Sidor: 1, 2, 3, 4
herkules
det Vilks gör har inget med politik att göra, han tjänar pengar och uppmärksamhet, för oss som inte intresserar oss för hans "konst" är han bara jobbigt. sen kostar han pengar också med sitt beskydd, kanske kunde någon som verkligen lever under hot fått detta beskydd istället. det ska f-n vara skattebetalare i det här landet! wink.gif
Samsara
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:15) *
Karln är bara ute efter uppmärksamhet...

Håller med dig, Aqva.
Carl

Vad varför LW gör detta är inte huvudfrågan enligt mitt sätt att se det! Alla ska ha rätten att uttrycka sin åsikt utan att bli mordhotad. Så enkelt är det!
theseraphim
CITAT (Carl @ 14-05-2010, 08:59) *
Bravo Ruda!

Den springande punkten är att man måste kunna utföra/tycka/tänka/säga/skriva osv vad man i vill i väst världen utan att väga allt på en guld våg så att man inte blir utsatt för ett ett mord hot i från någon som representerar islam. Jag visste iaf inte att hundar var orena i deras religion. I en annan religion kanske det är en myra eller en Torsk. Vem kan hålla sig update utan såra någon.

Personligen så tycker jag att man inte bör få säga vad man vill ostraffat och enligt lag får man inte göra det heller återigen så har man tex "hets mot folkgrupp". Det största hotet mot en demokrati är just demokratin ta tex Hitler som faktist inte behövde någon kupp eller liknande för att komma till makten utan det var ett val som med största sannolikhet hade godkänts även i dagens normer.
Bengalow
Läs på histiria innan du hittar på egna sanningar, teresaphim. Hitlers terror innan valet kan du inte ens tänka i dina värsta tankar! Hur kan du bara säga så? Hur gammal är du?
netha
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2010, 00:06) *
Vad är det du inte förstår?

Det var i korthet ... du säger att alla får ha sin åsikt och Aqvakul säger ...
"Knappast, men det blir lite tjatigt att upprepa argumenten för dom som ändå inte vill försöka förstå"

Det tolkade jag som att Aqvakul är trött på att alla inte tycker som han.
Ralf
CITAT (Bengalow @ 14-05-2010, 22:00) *
Läs på histiria innan du hittar på egna sanningar, teresaphim. Hitlers terror innan valet kan du inte ens tänka i dina värsta tankar! Hur kan du bara säga så? Hur gammal är du?

Kan du utveckla vilken terror innan valet du menar??
Bengalow
Fel av mig, Ralf, EFTER valet....fast han blev anklagad och fälld för högförräderi redan 1923, efter att ha försökt med en misslyckad statskupp.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 14-05-2010, 22:54) *
Fel av mig, Ralf, EFTER valet....fast han blev anklagad och fälld för högförräderi redan 1923, efter att ha försökt med en misslyckad statskupp.

Därmed faller väll din kritik av therealseraphims inlägg också, för vad finns då att klaga på?
Bengalow
Jepp....förlåt theresaphim.

Jag ber att få hänvisa till en artikel i NE om Hitlers tidigare historia, vilken jag inte läste till fullo, innan jag skrev inlägget. Min sammanfattning av den upprörde mig, och så blev det som det blev.

http://www.ne.se/lang/adolf-hitler
Huggorm
Hela hitlergrejen är ju offtopic i den här tråden om Lars Wilks, men det är ganska intressant. I dåtidens Tyskland röstade folk fram nazistpartiet eftersom dom ville ha dess politik. I dagens Sverige är samma sak på gång att hända, SD är på väg in i riksdagen. Hur skall man se på detta, är problemet med demokrati att folk har osunda åsikter eller är problemet att vår värdering av åsikter inte är relevant?
herkules
CITAT (Huggorm @ 14-05-2010, 23:29) *
Hela hitlergrejen är ju offtopic i den här tråden om Lars Wilks, men det är ganska intressant. I dåtidens Tyskland röstade folk fram nazistpartiet eftersom dom ville ha dess politik. I dagens Sverige är samma sak på gång att hända, SD är på väg in i riksdagen. Hur skall man se på detta, är problemet med demokrati att folk har osunda åsikter eller är problemet att vår värdering av åsikter inte är relevant?

godwins lag
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 14-05-2010, 23:29) *

Vad jag vill framföra med detta är att när man ger ett folk frihet att göra vad som helst, säga vad som helst, framföra vad som helst utan minsta risk för rättsliga påföljder blir inte alltid samhället bättre. SD är på frammarsch på många ställen och det skrämmer mig för oavsett hur "städade" de är så består fortfartande en stor del av kärnan av folk med högst tvivelaktigt ursprung inom ideologi. Personligen tycker jag att om man skulle ha krav på vissa punkter för att få registrera ett parti. Kan låta löjligt men flera länder inom Europa har lagar som gör det straffbart att tex förneka förintelsen visserligen tar inte detta bort nynazister men symboliskt är det viktigt att kunna straffa sådan total dumhet och ignorans.
Nu kommer nog en del på det högra synfältet anklaga mig för att vara "gammalvänster" men icke så nicke då jag även anser att de som hyllar Lenin och gänget kan vara lika farliga dem då regeringar under det styret har tagit kål på ex antal miljoner civila i rena utrotningskampanjer de med.
ryss_борис
Ja, han är dessvärre dum i huvudet. Visst, man tycker de vore bättre att ignorera honom, vilket jag antar de flesta muslimer gör. Dock finns det ALLTID några som inte gör det, det är uppenbart. Uppenbart är också att Viilks håller på som han gör enbart för att provocera, vilket är ganska korkat.

Jag är inget större fan av religion, men att hålla på som Viilks är bara löjligt. Börjar tröttna på att läsa om honom i varenda tidning. Nån hade tänt eld på hans hus idag btw.

Ja, det är idiotiskt att folk inte bara kan strunta i honom, men det finns alltid de som inte kan det, då är det ju bara korkat att hålla på och provocera dem ännu mer, och riskera sitt liv på köpet slap.gif
Huggorm
Nu har dom försökt elda upp Lars Vilks hus också, med brandbomber och bensin. Jag har hoppas verkligen dom får tag på mordbrännaren, för det är inte okej att göra så oavsett hur många provocerande teckningar som ritats.
gnon49
Ja, förr brändes böcker, nu är det hus som gäller. Allt för att strypa det fria ordet. Snart får vi nog första offret.
Man kan ju undra vart vi är på väg. Gangserligor som far Sverige runt och gör livet surt för dom otrogna.
Allt i Allah namn. Det bästa sättet att skapa motsättningar är det utan tvivel, men vad vinner dom på det. Lite spänning kanske. För dom tror väl inte att dom kan nagga demokratin i kanten genom sina brott. Det klarar inga puckon av. Får hoppas dom blir lagförda och får skaka galler en tid.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 15-05-2010, 20:27) *
Ja, förr brändes böcker, nu är det hus som gäller. Allt för att strypa det fria ordet. Snart får vi nog första offret.
Man kan ju undra vart vi är på väg. Gangserligor som far Sverige runt och gör livet surt för dom otrogna.
Allt i Allah namn. Det bästa sättet att skapa motsättningar är det utan tvivel, men vad vinner dom på det. Lite spänning kanske. För dom tror väl inte att dom kan nagga demokratin i kanten genom sina brott. Det klarar inga puckon av. Får hoppas dom blir lagförda och får skaka galler en tid.

Tveksamt om det avskräcker med lite fängelse, dom lär ju få hjältestatus att se fram emot. Effektivare då att lägga till utvisning på straffet.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 15-05-2010, 18:51) *
Nu har dom försökt elda upp Lars Vilks hus också, med brandbomber och bensin. Jag har hoppas verkligen dom får tag på mordbrännaren, för det är inte okej att göra så oavsett hur många provocerande teckningar som ritats.

Det kan jag hålla med om!

Problemet är bara att när man säger att han provocerar en liten del så sätter han igång en cirkus som drar in alla.
Han gör utställningen, några extremt religösa anfaller han. Debatten går igång ang farliga muslimer osv och när sedan samma personer försöker tutta eld på hans hus så får främlingsfientliga än mer vatten på kvarnarna och börjar basunera ut sin propaganda som i si tur retar upp än mer muslimer osv osv osv. Även den minsta regndroppe skapar vågor på de största oceanerna.
Ralf
Tycker i alla fall att dom som nu igår försökte sätta eld på Vilks kåk bevisade hur smarta dom var. Att kasta en flaska med brännbart vätska i kan vara smart, om det inte är en PET-flaska....
theseraphim
CITAT (Ralf @ 16-05-2010, 20:32) *
Tycker i alla fall att dom som nu igår försökte sätta eld på Vilks kåk bevisade hur smarta dom var. Att kasta en flaska med brännbart vätska i kan vara smart, om det inte är en PET-flaska....

Håller med dig Raffe, om man nu ska göra en Molotovcocktail så behöver man inte tänka på miljön och använda återvinningsbar plast crazy.gif
Huggorm
Jag kom just på att Lars Vilks var ganska välkänd även före rondellhundarna. Det var ju han som gjorde dom där tornen av drivved vid Kullaberg nere i Skåne. Dom tycker åtminstone jag håller mycket hög klass.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nimis
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 20:39) *
Jag kom just på att Lars Vilks var ganska välkänd även före rondellhundarna. Det var ju han som gjorde dom där tornen av drivved vid Kullaberg nere i Skåne. Dom tycker åtminstone jag håller mycket hög klass.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nimis

Dags att vakna nu? Det är ju det han är känd för.

Visst, det är ju ganska fräckt. Men hela projektet är djupt olagligt, uppfört i ett naturreservat... karln är en fullblodsanarkist/egoist...
*Stintan*
Uppmärksamhet som sagt. Ja smaken är som baken. Tycker man att det är hög klass så har man inte mycket pretantioner.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 20:42) *
Dags att vakna nu? Det är ju det han är känd för.

Visst, det är ju ganska fräckt. Men hela projektet är djupt olagligt, uppfört i ett naturreservat... karln är en fullblodsanarkist/egoist...

Varför tjatas det då om att han gjorde rondellhundgrejen för att få uppmärksamhet när han redan var känd? Nu är jag väll inte den som försvarar anarkism, men jag tror knappast att tornen har skadat naturreservatet speciellt mycket. Tvärtom finns det säkert fåglar som kunnat använda sig av dom på ett eller annat sätt.

CITAT (*Stintan* @ 17-05-2010, 20:43) *
Uppmärksamhet som sagt. Ja smaken är som baken. Tycker man att det är hög klass så har man inte mycket pretantioner.

Vad är hög klass då, att låtsas vara sinnessjuk som Anna Odell?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 20:45) *
Varför tjatas det då om att han gjorde rondellhundgrejen för att få uppmärksamhet när han redan var känd? Nu är jag väll inte den som försvarar anarkism, men jag tror knappast att tornen har skadat naturreservatet speciellt mycket. Tvärtom finns det säkert fåglar som kunnat använda sig av dom på ett eller annat sätt.

Så du tycker att man ska få bygga på annans mark om det passar en - försvarar du inte äganderätten?

Kändisskap är en färskvara, så han kände väl för en "påfyllning"...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 20:47) *
Så du tycker att man ska få bygga på annans mark om det passar en - försvarar du inte äganderätten?

Det är statens mark, och det har blivit ett mycket uppskattat utflyktsmål.
Aqvakul
Så alla får bygga på statens mark?

Är det skillnad på ägare och ägare?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 20:50) *
Så alla får bygga på statens mark?

Är det skillnad på ägare och ägare?

Det beror naturligtvis på vad man bygger. Var du lika negativ före rondellhundarna dök upp?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 21:03) *
Det beror naturligtvis på vad man bygger. Var du lika negativ före rondellhundarna dök upp?

JA, jag har alltid varot emot att han byggt olagligt i naturreservatet. Nimis kan jag dock uppskatta som ett intressant konstverk, även om det knappast hamnar på min tio i topplista...

Lars Vilks är en känd figur här i Skåne och jag har följt hans egenartade konstnärskap sen lång tid tillbaks. Min uppfattning är tyvärr att han blivit alltmer egenartad och allt mindre konstnär..

(Du är nog den förste nyliberale jag träffat som inte tillfullo ställer upp på äganderätten...)
Huggorm
Nimis består ju enbart av ihopspikad drivved, och lämnar inga som helst spår efter sig om man river det. Därför har jag viss acceptans för det. Hade det varit gjutit i betong, insprängt i berget eller liknande hade det varit en annan sak.

För övrigt är jag inte fullständigt liberal - jag är emot bland annat narkotikabruk och en del andra grejer. Jag tror det är få människor som fullständigt stöder en politisk inriktning, de flesta ligger nog och svävar på gränsen mellan flera
Ralf
Nimis som som Vilks konstverk heter skulle från början bara vara byggt med saker som han hittade. Dock hittade han inte tillräcklig med rep så det togs dit. När jag var där för några år sedan och kikade på en av "installationerna" såg jag både vinkeljärn o skruvar.

Man kanske skulle accepterat dessa grejer om dom fick brytas ner av naturen men det tillåter han inte.
Huggorm
Jag har ju ingen aning, men dom kanske använt vinkeljärnen och grejerna för att göra installationerna säkrare, det vore ju dumt om dom rasade på någon?
Aqvakul
Han har också byggt Arx där, med 150 ton sten och betong.

Observera marken är privatägd (vilket tycks göra en viss skillnad för vissa) av Gyllenstiernska Krapperupsstiftelsen.

Du är ovanligt dåligt påläst Huggorm!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2010, 21:24) *
Du är ovanligt dåligt påläst Huggorm!

Medges
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 21:29) *
Medges

Älskar att debattera med dig... wub.gif
Ralf
CITAT (Huggorm @ 17-05-2010, 21:20) *
Jag har ju ingen aning, men dom kanske använt vinkeljärnen och grejerna för att göra installationerna säkrare, det vore ju dumt om dom rasade på någon?

nja, ska man bygga med enbart naturmaterial så får man väl acceptera de begränsingar som kan komma att uppstå och bygga så att det inte rasar på någon....

För övrigt har han väl sålt andelar i konstverken och på så sätt så förhalade han rättprocesser, rättsprocesser som han anser ingår i "installationen".

Det hela påminner lite om Dan Wolgers konstverk. Nåt museum bad honom göra ett konstverk till ett utrymme där det stod två bänkar. Han snodde bänkarna, sålde dem och ställde ut kvittot på köpeskillingen för bänkarna......
Meriona
Jag hade heller ingen koll på att Wilks var stollen med skräphögen. Jösses, då ÄR han ju verkligen ett pucko!
CITAT
yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 17-05-2010, 21:35) *
Det hela påminner lite om Dan Wolgers konstverk. Nåt museum bad honom göra ett konstverk till ett utrymme där det stod två bänkar. Han snodde bänkarna, sålde dem och ställde ut kvittot på köpeskillingen för bänkarna......

rotfl.gif rotfl.gif
Bengalow
Det är nog dags att döpa om dessa slags kufar till "konstignärer". I ett tidigare samhälle, låt säga 100 år tillbaka, så hade dom spärrats in. Riktigt kloka är dom definitivt inte.....ens med modern syn på saker.
theseraphim
Alltså hur många är för att skicka Lars till Kazakstan? Rösta nu! ni som är emot och vill skicka Lars till Falklandsöarna röstar nu....
Bengalow
Så lätt blir man inte av med fis i näsan. Sänd karlen till Bagdad med en lapp runt halsen - "-Jag gillar inte Mohammed!"
gnon49
CITAT (Bengalow @ 17-05-2010, 22:20) *
Så lätt blir man inte av med fis i näsan. Sänd karlen till Bagdad med en lapp runt halsen - "-Jag gillar inte Mohammed!"

Är väl att utmana ödet. Att ha en avvikande åsikt i ett islamiskt land betyder för det mesta avrättning.
Tycker vi skall skicka hans rondellhund istället.
Gita
Visst sticker jag ut hakan nu och reaktionerna är lätta att förutse, men det är faktiskt oerhört låg nivå på flertalet inlägg i den här tråden.
Visst kan och bör man ha olika åsikter om Vilks konstnärskap men att inte fullt stödja hans rätt att fritt uttrycka vad han vill, att inte ta ställning för demokratins viktigaste grundsten, yttrandefriheten, är i mina ögon närmast brottsligt. Att som en del av er gör, sänka debatten till att handla om Vilks som person, visar bara att man inte förstått särskilt mycket.

Vill ni vekligen leva i ett samhälle fullt av rädda människor som inte törs stå för/kan framföra sin åsikt utan att riskera livet.?

Det ligger mycket i Voltaires berömda tes. " Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem" .

Läs gärna och begrunda nedanstående debattinlägg.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fran-...ten_4732679.svd

Förmodligen retar jag gallfeber på en del av er, men att inte bemöta ren dumhet är lika fegt och ynkligt som att inte stå upp för viktiga demokratiska värden!
Gita

Anma
Det finns en blogg som skrivs av två muslimska syskon. Den ena av dem, Cherin, skrev ett inlägg om detta ämne. Det är det bästa jag läst i debatten och jag håller med henne fullständigt. By the way, hon är jurist, verksam i Uppsala och använder slöja. Bara en sån sak, tänk er vilka fördomar hon får möta dagligen...

Länk till inlägget om någon är nyfiken.

För övrigt är bloggen himla bra och ofta rolig att läsa. Dessa två kämpar verkligen på ett humoristiskt sätt mot fördomarna om muslimer.
ängsvädd
Väldigt bra blogg Anma.
Carl

Voltaire kunde uttrycka sig "Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem". Denna mening är en bra sammanfattning om vad som skulle diskuteras. Bra Gita smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-05-2010, 09:11) *
Visst sticker jag ut hakan nu och reaktionerna är lätta att förutse, men det är faktiskt oerhört låg nivå på flertalet inlägg i den här tråden.
Visst kan och bör man ha olika åsikter om Vilks konstnärskap men att inte fullt stödja hans rätt att fritt uttrycka vad han vill, att inte ta ställning för demokratins viktigaste grundsten, yttrandefriheten, är i mina ögon närmast brottsligt. Att som en del av er gör, sänka debatten till att handla om Vilks som person, visar bara att man inte förstått särskilt mycket.

Vill ni vekligen leva i ett samhälle fullt av rädda människor som inte törs stå för/kan framföra sin åsikt utan att riskera livet.?

Det ligger mycket i Voltaires berömda tes. " Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem" .

Läs gärna och begrunda nedanstående debattinlägg.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fran-...ten_4732679.svd

Förmodligen retar jag gallfeber på en del av er, men att inte bemöta ren dumhet är lika fegt och ynkligt som att inte stå upp för viktiga demokratiska värden!
Gita

Så bra att du deltar och höjer nivån ett snäpp då thumbdown.gif Du tycks ha svårt med att man törs stå för sina åsikter här på forumet. För det kan väl inte vara så att dom måste överensstämma med dina för att Voltaires berömda tes ska gälla. confused.gif

Bemöter ditt inlägg enbart för att visa att jag inte är feg och ynklig.
herkules
CITAT (Gita @ 18-05-2010, 09:11) *

det räcker med att förstå att det handlar om egennytta, inte demokrati.
Gossen Ruda
Det är lite märkligt att det på lilla Odla finns så många som vet hur allt fungerar, inklusive VET vad andra människor tycker och tänker och varför de gör det de gör. Genier eller bara extremt självupptagna typer, det är frågan för dagen? biggrin.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2010, 12:07) *
Det är lite märkligt att det på lilla Odla finns så många som vet hur allt fungerar, inklusive VET vad andra människor tycker och tänker och varför de gör det de gör. Genier eller bara extremt självupptagna typer, det är frågan för dagen? biggrin.gif

Gränsen mellan idiot och geni är hårsmal men dock finns det en gräns. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon