|
andersen
29-05-2010, 15:49
CITAT (Aqvakul @ 29-05-2010, 16:46)  det var länge någon sa något om 1 maj som helgdag..  Helt riktigt men 1maj och frågor som handlar om socialvälfärd hör ihop.
andersen
29-05-2010, 15:55
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 16:46)  Och på samma sak som att dina åsikter och nittonhundratalet hör ihop. Idag är inte sossarna det bästa partiet för den som vill försörja sig på eget arbete. Helt klart är sossarna det partiet som man skall rösta på om man vill försörja sig på eget arbete,borgarna vill ha konkurent utsatta arbetsplatser=lägre löner till arbetarna mm, sämre A-kassa svårare för fackliga organisationer att verka.
*Stintan*
29-05-2010, 15:58
CITAT (Aqvakul @ 29-05-2010, 16:46)  det var länge någon sa något om 1 maj som helgdag..  I mitten av april nästa år så vill nog ingen ha bort 1 maj som helgdag
Huggorm
29-05-2010, 16:04
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2010, 16:58)  I mitten av april nästa år så vill nog ingen ha bort 1 maj som helgdag  Tror du har fel, för den kommer på en söndag nästa år  CITAT (andersen @ 29-05-2010, 16:55)  Helt klart är sossarna det partiet som man skall rösta på om man vill försörja sig på eget arbete,borgarna vill ha konkurent utsatta arbetsplatser=lägre löner till arbetarna mm, sämre A-kassa svårare för fackliga organisationer att verka. Som sagt, hellre låga löner till många än höga löner till vissa och inga löner alls till andra. Slapp vi arbetslösheten skulle vi också slippa alla problem med A-kassa.
*Stintan*
29-05-2010, 16:16
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 17:04)  Tror du har fel, för den kommer på en söndag nästa år  Just därför. Varför tror du folk skulle vilja ta bort en söndag?
Christina i Taxinge~
29-05-2010, 16:20
Jahaja......det blev en hel del intressanta inlägg i denna tråd! Och en del nonsens...men det är det som ger dynamik antar jag Jag tycker iaf fortfarande att firandet den 1/5 ger mig "kommunistvibbar" och får mig att tänka på Röda Torget-paraderna. Som jag tidigare skrivit är jag stolt över & tacksam & glad för allt som uträttades under första halvan av 1900-talet. Men tiden står inte still! Jag har också en gång i världen röstat på sossarna, men numera ser jag större framtidstro och modernt tänkande i Alliansen. Man måste inte stanna i utvecklingen! Jag har respekt för allas åsikter liksom jag tar för givet att ni respekterar min. Men jag vill förstås inte att vi ska minska antalet lediga dagar! Första maj borde bli en dag då man firar "Vårens ankomst" eller "Fortsatt världsfred" t ex, inte en dag som bara ett fåtal vill utnyttja för det den är avsedd för - demonstrera. Det luktar gammalt & unket, tycker jag. Tur att vi lever i en väl fungerande demokrati som gör att jag kan skriva sånt här!
Inga från Närke
29-05-2010, 16:33
Ja ta bort alla traditioner varför ska vi ha dem.
Nej skämt o sido. Tycker det är såååååå tråkigt att vi inte i Sverige har något heligt längre. Glömmer aldrig 1 maj som barn. Först och främst var alla lediga utom de som arbetade med människor förståss. Då skulle man införskaffa nya sommarkläder hur kallt det än var. Sedan skulle man gå i demonstrationståget med en stor musikkår först och sedan alla fanor till någon park eller samlingsplats och lyssna på lite olika tal och köpa lotter. Därefter gick man hem och åt något gott. Idag är affärerna öppna, man arbetar på fabrikerna m.m. tycker det är en skam. Att man tagit bort annandag pingt är också lite tråkigt. Vi hade släktträff alltid tidigare och nu måste man alltid ta ledigt, utnyttja semester, flex eller komp för att det ska räcka till. Vi åkte nämligen till Danmark. Vi i Sverige borde värna om våra traditioner och dagar vi har kvar i vår almenacka.
Aqvakul
29-05-2010, 16:59
CITAT (Inga från Närke @ 29-05-2010, 17:33)  Ja ta bort alla traditioner varför ska vi ha dem.
Nej skämt o sido. Tycker det är såååååå tråkigt att vi inte i Sverige har något heligt längre. Glömmer aldrig 1 maj som barn. Först och främst var alla lediga utom de som arbetade med människor förståss. Då skulle man införskaffa nya sommarkläder hur kallt det än var. Sedan skulle man gå i demonstrationståget med en stor musikkår först och sedan alla fanor till någon park eller samlingsplats och lyssna på lite olika tal och köpa lotter. Därefter gick man hem och åt något gott. Idag är affärerna öppna, man arbetar på fabrikerna m.m. tycker det är en skam. Att man tagit bort annandag pingt är också lite tråkigt. Vi hade släktträff alltid tidigare och nu måste man alltid ta ledigt, utnyttja semester, flex eller komp för att det ska räcka till. Vi åkte nämligen till Danmark. Vi i Sverige borde värna om våra traditioner och dagar vi har kvar i vår almenacka. Håller med! Det tar tid att bygga upp traditioner. Låt oss behålla våra traditionella helgdagar!
ja, skall socialdemokratin inte bli akterseglade av andra partier så är nog 1 maj det minsta problemet. Att stå på barrikaderna den 1 maj hjälper nog inte för att locka väljare. Idag finns inga trogna väljare, bara otrogna. Och just nu går flykten högerut. Och ju bättre Sverige går ju svårare får oppositionen att ta igen väljarna. Snart får Sverige växtvärk och högkonjunkturen står för dörren. Vad skall oppositionen kontra med då, är den stora frågan.
andersen
29-05-2010, 17:39
CITAT (gnon49 @ 29-05-2010, 18:22)  ja, skall socialdemokratin inte bli akterseglade av andra partier så är nog 1 maj det minsta problemet. Att stå på barrikaderna den 1 maj hjälper nog inte för att locka väljare. Idag finns inga trogna väljare, bara otrogna. Och just nu går flykten högerut. Och ju bättre Sverige går ju svårare får oppositionen att ta igen väljarna. Snart får Sverige växtvärk och högkonjunkturen står för dörren. Vad skall oppositionen kontra med då, är den stora frågan. Har svårt att tro att Sverige får växtvärk med en utlandsskuld på ca 1400miljarder kr! och en krona som bara tappar mer och mer i värde mot andra valutor,engång för inte så länge sedan var våran valuta den starkaste i norden.. numera är det bara den Islänska valutan som är svagare.
CITAT (Inga från Närke @ 29-05-2010, 17:33)  Först och främst var alla lediga utom de som arbetade med människor förståss. Då skulle man införskaffa nya sommarkläder hur kallt det än var. Sedan skulle man gå i demonstrationståget med en stor musikkår först och sedan alla fanor till någon park eller samlingsplats och lyssna på lite olika tal och köpa lotter. Därefter gick man hem och åt något gott. Idag är affärerna öppna, man arbetar på fabrikerna m.m. tycker det är en skam. Att man tagit bort annandag pingt är också lite tråkigt. Vi hade släktträff alltid tidigare och nu måste man alltid ta ledigt, utnyttja semester, flex eller komp för att det ska räcka till. Vi åkte nämligen till Danmark. Vi i Sverige borde värna om våra traditioner och dagar vi har kvar i vår almenacka. Självklart skall vi behålla första maj som helg. Dina traditioner och det du radar upp betyder dock inte ett dugg för mig, i min familj, jag är uppvuxen på en gård på landet, var alltid valborgsmässoafton en stor festdag. Min mamma, som älskade att ordna stora fester, arrangerade alltid vårfest då, släkt, vänner och anställda var inbjudna, på menyn var det ofta helgrillad spädgris eller lamm, efter maten dansades det hela natten, så gissa om det var skönt att vara ledig första maj. Vad jag vill säga att det alltid är skönt med en extra helgdag, man behöver inte gå i tåg med röda fanor om man inte vill, det finns hur mycket som helst annat att fira. Eller så kan man ju gräva i trädgården om man föredrar det! Gita
