Full version: Gazakonvojen
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 02-06-2010, 12:04) *
Det är alltid så om du skriver två svar inom kort tid (10 minuter kanske) om ingen annan hinner emellan. det är inget konstigt med det. det som var konstigt var att du råkade skriva in ditt svar inne i Markus´ citat så att det ser ut som om han hade sagt det.

Jag tycker det är en bra funktion, i trolltråden fick jag in 5 citat med svar i samma inlägg, mycket bättre än att göra fem olika inlägg. Det är dock bra om man är medveten om funktionen så man inte gör bort sig.
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 02-06-2010, 12:04) *
Det är alltid så om du skriver två svar inom kort tid (10 minuter kanske) om ingen annan hinner emellan. det är inget konstigt med det. det som var konstigt var att du råkade skriva in ditt svar inne i Markus´ citat så att det ser ut som om han hade sagt det.

Ja det är ju det jag menar, skriver jag många svar på kort tid så trycks allihopa in på samma ställe, jättemysko och irriterande för mig men än mer för den som "får" min åsikt helt plötsligt. Får helt enkelt skriva ett svar om dagen för att gardera mig i framtiden.
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 02-06-2010, 12:46) *
Ja det är ju det jag menar, skriver jag många svar på kort tid så trycks allihopa in på samma ställe, jättemysko och irriterande för mig men än mer för den som "får" min åsikt helt plötsligt. Får helt enkelt skriva ett svar om dagen för att gardera mig i framtiden.

Men om du citerar det du svarar på kan det väl inte vara irriterande. Då ser man ju vem det är du svarar även om det blir fler svar i samma inlägg.

Men det vi pekade på förut var ju att du skrivit in din text mitt i Markus text. Ditt svar skulle ju legat utanför. Jag fattade först inte ens att du svarat utan undrade varför du bara citerat Markus.
gnon49
Ja tanken bakom konvojen var nog god, men det sunda förnuftet lyste med sin frånvaro. Fast jag tror inte aktivisterna var så naiva att dom trodde dom kunde segla in i gaza välkommnande av Hamas. Dom visste att det skulle bli trubbel när dom närmade sig israeliskt farvatten. Det är inget nytt att isrel överreagerar då o då.
Och eftersom hamas inte vill ha fred så blir det nog ingen fred på länge. Tror inte Israel tillåter att Hamas får tillgång till moderna missiler från iran. Så länge grannlänerna vill utrota Israel, kommer Israel att ha taggarna utåt, vilket givetvis drabbar en massa oskyldiga.
Solstorm
CITAT (gnon49 @ 02-06-2010, 13:41) *
Tror inte Israel tillåter att Hamas får tillgång till moderna missiler från iran.

??? Påstår du att det skulle finnas iranska missiler från Iran med i hjälpkonvojen? Så långt har väl inte ens israel sträckt sig med sina lögner. Var har du fått sådana uppgifter ifrån?
skogstroll
Med anledning av det här.... i går satt jag på en buss där chauffören drog på radion på högsta nivå så alla kunde höra och sen gapade han och skrek (galning) att israels soldater var minsann hjältar och bla bla bla... men så höll han ju på att krocka oxå.
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 02-06-2010, 15:07) *
??? Påstår du att det skulle finnas iranska missiler från Iran med i hjälpkonvojen? Så långt har väl inte ens israel sträckt sig med sina lögner. Var har du fått sådana uppgifter ifrån?

Nä men det kan vara själva blockaden i sig som menas, inte just denna hjälpsändning. Att Hamas får vapen är inget nytt likaså Hizbollah som får moderna antitank vapen och även granatkastare och missiler från Syrien och Iran. Skulle inte sjöblockaden varit där så hade vapnen vällt in i större takt än de gör idag.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 02-06-2010, 15:25) *
Nä men det kan vara själva blockaden i sig som menas, inte just denna hjälpsändning. Att Hamas får vapen är inget nytt likaså Hizbollah som får moderna antitank vapen och även granatkastare och missiler från Syrien och Iran. Skulle inte sjöblockaden varit där så hade vapnen vällt in i större takt än de gör idag.

Turkiska tullmyndigheter hade kontrollerat och plomberat lasten innan avfärd, så risken natt smuggla missiler var minimal.
gnon49
CITAT (Solstorm @ 02-06-2010, 15:07) *

Givetvis inte. Uttryckte mig slarvigt. Menade själva gränsen till Gaza som Israel nagelfar så inga vapen kommer in.
vitavargen
CITAT (gnon49 @ 02-06-2010, 13:41) *
.... Tror inte Israel tillåter att Hamas får tillgång till moderna missiler från iran. ......

