|
Christina i Taxinge~
05-06-2010, 17:57
Hörde på radion idag att det tjafsas en hel del ute i Sverige om att examen ska vara i kyrkan, punkt & slut, för det är tradition! Är det verkligen tradition? Nu är jag förstås en gammal tant, men vi gick inte till kyrkan på examensdagen, vi gick till klassrummet. Ny klänning, helst med volanger(!), nya skor och stor bukett av liljekonvaljer i handen att sätta i bläckhornshålet på bänken. Doften i det klassrummet...... Alla mammor och pappor och småsyskon trängdes längst bak i skolsalen. Så hade vi förhör. Fröken/magistern ställde frågor på olika saker vi lärt under året. Fick man frågan och svarade rätt blev man blossande stolt! Sen fick en del barn läsa dikter t ex, eller sjunga en sång. Och till slut var det dags för läraren att bänka sig vid orgeln och allesammans sjöng vi "Den blomstertid nu kommer" av hjärtans lust! Mina barn är 38 & 35 år gamla, de har heller aldrig gått till kyrkan på examensdagen utan de gick också till klassrummet och sen till aulan. Jag har inga barnbarn.....är det den generationen som går till kyrkan på examensdagen? På radion hörde jag också att en del präster inte tyckte det var helt ok att använda kyrkan som "möteslokal". En skolavslutning får ju inte innehålla religion och jag kan förstå om präster reagerar när kyrkan ska användas för annat än avsett. Är det rätt att kräva att få använda kyrkan till sånt? Har ni haft som tradition att gå till kyrkan på era skolavslutningar?
Meriona
05-06-2010, 18:20
Intressant fråga! Jag (plus40) hade skolavslutning i kyrkan tillochmed sjätteklass, sonen likaså. Det är ingenting som är ett dugg viktigt för varken mig eller honom, det är själva avslutningen och glädjen som är det viktiga, inte i vilken lokal man håller till. Nu när han går ur nian har skolan ordnat 3-rättermiddag för avgångselever och föräldrar i skolmatsalen, det kommer troligen bli precis hur bra som helst, även om det "bara" är en matsal. Det är ju ungarna som är det viktiga att fokusera på inte lokalen.
Jag säger inte att man MÅSTE vara i kyrkan men jag tycker att det är en fin tradition! Oftast är ju kyrkor fina och högtidliga - precis som skolavslutnigar ska vara!
När kag gick i ettan så gjorde varje klass en blomsterbåge och sedan gick hela skolan till kyrkan i parad där det sjöngs och hölls tal. Jättefint! Resterande avslutningar har sedan hållts på skolgården (ny skola för långt ifrån kyrkan) med uppträdanden från varje klass samt kören. Också fint men inte på samma sätt.
*Stintan*
05-06-2010, 18:59
Mina tjejer, båda över 30), hade avslutning i kyrkan upp till 6:e klass. Fanns ingen aula i deras skola. Man gick med flaggor från skolan till kyrkan. Eleverna framförde sånger och texter. Det sjöngs både Idas sommarsång och Den blomstertid nu kommer. Inte va de särskilt religiöst.
Piccante
05-06-2010, 19:15
jag är inte speciellt förtjust i den traditionen
M i Mälardalen (zon 2)
05-06-2010, 19:26
Jag (40+) hade också skolavslutning i kyrkan upp till 6:e klass och det har jag jättefina minnen av. Just att avslutningen skedde någon annanstans än i skolan gjorde det mer högtidligt. Det lustiga är att jag minns skolavslutningarna 7-9:e klass sämre (de var i en aula tror jag men minns faktiskt inte).
Sonen har utomhus på skolgården. På något sätt blir det inte högtidligt.
Jag gillade kyrkan men förstår att det kan bli komplicerat för elever med icke-kristen bakgrund, så det bästa är väl att lösa skolavslutningarna lokalt beroende på hur de lokala förutsättningarna är.
mamamaggan
05-06-2010, 20:28
Jag har aldrig haft avslutning i kyrkan . Växte upp i en större stad men när jag som vuxen flyttade till en liten ort mötte jag för första gången traditionen med att gå till kyrkan på avslutningen.
Här är det en mycket gammal tradition , något som lever kvar sedan " urminnes " tider när kyrkan hade ett stort inflytande över allt som hände i samhället.
Förstår inte varför man måste gå till kyrkan i dag. Våra söner har gått till kyrkan på avslutningen och prästen har varje gång pratat religion. I dag har vi ingen statskyrka så bara p g a det så borde man upphöra med den här traditionen.
Visst är det fint i kyrkan men kyrkan som sådan har väl ingenting med dagens skola att göra . Vilken annan större samlingslokal som helst borde vara lämplig att ha avslutningen i .
Huggorm
05-06-2010, 20:34
Jag är 29, och vi hade avslutning i kyrkan till en bit in på högstadiet. Sedan plockades det bort, eftersom det började bli såpass många muslimer på skolan, och dessa fick inte lov att vistas i en kyrka. Innan dess hade de fått stanna i klassrummet och vänta medan vi andra var i kyrkan. Idag hävdas ju att det inte har ett dugg med islam att göra, men det var inte vad som sades i slutet på nittiotalet.
Edit: Hela skolan gick i tåg till kyrkan, och i täten bars en rejäl flagga, jag minns att det var lite rivalitet om vem som skulle få bära den. Just tågandet gjorde det hela ganska högtidligt, och det blev inte alls samma sak efteråt när man bara strosade bort till aulan som låg i samma byggnad.
Meriona
05-06-2010, 21:15
OM det är för muslimernas skull eller inte som man går ifrån kyrkobesöket på skolavslutningen idag, ska jag låta vara osagt. Men ATT man gör det tycker jag bara är bra. Inte sjutton ska min unge behöva lyssna på nåt dravel om gud om vi nu inte tror på sånt? OM prästen kan knipa käft så tycker jag det är helt okej att de håller till där, men kan han/hon det INTE, så ska man vara nån annan stans där det är gudsneutralt.
Varken jag eller barnen har haft avslutning i kyrkan ... men på fredag ska vi gå på barnbarnetas avslutning .. i kyrkan ... hon går ut nollan och de ska sjunga Idas sommarvisa ... stolt mormor kommer säkert att fälla en o annan tår när lilla gumman står där framme och sjunger (och så heter ju hennes mamma Ida)
Avslutning i kyrkan eller inte, det bryr jag mig inte ett dugg om ... Värre är att man tydligen fortfarande i en del skolor förbjuder Sveriges flagga bara för att det kanske kan uppfattas som rasistiskt av "nysvenskar" (muslimer)
Meriona
05-06-2010, 22:04
CITAT (netha @ 05-06-2010, 23:01)  ... Värre är att man tydligen fortfarande i en del skolor förbjuder Sveriges flagga bara för att det kanske kan uppfattas som rasistiskt av "nysvenskar" (muslimer) Ja DET är ju för konstigt!  Men är det verkligen så att det är muslimerna som räds flaggan, jag tror snarare att det är vi Svenskar som är rädda för att muslimerna ska tro att vi är nassar.......  Och så blir alla liksom rädda för flaggan av den anledningen....
Huggorm
05-06-2010, 22:04
Är det inte så att "Den blomstertid nu kommer" förbjuds också, eftersom det är en psalm?
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:04)  Är det inte så att "Den blomstertid nu kommer" förbjuds också, eftersom det är en psalm? Första versen ... som ju är brukligt att man sjunger ... har inget kristligt innehåll.
Jag är 22 och hade skolavslutning i kyrkan tom 6:e klass. Efter sista gången var jag så glad att jag skulle slippa kyrkan på avslutningarna. Trivdes mycket bättre med avslutning i aulan/matsalen som vi hade i högstadiet och gymnasiet. Det har varit en hel del prat om avslutningarna i kyrkan på min gamla skola men jag ser ingen anledning till varför man har den traditionen, samma sak som när lärarna läste bibelhistorier inför jul. Skola och religion är två skilda saker och bör hållas åtskilda.
Meriona
05-06-2010, 22:07
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:04)  Är det inte så att "Den blomstertid nu kommer" förbjuds också, eftersom det är en psalm? Ja inte gör det mej nåt, de kan väl sjunga De sista ljuva åren istället....
Christina i Taxinge~
05-06-2010, 22:08
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 22:15)  OM prästen kan knipa käft så tycker jag det är helt okej att de håller till där, men kan han/hon det INTE, så ska man vara nån annan stans där det är gudsneutralt. Hmmm..........men kyrkan är ju faktiskt till för "dravlet om gud", inte för skolavslutningar. Det är ju dessutom nån slags lag(?) på att skolavslutningar måste vara religionsfria. Alltså förstår jag inte varför man kräver att få ha skolavslutningarna i kyrkan?! Jag förstår att man uppfattar det som tradition om man använt kyrkan som möteslokal under flera år och det är oftast både vackert och högtidligt i kyrkan. Men det verkar inte tas nån hänsyn till att kyrkan kanske inte vill släppa på det "gudliga" som den faktiskt är avsedd för. Det jag hörde på radion var att föräldrar krävde att barnen skulle ha sin skolavslutning i kyrkan eftersom det var tradition. Barnen däremot brydde sig inte ett dugg bara de fick sommarlov!
Meriona
05-06-2010, 22:10
CITAT (Ogräs_ @ 05-06-2010, 23:07)  Jag är 22 och hade skolavslutning i kyrkan tom 6:e klass. Efter sista gången var jag så glad att jag skulle slippa kyrkan på avslutningarna. Trivdes mycket bättre med avslutning i aulan/matsalen som vi hade i högstadiet och gymnasiet. Det har varit en hel del prat om avslutningarna i kyrkan på min gamla skola men jag ser ingen anledning till varför man har den traditionen, samma sak som när lärarna läste bibelhistorier inför jul. Skola och religion är två skilda saker och bör hållas åtskilda. Men visst vill du väl ändå ha religionsundervisningen kvar i skolan? Det vill åtminstone jag, det har med allmänbildning att göra. Så ock bibelhistorierna alltså, så länge det klart framgår att det är en saga.
Jag är uppvuxen i Finland och tror mycket på Gud, men har aldrig fått i hop detta med avslutning och kyrkan.
I Finland har man alltid skolavslutning i skolans gympasal ! Den är en fullspäckad kabaré med barnens program och eleverna som konfransier ( hur det nu stavas) dans, pjäser, körsånger, skets ... allt möjligt och sällan tråkigt! Om den " blomstertid " förstås, fast på finska " suvivirsi"
Vad jag saknar dessa fester ! Svenska barn får i sin höjd sjunga med sin klass " idas sommarvisa" och det är allt! I Finland kan man visa många färdigheter och det är självklart att föräldrarna och släktingarna får plats i salen !
inte tjafsar man med betygen heller. Man får sina betyg på papper i klassrummet efter festen. Mina ungdomar har alltid fått veta alla sina betyg redan ett par veckor innan avslutningsdagen. Trams, enligt mig.
Kyrkan besökte man med sin skolklass någon annan gång under vintern. Tidigare var samarbetet naturligt med skolan och kyrkan. I Finland finns det mängder av musikmässor och barnkyrkomusiker. I dag vet jag inte hur läget är . Men jag vill tro fortfarande att man firar skolavslutningar i gympasalen och firar gudtjänst i kyrkor !
Meriona
05-06-2010, 22:15
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 23:08)  Hmmm..........men kyrkan är ju faktiskt till för "dravlet om gud", inte för skolavslutningar. Det är ju dessutom nån slags lag(?) på att skolavslutningar måste vara religionsfria. Alltså förstår jag inte varför man kräver att få ha skolavslutningarna i kyrkan?! Jag förstår att man uppfattar det som tradition om man använt kyrkan som möteslokal under flera år och det är oftast både vackert och högtidligt i kyrkan. Men det verkar inte tas nån hänsyn till att kyrkan kanske inte vill släppa på det "gudliga" som den faktiskt är avsedd för. Det jag hörde på radion var att föräldrar krävde att barnen skulle ha sin skolavslutning i kyrkan eftersom det var tradition. Barnen däremot brydde sig inte ett dugg bara de fick sommarlov!  Jo men det var ju det jag menade. Lokalen är egal, men om det nödvändigtvis ska vara i kyrkan ska de inte traggla om gud. Nu förtiden får de inte reda på ett enda enskilt betyg i förväg, åtminstone inte här. Men vi fick det på min tid, då hade man full koll och lyckades till och med påverka ett och annat betyg.
Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till.
Christina i Taxinge~
05-06-2010, 22:18
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 23:12)  Jo men det var ju det jag menade. Lokalen är egal, men om det nödvändigtvis ska vara i kyrkan ska de inte traggla om gud. Men jag menade att lokalen inte är egal eftersom kyrkan är "gudlig" vare sig vi vill eller inte. I kyrkan tragglar de om gud och det är det den är till för (tycker jag). Alltså borde inte föräldrarna kräva att kyrkan ska vara profan möteslokal bara för att man tycker att det är fint att vara där. Det vore bättre med vilken annan lokal som helst! Vi som inte är gudliga kan ju inte bara kräva att få använda kyrkan som det passar oss - tycker jag.
CITAT (katah @ 05-06-2010, 23:11)  Jag är uppvuxen i Finland och tror mycket på Gud, men har aldrig fått i hop detta med avslutning och kyrkan.
I Finland har man alltid skolavslutning i skolans gympasal ! Den är en fullspäckad kabaré med barnens program och eleverna som konfransier ( hur det nu stavas) dans, pjäser, körsånger, skets ... allt möjligt och sällan tråkigt! Om den " blomstertid " förstås, fast på finska " suvivirsi"
Vad jag saknar dessa fester ! Svenska barn får i sin höjd sjunga med sin klass " idas sommarvisa" och det är allt! I Finland kan man visa många färdigheter och det är självklart att föräldrarna och släktingarna får plats i salen !
inte tjafsar man med betygen heller. Man får sina betyg på papper i klassrummet efter festen. Mina ungdomar har alltid fått veta alla sina betyg redan ett par veckor innan avslutningsdagen. Trams, enligt mig.
Kyrkan besökte man med sin skolklass någon annan gång under vintern. Tidigare var samarbetet naturligt med skolan och kyrkan. I Finland finns det mängder av musikmässor och barnkyrkomusiker. I dag vet jag inte hur läget är . Men jag vill tro fortfarande att man firar skolavslutningar i gympasalen och firar gudtjänst i kyrkor ! Våra barn har haft alla sina avslutningar i skolans gympasal och ... hör o häpna ... de har haft uppvisningar och lärarna haft en orkester som spelat och sjungit och Idas sommarvisa har så klart alltid sjungits plus Den blomstertid nu kommer ... först första versen på svenska och sedan samma vers på finska ... vi har så många videofilmer från alla 27 år då vi varit på barnens avslutningar i grundskolan.
Huggorm
05-06-2010, 22:20
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:17)  Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till. Det är nog inte dom som har krävt detta, utan samhället som vill vara dom till lags. Sedan är det ju allt förre av svenska folket som anser sig kristna och är intresserade av att gå i kyrkan, och det spelar nog in också
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:17)  Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till. Precis
Meriona
05-06-2010, 22:25
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 23:18)  Men jag menade att lokalen inte är egal eftersom kyrkan är "gudlig" vare sig vi vill eller inte. I kyrkan tragglar de om gud och det är det den är till för (tycker jag). Alltså borde inte föräldrarna kräva att kyrkan ska vara profan möteslokal bara för att man tycker att det är fint att vara där. Det vore bättre med vilken annan lokal som helst! Vi som inte är gudliga kan ju inte bara kräva att få använda kyrkan som det passar oss - tycker jag. Ja då förstår jag bättre frågeställningen. Då säger jag att det inte ska firas nån skolavslutning i kyrkan för jag vill inte lyssna på nåt jesusdravel och inte ska ungarna behöva utsättas för det heller. Att ge skulden på stackars muslimer känns fegt, det tror jag inte är ett dugg anledningen till att det numera används andra lokaler.
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 23:18)  Men jag menade att lokalen inte är egal eftersom kyrkan är "gudlig" vare sig vi vill eller inte. I kyrkan tragglar de om gud och det är det den är till för (tycker jag). Alltså borde inte föräldrarna kräva att kyrkan ska vara profan möteslokal bara för att man tycker att det är fint att vara där. Det vore bättre med vilken annan lokal som helst! Vi som inte är gudliga kan ju inte bara kräva att få använda kyrkan som det passar oss - tycker jag. Är du inte medlem i svenska kyrkan så kan du öht inte kräva någonting av dem ... inte mer än att de måste tillhandahålla en gravplats åt dig när det är så dags.
mamamaggan
05-06-2010, 22:27
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:20)  Det är nog inte dom som har krävt detta, utan samhället som vill vara dom till lags. Sedan är det ju allt förre av svenska folket som anser sig kristna och är intresserade av att gå i kyrkan, och det spelar nog in också Och framför allt så har vi ingen statskyrka idag. Finns många som tillhör andra trossamfund , Jehovas, baptister m fl , som inte heller vill sitta på avslutningen och höra om den gamla statskyrkans religion. Har gått i samma klass som både judar och katoliker på 60-talet och de behövde inte ens vara med på kristendomsundervisningen , religionskunskapen var de med på. edit : rättat stavfel
Christina i Taxinge~
05-06-2010, 22:29
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 23:25)  Ja då förstår jag bättre frågeställningen. Då säger jag att det inte ska firas nån skolavslutning i kyrkan för jag vill inte lyssna på nåt jesusdravel och inte ska ungarna behöva utsättas för det heller. Att ge skulden på stackars muslimer känns fegt, det tror jag inte är ett dugg anledningen till att det numera används andra lokaler. Så blev vi överens till slut!
Piccante
05-06-2010, 22:33
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:17)  Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till. Ursäkta men ibland är du bra fördomsdfull. Eftersom skolan SKA vara ickekonfessionell så kan ingen oavsett tro tvingas gå på skolavslutning i kyrkan. På min skola var det alltid elever från familjer som var Jehovas vittnen som stod över skolavslutning i kyrkan och julpjäser med jesu födelse. Enigt skollagen kan dessa inte tvingas att delta. Att "muslimer" har tvingat fram att man inte får ha skolavslutningar i kyrkkan är strunt. I min kommun har det alltid berott på att prästerskapet inte har godkänt det profana inslagen på avslutningen som hädiska stycken som "Idas sommarvisa" eller "sommartider" med Gyllene tider. Eftersom vi lever i en sekulär stat och skolan är ickekonfessionell 364 dagar om året så kan den vara det på avslutningen med tycker jag.
du får ursäkta men jag tycker inte vi ska böja oss för invandrare utan ha kvar våra Svenska traditioner,dom gör absolut inte avbön på sina traditioner i sina länder där är det bara att annpassa sig antingen du vill eller inte.jag tycker det är för jäkligt att vi inte få ha våra skolavslutningar i kyrkan för att vi inte ska stöta oss med invandrare.
Meriona
05-06-2010, 22:42
Jag tror inte det är pga av invandrare som skolavslutningen numera brukar hållas i andra lokaler, utan snarare som Markus sa beror det nog på mer att vi är allt mer oreligiösa överhuvudtaget. Och jag tycker bara det är skönt att slippa gå till kyrkan, vad har det med skolbarn att göra - inte ett jota. Jag gifte mig i kyrkan, men jag skulle definitivt inte göra det nästa gång.
mamamaggan
05-06-2010, 22:45
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:39)  du får ursäkta men jag tycker inte vi ska böja oss för invandrare utan ha kvar våra Svenska traditioner,dom gör absolut inte avbön på sina traditioner i sina länder där är det bara att annpassa sig antingen du vill eller inte.jag tycker det är för jäkligt att vi inte få ha våra skolavslutningar i kyrkan för att vi inte ska stöta oss med invandrare. Att gå till kyrkan är ingen " gammal tradition " vilken som helst utan har med kyrkan att göra , den statskyrka som vi inte har längre. Varför gå i kyrkan och lyssna på någon som prackar på dig en religion som inte har något med skolan att göra? Vi som aldrig har gått till kyrkan på skolavslutning då ? Tror du vi tagit skada av att vara i en annan samlingslokal och firat det som det var meningen att vi skulle fira , nämligen skolavslutningen ?
Red Top
05-06-2010, 22:47
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:20)  Det är nog inte dom som har krävt detta, utan samhället som vill vara dom till lags. Sedan är det ju allt förre av svenska folket som anser sig kristna och är intresserade av att gå i kyrkan, och det spelar nog in också Det är inte våra nya svenskar(muslimer, buddhister, hinduer etc), som har synpunkter på varken kyrkan som lokal, eller den svenska flaggan. Det är svenskar, med en förvrängd bild av hur våra invandrare kan uppfatta våra traditioner, som startar alla diskussioner. Kan det möjligen bero på att de flesta "svenskar" själva har så svårt att anpassa sig, när de flyttar till andra länder, med annan kultur och traditioner. Senast i dag hörde jag en äldre muslimsk man på radio ang debatten om kyrka eller inte, på skolavslutningar, säga att det inte är något som helst problem för de flesta muslimer att gå in i en kristen kyrka. "Vi har ju ändå samma gud", som han sa. De som inte vill ha avslutningen i kyrkan är oftast "senskar", som saknar kristen eller annan tro.
Huggorm
05-06-2010, 22:48
CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 23:42)  Jag tror inte det är pga av invandrare som skolavslutningen numera brukar hållas i andra lokaler, utan snarare som Markus sa beror det nog på mer att vi är allt mer oreligiösa överhuvudtaget. Och jag tycker bara det är skönt att slippa gå till kyrkan, vad har det med skolbarn att göra - inte ett jota. Jag gifte mig i kyrkan, men jag skulle definitivt inte göra det nästa gång.  Men med en kvarts miljon muslimer i landet, så har det nog ändå skyndat på utvecklingen även om det inte varit direkt avgörande. Till skillnad från andra religioner får ju en rättrogen muslim inte ens vistas i en kyrka oavsett om det predikas eller ej. Det kändes väll kanske dumt att ha avslutningen när en fjärdedel av eleverna inte kunde delta.
Vår dotter med fler fick höra i alla fall att det var slut med skolavslutningar i kyrken på grund av alla invandráre och alla olika religon det gjorde det omöjligt att ha skolavslutning i en kristen kyrkan.
Christina i Taxinge~
05-06-2010, 22:57
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:39)  du får ursäkta men jag tycker inte vi ska böja oss för invandrare utan ha kvar våra Svenska traditioner,dom gör absolut inte avbön på sina traditioner i sina länder där är det bara att annpassa sig antingen du vill eller inte.jag tycker det är för jäkligt att vi inte få ha våra skolavslutningar i kyrkan för att vi inte ska stöta oss med invandrare. Jag håller inte alls med om det du skriver. Det är nog mest en skröna vid det här laget! Däremot fanns det tidigare skrajsna rektorer i några skolor som inte ville hissa svenska flaggan för att stöta sig med de invandrare som fanns på skolan. Heltokigt!!! Och inte på nåt sätt begärt av invandrarna.Jag tycker det är snudd på stötande mot kyrkan att ta för givet att den ska kunna användas som vilken möteslokal som helst, så som tydligen många föräldrar gör nuförtiden. I kyrkan är det gudligt och ska så vara! Skolavslutningar bör kunna hållas på andra ställen. CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:48)  Vår dotter med fler fick höra i alla fall att det var slut med skolavslutningar i kyrken på grund av alla invandráre och alla olika religon det gjorde det omöjligt att ha skolavslutning i en kristen kyrkan. Vem sa detta till din dotter?!
Meriona
05-06-2010, 23:01
CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:48)  Men med en kvarts miljon muslimer i landet, så har det nog ändå skyndat på utvecklingen även om det inte varit direkt avgörande. Till skillnad från andra religioner får ju en rättrogen muslim inte ens vistas i en kyrka oavsett om det predikas eller ej. Det kändes väll kanske dumt att ha avslutningen när en fjärdedel av eleverna inte kunde delta. Då är det väl till närmsta moskee jag ska sända mitt tack!  Tack för att jag slipper gå i kyrkan när jag inte själv väljer det!  Självklart ska vi inte blanda in en föredettareligion i skolväsendet, byheway.
Piccante
05-06-2010, 23:04
CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:48)  Vår dotter med fler fick höra i alla fall att det var slut med skolavslutningar i kyrken på grund av alla invandráre och alla olika religon det gjorde det omöjligt att ha skolavslutning i en kristen kyrkan. Folk hör ofta väldigt mycket. Det kallas "rykten" i sin mildare form och "fördomar" när det blir grövre. Skollagen tillåter inte religiösa inslag i skolan och därför har man rätt att avstå och vissa präster tillåter inte världsliga inslag på avslutningen i kyrkan och de har rätten att bestämma i sin egen kyrka. CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:39)  du får ursäkta men jag tycker inte vi ska böja oss för invandrare utan ha kvar våra Svenska traditioner,dom gör absolut inte avbön på sina traditioner i sina länder där är det bara att annpassa sig antingen du vill eller inte.jag tycker det är för jäkligt att vi inte få ha våra skolavslutningar i kyrkan för att vi inte ska stöta oss med invandrare. Jag är inte muslim. Men det stöter sig med mina sekulära värderingar när en präst vill förbjuda inslag på en skolavslutning. Alltså bör skola och religion separeras.
mamamaggan
05-06-2010, 23:12
Skola och religion är separerade åtminstone sedan statskyrkan avskaffades.
Den som vill gå till kyrkan för att höra om den gamla statskyrkans religion kan gå dit alla dagar på året men blanda inte in skolavslutningen i det. Gå för att du känner för att höra din Guds ord men tvinga inte andra att göra det.
Alla som inte tillhör kyrkan vill kanske inte heller gå dit och fira sin skolavslutning som i dag inte har ett dugg med religion att göra.
Huggorm
05-06-2010, 23:20
Traditionellt har ju kyrkan varit bygdens stolthet, något som man byggt upp gemensamt och den plats där man möttes varje söndag. Genom kyrkobyggnaden demonstrerade man sitt välstånd, och på sätt och vis blev den bygdens centrum och mötesplats. Det är inte konstigt att skolavslutningarna hölls där, och därför känns det nog ganska trist att det inte längre skall vara så, inte minst ute på landsbygden.
I Sotenäs har för övrigt politikerna kört över skolornas rektorer efter att det blivit folkresning när det bestämdes att avslutningen inte fick hållas i kyrkan. Nu blir det avslutning i kyrkan i alla fall, eftersom reglerna som vanligt kan tolkas lite som man vill
mamamaggan
05-06-2010, 23:23
Svårare att ändra något i små kommuner verkar det som.
Meriona
05-06-2010, 23:25
Ja kärevärld, tack och lov att traditionerna kan brytas... Väck med kyrkan och dess makt! Inte ens Schartauanerna har väl fått riktig krokfot om dig Huggorm, hoppas jag!
Huggorm
05-06-2010, 23:27
CITAT (Meriona @ 06-06-2010, 00:25)  Ja kärevärld, tack och lov att traditionerna kan brytas... Väck med kyrkan och dess makt! Inte ens Schartauanerna har väl fått riktig krokfot om dig Huggorm, hoppas jag!  Jag är nog den minst religiösa människan i landet, varken döpt eller konfirmerad och satte inte ens min fot i kyrkan före avslutningen i första klass. Trots det tycker jag det var en fin tradition, och det var precis lagom att gå i kyrkan en gång om året
mamamaggan
05-06-2010, 23:41
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:27)  Jag är nog den minst religiösa människan i landet, varken döpt eller konfirmerad och satte inte ens min fot i kyrkan före avslutningen i första klass. Trots det tycker jag det var en fin tradition, och det var precis lagom att gå i kyrkan en gång om året Jo men du förstår väl att skolan och kyrkan inte har ett skapandes grand med varandra att göra ? Om du ville gå i kyrkan en dag på året , tex på skolavslutningsdagen så fanns det väl inget som hindrade dig ? Jag menar du och andra som ville kunde ju ha gått dit efteråt men tvinga inte på andra att göra det.
Huggorm
05-06-2010, 23:45
Jag är visserligen nöjd så länge jag slipper gå till moské på avslutningen, bättre kompromiss går väll inte att få till
mamamaggan
05-06-2010, 23:55
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:45)  Jag är visserligen nöjd så länge jag slipper gå till moské på avslutningen, bättre kompromiss går väll inte att få till Ännu har väl ingen tvingats gå till en Moské coh det tror jag inte kommer att hända heller. Har en kompis som är rektor och hon säger att det får inte förekomma religiösa inslag på avslutningen , då faller även tanken att gå till Moské. En skolavslutning är en skolavslutning .
Jag har i alla fall uppskattat mina barns skolavslutningar som hållts i kyrkan,att det helt plötsligt ska vara fel har jag svårt att ta in,kan tala om att den enda gången som kyrkan i Rogberga var överfylld var vid skolavslutningen,alla föräldrara och släktingar fick inte rum helt enkelt.
CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:20)  Traditionellt har ju kyrkan varit bygdens stolthet, något som man byggt upp gemensamt och den plats där man möttes varje söndag. Genom kyrkobyggnaden demonstrerade man sitt välstånd, och på sätt och vis blev den bygdens centrum och mötesplats. Det är inte konstigt att skolavslutningarna hölls där, och därför känns det nog ganska trist att det inte längre skall vara så, inte minst ute på landsbygden.
I Sotenäs har för övrigt politikerna kört över skolornas rektorer efter att det blivit folkresning när det bestämdes att avslutningen inte fick hållas i kyrkan. Nu blir det avslutning i kyrkan i alla fall, eftersom reglerna som vanligt kan tolkas lite som man vill Jo, jag, icke troende, tycker att det är trist att en så vacker tradition som skolavslutning i kyrkan tas bort. Tycker inte alls att kyrkan och dess traditioner bara tillhör de troende. Kyrkor är i allmänhet oerhört vackra byggnader och stillheten inne i kyrkorummet är lite högtidligt och väldigt rogivande. Ganska ofta när jag är ute och reser går jag in i en kyrka för några minuters meditation och vila. Jag har själv, och också mina barn 33 och 26 år gamla, haft alla skolavslutningar upp t.o.m. högstadiet i kyrkan och hoppas att mina barnbarn också får uppleva det där lite extra högtidliga som avslutning i kyrkan innebär. Betr. att kyrkan bara tillhör de troende så gissar jag att många av er gift sig kyrkligt även om ni inte är troende. Gita
Aqvakul
06-06-2010, 08:00
Undrar om det är fler än jag som har haft skolavslutning på Solvallas E-läktare. Detta hände dock bara en gång. Annars gällde klassrummet och skolgården, då aula saknades på vår folkskola. Kyrkan var bara aktuell till jul. Jag tror faktiskt att kyrkan oftare var aktuell då än inför sommarlovet....
Är inte troende alls och inte med i något samfund. Tycker iaf att kyrkor för det mesta är vackra och ro givande. Helt perfekt miljö för skolavslutningar. Reste en del tidigare både i Sverige och utomlands. Besökte många kyrkor från olika samfund. Har inga problem med det trots att jag inte tror på någon gud.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|