Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Preussen
CITAT (PMK @ 03-04-2011, 12:34) *
Tror i princip alla jag satte har kommit upp nu, minns inte hur många jag satte! ^^ Som sagt, jag såg en plätt jord i trädgården där vi tidigare haft en stor buske för X antal år sen, och tänkte ''Fan, där kan man peta ner lite vitlöksklyftor''
Sagt och gjort, och har då 75% grott så är jag väldigt nöjd utifrån omständigheterna! tummenupp.gif tongue.gif Jorden såg skitkass ut när jag satte i dem och väldigt snart efter kom vintern med snö och minusgrader!

Dvs, minimal ansträngning, så jag kan inte vara annat än nöjd! wink.gif
EDIT: Kvävegiva? I form av.. vad?

den största skillnaden på om jorden är bra eller dålig märker du när du skördar. det är i blöt jord under vintern som är stora faran för vitlök.

pelleterad hönsgödsel är ett potent kvävegödsemedel. det finns även kalksalpeter som fungerar fin fint om man väljer det. urin är inte fel det heller.

som sagt, vitlök har endast fördelar att odla coolgleam.gif
Fågelvägen
De 90 vitlökarna som vi har i pallkragar sover fortfarande. Men titta på de små topplökarna, slarvigt planterade i vårt gamla grönsaksland! Topplökarna är av olika årgångar. Somliga är som knappnålshuvuden, andra kan kanske skördas i augusti. De har alltid väldigt bråttom på våren.

[attachment=59397:SAM_0077.jpeg]
Preussen
CITAT (Fågelvägen @ 03-04-2011, 23:17) *
De 90 vitlökarna som vi har i pallkragar sover fortfarande. Men titta på de små topplökarna, slarvigt planterade i vårt gamla grönsaksland! Topplökarna är av olika årgångar. Somliga är som knappnålshuvuden, andra kan kanske skördas i augusti. De har alltid väldigt bråttom på våren.

varför finns det inte en "gilla"funktion på odla.nu?
tummenupp.gif
Scout
Gjorde ett försök att sätta vitlöken i lördags. Snön var borta, men det var svårt att få ner någonting i jorden eftersom det var permafrost ända upp till ytan i odlingsbäddarna. Lite irriterad. Hela området är ett köldhål... Ska göra ett nytt försök i slutet av veckan.

Plockade isär casablancavitlökarna jag köpte på mässan. 3 vitlökar gav:
22 till synes okej klyftor
7 klyftor som redan utvecklat en grön grodd
3 defekta, angripna och skadade klyftor.

Känns som rätt kass utdelning på nyköpt sättlök att bara två tredjedelar är OK, eller vad tycker ni? Sen var det många av klyftorna som tappade skalet så att själva klyftan är synlig när jag delade på dem. Är detta bra? Imbillar mig att skalet borde vara där och skydda klyftan medan den gror, men det kanske inte spelar någon roll? Är det läge att reklamera dem?

Jag mailade Nelson garden och frågade om sorten casablanca redan i onsdags och fick snabbt svaret:
"Det tar ett tag att ta reda på svaren till dina mail. Återkommer nästa vecka."
Så någon koll verkar de inte ha vilket jag tycker är lite pinsamt för dem.
Eva i Västerås
Det är inget fel på de klyftor som har groddar. 29 klyftor som är ok av 32 är bra utdelning i april.
Dom är ju lagrade sedan hösten.
De jag har kvar sedan i höstas räknar jag med 40-50% svinn på. Men jag har lite halvdan förvaring.

Du kan ju alltid plantera klyftorna i en låda med jord som du ställer ute vid en solvägg tills du kan sätta ut dom. Ge varje klyfta lite utrymme så du inte river sönder rötterna när du skolar ut dom (sedan, när jorden går bearbeta vettigt).
Preussen
CITAT (Scout @ 04-04-2011, 10:32) *
Gjorde ett försök att sätta vitlöken i lördags. Snön var borta, men det var svårt att få ner någonting i jorden eftersom det var permafrost ända upp till ytan i odlingsbäddarna. Lite irriterad. Hela området är ett köldhål... Ska göra ett nytt försök i slutet av veckan.

Plockade isär casablancavitlökarna jag köpte på mässan. 3 vitlökar gav:
22 till synes okej klyftor
7 klyftor som redan utvecklat en grön grodd
3 defekta, angripna och skadade klyftor.

Känns som rätt kass utdelning på nyköpt sättlök att bara två tredjedelar är OK, eller vad tycker ni? Sen var det många av klyftorna som tappade skalet så att själva klyftan är synlig när jag delade på dem. Är detta bra? Imbillar mig att skalet borde vara där och skydda klyftan medan den gror, men det kanske inte spelar någon roll? Är det läge att reklamera dem?

Jag mailade Nelson garden och frågade om sorten casablanca redan i onsdags och fick snabbt svaret:
"Det tar ett tag att ta reda på svaren till dina mail. Återkommer nästa vecka."
Så någon koll verkar de inte ha vilket jag tycker är lite pinsamt för dem.

det är givetvis inte bra att klyftan är utan skal, det ökar risken för sjukdomar att få fäste. men det är inte hela världen.
med tanke på ditt magra utgångsläge, jag så ett 3pack vitlök på bauhaus idag, hade jag inte odlat för att få lök till hösten. sätt dem tätt och odla dem som färsklök istället. du skördar dem innan klyftbildning och använder dem som en god purjolök. här är lite inspiration
varför jag föreslår detta är att färsk vitlök är gott och att du får ett bättre utgångsläge om du väntar att köpa bra utsäde till hösten. vitlök är tämligen känslig för god växtföljd på 5-7 år så varför ödsla utrymme på dåliga sättor? har du plats i en pallkrage eller annan avgränsad plats kan du så färsklöken där.
PMK
CITAT (Preussen @ 03-04-2011, 19:39) *
den största skillnaden på om jorden är bra eller dålig märker du när du skördar. det är i blöt jord under vintern som är stora faran för vitlök.

pelleterad hönsgödsel är ett potent kvävegödsemedel. det finns även kalksalpeter som fungerar fin fint om man väljer det. urin är inte fel det heller.

som sagt, vitlök har endast fördelar att odla coolgleam.gif

Vattnade med en kanna växtnäring jag har till annat här hemma nu iaf, kan ju inte skada tänkte jag! 17 stycken hade kommit upp nu visst!

Men om man skulle testa ''guldvatten'', är det bara en vattning som gäller nu då eller i en sån ''giva''? whist.gif
Preussen
CITAT (PMK @ 04-04-2011, 14:39) *
Vattnade med en kanna växtnäring jag har till annat här hemma nu iaf, kan ju inte skada tänkte jag! 17 stycken hade kommit upp nu visst!

Men om man skulle testa ''guldvatten'', är det bara en vattning som gäller nu då eller i en sån ''giva''? whist.gif

om du vattnar med guldvatten och sen lägger på gräsklipp behövs nog inte mer kväve i år.
PMK
Okej, tack! smile.gif

Nässelvatten då? Har hört att det skall vara ett bra gödningsmedel, och att vitlök ska vara en ganska ''hungrig'' växt. Vattna då och då med nässelvatten kan väl inte skada då antar jag? När det finns nässlor att tillgå sen då menar ja!
Preussen
CITAT (PMK @ 04-04-2011, 23:11) *
Okej, tack! smile.gif

Nässelvatten då? Har hört att det skall vara ett bra gödningsmedel, och att vitlök ska vara en ganska ''hungrig'' växt. Vattna då och då med nässelvatten kan väl inte skada då antar jag? När det finns nässlor att tillgå sen då menar ja!

expertisen diskuterar om vitlöken tar upp så mycket av kväve man tillsätter efter maj. om jag inte missminns mig finns det ett samband mellan tillväxt på svampsjukdomar och senare kvävegödsling. bäst är att sätta vitlöken i en bra gödslad jord. men som med det mesta, testa. dina förutsättningar är unika.
PMK
Yes jag skall testa och återkomma i höst med resultat! wink.gif Lär gödsla på som tusan!

Tack för alla tips å all hjälp hittills iaf!
Scout
I helgen satte jag Casablanca-vitlöken Dessutom hittade jag 5 ej uppätna klyftor av Thermidrome som jag odlade förra året men trodde att jag ätit upp i vinter. Så det blev 5 klyftor thermidrome och 15 klyftor casablanca. Mina egenodlade thermidrome var fasta och fina med intakt skal, trots vinterns lagring, mycket finare än de köpta fullökarna. Satte dem som ensamma för höstskörd ändå, med 15cm mellan plantorna. Ska bli kul att se vad det blir...

Ett par överblivna casablanka-klyfor kommer att hamna i kruka på balkongen för blastskörd.

Ännu inte hört något från Nelson garden med info om casablanca. Ska maila och påminna dem imorgon. Pinsamt dålig koll.
PMK
Uppdatering från min sida!

[attachment=59674:IMG_1299.JPG]

[attachment=59675:IMG_1296_copy.jpg]

kompiskram.gif
Scout
Här är svaret från Nelson garden efter påminnelse efter två veckor:

"Sorten vi har på vitlök heter ’Casablanca’.
För närvarande är det denna sort som vår leverantör kan erbjuda oss. Jag har mailat leverantören och bett om mer information om sorten, men ej fått svar ännu."

Känns inte som en proffesionell firma, är lite pinsammt tycker jag. Man måste väl ändå ha koll än så på vad man säljer?
Preussen
CITAT (Scout @ 15-04-2011, 13:16) *
Här är svaret från Nelson garden efter påminnelse efter två veckor:

"Sorten vi har på vitlök heter ’Casablanca’.
För närvarande är det denna sort som vår leverantör kan erbjuda oss. Jag har mailat leverantören och bett om mer information om sorten, men ej fått svar ännu."

Känns inte som en proffesionell firma, är lite pinsammt tycker jag. Man måste väl ändå ha koll än så på vad man säljer?

så länge människor köper det och inte ifrågasätter så går det ju alldeles utmärkt.
officinalis
Detsamma gällde när jag köpte från en vanlig handelsträdgård. De hade ingen aning, men skulle återkomma, vilket de inte gjorde.
Jordgubbe
Äntligen har min vitlök som jag satte i pallkragar förra året också tittat upp. Kräver den någon speciell skötsel eller kan man göra något för att få den att växa bättre ?.

Jag passade på att vattna lite när jag ändå var där.
Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 21-04-2011, 22:41) *
Äntligen har min vitlök som jag satte i pallkragar förra året också tittat upp. Kräver den någon speciell skötsel eller kan man göra något för att få den att växa bättre ?.

Jag passade på att vattna lite när jag ändå var där.

en kvävegiva innan april är slut. sen så konkurrerar vitlök dåligt med ogräs så rensa den ofta.
Preussen
fasiken vad en vår går snabbt. ikväll plockade jag ett knipe vitlök från slarvraden som jag kallar den. jag brukar sätta resterna av utsädet, dvs de klyftor som är för små att ge bra lökar, i en rad. jag sätter dem tätt och sen skördar jag dem som färsklök. doftar och smakar fantastiskt. såg att vissa börjat svälla i roten och snart sätter nog klyftbildningen igång.
PMK
Kul å höra Preussen!!

Får tacka dig en en gång för all bra hjälp jag fick av dig tidigare på säsongen! smile.gif Har vattnat med guldvatten, mycket nässelvatten och nu ligger det gräsklipp på! ^^ Så testar jag! Vissa ser lite tunna ut men vad vet jag! Får helt enkelt se i höst hur dem blev!

Så kommer jag behöva hjälp med hur man torkar och tar hand om dem! wink.gif
officinalis
Jorå, visst tar det sig.

edit:
Hmm. Krånglar att infoga bild.
Det går dock att läsa lite om vitlöksodlingen här: http://growblog.void.nu/odling/rapport-fran-odlarsverige/
PMK
Växter å grejer ovanpå och hönsgödsel alltså.. kanske borde införskaffa lite hönsgödsel!

Kör du de hela säsongen tills dem skall skördas? smile.gif

Mvh!
Thilda
Hejsan! Hittade även jag, i matbutiken en vitlök med groddar. Kan man plantera de i krukor eller är det ett måste på att de måste i jorden?
officinalis
PMK, ja. Kanske någon enstaka övergödsling med nässelvatten senare
Preussen
CITAT (Thilda @ 27-05-2011, 21:30) *
Hejsan! Hittade även jag, i matbutiken en vitlök med groddar. Kan man plantera de i krukor eller är det ett måste på att de måste i jorden?

med tanke på att det är gansk sent på säsongen hade jag krukplanterat för att använda blasten alt. satt den i jorden för tillväxt och äta som färsklök. att du skulle kunna skörda lök tror jag däremot att det är för sent. sätt klyftor i höst istället.

CITAT (PMK @ 26-05-2011, 14:03) *
Kul å höra Preussen!!

Får tacka dig en en gång för all bra hjälp jag fick av dig tidigare på säsongen! smile.gif Har vattnat med guldvatten, mycket nässelvatten och nu ligger det gräsklipp på! ^^ Så testar jag! Vissa ser lite tunna ut men vad vet jag! Får helt enkelt se i höst hur dem blev!

Så kommer jag behöva hjälp med hur man torkar och tar hand om dem! wink.gif

en tackar och bugar för komplimangerna rolleyes.gif

att skörda dem är ingen konst. när 1/4 av blasten börjat gulna skall du vara på din vakt och tänka på att skörda. gräv upp dem, rengör dem, lägg dem på hönsnät eller häng dem torrt och luftigt.

har jag förresten berättat att jag haft 99% uppkomst på mina höstsatta klyftor i år? naughty.gif
Inez
Det är väl inget! Jag har 100%

.
.
.
.
.

fyra av fyra rolleyes.gif biggrin.gif
PMK
CITAT (officinalis @ 27-05-2011, 22:10) *
PMK, ja. Kanske någon enstaka övergödsling med nässelvatten senare

Hur ofta kör du hönsgödsel då? smile.gif

Ok, tack Preussen!

Tror fan jag också har typ 100%, fast ett par blev lite små och veka dock!
Preussen
CITAT (PMK @ 28-05-2011, 20:59) *
Hur ofta kör du hönsgödsel då? smile.gif

Ok, tack Preussen!

Tror fan jag också har typ 100%, fast ett par blev lite små och veka dock!

senaste kvävegivan gav jag i april, detta för att minska svampangreppen.

har några plantor som ser ut att ha dvärgväxt, skall ta och gräva upp o se. om så är fallet är svampsjukdom det troligaste.
officinalis
Hönsgödsel sprider jag bara en gång.
PMK
Ok jag fortsätter me å bara lägga på gräs nu då!
Preussen
CITAT (PMK @ 30-05-2011, 21:09) *
Ok jag fortsätter me å bara lägga på gräs nu då!

låter som en bra planering.
PMK
Nä nu vill jag se bilder på era vitlöksodlingar!! smile.gif

Me first, jag la på ett nytt täcke till dem små liven idag! Tycker vissa ser oroväckande klena och smala ut.. men men, får väl helt enkelt se vid skörden hur det gått antar jag! Skall definitivt göra ett mer seriöst försök nästa år med ''riktiga'' sorter, och mer planerad sådd! ^^ Men men!

[attachment=61419:IMG_2232.jpg]

[attachment=61420:IMG_223222.jpg]

De som får lite mer sol ser tjockare ut.. kanske är det som gör de.. vem vet!

[attachment=61421:IMG_2227.jpg]

Funderar fan på å skaffa kolonilott till nästa år! Då jeeevlar isåfall! biggrin.gif

I alla fall, upp med bilder nu folks!
rosita
Jag har satt vitlök på 3 ställen, men här är några som står framför växthuset bakom salladen:

[attachment=61426:vitl_k.jpg]

Fågelvägen
Här är vår vitlöksodling, en namnlös estnisk sort, 90 st. fördelade på 3 pallkragar. Jag hade ingen tändsticksask, men stjälkens höjd är ca 90 cm över gräsklippsytan.

[attachment=61431:SAM_0249.jpg]

Denhär sorten är mycket hållbar. Vi äter fortfarande av felfria lökar av fjolårets skörd, förvarad i rumstemperatur i en gammal docksäng.
PMK
Jävlar va fina Fågelvägen!!

Det är precis såna jag sett lite här och var när jag kikat på nätet, vilket ger en komplex, minst sagt! wink.gif Men som jag skrev ovan, nästa år, då jäklar.. biggrin.gif

Kul att det kom upp lite bilder med!
Preussen
@PMK, dina ser bra ut. betänk förutsättningarna. med en bra förberedd jord och bra utsäde så blir det bara bättre.

@Fågelvägen, du vet att jag är intresserad av köp/byte wink.gif

jag har lite bilder ute på bloggen. se länk nedan.
Fågelvägen
@PMK Tålamod! Vitlökarna vill ha mycket näring. De verkar också växa bättre i våra 2 pallkragar som står riktigt soligt.

@Preussen, våra topplökar som du inte vill ha whist.gif blir större för varje år. De står tätt på friland i god jord, men utan skötsel. Vi får se hur de ser ut i höst.
Preussen
CITAT (Fågelvägen @ 09-06-2011, 10:49) *
@PMK Tålamod! Vitlökarna vill ha mycket näring. De verkar också växa bättre i våra 2 pallkragar som står riktigt soligt.

@Preussen, våra topplökar som du inte vill ha whist.gif blir större för varje år. De står tätt på friland i god jord, men utan skötsel. Vi får se hur de ser ut i höst.

jag hade inte plats denna säsongen innocent.gif
Ginflyer
Någon vecka till bara, sen har vi 250+ lökar att fläta/bunta. Har i år en stor del Siberian Red från Capo Åke T samt en superhemlig lök från Preussaren i betongghettot Malmö. Den går under namnet Aglio Rosso di Sulmona. Ska bli kul att se vad det blir av dessa.

[attachment=62662:110707_1833_24.jpg]

Lånegrisarna i bakgrunden fräser upp nästa års land eftersom jag är lite lat av naturen. Där ska det sättas vitlök och frösådda potatis samt en massa annat gott. Tänkte mig att ha en del av mina chiliplantor på friland nästa sommar också.
Preussen
till helgen tror jag att jag skördar de första vitlökarna. i år har jag inte haft samma problem med rost som annars. tror dock att skörden blir mindre i år, har inte gödslat på tosingavis samt odlat i nytt land. till hösten blir det en välgödslad djupbädd som får mödra lökarna coolgleam.gif
blomkronan
ÄNTLIGEN!!! snart är det dax att skörda yahoo.gif

Bild från mig smile.gif
[attachment=62762:vitl_k.JPG]

Jag har tagit upp ett par lökar och dom har klyftas sig. Det är så härligt att äntligen få äta av eget odlat vitlök.
Den var så mild och fin nu (lagom stark). Funderar på att lägga in lite... är det någon som provat? Skulle gärna vilja ha tips på recept som har prövats.

PMK
Två av mina har fått såna.. ''smålökar'' på stjälken typ? What tha..? tongue.gif Något man bör göra åt det eller bara.. låta dem vara där?

Blomkronan: Hur tätt har du sått dem? Grymt grymt fint! smile.gif
Ginflyer
@PMK Det finns två läger. Ett som hävdar att om man klipper av den så blir den riktiga löken större (vilket jag tycker verkar rimligt) och ett som säger att det inte spelar någon roll.

blomkronan
CITAT (PMK @ 14-07-2011, 21:57) *

Tack tack... smile.gif Jag satte dom med ett mellanrum på 8-10 cm
Preussen
CITAT (PMK @ 14-07-2011, 21:57) *
Två av mina har fått såna.. ''smålökar'' på stjälken typ? What tha..? tongue.gif Något man bör göra åt det eller bara.. låta dem vara där?

halslök/pseudolök eller stresslök brukar de kallas. Vissa sorter, typ 1, brukar sätta sådana. Det beror troligtvis på att vi har ett ganska skiftande klimat här uppe i norr så det är inte så mycket att göra åt. Oftas påverkar de inte lökens storlek och de går att använda i matlagning. Nackdelen kan vara att det är svårare att göra flätor men det kan jag leva utan ändå.

CITAT (Ginflyer @ 14-07-2011, 22:41) *
@PMK Det finns två läger. Ett som hävdar att om man klipper av den så blir den riktiga löken större (vilket jag tycker verkar rimligt) och ett som säger att det inte spelar någon roll.

ginflyer. det är halslök som PMK pratar om, inte topplökar wink.gif
PMK
Ok, låter dem sitta där!

Många av mina har lagt sig ner helt slaka och verkar typ.. döda, nästan! Helt lealösa. Trooor det har å göra med lagret gräs jag hade på hela tiden, tror det blev för fuktig längst nere på stjälken så dem blev helt mosiga.. :/ Har kanske.. 6 stycken som är bra/hyfsade nu!
Jordgubbe
Första året jag odlar vitlök, det ser bra ut. Förra veckan klippte jag av halslökarna och idag så var jag ute och tittade och såg att blasten gulnat. Svårt att se exakt hur mkt men jag bedömde att det var runt hälften.

Ser ut lite grand som på Blomkronans bild.

Känner mig frestad att ta upp lökarna då det enligt vad jag förstått kommer en blöt vecka med stora regnmängder och (vad jag förstått) är det bäst att ta upp löken när det är torrt i jorden + att vitlöken inte gillar att stå blött för länge. Behöver lite råd.

Någon förresten som haft kontakt med Åke Truedsson och hört hur det gott med hans vitlök (för utsäde) i år ?.

Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 16-07-2011, 13:33) *
Första året jag odlar vitlök, det ser bra ut. Förra veckan klippte jag av halslökarna och idag så var jag ute och tittade och såg att blasten gulnat. Svårt att se exakt hur mkt men jag bedömde att det var runt hälften.

Ser ut lite grand som på Blomkronans bild.

Känner mig frestad att ta upp lökarna då det enligt vad jag förstått kommer en blöt vecka med stora regnmängder och (vad jag förstått) är det bäst att ta upp löken när det är torrt i jorden + att vitlöken inte gillar att stå blött för länge. Behöver lite råd.

Någon förresten som haft kontakt med Åke Truedsson och hört hur det gott med hans vitlök (för utsäde) i år ?.

om vitlöken är färdig skall du ta upp dem oavsett. visst är det bättre med torrt väder men de förlorar i lagringsegenskaper om man låter dem vara i jorden för länge. gräver du upp dem och hänger dem torrt skadar det inte oavsett om det regnar eller inte. det är främst på vintern de tar skada av blöt jord, som växande lök kan de tåla lite mer.
om hälften av blasten gulnat börjat det bli dax att ta upp dem. vad är det för sorter du odlar?
Jordgubbe
CITAT (Preussen @ 16-07-2011, 13:48) *
vad är det för sorter du odlar?

Leningradskij och Siberian Red
Preussen
CITAT (Jordgubbe @ 16-07-2011, 13:51) *
Leningradskij och Siberian Red

bra sortval tummenupp.gif
du kan nog med gott samvete börja skörda. jag hade tänkt göra det i zon 0 i varje fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon