|
Full version: Kamphundar.
Bengalow
02-07-2010, 14:33
Just nu sitter min fru hos veterinären med vår dvärgpudel, Ouzo. Vi var ute och promenerade, nickade till ett par som stod på trottoaren, och var väl 50 m förbi dom. Anita vänder sig om, för dom började skrika, och ser en stor Amstaff komma i full galopp längs gatan. Jag hann att kasta undan Ouzo i sin sele, så att besten missade. I nästa ögonblick vänder den, och anfaller igen. Jag fick klämt den mot ett trästaket, men den kom loss, och attackerade vår hund, som blev biten i magen.
Det är ju så, att man struntar egentligen i problem, som andra har, tills man drabbas själv. Nu har Danmark infört förbud mot innehav av kamphundar, Amstaff, Ovcharka m.fl. Norge har det sedan länge medan Sverige väntar. Man skulle mista många medlemmar i SKK, och det vill man väl inte - eller också har ordföranden, som är väldigt dryg att höra på - en egen kamphund .
Förbjud innehav av kamphundar i Sverige! Människor som skaffar sådana hundar, har inte hundvett. Dom kan lika bra skaffa en pudel, men då får dom ju "ingen respekt".
Huggorm
02-07-2010, 14:55
Den här gången håller jag med dig helt och hållet Bengalow
andersen
02-07-2010, 14:57
Håller helt med dej, ett förbud borde införas här åxå.
Bengalow
02-07-2010, 15:22
Jag tror nog att vi är överens om mycket mer än vad som framgår av våra argumentationer. De är ju bara det - argument! Livet är något helt annat.
Stackarn är sövd nu, och skall sys ihop efter två huggtänder i mjukdelarna på magen, så vi får inte hem honom i dag.
Jag kan berätta att ägaren heter Yussef, men det är ju ingen nyhet, att heta så, och ha en Amstaff. Fy f-n, det är nästan så det för tankar till SD...Gu' bevare mig!
Sedan återstår det ju att kräva ersättning för de kostnader vi får p.g.a. detta. Vem f-an törs sig in ideras trädgård för att prata med dem?
Borde vi polisanmäla det som skett?
skogstroll
02-07-2010, 15:27
jättetråkigt verkligen och förstår om du är arg, tycker nog iofs att även andra raser än staffar kan orsaka problem, det är väl mest ägarna det är fel på. jag blev påhoppad av en setter en gång när jag var liten, men inte är de förbjudna...
Bengalow
02-07-2010, 15:32
Skogstroll, i förhållande till antalet , så är Amstaff/Pitbullterrier otroligt överrepresenterade. Vilken hund som helst kan skada någon, om den är på det humöret. Flest skador på barn orsakas av Golden Retriever, en "barnvänlig" hund sägs det...men så finns det många av dem också, i just barnfamiljer.
skogstroll
02-07-2010, 15:36
tyvärr är det väl många puckon som skaffar staffar, pitbull mm utan att kunna fostra dem ordentligt.
Huggorm
02-07-2010, 15:39
CITAT (Bengalow @ 02-07-2010, 16:22)  Borde vi polisanmäla det som skett? Har du inte gjort det redan så bör du göra det omgående
andersen
02-07-2010, 15:39
Självklart så skall du polisanmälan det som har hänt, det har ingen betydelse vad hundägaren har för namn.
Huggorm
02-07-2010, 15:40
CITAT (skogstroll @ 02-07-2010, 16:36)  tyvärr är det väl många puckon som skaffar staffar, pitbull mm utan att kunna fostra dem ordentligt. Jo, puckona skaffar ju just dessa raser, och därför blir det mycket olyckor med dom. Men i valet mellan en pitbull och en pudel kanske dom väljer att avstå hund, och då blir det ingen olycka alls
Gunilla T
02-07-2010, 15:51
Jag blir så ledsen Bengalow när jag läser vad ni råkat ut för - hoppas lilla Ouzo kryar på sig men det är trots allt ett lidande för hunden och för er. Jag går aldrig med mina hundar i tätorten mera pga av dessa hundägare till kamphundar för det är inte hundarnas fel - en amstaff kräver sin ägare.
Du bör polisanmäla händelsen!
vitavargen
02-07-2010, 15:57
CITAT (Bengalow @ 02-07-2010, 16:22)  Jag tror nog att vi är överens om mycket mer än vad som framgår av våra argumentationer. De är ju bara det - argument! Livet är något helt annat.
Stackarn är sövd nu, och skall sys ihop efter två huggtänder i mjukdelarna på magen, så vi får inte hem honom i dag.
Jag kan berätta att ägaren heter Yussef, men det är ju ingen nyhet, att heta så, och ha en Amstaff. Fy f-n, det är nästan så det för tankar till SD...Gu' bevare mig!
Sedan återstår det ju att kräva ersättning för de kostnader vi får p.g.a. detta. Vem f-an törs sig in ideras trädgård för att prata med dem?
Borde vi polisanmäla det som skett? Ja. Polisanmäl det oavsett namn på ägaren, för att minst kunna hindra att andra råkar ut för samma sak .
Chamomille
02-07-2010, 16:02
Ehh.. Finns det inte nåt som heter koppel?
beklagar sorgen
lottapotta
02-07-2010, 17:19
Först vill jag som många andra här beklaga att detta hänt er! Jag blir oerhört arg när jag läser om sådana här händelser. Jag tillhör en av de många som ansett att detta inte är ett rasproblem utan hunförarproblem - MEN jag håller just nu på att läsa en mycket intressant bok om hundars och vargars beteende. I den kan man läsa att sunda hundar (liksom vargar) har ett signalsystem som varnar innan de attackerar. Det ser ut på följande sätt: Nivå 1) De står stilla mycket spänt och stirrar Nivå 2) De drar upp läpparna, visar tänderna och morrar Nivå 3) De gör en skenattack, dvs låtsas anfalla och hugger i luften Nivå 4) De anfaller på allvar I boken står att inom kamphundsaveln är de tre första nivåerna bortavlade! Det innebär alltså att hunden inte varnar innan den anfaller. När man tänker efter så är det ju logiskt eftersom dessa raser är framavlade för hundkamp. Om de skulle hålla på med "varningarna" skulle det ju aldrig bli någon kamp, eller åtminstone skulle det ta väldigt lång tid. Nu är jag ingen avelsexpert, och jag antar att många seriösa uppfödare är väldigt noggranna med att inte avla fram mer av detta elände, men det räcker ju med att ta en titt på hundannonserna på blocket så förstår man hur illa detta är och kommer att vara lång tid framöver. Dessa oseriösa personer bryr sig nog inte ett dugg om vem de säljerna valparna till bara de får sina pengar! Jag gillar inte förbud, men med min nyvunna kunskap om detta bortavlade varningssignalsystem är jag numera ambivalent...
Så onödigt och så tråkigt! Hoppas att er lilla hund klarar sig utan framtida men. Grannens Bichon attackerades av kamphund för några år sedan. Riktigt otäckt var det. Ägaren valde att ta bort den kamphunden samma dag. En hubd som anfaller och attackerar kan man aldrig lita på.
Jag skulle inte ha något emot ett förbud mot kamphundar, eller något slags "körkort" för att få ha hund (allmänt eller för vissa raser). Alla måste kunna känna sig trygga där hunden är: vilda djur, hundrädda människor, andra hundar, katter...
Olle
CITAT (Olle A @ 02-07-2010, 19:27)  Jag skulle inte ha något emot ett förbud mot kamphundar, eller något slags "körkort" för att få ha hund (allmänt eller för vissa raser). Alla måste kunna känna sig trygga där hunden är: vilda djur, hundrädda människor, andra hundar, katter...
Olle Jag ser dagligen folk som har lössprungande hundar här i skogen intill. många ggr har jag sett fåglar skrämmas upp och också har maken sett bon där äggen blivit kvar.  ( Ser felskrivet men ids inte rätta ... är inte så van att surfa med mobil.
*Stintan*
02-07-2010, 18:44
Usch jag blir så illa berörd varje gång jag hör om sånt här. Har varit med om samma sak med min förra hund som aldrig blev helt OK efter den attacken.
Absolut att du ska polisanmäla och jag hoppas att hundägaren har en hemförsäkring så att ni kan få ersättning för era kostnader.
Bengalow
02-07-2010, 18:50
Lottapotta, tack för ett mycket upplysande svar. Det var det mest rediga jag läst om kamphundar. Om hundvana människor har hand om en sådan ras, så kanske dom kan få den att lystra, men när man släpper den i händerna på "puckos", som Huggorm skriver, så kanske man får räkna med utfall av den här typen.
Beträffande lösa hundar i skogen, så finns det regler och förbud, och det skall naturligtvis följas!
I vårt fall, så befann sig hunden på sin egna tomt, men hoppade över stängslet, och sprang ifatt oss ca 50 meter bort.
Just nu sitter jag i kö hos Polisen för en anmälan...köplats 15.....9....
Inga från Närke
02-07-2010, 18:59
Hoppas det går bra med era Ouzo. Håller tummarna. Bra också att du polisanmälde händelsen.
Tyvärr finns dessa hundar där jag bor också men i en annan del av vår kommun som tur är och det är 2 st invandrare som köpte och de har redan fått varning för att några har sett att de hetsade hundarna mot varandra. Sedan har grannens så skaffat en valp och det är deras första hund, hoppas de vet vad de gör. Nemo har träffat Ossi som den heter men var då vara 8-9 veckor så där fanns inget revirtänkande ännu, vi får se hur det går längre fram om de träffas.
Lycka till.
Min Bichon Frisé blev ju biten i halsen/nacken av grannens Dobermann ... tror att det var bettet som gav han svåra diskbråck i nacken som inte gick att behandla och som sedan tog honom bort från oss. De var bästa vänner i flera år men plötsligt en dag så hände det.
Alltid lika otäckt när något sådant händer, hoppas eran Ouzo klarar dig... självklart ska du polisanmäla (ja du sitter ju i kön nu) om inte annat så om det finns en anmälan och hunden hittar på något mer så kan polisen avliva den. Det finns så många olika vinklar på dessa hundar. Själv är jag hundinstruktör och tyvärr får vi sällan dessa hundar på våra kurser, och tyvärr hör vi ju ganska mycket också hur dom på kvällarna står på vissa ställen och hetsar hundarna (slår dom med plankor) för att dom ska attakera  jag blir skogstokig när jag hör sådana saker, men vad skuttan ska man göra... man borde som Olle sa tidigare ha "hundkörkort" så kanske man fick lite mer ordning iaf att man måste ha gått någon form av kurs innan man skaffar vissa raser, det gäller ju även rottisar osv... fast det stämmer som det sagts tidigare att golden leder bitligan och där har vi hundägare som inte kan hund igen, fiiiinnn barnhund, japp det är dom man man kan inte lämna barn och hund ensamma man måste ha uppsigt över dom. Som alla hundägare har man STRIKT HUNDÄGARANSVAR det gäller alltså om man låter någon liten flicka gå ut med hunden och det händer något då är man som hundägare ansvarig likaså om hunden tex springer in i en hage, skrämmer hästarna som springer ut på vägen och orsakar en krock, hundägaren är helt och hållet ansvarig.. ja nu kom jag nog ifrån ämnet, men vad jag vill komma till är att i grund och botten är det inte hunden som det är fel på utan de som håller i kopplet, vi har ett härligt par som tävlar i SM agility med sina två amstaffar, underbara hundar och förare. Hoppas allt går bra med er...
Meriona
02-07-2010, 20:45
Jag känner två amstaffar och båda är jordens mest väluppfostrade hundar som beter sig helt sunt gentemot barn, vilda och tama djur och vuxna. Så ett förbud tror jag inte ett dugg på, då skaffar de sig bara odefinierbara blandraser istället som kan bli precis lika obehagliga i fel händer. Pitbulls däremot vet jag inte så mycket om, där känner jag ingen. De enda hundar jag blivit anfallen av är olika typer av terriers (små - kan man sparka bort om man måste) och en golden som var riktigt obehaglig, den skulle verkligen upp i barnvagnen och ha ihjäl sonen. Husse var en alkis så inte så konstigt var det. Fel ledarskap kan göra vilken hund som helst livsfarlig. Och hellre en lag som tvingar ägare att ta bort opålitliga hundar oavsett ras än att tro att man löser problemet genom att välja ut vissa raser.
Bengalow
02-07-2010, 21:13
Vi känner också en Amstaff, Nalle, och han gör skäl för namnet. En riktig goding, men som sagt, är man inte fast i uppfostran med en "galen" ras, så går det så här ibland. Lottapottas beskrivning är precis min mening, även INNAN, och ger mig vatten på kvarnen. Nu ligger Ouzo kvar på sjukhuset, med perforerad magmuskulatur på flera ställen, så han skall sys både invändigt och utvändigt, innan han får komma hem. Kanske imorgon, men med återbesök tidigt på måndag.
Herrejesus! som Ouzo skrek, när besten fick fatt i honom. Efteråt kom ett 10-tal personer fram och frågade vad som skett. Och den modige lille hunden linkade med oss hem. Han haltade lite på höger bakben. Jag kantänka att det sved när han tog ut stegen.
Ibland undrar jag om det är så klokt, att förbjuda folk att ha med kniv på allmän plats. Jag önskade innerligt, att jag hade haft en sådan med mig...
Meriona
02-07-2010, 21:16
Vad menar du Bengalow att Nalle ska förbjudas och avlivas, jag förstod nog inte ditt inlägg riktigt.
ingrid fuxwall
02-07-2010, 21:21
För det första beklagar jag verkligen det som hänt Er hund och den sorg/ilska som Ni nu lever med.
Själv hade jag pitbull i lite drygt tio år så jag är väll en av de där idioterna som Ni talar om. Det där med hundkörkort låter så otroligt bra men ska man överföra det till verkligheten så faller det.
Det finns hundar innom de flesta raser, även "snälla vänliga" raser, som uppför sig så illa att de skapar stora problem. Var själv åskådare idag till den lille hunden som var bunden i ett flexi (!!!)utanför en affär och som gick igång på alla cylindrar och skulle flyga på den stora 100 kg tiken. Det var lite lustigt att titta när ägaren till den stora hunden gick fram med sin hund. Istället för att anfalla gick den lille igång med dödsångest skrik - då kom ägaren utspringande. Den stora hunden var på väg bort och då anföll den lille igen.
Visst är väl de små ettriga som attan saken är väl bara den att om chihuahua biter händer det inte så mycket men om en större hund oavsett vilken ras så händer det betydligt mer.
och Ingrid vi sa just att det finns hundägare bra sådana oavsett vilken ras dom har och så finns det hundägare som tycker det är tufft med en typ rottis, pittbull och som inte vet vad dom har i kopplet eller hur dom ska "uppfostra" hunden.... som jag sa tidigare så finns det underbara pibull/amstaff mm, frågan är hur får vi ordning på dom som håller i snöret, det är ju faktiskt ett vapen dom har i många fall...
Snöflinga
02-07-2010, 21:46
Stackars, stackars Ouzo  så rädd han måste ha blivit ! Hoppas han kryar på sig så småningom. Förstår dina känslor angående kniven som du inte hade Bengalow. Personligen tycker jag att kamphundar borde förbjudas även i Sverige. Det finns säkert kamphundar som är väluppfostrade och trevliga. Men bara vetskapen om att det finns så många som inte är det är tycker jag är djupt oroande eftersom de ofta köps för att inge respekt för ägaren. Många far säkert illa också så något särskilt bra hundliv kan de ju inte heller ha
herkules
02-07-2010, 22:04
jag är för förbud, för sk kamphundar och vissa herdehundar. hoppas det går bra med ouzo, låt honom träffa snälla hundar sen så att han inte blir osäker (och därmed aggressiv). en av mina hundar blev nästan ihjälbiten av en pitbull, veterinärerna hade att göra i flera timmar för att lappa ihop honom och vi visste inte om han skulle klara sig. han gjorde det, tur det för jag vet inte vad jag skulle gjort annars. tyvärr blev han hanhundsaggressiv och det har tagit mig många år att få honom säker på sig själv igen. bra med polisanmälan också. pussar på nosen till ouzo!
ang det där med att golden leder ngn slags bitstatistik beror väl också på att det finns väldigt många golden i sverige? och att de ser så snälla ut så varenda unge ska springa fram till dem? tänker att det kanske inte enbart beror på dåliga hundägare. men men, det är en annan diskussion.
ingrid fuxwall
02-07-2010, 22:06
CITAT (herkules @ 02-07-2010, 23:04)  ang det där med att golden leder ngn slags bitstatistik beror väl också på att det finns väldigt många golden i sverige? och att de ser så snälla ut så varenda unge ska springa fram till dem? tänker att det kanske inte enbart beror på dåliga hundägare. men men, det är en annan diskussion. Det är det kanske men det finns ganska många golden som är lite för mycket - borde man därför förbjuda rasen?
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-07-2010, 23:06)  Det är det kanske men det finns ganska många golden som är lite för mycket - borde man därför förbjuda rasen? Ja det var ju det??? själv har jag en golden som är så snäll så han har dum, faktiskt är han för snäll om man nu kan vara det, men jag är väldigt glad att han är sååå snäll. Han skulle aldrig (fast det är ett djur) göra någon annan varken hund eller människa något han är 9år men ändå så släppte jag inte honom ensam med mina barnbarn, aldrig.... dom fick kela med honom sedan var det bra låt hunden vara.... hela ´tiden kommer vi väl tillbaka till vem som håller i kopplet alla hundar ALLA kan vara kanon bra hundar om det är rätt person i andra ändan, en pittpull är ju för sjutton inte en första hund om man aldrig haft hund tidigare....
*Stintan*
02-07-2010, 22:53
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-07-2010, 23:06)  Det är det kanske men det finns ganska många golden som är lite för mycket - borde man därför förbjuda rasen? Men nu blandar man ju ihop äpplen med päron lite tycker jag. Hundar av kamphundsras har avlats så de har en oerhört låg retningströskel. Det smäller alltså direkt precis som tidigare sagts och därför verkar alla dessa hundattacker helt oprovocerade eftersom dom inte visar några tecken. Dom har avlats till att kampa med djur samtidigt som dom absolut inte får vara människoaggressiva. Därför ger dom sig i stort sett aldrig på människor. Det finns alltså en anledning till att dessa "kamphundar" kallas för "nannydogs". Kärvänliga till tusen mot människor men dödsmaskiner mot andra hundar. Vi ska också komma ihåg att de allra flesta "kamphundar" idag är blandraser, ofta med rottweiler som för övrigt också är en ras som tyvärr exploderat i antal på sista tiden. Golden leder bitstatistiken ja, en statisktik som för övrigt inte är särskilt tillförlitlig, men den statistiken gäller bitna människor och inget annat så på den listan hamnar "kamphunden" väldigt långt ner. Någon statistik över där hundar biter andra hundar har jag aldrig sett men det är knappast så svårt att inse vilka som skulle toppa en sån statistik. Vilken hund som helst kan bli farlig om folk som håller i snöret inte vet vad de har i andra änden och vet hur de ska uppfostras. För mig får det gärna bli ett förbud mot mot "kamphundar" och vissa herdehundar som inte passar i ett civiliserat samhälle. Det finns alldeles för många oseriösa kamphundsägare och tyvärr får då även de bra lida för det.
Bengalow
02-07-2010, 23:15
Nej allesamman, svaret är kanske inte så enkelt. Hundar är individer, och varje hund har sina egenskaper, men rasmässigt sett, så har Pitbull/Amstaff framavlats som kamphundar, d.v.s. att anfalla andra hundar. Denna genen finns där, oavsett Nalles goda egenskaper, eller din Pitbull, ingrid.. Dom har inget som helst berättigande i en modern miljö. Förbjud ägande och avel på kamphundar, så som man redan gjort i England, Danmark och Norge!
zaaritha
03-07-2010, 01:00
Men--hörni alla: Vilka ÄR kamphundar, egentligen? Pitbull--det tror ju folk är" alla raser": rottweiler, schäfer, collie, m fl. Tyvärr! Alla hundars beteende kommer från deras ägare! Jag känner pitbulls, flera stycken--nja--men 3 -i alla fall! De är härliga, lydiga, lugna hundar--olika ägare! Staffar känner jag sex st.- samt mattar o hussar! Samma där: lugna, lydiga! Rottweilers--känner jag 3 duktiga hundar! Samt vår blandras: Schäfer+rottweiler+labrador o norsk buhund! En underbar tik! Hon är snäll mot alla! Om! inte matte eller husse blir hotade! Men--för övrigt tar hon hand om kattungar, en harunge, ett rådjurskid, m.m.
Döm inte hundar efter ras!
Kamphundar !javihar ju inte sådana offeciellt i Sverige !de flesta som skaffar dom är människor med dåligt självförtroende kriminelle som vill ha respekt osv,men en sådan hund i rätt händer ja då är dom helt underbara.Mendet är väl samma med Rottwailer och Dobberman,man ska inte ha sådana hundar om man inte har ledarskap och visar vem som är Alfaledare!Men jag läste att det är störst risk att bli biten av en Golden Retriver.Allt hänger på ägaren !som du 'är så bli din hund.alla hundar är flockdjur och ska inte sitta ensamma 8 timmar om dagen instängda !man skaffar inte hund om man inte har tid,hundar som inte har ett liv blir aggresiva små som stora.Jobbar båda ska man fan inte ha hund !
Myosotis
03-07-2010, 07:41
Även jag beklagar naturligtvis det inträffade, det är fruktansvärt och sådana människor borde inte få ha hund. De har amstaffar eller pitbull för att det är tufft, de skulle inte känna sig lika tuffa med en pudel. Men att förbjuda ägandet av en ras är idiotiskt. Min daghund är en amstaff. Världens goaste, extremt lydig, helt ointresserad av vilt, älskar barn och katter. Hon adopterade en kattunge en gång vars mamma hade dött, hon blev skendräktig och började producera mjölk så katten diade henne faktiskt hur husse än försökte förhindra det för att hunden skulle få ordning på hormonerna igen. Ni som är så hatiska, vad tycker ni ska hända med henne? Ska hennes husse avliva henne? Hon har inte gjort något. Vi vet om att hon är dominant mot andra tikar, då får man se till att ingen farlig situation uppstår. Hon älskar valpar, bekanta till oss har en hovawartvalp, och de två har lekt jättefint ihop, valpen var ganska hårdhänt och tuggade bl.a. på hennes öron, men hon fann sig i allt, sa aldrig ifrån att nu räcker det. För övrigt har en veterinär jag känner som blivit biten av en Golden en gång sagt att Golden inte varnar, de är jättejättesnälla hela tiden (jag älskar själv Golden) och sen smäller det utan förvarning. Gäller mot människor alltså. Det kan ju hända att s.k. kamphundar (eller vissa av dem) gör likadant med andra hundar som någon skrev.
herkules
03-07-2010, 08:09
CITAT (Myosotis @ 03-07-2010, 08:41)  Även jag beklagar naturligtvis det inträffade, det är fruktansvärt och sådana människor borde inte få ha hund. De har amstaffar eller pitbull för att det är tufft, de skulle inte känna sig lika tuffa med en pudel. Men att förbjuda ägandet av en ras är idiotiskt. Min daghund är en amstaff. Världens goaste, extremt lydig, helt ointresserad av vilt, älskar barn och katter. Hon adopterade en kattunge en gång vars mamma hade dött, hon blev skendräktig och började producera mjölk så katten diade henne faktiskt hur husse än försökte förhindra det för att hunden skulle få ordning på hormonerna igen. Ni som är så hatiska, vad tycker ni ska hända med henne? Ska hennes husse avliva henne? Hon har inte gjort något. Vi vet om att hon är dominant mot andra tikar, då får man se till att ingen farlig situation uppstår. Hon älskar valpar, bekanta till oss har en hovawartvalp, och de två har lekt jättefint ihop, valpen var ganska hårdhänt och tuggade bl.a. på hennes öron, men hon fann sig i allt, sa aldrig ifrån att nu räcker det. För övrigt har en veterinär jag känner som blivit biten av en Golden en gång sagt att Golden inte varnar, de är jättejättesnälla hela tiden (jag älskar själv Golden) och sen smäller det utan förvarning. Gäller mot människor alltså. Det kan ju hända att s.k. kamphundar (eller vissa av dem) gör likadant med andra hundar som någon skrev. varför skriver du att folk är hatiska? jag tycker inte att man är hatisk för att man vill förbjuda något som kan jämföras med ett livsfarligt vapen. det är jättesvårt med ett förbud men klart är ju att något måste göras eftersom helt fel människor skaffar vissa hundraser. jag tror inte på hundkörkort. visst, massiv information, gratis hundkurser arrangerade av kommunen i varje hörn och munkorg till hundar över ett visst antal kilo, utökade befogenheter till polis och annan myndighet skulle ju kunna vara något också. många hundar av kampsort lider alla helvetes kval, ska de vara tvungna att lida för att några andra faktiskt sköter och kan ta hand om sina kamphundar? jag tycker inte det.
Myosotis
03-07-2010, 09:24
Jo jag skrev hatiska för att det är så jag ofta upplever det. Hatiska och rädda. Det är lätt att ta det personligt när världens trevligaste hund beskylls för att äta barn till frukost. Hur ofta har jag inte mött folk som klappar henne och säger vad fin och snäll och duktig hon är, sen frågar de vad det är för ras och när jag säger amstaff tar de tre steg bakåt med rädsla i ögonen, hur kul är det? Jag blir faktiskt ledsen när jag hör hur folk skriker efter avlivning och säger att det alltid är fel på alla s.k. kamphundar. Sen är vi helt överens att det är en katastrof vilka idioter som har såna raser, hur de hetsar dem osv. De hundarna är det synd om och många sådana borde förmodligen avlivas. Men egentligen är det ägarna som ska avlivas.
herkules
03-07-2010, 09:42
CITAT (Myosotis @ 03-07-2010, 10:24)  Jo jag skrev hatiska för att det är så jag ofta upplever det. Hatiska och rädda. Det är lätt att ta det personligt när världens trevligaste hund beskylls för att äta barn till frukost. Hur ofta har jag inte mött folk som klappar henne och säger vad fin och snäll och duktig hon är, sen frågar de vad det är för ras och när jag säger amstaff tar de tre steg bakåt med rädsla i ögonen, hur kul är det? Jag blir faktiskt ledsen när jag hör hur folk skriker efter avlivning och säger att det alltid är fel på alla s.k. kamphundar. Sen är vi helt överens att det är en katastrof vilka idioter som har såna raser, hur de hetsar dem osv. De hundarna är det synd om och många sådana borde förmodligen avlivas. Men egentligen är det ägarna som ska avlivas. jag tycker inte att folk skriker efter avlivning, jag gör det inte och jag är ändå en av de som faktiskt har en hund som blivit drabbad jävligt illa av en kamphund. ett förbud innebär väl inte att de kamphundar som finns och fungerar i samhället ska avlivas? det handlar väl mer om att de inte ska bli fler eller? eftersom det inte verkar finnas någon lösning som kommuner är beredda att ta i så är ju ett förbud det enda som återstår. för ett problem är onekligen dessa raser. jag menar inte att det bara är kamphundar som är problem, det finns vissa helt osocialiseringsbara herdehundraser också.
CITAT (Myosotis @ 03-07-2010, 08:41)  För övrigt har en veterinär jag känner som blivit biten av en Golden en gång sagt att Golden inte varnar, de är jättejättesnälla hela tiden (jag älskar själv Golden) och sen smäller det utan förvarning. Gäller mot människor alltså. Men jösses  den veterinären skulle jag ALDRIG lita på om han/hon uttrycker så fruktansvärt galet
Myosotis
03-07-2010, 09:45
CITAT (Bettis @ 03-07-2010, 10:43)  Men jösses  den veterinären skulle jag ALDRIG lita på om han/hon uttrycker så fruktansvärt galet  Är det fel då? Ja jag vet inte. Jag har bara träffat supersnälla goldisar, men det är ju faktiskt den rasen som biter flest människor.
herkules
03-07-2010, 09:49
CITAT (Bettis @ 03-07-2010, 10:43)  Men jösses  den veterinären skulle jag ALDRIG lita på om han/hon uttrycker så fruktansvärt galet  nåja, nog finns det hundar av alla de raser som hugger utan förvarning. fast oftast så är det väl så att människor nonchalerar/är för korkade för att se signalerna. CITAT (Myosotis @ 03-07-2010, 10:45)  Är det fel då? Ja jag vet inte. Jag har bara träffat supersnälla goldisar, men det är ju faktiskt den rasen som biter flest människor. jag skulle vilja se bitstatistik vad det gäller hundar, inte människor. de hundar som biter människor avlivas ju oftast direkt.
zaaritha
03-07-2010, 21:55
Jag säger än en gång: hunden blir som matte eller husse gör den! Det finns inga hundraser som är onda av sej själva!
ingrid fuxwall
03-07-2010, 22:15
CITAT (zaaritha @ 03-07-2010, 22:55)  Jag säger än en gång: hunden blir som matte eller husse gör den! Det finns inga hundraser som är onda av sej själva! Fast riktigt så är det ju inte - man kan inte bortse från medfödda egenskaper
zaaritha
03-07-2010, 22:18
Man kan dämpa dem! Och--det är ju människan som avlat fram dem---tyvärr! Men--as said--medfödd ondska--finns inte!
*Stintan*
03-07-2010, 22:45
CITAT (zaaritha @ 03-07-2010, 22:55)  Jag säger än en gång: hunden blir som matte eller husse gör den! Det finns inga hundraser som är onda av sej själva! Nja resonerar man så så gör man det lätt för sig. Det har inte ens med ondska att göra. Det handlar om etologi och den delen förringar du om du påstår att hunden blir vad matte eller husse gör den till. Det behövs båda delarna. Finns inte egenskaperna så hjälper det inte hur mycke matte/husse än försöker.
Alla hundar som hamnar i fel händer kan bli aggresiva !dom som blir bitna läste jag, blir oftast bitna av Golden Retriver mer än någon annan hundras.Kamphundar och alla andra hundar måste ha en bestämd ledare som är Alfa ledaren,många köper hund för skojs skull utan att vad de ger sig in på,en fast hand en god fostran och en stark ledare och en grundkurs i hunduppfostran.Jobbar båda i familjen heltid !köp en guldfisk
Anders zon 1
03-07-2010, 23:19
CITAT Är det fel då? Ja jag vet inte. Jag har bara träffat supersnälla goldisar, men det är ju faktiskt den rasen som biter flest människo Ja det här med statistik...... Flera här som hänvisar till att det är störst risk att blir biten av en Golden Retriever. Men det är väl inte konstigt?! Det är ju först och främst en av de allra vanligaste raserna. Det går många Golden på varje kamphund! Det intressanta är att jämföra hur stor andel av alla individer av en viss ras som biter. Dessutom tror jag att folk i allmänhet har mycket större respekt för kamphundar och därför är försiktigare med dem än med en Golden - alltså blir risken mindre. Skulle det däremot finnas precis lika många kamphundar som Golden och båda raserna dessutom blev behandlade på exakt samma sätt är jag rätt övertygad om att många, många fler problem skulle uppstå med kamphundarna än med Golden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|