Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Preussen
CITAT (PMK @ 07-03-2011, 15:58) *
Tittar typ varje dag på min lilla plätt nu bara för det! rolleyes.gif

Men mina ligger på ett ställe med minimal sol nu kom jag på, kanske dröjer då..?

det kan nog påverka lite men gör nog varken från eller till i det långa loppet. bara jorden torkar upp snabbt och blir varm så reder det sig nog. var odlar du och vilken sort vitlök?
officinalis
Var iväg och tittade nu. Det ligger väl kanske en sådär 4 dm snö på mina lökar. Jag får nog gott vänta ett tag till.
Plusgrader och regn någon?
blomkronan
[attachment=58677:vitl_k_under_sn_n.JPG]
Här är min vitlök smile.gif elrören som sticker upp ur snön visar var lådan är... det tar ett tag innan jag får se dom gro blush.gif
Laura
[attachment=58680:IMG_0334b.jpg]

yahoo.gif
Preussen
CITAT (Laura @ 08-03-2011, 08:29) *
yahoo.gif

dom har det gott dom tummenupp.gif
PMK
CITAT (Preussen @ 07-03-2011, 17:43) *
det kan nog påverka lite men gör nog varken från eller till i det långa loppet. bara jorden torkar upp snabbt och blir varm så reder det sig nog. var odlar du och vilken sort vitlök?

Göteborg, och lite olika köpta klyftor jag inte har nån som helst koll på, bara stoppa ner det vi hade hemma + köpte en till lök! sweatingbullets.gif
Preussen
CITAT (PMK @ 09-03-2011, 20:23) *
Göteborg, och lite olika köpta klyftor jag inte har nån som helst koll på, bara stoppa ner det vi hade hemma + köpte en till lök! sweatingbullets.gif

köpta klyftor som i från mataffären? då får vi hålla tummarna på att de kommer upp och att de då ej har någon otrevlig sjukdom med sig.
officinalis
Det är nog ingen fara.
Scout
Hej
Jag funderade på vitlök i höstas men kom inte till skott innan snön kom. och sen slutade alla sälja vitlök. Så nu står mitt hopp till att någon har ett par utsädesvitlökar över. Annars blir det okänd sort från ica (ev. sjukdomsfritt).

Jag är framför allt på jakt efter sorter som har stora klyftor. Gärna någon trevlig rysk sort, tex. Leningradskij, Petrovskij, Siberian red eller liknande. Men även någon sort med flätbar blast skulle vara trevligt. Jag är öppen för förslag, olika sorter är bara trevligt.

Är det någon som har ett par enstaka utsädesvitlökar över att sälja eller donera?
Laura
CITAT (Scout @ 11-03-2011, 11:11) *
Hej
Jag funderade på vitlök i höstas men kom inte till skott innan snön kom. och sen slutade alla sälja vitlök. Så nu står mitt hopp till att någon har ett par utsädesvitlökar över. Annars blir det okänd sort från ica (ev. sjukdomsfritt).

Jag är framför allt på jakt efter sorter som har stora klyftor. Gärna någon trevlig rysk sort, tex. Leningradskij, Petrovskij, Siberian red eller liknande. Men även någon sort med flätbar blast skulle vara trevligt. Jag är öppen för förslag, olika sorter är bara trevligt.

Är det någon som har ett par enstaka utsädesvitlökar över att sälja eller donera?

De säljer det fortfarande på Plantagen, jag köpte förrra helgen för att odla färskvitlök smile.gif

CITAT (officinalis @ 10-03-2011, 22:52) *
Det är nog ingen fara.

Nej jag tror inte heller det. Jag har odlad från ICA vitlök och det enda 'problemet' var att jag fick några minilökar i blasten, men annars var de fina och goda smile.gif
PMK
CITAT (Preussen @ 10-03-2011, 20:36) *
köpta klyftor som i från mataffären? då får vi hålla tummarna på att de kommer upp och att de då ej har någon otrevlig sjukdom med sig.

Varenda en kom upp förra året iaf, dock satte jag dem mest på skoj och kunde ingenting om hur dem skulle skötas (satte jättesent, inte en gnutta näring osv) så dem blev väldigt små men.. varenda en klara sig och kom upp! ^^
Preussen
CITAT (PMK @ 11-03-2011, 12:47) *
Varenda en kom upp förra året iaf, dock satte jag dem mest på skoj och kunde ingenting om hur dem skulle skötas (satte jättesent, inte en gnutta näring osv) så dem blev väldigt små men.. varenda en klara sig och kom upp! ^^

det brukar oftast gå bra men jag har satt vitlök från mataffären som ej kom upp alls. odlingen, precis som gällande capsicum, blir ju roligare och intressantare med namngivna sorter.

CITAT (Laura @ 11-03-2011, 11:14) *
De säljer det fortfarande på Plantagen, jag köpte förrra helgen för att odla färskvitlök smile.gif
Nej jag tror inte heller det. Jag har odlad från ICA vitlök och det enda 'problemet' var att jag fick några minilökar i blasten, men annars var de fina och goda smile.gif

minivitlökarna kallas pseudolökar och beror på att löken troligtvis tillhör grupp 1, medelhavsvitlökarna. pseudolökar beror på att här uppe har vi ett varierande väderlek som löken svarar på genom att sätta pseudolökar. det händer oavsett vart du köpt utsädet.
Preussen
CITAT (Scout @ 11-03-2011, 11:11) *
Hej

jag har inget utsäde över och tyvärr är det som så att jag har svampsjukdom i jorden på lotten så jag säljer av den anledningen inte.
om du kollar i den gamla vitlökstråden finns där adresser till olika försäljningsställen. om jag får tycka lite så skulle jag hoppa över att så de sorter som du är intresserad av i vår och vänta till hösten. vid höstplantering får du ut mer av dessa sorter än om du planterar dem i vår. köp utsäde av medelhavssorter, typ 1 som brukar finnas i trädgårdshandel eller kör på vitlök från mataffären. behandla med kumulus så riskerar du ej svampsmitta.
Laura
CITAT (Preussen @ 11-03-2011, 16:58) *
minivitlökarna kallas pseudolökar och beror på att löken troligtvis tillhör grupp 1, medelhavsvitlökarna. pseudolökar beror på att här uppe har vi ett varierande väderlek som löken svarar på genom att sätta pseudolökar. det händer oavsett vart du köpt utsädet.

ahaaa, intressant. tack för det. smile.gif
Scout
CITAT (Laura @ 11-03-2011, 11:14) *

Mitt plantagen hade slut redan i höstas och hade inga för nån vecka sen heller. Får nog in i höst antagligen, var svaret. Var snorkiga och hade dålig koll på det mesta. Känns som att de mest är som dåligt utbildade snabbköpskassörskor. Kanske blir ica ändå, men det känns ju lite sådär.

CITAT (Preussen @ 11-03-2011, 17:07) *
jag har inget utsäde över och tyvärr är det som så att jag har svampsjukdom i jorden på lotten så jag säljer av den anledningen inte.
om du kollar i den gamla vitlökstråden finns där adresser till olika försäljningsställen. om jag får tycka lite så skulle jag hoppa över att så de sorter som du är intresserad av i vår och vänta till hösten. vid höstplantering får du ut mer av dessa sorter än om du planterar dem i vår. köp utsäde av medelhavssorter, typ 1 som brukar finnas i trädgårdshandel eller kör på vitlök från mataffären. behandla med kumulus så riskerar du ej svampsmitta.
Är typ1-sorterna mer lämpade för vårsådd? Vad beror det på?
Kumulus har jag aldrig hört talas om. Behandla känns lite över min hobbynivå. Men det känns ju inte så kul att riskera permanenta sjukdomar i jorden heller liksom.
Laura
Det var tråkigt... sad.gif De är jätteduktiga här i Kungsbacka.

Kolla denna länk, jag hittade utsädes vitlök till vårplantering när jag sökte 'köp vitlök utsäde':

http://www.blomkrukan.com/product_info.php...13ab25ced083cdb

smile.gif
PMK
Triumf!! kompiskram.gif naughty.gif yahoo.gif

[attachment=58808:IMG_1018_copy.jpg]

[attachment=58809:IMG_1022.JPG]

Satte ner dem i jord den 14e November, och idag är det den 14 Mars! biggrin.gif
Kullatorpet
CITAT (PMK @ 13-03-2011, 15:02) *
Triumf!! kompiskram.gif naughty.gif yahoo.gif

[attachment=58808:IMG_1018_copy.jpg]

[attachment=58809:IMG_1022.JPG]

Satte ner dem i jord den 14e November, och idag är det den 14 Mars! biggrin.gif

Vad kul, har du satt dom ute eller inne ? Jag satte mina i trädgårdslandet sent i höstas, men det syns inget ännu. Väntar med spänning.
// Susann
PMK
Peta ner dem ute alltså, den 14 November! smile.gif

Körde en förrådsstädning den dagen och passade på att slänga ner ett gäng i jorden, det är jag glad för nu! biggrin.gif Ca 15-20 st!
Preussen
CITAT (PMK @ 13-03-2011, 15:19) *
Peta ner dem ute alltså, den 14 November! smile.gif

Körde en förrådsstädning den dagen och passade på att slänga ner ett gäng i jorden, det är jag glad för nu! biggrin.gif Ca 15-20 st!

bravo.gif
Preussen
CITAT (Scout @ 13-03-2011, 00:42) *
Mitt plantagen hade slut redan i höstas och hade inga för nån vecka sen heller. Får nog in i höst antagligen, var svaret. Var snorkiga och hade dålig koll på det mesta. Känns som att de mest är som dåligt utbildade snabbköpskassörskor. Kanske blir ica ändå, men det känns ju lite sådär.

Är typ1-sorterna mer lämpade för vårsådd? Vad beror det på?
Kumulus har jag aldrig hört talas om. Behandla känns lite över min hobbynivå. Men det känns ju inte så kul att riskera permanenta sjukdomar i jorden heller liksom.

det handlar om utvecklingstid men när jag tar en titt i litteraturen så är primor och sprint de tidigaste sorterna och de är ej grupp 1. om de tillhör grupp 2 eller vilken vet jag inte då jag inte hittar truedssons häfte. jag har även fått hygglig skörd av vårsådd lök tillhörande grupp 3, det var sk turbanlök. kolla efter lökar med kort utvecklingstid men typ 1 är lättast att hitta i fackhandeln kolla annars med törnvik frö

håller med dig om att kompetensen hos plantagens personal varierar.

Kumulus är ett svavelbaserat preparat som används mot mjöldagg. all annan användning är förbjuden.
Laura
CITAT (irdalen @ 07-03-2011, 08:59) *
Hej och så här gör jag innan dom har kommit upp i trädgården, ger lite försmak... Sätter dom ytligt och klipper blasten ganska ofta och lägger på smörgås och har i mat. Jättegott![attachment=58656:mars_2011_015.jpg]

Tack Irene för tipset!! Jag petade ned några klyftor för några dagar sedan bara och kolla!! De tittar upp redan, ju! biggrin.gif

[attachment=58947:IMG_0422b.jpg]
Iren
Hej och vad kul du ville testa! Tror det är mycket vitaminer i dom, sen är dom förvånadsvärt starka...
Preussen
var ute på kolonin igår och såg att de växt på lite. majoriteten har inte kommit upp men när jag skrapade bort lite jord såg jag att de hade grott.
Scout
CITAT (Preussen @ 13-03-2011, 17:19) *
det handlar om utvecklingstid men när jag tar en titt i litteraturen så är primor och sprint de tidigaste sorterna och de är ej grupp 1. om de tillhör grupp 2 eller vilken vet jag inte då jag inte hittar truedssons häfte. jag har även fått hygglig skörd av vårsådd lök tillhörande grupp 3, det var sk turbanlök. kolla efter lökar med kort utvecklingstid men typ 1 är lättast att hitta i fackhandeln kolla annars med törnvik frö

håller med dig om att kompetensen hos plantagens personal varierar.

Kumulus är ett svavelbaserat preparat som används mot mjöldagg. all annan användning är förbjuden.

Törnviks hade jätteslut sen tidigt i höstas tydligen. De verkar vara poppis.

CITAT (Laura @ 13-03-2011, 00:50) *
Det var tråkigt... sad.gif De är jätteduktiga här i Kungsbacka.

Kolla denna länk, jag hittade utsädes vitlök till vårplantering när jag sökte 'köp vitlök utsäde':

http://www.blomkrukan.com/product_info.php...13ab25ced083cdb

smile.gif

Dessa går tydligen att få tag på. Jag mailade och frågade om vad sorten hette. Den heter tydligen Casablanca. Försökte googla och läsa på lite om den på nätet men hittar bara massa pizzamenyer och sånt. Ingenting om vitlökssorten. Nån som vet något om den?

Ska göra slag i saken om jag inte hittar roligare sort på Nordiska trädgårdar på lördag.
Tack för tipsen.
Eva i Västerås
Jag är "mellan trädgårdar" just nu. Vi har flyttat till lägenhet och söker fritidshus.

Så mina fina sibiriska vitlökar satte jag hos min syster i höstas. Ca 20 klyftor, för att få smaka en del och för att se till att jag har sättlök nästa höst.
Men två veckor efter planteringen ringde min syster och sa att hennes man grävt HELA grönsakslandet och funderade vad det var för vita grejor han vände upp!!

Så jag har snålat med vitlök för att kunna plantera en omgång till i vår. Den vitlök jag har fungerar utmärkt att vårplantera. Kommer senare och blir lite mindre klyftor.
Sedan blir det utan undantag topplökar, oavsett om jag planterar höst eller vår. Det verkar vara en sådan sort. Go-år när lökarna har blivit dm-stora har det varit topplökar, och detsamma när det varit o-år och dom varit små och fnuttiga.

Nu väntar jag på barmark i Uppsala så jag får plantera min andra omgång vitlök.
Perennerna jag fosterhemsplacerade vid syrrans torp är som tur är ouppgrävda.
Preussen
verkligen stort av dig att förlåta din svåger. jag hade haft svårt att göra det.

för att skilja begreppen. är det pseudo eller halslök du pratar om? om det är sibiriska lökar så tillhör de troligen de grupper som sätter topplökar, det är deras växtsätt. topplök bildas längst upp på stängelen och är ett litet huvud med smålökar/frön nästan att likna med en blomma. psuedo/halslök bildas på stjälken på de sorter som inte sätter topplök, typ 1. det är troligen våra väderombyten som orsakar dessa.
Eva i Västerås
Det är absolut deras växtsätt.
De "blommar" alltid, och man ser på dessa klasar när löken i jorden är färdig att skörda.
Det ser jättekul ut när den långa stjälken kommer med en lock, ibland nästan en spiral i toppen, som rätar upp sig vartefter. När bladen börjar vissna, stjälken rätat upp sig så den står upprätt och lökarna i klasen i toppen börjar bli ½ - 1 cm är löken i jorden klar att ta.
Praktiskt.
Jag har berättat förut om min vitlök som är arvegods.
Från min far som fått den av en tysk vän vars far hade en vitlök med sig hem när han frisläpptes från krigsfångeläger i Sibirien där han satt efter andra världskriget.
Det är kul med grönsaker med provinens.
Preussen
CITAT (Eva i Västerås @ 23-03-2011, 14:04) *
Det är absolut deras växtsätt.
De "blommar" alltid, och man ser på dessa klasar när löken i jorden är färdig att skörda.
Det ser jättekul ut när den långa stjälken kommer med en lock, ibland nästan en spiral i toppen, som rätar upp sig vartefter. När bladen börjar vissna, stjälken rätat upp sig så den står upprätt och lökarna i klasen i toppen börjar bli ½ - 1 cm är löken i jorden klar att ta.
Praktiskt.
Jag har berättat förut om min vitlök som är arvegods.
Från min far som fått den av en tysk vän vars far hade en vitlök med sig hem när han frisläpptes från krigsfångeläger i Sibirien där han satt efter andra världskriget.
Det är kul med grönsaker med provinens.

det är sådant som imponerar på mig. du har förövrigt fått ett meddelande.
PMK
CITAT (Preussen @ 23-03-2011, 13:33) *
verkligen stort av dig att förlåta din svåger. jag hade haft svårt att göra det.

Min morsa då, hon SLÄNGDE de små vitlökarna jag lyckades odla fram förra året, efter jag ''skördat'' dem! De kändes ju inte så värst kul de heller..
Eva i Västerås
Svågern petade ner alla klyftor han hittade sen, men det blir mycket mindre skörd än jag tänkt mig.
Men min vitlök växer såpass snabbt att den vårsådda oftast hinner mogna innan sommaren är slut.
Preussen
CITAT (Scout @ 22-03-2011, 19:25) *
Törnviks hade jätteslut sen tidigt i höstas tydligen. De verkar vara poppis.
Dessa går tydligen att få tag på. Jag mailade och frågade om vad sorten hette. Den heter tydligen Casablanca. Försökte googla och läsa på lite om den på nätet men hittar bara massa pizzamenyer och sånt. Ingenting om vitlökssorten. Nån som vet något om den?

Ska göra slag i saken om jag inte hittar roligare sort på Nordiska trädgårdar på lördag.
Tack för tipsen.

du kan alltid kolla här om du vill köpa utsäde gourmetgarage
mattias__o
För mig är det vitlöksdebut i år. Petade ner klyftor i november och nu har det kommit upp 15 st. Ska bli kul att se vad det blir av det. Har för mig att sorten hette Casablanca. Någon som har erfarenhet av den?
Preussen
CITAT (mattias__o @ 26-03-2011, 22:26) *
För mig är det vitlöksdebut i år. Petade ner klyftor i november och nu har det kommit upp 15 st. Ska bli kul att se vad det blir av det. Har för mig att sorten hette Casablanca. Någon som har erfarenhet av den?

nope, faktisk ingen erfarenhet av att odla den. skriva gärna och berätta mer om hur odlingen går.
EKLO
Också mina tittar upp med röda fina halsar och lite gröna blad högst upp (zon 2). Väldigt kraftiga. Första gången jag odlar vitlök, kul!
Bettis
Var just ute och tittade om mina hade kommit upp, inte den minsta skymt av dom -cry-.gif
Scout
Nu har jag skaffat sättvitlök av sorten Casablanca. Hittade på mässan i lördags, och orkar inte leta runt mer efter andra sorter så jag slog till. Får skaffa en roligare/bättre sort i höst. Ska bli spännande att se vad det blir av dem. De ser lite taniga ut nu, små lökar, med många små smala klyftor. Vi får väl se hur de utvecklas.

Men snön ligger fortfarande tjock i utkanten av Uppsala så det är nog ändå några veckor tills jag kan trycka ner dem i jorden.
officinalis
Nu börjar det hända grejer här i zon 3! (trots att snön ligger tjockt på många ställen fortfarande)

Läs mer om min vitlöksodling på min blogg.
Originalbilderna ligger i den senaste posten om vitlöksodlingen.
Preussen
000.gif
PMK
Tittade snabbt idag och 15 stycken har kommit upp av typ.. max 20 stycken! smile.gif Alla från random vitlökar i matbutik!
mattias__o
CITAT (Scout @ 28-03-2011, 08:54) *
Nu har jag skaffat sättvitlök av sorten Casablanca. Hittade på mässan i lördags, och orkar inte leta runt mer efter andra sorter så jag slog till. Får skaffa en roligare/bättre sort i höst. Ska bli spännande att se vad det blir av dem. De ser lite taniga ut nu, små lökar, med många små smala klyftor. Vi får väl se hur de utvecklas.

Men snön ligger fortfarande tjock i utkanten av Uppsala så det är nog ändå några veckor tills jag kan trycka ner dem i jorden.

Kul att fler odlar samma sort som jag gör. Ska bli kul att följa dina. Här är en bild på några av mina.
[attachment=59263:vitl_kar.jpg]
officinalis
Scout,
kanske läge att försöka dig på att förkultivera?
Vanligtvis sätter man på hösten såhär långt norrut så att de hinner bli tillräckligt stora.

Någon som erfarenhet från vårsättning?
Preussen
CITAT (officinalis @ 29-03-2011, 20:33) *
Scout,
Vanligtvis sätter man på hösten såhär långt norrut så att de hinner bli tillräckligt stora.

Någon som erfarenhet från vårsättning?

beroende på sort så fungerar det här nere i skåne och nog i andra delar av landet oxå. har satt typ1 lökar på våren och jämfört med höstplanterad har de skördade lökarna varit mindre. men som sagt, sorberoende.
Scout
CITAT (officinalis @ 29-03-2011, 20:33) *
Scout,

Har försökt googla på sorten Casablanca. Mest kommer det bara upp pizzamenyer eller info om en potatissort som också heter casablanca. Borde vara förbjudet att döpa olika typer av växter till samma sak, blir ju sjukt förvirrande.

Det enda jag hittar om sorten är:
"Förpackning med 3 st kraftiga lökar av sorten Casablanca.
Denna sort har mycket lång hållbarhet, vid torr och luftig förvaring upp till 6 månader.
Planteras tidigt på våren, ca 6 cm djupt med 15 cm mellan klyftorna. Radavstånd 20 cm."

Särskillt kraftiga såg då inte de små taniga lökarna ut. Det står uttryckligen att denna sort bör planteras på våren. Borde det verkligen behövas förodling inne då?

Man funderar ju vad det är man köpt. Blir det flätbar blast eller stängel med microlökar? blir den stor/liten? får den stora/små klyftor? är den tidig/sen?

Nelson garden marnadsförden inte ens med sortnamn på sin sida, och att de inte kan beskriva sorten bättre är ju för illa. Men de har ju bara en sort för plantering på hösten och en för våren så det kanske beror på det, men lite amatörmässigt känns det ju. Som att mataffären bara skulle sälja "mjöl" utan förklaring om vilken säd det består av. Har någon provat sorten casablanca tidigare och kan beskriva den bättre än Nelson garden?
Preussen
CITAT (Scout @ 30-03-2011, 11:48) *
Har försökt googla på sorten Casablanca. Mest kommer det bara upp pizzamenyer eller info om en potatissort som också heter casablanca. Borde vara förbjudet att döpa olika typer av växter till samma sak, blir ju sjukt förvirrande.

Det enda jag hittar om sorten är:
"Förpackning med 3 st kraftiga lökar av sorten Casablanca.
Denna sort har mycket lång hållbarhet, vid torr och luftig förvaring upp till 6 månader.
Planteras tidigt på våren, ca 6 cm djupt med 15 cm mellan klyftorna. Radavstånd 20 cm."
Särskillt kraftiga såg då inte de små taniga lökarna ut. Det står uttryckligen att denna sort bör planteras på våren. Borde det verkligen behövas förodling inne då?

Man funderar ju vad det är man köpt. Blir det flätbar blast eller stängel med microlökar? blir den stor/liten? får den stora/små klyftor? är den tidig/sen?

Nelson garden marnadsförden inte ens med sortnamn på sin sida, och att de inte kan beskriva sorten bättre är ju för illa. Men de har ju bara en sort för plantering på hösten och en för våren så det kanske beror på det, men lite amatörmässigt känns det ju. Som att mataffären bara skulle sälja "mjöl" utan förklaring om vilken säd det består av. Har någon provat sorten casablanca tidigare och kan beskriva den bättre än Nelson garden?

nej, jag har inte odlat sorten Casablanca och kan bara svara genrellt. Oavsett om sorten kan bli stor eller ej lär inte dina lökar bli stora om du beskriver dina sättor som små och taniga. du kan ändock få en skörd av vitlök som har andra bra egenskaper än storlek, de kan ha bra lagringsduglighet eller så är de lättskalade. oavsett om sorten är tidig eller sen lär du få en sen skörd då du vårsätter. när blasten börjat gulna med 1/4 börjar lökarna bli färdiga.

att Nelson inte beskriver casablanca mer ingående kan bero på att de inte har mer kunskap eller så är det en dålig produkt helt enkelt. hoppas ändå att du får en skörd du blir nöjd med eller så ser du det som läropengar. jag själv har avstått köp av denna sort då lökarna var fjantigt små.
PMK
Hur sköter ni dem sen då?

På med gräsklipp har jag hört ska vara bra, och vattna med nässelvatten, så jag ska testa båda! biggrin.gif

Vattnar ni dem om det blir en varm go sommar?
Eva i Västerås
Jo, all lök o vitlök gillar ordentligt med vatten.
Ginflyer
15 grader i skuggan idag och växthuset är städat, tvättat och klart för chilisäsongen. Vitlökarna ser ut att må bra och håller en 10 cm i strumplästen. Nu kör vi så det ryker.
[attachment=59374:IMG_0636.jpg]
Preussen
CITAT (PMK @ 29-03-2011, 14:54) *
Tittade snabbt idag och 15 stycken har kommit upp av typ.. max 20 stycken! smile.gif Alla från random vitlökar i matbutik!

ca 75% som kommit upp hade givit mig huvudbry. dåligt utsäde? svamp? för fuktig jord?

CITAT (PMK @ 02-04-2011, 18:13) *
Hur sköter ni dem sen då?

På med gräsklipp har jag hört ska vara bra, och vattna med nässelvatten, så jag ska testa båda! biggrin.gif

Vattnar ni dem om det blir en varm go sommar?

en kvävegiva nu på våren är gynsamt. om du täckodlar behöver du med stor sannolikhet ej vattna. beroende vad du har för jord ska du tänka efter någon gång innan du vattnar. en del odlare vattnar aldrig då de hellre tar mindre lökar än ökad risk för svamptillväxt. ska du vattna så droppvattna tidigt på dygnet så att plantorna ej står blöta över en varm natt.
PMK
Tror i princip alla jag satte har kommit upp nu, minns inte hur många jag satte! ^^ Som sagt, jag såg en plätt jord i trädgården där vi tidigare haft en stor buske för X antal år sen, och tänkte ''Fan, där kan man peta ner lite vitlöksklyftor''
Sagt och gjort, och har då 75% grott så är jag väldigt nöjd utifrån omständigheterna! tummenupp.gif tongue.gif Jorden såg skitkass ut när jag satte i dem och väldigt snart efter kom vintern med snö och minusgrader!

Dvs, minimal ansträngning, så jag kan inte vara annat än nöjd! wink.gif

EDIT: Kvävegiva? I form av.. vad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon