Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 17-11-2010, 11:46) *
..............undrar jag vad ni anser om Dash-studien.

Verkar inte stämma på mig i alla fall. Äter som sagt mycklet mättat fett och var nere och tog blodtrycket i fredags. Har alltid haft lågt och har fortfarande 115/70.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 17-11-2010, 11:51) *
Varför tror du att medelsvensson är så okunnig?

Jag var ute efter att höra vad de trodde som inte var specialintresserade av frågan. Om man sedan kallar dem medelsvensson eller inte är egalt.

Den andra diskussionen är intressant den med men eftersom jag följt den i en massa andra medier så tillför den inte så mycket nytt för mig.

Christa
CITAT (Fenja @ 17-11-2010, 11:53) *
Jag blir lite nyfiken på hur du tänker använda det som diskuteras här i tråden när du skriver en bok... som källhänvisning eller?
Mvh
Fenja

Kolla i början av tråden så hittar du det.

CITAT (Anki på Öland @ 17-11-2010, 11:57) *
Verkar inte stämma på mig i alla fall. Äter som sagt mycklet mättat fett och var nere och tog blodtrycket i fredags. Har alltid haft lågt och har fortfarande 115/70.

Har du provat dash-dieten? Den kanske funkar den med?

Många LCHF-are skyller Livsmedelsverket för att ha felaktiga kostråd men jag känner inte många som provat att äta efter deras råd.
Gossen Ruda
CITAT (Bolltistel @ 17-11-2010, 10:33) *
Att med viljan kontrollera sitt matintag fungerar bara under begränsad tid.

Det har funkat för mig i ca 3 år. Kalla det motivation eller karaktär.
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 17-11-2010, 11:54) *
var det nåt jag sa? själv älskar jag lövbiff och pommes, så sent som igår åt jag det. Men man behöver nog lite extra. Sen är jag faktiskt själv rätt medelsvensson mad.gif

Det var till Christa jag ville säga att det finns väl inget som säger att man är okunnig bara för att man är en medelsvenson (vad nu det är).
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 17-11-2010, 12:06) *
Kolla i början av tråden så hittar du det.
Har du provat dash-dieten? Den kanske funkar den med?

Många LCHF-are skyller Livsmedelsverket för att ha felaktiga kostråd men jag känner inte många som provat att äta efter deras råd.

Nej har aldrig ätit efter någon diet överhuvudtaget (förutom lchf sista 5 åren) - har ätit normal mat som alla andra fast utan grönsaker som jag inte tyckt om under dom övriga 50+ åren och ändå varit både smal, frisk och haft lågt blodtryck.
Christa
Det finns ju en rad olika dieter där anhängarna mår bättre sedan de började äta si eller så. Gemensamt är ju att de innehåller mycket grönsaker och att snabba kolhydrater skall undvikas. När det gäller LCHF så ingår det ju mycket grönsaker i Annika Dahlqvists koncept. Bara ovanjordsgrönsaker dock.

Jag trodde därför inte att grönsaker var så kontroversiellt.

Jag skulle gärna vilja se någon studie som visar att man försämrar hälsan genom att äta mycket grönsaker.

Det skulle vara mycket intressant att se hur studien är upplagd.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 17-11-2010, 12:47) *
.............När det gäller LCHF så ingår det ju mycket grönsaker i Annika Dahlqvists koncept. Bara ovanjordsgrönsaker dock..............

Ja, numera äter jag en del grönsaker men fortfarande klarar jag inte kokta, det skall ju smaka gott också.... så det blir smörstekta eller wookade smile.gif
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 17-11-2010, 20:25) *
Ja, numera äter jag en del grönsaker men fortfarande klarar jag inte kokta, det skall ju smaka gott också.... så det blir smörstekta eller wookade smile.gif

Har du ätit morötter som du skalat själv och kokat? Det är ju stor skillnad mot de där färdigskurna. Fast de växer ju under jord förståss.

Kokt broccoli äter vi ofta men det skall vara färsk om den skall vara god och då tar jag vara på kokvattnet också eftersom mycket näring hamnar där.

Wokad broccoli får jag så mycket gaser av. Inte så himla gott heller tycker jag. Broccoli med ostsås är en höjdare. Då skall den vara rätt finfördelad i en ostsås med god smak. Bjöd en kille på det för länge sedan och han slickade nästan kastrullen.

Hemodlade bönor är också väldigt goda och bönor kan man ju inte äta råa.
Bolltistel
CITAT (Christa @ 17-11-2010, 11:46) *
Jag saknar fortfarande de där studierna du skrev om Bolltistel.

Mättat fett:
Det vetenskapliga underlaget till WHO:s rapport om dietärt fett:

http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223977

på sidan 181 står det t ex "Intake of SFA was not significantly associated with CHD mortality"

Översättning:
Efter att ha letat och letat och letat efter ett samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom i flera decennier och lagt ut många miljarder på detta har man alltså misslyckats med att hitta ett sådant samband.

Grönsaker:
Skojig recension på hyperlipid av en studie där man får folk att äta mycket grönsaker och sedan mäta hälsoeffekterna:

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/sea...%20WHEL%20study

"This is big research using big money to make a big point. To confirm all of the benefits of those mysterious micro-nutrients in the vegetable juice."

Och så här ser det ut över hela linjen. Resultaten är alltså magra när man väl gör interventionsstudier, minst sagt. Tyvärr. Jag önskar det fanns något man kunde äta och enkelt veta att det var jättenyttigt och skyddande mot otrevliga sjukdomar som bröstcancer och hjärtinfarkt. Som broccoli eller nåt. Men det är inte så.
Christa
CITAT (Bolltistel @ 17-11-2010, 23:42) *
Mättat fett:
Det vetenskapliga underlaget till WHO:s rapport om dietärt fett:

http://content.karger.com/ProdukteDB/produ...roduktNr=223977

på sidan 181 står det t ex "Intake of SFA was not significantly associated with CHD mortality"

Översättning:
Efter att ha letat och letat och letat efter ett samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom i flera decennier och lagt ut många miljarder på detta har man alltså misslyckats med att hitta ett sådant samband.

Grönsaker:
Skojig recension på hyperlipid av en studie där man får folk att äta mycket grönsaker och sedan mäta hälsoeffekterna:

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/sea...%20WHEL%20study

"This is big research using big money to make a big point. To confirm all of the benefits of those mysterious micro-nutrients in the vegetable juice."

Och så här ser det ut över hela linjen. Resultaten är alltså magra när man väl gör interventionsstudier, minst sagt. Tyvärr. Jag önskar det fanns något man kunde äta och enkelt veta att det var jättenyttigt och skyddande mot otrevliga sjukdomar som bröstcancer och hjärtinfarkt. Som broccoli eller nåt. Men det är inte så.

Nu förstår jag inte. Jag efterfrågade undersökningar som visade att det var negativt för hälsan att äta grönsaker. Mättat fett har jag inte nämnt över huvud taget.
*Stintan*
Har aldrig varken hört eller läst att det skulle vara negativt för hälsan att äta grönsaker. Frågan är väl om det är nödvändigt vilket jag inte tror.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2010, 09:14) *
Har aldrig varken hört eller läst att det skulle vara negativt för hälsan att äta grönsaker. Frågan är väl om det är nödvändigt vilket jag inte tror.

Beror väl på vad man äter för övrigt. Ju mer så kallad skräpmat man äter ju mer grönsaker behöver man äta. Man kan ju aldrig titta på ett enda livsmedel ensamt. Det är hela kosthållningen man måste sammanväga plus hur man lever i övrigt.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2010, 09:14) *

Jag har faktiskt frågat mig detsamma. När jag växte upp så åt man knappt några grönsaker alls, men nu har det nästan gått till överdrift åt andra hållet.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2010, 07:34) *
Jag har faktiskt frågat mig detsamma. När jag växte upp så åt man knappt några grönsaker alls, men nu har det nästan gått till överdrift åt andra hållet.

Är du säker på det? Det var ju väldigt mycket grönsaker i den svenska husmanskosten.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 07:40) *
Är du säker på det? Det var ju väldigt mycket grönsaker i den svenska husmanskosten.

Det var mest sönderkokta morötter och burkärtor... Tomat, sallad och gurka var möjligen med som en liten dekoration på talltriken... (50-talet - medelklasshem)
Bettis
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2010, 07:45) *
Det var mest sönderkokta morötter och burkärtor... Tomat, sallad och gurka var möjligen med som en liten dekoration på talltriken... (50-talet - medelklasshem)

Så var det hos oss också "på den tiden giggle.gif ", min farfar var trädgårdsmästare och när han stod på torget med sina första tomater så kom folk fram och undrade hur han kunde få äpplena så väldigt röda, har han berättat.
evelina

Så var det hemma hos mig också.Ibland fick vi vitkål med lingonsylt till blodpudding eller kålpudding eller rotmos, kokt blomkål. Potatis var ju det som man åt mest.

Och jag har överlevt. Fast vi fick mycket frukt för det hade aldrig mamma fått som liten.
Tillskotten var fiskleverolja. TVI!!! crying.gif
Christa

Kålsoppa, kåldolmar, ärtsoppa, spenatsoppa, makrill och spenat.

Väldigt många recept i min gamla kokbok har grönsaker i sig. Kallops innehåller morötter och lök och man serverade rödbetor till. I receptet på kokt höna är det också en massa grönsaker.

Konsumtionen av sallat, tomat och gurka har säkert ökat men konsumtionen av rödbetor, palsternackor, rotselleri, kålrötter och potatis har minskat.

Grönsakssoppa åt vi ofta hemma.

Hur många äter rotmos numera?
Carl

När gjorde grönsakerna sitt intåg i Sverige? Jag är född början på 50 talet . Kan inte minnas att vi färska grönsaker vinter tid. Fanns det? '
*Stintan*
Gurka och tomat fick vi sommartid eftersom vi odlade det i växthusen. Sallad var garnityr på uppläggningsfaten vid festligare tillfällen. Blomkål sönderkokta morötter och burkärtor fick vi någon gång till söndagssteken och någon enstaka gång stuvade morötter till falukorven. Om det nu fanns morötter och lök som var helt sönderkokta i kallopsen så fanns det nog inte mycket nyttigt kvar. Kålsoppa, kåldolmar, ärtsoppa, spenatsoppa, makrill och spenat kan jag inte påminna mig att vi någonsin åt. Rotsaker förekom i soppa ibland. Potatis åt vi varje dag.

Jag vill nog påstå att grönsaker var sällsynt på matbordet hos oss under -40 -50 -60-talet. Den förhatliga fiskleveroljan glömmer jag aldrig sick.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 09:04) *
Gurka och tomat fick vi sommartid eftersom vi odlade det i växthusen. Sallad var garnityr på uppläggningsfaten vid festligare tillfällen. Blomkål sönderkokta morötter och burkärtor fick vi någon gång till söndagssteken och någon enstaka gång stuvade morötter till falukorven. Om det nu fanns morötter och lök som var helt sönderkokta i kallopsen så fanns det nog inte mycket nyttigt kvar. Kålsoppa, kåldolmar, ärtsoppa, spenatsoppa, makrill och spenat kan jag inte påminna mig att vi någonsin åt. Rotsaker förekom i soppa ibland. Potatis åt vi varje dag.

Jag vill nog påstå att grönsaker var sällsynt på matbordet hos oss under -40 -50 -60-talet. Den förhatliga fiskleveroljan glömmer jag aldrig sick.gif

haha, jag dricker ff en hutt möllers tran, varje morgon! smile.gif
blomkål, vitkål, kålrot, sånt var vanligt hemma när jag var liten, möjligtvis ättiksinlagda gurkskivor också, så klart kokta ärtor och morötter.
aldrig sallad som i salladsblad, tomat, parika mm.
jag äter nästan aldrig kalla grönsaker, det är förmodligen nyttigt men jag tycker inte att det är gott.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 09:04) *

I skolan fick vi både kålsoppa, ärtsoppa, kålpudding och kallops. Rotmos fick vi också i skolan. Bruna bönor också, tyvärr...

Som grönsak till maten fick vi strimlad vitkål med lingonsylt i. Det hade de varje dag. Min sambo hade ett svagt minne av rivna morötter. Den största mängde grönsaker på den tiden var nog rotsaker, lök och purjolök som fanns inblandat i maten och många gånger sönderkokt. Plus potatis och rotmos förståss och det andra jag räknade upp.

Varför skulle det inte finna så mycket näring kvar i sönderkokta morötter?
Lena i Torslanda
Ju längre tid man kokar grönsaker desto mindre nyttigheter finns det kvar. Även varmhållning av grönsaker försämrar vitamininnehållet. De långkok som serverades i skolan var nog ganska värdelösa på så sätt. De hölls ju dessutom varma hur länge som helst innan alla ätit klart.
Christa
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 09:54) *
Ju längre tid man kokar grönsaker desto mindre nyttigheter finns det kvar. Även varmhållning av grönsaker försämrar vitamininnehållet. De långkok som serverades i skolan var nog ganska värdelösa på så sätt. De hölls ju dessutom varma hur länge som helst innan alla ätit klart.

När det gäller morötter har jag läst att man får i sig ungefär lika mycket näringsämnen oavsett om de äts kokta eller råa. Det beror på att kroppen har lättare att tillgodogöra sig näringen i de kokta morötterna.

Olika näringsämnen är känsliga för olika saker. Varmhållen potatis har t ex förlorat i stort sett allt c-vitamin men kalium kan ju inte försvinna eftersom det är ett mineral.
Lena i Torslanda
Om du går in på Livsmedelverkets sida så kan du få svar på dina frågor om t.ex kokta kontra råa grönsaker samt väldigt mkt annat. Du undrade ju över sönderkokta morötter - det är stor skillnad på dem och morötter som är kokta så de har spänst kvar.
Christa
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 10:39) *
Om du går in på Livsmedelverkets sida så kan du få svar på dina frågor om t.ex kokta kontra råa grönsaker samt väldigt mkt annat. Du undrade ju över sönderkokta morötter - det är stor skillnad på dem och morötter som är kokta så de har spänst kvar.

Jag använder mig av Livsmedelsverkets webbplats i stort sett varje dag. Vilken skillnad menar du att det är?
Lena i Torslanda
Om du använder den varje dag så vet du säkert att du kan jämföra livmedel med varandra när det gäller näringsinnehåll t.ex råa och kokta morötter.
Christa
Ja det vet jag och det har jag gjort också men det är rätt länge sedan.
Christa
Mineraler kan fortfarande inte förstöras av kokning. De blir mer lättillgängliga för kroppen och tas sannolikt upp lättare.
xlxl67
CITAT (Christa @ 16-11-2010, 17:27) *
Jag sitter här och knåpar på min bok och det är inte så lätt att skriva till en publik som man inte vet något om. Vad vet folk och hur resonerar dom? Jag vet att en del här inte gillar att jag slänger ut frågor men jag har ju ingen annan att fråga och det är just nu jag behöver svar.

Nu har jag i alla fall förklarat varför jag frågar.

Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få så många aspekter och tankar som möjligt när det gäller uppmaningen att äta mycket grönsaker. Alla har ju säkert hört det men VARFÖR är det bra?

Frågan är också NÄR man äter dom och hur mycket. Vad händer om man inte äter några grönsaker alls eller väldigt lite?

Hur har du lagt upp boken? Har du delat in ämnet ett antal infallsvinklar? Ja du behöver ju inte avslöja ditt koncept men nyfiken på detta sorta skapande.

Är själv dålig på att äta grönsaker trots att det är gott med alla sorts. Speciellt rotfrukter, vitkål, blomkål...

Får man inte i sig vad man behöver bara man varierar kosten någorlunda? Svårt att få bristsjukdomar i dagens samhälle?
Christa
CITAT (xlxl67 @ 19-11-2010, 11:43) *
Hur har du lagt upp boken? Har du delat in ämnet ett antal infallsvinklar? Ja du behöver ju inte avslöja ditt koncept men nyfiken på detta sorta skapande.

Är själv dålig på att äta grönsaker trots att det är gott med alla sorts. Speciellt rotfrukter, vitkål, blomkål...

Får man inte i sig vad man behöver bara man varierar kosten någorlunda? Svårt att få bristsjukdomar i dagens samhälle?

Upplägget är det jag funderat mycket på nu när jag börjat skriva. Jag vill ju som du säger inte avslöja för mycket men den kommer att handla om kopplingen mellan hur vi lever och vår hälsa.

Hur känslig man är för brister beror på hur mycket energi vi förbrukar. En kvinna med ett kontorarbete kan ju inte äta så mycket som en man med ett kroppsarbete och då kan mannen äta friare eftersom han ändå får i sig vad han behöver.

Det där med att man får i sig tillräckligt genom att äta varierad kost det hör man ju ofta. Frågan är bara vad denna kost igentligen består av? Vad skulle du definiera som "varierad kost"?
xlxl67
Varierad kost: Dagens lunch, fisk ibland+lite sallad, kött, bröd, ägg, pasta, rotfrukter hemma typ...

Däremot äter jag aldrig godis, bullar, glass, tårta, tuggummi - undrar om man vinner mkt på att INTE är det istället?!

Vill påpeka att jag har inga svar utan lär mig gärna.
Christa
CITAT (xlxl67 @ 19-11-2010, 12:20) *
Varierad kost: Dagens lunch, fisk ibland+lite sallad, kött, bröd, ägg, pasta, rotfrukter hemma typ...

Däremot äter jag aldrig godis, bullar, glass, tårta, tuggummi - undrar om man vinner mkt på att INTE är det istället?!

Vill påpeka att jag har inga svar utan lär mig gärna.

Jag startade tråden för att få veta hur människor som inte är specialintresserade tänker om det här med grönsaker. Att det påstås vara nyttigt har väl alla hört men varför det är nyttigt osv är givande att få höra för mig. När man skall skriva en bok eller hålla ett föredrag så är det ju viktigt att försöka sätta sig in i mottagarens perspektiv.

Du har nog hoppat över något ord i frågan du ställde för jag förstår inte riktigt vad du menar.

Du beskrev bara lunchen. Skulle vara intressant att höra vad du anser är varierad kost över hela dygnet.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 12:37) *
Jag startade tråden för att få veta hur människor som inte är specialintresserade tänker om det här med grönsaker. Att det påstås vara nyttigt har väl alla hört men varför det är nyttigt osv är givande att få höra för mig. När man skall skriva en bok eller hålla ett föredrag så är det ju viktigt att försöka sätta sig in i mottagarens perspektiv..........

Men du är egentligen inte intresserad av åsikter som inte är ense med dig - detta att det är grönsaker som gör att man är frisk och sund........ Vi som klarat livhanken utan att äta en massa av dom slår du bara bort som människor som inte är så känsliga....... tänk om det faktiskt inte är grönsakerna som gjort att du blivit frisk igen??
Lena i Torslanda
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 11:41) *
Mineraler kan fortfarande inte förstöras av kokning. De blir mer lättillgängliga för kroppen och tas sannolikt upp lättare.

Fel - du generaliserar. Vissa mineraler förstörs vid upphettning. Magnesium tex som är viktig för kroppens upptag av kalcium.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 19-11-2010, 13:09) *
Men du är egentligen inte intresserad av åsikter som inte är ense med dig - detta att det är grönsaker som gör att man är frisk och sund........ Vi som klarat livhanken utan att äta en massa av dom slår du bara bort som människor som inte är så känsliga....... tänk om det faktiskt inte är grönsakerna som gjort att du blivit frisk igen??

Jag har också skrivit i tråden att man måste väga samman allt man äter och inte bara titta på en sak i taget när det gäller kopplingen till hälsa.

Vad grönsakerna beträffar så kan man ju ventilera fördelar och nackdelar med dem utan att bry sig om kopplingen till hälsan.

Vad tror du är orsaken till att näringsexperterna säger att vi skall äta halva tallriken med grönsaker om vi är lågenergiförbrukare och en tredjedela om vi inte är det?

Varför rekommenderar de det tror du?

Jag menar inte som en argumentation oss emellan utan vad du tror om deras motiv.

CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 13:13) *
Fel - du generaliserar. Vissa mineraler förstörs vid upphettning. Magnesium tex som är viktig för kroppens upptag av kalcium.

Var har du fått det ifrån? Jag antar att du menar vid matlagning och inte att de utsätts för några tusen grader eller så?
Gossen Ruda
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 13:13) *

Möjligen kan man sönderdela vissa mineraler vid upphettning till former som inte kan tas upp av kroppen men jag skulle nog närmast tro motsatsen. Dock inte i de temperaturerna där matlagning sker. Magnesium är ett grundämne och det krävs nog en kärnreaktor för att slå sönder dess atomer.
*Stintan*
Christa du kanske skulle ta reda på fakta vad som händer med mineraler och vitaminer vid upphettning/kokning av grönsaker samt vilka kopplingar det det ena ämnet har med det andra och vad som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig mineralerna och vitaminerna. Det är väl viktigt att du har fakta och inte bara en massa tyckanden.

För vilken målgrupp skriver du din bok? Vanligtvis är folk inte dumma, även om de inte äter den hälsosammaste maten alltid d.v.s den som de s.k. näringsexperterna rekommenderar. Kom ihåg att många av dessa "experter" inte heller sitter inne med hela sanningen. Ena stunden ska vi äta si och andra så. Många av dem tjänar dessutom storkovan på sina s.k. expertråd eftersom de har kopplingar till industrin.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 14:54) *
Christa du kanske skulle ta reda på fakta vad som händer med mineraler och vitaminer vid upphettning/kokning av grönsaker samt vilka kopplingar det det ena ämnet har med det andra och vad som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig mineralerna och vitaminerna. Det är väl viktigt att du har fakta och inte bara en massa tyckanden.

För vilken målgrupp skriver du din bok? Vanligtvis är folk inte dumma, även om de inte äter den hälsosammaste maten alltid d.v.s den som de s.k. näringsexperterna rekommenderar. Kom ihåg att många av dessa "experter" inte heller sitter inne med hela sanningen. Ena stunden ska vi äta si och andra så. Många av dem tjänar dessutom storkovan på sina s.k. expertråd eftersom de har kopplingar till industrin.

Tror du också att mineraler förstörs vid kokning eller vad menar du med att ta reda på fakta?

Anki på Öland
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 13:18) *
...............Vad tror du är orsaken till att näringsexperterna säger att vi skall äta halva tallriken med grönsaker om vi är lågenergiförbrukare och en tredjedela om vi inte är det?

Varför rekommenderar de det tror du?.......................

Det har jag också undrat......... Sen är det väl också så att alla säger ju inte samma sak och vem vi tror på är vårt eget val.
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 19-11-2010, 15:09) *
Det har jag också undrat......... Sen är det väl också så att alla säger ju inte samma sak och vem vi tror på är vårt eget val.

Är din åsikt att ingen behöver äta grönsaker för att behålla hälsan oavsett vad dom äter för övrigt.

Hur har du kommit fram till det i så fall?

Jag är inte ute efter någon pajkastning utan jag är verkligen intresserad.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 15:29) *
Är din åsikt att ingen behöver äta grönsaker för att behålla hälsan oavsett vad dom äter för övrigt......

Men... det var väl en väldigt långsökt slutsats du har dragit av vad jag sagt.... fast skall jag vara ärlig tror jag nog att det är bättre att ändra "oavsett vad man äter" istället för att fortsätta äta "oavsett" om det kan klassas som skräpmat och bara lägga till grönsaker.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 15:09) *
Tror du också att mineraler förstörs vid kokning eller vad menar du med att ta reda på fakta?

Till viss del ja. Sen är det ju också så att det ofta behövs annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig vissa ämnen medan andra kombinationer kan göra det svårare för kroppen att ta upp det viktiga.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 19-11-2010, 15:59) *
Till viss del ja. Sen är det ju också så att det ofta behövs annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig vissa ämnen medan andra kombinationer kan göra det svårare för kroppen att ta upp det viktiga.

Kan du bevisa att mineraler förstörs vid kokning?
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2010, 10:18) *
Beträffande diabetes typ 2 så är det sant att den ökar och kryper ner i åldrarna. Det är mycket möjligt att det beror på överkonsumtion av socker men det betyder inte med automatik att socker är skadligt. Allt beror på mängden. Barn skall exempelvis undvika för mycket spenat eftersom de kan skadas av nitratet. Sen är det inte nyttigt att äta för mycket oxalsyra.

Det där med nitrat och oxalsyra är jag ganska fundersam över. Jag känner ju till det du skriver men när jag höll föredrag om grönsaksodling förra våren så var det en kvinna i publiken som berättade att hon bott i Afrika ett antal år och där hon bodde är mangold basföda. Mangold innehåller oxalsyra men hon berättade att de oftast wokade mangolden och då blir ju oxalsyran kvar. Hon sa att de åt massor av mangold med oxalsyra och allt.

När det gäller nitrat så läste jag häromdagen en artikel där de påstod att det var nitratet i grönsakerna som gjorde att det var så bra för hälsan. Konstigt, skall leta reda på den igen.
Lena i Torslanda
Åter till magnesium. Bevisa? - ingen av oss är väl forskare utan hänvisad till vad forskare säger - iaf när jag läste näringslära för några år sedan som en del av en annan högskoleutbildning så fick jag bl.a lära mig att pastöriseringen av mjölk förstörde magnesium, inte helt men det blev mkt lite kvar. Pastörisering sker ju som du vet vid ganska låg temperatur, ca 70gr. Om de ljög för mig då vet jag inte men det är lika mkt bevis som andra påståenden i tråden.
Christa
CITAT (Lena i Torslanda @ 19-11-2010, 17:00) *
Åter till magnesium. Bevisa? - ingen av oss är väl forskare utan hänvisad till vad forskare säger - iaf när jag läste näringslära för några år sedan som en del av en annan högskoleutbildning så fick jag bl.a lära mig att pastöriseringen av mjölk förstörde magnesium, inte helt men det blev mkt lite kvar. Pastörisering sker ju som du vet vid ganska låg temperatur, ca 70gr. Om de ljög för mig då vet jag inte men det är lika mkt bevis som andra påståenden i tråden.

Magnesium är ett grundämne och det förstörs inte vid upphettning till 70 grader. Du nämnde kalcium också tidigare och vill väl inte hävda att kalciumet i mjölken förstörs vid pastöriseringen?

*Stintan*
CITAT (Christa @ 19-11-2010, 16:05) *
Kan du bevisa att mineraler förstörs vid kokning?

Nej jag är ingen expert.

CITAT (Christa @ 19-11-2010, 16:56) *
Det där med nitrat och oxalsyra är jag ganska fundersam över. Jag känner ju till det du skriver men när jag höll föredrag om grönsaksodling förra våren så var det en kvinna i publiken som berättade att hon bott i Afrika ett antal år och där hon bodde är mangold basföda. Mangold innehåller oxalsyra men hon berättade att de oftast wokade mangolden och då blir ju oxalsyran kvar. Hon sa att de åt massor av mangold med oxalsyra och allt.

När det gäller nitrat så läste jag häromdagen en artikel där de påstod att det var nitratet i grönsakerna som gjorde att det var så bra för hälsan. Konstigt, skall leta reda på den igen.

Så finns det dom som rekommenderar att man ska äta mangold istället för spenat just för att inte få i sig så mycket oxalsyra. unsure.gif
Gossen Ruda
Man bör nog inte äta för mycket av växter som innehåller oxalsyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon