|
Men snälla någon tror du att man kan dra bostadskostnader på företaget  där ser man hur många myter det finns om egna företagare,jag var hemmafru när vi startade företaget och vi levde första åren på existensminimum,tack vare svärföräldrar och föräldrar som ställde upp och hjälpte oss så tog vi oss igenom några jobbiga år,min man åkte kl:600 på morgonen och kom hem 2300 varge dag i två år vi hade två små barn då.Att vara egen innebär inte att man automatiskt täljer guld med kniv från första början det är en jäkla uppoffring för hela familjen och tar på kraffterna.Nu jobbar gubben lite kortare dagar 1han åker 6,00 och kommer hem runt 18,00.
[quote name='Motti' date='01-09-2010, 21:26' post='1283770'] Blev lite fel där  i upphetsningen ,vi skattade sexhundra femtio tusen på två millioner,och det var första gången på 31 år som vi lyfte pengar från firman som vinst,alla överskott har gått till att investera i maskiner innan och att bygga nytt så vi slapp att lägga pengar på att hyra för dyra pengar.Om ingen vågade sattsa på eget företagande skulle det knappast finnas några jobb heller !vem skulle då skapa jobben ? Jag kan inte heller förstå den enorma misstro som finns mot företagare i del kretsar. Matematiken är ju egentlingen ganska enkel; inga företagare medför ju inga företag vilket i sin tur medför att det inte finns några jobb och ingen som betalar skatt och då finns det ju inga pengar att fördela till sjuka och arbetslösa. Varför istället inte uppmuntra och kanske t.o.m. visa tacksamhet mot människor som är villiga att ta risker och kanske jobba 60 till 80 timmar i veckan för att skapa något som kommer alla till godo. OBS! Jag är inte företagare, men har varit under en ganska lång period så jag vet att det kan vara nog så tufft. Gita Det blev visst lite fel med citatet. Mitt inlägg börjar med "Jag kan inte heller förstå......."
Jag har faktiskt inget emot egna företagare, tvärt om. Man kan faktiskt vara vänster och för företagande. Men att påstå att man betalt mer skatt än andra när man inte gjort det, ja då säger i varje fall jag i från.
Tyvär är det så Gita att myten om egna företagare lever kvar !man sitter på ett flott kontor röker Ciggar och räkna pengar och lever i sus och dus.Om jag skulle skriva här om vårt liv skulle det inte finnas plats på forumet men en sak är säker !att starta eget är en stor uppoffring och man sattsar allt man äger och ha både familjeliv relationer och pengar vilket innerbär stora lån också.När jag hade eget så så kunde jag inte va sjuk även om jag var det jag jobbade själv och om jag hade sjukskrivit mig hade jag tappat mina kunder,så det va att masa sig upp hur dålig man än va slänga i sig två Alevedon och gå och jobba vilket resulterade i flera magsår osv.Att vara annställd innebär en viss trygghet, den har man inte som egen företagare där får man se till att betala sin egen sjukförsäkring och ofta har man många fler karensdagar också ,tre till fyra.
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 21:49)  Jag kan inte heller förstå den enorma misstro som finns mot företagare i del kretsar. Matematiken är ju egentlingen ganska enkel; inga företagare medför ju inga företag vilket i sin tur medför att det inte finns några jobb och ingen som betalar skatt och då finns det ju inga pengar att fördela till sjuka och arbetslösa. Jovisst men utan sina anställda så fanns det heller inga växande företag. Tacksamheten ska nog vara ömsesidig.
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 21:54)  Jag har faktiskt inget emot egna företagare, tvärt om. Man kan faktiskt vara vänster och för företagande. Men att påstå att man betalt mer skatt än andra när man inte gjort det, ja då säger i varje fall jag i från. Jo om företaget går med vinst så måste ju föraget betala skatt även på de pengar som stannar i företaget, företagsskatten är f.n 28 % av företagets vinst. De pengar som företagaren tar ut i lön beskattas med arbetsgivaravgifter och skatt exakt på samma sätt som för löntagare. Gita
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 22:00)  Jo om företaget går med vinst så måste ju föraget betala skatt även på de pengar som stannar i företaget, företagsskatten är f.n 28 % av företagets vinst. De pengar som företagaren tar ut i lön beskattas med arbetsgivaravgifter och skatt exakt på samma sätt som för löntagare. Gita Men om man betalat 600.000 i skatt på en inkomst på 2.000.000 har man betalat samma procentuell skatt som jag på sin inkomst. Sen ska man inte glömma att jag kan inte ta min bil momsfritt, inte handla på mig någonting momsfritt faktiskt. Så att företaget betalar skatt på vinsten är inte mer fel än att jag inte kan dra av en massa moms på allt jag handlar.
Precis Gita !och ofta betalar man skatt på skatt vilket sällan löntagare gör (både gubben och jag har varit löntagare),om man nu har sattsat ett anntal millioner (som man lånat på bank)är det inte då rätt att man efter 30 år får ta ut en vinst  vore väl jäkligt märkvärdigt annars eller ?folk i allmänhet har inte en aning om de uppoffringar en företager får göra ! de tror så himmla mycket men vet inget utan anntar att det är si eller så.Sen finns det Storföretager men det är en helst annan sak !de har egna jurister och skyhöga löner och kan alla ktyphål,dessutom har en del fått ärva företag men som för det mesta inte brukar gå så bra,äga ärva och fördärva !
MrMurphy
01-09-2010, 21:18
Det jag tycker är mest synd är att vi i detta landet har ett företagsklimat som känns hopplös att just starta/driva företag. Om man ser hur det ser ut rent krasst, alla handelsträdgårdar stängs igen och Plantagen frodas. Alla små boklådor klappar ihop och Akademibokhandeln frodas, det är riktigt svårt att få en lönsamhet som gör det möjligt att dels starta och driva och att sedan kunna anställa.
Om det skulle lättas upp och att folk istället skulle få möjlighet att försöka förverkliga sina drömmar om egna företag, vilket med gynnsammare regler så skulle företag just kunna nyanställa. Fler i sysselsättning, mindre bidrag, mer folk med pengar i plånboken till konsumtion som slutligen trillar in i statskassan ändå. Fler företag men dessa skattar mindre. Konkurrans som gynnar gemene mans plånbok. Istället för ett gäng jättar som har resurser att effektivitetsorganisera bort arbetstillfällen.
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:06)  Sen ska man inte glömma att jag kan inte ta min bil momsfritt, inte handla på mig någonting momsfritt faktiskt. Så att företaget betalar skatt på vinsten är inte mer fel än att jag inte kan dra av en massa moms på allt jag handlar. Det där med bil tror jag att du missuppfattat för i normalfallet får inte ens företag dra momsen för person- och lätta lastbilar. Om företaget håller med tjänstebil är det beskattningsbara förmånsvärdet så pass högt att det sällan lönar sig att ha tjänstebil. Självfallet kan inte en företagare dra av momsem på privata inköp och det är inte heller möjligt att låta företaget stå för privata utgifter, i så fall beskattas detta som lön (inkl momsen. Detta kontrolleras noga av skattemyndighet och revisorer. Så det du påstår är faktiskt rena felaktigheter. Gita
Finns många kreativa uppfinningsrika människor i Sverige som lät skulle kunna starta eget .Men finns inte starta egetbidraget längre  någon som vet ??
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 22:23)  Det där med bil tror jag att du missuppfattat för i normalfallet får inte ens företag dra momsen för person- och lätta lastbilar. Om företaget håller med tjänstebil är det beskattningsbara förmånsvärdet så pass högt att det sällan lönar sig att ha tjänstebil. Självfallet kan inte en företagare dra av momsem på privata inköp och det är inte heller möjligt att låta företaget stå för privata utgifter, i så fall beskattas detta som lön (inkl momsen. Detta kontrolleras noga av skattemyndighet och revisorer. Så det du påstår är faktiskt rena felaktigheter. Gita Och du är bra naiv om du tror att systemet inte missbrukas. CITAT (Motti @ 01-09-2010, 22:25)  Finns många kreativa uppfinningsrika människor i Sverige som lät skulle kunna starta eget .Men finns inte starta egetbidraget längre  någon som vet ?? Alliansen prioriterade ner det bidraget, mycket svårt att få idag. Tyvärr.
CITAT (MrMurphy @ 01-09-2010, 22:18)  Det jag tycker är mest synd är att vi i detta landet har ett företagsklimat som känns hopplös att just starta/driva företag. Om man ser hur det ser ut rent krasst, alla handelsträdgårdar stängs igen och Plantagen frodas. Alla små boklådor klappar ihop och Akademibokhandeln frodas, det är riktigt svårt att få en lönsamhet som gör det möjligt att dels starta och driva och att sedan kunna anställa.
Om det skulle lättas upp och att folk istället skulle få möjlighet att försöka förverkliga sina drömmar om egna företag, vilket med gynnsammare regler så skulle företag just kunna nyanställa. Fler i sysselsättning, mindre bidrag, mer folk med pengar i plånboken till konsumtion som slutligen trillar in i statskassan ändå. Fler företag men dessa skattar mindre. Konkurrans som gynnar gemene mans plånbok. Istället för ett gäng jättar som har resurser att effektivitetsorganisera bort arbetstillfällen. Det är alldeles rätt och tyvärr har det väl varit så att sossarna och storkapitalet mer eller mindre alltid gått hand i hand. Väldigt mycket av lagstiftning på företagsområdet är anpassat till storföretagen men gör det näst intill omöjligt för små och medelstora företag. Ett bra exempel på detta är att sjukersättningen skall belas av företaget de första 14 dagarna vilket är helt OK för storföretagen men för den lille företagaren ,med kanske en enda anställd så kan det innebära en total katastrof om den ende anställde blir sjuk. Gita
*Stintan*
01-09-2010, 21:34
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 21:44)  Men snälla någon tror du att man kan dra bostadskostnader på företaget  där ser man hur många myter det finns om egna företagare,jag var hemmafru när vi startade företaget och vi levde första åren på existensminimum,tack vare svärföräldrar och föräldrar som ställde upp och hjälpte oss så tog vi oss igenom några jobbiga år,min man åkte kl:600 på morgonen och kom hem 2300 varge dag i två år vi hade två små barn då.Att vara egen innebär inte att man automatiskt täljer guld med kniv från första början det är en jäkla uppoffring för hela familjen och tar på kraffterna.Nu jobbar gubben lite kortare dagar 1han åker 6,00 och kommer hem runt 18,00. Du behöver inte vara orolig för jag vet hur det är då jag levt med företagare i hela mitt liv. Det är väl självklart att man ska få ta ut vinst om det nu går men det är ju skatten du klagar på. Det är iallafall det jag reagerar mot. Varför skulle det inte betalas skatt om man plockar ut stora vinster?
Om du läste mitt tidigare innlägg så skrev jag att varken gubben eller jag har något som helst emot att betala skatt det är vars och ens skyldighet i vårt land.Men få betalar så mycket skatt som småföretagare !det borde du veta om du har erfarenhet av eget företga  Det är de stora företagen som slipper undan mest tack vare att de har råd att ha egna Jurister som kan alla kryphål ,de kan bolla med pengar hit och dit genom sina dotterföretag flytta vinster som de vill i stort set utan att någon kan göra något åt det.Mig veterligen så finns det milliardföretag som i stort set nolltaxerar,kanske dom vi ska skåda lite närmare i kanten
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 22:31)  Det är alldeles rätt och tyvärr har det väl varit så att sossarna och storkapitalet mer eller mindre alltid gått hand i hand. Väldigt mycket av lagstiftning på företagsområdet är anpassat till storföretagen men gör det näst intill omöjligt för små och medelstora företag. Ett bra exempel på detta är att sjukersättningen skall belas av företaget de första 14 dagarna vilket är helt OK för storföretagen men för den lille företagaren ,med kanske en enda anställd så kan det innebära en total katastrof om den ende anställde blir sjuk. Gita Att arbetsgivaren ska betala första 14 dagarna av sjukpenningen infördes år 1992. Vem var statsminister då? Jo Bildt. mig veterligen är han moderat. Så skyll inte på sossarna, möjligen kan du skylla på dem att de inte rivit upp detta urusla beslut.
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:30)  Och du är bra naiv om du tror att systemet inte missbrukas. Alliansen prioriterade ner det bidraget, mycket svårt att få idag. Tyvärr. Nu är vi där igen, den där trista inställningen att företagre skor sig, myglar, fuskar och är mer eller mindre skumma, ohederliga personer. Sanningen är att det nog inte finns någon grupp som kontrolleras så noga av bl.a skattemyndigheter m.m som egenföretagare. Den företagare som inte har vattentäta skott mellan sin privatekonomi och företagets ekonomi kommer sannolikt inte att vara företagare någon längre tid. Var har du fått din bild av företagare ifrån? Eller är det kanske så att på sig själv tror man sig känna andra? Eller är det bara ren avundsjuka på de människor som lyckas skapa någonting av värde både för sig själva och samhället i övrigt. Om någon hävdar att det förekommer ett utbrett fusk med sjukersättningar så skriker du högt, men samtidigt så beskyller du en annan grupp för just samma sak. Var finns logiken? Gita
Skulle vilja uppmana Anma att kolla statestiken över sjukskrivna egna företager !du lär bli förbaskat besviken för de är aldrig sjukskrivna !har set så jäkla mycket mygel med sjukskrivningar grannar som var såå sjuka men jobbade som F.n i trädgården bar sten sågade ved osv var ute och åkte motorcyckel osv och jag vet att de röstade på socialdemokraterna,jag bodde granne med dom i 30 år,snacka om hyckleri.Min man åkte till sin firma oavset hur han mådde.Jag vet många som myglar med sina sjukskrivningar och det drabbar dom som verkligen är sjuka ,tex dom som har canser eller psykiska sjukdommar som inte fixar att jobba.Måndagssjukan är väl allmänt kännt !eller när det är "fint väder!.
Huggorm
01-09-2010, 21:58
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 22:54)  Måndagssjukan är väl allmänt kännt !eller när det är "fint väder!. För att inte tala om när det är OS eller fotbolls-VM, då är det många som blir förkylda...
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 22:46)  Nu är vi där igen, den där trista inställningen att företagre skor sig, myglar, fuskar och är mer eller mindre skumma, ohederliga personer. Sanningen är att det nog inte finns någon grupp som kontrolleras så noga av bl.a skattemyndigheter m.m som egenföretagare. Den företagare som inte har vattentäta skott mellan sin privatekonomi och företagets ekonomi kommer sannolikt inte att vara företagare någon längre tid.
Var har du fått din bild av företagare ifrån? Eller är det kanske så att på sig själv tror man sig känna andra? Eller är det bara ren avundsjuka på de människor som lyckas skapa någonting av värde både för sig själva och samhället i övrigt.
Om någon hävdar att det förekommer ett utbrett fusk med sjukersättningar så skriker du högt, men samtidigt så beskyller du en annan grupp för just samma sak. Var finns logiken? Gita Nä, jag har aldrig varit företagare, faktiskt. Avundsjuka ligger inte för mig heller. Jag vet också att det finns massor med hederliga företagare. Men jag vet också om de som inte är det. Precis som jag vet att det finns de som fuskar med FKs bidrag även om den inte är utbredd, skillnaden är att andra företagare inte behöver betala för de fuskarna på det sätt som sjuka får göra. När jag tänker efter så är detta delvis en fördom hos mig som jag måste arbeta med, tack för att du gör mig uppmärksam på den.
Bengalow
01-09-2010, 22:01
Lika mycket "fördomar" som vi har mot företagare, lika mycket fördomar lär det finnas hos företagare mot arbetare. Är man sjuk, och "arbetar", så är man sosse. Hä, Motti, varför får inte jag dra mina fördomar när du har det, så uppenbart. Gå och lägg dig och dröm om vad du skall göra med nästa miljon!
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:43)  Att arbetsgivaren ska betala första 14 dagarna av sjukpenningen infördes år 1992. Vem var statsminister då? Jo Bildt. mig veterligen är han moderat. Så skyll inte på sossarna, möjligen kan du skylla på dem att de inte rivit upp detta urusla beslut. Motvilligt ger jag dig rätt. Visst har du rätt , det gör inte att det är mindre idiotiskt Jälkla Bildt! Gita
CITAT (Gita @ 01-09-2010, 23:01)  Motvilligt ger jag dig rätt. Visst har du rätt , det gör inte att det är mindre idiotiskt Jälkla Bildt! Gita  Nämen tack. Jo, jag brukar försöka hålla mig till sanningen, faktiskt. Det blir så pinsamt att bli tagen med lögner. Däremot kan jag ha fel ibland, och då brukar jag rätta mig.
Bra att Bildt har bytt sysselsättning då  nu gör han det han är bäst på !medlar. Bengalow !jag gör som alla andra köper skraplotter och drömmer :)blir inte så ofta millioner tyvär
MrMurphy
01-09-2010, 22:25
Med risk att jag pratar i nattmössan så var det väl en helt ny form av regler som trädde in då, bl a detta med karensdag vilket gjorde att sjukfrånvaron minskade gigantiskt. Plus att det var en strategi att piska arbetsgivarna att ta hand om sin personal så att de helt enkelt inte skulle vara samma form av sjukfrånvaro vilket var gigantisk vid den tidpunkten? *gräver i skallen* Men alltid finns det en baksida av mytet, som vanligt. Dessutom förlängde väl sossarna den perioden senare? Jag rotar i nattmössan, så jag vågar inte svära vid min fars grav att jag inte snurrar totalt.
Mr Murphy du har nog inte helt fel,klart att sjukförsäkringen blivit missbrukad varför skulle de annars ta så hårda tag,synd bara att de som verkligen är sjuka kommer i klämm,men så har det blivit på grund av att sjukförsäkringen har missbrukats av en del som inte bryr sig om andra.
fuchsian
01-09-2010, 22:50
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 18:53)  Fuchian, jag är glad över att du verkar ha lyckats i livet och gift dig med en man som kan ta hand om alla dina bekymmer och se till att du aldrig mer behöver leva i fattigdom. Synd bara att du glömt dina rötter och ser ner på dem som finns kvar där. Inför döden är vi alla lika, så den stunden kvittar det ju. ANMA, Tack för det, det menar jag. Mina rötter har enbart behövt mig ekonomiskt och jag har ställt upp, trotts att i vissa fall kände jag att jag blev lite utnjyttjad av min familj. Medsamma något hände med mina syskon, ropade mor efter mig och jag kom och hjälpte. Vad fick jag? hade inte en baktanke att få något heller, MEN gränsen gick då jag fick en spark där bak för att jag slutade ställa upp med pengar utan med annan hjälp, som de fick betala för. Utan mig hade de inte fått ens det, men så längre tänktes det inte. Jag ser inte ner på dom, har kusiner som lever i små omständighet, men min familj fick nobben. Maken hade pekat på detta utnjytjande som inte var ens nödvändig, enbart till deras lyxkonsumtion. Men ändå till det sista fick mor saker som lättade hennes vardag av oss, micro, TV, damsugare, tvättmaskin ex. ex. Jag behöver inte leva i fattidom, det är riktigt, men jag blev inte medskriven i mammas testamente, det lilla som fanns delades mellan mina 3 syskon. De vet at det inte är lönt längre att kontakta mig i nöd. De får mer lön per månad än vissa av er här på tråden. Har läst och tänkt ..... Fuchian .....natti. Javisst, inför döden är vi alla lika, men det visades inte. Må tro, att det känns......fuchian...
MrMurphy
01-09-2010, 22:54
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 23:40)  Mr Murphy du har nog inte helt fel,klart att sjukförsäkringen blivit missbrukad varför skulle de annars ta så hårda tag,synd bara att de som verkligen är sjuka kommer i klämm,men så har det blivit på grund av att sjukförsäkringen har missbrukats av en del som inte bryr sig om andra. Tyvärr är det väl som så att när man har för "snälla" regler och bidrag till höger och vänster så slutar det alltid så. Jag tror att vi alla kan vara eniga om att systemet nu med utförsäkringar som slår totalt fel mot fel människor är fullständigt värdelös och kräver många finjusteringar. Men jag tror att detta är ett radikalt strupgrepp för att helt enkelt rensa upp i sjukträsket. Nånting som slagit mig som jag aldrig riktigt reflekterat över är att man egentligen inte krävt så mycket av folk. Om ex en skogshuggare har varit sjukskriven länge för ryggproblem så har man ansett att det varit en självklarhet att han ska vara sjukskriven från sitt jobb. Men man har egentligen aldrig tänkt tanken att det kanske är dax att han gör någonting annat istället... Utan det rullar på så år ut och år in för skogshuggaren har en tillsvidareanställning och det är hans rätt att vara sjukskriven så att säga... Men cancersjuka etc ska man för sjutton inte hålla på att mucka med! *hytter mot Reinfeldt* Inte ens möjligt att göra barn arvslösa i sverige...
fuchsian
01-09-2010, 22:55
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 20:07)  Jag har haft grannar som är supersossar han var sjukskriven ganska ofta så jag frågade om han hade semester !nä han hade ont i ryggen sa han ,sen gick han upp och kapade en jäkla massa ved vilket han gjorde varje gång han var "sjukskriven"vem fick betala det ? min gubbe är egen företagare hur många gånger tror ni han varit sjukskriven på 33 år ?hur mycket skatt tror ni han betalar på 1,0000 ?jo 600,000.Skulle tro att vi två har betalat mer skatt än de flesta gör i hela sitt liv.Ja jag har också haft eget.Varför anntas alla företagare vara skitstövlar ?vi sattsade hela vår existens på vårt företag utan skyddsnät och skapade därmed arbetstillfällen för andra. Motti, All ära för er företagsamhet och vad ni har gjort är beundransvärt. För min del har summorna 2 st nollor till på eran kostnader, alltså ligger de tiotals miljoners klass. En liten obs, inte illa ment. fuchian..
fuchsian
01-09-2010, 23:02
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 20:19)  Jo men jag drar verkligheten också !att starta eget innerbär stora risker för ens egna ekonomi men vi är lite av chansare annars hade det väl knappast funnits några jobb om ingen vågade satsa eller hur ?Hade vi kursat första åren när vi hade handelsbolag hade vi fått gå ifrån allt,nu mer har vi aktiebolag och har därmed skyddat vår eget boende. Motti, Ja, dessa risker har även vi fått bråttas med, så jag vet något om det i alla fall. Alla miljonerna ramlade inte ner fr. himlen bara att jag kontaktade chefen där uppe. ursäkta ordvalet, men detta gör mig arg. slitit har man gjort, även att det har varit beskymmerlöst över 20 år. synd bara att dottern, som är en affärskvinna inte kanske kommer att ta över vårt AB. .......fuchian...
Har vi inte förtjänat det efter 31 år som egna företagare vet ni vad det kostat oss?ska man be om ursäkt för att man har det bra när man är 57 och jobbat häcken av sig ?förstår inte den svenska menthaliteten,fy vad det är fullt att ha trav eller Bingolotto" inget jobb utfört" bara pengar på banken hux flux !det är något att fira det ,det är så vi skapar jobb i Sverige eller ?
fuchsian
01-09-2010, 23:09
CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2010, 20:19)  Och alla ramlar snabbt och lätt ner i fuckian-fällan......... hon har fått er alla att tjafsa 4 sidor fulla...... det var ju något av det första hon sa här på forumet att det var bara idiotiska arbetare som betalade skatt så det visste vi ju redan att hon jobbar svart och gubben falskdeklarerar eller nåt sånt...... Anki Då du får bevisa detta du anspelar på, annars är der ärekränkning! Det gäller det du menar att jag skulle ha sagt innan nån tidsvarv sedan. Drar du fram det, så bevisa eller tig, din  fuchian.... CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2010, 20:25)  Och Mercan parkeras också där. Jag tror det blir lite trångt Trångt ja, 2 egna Mercedes i var sin garage med var sin bil och cabben i båthuset, bredvid båten. f. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2010, 20:02)  Tror ni vekligen på det fuchsian skrivar här?????? Inte ett ord tror jag är sant. Önsketänkande och dikt det hela. Härmed inbjuds du att besöka mig personligen, VH: fuchian
fuchsian
01-09-2010, 23:19
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 20:58)  Tyvär är det så Gita att myten om egna företagare lever kvar !man sitter på ett flott kontor röker Ciggar och räkna pengar och lever i sus och dus.Om jag skulle skriva här om vårt liv skulle det inte finnas plats på forumet men en sak är säker !att starta eget är en stor uppoffring och man sattsar allt man äger och ha både familjeliv relationer och pengar vilket innerbär stora lån också.När jag hade eget så så kunde jag inte va sjuk även om jag var det jag jobbade själv och om jag hade sjukskrivit mig hade jag tappat mina kunder,så det va att masa sig upp hur dålig man än va slänga i sig två Alevedon och gå och jobba vilket resulterade i flera magsår osv.Att vara annställd innebär en viss trygghet, den har man inte som egen företagare där får man se till att betala sin egen sjukförsäkring och ofta har man många fler karensdagar också ,tre till fyra. Ja, Motti, om du visste hur många år jag fick ta hand om hemmet och barn när maken var VD i en firma i Stockholm och vi ville inte flytta dit upp. För mig var det rena himmelriket när han startade sitt AB från våran kontor, men reste, det gjorde han, men jag visste att jag skulle inte behöva flytta till Sthlm, även att jag gillar stan, men bara halva dagen i taget. du förstår detta med att skaffa en trygghet även i ett eget regi än att bara vara anställd. det är ju katten att folk inte fattar detta, men det kanske kan man inte begära när de inte har erfarenhet av detta. ..fuchian...
Om man nu har lyckats få det bra efter 31 år ska man krypa in i ett hörn och skämas då ?aldrig säger jag aldrig,vi har gjort oss förtjänt av var enda krona som ramlar in.Starta eget så får ni se och då ska det inte vara ärft utan det ska startas från skratch med lånade pengar från bank,Sätt hela ert existent på pant om ni törs ;)har set Lyxfällan där folk lever över !ja långt över sina tillgångar bara för att de tror att andra ska ta över deras ekonomiska problem ,eller bara för de inte fattar att det ska betalas.vi har aldrig levt över våra tillgångar,tvärt om vi har sparat till alla så kallade lyxprylar!
Nämen nu får ni sansa er. Ingen har sagt att du ska skämmas motti. Det är jättebra att ni kämpar och lyckats och fått ihop en trygghet före er själva och era barn. Jättebra! Att ni slitit djur det tror jag och dessutom av egen fri vilja.
fuchsian
01-09-2010, 23:34
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 21:41)  Om du läste mitt tidigare innlägg så skrev jag att varken gubben eller jag har något som helst emot att betala skatt det är vars och ens skyldighet i vårt land.Men få betalar så mycket skatt som småföretagare !det borde du veta om du har erfarenhet av eget företga  Det är de stora företagen som slipper undan mest tack vare att de har råd att ha egna Jurister som kan alla kryphål ,de kan bolla med pengar hit och dit genom sina dotterföretag flytta vinster som de vill i stort set utan att någon kan göra något åt det.Mig veterligen så finns det milliardföretag som i stort set nolltaxerar,kanske dom vi ska skåda lite närmare i kanten  Motti, det är just där jag ville komma in, men du har kunskaperna som fattas hos mig, för jag har inte engagerat mig i AB utan det har laggt på våra jurister och sedan har våra produkter gått igenom ytterligare andra företag där vi varit ekonomiskt inblandade. det kan vi en jäkla soppa, som jag inte kan redogöra för bättre än så, men det finns massa hål när det blir mångmiljonsaffärer både i sverige och främst England. där kommer det in just DET som alla är så arga på när jag försökte förklara. Ok. jag lägger mig, inte min bissness, men ville svara efter en tänketid det jag kunde. Jag målas ut ju som icke existerande, men det bryr jag mig inte om längre. jag kollar lite och sen får det vara. fuchian.....
Anma !man har fått lära sig att försvar sig när man har eget företag  alla tror det är som att åka bananskal bara att glida in ;)man blir så butt när ingen förstår att det är en kamp och den kampen vara i många år.
fuchsian
01-09-2010, 23:50
Motti, Så sant du säger det. Har du läst igenom de inläggen som jag har skrivit på flera av dina inlägg? De har nog hamnat i en rad i slutet av denna debatt, men jag lägger ner nu. Jag skulle inte ens börjat när jag har inte sådan insyn i det hela när jag inte har behövt att sköta något mer än tel. samtalen v.b. I sådana här saker kommer man inte nånstans om man inte har mer skin på näsan och det erkänner jag att jag inte har. Tack i alla fall och nu blir det natti natti. .....Fuchian... (som inte är tokig utan lite osoterad och dåligt insatt i vissa saker ..  ) CITAT (Bengalow @ 01-09-2010, 19:41)  SLUTA, fuskian! Res åt h-e. och kom helst inte tillbaka! Du ÄR vrickad! Du var en snarstucken jäkel! Har du alla hästar inne? f
Jurister !det tog många år för oss innan vi kunde annlita en !tror faktiskt inte vi har någon nu heller  men vi har en jäkligt bra Revisionsfirma som också vet var grännsen går med skatter och vinster.Inte en gång har skattemyndigheten gjort en rassia hos oss på 30 år !varför tro du ? därför att de vet att vi kör allt skysst och betalar för oss eller jag ska nog säga min man och hans bror,de har alltid gjort rätt för sig på alla sätt.En sak ska ni veta !när man bygger maskiner för hundratusentals kronor så vill köparen ha kvitto, det kvittot gör både dig som säljare och som köpare skatteskyldig.Om inte företagarna här i sverige betalade skatt va sjutton skulle alla få sina sjukpenningar ifrån eller andra bidrag ?
Biggan_
02-09-2010, 00:20
CITAT (Motti @ 02-09-2010, 01:07)  Om inte företagarna här i sverige betalade skatt va sjutton skulle alla få sina sjukpenningar ifrån eller andra bidrag ? Nåja, vi vanliga löntagare är ju inte precis skattebefriade vi heller!
den skatten som man betalar som arbetstager är inte i närheten vad egna företager betalar,vad skulle alla göra om inte det fans företag ?hur har ni tänkt till där ?alla i sjukvården ?
*Stintan*
02-09-2010, 02:01
Det var då ett fasligt tjat frampå nattkröken. Börjar likna
andersen
02-09-2010, 02:58
CITAT (Motti @ 02-09-2010, 01:48)  den skatten som man betalar som arbetstager är inte i närheten vad egna företager betalar,vad skulle alla göra om inte det fans företag ?hur har ni tänkt till där ?alla i sjukvården ? Dom stora företagen som tex VOLVO betalar mycket lite i skatt, annars så läggs produktionen utomlands.
Elisabeth-Västkustkolonisten
02-09-2010, 07:40
Oj oj oj vad ni var flitiga vid tangentbordet igår kväll.
Och så läste jag att fuchian bjöd hem mig till sig. Vad trevligt, jag tackar.......
Apropo företagare contra anställda, så känner jag bägge sidorna. Jag har jobbat 20 år 7 dagar i veckan. Efter skillsmässan fick jag söka mig en anställning. Men då hade jag åtminstone semester och lediga dagar.
Men så hade jag ju otur och blev sjuk. Och det var under S tiden. Jag kan bara säga att inte var det lätt att bli jagad då heller. Trots att jag alltid försökte att jobba emellanåt. Jag har alltid älskat att jobba. Många gånger var jag på ett möte med en patientförening och blev för dumm förklarat för att jag jobbade. Sjukskriv dig hette det alltid. Det var för lätt förut.
Sen var det min sambos tur. Oskyldig blev han indragen i en svår trafikolycka. Han försökte också att jobba vidare men det gick inte alltid. Han hade aldrig förut varit sjukskriven, jobbat sedan ungdomen och jobbat upp sig.
Även han blev jagad av FK. Och då undrade vi ofta hur kan så många vara långtidssjukskrivna? Över år?
Elisabeth
Huggorm
02-09-2010, 08:02
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:43)  Att arbetsgivaren ska betala första 14 dagarna av sjukpenningen infördes år 1992. Vem var statsminister då? Jo Bildt. mig veterligen är han moderat. Så skyll inte på sossarna, möjligen kan du skylla på dem att de inte rivit upp detta urusla beslut. Borgarna får införa alla ovälkomna men nödvändiga reformer. Sedan kommer sossarna tillbaka, och behåller de framsteg som gjorts men slipper att få skulden.
herkules
02-09-2010, 08:06
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 19:20)  /.../Har ni nånsin tänkt att det är 10% av rika svenskar som försörger det mesta för sverige, /.../ precis det här ovan har någon annan medlem på forumet skrivit i någon tråd, jag kommer tyvärr inte ihåg vilken. det var här på odla jag läste det första gången (har aldrig hört det tidigare) och nu kom det igen. konstigt.
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 23:06)   Nämen tack. Jo, jag brukar försöka hålla mig till sanningen, faktiskt. Det blir så pinsamt att bli tagen med lögner. Däremot kan jag ha fel ibland, och då brukar jag rätta mig. Bra, samma här! Men visst kan vi ha fel ibland, både du och jag. Gita
CITAT (Huggorm @ 02-09-2010, 09:02)  Borgarna får införa alla ovälkomna men nödvändiga reformer. Sedan kommer sossarna tillbaka, och behåller de framsteg som gjorts men slipper att få skulden. Vad bra! Då är det bara för mig att hoppas att du har rätt!
Farbror Blå
02-09-2010, 09:39
Jag tror man ska ta ett steg tillbaka från barrikaderna av sina åsikter, så man kan diskutera frågan utan så mycket inblandade känslor.
Förr i tiden, i bondesamhället, hade man en naturlig uppdelning av arbetet, alla som kunde hjälpa till med skörden gjorde det. De som hade svårt att gå fick tälja verktygen som behövdes eller mjölka kor, väva tyger eller annat. ALLA hjälpte till! Det fanns alltid någonting var man eller kvinna kunde göra för sin gård, sin by.
Det har varit i tidningarna ett antal fall där man tyckt det varit vansinne att försöka släpa personer till arbete. En man i min lokaltidning var över sexti, var tvungen att gå med kryckor pga svår värk och ondgjorde sig över att han skulle gå på arbetsförmedlingen. Blandar man inte in känslor i det hela, utan tänker samhällsekonomiskt, så kan han sitta på en stol och jobba, datajobb tar över mer och mer.
Vi måste se till att alla har en plats i arbetslivet, även om man har begränsad förmåga. Om jag får arbetsförmågan nedsatt till tjugofem procent, är det inte bättre för ekonomin OCH mej att jag får jobba dom procenten? Eller ska vi skicka hem mej att bli ett paket?
grycken
02-09-2010, 09:43
Fuchian!
Du har alltid rätt till din laglott efter din mamma oavsett vad hon skrev i sitt testamente!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|