Full version: Pionångest
Sidor: 1, 2, 3, 4
varghem
är på jakt efter en dillpion... har någon frö??? eller har på gång??
Wilmer
CITAT (Ezereht @ 08-07-2010, 16:01) *
Bara för att visa att ja, pioner kan bli stora wink.gif
Tror det är Sarah Bernhardt.

Visst är jag lite lik min avatarbild va crazy.gif

Hihi, ja du är lik ditt avatar! Ojoj, läckra pioner....Ser några maffiga ruggar på väg till jobbet kul när folk förgyller varadgen!
Fru JD
Ingrids, vad är det för pion du har som "visningsbild"? Mkt vacker i färgen, har märkt att jag fastnar mer och mer för blommor som blommar i aprikos-rosa-gul-röd-orange........ Mmmm
ingmet
Oj..vad länge sen jag var inne och skrev på Odla.. själva odlandet har inte legat still för det.. men Internet har det blivit mycket mindre av.. Idag har jag gjort något som jag längtat efter i flera år.. Jag har inhandlat en dillpion.. Det var utförsäljning på Åkersberga Växtförsäljning och finkammade varje kvm efter fynd.. och helt plötsligt så hittade jag två krukor med dillpion (karminröda blommor).. nedsatta med 50%.. En av dom blev mina..hade lite ångest vilken jag skulle ta.. men efter lite ole, dole doff.. Så nu ska jag hitta en bra plats.. och göra det skönt om pionens fötter.. och be en stilla bön att den överlever vintern.
Wilmer
fear.gif Tog du inte båda???? Å, så läckert, grattis till fyndet. yaay.gif
ingmet
Nja.. det gäller att hushålla med$$$$$ ... Nu är pionen äntligen planterad och nedräkning till sommaren har startat. giggle.gif
ingrids
Vårstädningen i rabatten har lett till total lycka - alla pioner lever! De stod ju kvar i kruka hela vintern men fick nu tillfälliga rabattplatser, pionrabatten fortfarande ogrävd. Massor med fina sugrötter när jag försiktigt tog dem ur krukorna och nån liten bladtuss på alla plantor. Nu återstår bara att se om de blommar och om de i så fall faktiskt är Roselette, Paula Fay och Pink Hawaiian Coral. Inget är som väntans tider ...
Gunilla T
CITAT (ingrids @ 22-04-2011, 19:23) *
Vårstädningen i rabatten har lett till total lycka - alla pioner lever! De stod ju kvar i kruka hela vintern men fick nu tillfälliga rabattplatser, pionrabatten fortfarande ogrävd. Massor med fina sugrötter när jag försiktigt tog dem ur krukorna och nån liten bladtuss på alla plantor. Nu återstår bara att se om de blommar och om de i så fall faktiskt är Roselette, Paula Fay och Pink Hawaiian Coral. Inget är som väntans tider ...

Det är väl underbart ingrids! Här kommer mina pioner i rasande fart, buskpionerna lever och växer, min gula itoh hybrid lever!!! ...och alla de andra med. Pioner är tacksamma och inte svårodlade.
Överbölingen
Gunilla T!
Jag har två olika P.tenuifolia. Dels en "äkta" dels en med något bredare bladverk (har hört namnet "Bergianska"). Den ger grobart frö men inte den mer dilliga. Blir det en vettig sommar i år så kan du få några frön av mig. Fjolårets glömde jag så de torkade och de skall sås färska. Den som kallas "äkta" är för liten för att delas ännu.

För övrigt är pioner hustrus bord och jag gillar deras blommor men ogillar de fallna kronbladen. Vi har ett drygt 30-tal med blomning från maj till augusti. Men sorterna är bara ca 15.
Wilmer
Piontider smiley_small_hug.gif

Jag har en undran.. Jag har fått förmånen att gräva upp gamla pioner hos en kollega som inte ville ha så många. De "korvar" som ramlade av, kan man få dem att rota sig? Ser inga "ögon" eller annat som kan vägleda.

Min käre sambon grävde början till pionrabatt i dag, nu ska jag bara rensa de jag grävt upp från ogräs... Och plantera! Yipee!

Så kul att pionerna i krukor överlevde Ingrid, vilka kämpar.
KRT
Ett pionfreak till här! Tyvärr inte så kunnig ang sorter och arter, men jobbar på det.
Har dessutom en fråga; jag köpte en trädpion förra våren, tyvärr står inget latinskt namn bara ett kinesiskt (?) långt sortnamn (antar jag), går det att identifiera den närmare? Blommar inte än, men enl etiketten ska den ha röda blommor. Det roligaste är att det kommer blad både från toppen, från "grenar" på mitten och nere från roten! Den verkar äntligen börja växa till sig! Frågan är hur lång tis det tar innan den blommar?

Satte också två knölar i fjol, nu kommer det blad - men hur lång tid innan de blommar?
Wilmer
Min buskpion har dött..

Jag har planterat köpta knölar som blommat samma år, andra som tagit lite tid. Det beror säkert på?
ingrids
Till Gunilla - jag vet att pioner är tacksamma, men jag blir lika förvånad varje gång HUR tacksamma. Har läst att itoh-hybrider kan klara zon 5 och nu när Bartzella gått ner i pris ska jag nog testa. Och en vit eller rosa Rockii baserad trädpion. Hoppas snart få se pionbilder från din trädgård smile.gif
Wilmer - låter jättespännande, för jag gissar att du måste vänta på blom för att veta vad du fått? Med tanke på hur ynkliga några av mina såg ut när jag fick dem skulle jag testa att plantera korvarna, jag menar blir det inget så har du i alla fall testat.
Och jo, jag funderar på om jag borde åkt dit för pionmisshandel. Så fort rabatten är fixad (vilket nog inte blir så fort eftersom det inbegriper terrassering) ska de få stå ostörda i bra jord som kompensation ...
KRT - den här webbsidan har långa listor med pionnamn. Begynnelsebokstaven är given så man klickar på nästa bokstav i namnet och så får man upp massor med pioner som börjar på det. Ofta finns en beskrivning och en bild.
Wilmer
Ingrid, det är olidligt spännande... Hon visste inte ens att det var pioner (nyinflyttad och ointresserad) så jag har ingen aning. Jag tyckte att hon skulle spara, så halva rabatten blev kvar. Korvarna blir planterade, helt klart. Undrar om det är en sort eller flera?? Ooi så spännande.
ingrids
Jag är lika chockad över att någon kan vara ointresserad av pioner som glad för din skull! Spännande värre ...
Wilmer
Fniss... Visst är det chockerande. Men hon behåller resten, det var ju storartat! Jag är glad jag med naughty.gif
varghem
Jag har hittat nåt i mina pionsådder som liksom inte ser ut som pion blush.gif fina knubbiga växter... ska försöka ta bild och se om ni kan reda ut det hela *suck* annars får jag nog vänta några år med att se vad det egentligen är
KRT
Ingrids - TACK för länken!!! Den var helt underbar (där kan man träska ner sig i dagar = livsfarligt smile.gif). Hittade min pion, tydl en trädpion an suffructicosa-typ. Efter att ha sett bilderna bara önskar jag att den ska blomma, snart!

En fundering; på väg till dagis finns en trädgård med en enorm trädpion, går det att så och få dem att ta sig? Jag har pratat m ägaren då och då, så jag kan mycket väl fråga om man kan få några frön (om det bildas några alltså smile.gif).
Gunilla T
CITAT (Överbölingen @ 22-04-2011, 21:27) *
Gunilla T!
Jag har två olika P.tenuifolia. Dels en "äkta" dels en med något bredare bladverk (har hört namnet "Bergianska"). Den ger grobart frö men inte den mer dilliga. Blir det en vettig sommar i år så kan du få några frön av mig. Fjolårets glömde jag så de torkade och de skall sås färska. Den som kallas "äkta" är för liten för att delas ännu.

För övrigt är pioner hustrus bord och jag gillar deras blommor men ogillar de fallna kronbladen. Vi har ett drygt 30-tal med blomning från maj till augusti. Men sorterna är bara ca 15.

Men tack snälla du, det var verkligen generöst av dig men nu har jag herrgårdspionen som den eg. heter. Mycket riktigt figurerar Bergianska i sammanhanget. Det sägs att det var där som den spontana hybriden mellan dillpionen och en annan pion kom till. Jag gillar nog mest de enkla formerna som just dillpion.

Nu måste jag berätta om pionen som återvände till Hagtorpet..

När familjen som brukade jorden här sålde Hagtorpet pga åldersskäl i slutet av 80-talet hämtade dottern i familjen sin mammas dillpion och planterade den vid sin sommarstuga. Många år senare träffades jag och denna dotter i föreningen trädgårdsamatörerna. Hon berättade om sin mammas dillpion och ville att jag skulle få en planta vilket jag också fick. Nu visade sig att det inte var en dillpion utan en herrgårdspion men den var lika uppskattad ändå.

Nu blommar den på Hagtorpet igen, såhär ser den ut just nu;

[attachment=59968:DSCN01220001.JPG]

Överbölingen
CITAT (Gunilla T @ 23-04-2011, 08:17) *
Nu måste jag berätta om pionen som återvände till Hagtorpet..

Nu visade sig att det inte var en dillpion utan en herrgårdspion men den var lika uppskattad ändå.

Nu blommar den på Hagtorpet igen, såhär ser den ut just nu;

[attachment=59968:DSCN01220001.JPG]

Oaktat det så heter tydligen båda två Paeonia tenuifolia.
Den tunnbladiga ger tydligen sällan frön. Möjligen att den inte är självfertil. Herergårdsvarianten har tre till fem frökapslar. Blommar samtidigt som rosenpionerna. Den andra blommar ca tre veckor senare.
På AoTs forum var det en het dabatt om tenuifolia för några år sedan.
KRT
Jag har sått dillpion (köpt fr impecta), men om fröerna måste sås purfärska är väl chansen att det blir något liten?

Någon som kan/vill dela med sig av sina bästa pion-såtips? De ska vara lite omständiga med långsam tillväxte har jag förstått? Gror ett år och får blad nästa? Kan man skynda på detta på något sätt? Vad sår ni era pioner i; jord, torv eller något annat?

Förresten, kan man föröka svavelpion m frö också?
Överbölingen
CITAT (KRT @ 23-04-2011, 09:46) *
Jag har sått dillpion (köpt fr impecta), men om fröerna måste sås purfärska är väl chansen att det blir något liten?

Någon som kan/vill dela med sig av sina bästa pion-såtips? De ska vara lite omständiga med långsam tillväxte har jag förstått? Gror ett år och får blad nästa? Kan man skynda på detta på något sätt? Vad sår ni era pioner i; jord, torv eller något annat?

Förresten, kan man föröka svavelpion m frö också?

Hej KRT!
Kolla här

Läste just varför jag förmodligen inte får frön av dillpionen. De hinner inte utvecklas. Felaktig tolkning av mig. För inga av de senare pionerna ger frön.
Kan tillägga att P. veitchii gror av sig självt till våren så fort "fröna når marken".
KRT
CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 10:08) *
Hej KRT!
Kolla här

Läste just varför jag förmodligen inte får frön av dillpionen. De hinner inte utvecklas. Felaktig tolkning av mig. För inga av de senare pionerna ger frön.
Kan tillägga att P. veitchii gror av sig självt till våren så fort "fröna når marken".

Tack för länken! Mycket matnyttigt om pionförökning, och svar på de flesta av mina frågor.

Ang P. Veitchii - Så underbart att ha en pion som är SÅ lätt att få fler av. Önskar mina var så enkla smile.gif, fast min äldsta har faktiskt gett frö, men det blev inget med dem tyvärr sad.gif. Får väl se om jag kan få tag på en rosfnpion också. Har ett antal år kvar till 40, men man kan nog hitta någon ursäkt ändåwink.gif

Ska förresten till USA om en månad, kan man ta in knölar till Sverige som privatperson, eller är det för krångligt???
Gunilla T
CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 09:37) *
Oaktat det så heter tydligen båda två Paeonia tenuifolia.

Jag har skrivit Paeonia x hybrida som det vetenskapliga namnet på herrgårdspionen men det råder vissa oklarheter vad jag förstått så jag är inte säker på att Paeonia x hybrida är korrekt.

Såhär säger Wikipedia iaf;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herrg%C3%A5rdspion
KRT
Bara för att vi pratade om det var jag tvungen att kolla mina dillpionfrö, vilketvar tur eftersom 2 st var satta i torvkrukor och höll på att lösas upp. Tittade försiktigt och alla 5 (!) fröna har grott!!! Groddarna varierade från 2 mm till 3 cm i längd. Inget mer än så, ingen antydan till blad eller så, men de har iaf grott! Frågan är väl bara nu hur lång tid det tar innan något tittar upp ovan ytan. Men det är väl som med vatten, det kokar aldrig om man tittar. Kanske bäst att glömma dem och låta bli att tänka på dem annat än för att vattna då och då smile.gif
Överbölingen
Sicket virrvarr.
...Alla gamla sanningar tar slut... Som det står i visan. Dessutom DNA och allt doktorerande tillför ju massor med namntrassel. Och inte bara ang Paeonia.

Som tur är lyckas vi ibland med våra intentioner med frön och sticklingar, avläggare och delningar, oavsett om vi gjort som man skall göra.

Roligt är det i alla fall när det lyckas.
Gunilla T
CITAT (Överbölingen @ 23-04-2011, 17:51) *
Sicket virrvarr.
...Alla gamla sanningar tar slut... Som det står i visan. Dessutom DNA och allt doktorerande tillför ju massor med namntrassel. Och inte bara ang Paeonia.

Som tur är lyckas vi ibland med våra intentioner med frön och sticklingar, avläggare och delningar, oavsett om vi gjort som man skall göra.

Roligt är det i alla fall när det lyckas.

Jamenvisst...fast det är ju intressant detta med namn wink.gif

..så nu har jag konsulterat vår främste pionexpert Herman Krupke, inte personligen utan hans bok "Min passion för pioner"

För att krångla till det ytterligare så skriver Krupke såhär;

I kapitlet om vilda perenner pioner nämde jag hybridpionen Paeonia hybrida `Bergiana´även kallad `Herrgårdspion´. Här kommer en utförligare beskrivning. Denna hybrid blir på många håll felaktigt kallad för dillpion. Den är en korsning som har tillkommit av en slump i Bergianska Trädgården Stockholm mellan två nära besläktade vildarter, enkel dillpion P.tenuifolia och sibirisk pion P.anomala, vilka stod planterade intill varandra och gav fröer. Fröplantorna från dem visade tydliga drag från båda föräldrarna. Plantorna blir 70 - 100 cm höga, beroende på jordmån.

De enkla, mörkröda blommorna blir som dillpionernas 7-8 cm i diameter. De nickar lätt. Färgen är inte så varmt röd som hos den äkta dillpionen, utan går mer åt lila. Översta delen av stjälken har färre blad än den äkta dillpionen. Bladen är betydligt bredare och grövre medan den rätta dillpionen har mycket smalare, findelade blad. Fröbaljorna är korta, breda och platta. Till skillnad från den äkta dillpionen ger hybriden sällan några frön. I förekommande fall är fröna glänsande svarta och gror sällan. Hybridpionen är mycket härdig och frisk. Den trivs bra norröver men duger inte till snitt.
Överbölingen
Bra Gunilla. Du leder oss in på den smala vägen.
ingrids
Där andra tålmodigt drar upp från frö har jag gjort det igen, det som fick mig att starta tråden. Budar på tre pionrötter på tradera igen. Den 100 procentiga överlevnaden gav blodad tand och den naggande misstanken att det kanske inte är de pioner jag tror - inte minst för att det gå att få fel även från renommerade firmor - funkar inte som någon som helst avskräckare.
Förra årets säljare är tillbaka med nya spännande sorter och det har dykt upp en till med ett nästan lika spännande utbud. Måste gräva lite till helgen, så jag har en chans att få klart pionrabatten ...
varghem
CITAT (KRT @ 23-04-2011, 14:19) *
Bara för att vi pratade om det var jag tvungen att kolla mina dillpionfrö, vilketvar tur eftersom 2 st var satta i torvkrukor och höll på att lösas upp. Tittade försiktigt och alla 5 (!) fröna har grott!!! Groddarna varierade från 2 mm till 3 cm i längd. Inget mer än så, ingen antydan till blad eller så, men de har iaf grott! Frågan är väl bara nu hur lång tid det tar innan något tittar upp ovan ytan. Men det är väl som med vatten, det kokar aldrig om man tittar. Kanske bäst att glömma dem och låta bli att tänka på dem annat än för att vattna då och då smile.gif

Jag satte mina groddar i kruka förra året... i år tittar det upp små fina plantor redan.... ha tålamod biggrin.gif
KRT
CITAT (varghem @ 29-04-2011, 11:13) *
Jag satte mina groddar i kruka förra året... i år tittar det upp små fina plantor redan.... ha tålamod biggrin.gif

Mmmmmm, problemet är väl bara att tålamod inte är en av mina bästa egenskaper wink.gif jag vill att roliga saker ska hända NU..... hittade dock en beskrivning på nätet om att man kan stoppa de grodda fröna i kylen och då snabba på utvecklingen av blad. Antar att det får plantan att tro att åren går snabbare smile.gif
Någon som provat
ingrids

Red red rose - en alldeles nyförvärvad Lobata-hybrid, färsk från Tradera Har en sån där lätt vansinnig ambition att skaffa alla halvfyllda Lobatahybriderna Saunders tog fram men mina efterforskningar visar att de kan vara för många ... Än finns det dock plats smile.gif
merlin68
CITAT (KRT @ 29-04-2011, 13:44) *
Mmmmmm, problemet är väl bara att tålamod inte är en av mina bästa egenskaper wink.gif jag vill att roliga saker ska hända NU..... hittade dock en beskrivning på nätet om att man kan stoppa de grodda fröna i kylen och då snabba på utvecklingen av blad. Antar att det får plantan att tro att åren går snabbare smile.gif
Någon som provat

Det kan ta både ett, två och tre år att få fröna att gro sweatingbullets.gif Glädjen är desto större när det spir i krukorna. För en vecka sedan upptäckte jag till min stora glädje att 7 st svavelpioner har tittat upp yahoo.gif Nu gäller det att pyssla om de små så de blir stora och starka wub.gif Har ju dessutom typ 100 självsådda pioner i rabatterna, känns ledsamt att gröva bort dem...hur gör ni med era självsådda pioner?
Wilmer
Jag har lyckats med en frösådd, de jag gjorde i vintras ruttnade nog (några frön var nog ruttna när jag fick dem). Ser att min kanske fyråriga frösådda planta är riktigt kraftig i år, kanske kan bli en blomma? Den andra har sniglarna utrotat tyvärr. Annars väntar jag med spänning på mina fådda plantor, vad är det? Fick en röd av en annan vän, röda har jag aldrig haft. Min Alleycat ser kraftig och fin ut också, oj vilken spännande säsong!

Tyvärr är min stora buskpion definitivt död. Frid över en vacker pion -cry-.gif
ingrids
Wilmer, visst är det spännande när man väntar på det som kankse, kanske blir de första knopparna på en planta! Hoppas min röda Alexander blommar i år, den ska visst vara riktigt riktigt röd ...
KRT
Wilmer - är det vanliga sniglar eller mördarvarianten? Hos mig har mördarsniglarna nämligen lämnat pionerna i fred, frågan är om jag ska bli orolig nu sad.gif

Däremot hade jag något annat på pionerna i fjol, ca 50% av knopparna blev aldrig större än någon cm i diameter, sedan vissnade de och blev bruna innan de föll av? Vad kan det vara?

En sista fråga till experterna; bästa gödningsmedlet för pioner?
Gunilla T
När det gäller pioner så är det så att det är den livsmiljö som de hade året innan som bestämmer deras utveckling och blomning innevarande år. En lämplig tid för gödsling av pioner blir då efter deras blomning när de förbrukat sin energi i blomningen och behöver sommaren och hösten på sig för att fylla på sina näringsbehov. Kraftig vårgödsling är inte bra eftersom de då har samlat på sig energi som skall räcka till blomning och vårtillväxt. En allsidig gödsel får du med stallgödsel , dock inte direkt på rotknölarna. Kompostjord är bra och ger fin mullhalt. Pioner gillar djup mylla och är minst lika viktigt som gödsling. Har man bra och djup mylla räcker det långt..aldrig övergödsla, det skadar mer än det främjar, gäller de flesta växter.

Pioner är relativt friska växter men precis som alla andra har de sina specifika fiender. Pioner kan drabbas av piongråmögel men det tror jag inte det är som drabbat dina växter. Knoppdöd kan orsakas av nattfrost. Luktpionernas knoppar är känsliga för frost.

Om det inte är frost kan det vara så att dina pioner drabbades av näringsbrist året innan eller torka precis när blomanlagen bildades. Det kan orsaka knoppdöd.
KRT
Tack för ett uttömmande svar Gunilla!

Mina pioner står i rabatten m bäst jord, ett fd trädgårdsland m djup, lucker djord. Väldränerat med ändå hyfsat fuktighetshållande. Nattfrost har jag svårt att tänka mig här nere, MEN när det väl blev vår i fjol här nete så blev det ju ganska torrt. Vilket alltså skulle kunna förklara saken. Det är torrt i år också (det är flera veckor sedan det regnade och det har varit uppemot 20 grader och viss vind den senaste 1,5 veckan), men eftersom jag vattnar en del nysatta perenner och buskar, brukar jag vattna pionerna också. Hoppas på att det gör susen och jag får fler blommor. Det konstiga var att knopparna verkade friska, men sedan bara vissnade de-antyder väl att det inte var själva knoppsättningen det var fel på.

Bra tips att göda efter blomning, logiskt egentöigen men jag tänkte inte så smile.gif
Gunilla T
CITAT (KRT @ 30-04-2011, 10:52) *
Tack för ett uttömmande svar Gunilla!

Mina pioner står i rabatten m bäst jord, ett fd trädgårdsland m djup, lucker djord. Väldränerat med ändå hyfsat fuktighetshållande. Nattfrost har jag svårt att tänka mig här nere, MEN när det väl blev vår i fjol här nete så blev det ju ganska torrt. Vilket alltså skulle kunna förklara saken. Det är torrt i år också (det är flera veckor sedan det regnade och det har varit uppemot 20 grader och viss vind den senaste 1,5 veckan), men eftersom jag vattnar en del nysatta perenner och buskar, brukar jag vattna pionerna också. Hoppas på att det gör susen och jag får fler blommor. Det konstiga var att knopparna verkade friska, men sedan bara vissnade de-antyder väl att det inte var själva knoppsättningen det var fel på.

Bra tips att göda efter blomning, logiskt egentöigen men jag tänkte inte så smile.gif

Det låter som om du har skapat bra förutsättningar för dina pioner. Men visst menade du att det var i fjol som de tappade knopparna? Då är det odlingsåret 2009 som har gett dem deras växtbetingelser i fjol.

När det gäller vissnade knoppar kan de mycket väl ha en knoppsättning som ser normal ut men om de led av näringsbrist eller torka året innan orkar de inte hela vägen och då blir resultatet det du beskriver. Dethär kan man ibland se på träd också som farit illa av näringsbrist, torka eller kyla. Löven kommer som de ska på våren, allt ser normalt ut, men efter ett tag skrumpnar de bort och trädet kan dö.

Pioner mår bäst av en riktig rotblöta och inget småduttande med vatten.

Javisst är det logiskt....naturen är ofta just det smile.gif
KRT
Du har rätt det var 2010 de tappade knopparna, och hösten 2009 flyttade jag dem från en helt fel växtplats till nuvarande plats.... Förklaringen är alltså med största sannolikhet flytten!!!! Tack Gunilla smile.gif
Fru JD
Ville ha denna fråga i denna tråden, då det är här de största pionfanatikerna finns..... Råkade lägga upp den som ny tråd i stället. I alla fall - här kommer frågan igen:

Hej, skulle väldigt tacksamt emottaga tips på pioner som har ett rödaktigt bladverk även efter det att de växt till sig och blivit stora. Finns det sådana?? Har en rabatt där allt går i grönt och skulle gärna vilja bryta av med lite rött bladverk.
ingrids
Hm, jag undrar om Svarte Petter (en av Herman Krupkes egna) är bland dem som håller sig röd längst. En bit ner i denna lista finns den.
Wilmer
Knopparna sväller i trädgården, knoppar på mina fådda pioner, det är så spännande!
ingrids
Gick en runda idag - inte en knopp i sikte. Kan bero på snål gödning, eller att de är för små för att se.
Får trösta mig med bilder på andras pioner - ska bli spännande att se vad dina "fåddingar" är Wilmer!
Wilmer
Vännen hade kirskål i trädgården, så några planterade jag i krukor med övervakning.. En av de visar också knopp!! Inte många knopp på alla rötter, men det borde ge en indikation om det är samma eller olika. Jag kommer ge bort oavsett, delad glädje är dubbel glädje, de går att dela. Har gödslat med höneskit, lite så där.. Har jag aldrig gjort förr. De jag planterade förra året är nog lite väl långt upp, men över vintern täckte jag knölarna lite extra. På lotten finns en stor lovande buskpionknopp, den har blommat förr om jag minns rätt är det en ganska vit blomma. Inte den mer "äkta" buskpionen med fläck utan en enfärgad.

Hoppas dina blommor kommer Ingrid, den som väntar.. Jag har två pioner på lotten som inte blommar "år efter år" ska flytta/ dela dem för att se vad som kan hjälpa. Om inte annat så har sorkens snart ätit upp dem, så delning för räddning är ett "måste".
Sofia H
Fru JD! En av de pioner jag köpte ifjol behåller den röda färgen längre än de andra jag har, den går lite åt röd-grön-metallic på något sätt... låter knäppt, svårt att beskriva färgen, men den är riktigt mörk. Och namnet? Zhu sha dian yu! Ett engelskt namn ska vara Jade with vermillion speckles. Plantskolan jag köpte den på hade fått den via Blomqvists i Finland, och hade den i sortimentet även i år, den har gått åt som smör och var slutsåld när jag var där för några vekckor sedan. Den har knopp, så jag får snart veta om den sålts under rätt namn./Sofia.
Fru JD
Tack till er som svarat på min fråga om vilka pioner som får behålla sina röda blad längst.... Jag ska anteckna era tips och ge mig ut på jakt....

Jag är nybliven trädgårdsägare, men har redan hunnit plöja ner ett antal pionknölar. Just nu blommar en fådd som jag är osäker på och en vit, "Krinkled White". Den luktar verkligen gott. En annan som till min stora förtjusning också har blommat är en Itoh hybrid, som heter Callies Memory. Den var tjusig, men nog inte lika tjusig som bilderna jag sett. Vet ni om de brukar bli vackrare med åren?? (precis som vi kvinnor.... :-))
Bettis
Nu blommar det härligt tummenupp.gif
Fru JD
CITAT (Sofia H @ 05-06-2011, 13:51) *
Fru JD! En av de pioner jag köpte ifjol behåller den röda färgen längre än de andra jag har, den går lite åt röd-grön-metallic på något sätt... låter knäppt, svårt att beskriva färgen, men den är riktigt mörk. Och namnet? Zhu sha dian yu! Ett engelskt namn ska vara Jade with vermillion speckles. Plantskolan jag köpte den på hade fått den via Blomqvists i Finland, och hade den i sortimentet även i år, den har gått åt som smör och var slutsåld när jag var där för några vekckor sedan. Den har knopp, så jag får snart veta om den sålts under rätt namn./Sofia.

Sofia, du får gärna återkomma till denna tråd och berätta för mig om hur det blir med blomning och liknande. Låter väldigt intressant annars. //Malin
ingrids
Fru JD - ofta får pioner den blomform och färg de är angivna som först efter två kanske tre år. T.ex. är det vanligt att de första blommorna på en fylld pion är enkla eller halvfyllda.

När det gäller just itoh-hybriderna stötte jag på en debatt (minns inte riktigt var) där någon hävdade att något förökningssätt var överlägset ett annat när det gällde att få en så typisk pion som möjligt. Jag tror att argumentet var att den dyrare delningsförökningen var överlägsen den billigare mikroförökningen men jag vet inte hur mycket det låg i det argumentet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon