju än i Främlingslegionen fast i dag tjänar de så mycket mer.
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 21:12) *
Vad jag läst i historieböckerna så förekom det där också och har så gjort i alla tider,för fattigt folk var det ett sätt att överleva och tjäna några kronor,det finns ju än i Främlingslegionen fast i dag tjänar de så mycket mer.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, så vitt jag vet var Sveriges del i Napoleonkrigen helt vanliga krig styrda av kungen eller regeringen eller hur det nu fungerade i början på 1800-talet
Piccante

Karl XII dog ju 1718 och vi invaderades av ryssar på 1800-talet. Sedan hotade vi iaf Norge militärt vid unionsupplösningen. Kungahuset hade även en tvivelaktig inställning till nazityskland under andra världskriget.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 05-04-2010, 21:18) *
Kungahuset hade även en tvivelaktig inställning till nazityskland under andra världskriget.

Vilket också en stor del av Sveriges politiker, intellektuella, inflytelserika samt vanligt folk hade. Men det tystades ner rejält efter Tysklands förlust.
vitavargen
CITAT (Markus_H @ 05-04-2010, 21:18) *
... Kungahuset hade även en tvivelaktig inställning till nazityskland under andra världskriget.

Det finns en sekvens hos SVT, där dåvarande kung reser sig(för att visa respekt) när nazisternas melodi spelas i Riksdagen.
Aqvakul

En liten korrigering, Motti: Sverige förde flera krig under perioden 1718 - 1814 - de flesta mot Ryssland men även mot Frankrike, Danmark och Preussen - och oftast med mindre lyckat resultat. Särskilt 1808-1809års krig innebar många sårade och dödade soldater och civila. Och här handlade det absolut inte om värvade trupper utan om indelta svenska och finska soldater, typ Mobergs Rasken.
Motti
Men Sverige förde inte krig imot Frankrike under Napoleons tid !det var väl det som påstogs innan här ?
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 21:27) *
Men Sverige förde inte krig imot Frankrike under Napoleons tid !det var väl det som påstogs innan här ?

Ja, det har jag påstått och det står jag fast vid
malarmaster
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 21:04) *
Vad är det som säger dig att Sverige skulle gått samma bana som i Övriga Eoropa, även om arbetarrörelsen inte funnits? Kom gärna med belägg.

Vad är det som säger dig att en konservativ rörelse som motsat sig arbetarnas rättigheter som kvinnornas rättigheter skulle ha lett Sverige till ett land med sociala försäkringar och kvinnors rösträtt och liknande?
Kom gärna med belägg. Länka till nån sajt eller liknande.

arbetarrörelser finns i hela europa o har funnits där lika länge som i sverige.har inte påstått att sverige skulle gått samma bana om vi haft en högerdiktatur,men det har vi ju aldrig haft, eller?ett demokratiskt land följer alltid omvärlden o tar till sig ideer utifrån som sedan utvecklas inom egna landet.Du skulle nog sätta dig ner o läsa brittisk politisk historia,ett av europas mest konservativa länder men bland de första med kvinnlig rösträtt o andra sociala reformer.Det är inte bara vänsterrörelser som driver sociala frågor utan det sysslar faktiskt de flesta partier med oavsett århundrade. Jag kommer inte att besvara ytterligare inlägg i denna fråga då jag anser det vara fel forum för politik men jag möter dej gärna i en politisk debatt öga mot öga Ulf
Motti
Nu har jag slagit upp Bra böckers lexikon och där står inget om att Frankrike låg i krig med Sverige under Napoleons tid.Vad jag vet är att vi hade en hord med svenska adelsmän som umgicks i Napoleons hov och en del av dom tog hit Bernadott för att han skulle bli ny Kung i Sverige.Igentligen vet jag mer om Bernadotts gemål Dessire Clary som också blev vår nya drottning då.
Aqvakul
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 21:27) *

Jo, vi var i krig med Frankrike under båda Napoleonkrigen 1805-1810 och 1813-1814. Men det var bara i två slag i Tyskland 1813, som vi deltog aktivt i strid. Men även kriget mot Ryssland 1808-1809 var ett direkt resultat av att vi var i krig med Napoleon. Eftersom i princip alla länder utom Storbritannien tvingats till fred av Napoleon, så kom ingen till vår hjälp när tsaren anföll Finland.
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 21:33) *
Nu har jag slagit upp Bra böckers lexikon och där står inget om att Frankrike låg i krig med Sverige under Napoleons tid.Vad jag vet är att vi hade en hord med svenska adelsmän som umgicks i Napoleons hov och en del av dom tog hit Bernadott för att han skulle bli ny Kung i Sverige.Igentligen vet jag mer om Bernadotts gemål Dessire Clary som också blev vår nya drottning då.

Slå upp "svensk-franska kriget 1805-1810" och jämför det med när Napoleon regerade.
Motti
Jo men då krigade vi väl aldrig med Napolion !då satt han väl landsförvisad.Slaget vid Waterloo 1815 !var vi med då menar ni ?
vitavargen
CITAT (malarmaster @ 05-04-2010, 21:29) *
...Det är inte bara vänsterrörelser som driver sociala frågor utan det sysslar faktiskt de flesta partier med oavsett århundrade. ...

Detta stämmer inte.

Moderaterna(som varit det främsta konservativa partiet) har motsatt sig både rätten till fackliga organisationer, försäkringar, kvinnorösträtt och lite annat också.

Vill du ha belägg för dessa som jag säger? smile.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 21:38) *
Jo men då krigade vi väl aldrig med Napolion !då satt han väl landsförvisad.Slaget vid Waterloo 1815 !var vi med då menar ni ?

Han var landsförvisad i hundra dagar 1814. De kriga som Sverige deltog i var före det
Piccante

Sverige var ju direkt inblandat i de sekundära krig som uppstod i samband med Napoleonkriget då Sverige inte var neutralt utan tog ställning mot. Kolla på länken svenska krig som Huggorm lade in tidigare eller läs här Napoleonkrigen
Aqvakul

Snälla Motti, läs en gång till vad jag skrivit.... flirting.gif

Napoleons landsförvisning till Elba skedde efter slaget vid Leipzig, där svenska trupper deltog. Sverige deltog inte i den slutliga uppgörelsen vid Waterloo, då Napoleon återvänt till Frankrike.
Motti
Ja till Sant Helena där han dog senare.Är nog för trött i kväll för att diskutera det här :)orkar inte tänka just nu.Får väl plugga på då det här med årtal är inte min starka sid confused.gif .
Piccante
Om man läser om JB Bernadotte på wikipedia så var han inte bara kung utan även överbefälhavare och genom en uppgörelse med Ryssland skulle Sverige aktivt anfalla Frankrike och hjälpa ryssarna i utbyte mot att tsaren inte invände mot att svenskarna annekterar Norge.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 05-04-2010, 21:56) *
Om man läser om JB Bernadotte på wikipedia så var han inte bara kung utan även överbefälhavare och genom en uppgörelse med Ryssland skulle Sverige aktivt anfalla Frankrike och hjälpa ryssarna i utbyte mot att tsaren inte invände mot att svenskarna annekterar Norge.

Politiken är sig lik...
malarmaster
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 21:39) *
Detta stämmer inte.

Moderaterna(som varit det främsta konservativa partiet) har motsatt sig både rätten till fackliga organisationer, försäkringar, kvinnorösträtt och lite annat också.

Vill du ha belägg för dessa som jag säger? smile.gif

Även de har i alla tider drivit sociala frågor men deras syn på hur samhället ska se ut skiljer sig givetvis från en motsatt syn. det är därför vi har olika partier som graderar o värderar dessa frågor olika och partierna är ju väljarna. det finns o har alltid funnits olika synsätt på saker o ting,kanske dags att acceptera detta? Jag behöver inga belägg, historia o politik är mina intressen,har läst hyllmetrar o dessutom är jag så pass gammal så jag upplevt svensk politik i femtio år . Ulf
Motti
borgeliga vill ha marknadsekonomi vänstern vill ha planekonomi !
Piccante
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 22:00) *

Om du med "vänster" avser alla till vänster om KPML® så stämmer det väl möjligen men inget etablerat parti driver väl planekonomi idag? Sossarna vill iaf ha markandsekonomi.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 05-04-2010, 22:13) *
Om du med "vänster" avser alla till vänster om KPML® så stämmer det väl möjligen men inget etablerat parti driver väl planekonomi idag? Sossarna vill iaf ha markandsekonomi.

Vad hjälper det när dom är beroende av vänsterns stöd?
vitavargen
CITAT (Motti @ 05-04-2010, 22:00) *

Den ordningen som du nämner hör till ett hundra år sen.

Idag är det högern som vill ha planekonomi. Titta på 2009:s alla länder ifrån Island till USA, alla ville tillbaka till planekonomin (eller åtminstone inför planekonomiska lösningar)för att rädda markandens stora kris smile.gif
gnon49
CITAT (malarmaster @ 05-04-2010, 21:57) *
Även de har i alla tider drivit sociala frågor men deras syn på hur samhället ska se ut skiljer sig givetvis från en motsatt syn. det är därför vi har olika partier som graderar o värderar dessa frågor olika och partierna är ju väljarna. det finns o har alltid funnits olika synsätt på saker o ting,kanske dags att acceptera detta? Ulf

Var inte den stora utvandringen till Usa från Europa en bidragande orsak till att sociala reformer kom på tapeten? Amerika var ju frihetens paradis och Europa tappades på duglig arbetskraft. När sociala reformer infördes så avstannade utvandringen i stort, även om Usa fortfarande är landet många helst vill utvandra till.
Oavsett regeringar så måste man följa omvärlden och dess framsteg. Annars stannar utvecklingen och vi får ekonomier a,la forna östeuropa med fattigdom o ofrihet som följd.
Aqvakul
legion6 brukar starta kontroversiella trådar, som han själv sen knappast deltar i.

Detta är nog ett av hans mer lyckade experiment. Tråden är mer vildvuxen än mitt skägg var i början på 70-talet. Humöret är iaf gott hos deltagarna, så vi får väl unna TS ett litet skratt också.
*Stintan*
Handlar inte tråden om kungahuset unsure.gif

De e ju fan att det ska behöva diskuteras partipolitik i snart sagt varenda intressant tråd.
vitavargen
CITAT (malarmaster @ 05-04-2010, 21:57) *
Även de har i alla tider drivit sociala frågor men deras syn på hur samhället ska se ut skiljer sig givetvis från en motsatt syn. det är därför vi har olika partier som graderar o värderar dessa frågor olika och partierna är ju väljarna. det finns o har alltid funnits olika synsätt på saker o ting,kanske dags att acceptera detta? Jag behöver inga belägg, historia o politik är mina intressen,har läst hyllmetrar o dessutom är jag så pass gammal så jag upplevt svensk politik i femtio år . Ulf

Det kanske går att kalla motstånd mot kvinnorörelsen för en social reform( fast baklänges). Det kanske går att kalla motståndet mot fackliga organisationer(trots att arbetsköparna varit själva organiserade) för sociala reformer. Vem vet, inte jag smile.gif
gnon49
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 22:20) *
Den ordningen som du nämner hör till ett hundra år sen.

Idag är det högern som vill ha planekonomi. Titta på 2009:s alla länder ifrån Island till USA, alla ville tillbaka till planekonomin (eller åtminstone inför planekonomiska lösningar)för att rädda markandens stora kris smile.gif

Planekonomin dog o begravdes för länge sedan. Den orsakade bara elände. Marknadsekonomi under ordnade former är den som visat sig bäst för vårt välstånd. Planekonomi kan bara en enpartistat använda sig av och dom är på utrotande får vi hoppas.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 05-04-2010, 22:29) *
Handlar inte tråden om kungahuset unsure.gif

De e ju fan att det ska behöva diskuteras partipolitik i snart sagt varenda intressant tråd.

Jag håller med, men frågan är ju så tätt förbunden med politiken att det är svårt att undgå
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-04-2010, 22:31) *
Jag håller med, men frågan är ju så tätt förbunden med politiken att det är svårt att undgå

Men det ältas ju precis samma sak av en viss person i alla trådar vederbörande deltar i oavsett trådens ämne. Trådarna förstörs ju!
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 05-04-2010, 22:37) *
Men det ältas ju precis samma sak av en viss person i alla trådar vederbörande deltar i oavsett trådens ämne. Trådarna förstörs ju!

Menar du mig eller Vita Vargen? unsure.gif
vitavargen
CITAT (gnon49 @ 05-04-2010, 22:30) *
Planekonomin dog o begravdes för länge sedan. Den orsakade bara elände. Marknadsekonomi under ordnade former är den som visat sig bäst för vårt välstånd. Planekonomi kan bara en enpartistat använda sig av och dom är på utrotande får vi hoppas.

Vill inte säga vad jag tycker om planekonomin, men 2009:s kris var en anledning till att alla regeringar förklarade sina fulla stöd för företagen. Planer på privatiseringar avstannade. Kommer du inte ihåg det?

CITAT (Huggorm @ 05-04-2010, 22:38) *
Menar du mig eller Vita Vargen? unsure.gif

Vad sa du?
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 05-04-2010, 22:44) *
Vad sa du?

Jag sa inte till dig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon