|
kerstin z5-6
14-06-2010, 18:14
Vips tre till.. och nu har jag snart en hel rabatt..jissus hur ska detta sluta
ingrids
14-06-2010, 18:36
Med många fina bilder som drar oss andra längre och längre ner, förförda av färger och dövade av piondoft
kerstin z5-6
14-06-2010, 18:38
Jag måste köpa en kamera .. min har lagt av.Lovar ...innan Holland ska jag det promise
ingrids
14-06-2010, 18:53
Jag har just köpt en kamera - och tittar nu uppfodrande på pionknopparna  Men - medan jag försökte hitta en vettig sida om pionfestivalen i Kina (återkommer säkert om den) stötte jag på något som var helt och fullständigt nytt för mig - buskpioner med GRÖNA blommor (även den här sidan). Wilmer, kanske något att matcha den gröna aklejan med? Tydligen är de ganska ovanliga och har först ganska nyligen börjat exporteras från Kina, det kanske var någon som kom på en snabbare förökningsmetod också. GRÖNA trädpioner!!! Nåja, de är garanterat inte härdiga här så jag får "nöja" mig med en Green Halo.
Behöver jag säga mer.. JAG FYLLER JU 40 SNART och borde kunna unna mig en grön pion  Allvarligt, pengarna är slut, finito, inga fler - i år. Vågar nog titta på länken en dag, ska bara kolla mitt tomma lönekonto först för att peppa åt rätt håll.. Jag har nu funderat, mina två små trädpioner är nog inte Rockii, de är bara trädpioner typ. Den stora halvdöda är rockii med mörka fläckar, de andra två har varit ljus resp. mörkrosa utan fläckar. Jag fick köpa kamera för jag missade hela förra årets blomning, nu var det akut med en ny. Måste åka och kolla pionen som spricker upp, tror det kan bli i morgon Den limefärgade aklejan vet jag ej namnet på men ska fråga ägarinnan, för DEN SKA JAG HA. Härligt att det finns fler pionfrälsta. Och blivande
Nu har ni dragit ner mig också i träsket....
Jag inser nu när jag läst tråden att mina pioner måste ha haft ett tufft liv innan jag tog hit dom. En väninna till mig skulle flytta i höstas och undrade om jag ville ta hennes pioner som stod på den lilla tomten, självklart ville jag det men hur transporterar man lättast en jättepion i en pytteliten Golf? Jag grävde upp den stora Pionen och ruskade loss all jord, den gick av lite här och var så det var bara att lägga ner allt i en sopsäck och kasta in delarna i en sopsäck och köra dom 15 milen hem med Pionerna i bagageluckan. Väl hemma skulle det förberedas för planteringen så jag och maken grävde en liten "ö" på gräsmattan, lade dit en presenning som vi skar kryss i där Pionerna skulle titta upp och klippte ner Pionresterna så det bara var pinnar kvar. Den stora Pionen delades in i 5 "buketter" Sen planterade vi ner dom på markeringarna, trädde presenningen över så pinnarna stack upp och lade stora stenar i hela "ön". Vilket väderstreck dom suttit på innan? Gassande södersida, vindskyddat. Hur planterades dom nu? Mitt på en öppen blåsig gräsmatta med alla väderstrecken. Nästan alla pinnar bär idag knoppar, vilken färg vet jag inte , men bladen är nästan röda så dom kommer inte bli vita i alla fall. Så med tanke på att Pioner kan vara lite känsliga för flytt så måste den här pionen vara undantaget som bekräftar regeln, jag längtar tills knopparna slår ut och jag får se vad dom röda bladen gömmer för färg på blomman. Jag tror att jag fastnat i det här träsket jag med så det kommer troligtvis bli fler Pioner framöver.
ingrids
15-06-2010, 07:54
Nu ska vi se - jag har en ny kamera, Wilmer har en kamera och kerstin ska köpa en ny. Den osökta frågan är: Hur många pionbilder (samt bilder på aklejor, kerstins tripp till Holland och mina kommande besök i Melbournes botaniska trädgård och parker, samt minst en känguru) kan vi lägga upp innan odlas server kraschar Sedan undrar jag, nu när vi dragit med oss även flouee i träsket - Welcome in the mud! för övrigt - blir träsket på sikt trångt eller utvidgas det efterhand såsom en rabatt och det slutar med att ingen har någon gräsmatta kvar?
ingrids : Jag tror på det sistnämnda och det är det som eftersträvas här, vi har en stor tomt och det är inte roligt att klippa den så lite avkopplande ogräsrensning känns mer lockande för både mig och maken.
Tror också på utträngning av gräsmatta, den är ju bara jobbig att klippa. Jag har flyttat pioner utan hänsyn som börjat blomma efter att INTE ha blommat de senaste åren innan det, tror det viktigaste är att inte plantera för djupt? Jag har lyckats få två pioner att sluta blomma efter att jag jordförbättrat ovanfrån så att de nu hamnat djupare. Kan det stämma? ÅÅ, en pionserverkrach, så ljuvligt Och, ja, jag välkomnar alla till träsket  Ju fler ju träskigare.
ingrids
15-06-2010, 10:04
Jo Wilmer, det är möjligt att du kommit att täcka rötterna lite väl mycket - har läst att man liksom bör tillföra kompost och dyligt som en krans runt pionen, ganska stor diameter på kransen. Såhär i zon 5 måste jag dock säga att så ytlig plantering som rekommenderas känns lite otäck - blir liksom orolig att mina pioner ska frysa om fötterna även fast jag VET att det inte är så. Likadant med att plantera iris germanica.
Om jag hinner hämtar ut min kamera idag, som ett första steg mot pioneserverkrasch (hoppas Göran också tycker en sådan vore underbar ...).
CITAT (Gunilla T @ 14-06-2010, 18:36)  ...och det är beroendeframkallande  Börjar förstå det nu........  *härligt, härligt, men farligt, farligt träsk* CITAT (Wilmer @ 14-06-2010, 22:37)  Behöver jag säga mer.. JAG FYLLER JU 40 SNART och borde kunna unna mig en grön pion  Allvarligt, pengarna är slut, finito, inga fler - i år. Vågar nog titta på länken en dag, ska bara kolla mitt tomma lönekonto först för att peppa åt rätt håll.. Jag har nu funderat, mina två små trädpioner är nog inte Rockii, de är bara trädpioner typ. Den stora halvdöda är rockii med mörka fläckar, de andra två har varit ljus resp. mörkrosa utan fläckar. Jag fick köpa kamera för jag missade hela förra årets blomning, nu var det akut med en ny. Måste åka och kolla pionen som spricker upp, tror det kan bli i morgon Den limefärgade aklejan vet jag ej namnet på men ska fråga ägarinnan, för DEN SKA JAG HA. Härligt att det finns fler pionfrälsta. Och blivande  Då är vi lika gamla du och jag..... Men jag gissar att du varit träskad mycket längre än jag, det måste du varit.. Annars säger man inte "de är BARA trädpioner typ", eller hur?  CITAT (Wilmer @ 15-06-2010, 09:21)  Tror också på utträngning av gräsmatta, den är ju bara jobbig att klippa. Jag har flyttat pioner utan hänsyn som börjat blomma efter att INTE ha blommat de senaste åren innan det, tror det viktigaste är att inte plantera för djupt? Jag har lyckats få två pioner att sluta blomma efter att jag jordförbättrat ovanfrån så att de nu hamnat djupare. Kan det stämma? ÅÅ, en pionserverkrach, så ljuvligt Och, ja, jag välkomnar alla till träsket  Ju fler ju träskigare. Ja, det är väl inget fel i att använda pioner som marktäckare.......
Nja, bara en vanlig trädpion var nog väl vårdslöst sagt, men det var en förklaring till prislappen (150 kr). I dag öppnade sig knoppen  Stort tack till Meriona som förbarmade sig och tog hand om min hästflytt i kväll så jag fick tid och orka att grejja på lotten, trode nog att pionen skulle slagit ut tills i dag, det kan man ju INTE missa när det bara sker en gång per år och så kort tid.. Kameran var laddad och medtagen Jag har näsan kvar ovanför dyn än i allafall, men hade jag obegränsat med tid och pengar, voiovi!! Grannens pioner stog med öppnade knopp, de är röda fylla, moahahaaaa, så läckra de var i skymningen. Hoppas jag har någon sådan här, hoppas hoppas hoppas... På fredag får jag 8m3 jord av min goda mor i födelsedagspresent, (haha, jag fyller ju 40!!! Då kan man önska sig allt, haha), sedan ska här planteras pioner. De står jordslagna nu är ett heltidsjobb att vattna.. Edit: Skrev 8m2kubik jord, var nog lite trött...
Ezereht
16-06-2010, 02:20
CITAT (Wilmer @ 15-06-2010, 09:21)  Tror också på utträngning av gräsmatta, den är ju bara jobbig att klippa. Jag har flyttat pioner utan hänsyn som börjat blomma efter att INTE ha blommat de senaste åren innan det, tror det viktigaste är att inte plantera för djupt? Jag har lyckats få två pioner att sluta blomma efter att jag jordförbättrat ovanfrån så att de nu hamnat djupare. Kan det stämma? ÅÅ, en pionserverkrach, så ljuvligt Och, ja, jag välkomnar alla till träsket  Ju fler ju träskigare. Mm jag tror också på det. Jag har också flyttar runt pioner, brukar ta med rot a la vanlig hink i storlek ungefär. Men dom vill inte vara djupt. Och så gillar dom barkmull, fluffig jord.
De jag begravt står i styv lera dessutom...
Nu har min Alley cat slagit ut  Jag har tagit foto men inte laddat upp än. I dag har jag också med hjälp av sambon planterat några pioner i en rundel på gräsmattan där de ska få växa till sig. De som fanns i trädgården verkar alla vara ROSA, jag väntar med spänning  Inga röda i mitt liv än som det verkar. Står en snigeläten stackare ute i högagräset, som jag ska rädda en annan dag, den kanske är röd??
varghem
20-06-2010, 09:58
Ååååååååååååååh en grön pion.... VILL HA
men hörni.... jag funderar på att ta skott på en vanlig rockii jag hittat här i faggorna... tror ni det går??
ingrids
20-06-2010, 10:57
Hm, snokade runt lite på nätet i frågan. Enligt ett de englskspråkiga tips jag hittar anges tre metoder för att föröka rockii: sowing (att så fröna), grafting (ympa på roten av en annan pion) och budding (okulering, alltså ymkvistar). De två senare sätten brukar kräva att busken är i vila. Det finns dock en sida som anger att man kan ta halvförvedade kvistar på sommaren, utan att det direkt står vad man sedan ska göra med dem, men det är ju så man sticklingförökar t.ex. buxbom så det verkar finnas hopp för din plan. Hittade ett inlägg på ett annat svensk forum som tycks bekräfta detta. I samma tråd pratas också om avläggare. Och jo, tanken på gröna pioner får onekligen tårna att pirra lite extra
varghem
20-06-2010, 12:29
Skadar ju inte att testa, tack ingrids
ingrids
21-06-2010, 08:43
Mrmf - hade tänkt plåta de i och för sig små men för mig redan ljuvliga pionknopparna när jag insåg att det enligt den tekniska datan medföljande minneskortet inte alls medföljt  . Och inte har det varit nog med uppehåll i helgen heller för något seriöst grävande heller. Det enda pionmässiga som har hänt är att jag har hittat n trevligt skotsk pionleverantör.
Var köper ni era pioner egentligen? Jag tycker inte om att behöva lägga flera hundra kronor för en liten planta/rot, men är det något man får räkna med? Hur gör ni?
ingrids
21-06-2010, 09:46
Direktimport - vilket kan bli ganska dyrt men om man verkligen vill ha en ganska ovanlig sort (som dessutom är dyr i sig *host*) kan det vara värt slantarna. Ska man handla på tradera gäller det att ha koll på minst ett par aktuella svenska/europeiska prislistor för att inte betala överpris för vissa auktioner drar iväg över hundralappen fast pionen varken är dyr i handeln eller ovanlig. Ska man handla över nätet är rötter i vila det som är billigast och det finns pioner under och runt hundralappen hos flera av de nätbutiker jag tittat i.