Den värsta "moderna misilen" fick Hamas tillgång till i måndags och det är kopieringen av den metod på vilken Israel angriper civila på Internationelt vatten.

Detta borde svida värst hos oss andra som inte förespråkar angrepp på civila.
theseraphim
Känns som diskussionen tagit en mer sund inriktning där man inte bara i blindo hytter med fingret åt ena parten och klappar den ena. Jag är väl snart en av de mest impopulära herrarna här men vad som är viktigt när man debatterar eller pratar om konflikter är att förstå båda sidorna och att inte ha en förutfattad mening om vem som är boven. Tänk om en domare skulle gå in i en rättegång och från dag ett döma endast efter sin egna uppfattning, det skulle vara en rättskandal.
Kommer inte ihåg namnet på svensken som var i Sierra Leone som medlare mitt under inbördeskriget. En gång skulle han besöka en av alla dessa militiagrupper för att försöka medla i konflikten. Den svenska medlaren mottogs först med skepsis men sedan tyckte de han var ok, efter lite vanligt snicksnack tyckte rebellerna att de skulle ta ett gruppkort. Sagt och gjort, svensken ställer sig tillsammans med gerillagruppen som då bär fram ett avhugget människohuvud på en pinne somd e tycker att svensken ska hålla i för bilden ska bli cool. Svensken ansåg att detta var värt uppoffringen för att kunna ha möjlighet att prata med dem utan att förolämpa dem. En hemsk historia men den visar innebörden av att hålla ett neutralt sinne i svåra frågor.
andersen
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 00:22) *
Känns som diskussionen tagit en mer sund inriktning där man inte bara i blindo hytter med fingret åt ena parten och klappar den ena. Jag är väl snart en av de mest impopulära herrarna här men vad som är viktigt när man debatterar eller pratar om konflikter är att förstå båda sidorna och att inte ha en förutfattad mening om vem som är boven. Tänk om en domare skulle gå in i en rättegång och från dag ett döma endast efter sin egna uppfattning, det skulle vara en rättskandal.
Kommer inte ihåg namnet på svensken som var i Sierra Leone som medlare mitt under inbördeskriget. En gång skulle han besöka en av alla dessa militiagrupper för att försöka medla i konflikten. Den svenska medlaren mottogs först med skepsis men sedan tyckte de han var ok, efter lite vanligt snicksnack tyckte rebellerna att de skulle ta ett gruppkort. Sagt och gjort, svensken ställer sig tillsammans med gerillagruppen som då bär fram ett avhugget människohuvud på en pinne somd e tycker att svensken ska hålla i för bilden ska bli cool. Svensken ansåg att detta var värt uppoffringen för att kunna ha möjlighet att prata med dem utan att förolämpa dem. En hemsk historia men den visar innebörden av att hålla ett neutralt sinne i svåra frågor.

Förstår inte vad du menar med ditt inlägg,det är väl helt klart att Israel är boven i dramat,har inte sett något land som har visat något stöd för Israel för deras handling.
mamamaggan
Får se vad de svenskar som kommit hem säger . Tydligen ska Mankell göra något uttalande i morgon.

På nyheterna i kväll visade han upp sin rakhyvel som de israeliska soldaterna sa var ett vapen . Det var ett vapen eftersom den inte var använd.

edit: rättat stavfel.
*Stintan*
Theseraphim, jag förstår inte riktigt vad du vill med det inlägget men självklart har alla rätt att ha en åsikt även i en sån här diskussion och i svåra frågor. Vart är vi annars på väg? Vi är ingen domstol så den jämförelsen haltar.
Carl

Det är inte lätt och veta vad som gäller när det är storpoltik och många inblandade läste denna artikel i DN idag.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkiska-...seger-1.1115969

Vänder man på sten så dyker ibland oväntade saker fram.
Gossen Ruda
CITAT (Carl @ 03-06-2010, 08:20) *
Det är inte lätt och veta vad som gäller när det är storpoltik och många inblandade läste denna artikel i DN idag.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/turkiska-...seger-1.1115969

Vänder man på sten så dyker ibland oväntade saker fram.

Jo, det var många inblandade i konvojen och med olika syften. Givetvis var delvis syftet att provocera Israel för att peka på deras blockad men man kunde inte veta hur mycket övervåld som skulle användas. Israel borde sett det utlagda klaveret men trampade ändå ner i det ända upp till halsen.
Solstorm
Även om de hoppats på bråk så var syftet med konvojen ändå att ge hjälp till palestinierna och oavsett vem som var ombord på båtarna så var det ändå piratfasoner av israel att attackera och döda på internationellt vatten. Man kan leta upp alla möjliga förklaringar i efterhand. israel har ändå tillfångatagit och avrättat människor på internationellt vatten och inga förklaringar i efterhand kan göra det ogjort.
Carl

Så här efteråt så klart att man kan konstatera att det har används övervåld. Inget snack om det. Man får inte glömma att det är i ett krig denna händelse skedde. Att borda ett skepp i mörker är nog inte så lätt. I mörker är det nog svårt att avgöra vad som sker och händer. Man kan fråga sig varför inte konvojen närmade sig dessa vatten i dagsljus.
Man måste varit helt införstådd med att israelerna skulle göra något. I mina ögon är det att utmana ödet. Jag försvarar inte den tragiska utgången på något sett. Det är lätt för oss att sitta hemma i soffan och säga vad man borde ha gjort.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 08:43) *
Även om de hoppats på bråk så var syftet med konvojen ändå att ge hjälp till palestinierna och oavsett vem som var ombord på båtarna så var det ändå piratfasoner av israel att attackera och döda på internationellt vatten. Man kan leta upp alla möjliga förklaringar i efterhand. israel har ändå tillfångatagit och avrättat människor på internationellt vatten och inga förklaringar i efterhand kan göra det ogjort.

tummenupp.gif Så är det! Israel får ta på sig hela skulden för det inträffade.
Carl

Om Israel hade rätt att attackera på internationellt vatten kan tydligen också diskuteras.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israe...and_4808411.svd
Aqvakul
CITAT (Carl @ 03-06-2010, 08:54) *
Om Israel hade rätt att attackera på internationellt vatten kan tydligen också diskuteras.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israe...and_4808411.svd

Mkt tunt argument att hävda krig...(finns det någon krigsförklaring.. g.gif)

Mattias Gardell, som verkligen inte är någon extremist, berättar om exempellöst israeliskt övervåld på det turkiska fartyget
Carl

Man kan iaf konstatera att det förekommer militära aktioner från båda sidor som i vågor i större eller mindre grad under lång tid. Om det kan kallas krig eller fred eller incidenter vet jag inte.
Solstorm
CITAT (Carl @ 03-06-2010, 08:48) *
Att borda ett skepp i mörker är nog inte så lätt. I mörker är det nog svårt att avgöra vad som sker och händer. Man kan fråga sig varför inte konvojen närmade sig dessa vatten i dagsljus.

Svårt att avgöra vad som händer i mörker? Man kanske tog fel, de som dödades var nog inte så mycket döda, hjälpkonvojen attackerade nog israels helikoptrar rolleyes.gif

Det är helt rimligt att segla på internationellt vatten när det är mörkt för att nå fram till Gaza när det blivit ljust.

Det finns inga efterhandskonstruktioner som kan ursäkta israels handlande. De attackerade och mördade människor på internationellt vatten när de var på väg med en hjälpsändning. Det går inte att prata bort det.
Ralf
Nu säger bland annat professor Gardell att de som dödats sköts i bakhuvudet eller i bröstkorgen från nära håll. Ska bli intressant o se om dessa kroppar kommer att släppas till de anhöriga.

Dror Feiler verkar inte ha kommit till rätta ännu, undrar om han är Israelisk medborgare? Kanske inte lika lätt att skicka iväg honom, om han vill komma tillbaka o besöka sina släktingar. Det vore något nytt för ett land, utvisa egna medborgare, men det har ju förekommit tidigare.
Solstorm
Innan attacken så ville ju israel att konvojen skulle komma till dem så skulle de vidarebefordra sakerna till Gaza. Har de lämnat dit grejerna nu eller har de stulit hjälpsändningen?
Ralf
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 10:10) *
Innan attacken så ville ju israel att konvojen skulle komma till dem så skulle de vidarebefordra sakerna till Gaza. Har de lämnat dit grejerna nu eller har de stulit hjälpsändningen?

Knappast! Konvojen innehöll bland annat cement och betong och med dessa varor kan man bygga skyddsrum, dom är inte tillåtna idag att föra in i i Gaza från Israel så det behåller dom nog.
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 03-06-2010, 00:50) *
Theseraphim, jag förstår inte riktigt vad du vill med det inlägget men självklart har alla rätt att ha en åsikt även i en sån här diskussion och i svåra frågor. Vart är vi annars på väg? Vi är ingen domstol så den jämförelsen haltar.

Vi är ingen domstol kollektivt men ett folks vilja att införa en blockad kan påverka sin regering att göra just detta. Jämförelsen med en domare var att visa att man måste ha ett objektivt synsätt för att kunna debattera på ett ordnat sätt.

CITAT (Ralf @ 03-06-2010, 10:05) *
Nu säger bland annat professor Gardell att de som dödats sköts i bakhuvudet eller i bröstkorgen från nära håll. Ska bli intressant o se om dessa kroppar kommer att släppas till de anhöriga.

Dror Feiler verkar inte ha kommit till rätta ännu, undrar om han är Israelisk medborgare? Kanske inte lika lätt att skicka iväg honom, om han vill komma tillbaka o besöka sina släktingar. Det vore något nytt för ett land, utvisa egna medborgare, men det har ju förekommit tidigare.

Ja återstår väl att se om de verkligen sköts på detta sätt eller om den ena sidan också dragit igång sin propagandastrid precis som Israel för tyvärr så tror jag detta kommer utvecklas till en enorm smutshivartävling utan dess like med påståenden och beskyllningar men med lite konkreta bevis.
Solstorm
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 10:23) *
Ja återstår väl att se om de verkligen sköts på detta sätt eller om den ena sidan också dragit igång sin propagandastrid precis som Israel för tyvärr så tror jag detta kommer utvecklas till en enorm smutshivartävling utan dess like med påståenden och beskyllningar men med lite konkreta bevis.

Där fanns så många människor från så många länder som kan vittna. Svenskarna som var med är högst trovärdiga personer och inte några militanta aktivister. Det känns bra att de var med och deras vittnesskildringar lär knappast ifrågasättas. israel därmot saknar trovärdighet. De har ju absolut inte gjort sig kända för att vara fredsbevarande eller att hjälpa människor i nöd. Det finns ett talesätt som stämmer väldigt bra in på israel just nu. Dom har sketet och trampat i det.
Ralf
.......lite konkreta bevis.

Kropparna borde finns kvar, Israel visar upp dem och så "alla" kan se vad som har skett eller så visar Israel inte upp dem pga av nåt svepskäl och då kommer andra påstå olika saker som inte kan motbevisas.
*Stintan*
Vi är ingen domstol kollektivt men ett folks vilja att införa en blockad kan påverka sin regering att göra just detta. Jämförelsen med en domare var att visa att man måste ha ett objektivt synsätt för att kunna debattera på ett ordnat sätt.

Debattera verkar du vilja göra men att stå för en egen åsikt vågar du tydligen inte öppet. Du gömmer ditt Israelförsvar bakom en påklistrad neutralitetsmask som tyvärr är rätt genomskinlig. Jag håller inte alls med om att "man måste ha ett objektivt synsätt för att kunna debattera på ett ordnat sätt". Hela världen har reagerat och tagit avstånd från Israels illdåd och du säger "återstår väl att se om det är sant". Det finns både tillförlitliga vittnen och bilder. Israel har skitit i det blå skåpet för många gånger för att omvärlden ska ha överseende med det.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 03-06-2010, 11:04) *
Debattera verkar du vilja göra men att stå för en egen åsikt vågar du tydligen inte öppet. Du gömmer ditt Israelförsvar bakom en påklistrad neutralitetsmask som tyvärr är rätt genomskinlig. Jag håller inte alls med om att "man måste ha ett objektivt synsätt för att kunna debattera på ett ordnat sätt". Hela världen har reagerat och tagit avstånd från Israels illdåd och du säger "återstår väl att se om det är sant". Det finns både tillförlitliga vittnen och bilder. Israel har skitit i det blå skåpet för många gånger för att omvärlden ska ha överseende med det.

det är härligt med folk som talar klarspråk! tummenupp.gif
Gillan

Önskar att jag sagt detsamma blush.gif
theseraphim

Det var då tamijfan vad folk är naiva och fördomsfulla på detta forum. Jag är inte Proisrael och försvarar inte agerandet men och detta är viktigt, än så länge kan ingen slå fast exakt vad som hänt eller hur det gått till. Vi har sett bilder som stödjer bådas versioner, vi har hört vittnesmål som stödjer bådas versioner och till det finns absolut klarhet så anser jag att man bör vänta med att införa restriktioner eller blockader av Israeliska varor då detta inte kommer hjälpa utan förmodligen bara drabba folket i Gaza ännu hårdare. I en modern domstol är alla oskyldiga tills motsatsen bevisats och så långt har vi inte kommit i denna tragiska incident.
Håller helt med i omvärldens fördömande av Israel men man får helt enkelt inte bli blind heller.

Hörde precis på radion att Hamas från första början inte velat ha någon hjälpsändning och kommer inte heller ta emot de varor som gått via Israel då vissa saker försvunnit som var intressanta för dem. Förmodligen gäller detta byggmaterialet men alla andra saker till handikappade och till barnen var uppenbarligen oviktigt.
De säger samma sak om de nya båtarna som är på väg, vi vill inte ha era varor!
Känns väldigt respektlöst mot majoriteten av de vanliga civila i Gaza som behöver all hjälp de kan få inte bara i byggnadsmaterial utan även rullstolar och leksaker betyder fruktansvärt mycket för ett litet barn som får växa upp i en sådan konflikt.
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 12:23) *
Det var då tamijfan vad folk är naiva och fördomsfulla på detta forum. Jag är inte Proisrael och försvarar inte agerandet men och detta är viktigt, än så länge kan ingen slå fast exakt vad som hänt eller hur det gått till. Vi har sett bilder som stödjer bådas versioner, vi har hört vittnesmål som stödjer bådas versioner och till det finns absolut klarhet så anser jag att man bör vänta med att införa restriktioner eller blockader av Israeliska varor då detta inte kommer hjälpa utan förmodligen bara drabba folket i Gaza ännu hårdare. I en modern domstol är alla oskyldiga tills motsatsen bevisats och så långt har vi inte kommit i denna tragiska incident.
Håller helt med i omvärldens fördömande av Israel men man får helt enkelt inte bli blind heller.

Hörde precis på radion att Hamas från första början inte velat ha någon hjälpsändning och kommer inte heller ta emot de varor som gått via Israel då vissa saker försvunnit som var intressanta för dem. Förmodligen gäller detta byggmaterialet men alla andra saker till handikappade och till barnen var uppenbarligen oviktigt.
De säger samma sak om de nya båtarna som är på väg, vi vill inte ha era varor!
Känns väldigt respektlöst mot majoriteten av de vanliga civila i Gaza som behöver all hjälp de kan få inte bara i byggnadsmaterial utan även rullstolar och leksaker betyder fruktansvärt mycket för ett litet barn som får växa upp i en sådan konflikt.

Ärligt talat så tycker jag du bara på ett tafatt sätt försöker blanda bort korten.
Fakta är att israelisk militär uppbringat ett annat fartyg på internationellt vatten och oprovocerat dödat ett antal människor. Inget, säger inget, har hittills framkommit som säger något annat.
ängsvädd
Theresaphime, du borde lyssna på P4 extra med Lotta Bromé där en svensk kvinnlig läkare berättar vad som hände. Israel har begått flera brott. Attdöda, att borda fartyg på internationellt vatten, att frånta dessa personer sina pass - det var säkert fler brott som jag inte minns.
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 03-06-2010, 12:27) *
Ärligt talat så tycker jag du bara på ett tafatt sätt försöker blanda bort korten.
Fakta är att israelisk militär uppbringat ett annat fartyg på internationellt vatten och oprovocerat dödat ett antal människor. Inget, säger inget, har hittills framkommit som säger något annat.

Icke att förglömma, problemet är en större och längre konflikt där Israel konsekvent sedan 1967 har brutit mot alla FNs resolutioner om tillbakadragande från ockuperade områden (vilka Israel inte ens erkänner som ockuperade utan är "befriade"). Israel har inte rätt att sätta en annan stat eller en autonom enklav som Gaza i blockad, speciellt inte ute på internationellt vatten där internationell lag gäller. Handelsembargon mot Sydafrika och Irak hade sanktionerats av FN och då omfattade det även internationellt vatten. Gazablockaden är ensidig från angriparna.
Solstorm
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 12:23) *
Hörde precis på radion att Hamas från första början inte velat ha någon hjälpsändning och kommer inte heller ta emot de varor som gått via Israel då vissa saker försvunnit som var intressanta för dem.

Det var ju inte en hjälpsändning till Hamas, det var ju en hjälpsändning till det hjälpbehövande folket. israel stjäl ju cement som behövs till bostäder. Att de också vill bygga skyddsrum är ju helt naturligt eftersom israel faktiskt bombar Gaza och skyddsrummen behövs. Det sägs ibland att israel förgiftar dricksvattnet i Gaza om det är sant eller inte vet jag inte, men man kan ju undra vad det gör med sakerna innan de lämnas vidare till Gaza. Det finns ju ingen anledningen att hjälpen skulle gå via israel, det är ju palestinierna som ska ha den.
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 12:47) *
Det var ju inte en hjälpsändning till Hamas, det var ju en hjälpsändning till det hjälpbehövande folket. israel stjäl ju cement som behövs till bostäder. Att de också vill bygga skyddsrum är ju helt naturligt eftersom israel faktiskt bombar Gaza och skyddsrummen behövs. Det sägs ibland att israel förgiftar dricksvattnet i Gaza om det är sant eller inte vet jag inte, men man kan ju undra vad det gör med sakerna innan de lämnas vidare till Gaza. Det finns ju ingen anledningen att hjälpen skulle gå via israel, det är ju palestinierna som ska ha den.

Hamas styr Gaza och säger Hamas nej då vågar knappast någon i Gaza ta emot de varorna. Om man ska se på varför Israel vill kolla varorna så har de lagligt eller olagligt en blockad av Gazaremsan att se efter och i den ingår visa varor som är förbjudna att föra in i området. Så att se det dystert, antingen försöker man få hjälpen direkt till Gaza vilket är bevisligen farligt plus att Hamas kommer inte ta emot det. Eller så låter man det gå via Israel som tar bort det de vill och skickar resten till Gaza och återigen så vägrar Hamas att ta emot det.
Hamas kan inte existera om missnöjet mot Israel är stort men för de mesta människor så går ren överlevnad före politik. Hamas måste därför se till att täppa till allt som missgynnar deras maktbas dvs att vanligt folk skulle få hjälp via Israel eller andra länder.
theseraphim
CITAT (ängsvädd @ 03-06-2010, 12:32) *
Theresaphime, du borde lyssna på P4 extra med Lotta Bromé där en svensk kvinnlig läkare berättar vad som hände. Israel har begått flera brott. Attdöda, att borda fartyg på internationellt vatten, att frånta dessa personer sina pass - det var säkert fler brott som jag inte minns.

Tyvärr så är det inte så enkelt, man har rätt att ingripa mot skepp även på internationellt vatten vid misstanke om tex piratverksamhet eller om en större hotbild mot sitt land. Militär trupp som sätts in för att ta kommandot som möts av förvisso lätt motstånd har egen beslutsrätt att bedöma situationen. De mesta av dessa saker är förvisso grovt omoraliskt men tyvärr så hamnar det i en legal gråzon som är omöjliga att reda ut.
Som sagt jag men av många ignorerat så försvarar jag inte Israel men jag har hellre inte bortförklarat mina ståndpunkter att man bör invänta en extern utredning. Att handla i stundens hetta brukar sällan leda till något bra för någon part, faktum så kan man se konsekvenserna efter Bush tänkandet än idag.
Skulle man införa en ren blockad eller ett embargo mot Israel så kommer de känna sig än mer isolerade och hotade och jag tror tyvärr det bara kommer gynna högern inom den Israeliska politiken.
Tror förvisso inte på ett embargo då USA skulle lägga in sitt veto ungefär som med Ryssland/Iran eller Kina/Nordkorea... konstigt att tre stora supernationer har sådana bråkstakar att täcka för, måste bli jobbigt i längden att hela tiden få täcka för de mest pinsamma saker.
Solstorm
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 13:50) *
Som sagt jag men av många ignorerat så försvarar jag inte Israel

Det är ju precis det du gör. Du försöker försvarar israels olagliga handlande, du försvarar deras ockupation och du vill till varje pris undvika att människor ska bojkotta israel. Hur du än vänder och vrider dig så kommer ingen att ta dig för opartisk ändå.
gnon49
ja, Hamas har säkert råd att avstå förnödenheter, men har gazaborna det? Terrorrörelsen Hamas visar sitt rätta ansikte, och det är lika grymt som motståndarens. Fast det är ju mot sin egen befolkning Hamas vänder sin terror. Eftersom gaza är helt beroende av Israel borde Israel se till att dom får drägliga levnadsvillkor. Lätta något på blockaden och förse Gaza med vad befolkningen behöver. På köpet kanske hamasdiktaturen krackelerar och dess strypgrepp på gazaborna minskar. Sen måste ju palestinierna enas kring en regering, och inte som nu vara på gränsen till inbördeskrig. Och Israel måste sluta med dessa f-rbannade bosättningar.
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 03-06-2010, 14:02) *
Det är ju precis det du gör. Du försöker försvarar israels olagliga handlande, du försvarar deras ockupation och du vill till varje pris undvika att människor ska bojkotta israel. Hur du än vänder och vrider dig så kommer ingen att ta dig för opartisk ändå.

Du är helt ute och cyklar och vet ingenting om vad jag gör. Jag försvarar inte Israels handlande på något sätt vilket jag skrivit otaliga gånger nu men uppenbarligen så har vissa svårt att ta till sig informationen eller vägrar ta den till sig så den här är till dig...JAG FÖRSVARAR INTE ISRAELS AGERANDE OCH JAG FÖRSVARAR INTE OCKUPATIONEN AV PALESTINSKT OMRÅDE; LÄR DIG LÄSA IGENOM OCH FÖRSTÅ MINA TIDIGARE INLÄGG INNAN DU KOMMER MED DINA PÅHOPP!!!!

Jag vet att det är ofint att skrika på nätet men nu blev jag tvungen! Om vi skulle agera utan någon som helst utredning av det som hänt är vi inte ett dugg bättre än Israel själva. Viljan att agera med en gång när någonting sådant här händer är naturlig men om man ser vad sådana beslut har lett till genom åren så är det sällan en bra idé. Nu vill jag se en utredning gjord av en neutral part men uppenbarligen var det samma som att stödja Israel av någon anledning varför förstår jag inte.
Sedan la jag fram ett bra argument varför en total bojkott/blockad av Israel inte vore en bra idé men då var jag återigen Pro-Israelisk när man av kunskap vet att blockader/bojkotter i regel är kontraproduktiva(det är därför man tex vill ha en dialog med Iran ang atomprogrammet).
Jag är opartisk till skillnad från dig som vill döma på förhand men ibland är det lättare att sjunka till nivån att idiotförklara de som inte samtycker vilket är upp till var och en men inte direkt moget.
andersen
CITAT (gnon49 @ 03-06-2010, 16:23) *
ja, Hamas har säkert råd att avstå förnödenheter, men har gazaborna det? Terrorrörelsen Hamas visar sitt rätta ansikte, och det är lika grymt som motståndarens. Fast det är ju mot sin egen befolkning Hamas vänder sin terror. Eftersom gaza är helt beroende av Israel borde Israel se till att dom får drägliga levnadsvillkor. Lätta något på blockaden och förse Gaza med vad befolkningen behöver. På köpet kanske hamasdiktaturen krackelerar och dess strypgrepp på gazaborna minskar. Sen måste ju palestinierna enas kring en regering, och inte som nu vara på gränsen till inbördeskrig. Och Israel måste sluta med dessa f-rbannade bosättningar.

På vilket sätt är gasa helt beroenda av Israel? det naturliga är väll att dom är beroende av Egypten eller?

Palestinerna har tyvärr enas om en regering, det är väll ingen som ifrågar sätter valets utgång? Sedan att Hamas är en gäng terorister har väl inte med saken att göra, dom vann valet.

I många länder så är det tillåtet med konstiga partier åxå så i Sverige.

CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 16:58) *
Du är helt ute och cyklar och vet ingenting om vad jag gör. Jag försvarar inte Israels handlande på något sätt vilket jag skrivit otaliga gånger nu men uppenbarligen så har vissa svårt att ta till sig informationen eller vägrar ta den till sig så den här är till dig...JAG FÖRSVARAR INTE ISRAELS AGERANDE OCH JAG FÖRSVARAR INTE OCKUPATIONEN AV PALESTINSKT OMRÅDE; LÄR DIG LÄSA IGENOM OCH FÖRSTÅ MINA TIDIGARE INLÄGG INNAN DU KOMMER MED DINA PÅHOPP!!!!

Jag vet att det är ofint att skrika på nätet men nu blev jag tvungen! Om vi skulle agera utan någon som helst utredning av det som hänt är vi inte ett dugg bättre än Israel själva. Viljan att agera med en gång när någonting sådant här händer är naturlig men om man ser vad sådana beslut har lett till genom åren så är det sällan en bra idé. Nu vill jag se en utredning gjord av en neutral part men uppenbarligen var det samma som att stödja Israel av någon anledning varför förstår jag inte.
Sedan la jag fram ett bra argument varför en total bojkott/blockad av Israel inte vore en bra idé men då var jag återigen Pro-Israelisk när man av kunskap vet att blockader/bojkotter i regel är kontraproduktiva(det är därför man tex vill ha en dialog med Iran ang atomprogrammet).
Jag är opartisk till skillnad från dig som vill döma på förhand men ibland är det lättare att sjunka till nivån att idiotförklara de som inte samtycker vilket är upp till var och en men inte direkt moget.

Bojkott är i det allra flesta fall inte kontraprduktiv, tänker då på vinbojkotten mot Frankrike och bojkotten mot Sydafrika, den ända bojkotten som inte fungerar är vad jag vet USAs bojkott mot Kuba.
theseraphim
CITAT (andersen @ 03-06-2010, 17:02) *
På vilket sätt är gasa helt beroenda av Israel? det naturliga är väll att dom är beroende av Egypten eller?

Palestinerna har tyvärr enas om en regering, det är väll ingen som ifrågar sätter valets utgång? Sedan att Hamas är en gäng terorister har väl inte med saken att göra, dom vann valet.

I många länder så är det tillåtet med konstiga partier åxå så i Sverige.

Stödet för Hamas är förmodligen inte 100% i Gaza längre då väldigt många som kommit därifrån vittnat om rena skräckväldet där oliktänkande förföljts och torterats, där civila med mening används som sköldar osv. Sedan vet jag inte hur fair play det valet var förvisso. I dagsläget så är de beroende av både Egypten och Israel då Egypten inte vill ha en öppen gräns mot Gaza då de själva inte är så förtjusta i muslimska extremister plus att de vill gärna slippa en flyktingvåg som de hade fått stå för.
Däremot instämmer jag i föregående skribent att börjar man lätta på trycket oavsett om Hamas skickar iväg en raket eller två så att folket kan komma ifrån Hamas järngrepp lite så kan faktiskt Hamas börja krackelera. Hamas precis som Hizbollah och Al Aqaida är beroende av folk som blivit utsatta för övergrepp eller som känner sig helt maktlösa och uppgivna, kan folk få en lite mer dräglig tillvaro minskar också intresset att hämnas.
vitavargen
Idag fick jag höra att MUF har redan i måndags sagt att det var terrorister som hade konvojen till Gaza.

Israel har inte kunnat komma med ett sådant påstående, för det bosättartankesystemet ger inte mycket självförtroende så att de kan säga som MUF säger.

Moderaternas försvar av Israel är knuten i Moderaternas försvar av Apatheidregimen i Sydafrika. Den resismen är djupt rotade i partiet. Hoppas att de som inte är det hoppar av väldigt snart.
andersen
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 17:12) *
Stödet för Hamas är förmodligen inte 100% i Gaza längre då väldigt många som kommit därifrån vittnat om rena skräckväldet där oliktänkande förföljts och torterats, där civila med mening används som sköldar osv. Sedan vet jag inte hur fair play det valet var förvisso. I dagsläget så är de beroende av både Egypten och Israel då Egypten inte vill ha en öppen gräns mot Gaza då de själva inte är så förtjusta i muslimska extremister plus att de vill gärna slippa en flyktingvåg som de hade fått stå för.
Däremot instämmer jag i föregående skribent att börjar man lätta på trycket oavsett om Hamas skickar iväg en raket eller två så att folket kan komma ifrån Hamas järngrepp lite så kan faktiskt Hamas börja krackelera. Hamas precis som Hizbollah och Al Aqaida är beroende av folk som blivit utsatta för övergrepp eller som känner sig helt maktlösa och uppgivna, kan folk få en lite mer dräglig tillvaro minskar också intresset att hämnas.

Nu var det ju inte helt öppna gränser mot Egypten jag tänkte på utan det band som finns med Egypten redan i dag, dom flesta varorna som kommer in i Gasa kommer in via tundlar från Egypten så dom Ekonomiska banden finns redan nu där.
vitavargen
CITAT (vitavargen @ 03-06-2010, 17:19) *
Idag fick jag höra att MUF har redan i måndags sagt att det var terrorister som hade konvojen till Gaza.

Israel har inte kunnat komma med ett sådant påstående, för det bosättartankesystemet ger inte mycket självförtroende så att de kan säga som MUF säger.

Moderaternas försvar av Israel är knuten till Moderaternas försvar av Apatheidregimen i Sydafrika. Den resismen är djupt rotade i partiet. Hoppas att de som inte är det hoppar av väldigt snart.

Edit: ändrat "i" till "till" och det blev ett nytt inlägg
andersen
Vitavargen siterar du dej själv?
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 03-06-2010, 16:58) *

Men du som är mogen får sjunka till nivån att skrika åt och idiotförklara andra som inte samtycker med dig.wacko.gif Vilken jäkla besserwissermentalitet sick.gif
vitavargen
CITAT (andersen @ 03-06-2010, 17:32) *
Vitavargen siterar du dej själv?

Läs Edit under #147.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon