|
Sofia H
17-06-2011, 19:44
Hej Fru JD! Nu ska min kinesiska pion snart blomma - ja, knoppen har fått myrbesök, men det tar nog minst en vecka till, kanske mer, innan den visar färg. I samband med att värmen slog till här i norr slog bladen om till grönt, men nerverna är mörkröda, liksom stjälkarna. Ser trevligt ut, tycker jag. Om jag är hemma när hon blommar ska jag ta några bilder, ska be min sambo om hjälp att klistra in dem - jag är inte datanörd - bara piongalen!
Nu har det börjat.. Först ut den jag tror kan vara Maxima? okänd vit pion nära.jpg okänd vit röd pion.jpg Sedan kom denna.. rosa pion.jpg rosa okänd pion.jpg Också okänd, doftar inget. Denna är namnad, men jag har blandat ihop alla etiketter.. pionknopp.jpg alleycat.jpg Var tvungen att lägga med årets bild på Alley cat också. Två rara blommor i år, nu när den fått flytta ner i jorden  Bettis, det var en oemotståndlig bukett du har i trädgården
CITAT (Sofia H @ 17-06-2011, 20:44)  Hej Fru JD! Nu ska min kinesiska pion snart blomma - ja, knoppen har fått myrbesök, men det tar nog minst en vecka till, kanske mer, innan den visar färg. I samband med att värmen slog till här i norr slog bladen om till grönt, men nerverna är mörkröda, liksom stjälkarna. Ser trevligt ut, tycker jag. Om jag är hemma när hon blommar ska jag ta några bilder, ska be min sambo om hjälp att klistra in dem - jag är inte datanörd - bara piongalen! Spännande Sofia, jag väntar........ Mina pioner är nu utblommade, jag tror att vinnaren i år i min smak blir krinkled white, blommorna stod länge och den luktade ljuvligt när man gick förbi den på kvällarna. *älskar*
Sofia H
04-07-2011, 15:32
Hej allihop, och särskilt Fru JD som fått vänta länge på min pionbild som jag lovat visa er. Den kinesiska luktpionen tog en liten paus på ett par veckor eller så, och först i eftermiddag har knoppen börjat öppna sig. Bild kommer senare i dag, om jag kan få någon att hjälpa mig med det tekniska. Tyvärr verkar pionen vara felmärkt. Enligt namnetiketten och bilder på nätet, skulle sorten vara vit, fylld och med röda stänk, lite åt Festiva Maxima ungefär. Jag var så glad att de hade just den sorten, jag hade sett den på någon internetshop och verkligen hoppats på att hitta den "på en handelsträdgård nära mig". Nu vet jag ju att pioner kan ta ett par år på sig att visa sig från sin bästa sida, men den här blomman är vinröd, ser ut att bli enkel eller möjligen semidubbel, och har exponerade gula ståndare. Inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag ska rota fram etiketten och maila säljaren, och försöka få reda på vad det är jag fått med mig hem egentligen. Den är ursprungligen från Blomqvists, i värsta fall får jag väl kontakta dem. Ja ja, sådant här händer. Jag får väl pollinera blomman och se om fröna hinner mogna, det hade jag inte kunnat göra med den "riktiga" vad den nu hette. Kinesiska namn är svåra att komma ihåg... Nu ska jag ut och krafsa fram etiketten, den ska finnas där någonstans!/Sofia.
Sofia H
04-07-2011, 22:23
OK, jag gör ett nytt försök. Här är min mystiska kinesiska luktpion. Den håller precis på att slå ut, om detta fungerar ska jag lägga in ytterligare en bild när den är fullt utslagen. Den luktar illa, bara så ni vet  /Sofia.
Så tråkigt när man väntat så blir allt bara fel.. Inte ens en god doft! Hoppas den blir vacker i allafall, fast det inte blev det du tänkt dig.
CITAT (Sofia H @ 04-07-2011, 23:23)  OK, jag gör ett nytt försök. Här är min mystiska kinesiska luktpion. Den håller precis på att slå ut, om detta fungerar ska jag lägga in ytterligare en bild när den är fullt utslagen. Den luktar illa, bara så ni vet  /Sofia. Va, kan pioner lukta ILLA? Nyhet för mig. Tack snälla Sofia för att du krånglat med datorn för min skull! Det var verkligen gulligt av dig. Färgen på blomman är nog inte heller vad jag helst skulle ha i just den rabatten, men å andra sidan så blommar den så kort, och bladverket finns där hela säsongen, så kanske ska jag inte gapa över för mycket. Vill göra en rättelse när det gäller mina egna pioner, det är inte Krinkled White jag har lovordat i tidigare inlägg utan White Wings. Den har verkligen doftat ljuvligt, stått ganska så länge och varit allmänt underbar!!
ingrids
06-07-2011, 09:41
 Nu blommar äntligen Alexander Woollcott, och visst är han lite rödare än många andra röda pioner ... Ska se om jag kan få till en solskensbild idag.
Snart dags  Ser det röda börja sticka i jorden.
kerstin z5-6
16-04-2013, 23:29
Illa nu .. de pionsajter jag sett i Holland gav mersmak.. nu är mest frågan när ska jag bila dit.. det är 80 mil bara till huvudstaden .. och sen malmö och sen .. suck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|