Sidor: 1, 2, 3
Tottes matte
Hej,

Mina djur; en papegoja av obestämt art men en going och en luggsliten, döv gammal hund ..... mina älsklingar! de är inte perfekta, men för mig är de viktigare än nåt annat.

fr, Tottes matte
Myosotis
Vad gulligt wub.gif du får visa en bild också! Jag har själv haft undulater så jag vet hur fäst man blir vid fåglarna. Men du, ska du inte skaffa en kompis till den? Ärligt talat tycker jag att det är hemskt med ensamma flockfåglar, människor kan aldrig ersätta en partner.
Kryddan03
Jag förstår inte rikigt. Du säger att din papegoja tillhör släkten "grå jaco och kakaduorna". Papegojor delas upp i två familjer där grå jako tillhör familjen äkta papegojfåglar och kakaduor till just familjen kakaduor. Den kan inte tillhöra båda då släkten är underordnade familjer. Vad är det för papegoja du har?
CurlySue
Hej
jag vill också veta vilken sort du har. saknar fortfarande sonens gröna amazon Zorro, som både pratade och gjorde trix, men han gillade bara tjejer..och det funkade inte riktigt då det bara är sonen och hans pappa. jag har redan 2 katter o 2 hundar...så det fanns inte riktigt plats för en sådan stor fågel hos oss.

[attachment=50077:zorro2.JPG]

[attachment=50078:zorro3.JPG]
Tottes matte
CITAT (CurlySue @ 17-05-2010, 12:29) *
Hej
jag vill också veta vilken sort du har. saknar fortfarande sonens gröna amazon Zorro, som både pratade och gjorde trix, men han gillade bara tjejer..och det funkade inte riktigt då det bara är sonen och hans pappa. jag har redan 2 katter o 2 hundar...så det fanns inte riktigt plats för en sådan stor fågel hos oss.

Hej, Curly Sue,
vilken fin fågel du har haft! min önskan har också varit att få en större, kacadua el. grå jaco redan tama ungar som handmatats av ägaren. Har fått nöja mig med mindre, engelska undulater är lite större än de vanliga och jag har en som odlar dom här på samma gata, så det har blivit dit jag gått när min har gått bort. Men jag sade till min make att jag orkar inte ta sorgen så ofta och vill ha en fågel som lever längre. min nuvarande är rätt behändig men mer i miniformat och sedan att jag fick leta på nätet om info ang. sorten. Den hade de inte träffat på på vår zoo på 15 år, och Jönköping är ju ett rätt stort ställe. Du ska få mer info och bild av den bysen när jag har fått bättre bild av våra hyresgäster på markisen. Nu är inte ungarna längre rädda för oss och föräldrarna flyger bort till närmaste lyktstolpe och väntar tyst tills vi går undan.
Ha det gott! tummenupp.gif fr. Tottes matte
ängsvädd
Hej, vad är Totte för art?
Tottes matte
CITAT (Kryddan03 @ 16-05-2010, 20:22) *
Jag förstår inte rikigt. Du säger att din papegoja tillhör släkten "grå jaco och kakaduorna". Papegojor delas upp i två familjer där grå jako tillhör familjen äkta papegojfåglar och kakaduor till just familjen kakaduor. Den kan inte tillhöra båda då släkten är underordnade familjer. Vad är det för papegoja du har?

till Kryddan03,

du som vet papegojsläkterna så bör du inte dömma mig för att du inte får ett rätt artnamn direkt. Denna fågel är så sällsynd att jag har fått gå till engelska saiter arr hitta info om den. den har inte funnits i Sverige under en lång tid. rena turen att någon hade fått en unge för mycket, men ville vara anomym, så jag fick inte mer info. döm inte andra med dina beska och ruffiga uttalanden eller är du den som vet allt????? ranting.gif
Tottes matte
CITAT (ängsvädd @ 21-05-2010, 21:41) *

Hej ängsvädd,
Jag har letat på nätet efter det rätta namnet med den lappen jag fick när jag fick denna fågel, den är en typ som man inte har sett innan. Sedan är det så att de som har någon speciell och sällsynt sort vill kanske inte flagga med det.... g.gif Om jag hade fått ett par som hade fått ungar, så då skulle man ha kunnat ge mer info till andra. Som det är nu så är Totte en filur för sig själv, mycket självständig rackare, men en fegis när det gäller.... g.gif fr. Tottes matte
Kryddan03
Edit: sleeping.gif
ängsvädd
CITAT (Tottes matte @ 22-05-2010, 18:37) *
Hej ängsvädd,
Jag har letat på nätet efter det rätta namnet med den lappen jag fick när jag fick denna fågel, den är en typ som man inte har sett innan. Sedan är det så att de som har någon speciell och sällsynt sort vill kanske inte flagga med det.... g.gif Om jag hade fått ett par som hade fått ungar, så då skulle man ha kunnat ge mer info till andra. Som det är nu så är Totte en filur för sig själv, mycket självständig rackare, men en fegis när det gäller.... g.gif fr. Tottes matte

OK. Lägg in några bilder här på din fågel så kan jag hjälpa dig att få den artbestämd via några papegojkunniga.
Gertie
Om du kan söka info på nätet, så måste du väl
veta vad det är för sort du har!?!?

Här kommer bilder på min Venezuela-amazon POPPE.

PICT0733x.jpg

Poppe 156.JPG

Poppe

Har också haft Grå Jako, Surinam-amazon, Kanarievingad parakit och flera Nymfparakiter.
Kryddan03
Vilken underbar goja du har Gertie! En av mina drömmar var en gulpannad amazon, men med tanke på att de lever så länge och jag raskt närmar mig halvsekel får det nog förbli en dröm. smile.gif
Förutom undulater (och kanariefåglar) har jag själv haft en blåkindad parakit som hette Garbo:

Det är inte hon på bilden dock. Får se om jag får igång gamla datorn. Jag tror att jag har några bilder på henne där. Hon (eller han - jag könsbestämde henne aldrig) var en underbar liten fågel som gärna låg och snusade under hakan och kliade hjässan mot skäggstubben när husse satt i TV-fåtöljen. smile.gif
Gertie
CITAT (Kryddan03 @ 23-05-2010, 00:50) *
Vilken underbar goja du har Gertie! En av mina drömmar var en gulpannad amazon, men med tanke på att de lever så länge och jag raskt närmar mig halvsekel får det nog förbli en dröm. smile.gif
Förutom undulater (och kanariefåglar) har jag själv haft en blåkindad parakit som hette Garbo:

Det är inte hon på bilden dock. Får se om jag får igång gamla datorn. Jag tror att jag har några bilder på henne där. Hon (eller han - jag könsbestämde henne aldrig) var en underbar liten fågel som gärna låg och snusade under hakan och kliade hjässan mot skäggstubben när husse satt i TV-fåtöljen. smile.gif

Det där var väl en ganska ovanlig fågel?
Jag har haft papegojor i drygt 40 år, men har aldrig
sett någon blåkindad parakit förr.
Den var jättefin.

Poppe är en livlig, sällskaplig och trevlig goja.
Han vill vara med oss hela tiden.
Han pratar lite och visslar många melodier.
Tottes matte
CITAT (ängsvädd @ 21-05-2010, 21:41) *

hej ängsvädd, tummenupp.gif

jag håller på att fixa bilder men är inte klar än att visa varken Totte el. dessa fågelungar som vi har i markisen, men det kommer, det finns väl en vänlig själ som kan hjälpa mig. bilderna ligger nu i mail-sidan och längre kom jag inte.
Jag tittade efter i mina papper som jag sparat från nätet då jag köpte honom och jag ger det rakt av, så kanske det hjälper dig.
Hans vetenskapligt namn är ; Forpus Coelestis, släkte; Forpus och även kallad för Pacific Parrolet, papegojfåglar. confused.gif fr, Tottes matte
Tottes matte
CITAT (Gertie @ 23-05-2010, 00:21) *
Om du kan söka info på nätet, så måste du väl
veta vad det är för sort du har!?!?

Här kommer bilder på min Venezuela-amazon POPPE.

PICT0733x.jpg

Poppe 156.JPG

Poppe
Har också haft Grå Jako, Surinam-amazon, Kanarievingad parakit och flera Nymfparakiter.

Hej Gertie, naughty.gif visst vet jag vad min goja heter, info fr. nätet; - Forpus Coelestis, familj; Psittacidae, duger detta? Håller på att få fram bilder från albumet till saiten, men få som ger hjälp, det ska vara serverad och klart! visst det tycker jag också om. unsure.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (Kryddan03 @ 22-05-2010, 20:39) *
Edit: sleeping.gif

Kryddan 03, sleeping.gif fortsätt så, då blir det inte några dumheter eller vad man kan kalla en onödig diskussion och när man inte är villig att ge hjälp till de som behöver. Det fick jag lära mig som barn att inte vara ogin mot andra. fr. Tottes matte
KRT
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 16:21) *
Forpus Coelestis, familj; Psittacidae, duger detta?

Alla papegojor heter psittacidae, som du själv skrev ovanför, på svenska säger man familjen papegojfåglar, detta inkluderar allt från aror till undulater så det säger inte så mycket. Det intressanta i sammanhanget är artens latinska namn, dvs Forpus Coelestis. Om man googlar det får man fram att arten på svenska heter Sparvpapegoja (alternativa namn är Lessons sparpapegoja, efter personen som beskrev arten).
Finns vilt i Ecuador och peru och är en ganska vanlig art. Det finns 7 arter sparpapegojor och tre av dessa hålls som husdjur. Normal färg är gröna, men det finns mutationer som gör att fåglarna kan vara blå, vita, gula osv.

Kolla på följande länk för mer info; http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Parrotlet
Tottes matte
CITAT (KRT @ 23-05-2010, 16:41) *
Alla papegojor heter psittacidae, som du själv skrev ovanför, på svenska säger man familjen papegojfåglar, detta inkluderar allt från aror till undulater så det säger inte så mycket. Det intressanta i sammanhanget är artens latinska namn, dvs Forpus Coelestis. Om man googlar det får man fram att arten på svenska heter Sparvpapegoja (alternativa namn är Lessons sparpapegoja, efter personen som beskrev arten).
Finns vilt i Ecuador och peru och är en ganska vanlig art. Det finns 7 arter sparpapegojor och tre av dessa hålls som husdjur. Normal färg är gröna, men det finns mutationer som gör att fåglarna kan vara blå, vita, gula osv.

Kolla på följande länk för mer info; http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Parrotlet

Hej KTR,
det var ju du som frågade vad min fpgel heter så jag behöver inte bry mig om mera än att har gett svaret till dig, sedan har jag mindre lust att hänga på nätet för lille Tottes skull, han finns och det är huvudsaken, varför börja fördela honom med massa annat.... och nu skiter jag i att fixa dom bilderna för ni vet bäst. angel_not.gif Tottes matte.
KRT
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 16:48) *
Hej KTR,
det var ju du som frågade vad min fpgel heter så jag behöver inte bry mig om mera än att har gett svaret till dig, sedan har jag mindre lust att hänga på nätet för lille Tottes skull, han finns och det är huvudsaken, varför börja fördela honom med massa annat.... och nu skiter jag i att fixa dom bilderna för ni vet bäst. angel_not.gif Tottes matte.

????????
Vad i hela friden snackar du om? Jag har inte frågat något alls om din fågel - jag såg tråden nyss och eftersom jag ville vara vänlig kollade upp vad din fågels artnamn var på svenska. Uppenbarligen uppskattar du inte att få några svar, oavsett hur vänliga och trevliga de är så det ska du slippa i fortsättningen.
Ha ett fortsatt trevligt liv med din söta fågel.
Tottes matte
CITAT (KRT @ 23-05-2010, 16:51) *
????????
Vad i hela friden snackar du om? Jag har inte frågat något alls om din fågel - jag såg tråden nyss och eftersom jag ville vara vänlig kollade upp vad din fågels artnamn var på svenska. Uppenbarligen uppskattar du inte att få några svar, oavsett hur vänliga och trevliga de är så det ska du slippa i fortsättningen.
Ha ett fortsatt trevligt liv med din söta fågel.

hej KTR,
Om det nu inte var du som frågade om min pippi så är jag ledsen att jag rev till. Det är många som har frågat om den, så jag fick väl en fel tråd.
Gertie
Jag har frågat vad det är för en papegoja du har.
Man blir ju naturligtvis nyfiken när du skriver att det är en sällsynt sort.
Men, Lessons Sparvpapegoja; Sällsynt??????
KRT
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 17:32) *
hej KTR,
Om det nu inte var du som frågade om min pippi så är jag ledsen att jag rev till. Det är många som har frågat om den, så jag fick väl en fel tråd.

I så fall kanske du ska titta en extra gång på signaturen innan du skriver (sagt i all välmening).....
Inte speciellt trevligt att få ett sådant svar när man försöker vara trevlig, borgar liksom inte för framtida svar eller hur man ska uttrycka det.
*Stintan*
Spara den bild du vill lägga in i en mapp i din dator så kan du hämta hit den direkt från datorn.

Lägga in bild på Odla:

Du förminskar originalbilden till kanske 2-300kb och sparar som ett annat namn i en mapp. Klicka på Skriv svar nere till höger. Då ser du under skrivrutan till vänster en knapp Bläddra. Klicka på den och leta upp din förminskade bild i din dator. Klicka på bilden och sedan på Ladda upp under skrivrutan. Därefter på den lilla pilen i rutan ovanför och sist klickar du på filen som visar sig bredvid den lilla pilen.

Då ska bilden synas när du skickar iväg den. Testa gärna i Testforumet här under support.
ängsvädd
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 16:08) *
hej ängsvädd, tummenupp.gif

jag håller på att fixa bilder men är inte klar än att visa varken Totte el. dessa fågelungar som vi har i markisen, men det kommer, det finns väl en vänlig själ som kan hjälpa mig. bilderna ligger nu i mail-sidan och längre kom jag inte.
Jag tittade efter i mina papper som jag sparat från nätet då jag köpte honom och jag ger det rakt av, så kanske det hjälper dig.
Hans vetenskapligt namn är ; Forpus Coelestis, släkte; Forpus och även kallad för Pacific Parrolet, papegojfåglar. confused.gif fr, Tottes matte

Hej tottes matte smile.gif Jag googlade o fann att det är en Lessons sparvpapegoja du har. I naturen lever de i flockar den tid på året när de inte häckar, men under häckningssäsongen så lever de parvis. Håller man dem i flock under häckningssäsongen kan fåglar av samma kön t o m döda varandra pga svartsjuka. Därför bör man hålla Lessons parvis i fångenskap. Men det står att då blir det ungar - jag ska kolla upp om det blir ungar oavsett om man erbjuder dem holk eller inte. Undulater som jag har lägger inte ägg om man inte ger dem holk, undantag finns. Jag har 8 undulater o 2 katarinaparakiter men jag häckar inte dem. Nästan alla mina fåglar är omplaceringsfåglar.
Här är en länk om arten:
http://www.papegojprat.se/modules/artinfo/item.php?itemid=19
Edit: det är möjligt att man kan hålla Lessons i flock i fångenskap om man inte matar upp dem för mycket med häckningsstimulerande foder eller ger dem holkar, jag vet inte hur det är.
Tottes matte
CITAT (KRT @ 23-05-2010, 17:45) *
I så fall kanske du ska titta en extra gång på signaturen innan du skriver (sagt i all välmening).....
Inte speciellt trevligt att få ett sådant svar när man försöker vara trevlig, borgar liksom inte för framtida svar eller hur man ska uttrycka det.

KTR, hej, -cry-.gif det var en "olycka" i arbetet och jag har bett om ursäkt, så då lägger vi den år sidan. Det är inte alltid det som skrives det man skulle säga, det blir lite krystad i forum, man ska hålla sig kort
Du gör som du vill, om du inte godta det jag nu har skrivit så har vi nog inte mer gemensamt att diskutera. duh.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (Gertie @ 23-05-2010, 17:43) *

hej Gertie, bravo.gif du föll på din egen trappa, du träffade inte rätt nu heller. Min tanke är att ta kontakt med den privata papegojparken i Teneriffa, för att ägaren är intresserad av att mer sällsynta släkten inte dör ut. visst, han påminner något om fågeln du nämnde men hur förklarar man hans kakadua-liknande tofs och storleken är nog 3ggr den fågeln du sett på nätet. Rumpestumpen är inte heller så kort, men kan inte sägas att den är lång. OK. Jag släpper detta ämne. Jag har bett om hjälp att visa er fågelboet i min markis och identifiera den fågeln, men jag börjar bli trött på det hela, med alla bessevisser, så det är inte vad jag söker, så jag tänker ut nåt annat .... rotfl.gif rf. Tottes matte
*Stintan*
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 19:10) *
hej Gertie, bravo.gif du föll på din egen trappa, du träffade inte rätt nu heller. Min tanke är att ta kontakt med den privata papegojparken i Teneriffa, för att ägaren är intresserad av att mer sällsynta släkten inte dör ut. visst, han påminner något om fågeln du nämnde men hur förklarar man hans kakadua-liknande tofs och storleken är nog 3ggr den fågeln du sett på nätet. Rumpestumpen är inte heller så kort, men kan inte sägas att den är lång. OK. Jag släpper detta ämne. Jag har bett om hjälp att visa er fågelboet i min markis och identifiera den fågeln, men jag börjar bli trött på det hela, med alla bessevisser, så det är inte vad jag söker, så jag tänker ut nåt annat .... rotfl.gif rf. Tottes matte

Men jag har ju försökt hjälpa dig hur du ska lägga in bild -cry-.gif Det är väl klart att alla nyfikna försöker lista ut va det är för fåglar du har. Strunta i besserwissrarna. trostar.gif
Gertie

Vad menar du???????
Träffade inte rätt nu heller??????
Har du en aning om vem och vad du svarar på?

Du skriver att du har en Forpus Coelestis.
Det är Lessons sparvpapegoja.
Eller är din fågel så unik, så att den heter som en, men är någon annan?
ängsvädd

Nu förstår jag ingenting, du nämnde ju hans artnamn o det är en Lessons sparvpapegoja. verkar jättekonstigt det här. g.gif

Det kan ju vara en hybrid/korsning också eller en helt annan art och ett falskt intyg? Bilder hoppas vi på.
Tottes matte
CITAT (*Stintan* @ 23-05-2010, 19:20) *
Men jag har ju försökt hjälpa dig hur du ska lägga in bild -cry-.gif Det är väl klart att alla nyfikna försöker lista ut va det är för fåglar du har. Strunta i besserwissrarna. trostar.gif

Hej stintan,

Man blir så less på dessa sk. Bessewisser" så man tappar lusten för det hela. Jag har försökt halva dagen att få bilder över till forumet, för jag har sorterat dem från dessa bilder jag hade i kameran, nu när jag ändå tömde den.
fågelungarna växer väldigt fort och nu är de inte rädda för oss. Jag brukar vissla en liten truttelut, samma jämnt och då lyfter de upp huvuden och börjar snattra. Det blir tomt när de är borta.
Jag har en del kvar att göra med växterna, nu när min make har fått färdigt min odlingsbänk, så jag får plantera redan det som jag har köpt, blåbär, och köpa jordgubbsplantor och en lättskött tomat till växthuset.
Hans bygge blev rätt maffig, men den är fortfarande i garaget och nu laserad. Jag kommer att använda stora, djupa avlånga baljor i dem och i mitten har han gjort en plats att lägga växter på eller bara sätta sig.
Ok, ha det så gott.... smiley_small_hug.gif Tottes matte
Tottes matte
CITAT (ängsvädd @ 23-05-2010, 19:32) *
Nu förstår jag ingenting, du nämnde ju hans artnamn o det är en Lessons sparvpapegoja. verkar jättekonstigt det här. g.gif

Det kan ju vara en hybrid/korsning också eller en helt annan art och ett falskt intyg? Bilder hoppas vi på.

Hej ängsvädd, confused.gif Det är det mest troliga i detta som du skriver, därför svarade jag åt någon att när vi är ofta i Teneriffa under den mörkare delen av året och att jag vet om den mannen historia som började samla papegojor och upptäckte att det fanns ovanliga sorter och att vissa höll på att dö ut och att det hade blivit olika korsningar, så anlade han den berömda papegojparken i norra Teneriffa. Jag har tänkt att be om hjälp av honom. nu är det hans son som driver parken, men sak samma. Vad gör man inte för dessa små liven? Jag brukar tillbringa mycket tid där och har fått mina favoriter som känner igen mig och då klias det i fjädrarna för fulla muggar.... Det är ju så härligt... kram1.gif fr. Tottes matte
Kryddan03
CITAT (Gertie @ 23-05-2010, 10:43) *
Det där var väl en ganska ovanlig fågel?
Jag har haft papegojor i drygt 40 år, men har aldrig
sett någon blåkindad parakit förr.
Den var jättefin.

Poppe är en livlig, sällskaplig och trevlig goja.
Han vill vara med oss hela tiden.
Han pratar lite och visslar många melodier.

De hör väl inte till de vanligaste. Jag köpte min via Imazo. Det var en kille där som födde upp själv. Jag vet inte om de har kvar dem fortfarande.
Hon var verkligen jättehärlig! Ungefär som en miniamazon (ca 20 cm). smile.gif Hon kunde prata lite och när man kom hem så satte hon sig på burgallret och sade: "Hej du, hej du!" Det som var allra mest trevligt med henne var att hon var så tillgiven. Hon låg som sagt under hakan och gosade och blev ibland "tvättad" av vovven när jag satt och tittade på TV. Då brukade hon knarra lite gott innan hon somnade på stället. giggle.gif

CITAT (CurlySue @ 17-05-2010, 12:29) *
Hej

Åh, så fin! blomma.gif
(Hur kunde jag missa honom? smile.gif )
Tottes matte

KRT, thanks.gif uppfattad och jag ber om ursäkt. som nybörjare har jag inte alltid koll hur trådarna går, men tog en ordentlig titt på dessa igår kväll, så jag hoppas att det inte bli fel mottagare. Den kritiken tål jag för det lär mig alltid något om forumet, så ingen fara, läget är lugnt. tummenupp.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (*Stintan* @ 23-05-2010, 17:51) *
Spara den bild du vill lägga in i en mapp i din dator så kan du hämta hit den direkt från datorn.
Lägga in bild på Odla:

Du förminskar originalbilden till kanske 2-300kb och sparar som ett annat namn i en mapp. Klicka på Skriv svar nere till höger. Då ser du under skrivrutan till vänster en knapp Bläddra. Klicka på den och leta upp din förminskade bild i din dator. Klicka på bilden och sedan på Ladda upp under skrivrutan. Därefter på den lilla pilen i rutan ovanför och sist klickar du på filen som visar sig bredvid den lilla pilen.

Då ska bilden synas när du skickar iväg den. Testa gärna i Testforumet här under support.

Hej Stintan ... rolleyes.gif Jag har redigerat bildstorleken till den minsta på fotosaiten och skickade den till min mail som ett dokument och där ligger det. Jag ska anteckna dina råd och göra ett försök igen.
Om den inte kommer in idag, så jag gör det så fort jag får den tiden. det är rätt pirrigt just nu för mig för jag ska in på en besvärlig undesökning i morgon och nerverna ligger utanpå. Har gjort det bara 3 veckor sedan men det fanns "ett fynd" som skulle undersökas närmare, men vi håller oss till fåglar och växter, så jag inte får tid att tänka för mycket. Tack för fil-hjälpen. thanks.gif fr. Tottes matte

[quote name='Tottes matte' date='23-05-2010, 19:45' post='1229255']
Hej ängsvädd, confused.gif Det är det mest troliga i detta som du skriver, därför svarade jag åt någon att när vi är ofta i Teneriffa under den mörkare delen av året och att jag vet om den mannen historia som började samla papegojor och upptäckte att det fanns ovanliga sorter och att vissa höll på att dö ut och att det hade blivit olika korsningar, så anlade han den berömda papegojparken i norra Teneriffa. Jag har tänkt att be om hjälp av honom. nu är det hans son som driver parken, men sak samma. Vad gör man inte för dessa små liven? Jag brukar tillbringa mycket tid där och har fått mina favoriter som känner igen mig och då klias det i fjädrarna för fulla muggar.... Det är ju så härligt... kram1.gif fr. Tottes matte
[/quote
CurlySue
Hej Tottes matte,
maila mig mailet (du gör en vidarebefodring/forward av mailet)med bilderna så kan jag hjälpa dig lägga in dem här, så får vi kanske tyst på alla förstå-sig-påare. whistling.gif tummenupp.gif
sarah_gustafsson@yahoo.se
Anki på Öland

Har lite fobi för fåglar men den var något av det sötaste jag sett smile.gif
Anki
Tottes matte
CITAT (CurlySue @ 24-05-2010, 10:53) *
Hej Tottes matte,
maila mig mailet (du gör en vidarebefodring/forward av mailet)med bilderna så kan jag hjälpa dig lägga in dem här, så får vi kanske tyst på alla förstå-sig-påare. whistling.gif tummenupp.gif
sarah_gustafsson@yahoo.se

Hej CurlySue, thanks.gif Tar gärna emot din hjälpande hand och skickar nu meilen till dig. Min identitet kan du behålla för dig själv, onödigt att visa det.
Jag väntar med spänning om vi lyckas, men tillsammans kunde det väl gå .... rolleyes.gif Tottes matte
CurlySue
inget mail har kommit än... men jag håller utkik...
Tottes matte
CITAT (Gertie @ 23-05-2010, 17:43) *

hej Gertie .... whistling.gif Ja visst, många har gjort det, men sedan kommer det massa sk.....t så jag vill inte vara med längre när det gäller min älskling så tar jag illa upp era i dentifieringar ..... crying.gif det var närmaste jag kunde komma och jag har inte tänkt så mycket att få denna goa pippi klassad i nån grupp. Det är så att jag kommer kontakta en i Teneriffa, deras fågelpark blev av en man som älskade gojor och samlade på dom, men det blev för många med tiden och han äger denna fågelpark och han och hans son söker överallt efter pippin son inte är så vanliga och även utrotningshotade arter. Det är en .... rose.gif uppgift han startade en gång på -70-talet. Det är den mest finaste, renaste fågelpark som jag besökt och jag har besökt många. där har fåglarna roligt. Om nu min fågel är en blanning så gör det mig inget. Jag fick inte med mer info för där jag köpte den ville inte vidarebefordra mera, endast bli av med en som ... vad vet man, blev över. Det finns inga beteendekonstigheter i honom så han är frisk mentalt, sedan vet jag nte vad som man kommer att få längre fram i hans liv. nästa fågel blir vald med omsorg och handmatad, och tam fr, början. Jag älskar min Totte, det räcker och han ger mig alltid en godmorgon el. godnatt -puss och ibland flera .... bravo.gif fr. Tottes matte
Tottes matte
CITAT (CurlySue @ 24-05-2010, 14:29) *
inget mail har kommit än... men jag håller utkik...

Hej CurlySue,

Det är nog bilderna som jag har ställt fel på något sätt, för meilen gick iväg från min dator, men om vi inte löser det nu så tar vi det en annan gång. Jag är på sjukhuset i morgon och det kommer att ta tid, så kanske jag inte orkar tänka på detta imorgon, men hoppas sedan kunna göra det.
Vi tar det med ro ..... smiley_small_hug.gif rf. Tottes matte
ängsvädd
Hej Tottes matte. Lycka till med undersökningen.

Angående handmatad unge så är det bäst och schysstast att köpa en som är föräldramatad, en som lär sig att vara fågel och får växa upp med sina föräldrar smile.gif
Tottes matte
CITAT (ängsvädd @ 24-05-2010, 19:03) *
Hej Tottes matte. Lycka till med undersökningen.

Angående handmatad unge så är det bäst och schysstast att köpa en som är föräldramatad, en som lär sig att vara fågel och får växa upp med sina föräldrar smile.gif

Hej ängsvädd, tummenupp.gif Håller med dig. fågeln ska inte tas ifån sina föräldrar enbart att jag skulle vilja ha en tam fågel. Det blir min sak att bli bekant först med fågekn i fråga och jag vet att vissa fåglar får uppfödaren hjälpa till att mata, det menar jag "handmatning". Då är ungen van vid människor och litar på sina närmaste människovänner.
Min Totte har fortfarande rädsla för händer, i början var det ett beskymmer. Nu säger han till när han vill vara ifred, petar bort handen. sedan är det så gott att bli kliad där han inte kommer år, runt halsen, skägget och kaluffsen och det helst varje kväll. Då minsann ttigger han och ger pussar tills han få sin vilja fram ...... smiley_small_hug.gif det äääär juuu sååå gott! fr. Tottes matte
ängsvädd
Uppfödaren bör hantera sina ungar så att de blir vana vid människor och tama, men matningen bör föräldrarna stå för smile.gif

Jag frågade på papegojprat om hur Lessons trivs bäst med att leva - i par eller grupp och det verkar iaf som att det är grupp som gäller - med artfränder alltså smile.gif
*Stintan*
Men gud vad ni håller på unsure.gif
Tottes matte
CITAT (*Stintan* @ 25-05-2010, 09:17) *
Men gud vad ni håller på unsure.gif

Hej stintan och andra! sleeping.gif Nu lägger vi ner denna tjat. Jag var ny på forumet och alldeles för blåögt att veta om det som denna, mina fågelubgar och Totte har orsakt både det ena och det andra. Jag kommer inte fortsätta att svara eller göra något till detta. Ni ska ha tack som mötte mig med förståelse, samt tack för allt annat .... confused.gif som spårade ut. Om det blir bilder, lägger jag dom i en annan tråd om jag känner för att jag har nån som helst behållning av det. ..... rolleyes.gif fr. Tottes matte.
*Stintan*
CITAT (Tottes matte @ 26-05-2010, 11:43) *
Hej stintan och andra! sleeping.gif Nu lägger vi ner denna tjat. Jag var ny på forumet och alldeles för blåögt att veta om det som denna, mina fågelubgar och Totte har orsakt både det ena och det andra. Jag kommer inte fortsätta att svara eller göra något till detta. Ni ska ha tack som mötte mig med förståelse, samt tack för allt annat .... confused.gif som spårade ut. Om det blir bilder, lägger jag dom i en annan tråd om jag känner för att jag har nån som helst behållning av det. ..... rolleyes.gif fr. Tottes matte.

Menade inte dig ju no.gif
ängsvädd
Men förlåt då. Du visste ju inte ens vilken art du har och jag ville hjälpa dig med att artbestämma din fågel så att den kan få korrekt skötsel samt hur man bör hålla den för att den ska må så bra som möjligt, det vet man ju inte om man inte vet vilken art det är. Vet inte om ni menar mig med "Gud vad ni håller på" g.gif Vissa personer tar ju illa upp för ren fakta, men jag har iaf bara velat hjälpa till.
Tottes matte
CITAT (ängsvädd @ 26-05-2010, 12:41) *
Men förlåt då. Du visste ju inte ens vilken art du har och jag ville hjälpa dig med att artbestämma din fågel så att den kan få korrekt skötsel samt hur man bör hålla den för att den ska må så bra som möjligt, det vet man ju inte om man inte vet vilken art det är. Vet inte om ni menar mig med "Gud vad ni håller på" g.gif Vissa personer tar ju illa upp för ren fakta, men jag har iaf bara velat hjälpa till.

Hej Ängsvädd ..... smiley_small_hug.gif inget illa ment, nästan alla har varit med tillsammans med mina fåglar.
Jag vet att du menar väl och det är jag tacksam om .... thanks.gif Men just nu känns det lite infekterad och jag orkar inte ta itu med det. Jag är konvalicent från igårdagens cyctoskopi och det gör sååå fb... ont! men det lägger sig, hoppas jag på några dagar. Gjorde denna undersökning en månad sedan och då skrämde dom upp mig ordentlig av oidentiferade saker och snackade om cancer. som tur var, hittades inga onormala celler, men gyn skickade mig till urologen och de gav mig mer korrekta svar. trots det är en nu provbit taget och de kommer att hjälpa mig med andra unders. Jag har arbetat med healing snart 20 år, och det har varit intuitivt för att hjälpa dem som har smärtor. Jag kunde inte själv känna något åt det hållet i min energikropp (det fältet som omger allt levande) Jag har en annan medlem som varit med i denna diskussion och vi försöker få bilderna till henne. Om inget annat funkar, skickar jag CD till henne och hon kan dessa grejer.
Jag kan väl återkomma, för jag har så väldans ont i .... just där! giggle.gif fr. Totter matte
Tottes matte

Hej ängsvädd .... blink.gif nu lägger vi av med min fågel, ingen vansköter den eller att jag behöver få hur jag skulle sköta den. Jag har levt med fåglar sedan 20 år tillbaka och det jag inte vet, behövs inte heller.
Jag har inte skrivit "Gud vad ni håller på", så du får följa nån annans länk, jag skulle inte utrycka mig så.
Du har velat hjälpa, det förstår jag, men det har blivit flera trådar med massa skitsnack, så jag lägger av den avdelningen och min pippis. ..... wacko.gif det är för jobbigt att hålla på när det var en enkel sak och nu handlar det mesta om den stackarn..... d010.gif fr. Tottes matte

KRT, Jag kommer inte skriva mer om detta, lägger ner projektet. sleeping.gif fr. Tottes matte
Tottes matte

Hej ängsvädd, ... sleeping.gif Jag som inte vet något om olika arter bör inte vara med här när det inte finns nån fågel att snacka om ...... giggle.gif fr. Mollys matte

Vilken ruggig rackare! Har han varit i slagsmål, eller ?

CITAT (Tottes matte @ 13-05-2010, 18:24) *
Hej,

Läste om den stackars hunden som stannade kvar hos sin påkörda husse. Jag har en hund som är nu 14 år, totalt döv, och senil på köpet. Hon har värk i lederna och har fel på levern, och har specialkost fr. djursjukhuset och det går bra, men är rätt infektionskänslig, så vi får hålla ögonen på henne. Hon har alltid slickat mina tår när jag lägger mig, men under det senaste året glömmer hon och det blir många fotvätt på kvällarna. hon blir ledsen om hon inte få göra "sitt jobb", så vad gör man? snart kommer hon lämna oss, och det kommer inte bli en ny hund efter denna.
fr. Mollys matte

Hej, det blev fel, inget snack om några fåglar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon