|
Preussen
12-08-2011, 18:12
CITAT (Anette Nordlund @ 12-08-2011, 12:14)  Vitlök - Jag har läst och läst i den här tråden och lärt mig en hel del inför min vitlökspremiär på odlingslotten. Lotten tog jag över och startade i mitten av maj. Det har gått förvånadsvärt bra att odla på "leråkern" full av ängsmynta, tistlar och kirskål.. Även om det har varit ett ständigt ogräsrensande.
Jag har beställt utsäde och planerar att anlägga "vitlöksrabatt" i det som i år var potatisland. Sorten blev Clédor för jag vill gärna ha flätor och helst inga halslökar.
Nu ska jag ta upp potatisen och behöver lite tips om hur jag ska förbättra en ganska lerig jord där potatis legat tätt enbart för att få bort rotogräs och en hemsk Ängsmynta!. Bäst tror jag skulle vara att höja upp en bädd med det befintliga kompostmaterialet, mull och sand, Ev. med markduk under. Jag väljer mellan att bygga upp med tegelpannor eller pallkrage. Ser i tråden att många odlar i pallkrage.
Om jag höjer upp i pallkrage... Finns det frysrisk? Hörde att det värsta för vitlöken skulle vara "att stå i våt lerjord" så det bör vara en fördel att komma upp från lerjorden... ?
Rotogräset som jag rensat ihärdigt... Kommer det att vålla problem för vitlöken tro?
Allmänna och specifika tips om jordberedning mottages tacksamt. Jag har i veckan också fått lära mig att vitlök i jordgubbslandet ska skydda mot olika mjöldagg t.ex... Så jordgubbslandet ska få vitlök också. Där täcker jag med halm - men det verkar ju bara vara fördel för vitlöken.
Jag inser att jag är i god tid då löken inte ska i jorden förrän oktober- november... men utsädet kostade julite grann så jag vill lämna så lite som möjligt åt slumpen.
/Nettan på Lott 62 Kul att du haft nytta av tråden, det är inspirerande. Mer generella frågor om jordbearbetning och ogräsfrågor hänvisar jag till andra trådar och forum på odla. De frågor som är riktade mot vitlök svarar jag gärna på. Att odla i pallkrage går bra och för att förhindra ev förfrysning kan du täcka med löv och annat strö. Vitlök är en dålig konkurrent så rensa bra du kan. När det gäller att plantera vitlök så är 4 veckor innan tjälen kommer ett bra tillfälle. Lycka till och återkom gärna med frågor.
Anette Nordlund
15-08-2011, 09:12
Tack, Ja min fråga gällde främst jordberedning för vitlöken. Nu blir det ändrade planer - efter att ha studerat växtföljder av olika slag... Det blev en åttaårig växtföljd och det innebär att vitlöken hamnar i sängen där bönor och gröngödsling har varit i sommar... Där har jag inte heller så mycket problem med ogräs - annat än den gröngödsling som återkommer efter frösättning.
Jag ser mycket fram emot att få mitt utsäde och återkommer gärna om jag får problem med något då jag förstår att du är en ganska erfaren vitlöksodlare.
//Nettan på Lott 62
Fågelvägen
15-08-2011, 10:40
Hej Nettan! Bönor och gröngödsling låter som ett bra underlag. Vi har odlat vitlök i 3 pallkragar i flera år nu. De verkar växa bäst om man ger dem en säck kogödsel per pallkrage i samband med planteringen. Det betyder kanske ca 1 kogödsel/kvm på friland. Och benmjöl i planteringsfåran. Jag tror lerblandad jord är bra, håller fukten bättre. Vi har haft sandblandad kompostjord och fått lov att vattna jättemycket i år! Sol vill de ha och ogräsfritt.
Jag ansade nyss 10 st av de vitlökar som legat på tork inomhus några veckor. Jag vägde dem (med ca 5 cm stjälk och avklippta rötter). Vikten var M 69 g mot ca 39 g i fjol. Tackar kogödseln för det. Plus eget utsäde = de största klyftorna år efter år.
När och var beställer man sitt grymma utsäde nu då?
Preussen
15-08-2011, 21:37
CITAT (Anette Nordlund @ 15-08-2011, 10:12)  Tack, Ja min fråga gällde främst jordberedning för vitlöken. Nu blir det ändrade planer - efter att ha studerat växtföljder av olika slag... Det blev en åttaårig växtföljd och det innebär att vitlöken hamnar i sängen där bönor och gröngödsling har varit i sommar... Där har jag inte heller så mycket problem med ogräs - annat än den gröngödsling som återkommer efter frösättning.
Jag ser mycket fram emot att få mitt utsäde och återkommer gärna om jag får problem med något då jag förstår att du är en ganska erfaren vitlöksodlare.
//Nettan på Lott 62 Låter som en bra planering och bra förgröda. Som fågelvägen skriver är kogödsel bra gödsel för vitlöken. Har du tillgång till aska så lurar på lite. Lycka till och återkom gärna, här eller på min blogg. CITAT (PMK @ 15-08-2011, 18:50)  När och var beställer man sitt grymma utsäde nu då? Sök på vitlökstråden 09/10, där finns en bra sammanställning av utsädesförsäljare. Törnvik frö och örtagården är annars säkra kort.
CITAT (Preussen @ 12-08-2011, 11:30)  Ja,medlemskap erfodras. Du får tillgång till diverse olika växtslag och sorturval utav sällan skådat slag. Tomatklubben räknas som slutet sällskap och på så vis undgå diverse olika regler gällande registrering av sorter. Visst är det svårt att få tag på Åkemen jobbar heltid och är ordförande i svensk trädgård så tomatklubben är ett fritidsprojekt. Kolla annars med törnvik frö eller örtagården. Jag gick med i tomatklubben förra veckan. Igår trillade årets vitlökslista ner i brevlådan. Alla Åkes egenodlade sorter var överkryssade och märkta "Slut för i år". Och det var ju för dem som jag gick med... Snopet. Fanns bara franska sorter kvar. Och Törnviks har ju nästan samma utbud, fast säljer bara jättestorpack. Örtagården har inte heller ryska sorter. Hade tänkt mig att skaffa den där ryska sorten Leningradskij som ju ska vara så bra, men hittar ingen som säljer den. Var får jag tag på den? Är det någon som vill sälja någon/några lökar av Leningradskij?
ingaröbo
30-08-2011, 12:54
Jag ska beställa från Törnvik Frö AB, 08-560 241 61 Gå in på deras hemsida, där finns bra info om vilka sorter som finns och hur man oldlar. http://www.lantbruksnet.se/tornvik/index.htm
Rubecula
30-08-2011, 14:44
Jag brukar odla vitlök varje år, och använda min egen vitlök som utsäde. Men av olika skäl blev det inte av att jag satte några förra hösten, och jag har därför inte skördat någon vitlök i sommar. Däremot har jag massor av skörd kvar från förra sommaren, som har förvarats i rumstemperatur hela tiden och fortfarande är jättefräsch och fin till matlagningen. Frågan är: kan jag använda förra årets skörd som utsäde? Eller borde jag köpa nytt utsäde för att vara på den säkra sidan?
Preussen
30-08-2011, 16:39
CITAT (Rubecula @ 30-08-2011, 15:44)  Jag brukar odla vitlök varje år, och använda min egen vitlök som utsäde. Men av olika skäl blev det inte av att jag satte några förra hösten, och jag har därför inte skördat någon vitlök i sommar. Däremot har jag massor av skörd kvar från förra sommaren, som har förvarats i rumstemperatur hela tiden och fortfarande är jättefräsch och fin till matlagningen. Frågan är: kan jag använda förra årets skörd som utsäde? Eller borde jag köpa nytt utsäde för att vara på den säkra sidan? Om den är i bra skick som du skriver, är det nog inga problem att använda den som utsäde.
Preussen
03-09-2011, 06:38
Egentligen borde jag starta en vitlökstråd för nästa säsong men avvaktar. I veckan förberedde jag nämligen landet där vitlöken skall växa11/12. Det är en djupbädd där det i år odlats skär- och sojabönor som jag grävt ner torvblandad hästgödsel i. Det är minst 1 månad till klyftorna planteras men om ni kan förbereda jorden väl har ni mycket vunnit. Jag kommer att komplettera gödningen med något P-K-rikt medel.
CITAT (PMK @ 15-08-2011, 18:50)  När och var beställer man sitt grymma utsäde nu då? Undertecknad säljer sättlök i liten skala, jag har ca 120 sorter. Mvh masa
Preussen
05-09-2011, 17:12
CITAT (masa @ 05-09-2011, 15:11)  Undertecknad säljer sättlök i liten skala, jag har ca 120 sorter.
Mvh masa Kan rekommendera masa, en mycket bra och kunnig leverantör.
Gottegrisen
06-09-2011, 09:53
CITAT (Preussen @ 03-09-2011, 07:38)  Egentligen borde jag starta en vitlökstråd för nästa säsong men avvaktar. I veckan förberedde jag nämligen landet där vitlöken skall växa11/12. Det är en djupbädd där det i år odlats skär- och sojabönor som jag grävt ner torvblandad hästgödsel i. Det är minst 1 månad till klyftorna planteras men om ni kan förbereda jorden väl har ni mycket vunnit. Jag kommer att komplettera gödningen med något P-K-rikt medel. Ursäkta en nybörjare, men vad händer om man redan planterat sin vitlök? På nätpåsen jag köpte stod det att man skall plantera i september, vilket jag gjorde i helgen som gick.
Preussen
06-09-2011, 22:10
CITAT (Gottegrisen @ 06-09-2011, 10:53)  Ursäkta en nybörjare, men vad händer om man redan planterat sin vitlök? På nätpåsen jag köpte stod det att man skall plantera i september, vilket jag gjorde i helgen som gick. Beror på i vilken växten du odlar i samt vilken sort det handlar om. Jag odlar i zon 1,0 och väntar till slutet av oktober. vad som kan hända är att de kommer upp för tidigt och tar stryk av det men vissa sorter gör det ändå, typ1.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|