Sidor: 1, 2, 3, 4
theseraphim
CITAT (Gita @ 18-05-2010, 09:11) *
Visst sticker jag ut hakan nu och reaktionerna är lätta att förutse, men det är faktiskt oerhört låg nivå på flertalet inlägg i den här tråden.
Visst kan och bör man ha olika åsikter om Vilks konstnärskap men att inte fullt stödja hans rätt att fritt uttrycka vad han vill, att inte ta ställning för demokratins viktigaste grundsten, yttrandefriheten, är i mina ögon närmast brottsligt. Att som en del av er gör, sänka debatten till att handla om Vilks som person, visar bara att man inte förstått särskilt mycket.

Vill ni vekligen leva i ett samhälle fullt av rädda människor som inte törs stå för/kan framföra sin åsikt utan att riskera livet.?

Det ligger mycket i Voltaires berömda tes. " Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem" .

Läs gärna och begrunda nedanstående debattinlägg.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fran-...ten_4732679.svd

Förmodligen retar jag gallfeber på en del av er, men att inte bemöta ren dumhet är lika fegt och ynkligt som att inte stå upp för viktiga demokratiska värden!
Gita

Vissa åsikter borde vara lagförbud på då det största hotet mot ett fritt samhälle är friheten själv. De flesta diktaturer har skapats ur ideologiska drömsamhällen där allt ska vara fritt osv och folket har stöttat den utvecklingen men sedan har det gått käpprätt åt fanders med friheten osv. Ta Venezuela och den något självgode H Chavez som lovade så mycket förändring för de fattiga och att de rika skulle få betala för sin rikedom, han kom till makten och gjorde inget för de fattiga men var noga med att försöka ändra lagstiftningen så att han skulle kunna sitta vid makten så länge han såg det behövas. Friheten är underbar, friheten skall berömmas och strävas efter men jag ser inget behov för frihet för de som marscherar gång på gång på våra gator och skanderar Heil Heil Heil tex en åsikt som borde var lagförbud på.
Bengalow
Jag kan nästan gissa mig till att du har ett jobb, eller är fostrad inom mediakulturen, Gita. Journalister har en tendens att framhäva sig som "demokratins försvarare nr1", Guds sändebud i fråga om rättvisa och godhet. Utan dessa självutnämnd experter så hade inte demokratin fungerat eller upprätthållits! Så fel, så fel! Vanliga människor kan tänka och göra egna val av åsikter. Det behövs inga pekpinnar från eliten. Då fungerar ju inte demokratin - då är vi inne på elitism (se vidare: diktatur)
Aqvakul
CITAT (Gita @ 18-05-2010, 09:11) *
Visst sticker jag ut hakan nu och reaktionerna är lätta att förutse, men det är faktiskt oerhört låg nivå på flertalet inlägg i den här tråden.
Visst kan och bör man ha olika åsikter om Vilks konstnärskap men att inte fullt stödja hans rätt att fritt uttrycka vad han vill, att inte ta ställning för demokratins viktigaste grundsten, yttrandefriheten, är i mina ögon närmast brottsligt. Att som en del av er gör, sänka debatten till att handla om Vilks som person, visar bara att man inte förstått särskilt mycket.

Så fruktansvärt elitistiskt!
Hur kan du understå dig att tro att du är kapabel att bedöma kvaliteten på dina medmänniskors åsikter.
Hur kan du understå dig att tro att du har rätt att klanka ner på och förminska dina medmänniskors åsikter.
Du säger dig vilja värna yttrandefriheten, men du gör allt för att förlöjliga andras fria uttryck.
Personligen tycker jag att din inställning i sakfrågan är väldigt ensidig.
Visst handlar det om att värna yttrandefriheten, men också om att använda den ansvarsfullt.
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2010, 17:45) *
Hur kan du understå dig att tro att du är kapabel att bedöma kvaliteten på dina medmänniskors åsikter.
Hur kan du understå dig att tro att du har rätt att klanka ner på och förminska dina medmänniskors åsikter.
Du säger dig vilja värna yttrandefriheten, men du gör allt för att förlöjliga andras fria uttryck.
Visst handlar det om att värna yttrandefriheten, men också om att använda den ansvarsfullt.

tummenupp.gif
Gita

Visst, om du kallar att stå upp för viktiga värderingar och att opponera mot ren dumhet för elitism så är jag nog hälsosamt elitistisk.
Om du kallar det för att klanka ner ner och förminska andras åsikter när man, återigen, opponerar mot ren dumhet så gör jag säkert så. Den fullständiga trångsynthet och brist på förståelse för viktiga värden som många visar upp i den här tråden är skrämmande.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 18-05-2010, 20:40) *
Visst, om du kallar att stå upp för viktiga värderingar och att opponera mot ren dumhet för elitism så är jag nog hälsosamt elitistisk.
Om du kallar det för att klanka ner ner och förminska andras åsikter när man, återigen, opponerar mot ren dumhet så gör jag säkert så. Den fullständiga trångsynthet och brist på förståelse för viktiga värden som många visar upp i den här tråden är skrämmande.
Gita

Jag förstår fortfarande inte varför en intelligent kvinna som du, inte förstår att problemet har flera dimensioner?
*Stintan*

Tack Aquakul, du uttrycker exakt det jag också försökt säga.
tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-05-2010, 20:40) *
Gita

Du är ju bara inte sann thumbdown.gif Hur i hellskotta kan du sitta och kalla alla som inte har samma åsikt som du om Lars Vilks och hans så kallade "konst" för trångsynta oförstående dumskallar. Det är helt obegripligt att du som påstår dig värna om åsikts-och yttrandefrihet kan skriva som du gör i ovan citerat inlägg. Du gör mig faktiskt besviken Gita för jag trodde att du kunde bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon