Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
Tycker hela diskussionen är löjligt tramsig. Vad är folk rädda för? Att deras små telningar plötsligt ska bli religiösa för att skolavslutningen är i en kyrka eller vadå? Det är ju inget väckelsemöte precis.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 06-06-2010, 10:02) *
Tycker hela diskussionen är löjligt tramsig. Vad är folk rädda för? Att deras små telningar plötsligt ska bli religiösa för att skolavslutningen är i en kyrka eller vadå? Det är ju inget väckelsemöte precis.

Nej visst är det så, är den i kyrkan så går jag såklart dit, men jag hade trivits bättre nån annanstans.

Aqvakul
Som sekulariserad har jag inga problem med lokalen som sådan, kyrka eller moské gör detsamma..

Däremot är jag inte säker på att starkt religiösa människor reagerar likadant...
Solstorm
Jag är ju bohuslänning och växte upp på en liten ort. Det var morgonbön, psalmsång, läsa före och efter maten, välsignelsen innan vi gick hem, gick igenom söndagens predikan på fredag eller måndag. Jag har haft högreligiösa lärare. När vi i högstadiet skulle ha religion hade vi prästen som lärare som vägrade följa läroplanen. Vi fick ingen lärobok, bibeln var den enda bok vi fick ha. Jag har verkligen kämpat för att mina barn ska få slippa kyrkan. Jag är döpt men inte konfirmerad, mina barn är hedningar.

När äldsta sonen gick i skolan så var det flera föräldrar som protesterade mot att man skulle avstå från kyrkan bara för några muslismska barns skull. Jag hörde aldrig att muslimerna kom med några protester, det var jag och andra svenskfödda som inte ville ha kyrka, präster och religiösa inblandade i skolan. Mina föräldrar var inte religiösa men de protesterade inte heller. Herre Gud så jag önskar att de hade protesterat och befriat mig från det religösa förtryck jag var utsatt för i skolan.

Såg en präst som inte ville ha skolavslutning i kyrkan om han inte fick prata om Gud. All heder åt honom, det är ärligt och rakryggat av honom. Man ska respektera de religiösa och de ska stå för det de tror på men det ska aldrig tvingas på någon annan.
Anki på Öland
När jag gick i skolan (på 50 och 60 talet) var vi i kyrkan på examen helt enkelt av utrymmesskäl. Skolan var stor och aulan bara gjord för skrivningar så max 2, kanske 3 klasser fick plats. Så fram till gymnasiet träffades alla i kyrkan som var en stor "lokal" som stod tom under veckorna för att sedan träffas klassvis och få betygen i klassrummet.
Anki
bergvallmo
Har lite svårt att förstå att detta ska vara ett så stort problem. Alltså kyrkans vara eller inte vara.

Nackdelen idag är att skolan får mindre pengar från komunerna. Vilket gör att när skolor byggs om finns inte längre pengar till ha aula eller andra utrymmen där alla kan mötas.

Det tycker jag är tråkigt. Skolan är i behov av det då det finns så mycket som elever kan visa upp, inte bara på avslutningar. Musik, teater, dans mm
Christina i Taxinge~
Men jag tycker att den här tråden svävar lite runtomkring det som jag tyckte var en viktig del i frågan från början - är det verkligen ok att föräldrar kräver att skolavslutningen ska äga rum i kyrkan utan att ta hänsyn till att kyrkan är gudlig och att prästerna vill hålla predikan och/eller välsigna barnen t ex?
Bara för att det är fint & högtidligt i kyrkan!
Det måste väl vara prästerna som har sista ordet om vad som ska ske i kyrkan?!

Om man ska använda kyrkan som vilken möteslokal som helst så kanske man kan begära att få hålla dagskonferenser eller sitt 50-årskalas där? ohmy.gif

Meriona
CITAT (Solstorm @ 06-06-2010, 10:42) *
Jag är ju bohuslänning och växte upp på en liten ort. Det var morgonbön, psalmsång, läsa före och efter maten, välsignelsen innan vi gick hem, gick igenom söndagens predikan på fredag eller måndag. Jag har haft högreligiösa lärare. När vi i högstadiet skulle ha religion hade vi prästen som lärare som vägrade följa läroplanen. Vi fick ingen lärobok, bibeln var den enda bok vi fick ha. Jag har verkligen kämpat för att mina barn ska få slippa kyrkan. Jag är döpt men inte konfirmerad, mina barn är hedningar.

När äldsta sonen gick i skolan så var det flera föräldrar som protesterade mot att man skulle avstå från kyrkan bara för några muslismska barns skull. Jag hörde aldrig att muslimerna kom med några protester, det var jag och andra svenskfödda som inte ville ha kyrka, präster och religiösa inblandade i skolan. Mina föräldrar var inte religiösa men de protesterade inte heller. Herre Gud så jag önskar att de hade protesterat och befriat mig från det religösa förtryck jag var utsatt för i skolan.

Såg en präst som inte ville ha skolavslutning i kyrkan om han inte fick prata om Gud. All heder åt honom, det är ärligt och rakryggat av honom. Man ska respektera de religiösa och de ska stå för det de tror på men det ska aldrig tvingas på någon annan.

Hade år 1 och 2 också en högreligiös lärarinna och känner igen mig i din berättelse, med morgonbön och be före och efter maten. Hon var dessutom extremt sträng och stänges av två gånger för misshandel av elever. Det var ett riktigt obehagligt sätt att börja skolan på, tack och lov att sånt inte tillåts längre. Kanske är det därför jag är anti?
*Stintan*
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-06-2010, 10:51) *
Men jag tycker att den här tråden svävar lite runtomkring det som jag tyckte var en viktig del i frågan från början - är det verkligen ok att föräldrar kräver att skolavslutningen ska äga rum i kyrkan utan att ta hänsyn till att kyrkan är gudlig och att prästerna vill hålla predikan och/eller välsigna barnen t ex?

Om man ska använda kyrkan som vilken möteslokal som helst så kanske man kan begära att få hålla dagskonferenser eller sitt 50-årskalas där? ohmy.gif

Föräldrar kan aldrig kräva att avslutningen ska äga rum i kyrkan. Det är kyrkans företrädare som bestämmer vad kyrkans lokaler ska användas till för evenemang. Därför kan det vara lite olika hur man ser på det från kyrkans sida.
herkules
jag var på en skolavslutning hållen i kyrkan för första gången när min yngsta dotter (född 1989) tog studenten. hon gick i skola i åre så det kanske är så där.
jättevackert var det iaf. inte gör det mig något om de håller till i en kyrka, vackrare miljö får man väl ändå leta efter?

Gita
CITAT (herkules @ 06-06-2010, 11:11) *
jag var på en skolavslutning hållen i kyrkan för första gången när min yngsta dotter (född 1989) tog studenten. hon gick i skola i åre så det kanske är så där.
jättevackert var det iaf. inte gör det mig något om de håller till i en kyrka, vackrare miljö får man väl ändå leta efter?

Javisst är det vackert och högtidligt i kyrkan och jag tycker absolut att kyrkorummet skall vara öppet för alla
oberoende av tro. Som jag tidigare nämnt är jag själv inte troende men tycker att många kyrkliga traditioner är högtidliga och vackra, tex. vigsel, jordfästning, julotta och midnattsmässa för att nämna några.
Sen är det något speciell rogivande och stilla med själva byggnaderna, samma känsla kan jag uppleva i gamla slott, men det är ju väldigt få slott tillgängliga.
Slutligen tycker jag att vi skall vara rädda om fina gamla traditioner , antingen de har religiölst ursprung eller inte, de berikar och sätter färg på livet.
Gita
Berith
Inte.
mamamaggan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-06-2010, 10:51) *

Tycker inte det är OK att kräva att få vara i kyrkan. Som jag tidigare skrivit så får inte en skolavslutning ha ett religiöst innehåll . Det har en av mina kompisar som är rektor sagt , vet inte vad som stödjer detta ( lag eller dyligt ???) men så är det. Då faller att en präst står och pratar något religiöst.

Att kräva det som förälder är antagligen att de själva gjort så " i alla tider " och att ändra det går inte !!!!

Kan sådant , att kräva bevarande av traditioner som inte längre är berättigade ( vi har ingen statskyrka ) , ha att göra att man vill ha något gammalt och vant att hålla sig till när samhället förändras ?

Myosotis
Kan någon förklara för mig vad skolavslutningar är bra för? Kan man inte bara låta bli helt och hållet?
Christina i Taxinge~
Det är väl kul & bra för barnen!
Själv minns jag mina skolavslutningar med stor glädje smile.gif wub.gif
4:an
Kanske felet helt enkelt är att man en gång började blanda ihop skola och kyrka genom att förlägga avslutningarna där...? Skyll inte på invandrarna....min tro är att man tog det som en förevändning att
bryta med skolavslutningar i kyrkan genom att skylla på invandrarna...
gnon49
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-06-2010, 15:16) *
Det är väl kul & bra för barnen!
Själv minns jag mina skolavslutningar med stor glädje smile.gif wub.gif

Suck, ja vem gör inte det rolleyes.gif Bara trevliga minnen. Sedan var det med en viss spänning man fick hämta betygen ur lärarens hand, och förhoppningsvis stolt visa upp för mamma o pappa. Och sen var det ju alltid vackert väder vid avslutningen. Eller hur?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 06-06-2010, 13:47) *
Kan någon förklara för mig vad skolavslutningar är bra för? Kan man inte bara låta bli helt och hållet?

Det är alltid bra med ett tydligt och markerat slut! (men inte nödvändigtvis i en kyrka..)
katah
Jag saknar att se barnens framträdande, inte bara höra idas sommarvisa och ett par sånger till.
Och till det lämpar inte kyrkans lokaler så väl.

Men det som jag har reagerat är att det saknas folkvett och hyfs när folk visstas i kyrkan.
Jag menar att det inte behöver vara knäpptyst när man är i kyrkan...
men när 700 personer sitter i en ekande lokar, MÅSTE folk fatta att vara så tyst som möjligt.
Men det surrar hela tiden ! : (

Lite OT, jag tror inte att det är första hand muslimer som kräver att avslutningarna ska ändras,
MEN som någon nämnde är jag helt övertygad om att med en muslimsk majoritet i ett land,
skulle det vara OBLIGATORISKT att delta på avslutningarna i templet ( om så vore tradition )

Jag är troende, men tror aldrig på tvingande på något religiöst sammanhang.
Om tron inte kommer av fri vilja och kärlek har det inte gått rätt till.
Också Ofelia
CITAT (Motti @ 06-06-2010, 01:20) *
Jag har i alla fall uppskattat mina barns skolavslutningar som hållts i kyrkan,att det helt plötsligt ska vara fel har jag svårt att ta in,kan tala om att den enda gången som kyrkan i Rogberga var överfylld var vid skolavslutningen,alla föräldrara och släktingar fick inte rum helt enkelt.

Ja, att du uppskattar kyrkoavslutningar betyder väl inte att det måste vara enda stället att hålla dom på? Tydligen är dessutom er kyrka för liten för att rymma alla barn och släktningar så vad tyckte de som inte fick plats om kyrkoavslutningen? Eller menar du att de inte skulle kommit om det inte var för just kyrkan?

Förstår överhuvudtaget inte varför några, bland annat du, här i tråden hävdar att avslutning i kyrkan är en "gammal" tradition. Jag är 50+ och hade personligen aldrig någon avslutning i kyrka, bodde i Sthlm och Småland som barn. Av mina fyra, nu vuxna barn, hade endast ett av barnen avslutning i kyrka under sina första fyra år och därefter inte. Så enligt min erfarenhet, 9 egna år samt 4 barns x9 år-4 år=41 olika avslutningar(övervägande delen alltså) som INTE skedde i en kyrka.

För mig, liksom väldigt många andra, är det alltså tradition att hålla avslutningarna i skolans egna lokaler eller skolgården. Hur ser den omtalade traditionen ut egentligen? Är det i vissa delar av landet man har som tradition att vara i kyrkan? Landsbygden endast (fast jag bodde då på riktiga landet i småland och tji kyrka ändå)?
VAD har invandrarna med detta att göra ?
Orkidétjuven
Vi var enbart i kyrkan i ettan i lågstadiet och när vi gick ur nian.- Det var enda två ggr jag haft en skolavslutning i en kyrka.
Annars är det klassrummet som gäller och det tycker jag man kan fortsätta med. För allas skull.
aanderss
jag tycker den skall vara i kyrkan men inte ett tvång utan skall barnen slippa skall man ha målsmans godkännande

Skulle jag ha vägrat gå till kyrkan när jag var barn (vi gick dit både till jul o sommar i 1-6 o sommar i 9.) så hade rektorn blivit vansinig. Rektorn var född på 20 talet o kyrkvärd
Berith
CITAT (Också Ofelia @ 07-06-2010, 01:25) *
Ja, att du uppskattar kyrkoavslutningar betyder väl inte att det måste vara enda stället att hålla dom på? Tydligen är dessutom er kyrka för liten för att rymma alla barn och släktningar så vad tyckte de som inte fick plats om kyrkoavslutningen? Eller menar du att de inte skulle kommit om det inte var för just kyrkan?

Förstår överhuvudtaget inte varför några, bland annat du, här i tråden hävdar att avslutning i kyrkan är en "gammal" tradition. Jag är 50+ och hade personligen aldrig någon avslutning i kyrka, bodde i Sthlm och Småland som barn. Av mina fyra, nu vuxna barn, hade endast ett av barnen avslutning i kyrka under sina första fyra år och därefter inte. Så enligt min erfarenhet, 9 egna år samt 4 barns x9 år-4 år=41 olika avslutningar(övervägande delen alltså) som INTE skedde i en kyrka.

För mig, liksom väldigt många andra, är det alltså tradition att hålla avslutningarna i skolans egna lokaler eller skolgården. Hur ser den omtalade traditionen ut egentligen? Är det i vissa delar av landet man har som tradition att vara i kyrkan? Landsbygden endast (fast jag bodde då på riktiga landet i småland och tji kyrka ändå)?
VAD har invandrarna med detta att göra ?

"Här" runt där jag bor är det absolut tradition att ha avslutningen i kyrkan, oavsett stadium. Jag hade alla avslutningar i kyrkan, från låg- till högstadiet, gymnasiet och även på KomVux. Samma för övriga familjen/släkten.

Hade varit intressant med en omröstning i ämnet för att se hur utbrett det är med skolavslutning i kyrkan. Jag tror absolut att det är det vanligaste alternativet, både från när vi själva var skolbarn och nu.
Piccante
CITAT (katah @ 06-06-2010, 23:49) *
Jag saknar att se barnens framträdande, inte bara höra idas sommarvisa och ett par sånger till.
Och till det lämpar inte kyrkans lokaler så väl.

Men det som jag har reagerat är att det saknas folkvett och hyfs när folk visstas i kyrkan.
Jag menar att det inte behöver vara knäpptyst när man är i kyrkan...
men när 700 personer sitter i en ekande lokar, MÅSTE folk fatta att vara så tyst som möjligt.
Men det surrar hela tiden ! : (

Lite OT, jag tror inte att det är första hand muslimer som kräver att avslutningarna ska ändras,
MEN som någon nämnde är jag helt övertygad om att med en muslimsk majoritet i ett land,
skulle det vara OBLIGATORISKT att delta på avslutningarna i templet ( om så vore tradition )

Jag är troende, men tror aldrig på tvingande på något religiöst sammanhang.
Om tron inte kommer av fri vilja och kärlek har det inte gått rätt till.

Folk tror väldigt mycket. Varför skulle muslimer ha obligatorisk avslutning i moskén? I regel har väl muslimer färre religiösa sammankomster i moskéer än kristna har i kyrkan. De har ju inte "kyrkbröllop" av tradition eller barndop, moskén är bara en bönelokal.
Pia L
När jag gick i skolan så hade vi alltid så stora aulor så dom räckte till för avslutningar och liknande, men när mina två barn gått på sommarlov så har avslutningarna alltid hållits i kyrkan vilket jag tycker har varit mest stämningsfullt och bättre akustik för sångerna.
Jag skulle tro att det endast i ett fåtal kyrkor det bedrivits predikan i samband med avslutningar dom flesta präster är idag moderna och anpassar sina tal efter vad det är för aktivitet i kyrkan.
Prästen i mina barns avslutningskyrka har aldrig någonsin predikat om tro men så är hon också en modern präst som tillåtit det mesta i kyrkan, t.o.m. dans.
När min son skulle konfirmera sig så pratade prästen om kärlek och i samband med det så hade hon tillsammans med min son och hans danspartner som också tillhörde samma konfirmationsgrupp kommit överens om att dom på tecken från henne skulle ta av sina kåpor och dansa kärlekens dans, Rumba.
Alla anhöriga i kyrkan och prästen applåderade när dom dansat klart.
Samma präst brukar också vara humoristisk i sina tal så skrattsalvorna och applåderna haglar tätt, hon tillåter dessutom alla profana sånger som barnen i dom olika årskurserna sjunger.
Nu när jag börjat med skolbarn på nytt så är det kyrkan som gäller även här med profana sånger i byns mikroskopiskt lilla kyrka, dom får dela upp barnen årskursvis för att få plats med anhöriga till avslutningen, just här skulle nog aulan passa bättre som avslutningsplats och kyrkan ser inte ens ut som en kyrka.
Jag tycker att om kyrkan bara har en modern präst som håller ett högtidligt tal utan religiös inblandning så är kyrkan den mest stämningsfulla plats man kan hålla avslutningar i.

Högstadieeleverna däremot får ingen avslutning i sin stora och vackra kyrka p.g.a. bråk om att prästen tillät en våldtäktsmisstänkt elev att närvara vid förra årets skolavslutning, där anser jag att omgivningen brustit och inte prästen, det är inte hans sak att döma någon och kyrkan skall vara öppen för alla.
Gossen Ruda
Det var en lång och vindlande tråd det här. Jag hade alltid skolavslutning på skolan. I lågstadiet i klassrummet, lite högre upp antingen i aulan eller på skolgården. Att knalla till nån kyrka var det aldrig tal om, det hade fö blivit en lång promenad. Bjurslättskolan ligger inte direkt i ett kyrktätt område. Så traditionen för mig är inte i kyrkan. Att kräva att skolavslutningen skall vara i kyrkan är löjligt, bort med att smygreligion. Jag kan tänka mig att traditionen finns på landet där dels enskilda präster har stor makt och dels att det inte finns någon annan tillräckligt stor lokal. Då får jag ännu mer vatten på min kvarn om att vi behöver någon annan ickereligiös funktion i samhället som kan ställa upp med lokaler och annan service till alla som behöver det. Vart tog Folkets Hus vägen? Till sist om det där med att invandrare inte skulle tåla att se vår svenska flagga hissas. Är det så är det bara för dem att fly/utvandra till något annan land. Tack och adjö.
mamamaggan
CITAT (Berith @ 07-06-2010, 06:09) *
"Här" runt där jag bor är det absolut tradition att ha avslutningen i kyrkan, oavsett stadium. Jag hade alla avslutningar i kyrkan, från låg- till högstadiet, gymnasiet och även på KomVux. Samma för övriga familjen/släkten.

Hade varit intressant med en omröstning i ämnet för att se hur utbrett det är med skolavslutning i kyrkan. Jag tror absolut att det är det vanligaste alternativet, både från när vi själva var skolbarn och nu.

Möjligtvis har det varit så på mindre orter men om man tänker efter så har väl inte alla skolbarn i större städer gått till kyrkan på avslutning. Skulle tro att de barnen utgör majoritet.

netaave
Både när vi bodde i stan och här har alla skolavslutningar för våra barn varit i kyrkan, Den blomstertid har alltid sjungits och det har tågats dit med flaggor i alla händer.
Både rektor och präst har pratat men det har mest handlat om det kommande loven, och om det hänt nåt speciellt ute i världen inte så mycket religöst alls.
Jag tycker det är en trevlig tradition, det blir lite högtidligare i kyrkan än i en annan lokal. Det känns att det är något speciellt som händer när vi föräldrar reser oss upp i kyrkan då barnen i låg och mellan tågat in med sina flaggor i händerna. Sen när dom står där framme och sjunger, både de obligatoriska, Blomstertid, I denna ljuva och En ljuvlig grönskas rika dräkt men också andra sommarsånger.

I högstadiet var det lite med show över framträdandena, ofta musiklasserna som stod för dom. Men "Den Blomstertid" var alltid med.

Julavslutningarna har dom nu börjat ha på sen em och kvällen, då är hela vägen mellan skolorna och kyrkan kantad av brinnande marchaller. Då är det både tomtar o snögubbar med i kyrkan.

När jag gick i skolan hade vi alla avslutningar i aulan, det var väl också fint på sitt sätt men det slår inte känslan av att ha den i kyrkan tycker jag.
Farbror Blå
Som vanligt ska Sverige göra sig löjligt !

En sån skitfråga att ta upp på nationellt plan!
Låt skolorna göra som dom traditionellt gjort, en del i skola, en del i kyrkan, en del i folkets park eller på dansbanan. Vi har religionsfrihet i Sverige, det betyder att vi vuxna inte får indoktrinera barnen till en särskild tro.

Det betyder INTE att barnen ska skyddas från religiös tro, eller troende personer, ej heller religiösa traditioner i samhället.

I skola läser dom om islams fem grundpelare, hinayanabuddhismens åttaekrade vagn, hinduernas månggudadyrkan och naturfolkens schamanism. Ska det då inte vara bra att de någon gång får vistas i lokaler som tillhör den tro som varit Sveriges?

Se en psalmbok, träffa en präst, prata med en kyrkvaktare.

Sedan ÄR kyrkan ofta den största, finaste lokalen för avslutningar. Bra akustik, sittplatser förberedda mm.

Låt skolorna bestämma själva,låt riksdagen få syssla med meningsfullare uppgifter...
netha
CITAT (Farbror Blå @ 09-06-2010, 16:04) *

Låt skolorna göra som dom traditionellt gjort, en del i skola, en del i kyrkan, en del i folkets park eller på dansbanan. Vi har religionsfrihet i Sverige, det betyder att vi vuxna inte får indoktrinera barnen till en särskild tro.

Det betyder INTE att barnen ska skyddas från religiös tro, eller troende personer, ej heller religiösa traditioner i samhället.

I skola läser dom om islams fem grundpelare, hinayanabuddhismens åttaekrade vagn, hinduernas månggudadyrkan och naturfolkens schamanism. Ska det då inte vara bra att de någon gång får vistas i lokaler som tillhör den tro som varit Sveriges?

Sedan ÄR kyrkan ofta den största, finaste lokalen för avslutningar. Bra akustik, sittplatser förberedda mm.

Låt skolorna bestämma själva,låt riksdagen få syssla med meningsfullare uppgifter...

tummenupp.gif
Motti
Där våra barn gick i skolan var kyrkan fylld till brädden så till slut fick de be mor och farföräldrar avstå !det var enda gången den kyrkan var proppfull kan jag tala om.Jag hade mina skolavslutning i Betelkyrkan för den rymde många och där var också alltid fullt på skolavslutningen inte var de det religösa som stog i centrum utan man firade att det var sommarlov och sommar helt enkelt.Jehovas Vittnen har ju alltid avståt från skolavslutningar ingen som tyckt att det var diskreminering och att andra skulle lägga ner skolavslutningen i kyrkan för det.Det är väl upp till var och en om de låter sina barn gå till kyrkan för att fira sommaren och lovet !själv tycker jag det var högtidligt med alla barn föräldrar blommor och alla glada lenden och sommarsånger och det tradisionella fikandet efter tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Farbror Blå @ 09-06-2010, 16:04) *

tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (Motti @ 09-06-2010, 22:39) *
Där våra barn gick i skolan var kyrkan fylld till brädden så till slut fick de be mor och farföräldrar avstå !det var enda gången den kyrkan var proppfull kan jag tala om.Jag hade mina skolavslutning i Betelkyrkan för den rymde många och där var också alltid fullt på skolavslutningen inte var de det religösa som stog i centrum utan man firade att det var sommarlov och sommar helt enkelt.Jehovas Vittnen har ju alltid avståt från skolavslutningar ingen som tyckt att det var diskreminering och att andra skulle lägga ner skolavslutningen i kyrkan för det.Det är väl upp till var och en om de låter sina barn gå till kyrkan för att fira sommaren och lovet !själv tycker jag det var högtidligt med alla barn föräldrar blommor och alla glada lenden och sommarsånger och det tradisionella fikandet efter tummenupp.gif

Och det kan man bara göra i en kyrka ????????????????

Stackars alla andra , inklusive mig själv , som alltid firat avslutningen någon annanstans än i kyrkan.

SKulle en fullsatt kyrka vara en anledning till att ha avslutningen i kyrkan ?
Motti
Tror en av annledningen till att det blivit kyrkan på många ställen är att de har stora lokaler som rymmer många .Man kan säkert ha en fin skolavslutning på andra ställen också men som någon skrev det är vackert i kyrkan och bra akustik .
netha
CITAT (Motti @ 09-06-2010, 23:06) *
Tror en av annledningen till att det blivit kyrkan på många ställen är att de har stora lokaler som rymmer många .Man kan säkert ha en fin skolavslutning på andra ställen också men som någon skrev det är vackert i kyrkan och bra akustik .

Visst är det så ... Imorron em ska vi till kyrkan ... barnbarnets allra första skolavslutning och de ska sjunga Idas sommarvisa.
Vi har myst tillsammans idag och tränat på sången. wub.gif

Varken maken el jag eller några av våra barn har haft avslutning i kyrkan och just därför är detta speciellt för oss.
skogstroll
jag har alltid haft avslutning vid skolan, men varför inte vid kyrkan - det är väl fint? Och så kommer man ju dit som omväxling. Är ju vacker miljö och kanske lite bortglömd smile.gif
netha
Nu har vi varit på vår första skolavslutning i kyrkan ... åkte i god tid och trodde vi var bland de första ...
tji fick vi ... smockfullt var det redan i kyrkan som tar 700 sittande.
Vi var nog minst 850 pers .. fullt i alla gångar var det också.

Prästen började med att hälsa alla välkomna och pratade lite om sommarlov och hälsningsordet "farväl" och dess betydelse samt önskade alla en riktigt skön och fin sommar.
Barnen sjöng så vackert ... och rörd mormor torkade tårar. wub.gif
Vi fick höra både svenska och engelskspråkiga låtar ... en del med piano, gitarr eller dunka, dunka-orkester till.
Det var barn från 6-års gruppen till 7:e klass.
1,5 tim avslutades med ... Den blomstertid nu kommer
Berith
Kommer ihåg en annan tråd där vi diskuterade Den blomstertid nu kommer.

Länkar bara till den tråden för att läsas, menar inte att den ska lyftas upp igen för att skrivas i. smile.gif
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2010, 12:01) *
Det var en lång och vindlande tråd det här. Jag hade alltid skolavslutning på skolan. I lågstadiet i klassrummet, lite högre upp antingen i aulan eller på skolgården. Att knalla till nån kyrka var det aldrig tal om, det hade fö blivit en lång promenad. Bjurslättskolan ligger inte direkt i ett kyrktätt område. Så traditionen för mig är inte i kyrkan. Att kräva att skolavslutningen skall vara i kyrkan är löjligt, bort med att smygreligion. Jag kan tänka mig att traditionen finns på landet där dels enskilda präster har stor makt och dels att det inte finns någon annan tillräckligt stor lokal. Då får jag ännu mer vatten på min kvarn om att vi behöver någon annan ickereligiös funktion i samhället som kan ställa upp med lokaler och annan service till alla som behöver det. Vart tog Folkets Hus vägen? Till sist om det där med att invandrare inte skulle tåla att se vår svenska flagga hissas. Är det så är det bara för dem att fly/utvandra till något annan land. Tack och adjö.

Hehe, du har nog alldeles rätt. Det hade varit för långt att gå till kyrkan! Mitt första skolår avslutades (traditionsenligt vad jag vet) på skolgården. Orgeln släpades ut på gården och alla sjöng "I denna ljuva sommartid" (nej, inte Den blomstertid..."). Detta var för att det fanns enbart frireligiösa kyrkor i närheten. Svenska statskyrkan låg i Västra Frölunda och dit var det alldeles för långt att gå... smile.gif
Resten av grundskoleåren tillbringades på Hisingen. Där var det som du påpekar också alldeles för långt att gå till kyrkan. Man kan inte släppa iväg elever så långt, då springer dom hem i stället. Eller vad de bestämmande nu tänkte. Inte var nåt med kyrkan i allafall.
Något jag aldrig reflekterade över förrän mitt tredje barn slutade första klass i början av 1980-talet. Då var avslutningen i Torslandakyrkan. Det förvånade mig storligen. Väldigt vackert och så men det kändes väldigt konstigt att blanda ihop skola och kyrka.

Eller så är det inte det. Från allra första början var det ju kyrkan som stod för undervisningen. Kyrkans män (inkl klockaren) var läs- och skrivkunniga så när folkskolestadgan kom så var det många gånger dom som fick lära ut läs- och skrivkonsten till folk.
Så skolavslutning i kyrkan kanske inte är så himla konstigt ändå när jag nu tänker på det.
Magdis
Har inte orkat läsa hela tråden men jag håller med Farbror Blå. Min man som är präst har haft skolavslutningar i kyrkan idag. Han är en ganska lekfull typ så han använde sig av en fotboll som rekvisita, men han nämnde då Gud vid åtminstone två tillfällen (efter att ha fått ok från rektorn) Jag tycker då iallafall att det är inte så lite snurrigt att hålla på och tjafsa om att man inte får prata om Gud om man ska ha avslutningar i kyrkan med en kristen präst som håller i det. Då kan man faktiskt hålla till nån annanstans. Fjantigt! slap.gif
Motti
Lite gud har fött fler än de haft ihjäl i våra tider :)Tycker det är bra att kyrkorna blir fyllda åtminståndet en gång om året med glada barn föräldrar mor och far föräldrar sång och glädje tummenupp.gif
Gillan
Det måste vara nåt jag inte förstår i den här disskussionen? Menar ni att ni inte haft skolavslutning i kyrkan? Jag som är 50+ har haft alla mina skolavslutningar i kyrkan, likaså mina barn och numera mina barnbarn. och aldrig har jag någonsin hört "prällen" pratat om vare sig gud eller religion..........h*n pratar om sommar och att vara ledig...........och jag är så långt ifrån religiös som man kan bli.

Är du riktigt säker på att din prälle över huvud taget pratade om Gud Magdis kompiskram.gif
Magdis
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 05:13) *
Det måste vara nåt jag inte förstår i den här disskussionen? Menar ni att ni inte haft skolavslutning i kyrkan? Jag som är 50+ har haft alla mina skolavslutningar i kyrkan, likaså mina barn och numera mina barnbarn. och aldrig har jag någonsin hört "prällen" pratat om vare sig gud eller religion..........h*n pratar om sommar och att vara ledig...........och jag är så långt ifrån religiös som man kan bli.

Är du riktigt säker på att din prälle över huvud taget pratade om Gud Magdis kompiskram.gif

Ja han berättade att han nämnt Gud vid ett par tillfällen iallafall och jag må väl tro honom på hans ord. biggrin.gif Han berättade det eftersom vi pratade om just detta ämne och han sa att om han skulle bli totalförbjuden att ens nämna Guds namn så skulle han inte ställa upp, ett allmänt kåseri om livet och sommaren kan lika gärna rektorn eller en lärare hålla i. Jag håller med.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 05:51) *
Ja han berättade att han nämnt Gud vid ett par tillfällen iallafall och jag må väl tro honom på hans ord. biggrin.gif Han berättade det eftersom vi pratade om just detta ämne och han sa att om han skulle bli totalförbjuden att ens nämna Guds namn så skulle han inte ställa upp, ett allmänt kåseri om livet och sommaren kan lika gärna rektorn eller en lärare hålla i. Jag håller med.

tummenupp.gif
mamamaggan
CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 05:51) *

Just det , vem som helst kan sköta skolavslutningen . Vi kan inte pracka på någon prat om Gud i en kyrka eftersom vi inte har någon statskyrka. Dessutom som sagt var så får det inte förkomma något religiöst på en skolavslutning . Kyrka och skola hör inte längre ihop , det var länge sedan de gjorde det.

Gillan , kan du inte förstå att man har andra traditioner på andra platser än där du bott ? Är själv född i början av 50-talet och har aldrig firat en skolavslutning i kyrkan. Är nog något som endast förekommit på mindre orter . Har man gått i skola på lite större orter så hölls avslutningen i skolan precis som det ska vara eftersom det är en skolavslutning , har inte något med religion att göra.
Gillan
CITAT (mamamaggan @ 12-06-2010, 08:10) *
Just det , vem som helst kan sköta skolavslutningen . Vi kan inte pracka på någon prat om Gud i en kyrka eftersom vi inte har någon statskyrka. Dessutom som sagt var så får det inte förkomma något religiöst på en skolavslutning . Kyrka och skola hör inte längre ihop , det var länge sedan de gjorde det.

Gillan , kan du inte förstå att man har andra traditioner på andra platser än där du bott ? Är själv född i början av 50-talet och har aldrig firat en skolavslutning i kyrkan. Är nog något som endast förekommit på mindre orter . Har man gått i skola på lite större orter så hölls avslutningen i skolan precis som det ska vara eftersom det är en skolavslutning , har inte något med religion att göra.

Absolut att jag förstår det ( och jag har aldrig bott i nån mindre håla förrän nu giggle.gif ). Det var ju egentligen det jag sa. Vi har alltid haft skolavslutning i kyrkan, men det har aldrig handlat om religion. Vad jag vänder mig emot är att det ev ska förbjudas att ha avslutning i kyrkan för att det inte ska få bli diskriminerande. Diskrimenande för vem när det ändå inte handlar om religion? Kyrkan är bara en finstämd plats att befinna sig i. Om det sen är prällen eller rektorn som håller i det hela spelar mig ingen roll dunno.gif . Och självklart att det är lika fint i en aula eller liknande. Det är inte det det handlar om tummenupp.gif . För mig handlar det om att förbjuda
*Stintan*
Konstigt att det får firas lucia i skolorna dunno.gif

Jag tycker det är löjligt att man ens bryr sig om att ifrågasätta om skolavslutningen ska få ske i kyrkan.

Ska vi avskaffa alla traditioner?
Aqvakul
Traditioner som uppskattas ska bevaras. Det här bör man väl kunna lösa lokalt. Man får väl diskutera om kyrkan är bästa lokalen för just den skolan.
herkules
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 05:13) *

jag är född 1958 och har aldrig haft en skolavslutning i kyrkan. kanske är det mer vanligt på landsbygden än i storstäder? mina barn (födda 1980 och 1989) hade heller inga avslutningar i kyrkan, undantaget yngsta dotterns student i åre/jämtland.
Berith
Ser att flera säger att dom inte firade avslutning i kyrkan för det var för långt att gå... Vaddå för långt att gå? Eller menar ni att alla barnen gick till skolan? Promenerade alltså? Synd att inte alla kan skylla på det, att kyrkan ligger för långt bort så det får bli i skolan istället. yes.gif

Varför måste prästen vara med på skolavslutning i kyrkan? Bara för att det är hans arbetsplats? Här förklarade prästen för barnen en gång att den som var "jag" i Idas sommarvisa var Gud. Det var alltså han som var den som satte igång det hela. Undrar vem Astrid L menade att "jag" var...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon