Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
vitavargen
CITAT (theseraphim @ 21-06-2010, 21:09) *
................................................................................
................................................................................
...............................

Hittills behandlade jag dina texter som kommit från en demokrat person.

I fortsättningen ( med denna tråd som ett dåligt minne ) i och med att du startar en tråd och döper den och inte följer dina egna bestämmelser ( bara för att tysta ner kritiker ) kommer jag att behandla dina texter som om de kommer från en diktatur.
Bengalow
Nåja, theseraphim, historia är ju inte enbart kungarnas tideräkning. Det är sannerligen historia att berätta om folks umbäranden under kungarnas maktbegär, eller det var inte den delen du avsåg?
Anma
CITAT (vitavargen @ 21-06-2010, 21:35) *

I fortsättningen ( med denna tråd som ett dåligt minne ) i och med att du startar en tråd och döper den och inte följer dina egna bestämmelser ( bara för att tysta ner kritiker ) kommer jag att behandla dina texter som om de kommer från en diktatur.

Jisses. I så fall är du vitavargen den största diktatorn av dem alla, så många pekpinnar och ajajs som du kläcker ur dig hela dagarna här på odla.
Gossen Ruda
CITAT (vitavargen @ 21-06-2010, 21:35) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Jag har visserligen bett Göran att fimpa Rahmat/vv för gott pga alla påhopp men ibland tycker jag att han är en tillgång med alla goda skratt man får. Man får bara inte ta honom på allvar.
theseraphim
CITAT (Bengalow @ 21-06-2010, 21:48) *
Nåja, theseraphim, historia är ju inte enbart kungarnas tideräkning. Det är sannerligen historia att berätta om folks umbäranden under kungarnas maktbegär, eller det var inte den delen du avsåg?

Tänkte på all historia över lag men vad jag egentligen menade är att människan idag mer eller mindre lever i framtiden och absolut mest i nutiden, dåtiden är något dolt och passé. Givetvis är även den vanliga människans öden tätt förknippat med sina kungars genom historien, skulle kungen gå ut i krig så fick torparna följa efter med lite hopp om att komma tillbaks efter fälttåg som varade i år.
Historien har mycket att lära, både sådant man kan vara stolt över och sådant som man kan vara mindre stolt över. Jag tror däremot att så länge vi har en kungafamilj så ökar intresset av att lära sig om historien och vad kungens förfäder gjorde(inte bara Bernadotte ätten utav de innan med).
Bengalow
Och vad har historien lärt dig, utom kungarnas krig och ödeläggelse? Historien är en enda drapa av maktbegär.
Sedan var det så, att det var inte torparen som fick följa med kungen ut i krig. Han skickades fram i främsta ledet, när det började smälla. Kungen satt väl skyddat. Gustav II Adolf åt 36 rätter till frukost, den dagen han blev skjuten. Hur många tror du torparen fick?
Säg mig en enda kung i historien, som skapade välstånd för allmänne man!
Lokan
"Och vad har historien lärt dig, utom kungarnas krig och ödeläggelse? Historien är en enda drapa av maktbegär" Bengalow
Hmmm.... ungefär som idag då, utom att det inte är kungen som styr det hela längre .... wink.gif
Ralf
Finns gott om exempel där olika kungar tex har stötta vetenskapsmän. Visst, visa av dem arbeta tex inom det militära, men det finns exempel på upptäckte som först blev till nytta 200 år senare inom mobiltelefonen

Vidare är det ju så att kungarna inte haft oinskränkt makt, dom blev ju både tillsatta o avsatta av vissa grupper. Men allt detta har vi ältat tidigare o lär nog inte gå in i skallen på somliga...
gnon49
Svensk historia består ju av både gott och ont. Det är det som är vårt arv och vår historia. Vi har haft kungar av skiftande karaktärer. Vi har ingått unioner, varit stormakt, utkämpat krig. Det är vår historia. Välstånd har vi bara haft en kort tid. Går inte att överföra dåtid till nutid och jämföra. Demokratin i väst är ju knappt 100 år.
I östeuropa knappt 20 år. Knappa levnadsvillkor och en bestämmande överhöghet är alla länders historia.
Sverige är inget unikt. Därför är historia så spännande att läsa och forska i.
theseraphim
CITAT (Bengalow @ 21-06-2010, 22:49) *
Och vad har historien lärt dig, utom kungarnas krig och ödeläggelse? Historien är en enda drapa av maktbegär.
Sedan var det så, att det var inte torparen som fick följa med kungen ut i krig. Han skickades fram i främsta ledet, när det började smälla. Kungen satt väl skyddat. Gustav II Adolf åt 36 rätter till frukost, den dagen han blev skjuten. Hur många tror du torparen fick?
Säg mig en enda kung i historien, som skapade välstånd för allmänne man!

I teorin var det kungarna som på sikt skapade det som på sikt blev Sverige, tex så kan vi tacka dem för att bohuslän, halland, skåne plus delar av småland är svenskt. I stort alla samhällen har byggts genom krig och erövring men att se på det med modernt synsätt går inte för det är historia och samhället var ett helt annat på den tiden. Franrike försökte förändra det hela genom revolutionen men misslyckades fram tills en kejsare tog makten och drev på utvecklingen.
GA2 ledde sina trupper i strid utan direkt skydd, det var därför han dödades vid Lützen men vi vann slaget. Snacka om Pyrrhus seger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon