|
Christa
22-11-2010, 11:59
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 11:51)  Men man kan ju få i sig dessa mineraler och vitaminer utan att äta en massa grönsaker. Då borde man ju kunna äta mer av sånt för att få samma effekt eller? Kan du ge mig några exempel på vad man skulle äta istället så är det lättare att svara. CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 11:55)  Jösses vad du slingrar dig Christa, varför kan du inte ge ett rakt svar på frågorna vi ställer? Jag väntar fortfarande!
Man kan väl diskutera saken utan att någon är ute efter en dispyt! Larva dig inte. Vad är det jag inte har svarat på? Slingra sig - sånt trams!
*Stintan*
22-11-2010, 12:04
Det är ju bara att gå till någon lista på nätet där man kan få reda på vad livsmedel innehåller i form av mineraler och vitaminer. Det är ju inte så att allt finns i ett enda livsmedel precis som att man inte får i sig allt genom att enbart käka tomater.
Christa
22-11-2010, 12:07
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:04)  Det är ju bara att gå till någon lista på nätet där man kan få reda på vad livsmedel innehåller i form av mineraler och vitaminer. Det är ju inte så att allt finns i ett enda livsmedel precis som att man inte får i sig allt genom att enbart käka tomater. Om du då skall tillgodose kaliumbehovet och du väljer andra livsmedel än grönsaker så får du ju en massa annat på köpet också. Om du tillgodoser kaliumbehovet genom att äta bullar så lär du ganska snart rulla fram...
*Stintan*
22-11-2010, 12:11
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:59)  Larva dig inte. Vad är det jag inte har svarat på? Slingra sig - sånt trams! Nej det är inget trams! Jag har ställt flera frågor tidigare i tråden som du nonchalerat totalt och vägrat svara på trots att jag upprepat dem. Du ställer hela tiden motfrågor eller ber oss andra att utveckla våra svar ytterligare istället för att själv svara på det vi frågar. Dessutom gillar du inte våra svar så därför är det ju ännu mer intressant att få höra hur du själv tänker om det.
Anki på Öland
22-11-2010, 12:15
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:53)  Är du ute efter en dispyt om fett eller inte fett eller förstår du inte svaret? Jag har försökt att var mycket tydlig.
Om du vill att jag svara direkt på om jag tror på allt som nutritionisterna säger så får du länka till något exempel.
Jag känner f öv inte till någon person som följt de allmänna råden om kost så hur kan du vara så säker på att de inte fungerar? Har du provat? Är absolut inte ute efter någon dispyt men ett rakt svar 1. tror du på allt nutritionisterna säger (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.) 2. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........) (citat från ett av dina tidigare inlägg: Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för.) 3. Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.) Det var dom påståendena som jag hade följdfrågor på!
CITAT (skogstroll @ 22-11-2010, 11:25)  En rulltårta mitt i natten är väl lite fel kanske En rulltårta mitt i natten kan vara mycket bra som smärtlindring (utsöndrar oxytocinerna i kroppen förutsatt att man blir glad och nöjd av rulltårtan) och har man mindre ont mår man bättre och mår man bättre har man ett mer hälsosamt liv.  Fast kanske inte varje natt, då blir man ju fet istället. CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:42)  Om det nu skulle vara skrot med grönsaker hur förklarar du då att vegetarianer lyckas väl så bra när det gäller hälsa och vikt? Det där är ju inte sant, och det vet du också. Många vegetarianer lider av bristsjukdomar och ännu fler tar tillskott. Att vara vegetarian och ha en varierad kost med allt man behöver är väldigt svårt.
Christa
22-11-2010, 12:29
CITAT (Anki på Öland @ 22-11-2010, 12:15)  Är absolut inte ute efter någon dispyt men ett rakt svar 1. tror du på allt nutritionisterna säger (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.) 2. Och om man nu skall undvika socker, hur kan man då äta 1/4 tallrik pasta, potatis eller ris som omvandlas till socker av kroppen? Eller säger du som vår kommuns dietist - oh nej, det är bara vitt socker som räknas (när jag frågade om aspartan och andra sockerersättningar i det vi äter och dricker........) (citat från ett av dina tidigare inlägg: Genom att undvika socker och vitt mjöl minskar man också intaget av tomma kaloirier som man ibland kallar det för.) 3. Jag är definitivt vad du kallar lågenergiförbrukare, varför blir jag så smal och frisk av att äta mycket smör och grädde och andra feta varor som väl måste kallas energitäta?? (citat från ett av dina tidigare inlägg: Nutritionisterna rekommenderar lågeenergiförbrukare att ta halva tllriken med grönsaker, en fjärdedel kött eller fisk och en fjärdedel pasta, potatis eller ris.)
Det var dom påståendena som jag hade följdfrågor på! 1. Fördelningen är en bra utgångspunkt men det finns andra lösningar. 2. Skillnaden mellan socker och pasta är att socker kommer ut väldigt snabbt i blodbanan och att det är väldigt lite mineraler i socker. 3. Därför att du klarar att äta färre kalorier per dygn.
*Stintan*
22-11-2010, 12:30
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 12:07)  Om du då skall tillgodose kaliumbehovet och du väljer andra livsmedel än grönsaker så får du ju en massa annat på köpet också. Om du tillgodoser kaliumbehovet genom att äta bullar så lär du ganska snart rulla fram... Så man måste käka en massa bullar menar du för att få i sig tillräckligt med kalium??? En näve nötter/mandel funkar bra annars: "Nötter och frön innehåller genrellt mycket fett, samt en hel del protein, ganska lite kolhydrater och en hel del fibrer. Nötter och frön är goda antioxidanter. De innehåller mängder med E-vitamin och B-vitamin, bl.a B9 - folsyra, B1, B6 m.f. samt är väldigt rika på många mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar m.fl. Nötter och frön innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin och motverkar depressioner. Nötter och frön är också väldigt energirika, beroende på sin stora fetthalt." Ovanstående hämtat från: http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htmNäringstabeller är bra om man vill ha lite koll.
Christa
22-11-2010, 12:32
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:11)  Nej det är inget trams! Jag har ställt flera frågor tidigare i tråden som du nonchalerat totalt och vägrat svara på trots att jag upprepat dem. Du ställer hela tiden motfrågor eller ber oss andra att utveckla våra svar ytterligare istället för att själv svara på det vi frågar. Dessutom gillar du inte våra svar så därför är det ju ännu mer intressant att få höra hur du själv tänker om det. Det säger du ofta även om man svarar på allt du frågar. Vi har uppenbarligen kommunikationsproblem. CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:30)  Så man måste käka en massa bullar menar du för att få i sig tillräckligt med kalium??? En näve nötter/mandel funkar bra annars: "Nötter och frön innehåller genrellt mycket fett, samt en hel del protein, ganska lite kolhydrater och en hel del fibrer. Nötter och frön är goda antioxidanter. De innehåller mängder med E-vitamin och B-vitamin, bl.a B9 - folsyra, B1, B6 m.f. samt är väldigt rika på många mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar m.fl. Nötter och frön innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin och motverkar depressioner. Nötter och frön är också väldigt energirika, beroende på sin stora fetthalt." Ovanstående hämtat från: http://www.halsosidorna.se/Notterochfron.htmMen snälla du, jag bad dig ju att ta något exempel men när du inte ville göra det så gjorde jag det istället.
skogstroll
22-11-2010, 12:42
om man är i ett naturligt ok tillstånd så räcker det säkert med vanlig mat och grönsaker, fast man kan ju faktiskt ha lite olika behov. Man kanske är spänd, då är det bra med magnesium. Trött, järn osv. Ett tag var jag så himla frusen och trött och då fick jag tips om ett jättebra multivitamin - jäklar vad bra jag mådde då. Så jag tänker inte nonchalera nyttan av vitaminer eller mineraler. Sen är det ju olika hur tillskotten är sammansatta vattenlösliga osv samt vilken typ av vitamin/mineral det är. En del ryker ju rätt genom kroppen medans andra inte gör det.
*Stintan*
22-11-2010, 12:49
Jamen man kan ju tro att du har åsikten att bullar måste man äta om man inte äter grönsaker.
Kommunikationsproblem får stå för dig. Jag har inte näringstabellerna i huvudet utan hänvisar till nätet när det gäller detta men det godtar du ju inte som svar. Nötter/mandel är bara ett exempel och då undrar jag vad du säger om dessa.
Christa
22-11-2010, 12:59
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 12:49)  Jamen man kan ju tro att du har åsikten att bullar måste man äta om man inte äter grönsaker.
Kommunikationsproblem får stå för dig. Jag har inte näringstabellerna i huvudet utan hänvisar till nätet när det gäller detta men det godtar du ju inte som svar. Nötter/mandel är bara ett exempel och då undrar jag vad du säger om dessa. Jag kan inte tillgodose mitt kaliumbehov med nötter eftersom jag äter ris och potatis. Äter mycket rotfrukter också. Det är mellan 500 och 600 kcal i nötter och mandel har jag för mig utan att titta efter. Man kan som sagt inte titta på ett livsmedel i taget. Om man t ex äter i lunchrestaurangen på jobbet eller ute på stan så är fördelningen enligt tallriksmodellen bra. Sedan finns det andra kostkoncept och en massa andra parametrar som spelar in men det räknar väl inte du som ett svar.
*Stintan*
22-11-2010, 13:46
Nu var det ju inte det det var fråga om utan om man kan få i sig de nödvändiga vitaminerna och mineralerna utan att äta grönsaker, dvs byta ut dom mot något annat vilket man alltså kan. För oss som inte äter så mycket kolhydrater är lite nötter ett bra komplement. Det är ju inte heller så att man äter 100g nötter/mandel på en gång, iallafall väger inte dom som får plats i min näve mer än kanske en tredjedel om ens det.
Självklart kan man titta på ett livsmedel i taget för att utifrån det kunna sätta ihop en bra och nyttig måltid.Man kan också föra matdagbok på nätet och sätta samman måltider så att man kan se exakt vad måltiden innehåller i form av näringsämnen och hur mycket kalorier. Kan vara bra för dom som ofta äter större portioner än nödvändigt.
Christa
22-11-2010, 14:40
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 13:46)  Nu var det ju inte det det var fråga om utan om man kan få i sig de nödvändiga vitaminerna och mineralerna utan att äta grönsaker, dvs byta ut dom mot något annat vilket man alltså kan. För oss som inte äter så mycket kolhydrater är lite nötter ett bra komplement. Det är ju inte heller så att man äter 100g nötter/mandel på en gång, iallafall väger inte dom som får plats i min näve mer än kanske en tredjedel om ens det.
Självklart kan man titta på ett livsmedel i taget för att utifrån det kunna sätta ihop en bra och nyttig måltid.Man kan också föra matdagbok på nätet och sätta samman måltider så att man kan se exakt vad måltiden innehåller i form av näringsämnen och hur mycket kalorier. Kan vara bra för dom som ofta äter större portioner än nödvändigt. Utan grönsaker krävs det ju mer kunskap att sätta ihop en bra kost. Dessutom handlar det ju inte bara om att må bra för stunden utan hälsan i ett längre perspektiv. När jag säger att man inte titta på ett livsmedel i taget och säga om det är bra eller inte så menar jag att det är det totala kostintaget man måste titta på. Bullar är inte speciellt farliga för en person som tränar aerobics fem dagar i veckan och är frisk. Mättat fett är säkert ok i din kost men inte i min. Den sämsta kombinationen är mättat fett och snabba kolhydrater. Äter jag det så blir jag helt sänkt. Du kan ju inte leva på enbart ett livsmedel heller utan det är kombinationen det handlar i realation till hur du lever i övrigt. Snälla läs detta ordentlgit så att jag slipper bli anklagad för att inte svara och får skriva om samma saker en massa gånger.
*Stintan*
22-11-2010, 15:15
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 14:40)  Utan grönsaker krävs det ju mer kunskap att sätta ihop en bra kost. Dessutom handlar det ju inte bara om att må bra för stunden utan hälsan i ett längre perspektiv.
När jag säger att man inte titta på ett livsmedel i taget och säga om det är bra eller inte så menar jag att det är det totala kostintaget man måste titta på.
Bullar är inte speciellt farliga för en person som tränar aerobics fem dagar i veckan och är frisk.
Mättat fett är säkert ok i din kost men inte i min. Den sämsta kombinationen är mättat fett och snabba kolhydrater. Äter jag det så blir jag helt sänkt.
Du kan ju inte leva på enbart ett livsmedel heller utan det är kombinationen det handlar i realation till hur du lever i övrigt.
Snälla läs detta ordentlgit så att jag slipper bli anklagad för att inte svara och får skriva om samma saker en massa gånger. Är man intresserad så skaffar man sig ju kunskapen eller hur? Då är en matdagbok en bra hjälp på vägen för att se vad som finns i det totala kostintaget. Man bör ju veta vad som finns i respektive livsmedel för att kunna sätta ihop måltider som innehåller det kroppen behöver för att man ska må så bra som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna när jag handlar, gör du det? Bullar är ju mer godis än livsmedel tycker jag. Skriver du en bok riktad till människor som träna aerobics 5 dagar/vecka? Den som tränar hårt är säkert också ganska kostmedveten. Så du stoppar hellre i dig processat fett än naturligt? Vem har sagt att man ska kombinera fettet med snabba kolhydrater? Kanske bra om man vill gå upp i vikt men det pratar vi väl inte om nu. Man måste självklart utgå från sig själv och sina egna behov. Därför kan man inte generalisera och tala om för andra vad som är bäst. Själv har jag inga som helst problem med att äta grönsaker men för dem som har det finns det annat man kan äta istället för att få i sig de nödvändiga mineralerna och vitaminerna.
Christa
22-11-2010, 15:52
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 15:15)  Är man intresserad så skaffar man sig ju kunskapen eller hur? Då är en matdagbok en bra hjälp på vägen för att se vad som finns i det totala kostintaget. Man bör ju veta vad som finns i respektive livsmedel för att kunna sätta ihop måltider som innehåller det kroppen behöver för att man ska må så bra som möjligt. Jag läser innehållsförteckningarna när jag handlar, gör du det?
Bullar är ju mer godis än livsmedel tycker jag. Skriver du en bok riktad till människor som träna aerobics 5 dagar/vecka? Den som tränar hårt är säkert också ganska kostmedveten.
Så du stoppar hellre i dig processat fett än naturligt? Vem har sagt att man ska kombinera fettet med snabba kolhydrater? Kanske bra om man vill gå upp i vikt men det pratar vi väl inte om nu.
Man måste självklart utgå från sig själv och sina egna behov. Därför kan man inte generalisera och tala om för andra vad som är bäst. Själv har jag inga som helst problem med att äta grönsaker men för dem som har det finns det annat man kan äta istället för att få i sig de nödvändiga mineralerna och vitaminerna. Tyvärr är det väl så att många tror att det är bra för hälsan med mättat fett även när man äter husmanskost. Det är den största faran med det budskapet. Speciellt bland karlar så finns det också dom som äter fett och protein utan en enda grönsak. Enbart en massa bacon, korv och kassler och ost är inte hälsosamt i längden. Jag har inte använt processat fett sedan 1979 utom på jobbet där man inte kunde välja. Jag har lättbregott på mackan och det är smör och rapsolja. Fett får jag från avokado som jag äter mycket av och sedan använder jag olivolja och rapsolja. Är dock inte säker på vilken av dessa oljor som är hälsosammast men det kanske du vet? Nyss hade jag sesampasta på mackan och det är 50 % fett ungefär. Under många år hade jag smör på smörgåsen. Jag har läst innehållsförteckningar sedan jag flyttade hemifrån 1978 och jag har i stort sett aldrig köpt annat än rena råvaror. Det enda med tillsatsämnen som jag äter ofta är skinkpålägg. Jag köpte Livsmedelsverkets tabeller med näringsämnen i början av 80-talet så jag har bra koll på hur mycket kalorier maten innehåller och lite annat också. Jag har varit intresserad av kost ända sedan vi läste om kostcirkeln i sjunde klass. Sedan åt jag frukost efter kostcirkeln i flera år och hade jag fortsatt med det så hade jag troligen varit friskare nu. Då ingick 2 kokta ägg i min frukost men när jag gick andra terminen på gymnasiet började jag må dåligt av äggen och minskade till ett. När jag var 20 år upptäckte jag att mina envisa finnar i ansiktet som kom när jag gick på gymnasiet berodde på äggen. Dom försvann helt när jag slutade äta ägg. Sedan funkade inte min frukost längre och det blev flingor och mjölk istället. Man skall ju hinna till jobbet också så det får ju inte bli för omständligt. Kanske kan våra diskussioner bli mindre munhuggning nu när du har lite mer bakgrund.
Gossen Ruda
22-11-2010, 16:01
Bara en fundering Christa. Du nämner att äggen orsakade finnar. Är du helt säker på det? De upphörde när du slutade med äggen men det kunde lika gärna ha berott på en naturlig förändring av din kropps hormonproduktion. För att testa måste du börja äta ägg igen och se vad som händer. Jag säger inte att du har fel, jag är bara nyfiken på hur säker du är. Nu kanske det kvittar, det var ett tag sen.
*Stintan*
22-11-2010, 16:18
Men du skrev ju att mättat fett inte var OK i din kost. Nu skriver du att du har bregott på smörgåsen. Smör är mättat fett. Hur ska du ha det? Jag använder bregott ibland men mest smör, mycket sällan olja och då olivolja.
Att mättat fett skulle vara farligt går man ju ifrån mer och mer nu. Jag har aldrig trott att det är farligt utan att det är ett påfund av industrin.
Finnar kan man få av mycket men varken jag eller mina barn har haft problem med finnar.
Christa
22-11-2010, 16:29
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 16:18)  Men du skrev ju att mättat fett inte var OK i din kost. Nu skriver du att du har bregott på smörgåsen. Smör är mättat fett. Hur ska du ha det? Jag använder bregott ibland men mest smör, mycket sällan olja och då olivolja.
Att mättat fett skulle vara farligt går man ju ifrån mer och mer nu. Jag har aldrig trott att det är farligt utan att det är ett påfund av industrin.
Finnar kan man få av mycket men varken jag eller mina barn har haft problem med finnar. Suck! CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2010, 16:01)  Bara en fundering Christa. Du nämner att äggen orsakade finnar. Är du helt säker på det? De upphörde när du slutade med äggen men det kunde lika gärna ha berott på en naturlig förändring av din kropps hormonproduktion. För att testa måste du börja äta ägg igen och se vad som händer. Jag säger inte att du har fel, jag är bara nyfiken på hur säker du är. Nu kanske det kvittar, det var ett tag sen. Det tog 3 år innan jag upptäckte att det var äggen. Det var när inte åt ägg på två veckor men hade ätit en massa choklad och annat eftersom det var jul och nyår. Dom envisa finnarna försvann men när jag började äta ägg igen så kom dom tillbaka. Provade flera gånger men samma sak varje gång. Sedan åt jag högt 3 ägg i veckan i många år och det funkade. Använde dom i olika maträtter och så. Jag känner ingen annan som är så noga som jag med att kolla ordentligt innan jag drar några slutsatser.
Gossen Ruda
22-11-2010, 16:44
Ok Christa, jag är övertygad.
*Stintan*
22-11-2010, 16:56
Vadå Suck? Klart man undrar när du säger en sak i ett inlägg och sen tvärtom i nästa.
Christa
22-11-2010, 18:00
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 16:56)  Vadå Suck? Klart man undrar när du säger en sak i ett inlägg och sen tvärtom i nästa. Hur mycket mättat fett tror du att jag äter i jämförelse med en som äter LCHF... Vad är ditt mål när du diskuterar?
*Stintan*
22-11-2010, 19:15
Har ingen aning om hur mycket mättat fett du äter precis som du inte vet hur mycket jag äter av det.
Frågan är varför du säger en sak först och sen tvärtemot?
Jag tycker att det är intressant med nya infallsvinklar i diskussioner liksom olika frågeställningar. Man kan få svar på saker man undrar ibland. Men det är knepigt att diskutera med människor som inte svarar på frågor utan bara ställer motfrågor eller svarar på något helt annat. Det underlättar om man vet hur den man diskuterar med tänker.
Detta nedan som jag skrev tidigare gällde dina tidigare påståenden om grönsaker har jag fortfarande inte sett några svar på
"Jag frågar igen, hur vet du att det ökar chansen? Och vad är en genomsnittlig svensk kosthållning? Nej det är inte skadligt med grönsaker(utom vissa i för stor mängd) men är det samma sak som att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker?"
Christa
22-11-2010, 19:51
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 19:15)  Har ingen aning om hur mycket mättat fett du äter precis som du inte vet hur mycket jag äter av det.
Frågan är varför du säger en sak först och sen tvärtemot?
Jag tycker att det är intressant med nya infallsvinklar i diskussioner liksom olika frågeställningar. Man kan få svar på saker man undrar ibland. Men det är knepigt att diskutera med människor som inte svarar på frågor utan bara ställer motfrågor eller svarar på något helt annat. Det underlättar om man vet hur den man diskuterar med tänker.
Detta nedan som jag skrev tidigare gällde dina tidigare påståenden om grönsaker har jag fortfarande inte sett några svar på
"Jag frågar igen, hur vet du att det ökar chansen? Och vad är en genomsnittlig svensk kosthållning? Nej det är inte skadligt med grönsaker(utom vissa i för stor mängd) men är det samma sak som att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker?" I en massa olika trådar har jag lagt ner massor av tid och kraft på att förklara så att du skall förstå när du inte förstått svaren men hur mycket jag än förklarar så fattar du inte i alla fall. Nu oooorkar jag inte mer.
*Stintan*
22-11-2010, 21:06
Du har ju inte ens försökt ge ett svar på frågorna! Jag har aldrig haft svårt att förstå vad människor säger och jag kan läsa innantill. Ta och bläddra två sidor tillbaka och läs det du skrivit och kallar svar på de 3 frågorna. Kom inte och påstå att du ansträngt dig att svara. Jag är inte intresserad av att du förklarar annat än det jag frågar om. Kan du inte svara på frågorna så säg det då, men isåfall ska du ju inte heller komma med ogrundade påståenden.
Du vill själv ha svar på dina frågor och detsamma gäller oss andra så varför blir du så irriterad. För övrigt så är det väl inte bara din tid och din kraft som går åt i dina trådar. Diskussionerna skulle kunna vara intressanta men du blir ofta fort grinig och sur när du inte får de svar som passar dig. Och NEJ jag är inte ute efter att bråka om du nu tror det.
Christa
23-11-2010, 11:13
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 21:06)  Du har ju inte ens försökt ge ett svar på frågorna! Jag har aldrig haft svårt att förstå vad människor säger och jag kan läsa innantill. Ta och bläddra två sidor tillbaka och läs det du skrivit och kallar svar på de 3 frågorna. Kom inte och påstå att du ansträngt dig att svara. Jag är inte intresserad av att du förklarar annat än det jag frågar om. Kan du inte svara på frågorna så säg det då, men isåfall ska du ju inte heller komma med ogrundade påståenden.
Du vill själv ha svar på dina frågor och detsamma gäller oss andra så varför blir du så irriterad. För övrigt så är det väl inte bara din tid och din kraft som går åt i dina trådar. Diskussionerna skulle kunna vara intressanta men du blir ofta fort grinig och sur när du inte får de svar som passar dig. Och NEJ jag är inte ute efter att bråka om du nu tror det. Nu har jag läst igen hela tråden och jag hittar ingen fråga som jag inte har svrat på. Du kan ju alltid skriva dom med nummr som Anki gjorde.
*Stintan*
23-11-2010, 12:39
1. Hur vet du att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker varje dag? Kan man enligt dig inte få i sig det som finns i grönsaker på annat sätt?
2. Vad är en genomsnittlig svensk kosthållning enligt dig?
3. Det är inte skadligt med grönsaker(utom vissa i för stor mängd) men är det samma sak som att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker?
4. Vilken målgrupp har du tänkt att din bok ska vända sig till?
Dessa frågor har jag upprepat ett flertal gånger och jag kan inte se att du svarat alls på dom hur många gånger jag än läser igenom tråden. Numrera gärna dina svar!
Christa
23-11-2010, 13:21
CITAT (*Stintan* @ 23-11-2010, 12:39)  1. Hur vet du att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker varje dag? Kan man enligt dig inte få i sig det som finns i grönsaker på annat sätt?
3. Det är inte skadligt med grönsaker(utom vissa i för stor mängd) men är det samma sak som att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker?
Dessa frågor har jag upprepat ett flertal gånger och jag kan inte se att du svarat alls på dom hur många gånger jag än läser igenom tråden. Numrera gärna dina svar! Ok, jag skall svar på dom om du lovar att svara på dom frågor som du inte har svarat på.
Chamomille
23-11-2010, 13:31
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 13:21)  Ok, jag skall svar på dom om du lovar att svara på dom frågor som du inte har svarat på.  Du är en rolig prick du.
*Stintan*
23-11-2010, 13:38
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 13:21)  Ok, jag skall svar på dom om du lovar att svara på dom frågor som du inte har svarat på. Kanske du kan numrera dom då?
Den här tråden börjar bli riktigt underhållande faktiskt.  Grönsaker är gott. I går åt jag lök. Räknas den som grönsak?
Christa
23-11-2010, 14:16
CITAT (Chamomille @ 23-11-2010, 13:31)   Du är en rolig prick du. Jag måste ju leva upp till Stintans förväntningar. Hon anklagar ju alltid mig för att ställa motfrågor istället för att svara. Tycker du f öv inte att det är rättvist att hon också svarar på det jag frågar?
*Stintan*
23-11-2010, 14:22
Men upprepa dina frågor då som jag isåfall har missat att svara på.
Chamomille
23-11-2010, 14:53
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 14:16)  Jag måste ju leva upp till Stintans förväntningar. Hon anklagar ju alltid mig för att ställa motfrågor istället för att svara. Tycker du f öv inte att det är rättvist att hon också svarar på det jag frågar? Öööhh?
Christa
23-11-2010, 15:04
CITAT (Chamomille @ 23-11-2010, 14:53)  Öööhh? Vad menar du?
Chamomille
23-11-2010, 15:08
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 15:04)  Vad menar du? Jag menar öööhh. Jag skulle också vilja ha svar på alla frågor som har ställts till dig.
skogstroll
23-11-2010, 15:10
ja eller så kan man stoppa broccoli i öronen
Christa
23-11-2010, 15:11
CITAT (*Stintan* @ 23-11-2010, 12:39)  1. Hur vet du att det ökar chansen till långvarig hälsa att äta grönsaker varje dag? Kan man enligt dig inte få i sig det som finns i grönsaker på annat sätt?
Dessa frågor har jag upprepat ett flertal gånger och jag kan inte se att du svarat alls på dom hur många gånger jag än läser igenom tråden. Numrera gärna dina svar! Nu har letat upp svaren och nu är frågan om jag skall formulera om dom eller kopiera in dom efter dina frågor. Nummer 4 hittade jag inte att du frågat tidigare men jag har inte orkat leta igenom hela tråden. Jag har ont i nacken och börjar bli trött i både ögon och huvud. Behöver jag formulera om svaren? Om jag svarar på en fråga som du inte ställt tidigare kommer du att svara på extrafråga från mig också då? CITAT (Chamomille @ 23-11-2010, 15:08)  Jag menar öööhh. Jag skulle också vilja ha svar på alla frågor som har ställts till dig. Ok vilka då?
Chamomille
23-11-2010, 15:13
CITAT (skogstroll @ 23-11-2010, 15:10)  ja eller så kan man stoppa broccoli i öronen 
skogstroll
23-11-2010, 15:18
det skulle väl se kul ut? och vem vet - det kanske är bra mot vaxproppar eller någe
Chamomille
23-11-2010, 15:20
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 15:11)  Nu har letat upp svaren och nu är frågan om jag skall formulera om dom eller kopiera in dom efter dina frågor. Nummer 4 hittade jag inte att du frågat tidigare men jag har inte orkat leta igenom hela tråden. Jag har ont i nacken och börjar bli trött i både ögon och huvud.
Behöver jag formulera om svaren?
Om jag svarar på en fråga som du inte ställt tidigare kommer du att svara på extrafråga från mig också då? Ok vilka då? Men. Jaa, men, helt enkelt. Jag vet en jättebra optiker. CITAT (skogstroll @ 23-11-2010, 15:18)  det skulle väl se kul ut? och vem vet - det kanske är bra mot vaxproppar eller någe  Tokfia
Kanske inte broccoli i öronen, men vitlök har man ju hört talas om......men om det verkligen var BRA för öronen tvivlar jag på. Det var en liten flicka på dagis som personalen tyckte att det luktade skunk om, det visade sig att föräldrarna stoppat vitlöksbitar i öronen för att förhindra öroninflamation, istället fick hon röta på trumhinnan innan dom kvarglömda bitarna plockats ut....så kan det gå.
Svar till trådrubriken annars : ÄR det verkligen så bra med grönsaker? Jag klarar mig gärna utan och äter hellre en massa kött, fisk och fågel.
Christa
23-11-2010, 15:56
CITAT (Chamomille @ 23-11-2010, 15:08)  Jag menar öööhh. Jag skulle också vilja ha svar på alla frågor som har ställts till dig. Vilka frågor syftar du på? CITAT (Pia L @ 23-11-2010, 15:40)  Kanske inte broccoli i öronen, men vitlök har man ju hört talas om......men om det verkligen var BRA för öronen tvivlar jag på. Det var en liten flicka på dagis som personalen tyckte att det luktade skunk om, det visade sig att föräldrarna stoppat vitlöksbitar i öronen för att förhindra öroninflamation, istället fick hon röta på trumhinnan innan dom kvarglömda bitarna plockats ut....så kan det gå.
Svar till trådrubriken annars : ÄR det verkligen så bra med grönsaker? Jag klarar mig gärna utan och äter hellre en massa kött, fisk och fågel. Jag vet faktiskt en som blev bra genom att ha det men då var vitlöksbitarna ilagda i gasbinda. Hur kan någon stoppa lösa bitar i öronen  Det kan ju bli frätskador.
skogstroll
23-11-2010, 16:00
jag tror det är bättre att äta dem faktiskt, vitlökarna alltså...
*Stintan*
23-11-2010, 16:01
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 15:11)  Nu har letat upp svaren och nu är frågan om jag skall formulera om dom eller kopiera in dom efter dina frågor. Nummer 4 hittade jag inte att du frågat tidigare men jag har inte orkat leta igenom hela tråden. Jag har ont i nacken och börjar bli trött i både ögon och huvud.
Behöver jag formulera om svaren?
Om jag svarar på en fråga som du inte ställt tidigare kommer du att svara på extrafråga från mig också då? Hur ska jag kunna veta om du behöver formulera om svaren när jag inte sett dom. Kopiera in dom så kan jag yttra mig om det. Fråga 4 ställde jag på sidan 5 #89. Ingen ny fråga alltså! Du behöver bara svara på de frågor jag bett om svar på. Jag brukar svara på de frågor jag får om jag sett dom. Har jag inget svar så säger jag det. Var är frågorna du anser att jag inte svarat på? Har du fler frågor till mig så fråga på så ska jag försöka svara. Jag ställer inte ultimatum som du gör för det tycker jag är barnsligt!
Chamomille
23-11-2010, 16:05
Christa
23-11-2010, 16:12
CITAT (*Stintan* @ 23-11-2010, 16:01)  Hur ska jag kunna veta om du behöver formulera om svaren när jag inte sett dom. Kopiera in dom så kan jag yttra mig om det. Fråga 4 ställde jag på sidan 5 #89. Ingen ny fråga alltså!
Du behöver bara svara på de frågor jag bett om svar på. Jag brukar svara på de frågor jag får om jag sett dom. Har jag inget svar så säger jag det. Var är frågorna du anser att jag inte svarat på? Har du fler frågor till mig så fråga på så ska jag försöka svara. Jag ställer inte ultimatum som du gör för det tycker jag är barnsligt! Nä det kan ju vara svårt att veta förstås men om du fortfarande inte förstår svaren så vore det reko om du skrev det istället för att anklaga mig för att inte svara. CITAT (skogstroll @ 23-11-2010, 16:00)  jag tror det är bättre att äta dem faktiskt, vitlökarna alltså... Eller också kan man hänga upp dom i taket som skydd mot varulvar. CITAT (Anma @ 23-11-2010, 13:45)  Den här tråden börjar bli riktigt underhållande faktiskt.  Grönsaker är gott. I går åt jag lök. Räknas den som grönsak? Ja! Är avokado en grönsak eller en frukt? De växer väl på träd eller? Läste på en sida om papegojor att det är farligt för dem att äta avokado. Undrar varför. Om det är något ämne som kanske inte bra att äta för mycket av även om man är människa.
*Stintan*
23-11-2010, 16:14
Men snälla Christa kopiera in det du anser är svar på mina frågor. Numrera så att jag ser vad du anser är svar på respektive fråga. Sen kan jag yttra mig om jag anser att det är ett svar eller inte och är det ett svar så ska jag ta tillbaka det du kallar "anklagelse".
Christa
23-11-2010, 16:23
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2010, 11:55)  Jösses vad du slingrar dig Christa, varför kan du inte ge ett rakt svar på frågorna vi ställer? Jag väntar fortfarande! Vad som är en anklagelse är förståss en definitionsfråga men jag skulle ju aldrig skriva så här till någon annan.
*Stintan*
23-11-2010, 16:28
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 16:12)  Är avokado en grönsak eller en frukt? De växer väl på träd eller? Läste på en sida om papegojor att det är farligt för dem att äta avokado. Undrar varför. Om det är något ämne som kanske inte bra att äta för mycket av även om man är människa. Avokado innehåller fettsyran persin vilket är giftigt för djur. I skal, kärna och löv finns det mesta giftet men även i köttet och jag vet att hundar kan dö av avokado. CITAT (Christa @ 23-11-2010, 16:23)  Vad som är en anklagelse är förståss en definitionsfråga men jag skulle ju aldrig skriva så här till någon annan. Men nu gjorde jag det och det var ingen anklagelse. När får jag svaren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|