|
Christa
19-11-2010, 18:48
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2010, 18:30)  Man bör nog inte äta för mycket av växter som innehåller oxalsyra.Frågan är hur mycket som är ok. Jag frågade Livsmedelsverket för några år sedan hur mycket spenat man kunde äta utan att det var skadligt men jag minns inte riktigt vad de svarade. Fick nog ett ganska diffust svar tror jag. Hon menade att om man inte åt det tillsammans med mjölkprodukter så var det inte så farligt när det gäller njurstensrisken. Afrikaneran åt det ju varje dag och kanske flera gånger omdagen utan att laka ur oxalsyran genom kokning som vi gör men i den delen av Afrika kanske man inte äter så mycket mjölkprodukter och väldigt mycket grönsaker.
pimpim2
19-11-2010, 18:57
Här kommer info direkt kopierad från livsmedelsverkets hemsida: Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt. [/size] [/font] [font="Arial"]Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering. Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt. [size="2"]Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering. ___________________________________ Stämmer inte med vad du tror, eller?
pimpim2
19-11-2010, 19:08
mitt svar såg lite konstigt ut, försöker igen:
Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt.
Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering.
Christa
19-11-2010, 19:26
CITAT (pimpim2 @ 19-11-2010, 19:08)  mitt svar såg lite konstigt ut, försöker igen:
Mineraler De största förlusterna av mineralämnen sker genom läckage och urlakning till extracellulär vätska och kokvatten om inte kokning och frysning utförts optimalt. Kalium som till största delen finns inom cellens väggar, är mest förlustkänsligt.
Positiva effekter av tillagning kan vara att oxalsyra i spenat och rabarber löses ut vid kokning och blanchering och därmed förhindras att svårlösliga kalciumföreningar bildas. På så sätt ökar tillgängligheten av kalcium. Fytinsyra som finns i många cerealier och som kan binda bland annat zink, järn och kalcium, kan påverkas och brytas ner av enzymet fytas om livsmedlet utsätts för beredning som t ex groddning, jäsning och fermentering.
Ja det där känner jag till. Mineralerna förstörs som sagt inte utan dom hamnar i kokvattnet. Om man då har morötter i t ex kallops som var upprinnelsen till diskussionen så stannar mineralerna i kallopsen. När det gäller oxalsyra så skriver de ju att det är bra att den lakas ur vid kokning men det står inget om hur ofta man kan äta spenat.
*Stintan*
19-11-2010, 19:27
Lena i Torslanda
19-11-2010, 19:42
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 17:09)  Magnesium är ett grundämne och det förstörs inte vid upphettning till 70 grader. Du nämnde kalcium också tidigare och vill väl inte hävda att kalciumet i mjölken förstörs vid pastöriseringen? Har inte hävdat något sådant - kalciumet förstörs inte men magnesium behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Vilket var vad jag skrev. Jag frågar dig då - kan du bevisa att magnesium inte påverkas negativt vid pastörisering? Jag vill gärna veta om nutritionslärarna ljög för mig.
Christa
19-11-2010, 19:58
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 19:42)  Har inte hävdat något sådant - kalciumet förstörs inte men magnesium behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Vilket var vad jag skrev. Jag frågar dig då - kan du bevisa att magnesium inte påverkas negativt vid pastörisering? Jag vill gärna veta om nutritionslärarna ljög för mig. Jag tror att du minns fel. På nätet finns ju det mesta så du kan kolla själv om du hittar något om det. Det vi diskutede från början var om sönderkokta morötter i kallops var något att ha näringmässigt och då frågade jag varför det skulle vara värdelöst ur näringssynpunkt. Betakarotenet i morötterna tas för övrigt upp lättare av kroppen när de är kokta.
Gossen Ruda
19-11-2010, 20:04
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 19:42)  Har inte hävdat något sådant - kalciumet förstörs inte men magnesium behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium. Vilket var vad jag skrev. Jag frågar dig då - kan du bevisa att magnesium inte påverkas negativt vid pastörisering? Jag vill gärna veta om nutritionslärarna ljög för mig. Magnesium är ett grundämne och kan inte förstöras. Däremot kan det möjligen bindas till andra ämnen så att det inte kan tas upp av kroppen.
Lena i Torslanda
19-11-2010, 20:07
Orkar inte läsa allt jag hittar om magnesium men en av det första träffarna var denna på Kostkoll. Kan inte värdera uppgiften, vet inte vem som är utgivare. Det feta är min markering.
"Mjölkkonsumtionen svarar för stort näringsintag hos svenska barn och ungdomar och är därmed en billig näringskälla. Mineraler från kalk, kalcium och relativt hög grad av vitamin D gör mejeriprodukterna utmärkta för den växande befolkningen men det har många gånger diskuterats om och isåfall hur mycket av dessa mineraler och vitaminer som finns kvar efter homogenisering och pastörisering. Exempelvis, så minskar mineralet magnesium vid upphettning, vilket i sin tur påverkar vårt upptag av kalcium, eftersom dessa är beroende av varandra. Om kroppen således varken tar upp magnesium och kalcium, så har D-vitaminet inte heller en naturlig funktion eftersom den skall föra ut kalciumet i kroppen."
Gossen Ruda
19-11-2010, 20:49
Jag uppreper, magnesium är ett grundämne och KAN inte förstöras. Jag reagerar fö mot att beteckna magnesium som ett mineral eftersom det inte existerar i naturen som rent ämne utan i olika föreningar, dessa kan däremot kallas för mineraler. Det är fö en metall.
Christa
19-11-2010, 21:20
Det är som Ruda säger och om det mot förmodan finns något i mjölken som binder magnesiumet vid upphettning så finns i alla inte samma ämne i morötter och det var ju huruvuda sönderkokta morötter hade förlorat sitt näringsvärde som det handlade om.
Det gäller bara att man inte häller bort kokvattnet för då har man förlorat en del näring.
Mår man bra av det man äter, så äter man rätt, med eller utan grönsaker. Inga kostråd i världen kan ändra det. Kroppen talar i regel om vad man behöver, på ett eller annat sätt. Att äta grönsaker är bra(och gott), men inte nödvändigt för att få i sig det kroppen behöver i form av vitaminer o mineraler. Bröd, fisk, ägg, mjölkprodukter, listan kan göras lång på bra mat. Mat skall ätas, inte dissikeras.
Bolltistel
19-11-2010, 21:37
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 12:37)  Du beskrev bara lunchen. Skulle vara intressant att höra vad du anser är varierad kost över hela dygnet. "Varierad" kost, som den ofta tyvärr ser ut: Frukost - smörgås eller flingor. Lite olika pålägg för att "variera". Lunch - pasta(sallad), pizza, eller lunchmacka (hamburgare t ex). Lite olika såser och pålägg, för att "variera". Middag - se lunch. Eller översatt: i huvudsak vetemjöl, vetemjöl, vetemjöl, plus kanske lite majs och ris. Variationen är minimal.
*Stintan*
19-11-2010, 21:58
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 21:20)  Det är som Ruda säger och om det mot förmodan finns något i mjölken som binder magnesiumet vid upphettning så finns i alla inte samma ämne i morötter och det var ju huruvuda sönderkokta morötter hade förlorat sitt näringsvärde som det handlade om.
Det gäller bara att man inte häller bort kokvattnet för då har man förlorat en del näring. Vem tusan äter upp kokvattnet när man kokat morötter???
När jag kokar morötter har jag iniminimalt med vatten, morötterna blir mycket mycket godare då än om man har mycket vatten att koka i. Sen brukar jag reda såsen med det lilla morotsvattnet som blir kvar, mest för att det är gott.
Gossen Ruda
19-11-2010, 22:12
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 21:58)  Vem tusan äter upp kokvattnet när man kokat morötter??? Kallops!
Jag kokar grönsaker i micro ... 1-2 msk vatten och lite salt ... sedan rör jag om med en stor klick smör.
*Stintan*
19-11-2010, 23:37
Visst man kan göra på olika sätt fast jag svarade ju på Christas inlägg och då tänkte jag mig varken kallops eller microlagade. Hur blir det när man ångkokar?
Biggan_
19-11-2010, 23:56
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 08:17)  Hur många äter rotmos numera? Jag älskar rotmos! När man som jag har haft njursten, skall man vara försiktig med vad för slags grönsaker man stoppar i sig. Oxalsyra och garvsyra kan ställa till det igen. Jag fick besked om att undvika sparris, rabarber, rödbetor, spenat och gröna bönor. (Dessutom skulle jag undvika rödvin, te och choklad, men det hör ju inte till grönsakerna!) Lite små smakbitar brukar jag unna mej någon gång, och det har än så länge gått bra.
Christa
20-11-2010, 07:06
CITAT (Biggan_ @ 19-11-2010, 23:56)  Jag älskar rotmos!
När man som jag har haft njursten, skall man vara försiktig med vad för slags grönsaker man stoppar i sig. Oxalsyra och garvsyra kan ställa till det igen. Jag fick besked om att undvika sparris, rabarber, rödbetor, spenat och gröna bönor.
(Dessutom skulle jag undvika rödvin, te och choklad, men det hör ju inte till grönsakerna!) Lite små smakbitar brukar jag unna mej någon gång, och det har än så länge gått bra. Gröna bönor och sparris? Mysko, undrar varför man skall undvika dem när man haft njursten. Speciellt gröna bönor är jag intresserad av. Vi äter mycket av dem och jag har ibland druckit av kokvattnet men med viss tvekan.
Christa
20-11-2010, 07:13
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 21:58)  Vem tusan äter upp kokvattnet när man kokat morötter??? Jag menade bara att i de fall man häller bort kokvattnet så förlorar man en del mineraler. När man pratar om förluster vid tillagning så förutsätter man ofta att man häller bort kokvattnet och då har ju kokningsgraden betydelse. När det gäller kokvatten så brukar jag spara det och dricka upp det. Det är framförallt kalium och kalcium som lakas ut så det är en viktig kalciumkälla för dom som inte äter mjölkprodukter. Jag hörde om ett dagis där husmor använder kokvattnet som degspad för att ta vara på mineralerna. Lite antioxidanter och vitaminer finns det säkert också. Dock osäkert om något sådant överlever i bakningen. Betakaroten tål dock kokning bra i alla fall.
Gossen Ruda
20-11-2010, 07:20
Det är inte lätt om man hela tiden skall hålla koll på att man får i sig så mycket som möjligt av allt. Jag äter lite av det mesta, dvs så många olika födoämnen som möjligt och hoppas och tror att jag därmed får i mig allt det jag behöver. Än så länge fungerar det. Livet är tillräckligt besvärligt ändå så varför krångla till det ännu mer?
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-11-2010, 07:35
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2010, 07:20)  Det är inte lätt om man hela tiden skall hålla koll på att man får i sig så mycket som möjligt av allt. Jag äter lite av det mesta, dvs så många olika födoämnen som möjligt och hoppas och tror att jag därmed får i mig allt det jag behöver. Än så länge fungerar det. Livet är tillräckligt besvärligt ändå så varför krångla till det ännu mer? Nu måste jag för en gångs skull hålla med dig Gossen. Det går ju åt hela dagen om man hela tiden måste tänka om det fattas någon mineral eller annat i maten
*Stintan*
20-11-2010, 07:43
Försökte hitta något om bönor och hittade denna sida som inte gav direkt svar på frågan men var intressant ändå. naturliga toxiner
Aqvakul
20-11-2010, 07:57
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2010, 07:20)  Det är inte lätt om man hela tiden skall hålla koll på att man får i sig så mycket som möjligt av allt. Jag äter lite av det mesta, dvs så många olika födoämnen som möjligt och hoppas och tror att jag därmed får i mig allt det jag behöver. Än så länge fungerar det. Livet är tillräckligt besvärligt ändå så varför krångla till det ännu mer? Detta är också min filosofi. Eftersom jag dessutom väger några kilo för mycket, så försöker jag att hålla nere kaloriintaget i veckorna... unnar mig gärna lite onyttigheter i helgen....
Christa
20-11-2010, 09:44
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2010, 07:43)  Försökte hitta något om bönor och hittade denna sida som inte gav direkt svar på frågan men var intressant ändå. naturliga toxiner"På grund av de skaldliga glykoalkaloiderna rekommenderas inte intag av råa gröna tomater som obehandlade, inte ens tillredda som mat. " Det här väcker ju en del frågor. Var går gränsen för om de är gröna eller inte? Vi brukar köpa tomater direkt av en odlare och de är oftast inte helt mogna. De mognar snbbt om man lägger dom i en skål. Kontigt nog tycker jag dock att de är godare när de är på gränsen till mogna. Frågan är då när giftet egentligen är borta? I och för sig har jag så känslig mage så jag borde märka det men å andra sidan kan min mage vara kroniskt dålig under längre perioder och då är det ju inte lätt att veta vad som är vad. Lite konstigt uttryckt att först säga att man inte skall äta dem obehandlade och sedan säga att man inte skall äta dem tillredda heller. Undrar om det finns någon annan behandling som kan eliminera toxinet eller vad de menar egentligen. Jag vet f öv en tomatodlare som gör marmelad av gröna tomater som han sedan säljer på marknader. När det gäller bönor så vet jag att man inte skall äta dem råa men i somras läste jag en artikel av Lena Israelsson där hon skrev att bondbönor kunde användas råa. Hon brukar ju vara påläst så det är ju lite konstigt. Det står också om groddarna på potatis. Jag blev dålig när jag groddat av potatis och sedan tillagade dem i lergryta tillsammans med kyckling utan att skala dem först. Jag blev illamående och fick hjärtklappning ca 3 timmar efter maten och det tog ett tag innan jag kom på vad det berodde på. Numera pillar jag ut groddstället om det finns minsta antydan till grodd. Samtidigt hörde jag om en som stekte långa groddar och åt utan att bli dålig så krassliga människor är sannolikt känsligare än andra.
*Stintan*
20-11-2010, 12:06
Syltade gröna tomater som är så gott. Antagligen menades väl helt omogna tomater.
Christa
20-11-2010, 13:01
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2010, 12:06)  Syltade gröna tomater som är så gott. Antagligen menades väl helt omogna tomater. Var går gränsen då menar du...?
*Stintan*
20-11-2010, 13:35
Inte vet jag var gränsen går, hur ska jag kunna veta det jag är ingen forskare. Men om du helst äter inte fullt mogna tomater så är dom väl mer oranga, iallafall är dom väl inte gröna. Omogna tomater mognar dessutom om du lägger dom på fönsterbrädan ett tag.
Christa
20-11-2010, 16:38
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2010, 07:20)  Det är inte lätt om man hela tiden skall hålla koll på att man får i sig så mycket som möjligt av allt. Jag äter lite av det mesta, dvs så många olika födoämnen som möjligt och hoppas och tror att jag därmed får i mig allt det jag behöver. Än så länge fungerar det. Livet är tillräckligt besvärligt ändå så varför krångla till det ännu mer? Vad innebär en varierad kost för dig då Ruda? Alltså över hela dygnet. Visst är det besvärligt om man skall gå på djupet men lite kunskap är allt bra att ha. För min del har jag ju kört hälsan i botten och varit tvungen att bygga upp den igen och då krävs ju lite mer jobb.
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 12:37)  Jag startade tråden för att få veta hur människor som inte är specialintresserade tänker om det här med grönsaker. Att det påstås vara nyttigt har väl alla hört men varför det är nyttigt osv är givande att få höra för mig. När man skall skriva en bok eller hålla ett föredrag så är det ju viktigt att försöka sätta sig in i mottagarens perspektiv.
Du har nog hoppat över något ord i frågan du ställde för jag förstår inte riktigt vad du menar.
Du beskrev bara lunchen. Skulle vara intressant att höra vad du anser är varierad kost över hela dygnet. Hoppas detta är mer begripligt. Varierad kost: Dagens lunch, fisk ibland+lite sallad. Hemma: Kött, bröd, ägg, pasta, rotfrukter hemma typ... Jag äter inte frukt - tycker inte om det. Surt o äckligt. Grösnaker äter jag nog inte mer än 2 ggr i veckan men äter inga mellanmål, godis, fika etc... Är aldrig sjuk o har inga hål i tänderna. Rör på mig ganska mkt istället. Varierad kost är för mig: -ngn brödskiva/dag -ägg ibland -kött, fisk -potatis, pasta -lite sallad 2 ggr i veckan
Christa
22-11-2010, 06:19
CITAT (xlxl67 @ 21-11-2010, 13:04)  Hoppas detta är mer begripligt.
Varierad kost: Dagens lunch, fisk ibland+lite sallad. Hemma: Kött, bröd, ägg, pasta, rotfrukter hemma typ...
Jag äter inte frukt - tycker inte om det. Surt o äckligt.
Grösnaker äter jag nog inte mer än 2 ggr i veckan men äter inga mellanmål, godis, fika etc...
Är aldrig sjuk o har inga hål i tänderna.
Rör på mig ganska mkt istället.
Varierad kost är för mig: -ngn brödskiva/dag -ägg ibland -kött, fisk -potatis, pasta -lite sallad 2 ggr i veckan Det man kan konstatera är att människor ofta säger att "Det finns väl ingen risk för brist på något om man äter varierad kost" men var som är "varierad kost" finns många olika åsikter om. När det gäller just din kost så skulle grönsaker varje dag öka chansen för att bibehålla hälsan långsiktigt. Någon brödskiva per dag är det frukosten?
*Stintan*
22-11-2010, 08:25
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 06:19)  Det man kan konstatera är att människor ofta säger att "Det finns väl ingen risk för brist på något om man äter varierad kost" men var som är "varierad kost" finns många olika åsikter om.
När det gäller just din kost så skulle grönsaker varje dag öka chansen för att bibehålla hälsan långsiktigt. Varierad kost är för mig motsatsen till ensidig kost. D.v.s. mat äter allt möjligt och inte samma 7 dagar/veckan. Nu är du där igen Christa, hur vet du att grönsaker varje dag ökar chansen för att bibehålla hälsan långsiktigt?
Christa
22-11-2010, 08:51
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 08:25)  Varierad kost är för mig motsatsen till ensidig kost. D.v.s. mat äter allt möjligt och inte samma 7 dagar/veckan.
Nu är du där igen Christa, hur vet du att grönsaker varje dag ökar chansen för att bibehålla hälsan långsiktigt? Det jag säger är att de ökar chansen. Jag säger inte att det är en förusättning för långsiktig hälsa. För en kvinna med kontorsarbete och en genomsnittlig svensk kosthållning och måttlig fysisk aktivitet så ökar chansen till långsiktig hälsa om hon ökar andelen grönsaker i kosten. Generellt sätt måste man väga in en rad olika parametrar men att det inte är skadligt med grönsaker var vi ju i alla fall överns om.
*Stintan*
22-11-2010, 09:34
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 08:51)  Det jag säger är att de ökar chansen. Jag säger inte att det är en förusättning för långsiktig hälsa. För en kvinna med kontorsarbete och en genomsnittlig svensk kosthållning och måttlig fysisk aktivitet så ökar chansen till långsiktig hälsa om hon ökar andelen grönsaker i kosten. Generellt sätt måste man väga in en rad olika parametrar men att det inte är skadligt med grönsaker var vi ju i alla fall överns om.  Jag frågar igen, hur vet du att det ökar chansen? Och varför just en kvinna med kontorsarbete........? Och vad är en genomsnittlig svensk kosthållning? Nej det är inte skadligt med grönsaker(utom vissa i för stor mängd) men är det samma sak som att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker?
Christa
22-11-2010, 09:52
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 09:34)  Jag frågar igen, hur vet du att det ökar chansen? Och varför just en kvinna med kontorsarbete........? Och vad är en genomsnittlig svensk kosthållning? Nej det är inte skadligt med grönsaker(utom vissa i för stor mängd) men är det samma sak som att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker? Ju mindre energi man börbrukar ju mer näringstät mat behöver man äta.
*Stintan*
22-11-2010, 09:56
Du svarar ju inte på frågorna.
Christa
22-11-2010, 10:07
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 09:56)  Du svarar ju inte på frågorna. Kvinnan i exemplet förbrukar inte så mycket energi.
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-11-2010, 10:28
Christa vad skall enligt din mening då en pensionär, en som av olika anledningar inte kan vara så aktiv, äta då? Knapra några morrötter och dricker vatten från kokning????
*Stintan*
22-11-2010, 10:38
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 10:07)  Kvinnan i exemplet förbrukar inte så mycket energi. Men det där är fortfarande inte svar på mina frågor! Frågar därför igen: Hur vet du att det ökar chansen? Vad är en genomsnittlig svensk kosthållning? Vad måttlig fysisk aktivitet är skulle jag också vilja att du svarar på? Det är vad du anser jag vill veta.
Christa
22-11-2010, 10:40
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-11-2010, 10:28)  Christa vad skall enligt din mening då en pensionär, en som av olika anledningar inte kan vara så aktiv, äta då? Knapra några morrötter och dricker vatten från kokning???? Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris. Den vanliga tallriksmodellen innbär en tredjedel av varje kategori. Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för.
Anki på Öland
22-11-2010, 11:16
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 10:40)  Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.
Den vanliga tallriksmodellen innbär en tredjedel av varje kategori.
Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för. Tror du på allt nutritionisterna säger? Det var inte så väldigt länge sen dom sa att man skulle äta lightprodukte och sånt skit - endel säger det fortfarande. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........) Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta??
Christa
22-11-2010, 11:21
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:16)  Tror du på allt nutritionisterna säger? Det var inte så väldigt länge sen dom sa att man skulle äta lightprodukte och sånt skit - endel säger det fortfarande. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........)
Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? Vad tror du själv är orsaken till att du blir smalare? Svaret ovan var på Elisabets fråga om en långenergiförbrukare bara skulle äta grönsaker.
skogstroll
22-11-2010, 11:25
jag tror man innerst inne vet vad som är bra. En rulltårta mitt i natten är väl lite fel kanske men att hålla på att hålla igen på pasta och det man tycker om verkar fånigt tycker jag. Sen behöver man ju inte äta pizza varje dag (även om det vore gott  ). Jag gillar grönsaker och vill gärna äta mer. Det finns mycket vitaminer och mineraler i det. Lightprodukter kan väl vara ok ibland, en hamburgare här, en pizza där, en sallad där.... vet vi egentligen inte vad som är rätt?
Anki på Öland
22-11-2010, 11:29
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:21)  Vad tror du själv är orsaken till att du blir smalare?
Svaret ovan var på Elisabets fråga om en långenergiförbrukare bara skulle äta grönsaker. Det var inte vad jag tror jag undrade över utan din åsikt eftersom du har så bestämda åsikter och hänvisar till "nutritionister" som om dom hade exakt samma sak att säga och sagt samma sak i alla tider. Du vill ha motiveringar och svar från oss, hur vore det om du motiverade och svarade lite själv också istället för att bara bolla tillbaka. Att du svarade Elisabeth hindrar väl inte att jag ställer en följdfråga!!
Christa
22-11-2010, 11:42
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:29)  Det var inte vad jag tror jag undrade över utan din åsikt eftersom du har så bestämda åsikter och hänvisar till "nutritionister" som om dom hade exakt samma sak att säga och sagt samma sak i alla tider. Du vill ha motiveringar och svar från oss, hur vore det om du motiverade och svarade lite själv också istället för att bara bolla tillbaka. Att du svarade Elisabeth hindrar väl inte att jag ställer en följdfråga!! Det jag skrivit i tråden om och om igen är att man inte kan rycka ut enskilda livsmedel utan måste se på helheten men chansen att få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer ökar om man äter en stor andel grönsaker. Om det nu skulle vara skrot med grönsaker hur förklarar du då att vegetarianer lyckas väl så bra när det gäller hälsa och vikt? Lågkolhydratdiet är inte enda sättet som funkar. Dessutom ingår det massor av grönsaker i konceptet som Annika D förordar. Som jag skrivit tidigare i tråden så trodde jag inte det var kontroversiellt med grönsaker eftersom det ingår i alla olika koncept som florerar i Sverige idag. Nu är det din tur att svara på min fråga.
Anki på Öland
22-11-2010, 11:46
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:42)  Det jag skrivit i tråden om och om igen är att man inte kan rycka ut enskilda livsmedel utan måste se på helheten men chansen att få i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer ökar om man äter en stor andel grönsaker.
Om det nu skulle vara skrot med grönsaker hur förklarar du då att vegetarianer lyckas väl så bra när det gäller hälsa och vikt?
Lågkolhydratdiet är inte enda sättet som funkar. Dessutom ingår det massor av grönsaker i konceptet som Annika D förordar.
Som jag skrivit tidigare i tråden så trodde jag inte det var kontroversiellt med grönsaker eftersom det ingår i alla olika koncept som florerar i Sverige idag.
Nu är det din tur att svara på min fråga. Inget svar på det jag frågade! CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:16)  Tror du på allt nutritionisterna säger? Det var inte så väldigt länge sen dom sa att man skulle äta lightprodukte och sånt skit - endel säger det fortfarande. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........)
Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? Det här var vad jag frågade!
*Stintan*
22-11-2010, 11:51
Men man kan ju få i sig dessa mineraler och vitaminer utan att äta en massa grönsaker. Då borde man ju kunna äta mer av sånt för att få samma effekt eller?
Christa
22-11-2010, 11:53
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 11:46)  Inget svar på det jag frågade! Det här var vad jag frågade! Är du ute efter en dispyt om fett eller inte fett eller förstår du inte svaret? Jag har försökt att var mycket tydlig. Om du vill att jag svara direkt på om jag tror på allt som nutritionisterna säger så får du länka till något exempel. Jag känner f öv inte till någon person som följt de allmänna råden om kost så hur kan du vara så säker på att de inte fungerar? Har du provat?
*Stintan*
22-11-2010, 11:55
Jösses vad du slingrar dig Christa, varför kan du inte ge ett rakt svar på frågorna vi ställer? Jag väntar fortfarande!
Man kan väl diskutera saken utan att någon är ute efter en dispyt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|