Sidor: 1, 2, 3
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det hör till allmänbildningen att åtminstone se insidan av kyrkorna några gånger och det känns fel att förbjuda avslutningar i kyrkor som ju ändå ofta står tomma och för det mesta blir en trevligare lokal än någon sunkig idrottshall eller sliten aula. Om det ska anses som del i utbildningen skulle det dock inte vara fel att även kunna ha avslutning i ex. synagogan, katolska kyrkan eller vad som finns på orten så det går in i religionsutbildningen.
Gillan
CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 05:51) *
Ja han berättade att han nämnt Gud vid ett par tillfällen iallafall och jag må väl tro honom på hans ord. biggrin.gif Han berättade det eftersom vi pratade om just detta ämne och han sa att om han skulle bli totalförbjuden att ens nämna Guds namn så skulle han inte ställa upp, ett allmänt kåseri om livet och sommaren kan lika gärna rektorn eller en lärare hålla i. Jag håller med.

Jag tror dig till 100% Magdis yes.gif . Däremot håller jag inte med din prälle i detta fall. Man kan ha en fantastisk avslutning utan Gud ord trots att man är prälle flirting.gif . Hälsa honom det och hälsa även att jag tror han är en riktigt bra prälle kompiskram.gif
Christina i Taxinge~
Jag tycker fortfarande att alla här pratar om rätten att fira avslutningen i kyrkan eller rätten att avstå från kyrkan - ungefär.....

Men tänk dig att du är präst.
Tänk dig att du blivit präst för att du vill sprida Guds budskap & kärlek till människorna.
Tänk dig att du brinner för detta!
Tänk dig att du har ett vackert "finrum" dit människorna kan komma för att tillsammans med dig glädjas åt Hans ord & budskap.
Tänk dig att du lever med detta, vårdar detta, älskar ditt "finrum" och gläds när människor kommer dit.
Tänk dig att många människor anser att de har rätt att använda "finrummet" just för att det är fint, för sina egna syften!
Tänk dig att de förbjuder dig att prata om det som "finrummet" är till för.
Tänk dig att du inte får vara med i ditt eget "finrum" om du inte lovar att avstå från tal om Gud.

Varför anser vi att vi har rätt att använda kyrkan vid skolavslutningar?!
Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan, men jag förstår mycket väl att de som haft det tyckt att det varit vackert & fint.
Bara för att det är profan tradition blir det inte mera rätt att ta för givet/kräva att få vara där på skolavslutningarna.
Att det sen finns präster som ställer upp på detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur besöksfrekvensen ser ut i kyrkorna. Kan ju vara kul att se en fullsatt kyrka ibland!
Men jag tycker att det är lite typiskt på nåt sätt för dagens samhälle att vi tar för givet att det vi vill har vi rätt till.

Aqvakul
Visst, det är upp till Svenska kyrkan att välja om, och på vilka villkor, de ska släppa in skolan...
*Stintan*
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:04) *
Jag tycker fortfarande att alla här pratar om rätten att fira avslutningen i kyrkan eller rätten att avstå från kyrkan - ungefär.....

Tänk dig att du blivit präst för att du vill sprida Guds budskap & kärlek till människorna.
Tänk dig att du har ett vackert "finrum" dit människorna kan komma för att tillsammans med dig glädjas åt Hans ord & budskap.
Tänk dig att du lever med detta, vårdar detta, älskar ditt "finrum" och gläds när människor kommer dit.
Tänk dig att många människor anser att de har rätt att använda "finrummet" just för att det är fint, för sina egna syften!
Tänk dig att du inte får vara med i ditt eget "finrum" om du inte lovar att avstå från tal om Gud.

Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan, men jag förstår mycket väl att de som haft det tyckt att det varit vackert & fint.
Bara för att det är profan tradition blir det inte mera rätt att ta för givet/kräva att få vara där på skolavslutningarna.
Att det sen finns präster som ställer upp på detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur besöksfrekvensen ser ut i kyrkorna. Kan ju vara kul att se en fullsatt kyrka ibland!
Men jag tycker att det är lite typiskt på nåt sätt för dagens samhälle att vi tar för givet att det vi vill har vi rätt till.

Men när blev kyrkan en prästs privata finrum? Det förekommer på många håll alla möjliga aktiviteter i kyrkor utan att någon präst står och mässar. Naturligtvis är det "kyrkan" som bestämmer vad dom vill ha i sina lokaler.

Varför har du fått för dig att folk kräver eller anser sig ha rätt att få använda kyrkan? Det sker väl självklart överenskommelser.
Gillan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:04) *

Jag tror jag förstår ditt budskap Chrisina och jag hoppas att du inte tog mina inlägg som om jag trodde mig ha rätt till kyrkan. Jag ville bara tala om hur det varit för mig och mina nära och kära. Vad jag vänder mig emot, är ett förbud mot att ha en avslutning i kyrkan eftersom den i mina ögon inte är religiös.
Christina i Taxinge~
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 10:23) *
Men när blev kyrkan en prästs privata finrum? Det förekommer på många håll alla möjliga aktiviteter i kyrkor utan att någon präst står och mässar. Naturligtvis är det "kyrkan" som bestämmer vad dom vill ha i sina lokaler.

Varför har du fått för dig att folk kräver eller anser sig ha rätt att få använda kyrkan? Det sker väl självklart överenskommelser.

Jo, jag vet att det förekommer mycket i kyrkorna numera, konserter å sånt t ex och då är det väl (tror jag?) prästen som bestämmer och det är inget konstigt med det. Inte heller att ha skolavslutning i kyrkan om prästen säger ok till villkoren.

Att jag "fått för mig att folk kräver" att få använda kyrkan beror på det radioprogram jag hörde och som blev upphovet till det här inlägget från början.
I det programmet var det en hel rad föräldrar och lärare som tyckte det var helt självklart att kyrkan skulle användas vid skolavslutningarna för så "hade det alltid varit". Att nuvarande präst opponerade sig mot att inte få delta eftersom han ville läsa en bön (tror jag det var) tyckte dessa personer var såååååå dåligt!
Det var det jag reagerade på.

CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 10:27) *
Jag tror jag förstår ditt budskap Chrisina och jag hoppas att du inte tog mina inlägg som om jag trodde mig ha rätt till kyrkan. Jag ville bara tala om hur det varit för mig och mina nära och kära. Vad jag vänder mig emot, är ett förbud mot att ha en avslutning i kyrkan eftersom den i mina ögon inte är religiös.

Nejdå, jag tror inte du tar nåt för givet! flirting.gif
Men......är inte kyrkan religiös? Sista meningen tror jag inte jag förstår riktigt.....
Gillan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:37) *
Men......är inte kyrkan religiös? Sista meningen tror jag inte jag förstår riktigt.....

Men då, hur dumt utrycker jag mig! Själklart är kyrkan i sig religiös, men skolavslutningen är ju inte det, förstår du vad jag menar sleep.gif
*Stintan*
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:37) *
Jo, jag vet att det förekommer mycket i kyrkorna numera, konserter å sånt t ex och då är det väl (tror jag?) prästen som bestämmer och det är inget konstigt med det. Inte heller att ha skolavslutning i kyrkan om prästen säger ok till villkoren.

Att jag "fått för mig att folk kräver" att få använda kyrkan beror på det radioprogram jag hörde och som blev upphovet till det här inlägget från början.
I det programmet var det en hel rad föräldrar och lärare som tyckte det var helt självklart att kyrkan skulle användas vid skolavslutningarna för så "hade det alltid varit". Att nuvarande präst opponerade sig mot att inte få delta eftersom han ville läsa en bön (tror jag det var) tyckte dessa personer var såååååå dåligt!
Det var det jag reagerade på.

Ok då förstår jag, ja det kan ju såklart bli lite godtyckligt beroende på präst. Fast kyrkan borde väl ha riktlinjer för upplåtelse av lokaler som bestämts av andra än den enskilde prästen (kyrkopolitiker, stift eller va det nu kan vara.) Men om nu kyrkan och skolan är överens så förstår jag inte varför man protesterar.
Christina i Taxinge~
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 10:47) *
Men då, hur dumt utrycker jag mig! Själklart är kyrkan i sig religiös, men skolavslutningen är ju inte det, förstår du vad jag menar sleep.gif

biggrin.gif Dessa syftningsfel! biggrin.gif
Det kan bli ganska roligt ibland..... tongue.gif
Gillan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:54) *
biggrin.gif Dessa syftningsfel! biggrin.gif
Det kan bli ganska roligt ibland..... tongue.gif

Verkligen giggle.gif
netaave
Förstår egentligen inte vad det är som är så fel i att en präst på sin arbetsplats skulle nämna Gud.
Alla elever i dag läser ju om alla religioner och är inte det att idiotförklara dom lite grann om vi vuxna hela tiden skriker om att man absolut inte får nämna Guds namn.
Jag tycker jag som vuxen måste visa på alla möjligheter, väljer mina barn sen att inte tro på Gud så får jag acceptera det på samma sätt som jag får acceptera om dom tror på något annat. Men det är vi som vuxna, föräldrar, lärare, präster och allt vad vi är måste ge dom verktygen att själva bilda sig en uppfattning och jag tycker att ha avslutningen i kyrkan som ju är landets största symbol för den tro som av tradition är störst här är ett led i det.

Då tycker jag vi ska lägga mer krut på att inte konfirmera vem som helst, många barn gör det idag av helt andra orsaker än att få bli välkomnade i den kristna tron.
Piccante
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 09:12) *
Ser att flera säger att dom inte firade avslutning i kyrkan för det var för långt att gå... Vaddå för långt att gå? Eller menar ni att alla barnen gick till skolan? Promenerade alltså? Synd att inte alla kan skylla på det, att kyrkan ligger för långt bort så det får bli i skolan istället. yes.gif

Varför måste prästen vara med på skolavslutning i kyrkan? Bara för att det är hans arbetsplats? Här förklarade prästen för barnen en gång att den som var "jag" i Idas sommarvisa var Gud. Det var alltså han som var den som satte igång det hela. Undrar vem Astrid L menade att "jag" var...

Det var ju en pragmatiskt präst. Vissa präster har bannlyst Idas sommarvisa i kyrkan eftersom den är hädisk.
Magdis
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 09:26) *
Jag tror dig till 100% Magdis yes.gif . Däremot håller jag inte med din prälle i detta fall. Man kan ha en fantastisk avslutning utan Gud ord trots att man är prälle flirting.gif . Hälsa honom det och hälsa även att jag tror han är en riktigt bra prälle kompiskram.gif

Ja det kan han absolut, men det han menar är att det vore en principsak. Han har jobbat som ungdomspräst länge och är van vid att hålla "neutrala" tal, dock inte "avkristifierade", det skulle vara kränkande för honom. Ja han är en mycket bra prälle, folk tycker väldigt bra om honom och jag får ofta höra det och han är väldigt mycket efterfrågad vid förrättningar. Inte för att han är bra på att hålla predikningar utan att nämna Gud, utan för att han är väldigt varm och naturlig och äkta. När min faster dog i cancer nyligen vid 57 års ålder så bad min pappa honom att hålla i begravningen och det är jag mycket glad för, det blev en oerhört varm och personlig ceremoni som var en stor tröst mitt i sorgen. Jag är väldigt stolt över honom. smile.gif
Berith
Hänger det automatiskt med en präst när det är nån aktivitet i kyrkan?
*Stintan*
Nej inte alltid.
Berith
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 16:36) *
Nej inte alltid.

Ok.

När gör det inte det?
netaave
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 16:57) *
Ok.

När gör det inte det?

Finns t.ex. andakter som diakonen håller i.
Vid vissa körframträdanden och musikframträdanden är det inte heller alltid prästen, men då diakonen i stället.
Berith
CITAT (netaave @ 12-06-2010, 17:01) *
Finns t.ex. andakter som diakonen håller i.
Vid vissa körframträdanden och musikframträdanden är det inte heller alltid prästen, men då diakonen i stället.

Aha. yes.gif

Men finns det inga aktiviteter utan kyrkfolk alls?
netaave
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 17:08) *
Aha. yes.gif

Men finns det inga aktiviteter utan kyrkfolk alls?

Nej inte här iaf, varför skulle det finnas det? Vi har gått om andra lokaler för sånt.
Berith
CITAT (netaave @ 12-06-2010, 17:13) *
Nej inte här iaf, varför skulle det finnas det? Vi har gått om andra lokaler för sånt.

Jamen då låter det ju som om prästerna (eller dom andra) tycker att kyrkan är deras och att dom ska vara med så fort den används.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 17:16) *
Jamen då låter det ju som om prästerna (eller dom andra) tycker att kyrkan är deras och att dom ska vara med så fort den används.

Det är de väl på sätt och vis...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 00:05) *
Har inte orkat läsa hela tråden men jag håller med Farbror Blå. Min man som är präst har haft skolavslutningar i kyrkan idag. Han är en ganska lekfull typ så han använde sig av en fotboll som rekvisita, men han nämnde då Gud vid åtminstone två tillfällen (efter att ha fått ok från rektorn) Jag tycker då iallafall att det är inte så lite snurrigt att hålla på och tjafsa om att man inte får prata om Gud om man ska ha avslutningar i kyrkan med en kristen präst som håller i det. Då kan man faktiskt hålla till nån annanstans. Fjantigt! slap.gif

Bra Magdis tummenupp.gif

Kyrkan skall inte vara lekstuga för alla. Vill man inte gå in där så gör man inte det. Och varför skall inte prästen tala om Gud? Kyrkan är hans arbetsplats

Jag är katholik, har även uppfostrat mina barn i den tron men aldrig tvingad dom till kyrkan. Dom fick gå när dom ville eller inte alls.
netaave
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 17:16) *

Tycker det är självklart
hattstugan
Har inte haft mer än ett fåtal avslutningar i kyrkan själv! (född -58) Men barnens var i kyrkan och jag vet faktiskt inte varför det har blivit så här! Fint och med tjänstgörande Präst som hållit någon form av tal och liknande bön (tror jag)! Minns inte så¨bra tyvärr!
Berith
CITAT (netaave @ 12-06-2010, 18:20) *
Tycker det är självklart

Det tycker inte jag, absolut inte. Det är ju bara deras arbetsplats, inte deras privata revir.

Kommer inte på nån annan arbetsplats just nu att jämföra med.
bergvallmo
Vi hade en fin avslutning i kyrkan. Det var församlingspedagogen som sade några ord om att våga ta chanser här i livet. Sedan var det olika punkter med sång och musik av elever, samt betygsutdelning.

fuchsian
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 18:57) *
Hörde på radion idag att det tjafsas en hel del ute i Sverige om att examen ska vara i kyrkan, punkt & slut, för det är tradition!
Är det verkligen tradition?
Nu är jag förstås en gammal tant, men vi gick inte till kyrkan på examensdagen, vi gick till klassrummet.
Ny klänning, helst med volanger(!), nya skor och stor bukett av liljekonvaljer i handen att sätta i bläckhornshålet på bänken. Doften i det klassrummet...... wub.gif
Alla mammor och pappor och småsyskon trängdes längst bak i skolsalen.
Så hade vi förhör.
Fröken/magistern ställde frågor på olika saker vi lärt under året. Fick man frågan och svarade rätt blev man blossande stolt!
Sen fick en del barn läsa dikter t ex, eller sjunga en sång.
Och till slut var det dags för läraren att bänka sig vid orgeln och allesammans sjöng vi "Den blomstertid nu kommer" av hjärtans lust!

Mina barn är 38 & 35 år gamla, de har heller aldrig gått till kyrkan på examensdagen utan de gick också till klassrummet och sen till aulan.
Jag har inga barnbarn.....är det den generationen som går till kyrkan på examensdagen?

På radion hörde jag också att en del präster inte tyckte det var helt ok att använda kyrkan som "möteslokal".
En skolavslutning får ju inte innehålla religion och jag kan förstå om präster reagerar när kyrkan ska användas för annat än avsett. Är det rätt att kräva att få använda kyrkan till sånt?

Har ni haft som tradition att gå till kyrkan på era skolavslutningar?

Hej Christina i taxi, Vem har sagt att gud finns bara i kyrkan?
fuchsian
CITAT (fuchian @ 15-06-2010, 19:28) *
Hej Christina i taxi, Vem har sagt att gud finns bara i kyrkan?

Det kunde du inte svara på, märker jag. Det är ju detta som sk. religion handlar om. Frikyrkorna bakar kärringarna bullar och kakor till fikat efter predikan och med prästen, som det fjäskas av bara f...n!
Sedan under veckan är dessa religiösa människorna på allt som rör sig, och det mest vidriga uttalanden har jag hört just av dessa personer. Bunta ihop dom och .....
Sedan finns de få som inte springer bena av sig till kyrkan utan de vet med sig att den högste finns innom oss och det har de tagit vara på och man märker av det att de vet vad kärlek, empati och tröst betyder.... angel_not.gif Fuchian
anncharlotte
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-06-2010, 09:13) *
Jag tycker det hör till allmänbildningen att åtminstone se insidan av kyrkorna några gånger och det känns fel att förbjuda avslutningar i kyrkor som ju ändå ofta står tomma och för det mesta blir en trevligare lokal än någon sunkig idrottshall eller sliten aula. Om det ska anses som del i utbildningen skulle det dock inte vara fel att även kunna ha avslutning i ex. synagogan, katolska kyrkan eller vad som finns på orten så det går in i religionsutbildningen.

Jag håller nog med dej lite här, jag tror inte på gud, men tycker ändå att kyrkan och religonen är en del av vårt kulturarv som våra barn bör känna till. Att dom även skulle få besöka andra trosinriktningars "kyrkor" på ett respektfullt sätt är jag också för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon