Visst sticker jag ut hakan nu och reaktionerna är lätta att förutse, men det är faktiskt oerhört låg nivå på flertalet inlägg i den här tråden.
Visst kan och bör man ha olika åsikter om Vilks konstnärskap men att inte fullt stödja hans rätt att fritt uttrycka vad han vill, att inte ta ställning för demokratins viktigaste grundsten, yttrandefriheten, är i mina ögon närmast brottsligt. Att som en del av er gör, sänka debatten till att handla om Vilks som person, visar bara att man inte förstått särskilt mycket.
Vill ni vekligen leva i ett samhälle fullt av rädda människor som inte törs stå för/kan framföra sin åsikt utan att riskera livet.?
Det ligger mycket i Voltaires berömda tes. " Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem" .
Läs gärna och begrunda nedanstående debattinlägg.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fran-...ten_4732679.svd
Förmodligen retar jag gallfeber på en del av er, men att inte bemöta ren dumhet är lika fegt och ynkligt som att inte stå upp för viktiga demokratiska värden!
Gita
Visst kan och bör man ha olika åsikter om Vilks konstnärskap men att inte fullt stödja hans rätt att fritt uttrycka vad han vill, att inte ta ställning för demokratins viktigaste grundsten, yttrandefriheten, är i mina ögon närmast brottsligt. Att som en del av er gör, sänka debatten till att handla om Vilks som person, visar bara att man inte förstått särskilt mycket.
Vill ni vekligen leva i ett samhälle fullt av rädda människor som inte törs stå för/kan framföra sin åsikt utan att riskera livet.?
Det ligger mycket i Voltaires berömda tes. " Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att offra livet för din rätt att få framföra dem" .
Läs gärna och begrunda nedanstående debattinlägg.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/fran-...ten_4732679.svd
Förmodligen retar jag gallfeber på en del av er, men att inte bemöta ren dumhet är lika fegt och ynkligt som att inte stå upp för viktiga demokratiska värden!
Gita
Vissa åsikter borde vara lagförbud på då det största hotet mot ett fritt samhälle är friheten själv. De flesta diktaturer har skapats ur ideologiska drömsamhällen där allt ska vara fritt osv och folket har stöttat den utvecklingen men sedan har det gått käpprätt åt fanders med friheten osv. Ta Venezuela och den något självgode H Chavez som lovade så mycket förändring för de fattiga och att de rika skulle få betala för sin rikedom, han kom till makten och gjorde inget för de fattiga men var noga med att försöka ändra lagstiftningen så att han skulle kunna sitta vid makten så länge han såg det behövas. Friheten är underbar, friheten skall berömmas och strävas efter men jag ser inget behov för frihet för de som marscherar gång på gång på våra gator och skanderar Heil Heil Heil tex en åsikt som borde var lagförbud på.