|
Jordgubbe
16-07-2011, 13:38
CITAT (Preussen @ 16-07-2011, 14:23)  bra sortval  Köpte utsäde från Åke Truedsson förra året, och jag vill minnas att jag tyckte att just de ryska sorterna verkade bra för svenskt klimat, särskilt som Åke själv hade haft otur med att skörden av sitt utsäde förra året och inte hade så många sorter att erbjuda. Hade tänkt gräva upp en vitlök försiktigt sedan och kolla storleken. Ser de bra ut, kan det vara bra läge att ta upp dem idag eller imorgon och hänga på tork. Bor i zon 3 och efter midsommar har det varit lite "jämnare" väder rent klimatmässigt.
Jordgubbe
16-07-2011, 16:54
Vid en närmare titt nu ikväll så såg jag att de nedersta bladen hade gulnat lite mer medan de två ovan bara gulnat lite på själva spetsen av bladet så bestämde mig för att vänta några dagar till med dem.
officinalis
16-07-2011, 20:43
Halslök är väl detsamma som "garlic scapes". Säljs som en delikatess på marknader i vissa länder
Preussen
17-07-2011, 09:23
CITAT (officinalis @ 16-07-2011, 21:43)  Halslök är väl detsamma som "garlic scapes". Säljs som en delikatess på marknader i vissa länder  Nu blandar du päron med äpplen. Garlic scapes är samma sak som topplök, dvs den blomsterstängel vissa sorter sätter. Kallas även ormlök. det är den sortens sätt att växa.mycket gott att äta o ett bra sätt att få mer skörd av samma planta. Halslök,pseudolök, stresslök får sorter av typ 1. Inte helt glasklart varför men troligen pga yttre faktorer. De får det oftare i nordiskt klimat så man tror att det beror på vårt snabbt skiftande väder. Man kan säkert även kränga det till bra pris;-)
officinalis
17-07-2011, 19:29
Just ja. Jag blandar ihop det. Du tänker halslök som i att vitlöken sätter klyftor på stjälken?
Preussen
17-07-2011, 20:41
CITAT (officinalis @ 17-07-2011, 20:29)  Just ja. Jag blandar ihop det. Du tänker halslök som i att vitlöken sätter klyftor på stjälken? Tänker och tänker, det är så halslökar ser ut  oftast är det typ1 som sätter denna men har själv lökar av annan typ som sätter halslök när den anpassar sig till vårt klimat. topplök är som sagt en blomsterstängel med en mer eller mindre utvecklad alliumblomma. I den finns pyttesmå vitlökar, bulbiller, som går att så. Efter någon säsong har man fullgoda vitlökar. Idag var jag förresten ute och skördade all lök. Är nöjd med årets skörd men har haft bättre år än detta. Kommer skriva utförlig rapport på bloggen.
Jordgubbe
19-07-2011, 12:14
Nu har "stubintråden" på mina vitlöksplantor börjat brinna, skämt åsido så hade det lilla gula längst ut på bladspetsarna torkat och blivit bruna (dock inte till 1/3 eller 1/2 av bladet). Känns iaf som att det kommer att bli lite lättare att se nu när vitlöken bör vara klar.
Jag har också sparat 1 ormlök (garlicscape) för att se om det ligger någon sanning i att när knorren rätar ut sig är vitlöken klar. Fick det tipset via en Youtubevideo, fast eftersom ingen annan förespråkar det känns det lite tvivelaktigt.
Preussen
19-07-2011, 16:57
CITAT (Jordgubbe @ 19-07-2011, 13:14)  Nu har "stubintråden" på mina vitlöksplantor börjat brinna, skämt åsido så hade det lilla gula längst ut på bladspetsarna torkat och blivit bruna (dock inte till 1/3 eller 1/2 av bladet). Känns iaf som att det kommer att bli lite lättare att se nu när vitlöken bör vara klar.
Jag har också sparat 1 ormlök (garlicscape) för att se om det ligger någon sanning i att när knorren rätar ut sig är vitlöken klar. Fick det tipset via en Youtubevideo, fast eftersom ingen annan förespråkar det känns det lite tvivelaktigt. Den lär ju vara färdig v  id det laget  ungefär som att använda brandvarnare som indikator för att maten är färdig Kul grej att testa. Se hur storleken är på löken samt om det är bättre lagringsduglighet.
Jordgubbe
20-07-2011, 12:32
Idag passade jag på att skörda min vitlök, för enligt väderleksrapporten, skulle det bli regn resten av veckan. Kändes bättre att gräva idag när det var torrt i jorden.
Det var inga "bamselökar" jag tog upp så kunde nog väntat lite till, men enligt Åke Truedsson är ju generellt skördedatum (i Sverige iaf) mellan 10/7-10/8, så inte så mycket att spela på + att det förmodligen går fort när de väl börjar gulna.
Skönt iaf att vara på den säkra sidan, att man tagit upp löken i rätt tid. De som hade lite rakare knorr tyckte jag faktiskt var större så kanske inte bara skrock och skrönor. Hade klippt bort den lilla knoppen och vid titt på några sparade sådana hade de vitnat nedtill men var gröna upptill. Så är man tidigt ute och petar ned dem i jorden kanske man kan få en skörd till av lite mindre vitlökar i år.
Preussen
21-07-2011, 22:24
CITAT (Jordgubbe @ 20-07-2011, 13:32)  Idag passade jag på att skörda min vitlök, för enligt väderleksrapporten, skulle det bli regn resten av veckan. Kändes bättre att gräva idag när det var torrt i jorden.
Det var inga "bamselökar" jag tog upp så kunde nog väntat lite till, men enligt Åke Truedsson är ju generellt skördedatum (i Sverige iaf) mellan 10/7-10/8, så inte så mycket att spela på + att det förmodligen går fort när de väl börjar gulna.
Skönt iaf att vara på den säkra sidan, att man tagit upp löken i rätt tid. De som hade lite rakare knorr tyckte jag faktiskt var större så kanske inte bara skrock och skrönor. Hade klippt bort den lilla knoppen och vid titt på några sparade sådana hade de vitnat nedtill men var gröna upptill. Så är man tidigt ute och petar ned dem i jorden kanske man kan få en skörd till av lite mindre vitlökar i år. Nja, så dem tätt i en kruka så kan du skörda spröda vitlöksblast. Bra med vitlökssmak är det. Annars kan du använda dem i matlagning, funkar det oxå. Kul att du skördat. Gödsla på bra redan nu i landet du ska sätta vitlök i till hösten, det tjänar du på. Ge dem en kvävegiva på våren när de är ca 5cm+ höga. Själv har jag oxå skördat allt och med titt på vädret är jag glad över det fastän jag tog "music" lite för tidigt. Nåväl, gör en skördesammanfattning på bloggen.
bellaobert
22-07-2011, 08:17
Jag har tagit upp mina men det blev inte så mycket av dem. Jag planterade dem i höstas, köpte riktig sättlök, de planterades i en upphöjd, djupgrävd bädd men ändå blev det bara små puttar. Jag grävde upp dem när blasten hade vissnat ner helt. Vad har jag gjort för fel? Bor i skåne.
Fågelvägen
22-07-2011, 10:50
bellaobert "små puttar" - hur små är det? Kanske ni vattnade och gödslade för lite. Vitlökar är både törstiga och hungriga på våren och försommaren.
Vet vi alls hur stora vitlökar det blir av alla de olika sorterna vi odlar? Preussen, du som odlar många sorter, väger du dina? Det skulle vara intressant att veta hur stora skillnader det är mellan sorterna.
I fjol vägde jag för första gången vår vitlöksskörd, 90 klyftor odlade i 3 pallkragar. Alla 90 skördades, men 14 st. åt vi upp före skörden. När jag tagit upp alla, torkat dem luftigt inomhus och klippt av blasten, vägde jag skörden. Sämst växte lökarna i en pallkrage som står lite skuggigt.
Medelvikten för 76 st. var 38,95 g. Sorten är estnisk, namnet okänt. De som fått topplökar av oss kallar dem "Fågelvägen". Sorten är frisk, skalet är hårt och rödviolett, hållbarheten extrem. Vi äter fortfarande av fjolårets skörd!
Preussen
22-07-2011, 13:23
CITAT (bellaobert @ 22-07-2011, 09:17)  Jag har tagit upp mina men det blev inte så mycket av dem. Jag planterade dem i höstas, köpte riktig sättlök, de planterades i en upphöjd, djupgrävd bädd men ändå blev det bara små puttar. Jag grävde upp dem när blasten hade vissnat ner helt. Vad har jag gjort för fel? Bor i skåne. vad var det för sort? de man kan köpa på ex plantagen från weibulls är väldigt små sättlökar därför blir slutresultatet ej stora lökar.
Preussen
22-07-2011, 13:28
CITAT (Fågelvägen @ 22-07-2011, 11:50)  bellaobert "små puttar" - hur små är det? Kanske ni vattnade och gödslade för lite. Vitlökar är både törstiga och hungriga på våren och försommaren.
Vet vi alls hur stora vitlökar det blir av alla de olika sorterna vi odlar? Preussen, du som odlar många sorter, väger du dina? Det skulle vara intressant att veta hur stora skillnader det är mellan sorterna.
I fjol vägde jag för första gången vår vitlöksskörd, 90 klyftor odlade i 3 pallkragar. Alla 90 skördades, men 14 st. åt vi upp före skörden. När jag tagit upp alla, torkat dem luftigt inomhus och klippt av blasten, vägde jag skörden. Sämst växte lökarna i en pallkrage som står lite skuggigt.
Medelvikten för 76 st. var 38,95 g. Sorten är estnisk, namnet okänt. De som fått topplökar av oss kallar dem "Fågelvägen". Sorten är frisk, skalet är hårt och rödviolett, hållbarheten extrem. Vi äter fortfarande av fjolårets skörd! visst är där skillnader i storlek mellan sort. största sorten jag skördat är Leningradskij och Hammar. sen hänger mycket på urvalet av utsäde. stora klyftor från stora lökar är det som gäller. vägt dem har jag inte gjort men de har varit handstora att greppa. åke truedsson ger ca-vikt i sitt häfte, sen om det är torrvikt eller ej vet jag inte.
Fågelvägen
22-07-2011, 15:14
"handstora att greppa"!!! Dina måste ju vara enorma! Åke Truedsson skriver såvitt jag minns om 100 g:s lökar. Dem räknar han som stora sorter. Ska kolla i hans häfte. Så stora är kanske de största spanska och italienska som man kan köpa i mataffären.
Preussen
22-07-2011, 22:22
CITAT (Fågelvägen @ 22-07-2011, 16:14)  "handstora att greppa"!!! Dina måste ju vara enorma! Åke Truedsson skriver såvitt jag minns om 100 g:s lökar. Dem räknar han som stora sorter. Ska kolla i hans häfte. Så stora är kanske de största spanska och italienska som man kan köpa i mataffären. De var stora, botten på dem täckte handflatan. De stora lökarna hade ofta många dubbelklyftor så de gick direkt till köket. De odlade jag i veberöd på en bördigare jord än vad jag nu har att tillgå. Dessutom besväras jorden på odlingslotten av jordbunden svampsjukdom vilket hindrar löken i sin tillväxt.
Är det dags att ta upp dem eller vaaud? [attachment=63246:IMG_3118.JPG] [attachment=63247:IMG_3115.JPG] [attachment=63248:IMG_3117.JPG] Har 0 förväntningar ändå!
Preussen
26-07-2011, 13:48
@pmk. Du kan börja ta upp din lök.
Tack!  Ska göra de när jag kommer hem då!
Ny fråga: Var köper man bästa utsädet för nästa säsong?
Ginflyer
26-07-2011, 17:47
Enligt vissa skolor bör man skörda när de tre nedersta blasten vissnat. Då är där fortfarande tillräckligt många lager kvar att skydda dem under vinterns och vårens många månader.
Jag har med framgång följt detta råd och ätit av fjolårets skörd ända tills nästa är klar.
Jag tog upp ca 100 av mina Sabadrome idag och de var OK. Ett tiotal var nog i störrelse med vad David beskrev som handflatestora, resten varierande nedåt.
''Som tur är'' har jag bara ca.. sex stycken lyckade att skörda så vinterns långa månader är inget problem för mig denna säsong!
Jordgubbe
26-07-2011, 21:01
CITAT (PMK @ 26-07-2011, 17:59)  Ny fråga: Var köper man bästa utsädet för nästa säsong?  Vill man ha lite utbud att välja på när det gäller vitlök är Tomatklubben ett bra ställe att börja på. Det är ett slutet frösällskap för medlemmar (så man måste bli medlem kostar 30 kr/år). Förutom cirka 500 tomatsorter att välja på finns någonstans mellan 30-50 vitlökssorter av olika sorter och klasser. De ryska är härdiga passar vårt klimat bra. Listorna med utsäde skickas alltid ut i Augusti och är man nyböjare kan man även beställa ett litet häfte om hur man odlar.
Preussen
26-07-2011, 21:58
CITAT (Ginflyer @ 26-07-2011, 18:47)  Enligt vissa skolor bör man skörda när de tre nedersta blasten vissnat. Då är där fortfarande tillräckligt många lager kvar att skydda dem under vinterns och vårens många månader.
Jag har med framgång följt detta råd och ätit av fjolårets skörd ända tills nästa är klar.
Jag tog upp ca 100 av mina Sabadrome idag och de var OK. Ett tiotal var nog i störrelse med vad David beskrev som handflatestora, resten varierande nedåt. För er andra så är det jag som är David. Härligt, och du som har jäkligt bra torkmöjligheter oxå. Det lär lukta annat än tång i Trelle idag  Hur ser de andra sorterna ut? Snart dax?
Ginflyer
27-07-2011, 07:00
Det luktar mumma på Slätten idag. Förra året la jag dem på en ram av hönsnät för att torka i två, tre veckor. Det blev jättebra, men i år får inte alla plats på ramen så jag har buntat ihop dem 15-20 st och hängt upp dem under tak. Får se om det också fungerar bra.
De andra är inte riktigt färdiga och med tanke på de 80-90 mm regn som fallit den senaste veckan, är det bra att det får torka upp lite. Det var stora lerklumpar som togs upp i går. Mer lera än lök faktiskt.
I avdelningen rengöring kan jag meddela att denne Skåning tvättar ordentligt enligt vattenbaljeprincipen och drar av de tre vissna lagren. Jag låter stam och rötter sitta kvar under torktiden då det, enligt proffsen, tillför löken mycket mums mums under processen som löken går igenom efter upptagning.
Mer om skörden kommer att finnas för beskådning på min blogg nedan inom kort.
Ja va ska man säga.. ^^
[attachment=63284:IMG_3121.JPG]
PS: Kan man alltså skölja av dem ändå..? :S
Preussen
27-07-2011, 13:04
CITAT (PMK @ 27-07-2011, 13:19)  Ja va ska man säga.. ^^
[attachment=63284:IMG_3121.JPG]
PS: Kan man alltså skölja av dem ändå..? :S Med bättre utsäde och bättre förberedd jord får du större skörd. Ta detta år som läroår. Sen skulle du låtit blasten vissa ner på löken. Ca 2 veckor efter lökarna tagits upp klipps blasten av, då låter jag en dm lång stången sitta kvar.
Kan man skölja av jorden på dem då?
Ja självklart läroår, dålig placering, totalt oförberedd jord etc etc! Spontan grej jag kom på sent i höstas.
Ginflyer
27-07-2011, 15:35
Behövs det sköljas så gör det, annars pilla bort ett eller två lager skal tills du kommer till ett rent och fint. Risken med sköljning är egentligen bara att man kan få mögel i löken om vatten kommer in i någon skada och att den sen inte torkar ordentligt. Men med de relativt få lökarna du fått, lär du väl käka upp dem innan det kan hända.
Precis min tanke också, tack!
Skall bara samla lite mod nu, och om jag lyckas, skaffar jag odlingslott till nästa säsong.. då jävlar! ^^
mattias__o
27-07-2011, 17:00
Jag har också skördat min vitlök. Det blev ett varierat resultat. Jag har skrivit om det i min blogg. Det blev i alla fall några fina lökar. Det är första gången jag odlar vitlök så jag ser det som en nyttig erfarenhet inför kommande säsong. [attachment=63300:namnl_st_43.jpg]
Preussen
27-07-2011, 22:30
CITAT (PMK @ 27-07-2011, 17:38)  Precis min tanke också, tack!
Skall bara samla lite mod nu, och om jag lyckas, skaffar jag odlingslott till nästa säsong.. då jävlar! ^^ keep up that good spirit  CITAT (mattias__o @ 27-07-2011, 18:00)  Jag har också skördat min vitlök. Det blev ett varierat resultat. Jag har skrivit om det i min blogg. Det blev i alla fall några fina lökar. Det är första gången jag odlar vitlök så jag ser det som en nyttig erfarenhet inför kommande säsong. [attachment=63300:namnl_st_43.jpg] snygg blogg får jag lov att börja med att säga. däremot kunde jag inte utläsa vad det var för sort du odlade.
Fågelvägen
28-07-2011, 12:17
Tack för att ni alla började skriva om att det är dags att skörda! Jag tyckte det verkade lite tidigt, men i förrgår drog vi upp några på prov. Här är resten av vitlökarna i en av de soligast placerade pallkragarna:
[attachment=63350:SAM_0420.jpg] De verkar ha vuxit fint trots den extremt torra sommaren här i Stockholmstrakten.
Nu får de torka utomhus några dagar (om det inte regnar), sedan luftigt utbredda inomhus ett par veckor. Först efter torkningen klipper jag bort det mesta av rötterna och stjälkarna. Av de hårda stjälkarna lämnar jag ca 5 cm. Såhär har hållbarheten fungerat bäst för denhär sorten. Till sist ska jag väga dem igen. Jag vill veta vilken jord- och gödselblandning som ger bäst resultat.
En gång hängde vi dem luftigt under tak utomhus. Det var en regnig sensommar och alla lökarna möglade.
bellaobert
28-07-2011, 13:28
CITAT (Fågelvägen @ 22-07-2011, 11:50)  bellaobert "små puttar" - hur små är det? Kanske ni vattnade och gödslade för lite. Vitlökar är både törstiga och hungriga på våren och försommaren.
Medelvikten för 76 st. var 38,95 g. Sorten är estnisk, namnet okänt. De som fått topplökar av oss kallar dem "Fågelvägen". Sorten är frisk, skalet är hårt och rödviolett, hållbarheten extrem. Vi äter fortfarande av fjolårets skörd! Jag gav den en del gödsel, vattnade bl.a med nässelvatten och öste på ny gjord och en del kogödsel men inte så mycket mitt i sommaren, kanske det som var felet. Vattnat har jag gjort en hel del, har även sallad mm. i mina odlingslådor och de kräver ju en del. Min lökar blev ca 3-4 cm i diameter. Vet inte vad sorten heter men sättlökarna var dyra men inte så stora, ska kanske satsa på större lökar i år.
Preussen
28-07-2011, 16:08
CITAT (bellaobert @ 28-07-2011, 14:28)  Jag gav den en del gödsel, vattnade bl.a med nässelvatten och öste på ny gjord och en del kogödsel men inte så mycket mitt i sommaren, kanske det som var felet. Vattnat har jag gjort en hel del, har även sallad mm. i mina odlingslådor och de kräver ju en del. Min lökar blev ca 3-4 cm i diameter. Vet inte vad sorten heter men sättlökarna var dyra men inte så stora, ska kanske satsa på större lökar i år. Satsa på större sättlökar som sagt men lägg även energi på att förbereda jorden, det tjänar du på. Tror inte vitlök tar vars på gödsel efter våren. CITAT (Fågelvägen @ 28-07-2011, 13:17)  Tack för att ni alla började skriva om att det är dags att skörda! Jag tyckte det verkade lite tidigt, men i förrgår drog vi upp några på prov. Här är resten av vitlökarna i en av de soligast placerade pallkragarna:
[attachment=63350:SAM_0420.jpg] De verkar ha vuxit fint trots den extremt torra sommaren här i Stockholmstrakten.
Nu får de torka utomhus några dagar (om det inte regnar), sedan luftigt utbredda inomhus ett par veckor. Först efter torkningen klipper jag bort det mesta av rötterna och stjälkarna. Av de hårda stjälkarna lämnar jag ca 5 cm. Såhär har hållbarheten fungerat bäst för denhär sorten. Till sist ska jag väga dem igen. Jag vill veta vilken jord- och gödselblandning som ger bäst resultat.
En gång hängde vi dem luftigt under tak utomhus. Det var en regnig sensommar och alla lökarna möglade. En fröjd för ögat. Hur kom du över sorten? Förresten har du fått meddelande.
Fågelvägen
28-07-2011, 18:32
Visst är de vackra! Vi köpte sorten i Finland för ca 15 år sedan av en trevlig kålrotsodlare som hade köpt vitlökarna i Estland. Sortens namn visste han inte. Nu har vi ju valt ut de största klyftorna som sättlök varteviga år, så det är väl en orsak till att de är rätt fina. Men fortfarande är det långt till dina "handflatsstora" vitlökar. Tack jag har läst meddelandet - ska se om det blir någonting till försäljning.
mattias__o
28-07-2011, 19:04
CITAT (Preussen @ 27-07-2011, 23:30)  keep up that good spirit  snygg blogg får jag lov att börja med att säga. däremot kunde jag inte utläsa vad det var för sort du odlade. Tack så mycket. Om jag minns rätt heter sorten Casablanka. Mina föräldrar odlade samma sort och hade samma problem som jag. De var väldigt missnöjda då de brukar lyckas bra med vitlök. Jag hoppas kunna prova någon annan sort nästa säsong.
Preussen
28-07-2011, 21:08
CITAT (Fågelvägen @ 28-07-2011, 19:32)  Visst är de vackra! Vi köpte sorten i Finland för ca 15 år sedan av en trevlig kålrotsodlare som hade köpt vitlökarna i Estland. Sortens namn visste han inte. Nu har vi ju valt ut de största klyftorna som sättlök varteviga år, så det är väl en orsak till att de är rätt fina. Men fortfarande är det långt till dina "handflatsstora" vitlökar. Tack jag har läst meddelandet - ska se om det blir någonting till försäljning. De ser riktigt bra ut må jag säga. Kul med en historia bakom sorten. Återkom gärna
Preussen
28-07-2011, 21:15
CITAT (mattias__o @ 28-07-2011, 20:04)  Tack så mycket.
Om jag minns rätt heter sorten Casablanka. Mina föräldrar odlade samma sort och hade samma problem som jag. De var väldigt missnöjda då de brukar lyckas bra med vitlök. Jag hoppas kunna prova någon annan sort nästa säsong. Cassablanca ja. Fick erbjudande att köpa den för något år sen men avstod. Inga stora sättlökar var det så det var att kasta pengarna i sjön. I mer välsorterade trädgårdhandlar har de bra utsäde tex messidrome, sabadrome och germidour. Det är inte mina favoriter men ger bra resultat samt att utsädet är behandlat så man slipper massa sjukdomar. Det som erbjuds på stora växtvaruhus är oftast jäkligt dåligt och meningslöst i den mening att det är smått (odlarglädjen kan man ha ändå). Ibland så saluförs det tex under fel säsong. Weibulls odyl borde nog bättra på sig lite där. Annars kan du komma över bra utsäde via Törnvik frö eller ännu hellre ordförande Åke. Har du vägarna förbi skördehelgen på Öland finns det utsäde att köpa. Beställa utomlands ifrån går bra det oxå. Tror att här finns en sammanställning av lite leverantörer tidigare på tråden.
ingaröbo
02-08-2011, 10:26
Har skördat några få vitlökar men dom har varit ganska så små. Har lärt mig genom att läsa era inlägg här att det är viktigt med utsädet. Köpte mitt utsäde på Plantagen men har nu bestämt mig för att köpa från Törnvik eller Åke för att få stora och fina lökar. Tyvärr så måste man ju köpa minst 850 gr och det är i mesta laget tror jag.
Fågelvägen
02-08-2011, 10:47
Om du varje år väljer ut de största klyftorna av din egen vitlöksskörd och använder dem som utsäde, så blir lökarna större följande år. Då behöver du inte chansa på dåligt utsäde eller köpa mer än du vill ha.
ingaröbo
02-08-2011, 13:22
CITAT (Fågelvägen @ 02-08-2011, 11:47)  Om du varje år väljer ut de största klyftorna av din egen vitlöksskörd och använder dem som utsäde, så blir lökarna större följande år. Då behöver du inte chansa på dåligt utsäde eller köpa mer än du vill ha. Blir kvaliten lika bra jäntemot att köpa nytt utsäde? Har fattat att man ska köpa nytt utsäde varje år. Kanske är det löken från mataffären man ska undvika?
Preussen
02-08-2011, 13:55
CITAT (ingaröbo @ 02-08-2011, 14:22)  Blir kvaliten lika bra jäntemot att köpa nytt utsäde? Har fattat att man ska köpa nytt utsäde varje år. Kanske är det löken från mataffären man ska undvika? Om du har ett bra utsäde, fortsätt odla på det. Så länge du ej får sjukdomar håller det i många år. Att sätta vitlök från matdisken är ett lotteri. Har du rejäl otur får du med dig svamp och/eller virussjukdomar som kan göra jorden obrukbar för allium i många år. Beroende av hur löken blivit behandlad finns det risk för att inte blir några lökar alls. Har du tur kan du få tag på bra utsäde som ger god skörd, själv har jag Hammar som köptes på Ica som jag odlat i 3 år nu. För att vara på säkra sidan, köp utsäde i fackhandel, du riskerar Inga sjukdomar då. Håll växtföljd på 5-7 år. Sen kan du köpa av annan odlare som garanterat vet att hon inte har några sjukdomar.
ingaröbo
03-08-2011, 07:51
Jag tog upp vitlöken igår och kan konstatera att dom är fina men ganska så små. Det blir till att köpa nytt utsäde tror jag.
Fågelvägen
03-08-2011, 11:59
Att köpa bra sättlök är helt klart ett snabbare sätt att få hygglig storlek på vitlökarna. Om 850 g utsäde är för mycket kan du väl dela med någon granne eller en trädgårds- (och mat-) intresserad vän? Du kanske undrar hur mycket 850 g är? Ett räkneexempel: Utgående från vår egen odling kan 850 g betyda ca 90 klyftor = 3 pallkragar med 30 lökar i varje.
ingaröbo
03-08-2011, 13:00
CITAT (Fågelvägen @ 03-08-2011, 12:59)  Att köpa bra sättlök är helt klart ett snabbare sätt att få hygglig storlek på vitlökarna. Om 850 g utsäde är för mycket kan du väl dela med någon granne eller en trädgårds- (och mat-) intresserad vän? Du kanske undrar hur mycket 850 g är? Ett räkneexempel: Utgående från vår egen odling kan 850 g betyda ca 90 klyftor = 3 pallkragar med 30 lökar i varje. Har efter en promenad i trädgården kommit på att jag sticka ner vitlök på olika ställen så det blir inga problem att få ner dom. Hoppas nu bara att löken är stor från början, ska ringa o kolla innan jag beställer.
Preussen
11-08-2011, 19:36
I helgen gallrade jag ut utsädesvitlöken. Blev inte så mycket matlök över så jag behöver några tunnland jord till:-). Mer att läsa finns på bloggen.
Av Casablankavitlöken från Nelson garden (som jag beklagade mig över i denna tråd i våras) som jag köpte och satte i april blev det intet. Av 15st satta klyftor kom ingen upp. För nån vecka sen såg jag dock att det börjat sticka upp små smala gröna strån där jag hade tryckt ner dem. Snacka om att det tog tid att gro! 5 månader!
De 5 klyftorna av hemodlad Thermidrome jag satt samtidigt i början av april har under tiden förvandlats till 5st vitlökar.
Det blir höstplantering i år, och inte Nelson garden. Håller på att kolla upp den här Åke med tomatklubben. Han verkar dock osedvanligt krånglig att kontakta. Man ska skicka snigelpost, med frankerat svarskuvert, ingen mail, ingen telefon. Verkar krångligt att ens få tag på årets aktuella lista med vitlöksutsäde. Förväntas man vara med i Tomatklubben för att beställa vitlökar?
Preussen
12-08-2011, 10:30
CITAT (Scout @ 12-08-2011, 09:44)  Av Casablankavitlöken från Nelson garden (som jag beklagade mig över i denna tråd i våras) som jag köpte och satte i april blev det intet. Av 15st satta klyftor kom ingen upp. För nån vecka sen såg jag dock att det börjat sticka upp små smala gröna strån där jag hade tryckt ner dem. Snacka om att det tog tid att gro! 5 månader!
De 5 klyftorna av hemodlad Thermidrome jag satt samtidigt i början av april har under tiden förvandlats till 5st vitlökar.
Det blir höstplantering i år, och inte Nelson garden. Håller på att kolla upp den här Åke med tomatklubben. Han verkar dock osedvanligt krånglig att kontakta. Man ska skicka snigelpost, med frankerat svarskuvert, ingen mail, ingen telefon. Verkar krångligt att ens få tag på årets aktuella lista med vitlöksutsäde. Förväntas man vara med i Tomatklubben för att beställa vitlökar? Ja,medlemskap erfodras. Du får tillgång till diverse olika växtslag och sorturval utav sällan skådat slag. Tomatklubben räknas som slutet sällskap och på så vis undgå diverse olika regler gällande registrering av sorter. Visst är det svårt att få tag på Åkemen jobbar heltid och är ordförande i svensk trädgård så tomatklubben är ett fritidsprojekt. Kolla annars med törnvik frö eller örtagården.
Anette Nordlund
12-08-2011, 11:14
Vitlök - Jag har läst och läst i den här tråden och lärt mig en hel del inför min vitlökspremiär på odlingslotten. Lotten tog jag över och startade i mitten av maj. Det har gått förvånadsvärt bra att odla på "leråkern" full av ängsmynta, tistlar och kirskål.. Även om det har varit ett ständigt ogräsrensande.
Jag har beställt utsäde och planerar att anlägga "vitlöksrabatt" i det som i år var potatisland. Sorten blev Clédor för jag vill gärna ha flätor och helst inga halslökar.
Nu ska jag ta upp potatisen och behöver lite tips om hur jag ska förbättra en ganska lerig jord där potatis legat tätt enbart för att få bort rotogräs och en hemsk Ängsmynta!. Bäst tror jag skulle vara att höja upp en bädd med det befintliga kompostmaterialet, mull och sand, Ev. med markduk under. Jag väljer mellan att bygga upp med tegelpannor eller pallkrage. Ser i tråden att många odlar i pallkrage.
Om jag höjer upp i pallkrage... Finns det frysrisk? Hörde att det värsta för vitlöken skulle vara "att stå i våt lerjord" så det bör vara en fördel att komma upp från lerjorden... ?
Rotogräset som jag rensat ihärdigt... Kommer det att vålla problem för vitlöken tro?
Allmänna och specifika tips om jordberedning mottages tacksamt. Jag har i veckan också fått lära mig att vitlök i jordgubbslandet ska skydda mot olika mjöldagg t.ex... Så jordgubbslandet ska få vitlök också. Där täcker jag med halm - men det verkar ju bara vara fördel för vitlöken.
Jag inser att jag är i god tid då löken inte ska i jorden förrän oktober- november... men utsädet kostade julite grann så jag vill lämna så lite som möjligt åt slumpen.
/Nettan på Lott 62
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|