|
Full version: Vargen igen
Huggorm
17-04-2011, 21:16
CITAT (ryss_бори @ 17-04-2011, 22:09)  Låt vargen va för helvete. Får väl bygga stängsel och hägna in fåren eller vad det nu rör sig om. Det är nog hundarna vi får hägna in då. Eller kanske vargarna.
malarmaster
17-04-2011, 21:24
precis.varför inte göra några varghägn runtom i landet? med totalt ca 200 vargar.mycket billigare än att bygga stängsel runt varje fårhage o betala ersättning för förlorade djur.då kan vi också slippa skyddsjaktproblemet så tystnar den debatten också.får se vad staboarna säger när vargflockarna springer mellan höghusen,idag en hund,imorgon barnvagnen? ulf
CITAT (Carl @ 17-04-2011, 17:49)  Återigen ett tecken på att vargen inte anfaller människor. Samma sak i Helsingborg förra veckan. Vargen mitt i Staden ingen människa skadad eller anfallen. Vargen är ofarlig!!!!!! En varg anfaller bara mäniskor i sagornas värld. Dom flesta "vargattacker" är utförda av tamhundar på driven, eller den "nya hundrasen" varghybrid...
Jag kan inte fatta denna orimliga rädsla för vargar. Tror ni verkligen att det, med den stam som vi har idag, skulle leda till en fullständig explsion av vargkullar om vi inte skjuter av redan i detta läget? Även om så skulle vara, så tror jag inte att det skulle bli speciellt svårt att få bukt med det den dag det sker. Hela Sverige är full av skjutglada jägare som gärna skulle vilja få sätta en extra fjäder i hatten.
Vad det gäller fårfarmning så ser jag inte varför det skulle vara så mycket orimligare att stängsla med lika höga staket som man använder till hjortar. Inte vet jag hur höga staket som vargar klarar att ta sej över men lite nytta borde det väl i alla fall göra. Ev med en eltråd högst upp?
Gällande lösspringande hundar så verkar det ibland som att människor tycker att det är en rättighet att låta dem springa vind för våg. Vi människor måste lära oss att anpassa oss efter naturen. Vi har så lite "farliga djur" här i landet så det vore väl katten om vi inte skulle klara av att leva sida vid sida med de få rovdjur vi har.
"Idag en hund, imorgon en barnvagn" Jovisst, vargars huvudföda är såklart små människobarn. Det verkar nästan som om vissa fick höra en saga för mycket när de var små. Den om rödluvan och vargen. Men hörrni, det var bara en saga!
Huggorm
17-04-2011, 21:57
CITAT (Cacki @ 17-04-2011, 22:50)  Jag kan inte fatta denna orimliga rädsla för vargar. Tror ni verkligen att det, med den stam som vi har idag, skulle leda till en fullständig explsion av vargkullar om vi inte skjuter av redan i detta läget? Även om så skulle vara, så tror jag inte att det skulle bli speciellt svårt att få bukt med det den dag det sker. Hela Sverige är full av skjutglada jägare som gärna skulle vilja få sätta en extra fjäder i hatten. Se bara på hur snabbt vargarna har förökat sig från de ursprungliga tre som vi hade för något tjog år sedan. Lät vi dem föröka sig fritt skulle vi snart ha tusentals. Men visst, det skulle gå att skjuta av de flesta snabbt om vi plötsligt skulle vilja det. CITAT (Cacki @ 17-04-2011, 22:50)  Vad det gäller fårfarmning så ser jag inte varför det skulle vara så mycket orimligare att stängsla med lika höga staket som man använder till hjortar. Inte vet jag hur höga staket som vargar klarar att ta sej över men lite nytta borde det väl i alla fall göra. Ev med en eltråd högst upp? Du verkar inte förstå alls hur fårfarmning fungerar. Får har man vanligtvis på platser där det inte är så bördigt, och inte sällan flyttar man flocken mellan olika, mindre betesmarker. Det blir alltså väldigt stora arealer som måste stängslas in. Dessutom räcker det inte att stängsla uppåt, vargen gräver sig ju under på nolltid. Man måste alltså gräva ner nätet minst en halvmeter också, för att vara säker. Eftersom fårfarmning redan från början ger små inkomster, så räknar man ju snart ut att det tar hundratals år för att det skall bli lönsamt med stängsel, om man inte ens räknar med att stängslet blir gammalt och behöver bytas redan innan det betalat sig. Fårhållning är en mycket gammal del av svensk kultur, och något som är värt att värna.
Ska det skjutas djur för att människan ska känna sig trygg,undrar vem som dödat flest människor, är det vargen eller människan?Hundägarna kan börja ta sitt ansvar och koppla sina hundar,sen finns det även hundrädda människor som inte tycker det är så kul med lösspringande hundar.
Huggorm
17-04-2011, 22:09
Men vad händer om man har hunden i koppel, alltså nära inpå sig, när vargen bestämmer sig för att försvara sitt revir?
Jo, jag tycker också att hundägare bör hålla sina djur i koppel. Samt plocka upp all hundskit efter sig. Men hundägare bryr sig inte så mycket om vad folk tycker.
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 22:57)  /:::::/ Du verkar inte förstå alls hur fårfarmning fungerar. Får har man vanligtvis på platser där det inte är så bördigt, och inte sällan flyttar man flocken mellan olika, mindre betesmarker. Det blir alltså väldigt stora arealer som måste stängslas in. Dessutom räcker det inte att stängsla uppåt, vargen gräver sig ju under på nolltid. Man måste alltså gräva ner nätet minst en halvmeter också, för att vara säker. Eftersom fårfarmning redan från början ger små inkomster, så räknar man ju snart ut att det tar hundratals år för att det skall bli lönsamt med stängsel, om man inte ens räknar med att stängslet blir gammalt och behöver bytas redan innan det betalat sig. /::::/ Men får farmning har fungerat i dom flesta Afrikanska länder och där är det BARN som vaktar flocken, och tänk inte en enda unge har blivit vargföda...
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 22:57)  Se bara på hur snabbt vargarna har förökat sig från de ursprungliga tre som vi hade för något tjog år sedan. Lät vi dem föröka sig fritt skulle vi snart ha tusentals. Men visst, det skulle gå att skjuta av de flesta snabbt om vi plötsligt skulle vilja det.
Du verkar inte förstå alls hur fårfarmning fungerar. Får har man vanligtvis på platser där det inte är så bördigt, och inte sällan flyttar man flocken mellan olika, mindre betesmarker. Det blir alltså väldigt stora arealer som måste stängslas in. Dessutom räcker det inte att stängsla uppåt, vargen gräver sig ju under på nolltid. Man måste alltså gräva ner nätet minst en halvmeter också, för att vara säker. Eftersom fårfarmning redan från början ger små inkomster, så räknar man ju snart ut att det tar hundratals år för att det skall bli lönsamt med stängsel, om man inte ens räknar med att stängslet blir gammalt och behöver bytas redan innan det betalat sig.
Fårhållning är en mycket gammal del av svensk kultur, och något som är värt att värna. Att vargarna förökat sej kanske helt enkelt beror på ett medvetet försök att rädda de få vargar som fanns kvar här... Jo, jag vet hur fårfarmning fungerar efter över 10 års hästägande med hästarna uppstallande på en gård som även bedrev fårfarmning. Jag vet också att får är ganska lättlärda och att det går att få dem att söka sej till en mer skyddad del av hägnet nattetid då man inte kan ha så bra koll på dem. En eltråd långt ner på staketet också?? ( Jo, jag vet att sly och gräs leder bort strömmen, men det finns fina röjsågar för sådant.)
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:09)  Men vad händer om man har hunden i koppel, alltså nära inpå sig, när vargen bestämmer sig för att försvara sitt revir?
Jo, jag tycker också att hundägare bör hålla sina djur i koppel. Samt plocka upp all hundskit efter sig. Men hundägare bryr sig inte så mycket om vad folk tycker. En vild varg attackerar inte människor den enda varg som har attackerat en människa var en tamvarg. Vargar är vilda och ska vara fria,hunden är ett tamdjur och ska därför inte springa fritt i naturen,en varg hävdar bara sitt revir och om hunden inkräktar på reviret då får djurägaren ta konsekvenserna.
Huggorm
17-04-2011, 22:19
CITAT (Vippan @ 17-04-2011, 23:14)  En vild varg attackerar inte människor den enda varg som har attackerat en människa var en tamvarg.
Vargar är vilda och ska vara fria,hunden är ett tamdjur och ska därför inte springa fritt i naturen,en varg hävdar bara sitt revir och om hunden inkräktar på reviret då får djurägaren ta konsekvenserna. Men vad händer om en människa råkar komma i vägen för revirstriden? En hundägare som skall försöka skydda sin hund genom att slå armarna om den när vargen kommer rusande, till exempel?
Argumentet med att vargar attackerar och dödar hundar tycker jag är rent nonsentprat. Så sent som idag såg jag en påkörd hund som låg på vägrenen. Vi kanske skulle börja skjuta av bilförare också?
Huggorm
17-04-2011, 22:22
CITAT (Cacki @ 17-04-2011, 23:20)  Argumentet med att vargar attackerar och dödar hundar tycker jag är rent nonsentprat. Så sent som idag såg jag en påkörd hund som låg på vägrenen. Vi kanske skulle börja skjuta av bilförare också? Bilföraren gjorde det förmodligen oavsiktligt, vilket förmodligen inte var fallet med vargen
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:19)  Men vad händer om en människa råkar komma i vägen för revirstriden? En hundägare som skall försöka skydda sin hund genom att slå armarna om den när vargen kommer rusande, till exempel? Då är det inte vargens fel det är hundägarens fel,vargen följer bara sin instinkt.Ska alla lejon i Afrika och alla Tigrar i Indien utrotas också eller??Dom enda människor som har lärt sig leva med naturen är Indianerna.
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:22)  Bilföraren gjorde det förmodligen oavsiktligt, vilket förmodligen inte var fallet med vargen  Spelar roll! Hundstackarn dog i alla fall.
Är det på människans villkor då kan man offra tusentals människor,men är det på djurens villkor då kan man inte ens offra en hund
Huggorm
17-04-2011, 22:31
CITAT (Vippan @ 17-04-2011, 23:23)  Då är det inte vargens fel det är hundägarens fel,vargen följer bara sin instinkt.Ska alla lejon i Afrika och alla Tigrar i Indien utrotas också eller??Dom enda människor som har lärt sig leva med naturen är Indianerna. Jag vet inte hur det är med lejonen, men Indiens tigrar lever bara i naturreservaten. Jag har föreslagit att vi skall låta vargarna leva fritt i våra stora svenska nationalparker Muddus, Sarek, Paddjelanta och de andra, men det är få som håller med mig. Våra stadsbor vill gärna att våra glesbygdsbor skall ha vargen springande runt huset.
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:31)  Jag vet inte hur det är med lejonen, men Indiens tigrar lever bara i naturreservaten. Jag har föreslagit att vi skall låta vargarna leva fritt i våra stora svenska nationalparker Muddus, Sarek, Paddjelanta och de andra, men det är få som håller med mig. Våra stadsbor vill gärna att våra glesbygdsbor skall ha vargen springande runt huset. Vet tigern var gränsen går eller ska man skjuta dom så fort dom kliver över.Hur får du Vargarna att hålla sig kvar i Nationalparkerna?Vargar är ett tillströvande vilt dom har sina revirgränser.
Förresten, på tal om argument som används för att bedriva vargjakt. Inavel!!? Och vems fel är det då, när det knappt finns några vargar kvar? Herreje, låt bara fårfarmare eller jägare "para" sej med samma sort så lär det snart bli inavel där också. Nä, in med fler vargar så rättar dom snart till det själva. Torde väl även ligga i dessa djurs natur att hålla efter sådant i sin art.
Det här med vargarna är ju helt idiotiskt. Hur många tiotals.. kanske hundratals miljoner har man redan satsat på bevakning och bevarande!? Låt djuren leva sina egna liv ... börjar de visa osunt betéende och närma sig människan på ett inte bra sätt ... skjut av de osunda exemplaren då.
CITAT (Cacki @ 17-04-2011, 23:37)  Förresten, på tal om argument som används för att bedriva vargjakt. Inavel!!? Och vems fel är det då, när det knappt finns några vargar kvar? Herreje, låt bara fårfarmare eller jägare "para" sej med samma sort så lär det snart bli inavel där också. Nä, in med fler vargar så rättar dom snart till det själva. Torde väl även ligga i dessa djurs natur att hålla efter sådant i sin art. Naturen den sköter sin egen balans,vi behöver inte jägare för att sköta naturens balans jakten det är endast till för att några personer ska fylla sina frysar med kött.
Huggorm
17-04-2011, 22:46
CITAT (netha @ 17-04-2011, 23:37)  Det här med vargarna är ju helt idiotiskt. Hur många tiotals.. kanske hundratals miljoner har man redan satsat på bevakning och bevarande!? Låt djuren leva sina egna liv ... börjar de visa osunt betéende och närma sig människan på ett inte bra sätt ... skjut av de osunda exemplaren då. De här exemplaren som anföll en hund idag, trots att det hävdas att vargar är så skygga när människor är i närheten, skulle de anses som osunda och skjutas bort?
CITAT (netha @ 17-04-2011, 23:37)  Det här med vargarna är ju helt idiotiskt. Hur många tiotals.. kanske hundratals miljoner har man redan satsat på bevakning och bevarande!? Låt djuren leva sina egna liv ... börjar de visa osunt betéende och närma sig människan på ett inte bra sätt ... skjut av de osunda exemplaren då.  Yes!!! Så länge inte vargen uppträder hotfullt, så låt den vara, den är mer rädd för oss, än vi för den. (Låsa in skolbarn för en varg (Helsingborg här om dagen) är dumheter som bara driver upp hetsen mot varg) En hanvarg strövar, och bör få göra så, då minskas inaveln, när den söker nya blodlinjer i en ny stam. CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:46)  De här exemplaren som anföll en hund idag, trots att det hävdas att vargar är så skygga när människor är i närheten, skulle de anses som osunda och skjutas bort? Troligtvis har den valpar som måste få mat, eller så är det en tamvarg/hybrid som förlorat rädslan för mäniskor...
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:46)  De här exemplaren som anföll en hund idag, trots att det hävdas att vargar är så skygga när människor är i närheten, skulle de anses som osunda och skjutas bort? Absolut! åtminstone den som gick mot människan ... men det vet ju ingen att avgöra vem av de två ... så just därför tycker jag att bägge ska skjutas.
CITAT (netha @ 17-04-2011, 23:51)  Absolut! åtminstone den som gick mot människan ... men det vet ju ingen att avgöra vem av de två ... så just därför tycker jag att bägge ska skjutas.
CITAT (pejori @ 17-04-2011, 23:54)  Och vad skrattar du åt?
andersen
17-04-2011, 23:19
CITAT (netha @ 17-04-2011, 23:51)  Absolut! åtminstone den som gick mot människan ... men det vet ju ingen att avgöra vem av de två ... så just därför tycker jag att bägge ska skjutas. Men avståndet till människan var ju cå 80meter på den vargen, hunden som blev tagen sprang ca 80meter före på en skogsväg,trots att det är koppeltvång den här tiden på året i skog o mark.
CITAT (netha @ 18-04-2011, 00:01)  Och vad skrattar du åt? Dig. Som tycker man ska skjuta både varg och mäniska..Men det kanske var ett syftnigsfel.
herkules
18-04-2011, 07:03
CITAT (Huggorm @ 17-04-2011, 23:46)  De här exemplaren som anföll en hund idag, trots att det hävdas att vargar är så skygga när människor är i närheten, skulle de anses som osunda och skjutas bort? hunden sprang långt före sin matte, det är inte alls säkert att vargen öht noterade människan till att börja med. sen sprang den andra vargen fram mot människan men vände. sunt beteende rakt igenom skulle jag vilja påstå.
tomas99
18-04-2011, 10:48
Jag undrar om hundägaren har något straff att vänta pga att hunden sprang vind för våg i skog och mark.
herkules
18-04-2011, 10:51
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle12896783.abCITAT (tomas99 @ 18-04-2011, 11:48)  Jag undrar om hundägaren har något straff att vänta pga att hunden sprang vind för våg i skog och mark. det tror jag inte men man kan väl se det som en väldigt dyrköpt läxa ändå.
Gossen Ruda
18-04-2011, 12:10
Ni som gastar om koppeltvång, vet vad som gäller? Hundägaren skall ha kontroll på sin hund, dvs om man kallar på den skall den komma. Om inte gäller koppeltvång. Inget koppel hjälper dock mot en vargattack men jag har skrivit om mina tankar i vargjaktstråden i Natur och jag gillar inte att upprepa mig.
*Stintan*
18-04-2011, 12:21
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 13:10)  Ni som gastar om koppeltvång, vet vad som gäller? Hundägaren skall ha kontroll på sin hund, dvs om man kallar på den skall den komma. Om inte gäller koppeltvång. Inget koppel hjälper dock mot en vargattack men jag har skrivit om mina tankar i vargjaktstråden i Natur och jag gillar inte att upprepa mig. Det som gäller är att man ska ha sådan kontroll över hunden att den inte kan störa vilt i naturen vilket innebär att man ska ha 100% lydnad och kontroll på hunden och att den inte bör vara längre ifrån sin ägare än en koppellängds avstånd. Detta under tiden 1 mars - 20 augusti då naturen vimlar djurbarn. I praktiken är det alltså koppeltvång. Ingen hundägare har 100% lydnad på sin hund! Påstår någon att den har det så ljuger man. Är man så dum att man har hunden lös när man vet att det finns ett vargrevir i området så får man baske mig skylla sig själv.
herkules
18-04-2011, 12:32
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 13:10)  Ni som gastar om koppeltvång, vet vad som gäller? Hundägaren skall ha kontroll på sin hund, dvs om man kallar på den skall den komma. Om inte gäller koppeltvång. Inget koppel hjälper dock mot en vargattack men jag har skrivit om mina tankar i vargjaktstråden i Natur och jag gillar inte att upprepa mig. sen finns det kommuner som kräver koppel på året om, hur det är i riala vet jag inte men det vore ju på sin plats med sådan bestämmelse när man vet att där finns varg.
Gossen Ruda
18-04-2011, 12:56
CITAT (herkules @ 18-04-2011, 13:32)  sen finns det kommuner som kräver koppel på året om, hur det är i riala vet jag inte men det vore ju på sin plats med sådan bestämmelse när man vet att där finns varg. Varför inte koppelkrav på vargen istället? Att gasta över koppeltvång på hundar känns i sammanhanget inte speciellt klyftigt. Det är till för att hunden inte skall ställa till med nånting i naturen, ta något djur eller så, men har det någon betydelse när det springer vargar i samma natur? De rensar nog naturen från allt småvilt som råkar finnas i närheten inklusive hundar eller tror ni att de lever på luft?
Huggorm
18-04-2011, 13:07
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 13:56)  Varför inte koppelkrav på vargen istället? Att gasta över koppeltvång på hundar känns i sammanhanget inte speciellt klyftigt. Det är till för att hunden inte skall ställa till med nånting i naturen, ta något djur eller så, men har det någon betydelse när det springer vargar i samma natur? De rensar nog naturen från allt småvilt som råkar finnas i närheten inklusive hundar eller tror ni att de lever på luft? Efter vad jag förstår tar vargen inte speciellt mycket småvilt, utan istället mest älg. I övrigt tycker jag det är ett mycket intressant resonemang.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 13:56)  Varför inte koppelkrav på vargen istället? Att gasta över koppeltvång på hundar känns i sammanhanget inte speciellt klyftigt. Det är till för att hunden inte skall ställa till med nånting i naturen, ta något djur eller så, men har det någon betydelse när det springer vargar i samma natur? De rensar nog naturen från allt småvilt som råkar finnas i närheten inklusive hundar eller tror ni att de lever på luft? Det är konstigt att inte vargarna är de enda djuren på jorden om de sopar rent skogarna på bytesdjur. Tänk så bra det hade varit om vi hade en vargstam som gjorde jägarnas jobb med bl.a. älg- och rådjursjakt! Och tänk vilka friska rådjur och älgar vi hade haft om först och främst det hade varit de svagaste som strök med och inte som nu...och jägarna, ja dom kunde få ledigt!  (Har du sett alla rovsädesärlor som sopar rent naturen på insekter. SKJUT DEM ELLER SÄTT KOPPEL PÅ DEM!!!)
Vargen är flockdjur, räven är det inte. Dom har varsin nisch i naturen när det gäller bytesdjur. Så har naturen bestämt. Och det kan vi aldrig ändra på. Båda har en mycket viktig uppgift att fylla i naturens givande o tagande. Det är bara när människan försöker spela allan som det blir så fel. Vi har decimerat världens stora däggdjur på ett skrämmande sätt. Vi förfasar oss ofta över jakt på rovdjur i andra länder men vi är faktiskt inte bättre själva när vi bedriver klappjakt på Varg o Lo.
Gossen Ruda
18-04-2011, 14:26
 Det är lite lustigt att man inte kan kritisera vargen för något utan att man själv får kritik.  Jag citerar Däggdjuren i färg av Kai Curry-Lindahl: "Under sommaren förtär vargen mest lämlar, sorkar, skogsharar, fåglar och renkalvar. När tillfälle ges fångas grodor. Vintertid tvingas den att delvis övergå till jakt på renar --- samt andra hovdjur som älg och rådjur. Vargen kan även ta rävar och grävling" Det är ju givetvis så att varför jaga ifatt stora älgar, som dessutom kan försvara sig, när markerna dignar av allehanda smådjur i portionsstorlek. Fågelungar och rådjurskid är säkert läckra och lättfångade.
andersen
18-04-2011, 15:17
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 15:26)   Det är lite lustigt att man inte kan kritisera vargen för något utan att man själv får kritik.  Jag citerar Däggdjuren i färg av Kai Curry-Lindahl: "Under sommaren förtär vargen mest lämlar, sorkar, skogsharar, fåglar och renkalvar. När tillfälle ges fångas grodor. Vintertid tvingas den att delvis övergå till jakt på renar --- samt andra hovdjur som älg och rådjur. Vargen kan även ta rävar och grävling" Det är ju givetvis så att varför jaga ifatt stora älgar, som dessutom kan försvara sig, när markerna dignar av allehanda smådjur i portionsstorlek. Fågelungar och rådjurskid är säkert läckra och lättfångade. Men det hör till naturen att äta eller ätas, och är inget att gråta över, men lösa hundar är inte en del av naturen, och är en orsak till att inte hundar skall vara lösa i skogen. Själv så har jag råkat på fido flera gånger när jag letar svamp och det kan vara sent på hösten så att koppeltvånget inte gäller, men självklart så borde hundens ägare ha koll på hunden, och det är inte alltid det är så vilket är konstigt för det är ju en familjemedlem som dessutom kostar en slant.
Gossen Ruda
18-04-2011, 15:36
CITAT (andersen @ 18-04-2011, 16:17)  Men det hör till naturen att äta eller ätas, och är inget att gråta över, men lösa hundar är inte en del av naturen, och är en orsak till att inte hundar skall vara lösa i skogen. Själv så har jag råkat på fido flera gånger när jag letar svamp och det kan vara sent på hösten så att koppeltvånget inte gäller, men självklart så borde hundens ägare ha koll på hunden, och det är inte alltid det är så vilket är konstigt för det är ju en familjemedlem som dessutom kostar en slant. Orsaken till koppeltvånget är mest rädslan för att hunden skall störa djurlivet, men givetvis så hjälper det även om man är hundrädd som människa. Fast skulle det vara ur den synpunkten borde koppeltvånget gälla hela året. Visserligen skall hundägaren ha koll på djuret men där brister det en hel del.
andersen
18-04-2011, 15:51
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 16:36)  Orsaken till koppeltvånget är mest rädslan för att hunden skall störa djurlivet, men givetvis så hjälper det även om man är hundrädd som människa. Fast skulle det vara ur den synpunkten borde koppeltvånget gälla hela året. Visserligen skall hundägaren ha koll på djuret men där brister det en hel del. Ja ungefär så menar jag åxå,men så lät det inte på ditt första inlägg på den här sidan, då ifråga satte du nyttan av koppeltvång, som trots allt är en lag. När jag tittade på nyheterna igår så interjuvades en kvinna från vad jag tror var länstyrelsen, och hon uppgav att det handlade om att markera revir, och det tror jag inte hadde varit frågan om "trion" barnvagn+mamman+vovve hadde varit sammanlänkande.
Gossen Ruda
18-04-2011, 16:15
CITAT (andersen @ 18-04-2011, 16:51)  Ja ungefär så menar jag åxå,men så lät det inte på ditt första inlägg på den här sidan, då ifråga satte du nyttan av koppeltvång, som trots allt är en lag. När jag tittade på nyheterna igår så interjuvades en kvinna från vad jag tror var länstyrelsen, och hon uppgav att det handlade om att markera revir, och det tror jag inte hadde varit frågan om "trion" barnvagn+mamman+vovve hadde varit sammanlänkande. Nyttan av lagen kan ifrågasättas när det ändå finns jagande djur i markerna, det var så jag menade. Beträffande hon från Länstyrelsen så såg jag det också. jag är dock lite tveksam om man bara kan förklara det som en revirmarkering, jag hörde inget om att det förekom något revirhävdande. Bara pang på och ett bett i nacken. Låter mer som födosök. När man pratar om djurs beteenden och särskilt om flockdjurens är inte alltid det det första man tänker på det rätta. Jag tror och inbillar mig att många som gillar vargar har sett hur de beter sig när det kommer besökare till djurparksvargar. Martin Ämtenäs och andra blir överösta med vad som tycks vara tillgivenhet, framför allt blir de slickade i ansiktet. Vänlighet? Pyttsan, en vanlig underkastelsesignal. Slickarna talar bara om att "du är boss, jag vill inte bråka", liknande beteende finns hos hundar. När de vuxna vargarna, även hos rävar, återvänder till lyan med mat i magen slickar ungarna den vuxna i ansiktet och så stöts matbitar upp. Inget slick, ingen mat. Alfaparet skulle aldrig få för sig att slicka någon lägre stående individ i ansiktet. Vargen är bara till synes vänlig i familjekretsen, fö är det ett rovdjur som inte ödslar någon tid eller kraft på att vara vänlig.
Huggorm
18-04-2011, 16:27
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 15:26)   Det är lite lustigt att man inte kan kritisera vargen för något utan att man själv får kritik.  Jag citerar Däggdjuren i färg av Kai Curry-Lindahl: "Under sommaren förtär vargen mest lämlar, sorkar, skogsharar, fåglar och renkalvar. När tillfälle ges fångas grodor. Vintertid tvingas den att delvis övergå till jakt på renar --- samt andra hovdjur som älg och rådjur. Vargen kan även ta rävar och grävling" Det är ju givetvis så att varför jaga ifatt stora älgar, som dessutom kan försvara sig, när markerna dignar av allehanda smådjur i portionsstorlek. Fågelungar och rådjurskid är säkert läckra och lättfångade. När är den boken tryckt? Att dom räknar upp lämlar, renkalv och renar tyder på att informationen är från den tiden då vargen fanns i norra delen av landet, alltså för ganska många år sedan. Hur som helst, är dessa smådjur värda besväret att fångas? Som jag förstår det undviker vargen rådjur just för att de inte lönar sig energimässigt att fånga dem. Annars finns det ju i södra Sverige minst tio gånger så mycket rådjur som älg, så därför är det märkligt att älgen är stapelföda. Så här står det på wikipedia: "Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[27]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret." Smådjur som sork och liknande sväljer väll vargen i princip hela, så det blir ju inga kadaver kvar av dem att forska på. Att det över huvud taget blir något kvar av harar och orrar är märkligt, men det kanske är lite ulltussar och fjädrar.
Gossen Ruda
18-04-2011, 16:57
CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 17:27)  När är den boken tryckt? Att dom räknar upp lämlar, renkalv och renar tyder på att informationen är från den tiden då vargen fanns i norra delen av landet, alltså för ganska många år sedan. Hur som helst, är dessa smådjur värda besväret att fångas? Som jag förstår det undviker vargen rådjur just för att de inte lönar sig energimässigt att fånga dem. Annars finns det ju i södra Sverige minst tio gånger så mycket rådjur som älg, så därför är det märkligt att älgen är stapelföda. Så här står det på wikipedia:
"Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj[27]. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret."
Smådjur som sork och liknande sväljer väll vargen i princip hela, så det blir ju inga kadaver kvar av dem att forska på. Att det över huvud taget blir något kvar av harar och orrar är märkligt, men det kanske är lite ulltussar och fjädrar. Den är från 1988 så en del uppgifter är kanske lite gamla men jag tror inte vargen har ändrat födoval så mycket. Möjligen lite fler hundar. Jag instämmer i dina invändningar om studien, det måste vara svårt att beräkna födovalet när man bara studerar kadaver. De minsta bytesdjuren försvinner spårlöst. Sen kan man se att bland älgar är tydligen kalvarna väldigt sjuka. Nästan alla hävdar att vargarna bara tar sjuka och svaga individer men när 133 av 148 vargdödade djur var kalvar så måste dessa vara väldigt sjuka.  Fast det är nog snarare så att vargen tar det lättaste bytena och där överväger givetvis kalvar. Sjuka och friska. Ingen selektiv utgallring där inte.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 17:57)  Den är från 1988 så en del uppgifter är kanske lite gamla men jag tror inte vargen har ändrat födoval så mycket. Möjligen lite fler hundar. Jag instämmer i dina invändningar om studien, det måste vara svårt att beräkna födovalet när man bara studerar kadaver. De minsta bytesdjuren försvinner spårlöst. Sen kan man se att bland älgar är tydligen kalvarna väldigt sjuka. Nästan alla hävdar att vargarna bara tar sjuka och svaga individer men när 133 av 148 vargdödade djur var kalvar så måste dessa vara väldigt sjuka.  Fast det är nog snarare så att vargen tar det lättaste bytena och där överväger givetvis kalvar. Sjuka och friska. Ingen selektiv utgallring där inte. Är det inte så det brukar fungera i naturen? F.ö. är du bara dum när du snackar om att kalvarna skulle vara så sjuka. Det kan möjligen inte vara så att de tillhör kategorin svaga i den bemärkelsen att de är försvarslösa och oerfarna? Så jo, det är väl klart att vargarna tar det lättaste bytet. Vad det gäller bytesdjur så funderar jag på det här med älg kontra rådjur. I o m att vargen kommer från norr och rådjuren breder ut sej söderifrån så kanske vargarna fortfarande är mer genetiskt inställda på älg? Bara en spekulation...
Huggorm
18-04-2011, 17:26
CITAT (Cacki @ 18-04-2011, 18:22)  Är det inte så det brukar fungera i naturen?
F.ö. är du bara dum när du snackar om att kalvarna skulle vara så sjuka. Det kan möjligen inte vara så att de tillhör kategorin svaga i den bemärkelsen att de är försvarslösa och oerfarna? Så jo, det är väl klart att vargarna tar det lättaste bytet. Vad det gäller bytesdjur så funderar jag på det här med älg kontra rådjur. I o m att vargen kommer från norr och rådjuren breder ut sej söderifrån så kanske vargarna fortfarande är mer genetiskt inställda på älg? Bara en spekulation... Så är det nog, men det är ju relativt intelligenta djur så de borde ju snart kunna växla från ren till rådjur. Hur många generationer skall det behöva ta? Det kryllar ju verkligen av rådjur, så de borde ju vara bra mat för vargar. Bra storlek också, hyfsat med mat men inte stora nog för att försvara sig.
Gossen Ruda
18-04-2011, 17:31
CITAT (Cacki @ 18-04-2011, 18:22)  Är det inte så det brukar fungera i naturen?
F.ö. är du bara dum när du snackar om att kalvarna skulle vara så sjuka. Det kan möjligen inte vara så att de tillhör kategorin svaga i den bemärkelsen att de är försvarslösa och oerfarna? Så jo, det är väl klart att vargarna tar det lättaste bytet. Vad det gäller bytesdjur så funderar jag på det här med älg kontra rådjur. I o m att vargen kommer från norr och rådjuren breder ut sej söderifrån så kanske vargarna fortfarande är mer genetiskt inställda på älg? Bara en spekulation... Nja. jag var bara lite ironisk. I inlägg efter inlägg hävdas det att vargarna är mycket bättre på att fälla sjuka och svaga individer än jägarna, men jag betvivlar att en jägare skulle skjuta en nyfödd älgkalv. Såna skruplar har inte vargarna. Beträffande att genetiken skulle spela in på bytestagningen så får man nog räkna med några tusen generationer eller mer.
CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 18:26)  Så är det nog, men det är ju relativt intelligenta djur så de borde ju snart kunna växla från ren till rådjur. Hur många generationer skall det behöva ta? Det kryllar ju verkligen av rådjur, så de borde ju vara bra mat för vargar. Bra storlek också, hyfsat med mat men inte stora nog för att försvara sig. Det vore nog inte helt fel. Det känns nästan som att rådjursstammen börjar bli ohälsosamt stor eftersom de börjar ta sej norrut till marker där de har väldigt svårt att klara vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|