Tottes matte
29-05-2010, 19:43
CITAT (Aqvakul @ 28-05-2010, 18:57)  Därför att den för mig har större känslomässigt värde än någon annan helg. Även om det är ett antal år sen jag demonstrerade så är jag stolt över vad arbetarrörelsen har byggt upp i det här landet. Hej Aqvakul, Alla får väl göra som de vill men för min del har den ingen betydelse för jag tillhör inte arbetarklassen och är emot allt sånt trams. Bättre var de förr, då han inte de "röda" springa på gatlopp utan vara tjänstefolk och sköta sig vad som bestämdes från "högre ort" godsägaren. För bövelen, man ser ju vart samhället är på väg när de inte har riktig ledning.....Tottes matte
Tottes matte
29-05-2010, 19:50
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 17:04)  Tror du har fel, för den kommer på en söndag nästa år  Som sagt, hellre låga löner till många än höga löner till vissa och inga löner alls till andra. Slapp vi arbetslösheten skulle vi också slippa alla problem med A-kassa. Till huggorm ..... Ja, vi skulle slippa A-kassa och all annan socialtrams om man satte folk på arbete än att dalta med dom. Det finns alltid ljusskygga individer som gör inte ett skaft utom går till socialen. Ut med dom, arbete finns det. Bättre var det förr när godsägarna höll ordning på torparna, inga ölberra på stan då inte. fram med klasskilnad.....  fr. tottes matte
Huggorm
29-05-2010, 19:52
CITAT (Tottes matte @ 29-05-2010, 20:50)  Till huggorm ..... Ja, vi skulle slippa A-kassa och all annan socialtrams om man satte folk på arbete än att dalta med dom. Det finns alltid ljusskygga individer som gör inte ett skaft utom går till socialen. Ut med dom, arbete finns det. Bättre var det förr när godsägarna höll ordning på torparna, inga ölberra på stan då inte. fram med klasskilnad.....  fr. tottes matte Jag anar en mild ironi
Piccante
29-05-2010, 19:53
CITAT (Tottes matte @ 29-05-2010, 20:43)  Hej Aqvakul, Alla får väl göra som de vill men för min del har den ingen betydelse för jag tillhör inte arbetarklassen och är emot allt sånt trams. Bättre var de förr, då han inte de "röda" springa på gatlopp utan vara tjänstefolk och sköta sig vad som bestämdes från "högre ort" godsägaren. För bövelen, man ser ju vart samhället är på väg när de inte har riktig ledning.....Tottes matte Nu hoppas jag du driver med oss??? Det var ju precis därför som arbetarna började organisera sig en gång för att kunna bilda ett motstånd mot överhögheten och inte behöva stå med mössan i näven och buga sig för prästerskapet och borgarna. Men sen har det ju urartat så att sossarna själva har byggt upp en politikeradel där gamla avdankade statsråd sluta sina dagar som generaldirektörer och landshövdingar. De har själva avskärmat sig från "folket" och har ju knappt en arbetare på sina egna listor till valen längre.
vitavargen
29-05-2010, 20:13
CITAT (Markus_H @ 29-05-2010, 20:53)  .... Det var ju precis därför som arbetarna började organisera sig en gång för att kunna bilda ett motstånd mot överhögheten och inte behöva stå med mössan i näven och buga sig för prästerskapet och borgarna. .... När man tittar på svensk historia, upptäcker man det som du säger. Sedan kom 1980-talet och Thatcherismen som förklarade krig mot all mänskligt. Den perioden var inte precis över när George W Bush i sällskap av sin högerhand Donald Rumsfeldt ( som tyckte att allt som hade med arbetare att göra var jävla kommunistiskt och skulle bort) som var en som bar sitt vapen ovanpå och ville starta krig även mot sina bästisar(Saddam Hussein). I USA är dessa krigssträvare bortkörda, men i Sverige finns en liten grupp som vill förklara krig mot arbetarna genom att ta bort 1:a maj som var tänkt att hedra de som dödades i Chicago av Moderaternas likasinnade.
Huggorm
29-05-2010, 20:15
CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 21:13)  I USA är dessa krigssträvare bortkörda Obama har inte gjort ett skit för att minska krigandet...
vitavargen
29-05-2010, 20:18
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 21:15)  Obama har inte gjort ett skit för att minska krigandet... Han har inte gjort tillräckligt, men han har inte startat nya krig heller
Huggorm
29-05-2010, 20:22
CITAT (vitavargen @ 29-05-2010, 21:18)  Han har inte gjort tillräckligt, men han har inte startat nya krig heller  Han hinner nog. Han blir nog inblandad i nästa koreakrig på något vis. Men det är offtopic i den här tråden.
vitavargen
29-05-2010, 20:24
CITAT (Huggorm @ 29-05-2010, 21:22)  Han hinner nog. Han blir nog inblandad i nästa koreakrig på något vis. Men det är offtopic i den här tråden. (Ingen tror på ett krig i/på Koreahalvön)
*Stintan*
29-05-2010, 20:28
CITAT (Gita @ 29-05-2010, 20:37)  Självklart skall vi behålla första maj som helg. Dina traditioner och det du radar upp betyder dock inte ett dugg för mig, i min familj, jag är uppvuxen på en gård på landet, var alltid valborgsmässoafton en stor festdag. Min mamma, som älskade att ordna stora fester, arrangerade alltid vårfest då, släkt, vänner och anställda var inbjudna, på menyn var det ofta helgrillad spädgris eller lamm, efter maten dansades det hela natten, så gissa om det var skönt att vara ledig första maj. Vad jag vill säga att det alltid är skönt med en extra helgdag, man behöver inte gå i tåg med röda fanor om man inte vill, det finns hur mycket som helst annat att fira. Eller så kan man ju gräva i trädgården om man föredrar det! Gita Man kan väl kalla 1 maj för vad man vill, bara tacka och ta emot att man har en ledig dag. För mig räcker det att man säger 1 maj och jag har precis som du helt andra upplevelser av den dagen och kopplar den till annat än tåg med röda fanor.
theseraphim
29-05-2010, 23:51
CITAT (andersen @ 29-05-2010, 10:30)  Hur är det möjligt att någon har missat A-kassens försämringar eller att avdragsrätten på fackavgiften har tagits bort, det är bara några av exempel på att levnadstandarden hos arbetarna har försämras, och hos dom som inte har något arbete att gå till så är det en kattastrof som den här regeringen har ställt till det med.
Så visst behövs 1maj alltid. Och hur skulle 1 maj förbättra detta plus den förra regeringen gjorde väl inte ett rött öre för de arbetslösa, var själv arbetslös på den tiden och snacka om total likgiltighet. CITAT (herkules @ 29-05-2010, 10:58)  jobbar inte du, och betalar skatt, i Norge? absolut inte! facket borde få mycket mer makt än vad de har idag och självklart är det facket som ska handha arbetslöshetsförsäkringarna! Du är ju inte riktig, facket är ju så genomkorrupt så det är skrämmande. Drar in en massa pengar som de bla vägrar redovisa.
Nya tider !1 maj för alla oavset partiillhörighet
vitavargen
30-05-2010, 07:14
En annan orsak till krav på borttagandet av 1:a maj är att mördarna( likaninnade med de som dödade strejkande arbetare på gatan och senare beskyllde de med lögn för att kunna hänga några av de i Chicago) vill att vi ska glömma vad de gjort.
Vem glömmer de borgerligas brutala behandling av arbetare som pågått under så lång tid. Alla som sägs upp från sina arbeten, alla som blir sjuka på grund av sitt arbete( och senarre förnekas skydd), alla som har möjligheten att använda huvét för att tänka kommer att hålla 1:a maj ännu kraftfullare.
Några borgerliga må bli rädda av minnet av 1:maj, men det är deras problem. De får sluta vara så brutala. Så enkel är lösningen.
ninnisky
30-05-2010, 14:50
Aqvakul
30-05-2010, 14:56
CITAT (ninnisky @ 30-05-2010, 15:50) 
herkules
30-05-2010, 15:10
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-05-2010, 17:20)  Jahaja......det blev en hel del intressanta inlägg i denna tråd! Och en del nonsens...men det är det som ger dynamik antar jag Jag tycker iaf fortfarande att firandet den 1/5 ger mig "kommunistvibbar" och får mig att tänka på Röda Torget-paraderna. Som jag tidigare skrivit är jag stolt över & tacksam & glad för allt som uträttades under första halvan av 1900-talet. Men tiden står inte still! Jag har också en gång i världen röstat på sossarna, men numera ser jag större framtidstro och modernt tänkande i Alliansen. Man måste inte stanna i utvecklingen! Jag har respekt för allas åsikter liksom jag tar för givet att ni respekterar min. Men jag vill förstås inte att vi ska minska antalet lediga dagar! Första maj borde bli en dag då man firar "Vårens ankomst" eller "Fortsatt världsfred" t ex, inte en dag som bara ett fåtal vill utnyttja för det den är avsedd för - demonstrera. Det luktar gammalt & unket, tycker jag. Tur att vi lever i en väl fungerande demokrati som gör att jag kan skriva sånt här! det är för lite kommunistvibbar i det här landet!  CITAT (theseraphim @ 30-05-2010, 00:51)  Och hur skulle 1 maj förbättra detta plus den förra regeringen gjorde väl inte ett rött öre för de arbetslösa, var själv arbetslös på den tiden och snacka om total likgiltighet. Du är ju inte riktig, facket är ju så genomkorrupt så det är skrämmande. Drar in en massa pengar som de bla vägrar redovisa. jag är visst på riktigt, annars torde jag inte skriva här! och jag tycker det jag tycker utan att du kan göra ett skit åt det!
Christina i Taxinge kan inte låta bli att hålla med dig :)vi lever i andra tider nu.Men kanske det kunde vara så att alla partier gick ut på 1 maj med sina banderoller !men lite komunistanda blir det ju och det där med att maschera,föresten verkar 1 maj tågen har tunnat ut regält de sista åren man kan ju undra varför ?
andersen
01-06-2010, 23:41
CITAT (Motti @ 01-06-2010, 21:39)  Christina i Taxinge kan inte låta bli att hålla med dig :)vi lever i andra tider nu.Men kanske det kunde vara så att alla partier gick ut på 1 maj med sina banderoller !men lite komunistanda blir det ju och det där med att maschera,föresten verkar 1 maj tågen har tunnat ut regält de sista åren man kan ju undra varför ?  Jag tror att det beror på en heldel olika omständigheter. Bla SAF radion när den kom och reklamen släpptes fram att du är unik och att du skall satsa på dej själv. Stora arbetsplatser las ner bla bruken på orten, varven tekoindustrin mm. Dom "nya arbetarna" blev tjänstemän. Bredden på allt är så mycket större idag,tex när du går och handlar så kan du välja vilka varor du vill köpa, så var det inte för, då fanns det bara konsums eller ica handlarens egna varumärken att köpa idag så köper vi varor utifrån andra orsaker. Skolan är förändrad=för så var läraren den som talade om hur allt var, idag så arbetar man i grupp och har ett helt batteri av olika lärare i skolan, det gör att individen blir inte stöpt i samma form. En annan orsak är att varor och många tjänster har blivit billigare så vi behöver inte slåss för brödfödan.
Kontentan av det här är att vi behöver inte komunistrena längre för att uppnå rättvisa !därför är förstamajtågen på utdöende.
andersen
02-06-2010, 06:38
CITAT (Motti @ 02-06-2010, 00:49)  Kontentan av det här är att vi behöver inte komunistrena längre för att uppnå rättvisa !därför är förstamajtågen på utdöende. Absolut inte orättvisor skall bekämpas,och orättvisorna ökar i samhället i dag. Arbetslösheten fortsätter att öka. Utanförskapen är stor i förorterna. Utbildningsnivån har blivit en klassfråga=vilka har råd i dag. Bostadsfrågan hyresrätten är på väg bort ifrån marknad.
herkules
02-06-2010, 07:41
CITAT (Motti @ 02-06-2010, 00:49)  Kontentan av det här är att vi behöver inte komunistrena längre för att uppnå rättvisa !därför är förstamajtågen på utdöende. att demonstrera för sina rättigheter är definitivt inte på utdöende, det räcker med att se de tåg som går i sthlm på första maj för att förstå det, välkommen att gå med!
här nere är det ungefär 30 stycken som tågar fram med röda fanor !när jag var barn var man typ 100.
mamamaggan
02-06-2010, 22:53
Och när blev sossarna kommunister ?????
1:a maj är en dag för att befästa rätten att en gång om året få ta upp frågor som ligger många människor varmt om hjärtat . Lite snålt att ta bort den tycker jag. Då borde vi förbjuda all rätt att demonstrera i så fall.
ja för mig är det okej att gå förstamajtåget !det fick jag göra när jag var barn för det var så festligt med musik och allt !man förstog ju inte då att det var politiskt,trots att min mor var kassör i då "högern" i vår Kommun så fick jag gå med men då var det nästan halva samhället som gick Förstamajtåget,nu är det bara en lite klick i gämförelse mot då.
herkules
03-06-2010, 08:10
CITAT (mamamaggan @ 02-06-2010, 23:53)  Och när blev sossarna kommunister ????? här på odla är allt som inte är allians, kommunism
*Stintan*
03-06-2010, 08:22
CITAT (herkules @ 03-06-2010, 09:10)  här på odla är allt som inte är allians, kommunism  [attachment=50660:acowgirl3.gif] I min lilla lilla värld av blommor...
Huggorm
03-06-2010, 14:23
CITAT (mamamaggan @ 02-06-2010, 23:53)  Och när blev sossarna kommunister ????? När dom allierade sig med vänsterpartiet. Kan tänka mig att en del av de gamla gråsossarna vred sig i vånda när det först hände. För övrigt har jag nu den ultimata ersättaren till första maj: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=99473
skogstroll
03-06-2010, 15:29
jag har inget emot att vara ledig 1 maj, men jag tycker inte man ska förknippa ledigheter med politik.... och om det ska vara så, ska väl "andra" sidan också få en dag?
andersen
03-06-2010, 15:51
CITAT (skogstroll @ 03-06-2010, 16:29)  jag har inget emot att vara ledig 1 maj, men jag tycker inte man ska förknippa ledigheter med politik.... och om det ska vara så, ska väl "andra" sidan också få en dag?  Kapitalisterna har hur många dagar som helst, bla alla hjärtansdag,halloween mm, som är bara till för att dra in pengar.
Huggorm
03-06-2010, 16:42
CITAT (andersen @ 03-06-2010, 16:51)  Kapitalisterna har hur många dagar som helst, bla alla hjärtansdag,halloween mm, som är bara till för att dra in pengar. Och hur många av dom är lediga? För övrigt haltar din jämförelse gaska betänkligt, men det vet du...
andersen
03-06-2010, 19:05
CITAT (Huggorm @ 03-06-2010, 17:42)  Och hur många av dom är lediga? För övrigt haltar din jämförelse gaska betänkligt, men det vet du... Ja
vitavargen
04-06-2010, 17:29
CITAT (Huggorm @ 03-06-2010, 15:23)  När dom allierade sig med vänsterpartiet. Kan tänka mig att en del av de gamla gråsossarna vred sig i vånda när det först hände. För övrigt har jag nu den ultimata ersättaren till första maj: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=99473Det var ärligt av dig att kommunismspöket blarndar du ihop med Första majförslaget. Länge har människor skrämts av kommunismspöket av olika anledningar. Alltid är det konservatismen som kommer med den varningen. Syftet varjerar på ytan men det samma på grund och botten. I detta fall (Första maj) är de konservativa dödsrädd för att minnet av dåden i Chicago högtidlighölls. Minnet av det dåd som de borgerliga begått i slutet av 1800-talet i Chicago stör de konservativa mest. Kravet på ett borttagande av Första maj kommer därifrån
Huggorm
04-06-2010, 17:37
CITAT (vitavargen @ 04-06-2010, 18:29)  Det var ärligt av dig att kommunismspöket blarndar du ihop med Första majförslaget. Länge har människor skrämts av kommunismspöket av olika anledningar. Alltid är det konservatismen som kommer med den varningen. Syftet varjerar på ytan men det samma på grund och botten. I detta fall (Första maj) är de konservativa dödsrädd för att minnet av dåden i Chicago högtidlighölls. Minnet av det dåd som de borgerliga begått i slutet av 1800-talet i Chicago stör de konservativa mest. Kravet på ett borttagande av Första maj kommer därifrån  Det finns ingen annan än du i hela landet som ens vet att det varit något dåd i Chicago. Det finns inget minne av det bland folk, och därmed kan man inte vara rädd för det. För 99,9% av befolkningen är 1 maj förknippat med demonstrerande sossar och vänsterpartister som vill ha ännu bättre arbetsvillkor, inget annat.
*Stintan*
04-06-2010, 17:45
CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 18:37)  Det finns ingen annan än du i hela landet som ens vet att det varit något dåd i Chicago. Det finns inget minne av det bland folk, och därmed kan man inte vara rädd för det. För 99,9% av befolkningen är 1 maj förknippat med demonstrerande sossar och vänsterpartister som vill ha ännu bättre arbetsvillkor, inget annat. Tror du har helt rätt!
vitavargen
04-06-2010, 17:59
CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 18:37)  Det finns ingen annan än du i hela landet som ens vet att det varit något dåd i Chicago. ..... Du utgår ifrån dig själv. Här är några andra som kan svenska och skrivit detta och därmed är din hypotes falsifierad ( att jag är den enda som vet historien bakom Första maj) : http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_maj Även hänvisar jag dig till NE.se. Jag vet att det är betaldtjänst och därmed svårt att komma åt hemmifrån. Imorgon kan du titta in i nåt bibliotek och slå upp det (första maj) hos Nationalencyklopedin. Och vet du vad? Du kommer att ta tillbaka det du sagt här  För du är ärlig iallafall.
Christina i Taxinge~
04-06-2010, 18:00
CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 18:37)  Det finns ingen annan än du i hela landet som ens vet att det varit något dåd i Chicago. Det finns inget minne av det bland folk, och därmed kan man inte vara rädd för det. För 99,9% av befolkningen är 1 maj förknippat med demonstrerande sossar och vänsterpartister som vill ha ännu bättre arbetsvillkor, inget annat. Tror jag också. Koncist uttryckt!
Huggorm
04-06-2010, 18:45
CITAT (vitavargen @ 04-06-2010, 18:59)  Och vet du vad? Du kommer att ta tillbaka det du sagt här  För du är ärlig iallafall. Jag har åtminstone två som håller med mig, hur många har du?  Det skulle faktiskt inte förvåna mig om inte ens Mona Sahlin kände till Chicago-händelserna trots att hon går först i tåget
vitavargen
04-06-2010, 19:33
CITAT (Huggorm @ 04-06-2010, 19:45)  Jag har åtminstone två som håller med mig, hur många har du?  Det skulle faktiskt inte förvåna mig om inte ens Mona Sahlin kände till Chicago-händelserna trots att hon går först i tåget Jag känner skolbarn på högstadienivå som känner till historien från slutet av 1800-talet i Chicago. Inte så konstigt att det finns de som håller med det påståendet från dig (nu vet du att det är falsifierat). Brist på information om Haymarketmassakern bland vissa åldersgrupper är skrämmande
Huggorm
04-06-2010, 19:38
CITAT (vitavargen @ 04-06-2010, 20:33)  Jag känner skolbarn på högstadienivå som känner till historien från slutet av 1800-talet i Chicago. Inte så konstigt att det finns de som håller med det påståendet från dig (nu vet du att det är falsifierat). Brist på information om Haymarketmassakern bland vissa åldersgrupper är skrämmande  Det är helt klart en prioriteringsfråga. Vi fick lära oss ganska mycket i skolan som viktigare, som tex. skillnaden mellan pronomen och pluskvamperfekt, tredjegradsekvationer och hur man lagar müsli och syr kramdjur. §
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|