Jag kommer i fortsättningen att hålla mig till svenska leverantörer eller leverantörer inom EU eftersom friskhetsintyg och frakt annars blir rätt dyrt.
kerstin z5-6
21-06-2010, 09:50
Ska titta hur pionutbudet varkar vara i Holland:) Plantering i augusti brukar gå bra här
ingrids
21-06-2010, 11:55
Jamenjust ja - du hade ju en resplan  (började fundera över om du hittat en webbplats, digital som jag är). Själv har jag insett att importbestämmelserna för Australien gör att jag på sin höjd tar med en fröpåse eller två, pioner behöver i princip ett eget pass. (Edit: Fast när jag nu minns var det egentligen australiensiska helleborer jag blivit nyfiken på.)
Gunilla T
21-06-2010, 18:44
pssst ingrids...om två dar tror jag Festiva maxima slår ut...
ingrids
21-06-2010, 19:42
Om du någon gång har öppen trädgård och jag är ens i närheten av närheten så kommer jag att komma förbi - du måste ha den mest fantastiskt snyggt organiserade fullproppade trädgård man kan tänka sig! Mina pioner (av extra tidig sort) har inte ens börjat visa färg på knopparna - men den som väntar etc.
Gunilla T
21-06-2010, 20:08
Alltid öppet för dig ingrid!
Paeonia mlokosewitschii - 4 år nu med två små blad. Kanske 2-3 år till innan blomning...
[attachment=51269:DSCN16040001.JPG]
Ooops! Nu har jag budat hem mina första pioner från tradera: en Olympic Sunset och en Martin Cahuzac.  Någon som vet något om dem?
ingrids
21-06-2010, 20:50
flouee - känner igen oops  Två helt nya sorter för mig, och därmed en ursäkt för att googla  . Hittade en mycket entusiastisk beskrivning av Olympic Sunset på holländska, gigantiska blommor översållar en en meter hög planta sent på säsongen om jag översätter rätt, och samtidigt bilder och beskrivningar av fler pioner jag inte kände till (attans  ). Martin hittade jag en engelsk text att länka till, en riktigt klassisk Dessert tydligen. Gunilla - tack, hoppas kunna ta dig på orden
alley cat.jpg japansk trädpion.jpg Sådär, bilder på min Alleycat som klämde fram en blomma trots vanvård i kruka. Nu är den planterad i rundeln.. Den rosa saken är en av de som är märkta "janpansk trädpion" av ospecifierad sort..
ingrids
21-06-2010, 22:28
Nästan beredd att byta en idogt jamande vanlig katt (vill ut!nu!) mot din gränd-kisse - det är något visst med rufsiga blommor
Gunilla T
23-06-2010, 16:48
Som jag anade så slog Festiva maxima ut idag...vilken doft! Planterades i fjol - Krupke rekommenderade Festiva maxima, den har kraftiga blomstänglar som orkar bära upp blomman trots att den är fylld ( gillar inte växter som måste bindas upp, jag får det iaf aldrig snyggt) Tyvärr en dålig bild - glömde kameran ute i regnet så den är inte riktigt skärpt på närbilder numera  det röda stänket syns inte men det finns där! [attachment=51325:DSCN16540001.JPG]
Ser nog ett rött stänk  Men jösses kvinna akta kameran  (jag gjorde likadant men han få in den med bara lite dagg). Visst är det ruffsiga ljuvligt  En pionrugge här har slagit ut, vita fyllda med röda stänk och luktar mumma!!! Ska fota. OJ så kul!! Från röda till vita, jag gissade liiite fel
ingrids
24-06-2010, 06:58
Gunilla, jag nosade på vad jag tror kan ha varit en Festiva Maxima i går - följde en bedövande doft till en vit pion. Inga stänk av rött dock, inte ens på knopparna, men hon är ju bland de första fyllda vita att slå ut så jag vet inte riktigt vad det annars skulle vara. Wilmer, visst är det spännande med knoppar och hur de luras - och då fick du ju en med doft som inte gillar röda doftlösa
Gunilla T
24-06-2010, 07:58
Kameran jaa - 16mm regn fick den ifjol ...not bad aah!
Ska göra ett nytt försök idag med en bättre kamera...
Haha, "träskmonster", ny signatur där med Kan det vara någon slags Maxima jag har  KAN man ta reda på sort bara på att kolla på dem (plus blomningstid)? Vi har fått en egen Alley cat, fast den borde kanske heta carport-cat, någon som saknar en gudomligt söt tabby katt?? *hoppas den äter mycket sork*
Gunilla T
24-06-2010, 14:52
Nu sååå...en bättre bild än det blev med min vattenskadade kamera...
Festiva Maxima i all sin glans..
[attachment=51380:DSC005060001.JPG]
Maaah, MUMS!! Gunilla, så ser vårat ut ungefär. Om jag orkar fota så kanske ni kan gissa på identitet?
Gunilla T
26-06-2010, 16:36
Jag är verkligen ingen pionexpert men ta ett kort får vi se om det liknar Festiva Maxima. Det finns en till som är väldigt snarlik - ´Couronne d´Or´ men nu har jag kollat i Krupkes bok och den skall vara något senare i blomningen och mitt i blomman finns en krans av gula ståndare.
Båda doftar gott...
ingrids
28-06-2010, 07:53
Wilmer - som även Gunilla är inne på kan man göra kvalificerade gissningar av att veta när pionen blommar (och som jag varit inne på tidigare finns ju en lista över vad som blommar samtidigt, även om den inte är komplett).
Genom att tillåta några dagars variation hitoch dit, och ha koll på en "index pion" i närheten, så går det att detektiva. Det som kan hända är ju förstås att du har en gammal sort som är väldigt lik en annan och får fel namn, men ganska säker kan man nog bli.
Sofia H
01-07-2010, 21:20
Gokväll på er, alla träskmonster... Jag är också en pionmissbrukare, vad trevligt att det finns fler av oss! Och nu ska ni få några boktips! Min snälle och hårt prövade sambo har hjälpt mig att skaffa några bra pionböcker åt mig via amazonbooks. De två förstnämda är fullspäckade med beroendeframkallande bilder, och den tredje är en klassiker i nyutgåva. Peonies (Allan Rogers) Peonies (Jane Fearnley-Whittingstall) The Peony (Alice Harding) Läs och begrunda! Om ni kan hålla i plånböckerna efter detta, då har ni mer karaktär än vad jag har. Jag shoppar hej vilt på tradera...  /Sofia
ingrids
01-07-2010, 21:46
Pionmissbrukare - det blir bara värre och värre  . Mittenboken har jag ett välbläddrat ex av, Hardings bok har jag läst om. Kanske dags att beställa lite böcker från amazon, man behöver ju sommarläsning *host* Kan dock behöva sälja av ett par trädgårdsböcker först - bokhyllan är för liten och för trång. Än så länge har bara en av mina tre traderapioner visat liv, men de hade inga sugrötter alls så jag hoppas de jobbar på under jord. Däremot har två av mina amerikaimporter knoppar - som ser ut att slå ut om ett par veckor eller så  Den största ångesten jag har nu är ifall de blommar medan jag är bortrest. Lägenheten kommer att vara full av folk så jag kan få bildbevis, men det är ju inte samma sak ...
ingrids
05-07-2010, 13:47
Nu tror jag att alla tre av mina tradera-pioner har blad på gång - puh! Även om jag fått igång kameran så tror jag inte någon mer än jag är så fantatiskt intresserad av de små strävande knopparna, men i mina ögon är de ljuvliga
Ezereht
08-07-2010, 15:01
Bara för att visa att ja, pioner kan bli stora Tror det är Sarah Bernhardt. Visst är jag lite lik min avatarbild va 
Meriona
08-07-2010, 15:03
Oj vilken läcker Pion! Och ja, du är lik(a) snygg som din avatar.
Ezereht
08-07-2010, 15:11
De här kinesiska pionen köpte jag från Granåns handeslträdgård utanför Kalix, men jag har glömt namnet. Den planterades förra året så är inte så gigantisk ännu. Står soligt och torrt också, men jag ville ha en pion där! Just när man kommer ut på uteplatsen...  och tack Meriona
skogstroll
08-07-2010, 15:16
CITAT (Ezereht @ 08-07-2010, 16:01)  Herrejösses vilken vacker pion!
Ezereht
09-07-2010, 00:25
Petar in Scarlet O' Hara också. Doftar gott
varghem
09-07-2010, 07:12
Inte för jag vet vilken pion det är men vacker är den ändå
Ezereht
09-07-2010, 13:19
Kanske en Festiva maxima? Bara en vild gissning. Jag tycker de är alla så fina  Förstår Ingrid blivit pion"galen" hehe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|