|
Full version: Vargen igen
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 18:31)  Nja. jag var bara lite ironisk. I inlägg efter inlägg hävdas det att vargarna är mycket bättre på att fälla sjuka och svaga individer än jägarna, men jag betvivlar att en jägare skulle skjuta en nyfödd älgkalv. Såna skruplar har inte vargarna.
Beträffande att genetiken skulle spela in på bytestagningen så får man nog räkna med några tusen generationer eller mer. Förklara då varför jägare ser det som en fjäder i hatten om de lyckats lägga ner en "12-taggare". En gammal stark älgtjur med god överlevnadsförmåga? Inte klarar jägarna "det naturliga urvalet" bättre än vargen. Genetisk kanske var fel ord. "Mamma är lik sin mamma", de lär sina valpar efter vad de själv blivit lärda i sin tur, är nog mer vad jag menar. Djur är fantastiska på att anpassa sej och än så länge har det inte blivit någon brist på älg. Se bara på hur en del fågelarter har ändrat beteende på väldigt kort tid.
Huggorm
18-04-2011, 17:56
CITAT (Cacki @ 18-04-2011, 18:34)  Det vore nog inte helt fel. Det känns nästan som att rådjursstammen börjar bli ohälsosamt stor eftersom de börjar ta sej norrut till marker där de har väldigt svårt att klara vintern. Jag såg rådjur utanför Porjus, en by några mil norr om Jokkmokk, och det var -00. Det borde ha funnits varg i de trakterna på den tiden, så egentligen borde vargarna vara ganska vana vid rådjur sedan länge
CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 18:56)  Jag såg rådjur utanför Porjus, en by några mil norr om Jokkmokk, och det var -00. Det borde ha funnits varg i de trakterna på den tiden, så egentligen borde vargarna vara ganska vana vid rådjur sedan länge Tycker du att åren som gått sedan -00 är lång tid så har du nog lite för snäva tidsramar. Och Porjus, vilka finns det flest av där, älgar eller rådjur?  Tror att dom lägger byten lite efter tillgång.
Givetvis tar varg älgkalvar. Det är så urvalet är. Tänk om alla kalvar överlevde. Den starke överlever och för sina gener vidare och stammen växer kontrollerat. En symbios mellan byte o rovdjur. Om inte en jägare kommer i vägen förstås.
Ska vi människor utrota allt så vi kan släppa lös alla hundar i naturen,,fästingar och svartmyror blir nog svårt att utrota.Det förekomer mera vådaskott bland jägarna än vargbett,jägarna är ju både döva o blinda men jaga ska dom.
Gossen Ruda
18-04-2011, 18:40
CITAT (Cacki @ 18-04-2011, 18:46)  Förklara då varför jägare ser det som en fjäder i hatten om de lyckats lägga ner en "12-taggare". En gammal stark älgtjur med god överlevnadsförmåga? Inte klarar jägarna "det naturliga urvalet" bättre än vargen. Visst finns det avarter inom jägarkåren men samtidigt finns det en möjlighet att få till en ändring bland jägarna. Bestämmer man att bara ungdjur skall fällas så skjuts bara ungdjur. Försök snacka med en varg. CITAT (Cacki @ 18-04-2011, 18:46)  Genetisk kanske var fel ord. "Mamma är lik sin mamma", de lär sina valpar efter vad de själv blivit lärda i sin tur, är nog mer vad jag menar. Djur är fantastiska på att anpassa sej och än så länge har det inte blivit någon brist på älg. Se bara på hur en del fågelarter har ändrat beteende på väldigt kort tid. Ok, då är jag med. CITAT (gnon49 @ 18-04-2011, 19:13)  Givetvis tar varg älgkalvar. Det är så urvalet är. Tänk om alla kalvar överlevde. Den starke överlever och för sina gener vidare och stammen växer kontrollerat. En symbios mellan byte o rovdjur. Om inte en jägare kommer i vägen förstås. Jag tycker inte det är något urval som spelar in när en varg tar en älgkalv. Kalven har inte en chans, vilka gener den än har.
*Stintan*
18-04-2011, 18:41
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 15:26)   Det är lite lustigt att man inte kan kritisera vargen för något utan att man själv får kritik.  Jag citerar Däggdjuren i färg av Kai Curry-Lindahl: "Under sommaren förtär vargen mest lämlar, sorkar, skogsharar, fåglar och renkalvar. När tillfälle ges fångas grodor. Vintertid tvingas den att delvis övergå till jakt på renar --- samt andra hovdjur som älg och rådjur. Vargen kan även ta rävar och grävling" Det är ju givetvis så att varför jaga ifatt stora älgar, som dessutom kan försvara sig, när markerna dignar av allehanda smådjur i portionsstorlek. Fågelungar och rådjurskid är säkert läckra och lättfångade. Har han studerat vargarna någon annanstans än i fjällvärlden? Detr där låter uråldrigt.
Gossen Ruda
18-04-2011, 18:46
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2011, 19:41)  Har han studerat vargarna någon annanstans än i fjällvärlden? Detr där låter uråldrigt. Jag tror inte han studerat vargarna speciellt mycket, han återberättar nog bara andras undersökningar. På den tiden fanns det bara några enstaka vargar uppe norr.
*Stintan*
18-04-2011, 18:47
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 19:46)  Jag tror inte han studerat vargarna speciellt mycket, han återberättar nog bara andras undersökningar. På den tiden fanns det bara några enstaka vargar uppe norr. Låter troligt.
Huggorm
18-04-2011, 19:57
CITAT (Vippan @ 18-04-2011, 19:26)  Ska vi människor utrota allt så vi kan släppa lös alla hundar i naturen,,fästingar och svartmyror blir nog svårt att utrota.Det förekomer mera vådaskott bland jägarna än vargbett,jägarna är ju både döva o blinda men jaga ska dom. Menar du att det vådaskjuts fler hundar än vad vargarna tar? I såna fall har du fel. http://www.agria.se/agria/artikel/Vad-sage...skador-vid-jakt
CITAT (Huggorm @ 18-04-2011, 20:57)  Menar du att det vådaskjuts fler hundar än vad vargarna tar? I såna fall har du fel. http://www.agria.se/agria/artikel/Vad-sage...skador-vid-jakt Nej jag menade att att jägarna skjuter på allt som rör sig och även varandra för att dom har så dåligt vapenhandlag,går med osäkrade bössor fastnar i kvistar skjuter kompisen i ryggen.Vad förväntar man sig när man hetsar viltet med sin hund,tror man att djuren inte någon gång kommer att försöka försvara sig så är man ju förbaskat dum.
Gossen Ruda
18-04-2011, 21:04
CITAT (Vippan @ 18-04-2011, 21:21)  Nej jag menade att att jägarna skjuter på allt som rör sig och även varandra för att dom har så dåligt vapenhandlag,går med osäkrade bössor fastnar i kvistar skjuter kompisen i ryggen.Vad förväntar man sig när man hetsar viltet med sin hund,tror man att djuren inte någon gång kommer att försöka försvara sig så är man ju förbaskat dum. Har du någonsin hört talas om termen generalisering?
Alla jägare är inte dåliga jägare men däremot så lämnade vi jägarsamhället för tusentals år sen,nu är det bara nöjesjakt,lo räv och varg ligger lite risigt till.
Jag läste en rapport från Naturvårdsverket där de säger Vargar som blev skjutna under den lovliga Vargjakten hade väl sex av tio Vargar en pungkula i buken och bara en i pungen och det tyder ju på en stark innavel !tror inte att de som inplanterade vargen här i Sverige hade så bra koll på just innaveln,och just innavel kan få Vargar att bete sig annorlunda precis som hundar som bara har en pungkula ,tamhundar som har en pungkula i buken beter sig annorlunda och brukas inte alls i avel de får heller inte förekomma på utställningar eller i avel.Ska vi ha en Vargstam så får vi se till att ha avelshanar som det är nu verkar vi ha en väldigt trång avelsbas som ger deffekter i stammen.Det här gäller också alla nya hundraser har du en trång avelsbas så får du deffetckter på avkomman .
andersen
18-04-2011, 23:28
CITAT (Motti @ 18-04-2011, 23:04)  Jag läste en rapport från Naturvårdsverket där de säger Vargar som blev skjutna under den lovliga Vargjakten hade väl sex av tio Vargar en pungkula i buken och bara en i pungen och det tyder ju på en stark innavel !tror inte att de som inplanterade vargen här i Sverige hade så bra koll på just innaveln,och just innavel kan få Vargar att bete sig annorlunda precis som hundar som bara har en pungkula ,tamhundar som har en pungkula i buken beter sig annorlunda och brukas inte alls i avel de får heller inte förekomma på utställningar eller i avel.Ska vi ha en Vargstam så får vi se till att ha avelshanar som det är nu verkar vi ha en väldigt trång avelsbas som ger deffekter i stammen.Det här gäller också alla nya hundraser har du en trång avelsbas så får du deffetckter på avkomman . Källor på det? för det första ingen inplantering av Varg har skett i Sverige. För det andra så är du nog helt ensam om uppgifterna om pungkulorna. Men om så är fallet som du skriver om så är behovet av inplantering stort, och det har ju åxå talas om att införa färskt blod i från ryska Vargar. Rapport om Skjutna vargar...SVA.
CITAT (Motti @ 18-04-2011, 23:04)  Jag läste en rapport från Naturvårdsverket där de säger Vargar som blev skjutna under den lovliga Vargjakten hade väl sex av tio Vargar en pungkula i buken och bara en i pungen och det tyder ju på en stark innavel !tror inte att de som inplanterade vargen här i Sverige hade så bra koll på just innaveln,och just innavel kan få Vargar att bete sig annorlunda precis som hundar som bara har en pungkula ,tamhundar som har en pungkula i buken beter sig annorlunda och brukas inte alls i avel de får heller inte förekomma på utställningar eller i avel.Ska vi ha en Vargstam så får vi se till att ha avelshanar som det är nu verkar vi ha en väldigt trång avelsbas som ger deffekter i stammen.Det här gäller också alla nya hundraser har du en trång avelsbas så får du deffetckter på avkomman . 2 av 19 vargar var kryptorkida (en pungkula). Totalt 5 av 19 vargar var missbildade på något sätt, inklusive de två med kryptorkid. Vart fick du sex av tio ifrån? Min källa.
Året innan, 2010 såg det ut så här: Skador, missbildningar och sjukliga förändringar påvisade vid obduktion av flådda kroppar - Ett djur hade en avläkt fraktur på ett överarmsben - Västra Götalands län. - Ett djur hade ett område, längst ut på svansen, med några ihopväxta svanskotor (troligtvis på grund av ett äldre trauma) – Dalarnas län. - En äldre hona hade en avläkt lokal skallskada, ledförslitningar, kronisk ledinflammation – Gävleborgs län. - Ett djur hade en äldre lokal njurinflammation med ärrbildningar – Värmlands län. - Ett djur hade en äldre avläkt revbensskada samt en äldre skottskada (fyra hagel i kroppen). - Ett djur hade ett lindrigt överbett och två felställda permanenta tänder – Dalarnas län. - Tolv djur uppvisade varierande grad av förslitning av tänderna (bl.a. den äldre honan), varav det hos tre djur kan vara kopplat till lindriga bettfel. Bettfel hos unga djur kan eventuellt bedömas som en missbildning. I övrigt har missbildningar inte påvisats hos djuren. Hos de hanar där testiklarna saknades på insända kroppar kunde det fastställas att i ngen hade varit kryptorkid (att en eller båda testiklarna inte vandrat ner i pungen). KÄLLASensmoral: Finns ingen anledning att sprida falska rykten då sanningen finns att finna på nätet.
andersen
18-04-2011, 23:56
Om man nu läser från SVA, så kan man ju undra över antal skott mot en del vargar, en varg så hadde det skjutits 12 skott imot en annan 11, jägarna kanske borde ha K-pist. SVA
Spelar det någon roll vad jag fick de sex ifrån ?kontentan av all saman ställning är ju att Vargen är inavlad och behöver nytt blod alltså nya Varghanar med andra gener.Jag vill gärna se Varg i Sverige men då ska vi ha en frisk Vargstam utan inavel.
andersen
19-04-2011, 00:01
CITAT (Motti @ 19-04-2011, 00:58)  Spelar det någon roll vad jag fick de sex ifrån ?kontentan av all saman ställning är ju att Vargen är inavlad och behöver nytt blod alltså nya Varghanar med andra gener.Jag vill gärna se Varg i Sverige men då ska vi ha en frisk Vargstam utan inavel. Nej någon sådan kontentan som du får det till finns inte... läs en gång till... SVA
CITAT (Motti @ 19-04-2011, 00:58)  Spelar det någon roll vad jag fick de sex ifrån ?kontentan av all saman ställning är ju att Vargen är inavlad och behöver nytt blod alltså nya Varghanar med andra gener.Jag vill gärna se Varg i Sverige men då ska vi ha en frisk Vargstam utan inavel. Ja det spelar roll var du fick 6 i från. Med falska rykten kommer man inte så långt. Men det är ok, du behöver inte berätta, jag kan räkna ut det ändå. Åtminstone gissa. Du läste inte länkarna va? Det står tydligt och klart att man inte kan dra sådana slutsatser att det skulle vara inavel. Krypto kan även ärvas utan inavel, en ärftlig sjukdom helt enkelt. 2 av 47 skjutna vargar pratar vi om här med krypto. Inte fler än så. En hund som jag kände fick 5 hanvalpar varav 4 var krypto, där fanns ingen inavel inblandad. Bara som ett exempel. Kullen var ett resultat av en tjuvparning men en hane med krypto.
Jag bara härör till vad jag set på TV och om vad Vargexperterna säger och Zologerna! här vet den ene mer än den andre osv,vad alla vet som jobbar med Vargstammen är att den är inavlad och behöver nya avelshanar om vi ska ha en frisk Vargstam i fortsättningen.
*Stintan*
19-04-2011, 05:28
CITAT (Motti @ 19-04-2011, 01:10)  Jag bara härör till vad jag set på TV och om vad Vargexperterna säger och Zologerna! här vet den ene mer än den andre osv,vad alla vet som jobbar med Vargstammen är att den är inavlad och behöver nya avelshanar om vi ska ha en frisk Vargstam i fortsättningen. Du sitter ju faktikt och hittar på nu för inget av det du säger är sant! Jag hoppas ingen tar dina uppgifter som fakta!
Anki på Öland
19-04-2011, 08:09
CITAT (Motti @ 19-04-2011, 01:10)  Jag bara härör till vad jag set på TV och om vad Vargexperterna säger och Zologerna! här vet den ene mer än den andre osv,vad alla vet som jobbar med Vargstammen är att den är inavlad och behöver nya avelshanar om vi ska ha en frisk Vargstam i fortsättningen. Skulle du skjuta och obducera 47 slumpvis utvalda människor i samma län skulle du säkerligen hitta bra mycket värre sjukdomar och missbildningar och där går det ju inte att skylla på inaveln! (om man nu anser att t.ex. överbett är en missbildning)
CITAT (Motti @ 19-04-2011, 01:10)  Jag bara härör till vad jag set på TV och om vad Vargexperterna säger och Zologerna! här vet den ene mer än den andre osv,vad alla vet som jobbar med Vargstammen är att den är inavlad och behöver nya avelshanar om vi ska ha en frisk Vargstam i fortsättningen. Vadå "vet mer"? Jag har lagt in länkar med fakta! Det är DU som kommer med påhitten. Jag har inte sagt att jag vet om vargstammen är inavlad eller inte. Det enda jag gett dig är vad just experterna har sagt, inte mina egna påhitt.
Gossen Ruda
19-04-2011, 08:34
Jag har ett förslag. Man skjuter av alla vargar och sen undersöker man dem noggrant så får man reda på ev inavel hos hela beståndet. Fanns det då inavel är problemet löst.
Inaveln är hemskt! Såg ett program pungdjävulen i Australien. Där hade den samma status som Vargen i Sverige oönskad och jagad. När stammen nästan var noll så vart den fredad. De är en vild rackare som bits under parningen. Man fann många djur med bölder ingen visste vilken sjukdom som drabbat dom. Tog ett 10 tal år sen fann man att pga av den smala gen basen så hade i princip varje djur samma genuppsättning (besläktade) att djuren smittade varandra med cancer. Generna var så lika att en cancer cell inte kunde identifieras som främmande. Nu kanske det inte går att rädda pungdjävulen pga att den bara finns i Australien.
Så för att rädda vargen i Sverige så måste nytt blod tillföras på något sätt. Sverige propagerar starkt för att vilda djur tigrar pumor primater osv i andra länder ska få ett tillräckligt livsutrymme för sin överlevnad. Då ska vi inte jaga livet av vargen på hemma plan. Vår trovärdighet naggas i kanten.
Gossen Ruda
19-04-2011, 09:11
CITAT (Carl @ 19-04-2011, 10:04)  Inaveln är hemskt! Såg ett program pungdjävulen i Australien. Där hade den samma status som Vargen i Sverige oönskad och jagad. När stammen nästan var noll så vart den fredad. De är en vild rackare som bits under parningen. Man fann många djur med bölder ingen visste vilken sjukdom som drabbat dom. Tog ett 10 tal år sen fann man att pga av den smala gen basen så hade i princip varje djur samma genuppsättning (besläktade) att djuren smittade varandra med cancer. Generna var så lika att en cancer cell inte kunde identifieras som främmande. Nu kanske det inte går att rädda pungdjävulen pga att den bara finns i Australien.
Så för att rädda vargen i Sverige så måste nytt blod tillföras på något sätt. Sverige propagerar starkt för att vilda djur tigrar pumor primater osv i andra länder ska få ett tillräckligt livsutrymme för sin överlevnad. Då ska vi inte jaga livet av vargen på hemma plan. Vår trovärdighet naggas i kanten. Man räknar med att pungdjävulen är utdöd i det fria om 10 år. Samma öde som drabbat pungvargen. En petitess i sammanhanget kanske men pungdjävulen bebor ön Tasmanien söder om Australien
Huggorm
19-04-2011, 09:12
CITAT (Carl @ 19-04-2011, 10:04)  Så för att rädda vargen i Sverige så måste nytt blod tillföras på något sätt. Sverige propagerar starkt för att vilda djur tigrar pumor primater osv i andra länder ska få ett tillräckligt livsutrymme för sin överlevnad. Då ska vi inte jaga livet av vargen på hemma plan. Vår trovärdighet naggas i kanten. Skillnaden är ju att vargen inte på något vis är någon hotad djurart, den finns i överflöd över stora delar av norra halvklotet.
Anders zon 1
19-04-2011, 09:59
CITAT (Huggorm @ 19-04-2011, 10:12)  Skillnaden är ju att vargen inte på något vis är någon hotad djurart, den finns i överflöd över stora delar av norra halvklotet. Men samma problem som vi har här lär ju uppträda på andra platser där vargen och människor förekommer sida vid sida. Så varför ska andra "ta smällen" när vi inte tycker att vi kan och har råd? Vi är ett rikt och glesbefolkat land som har alla förutsättningar att ha en livskraftig vargstam. Detta innebär givetvis att vi inte kan göra allt vi är vana vid att göra på exakt samma sätt som tidigare (t ex låta våra hundar springa fritt i naturen - jakthundar som sällskapshundar). Problem som uppstår kan till stora delar lösas bara viljan finns. När det gäller den senaste vargattacken på kvinnan med barn och hund så tillåter jag mig att vara skeptisk till åtminstone delar av historien. Är det inte märkligt att det är just folk med vargskräck (varghat?) som råkar ut för detta? Kvinnan påstod i ett polisförhör att vargarna kom ett 50-tal meter från henne innan de försvann in i skogen medan hennes man tar ut svängarna ordentligt på och påstår att en varg kom bara någon meter ifrån barnvagnen och att mamman samtidigt som hon slet ut barnet från barnvagnen såg "gaddarna och ögonen". Underförstått att det bara var för att mamman lyfte ut barnet från barnvagnen som vargen inte tog det. Hmmmm...... Förresten hur kan det komma sig att folk inte är alls lika rädda för de djur vi faktiskt har anledning att vara rädda för, t ex björn? Det händer ju varje år att någon (oftast jägare med hund...) blir anfallen av en björn och på senare år har det hänt vid ett par tillfällen att människor till och med blivit dödare. Men trots detta står inga och skriker att vi måste utrota björnen eller att den bara ska få förekomma i nationalparkerna. Är det för att "nalle" är så söt och gosig medan vargen är ondskefull med "gaddar" och läskiga ögon? Kanske är allt Hans och Gretas och Teddybjörnens fel?
Huggorm
19-04-2011, 10:05
CITAT (Anders zon 1 @ 19-04-2011, 10:59)  Förresten hur kan det komma sig att folk inte är alls lika rädda för de djur vi faktiskt har anledning att vara rädda för, t ex björn? Det händer ju varje år att någon (oftast jägare med hund...) blir anfallen av en björn och på senare år har det hänt vid ett par tillfällen att människor till och med blivit dödare. Men trots detta står inga och skriker att vi måste utrota björnen eller att den bara ska få förekomma i nationalparkerna. Är det för att "nalle" är så söt och gosig medan vargen är ondskefull med "gaddar" och läskiga ögon? Kanske är allt Hans och Gretas och Teddybjörnens fel? Det kanske är för att björnen finns i skogslänen i norrland, medan vargen finns mitt ibland oss i södra Sverige?
Gossen Ruda
19-04-2011, 10:05
Man kanske BLIR vargrädd efter ett möte där familjens hund blir vargmat? Var mannen öht med? Så fattade jag inte den första referaten av händelsen.
CITAT (Anders zon 1 @ 19-04-2011, 10:59)  Förresten hur kan det komma sig att folk inte är alls lika rädda för de djur vi faktiskt har anledning att vara rädda för, t ex björn? Det händer ju varje år att någon (oftast jägare med hund...) blir anfallen av en björn och på senare år har det hänt vid ett par tillfällen att människor till och med blivit dödare. Men trots detta står inga och skriker att vi måste utrota björnen eller att den bara ska få förekomma i nationalparkerna. Är det för att "nalle" är så söt och gosig medan vargen är ondskefull med "gaddar" och läskiga ögon? Kanske är allt Hans och Gretas och Teddybjörnens fel? Dels är det Teddy och Hans och Greta, men till största delen beror det på att en liten klick människor fått stor plats i media med sin propaganda. Varghatet är helt obegripligt. Snacka om masshypnos. Jag har stått fem meter från en livs levande varg med en skällande och tokdragande hund i koppel som kämpade för att anfalla vargen. Vargen gav oss en en snabb blick "under lugg" utan att varken öka eller sakta ner i glidet. Ett minne för livet.
Anders zon 1
19-04-2011, 10:47
CITAT (Huggorm @ 19-04-2011, 11:05)  Det kanske är för att björnen finns i skogslänen i norrland, medan vargen finns mitt ibland oss i södra Sverige? Nja det var ju inte riktigt sant. Vargen finns definitivt också främst i skogslänen och det är ju där motståndet hittills varit störst.
Anders zon 1
19-04-2011, 10:56
CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2011, 11:05)  Man kanske BLIR vargrädd efter ett möte där familjens hund blir vargmat? Var mannen öht med? Så fattade jag inte den första referaten av händelsen. Jo det kan man säkert bli, men jag tycker ändå att det verkar aningen mysko. Blir man väldigt rädd så är det lätt att missuppfatta situationen - särskilt om man har förutfattade meningar om saken. Mannen var inte med men eftersom frun inte orkade tala med pressen så frågade de honom istället. Så som han uttruckte sig tycker jag det lyser igenom att han har rätt mycket "Hans och Greta-uppfattning" om vargens farlighet.
*Stintan*
19-04-2011, 11:05
Fanns det en varg i Hans & Greta? Är det inte Rödluvan du är ute efter?
Anders zon 1
19-04-2011, 13:08
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2011, 12:05)  Fanns det en varg i Hans & Greta? Är det inte Rödluvan du är ute efter?  Hoppsan det har du ju alldeles rätt i!  Rödluvan ska det ju vara!! Kan tydligen inte sagorna ordentligt.... Hans och Greta var ju om häxan som försökte äta upp barnen!
*Stintan*
19-04-2011, 14:06
Fast man har ju iof jagat häxor också en gång i tiden som man dessutom brände på bål trots att dom inte var ett dugg farligare för människan än vad vargen är.
Gossen Ruda
19-04-2011, 14:20
CITAT (Anders zon 1 @ 19-04-2011, 14:08)  Hoppsan det har du ju alldeles rätt i!  Rödluvan ska det ju vara!! Kan tydligen inte sagorna ordentligt.... Hans och Greta var ju om häxan som försökte äta upp barnen! Jösses, vilken kommentar jag kunde kläckt ur mig nu.  Men nu skall vi vara snälla.
Anders zon 1
19-04-2011, 14:23
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2011, 15:06)  Fast man har ju iof jagat häxor också en gång i tiden som man dessutom brände på bål trots att dom inte var ett dugg farligare för människan än vad vargen är.  Ja det finns likheter. Det pågår ju en sort häxjakt på vargen också.
Det finns mindre vilt att jaga där vargen finns säger jägarförbundet. Ett uttalande som givetvis inte kan tolkas på annat sätt än att man bedriver häxjakt på varg. Och tyvärr i vissa fall även på den som vågar ha en annan åsikt, främst myndighetspersoner. Polisen i Dalarna kallar det maffiametoder, men det får stå för dom. Man kan tycka olika men att ha en sådan motvilja o hat mot vargen kan inte vara sunt.
Man blir förvånad på detta forum vilka underliga tankar som kommer fram i olika sammanhang. Alla tycker olika i frågorna som diskuteras. Kan inte ge några exempel då pekas folk ut. Kanske är det jag som är underlig och alla andra normala. Inte vet jag. De flesta argumenterar utan fakta underlag utan bara med känsla.
Gossen Ruda
19-04-2011, 17:24
CITAT (gnon49 @ 19-04-2011, 17:54)  Det finns mindre vilt att jaga där vargen finns säger jägarförbundet. Ett uttalande som givetvis inte kan tolkas på annat sätt än att man bedriver häxjakt på varg. Och tyvärr i vissa fall även på den som vågar ha en annan åsikt, främst myndighetspersoner. Polisen i Dalarna kallar det maffiametoder, men det får stå för dom. Man kan tycka olika men att ha en sådan motvilja o hat mot vargen kan inte vara sunt. Det är ju självklart att det blir mindre vilt där det finns varg och att man vill ha bort denna konkurrent men hur du kan få det till häxjakt och hat begriper jag inte. Jag hatar inte myrorna i mitt kök men bort skall de.
*Stintan*
19-04-2011, 17:43
CITAT (Carl @ 19-04-2011, 17:59)  Man blir förvånad på detta forum vilka underliga tankar som kommer fram i olika sammanhang. Alla tycker olika i frågorna som diskuteras. Kan inte ge några exempel då pekas folk ut. Kanske är det jag som är underlig och alla andra normala. Inte vet jag. De flesta argumenterar utan fakta underlag utan bara med känsla. Det är nog du som är underlig.  Om alla tyckte lika i frågorna så behövdes det väl inget diskussionsforum.
Red Top
19-04-2011, 18:51
Vilken tur att det bara var en "snäll" tamhund och inte en varg. Rubriken på löpet kunde inte bli större, men hade det varit en varg, hade väl löpsedeln varit fyra gånger så stor. Framförallt eftersom det var en "kändis" som drabbades. Hunden högg sönder armenFör att visa lite på proportionerna. Det är helt klart fler människor och hundar, som blivit attackerade av hundar än av vargar.
Gossen Ruda
19-04-2011, 19:11
CITAT (Red Top @ 19-04-2011, 19:51)  Vilken tur att det bara var en "snäll" tamhund och inte en varg. Rubriken på löpet kunde inte bli större, men hade det varit en varg, hade väl löpsedeln varit fyra gånger så stor. Framförallt eftersom det var en "kändis" som drabbades. Hunden högg sönder armenFör att visa lite på proportionerna. Det är helt klart fler människor och hundar, som blivit attackerade av hundar än av vargar. Jag såg rubrikerna på framsidan av tidningarna när jag handlade, köper aldrig kvällsblaskor. En tidning hävdade att armen bets av.  Visserligen gick ett ben i armen av men det är inte samma sak.
Red Top
19-04-2011, 19:38
Jag köper heller aldrig kvällstidningar, men löpsedlarna gick inte att undvika.
Anders zon 1
19-04-2011, 19:46
CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2011, 20:11)  Jag såg rubrikerna på framsidan av tidningarna när jag handlade, köper aldrig kvällsblaskor. En tidning hävdade att armen bets av.  Visserligen gick ett ben i armen av men det är inte samma sak. Typiskt kvällsblaskorna....  Fattar inte att någon vill betala för dem. Man blir ju bara lurad.  Undrar om man i längden verkligen säljer fler tidningar med så utstuderad sensationsjournalistik? Folk borde väl tröttna förr eller senare? Det är som "Peter och vargen" (nu var vi där med sagor och vargar igen - hoppas det blir rätt den här gången...  ). Om man hela tiden larmar så kommer till sist ingen att lyssna längre. Enda möjligheten är att skrika ännu högre och ta i med fler superlativer. Men förr eller senare finns inget mer att ta till. Tycker det verkar som om gränsen redan är nådd med tanke på alla som blir "betonghånade", utsättas för "tuttattacker", "troschocker" och riskerar att dö på grund av "okända" sjukdomar, m.m, m.m. ......
*Stintan*
19-04-2011, 20:04
Det var ju inte ens en nyhet eftersom hon själv berättade om det i TV redan förra veckan.
Gossen Ruda
19-04-2011, 20:12
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2011, 21:04)  Det var ju inte ens en nyhet eftersom hon själv berättade om det i TV redan förra veckan. Nyhetstorka? Tacka vet jag en vargattack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|