Full version: Naturbilder 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Ingela i Segersberg
bravo.gif Toppenfin bild på sländan, Lokan! bravo.gif
Gossen Ruda
Tjusig bild Lokan. Det är ofta enkelt att smyga sig på trollsländor som äter, de verkar glömma omvärlden lite. Jag är ingen expert på sländor men jag tror det är en Fyrfläckig trollslända Libellula quadrimaculata.
Tikka
Oj här var det dramatik i bilderna, härlig himmel o geting o sländan va fin biggrin.gif

Själv såg jag idag en ollonborre vid Lackarebäck i Mölndal smile.gif
Lokan
Tack Ingela och Ruda! rolleyes.gif
Funderade lite på fyrfläckig men jag vet ju ännu mindre om sländorna... om ingen protesterar så får den heta så! Det kan jag säga att den var stor, mycket större än alla dom andra jag såg! Nästan skrämmande.... fear.gif
bergvallmo
Superfina bilder. Det är alltid lika roligt att titta in här smile.gif
Anki på Öland
Nu är min trädgård vacker och luktar gott i någon vecka smile.gif

[attachment=60822:110521_2.jpg]

mamamaggan
Underbart !

Har en häck med syrén vid uteplatsen men vi har gallrat ur den rejält i år så det är inte mycket blommor i år.
Ingela i Segersberg
wub.gif Åh, vilken vacker bild, Anki! wub.gif bravo.gif
Meriona
Ja Anki, vilken bild! Jag känner syrendoften ända hit, och det är verkligen min favoritdoft (tillsammans med liljekonvalj). wub.gif
Ingela i Segersberg
Jag var vid en sjö för att fota trollsländor igår och den här blomflugan ville väldigt gärna bli fotad! Den flög fram och tillbaka framför mig i flera minuter och ibland stannade den upp och då blev det några bilder på den.

Bzzzz.....

Meriona
WOW! Så mästerligt! bravo.gif
Huggorm
Extra plus för att du inte klippt ner bilden för att centrera flugan. Jag vet inte riktigt varför, men det ser bättre ut så här
Lokan
Det blir balans och harmoni i bilden! flirting.gif Ett vanligt nybörjarfel är att placera allt i mitten!

Jäkligt bra bild Ingela! 000.gif

Glömde.... Härlig bild av syrenerna Anki! Jag kan också känna doften ända hit!! Längtar efter att våra (ynkliga) ska slå ut, men det tar nog nån vecka till... sad.gif
Ingela i Segersberg
Tusen thanks.gif Meriona, Huggorm och Lokan. Jag har faktiskt beskurit bilden lite och gjort så att flugan hamnat till höger i bild. Så att det blir luft framför flugan, i dess färdriktning.
Anki på Öland
Fantastiskt vad insekter är vackra egentligen.... smile.gif
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 21-05-2011, 22:47) *
Fantastiskt vad insekter är vackra egentligen.... smile.gif

Åtminstone vissa av dem. En del andra vill man helst inte se i förstoring -fear-.gif
Lokan
Seså, var inte blyg nu, titta fram bara... biggrin.gif

[attachment=60988:IMG_6984...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 26-05-2011, 22:01) *

Snyggt fångat. biggrin.gif En hane av Allmän ängsmätare Ematurga atomaria. Honan är ljusare och med enkla antenner.
Lokan
Tack Ruda! Tänk vad klok man skulle bli om man kom ihåg allt man lär sig här.... blush.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 26-05-2011, 22:01) *

bravo.gif 000.gif Superfin bild, Lokan!!!
Myosotis
000.gif Jag gillar den annorlunda bildidéen. Snyggt!
Lokan
thanks.gif Ingela och Myo!! smile.gif
Ingela i Segersberg
De här två väckte mig i morse när de lekte tafatt en lång stund på ytterväggen. Första gången utanför boet, som de hade i ett hål i husväggen.
Ekorrungar

Trädgårdshjälp

Huggorm
Helt fantastiska bilder
Anki på Öland
Åh jisses vad söta!!! wub.gif
Biggan_
Underbart söta! wub.gif ..och fantastiska bilder!
Meriona
Nämen åååh jag adopterar dem direkt! wub.gif
Meriona
Ingela, min son tycker att det ser ut som om ekorren på bild två vindsurfar på krattorna! tongue.gif
Ingela i Segersberg
Tack ska ni ha! biggrin.gif Så roligt att ni gillade mina bilder! Och ekorrungarna wub.gif också naturligtvis!
Gossen Ruda
Jag har inga söta ekorrungar att komma med, bara lite naturfenomen. Det krävdes lite photoshoppande för jag upptäckte att jag fått regnstänk på kameralinsen. Somewhere over the rainbow...

mamamaggan
Söta ekorrungar ! Ser tyvärr allt färre ekorrar nu för tiden.

Fina bilder på regnbågen Ruda .
Meriona
Ja det var en vacker regnbåge! bravo.gif
Anki på Öland
Regnbågen var verkligen inte dålig den heller!! bravo.gif
Myosotis
Hjälp vad söta ekorrarna är! Och jättefina bilder! Vacker regnbåge också.
malcolm
Judy Garland hade blivit grön av avund Ruda. tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Myosotis @ 30-05-2011, 10:40) *
Hjälp vad söta ekorrarna är! Och jättefina bilder! Vacker regnbåge också.

Tack ska du ha, Myosotis biggrin.gif
Vilken vacker regnbåge, Ruda!
Olle A
Ingela, vilka härliga bilder på ekorrungarna! Och Rudas regnbågar är jättefina också. tummenupp.gif

Här kommer några bilder från Lurö, mitt i Vänern, som jag besökte i helgen.

[attachment=61114:Lur_1.jpg]
[attachment=61115:Lur_2.jpg]
[attachment=61116:Lur_4.jpg]
[attachment=61117:Lur_5.jpg]
[attachment=61118:Lur_6.jpg]

Olle
Thalassa
Fantastiskt vackra bilder allihopa!! Speciellt ekorrungarna, de var ju faktiskt till och med för söta, jag höll på att trilla av stolen när jag såg dem. flirting.gif

Bidrar själv med en liten slända:
[attachment=61128:2011_05_30_112.jpg]

[attachment=61129:2011_05_30_119.jpg]
Ingela i Segersberg
thanks.gif Olle och Thalassa! Era bilder är sååå fina. bravo.gif Thalassa, jag älskar sländor och dina sländbilder är underbara! Kanonfina!! 000.gif
Olle A
Ja, den sländan var riktigt fin Thalassa! Kan det vara en fyrfläckad trollslända (Libellula quadrimaculata)?

Sländor fanns det på Lurö också, bl a den här som jag tror är en hona av citronfläckad kärrtrollslända (Leucorrhinia pectoralis).

[attachment=61131:Sl_nda.jpg]

Olle
Thalassa
Tack så mycket! smile.gif

Jag kan ingenting om sländor men du har säkert rätt. Kul att få höra vad det är smile.gif
Din slända är också fin Olle!
Meriona
Så fina bilder allihop, så bekvämt att få uppleva allt detta vackra och ändå sitta kvar i soffan! blush.gif

Lurö är riktigt vackert Olle, vad du även på Djurö, eller hur var det?
Olle A
Nej, jag var bara på Lurö. Det var tänkt att vi skulle åkt till Djurö också, men det blåste så mycket på lördagen att vår skeppare inte vågade ta oss dit.

Olle
Meriona
Det kan jag förstå, det är inte så bra brygga där, faktiskt. Då har du det kvar! smile.gif
Lokan
Nämen vilka söta ekorrar!! wub.gif Jättefina bilder! Gäller alla dom andra bilderna också! Man får lust att genast springa ut med kameran i högsta hugg! laugh.gif
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan!!!
Lokan
Också en slända smile.gif En sorts guldögonslända!

[attachment=61204:IMG_7857...erad_1_0.jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefin bild på den, som jag tycker, svårfotade sländan! tummenupp.gif Den fladdrar bara iväg när jag vill fota den! angry.gif
Thalassa
Håller med, jättefin bild!!
Lokan
Tack Ingela och Thalassa! smile.gif Visst kan den vara lite 'svår' men då är det bra med zoom....

Såg att du skaffat ny kamera och lins Thalassa! Får man vara nyfiken och fråga vad? Jättebra bilder tycks den ta iaf.!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon