Full version: Naturbilder 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Olle A
Jag är ju bättre på stora djur än små, men fjärilen kanske kan vara en ligustersvärmare? Det gula på grässtrået kanske är någon liten puppa? De vita slånbären har nog drabbats av slånpung, som orsakas av blåssvampen Taphrina pruni. Här i ett tidigt stadium i så fall.

Olle
Lokan
Ligustersvärmare funderade jag också på....Hmmm, på grässtrået, kan det vara ett spindel'bo'? Eller barnkammare?
Slånbuskarna har jag inte en aning om....
Gossen Ruda
CITAT (Olle A @ 22-06-2011, 21:54) *
Jag är ju bättre på stora djur än små, men fjärilen kanske kan vara en ligustersvärmare? Det gula på grässtrået kanske är någon liten puppa? De vita slånbären har nog drabbats av slånpung, som orsakas av blåssvampen Taphrina pruni. Här i ett tidigt stadium i så fall.

Olle

Fast ligustersvärmaren är inte så liten. Här är den när jag störde den lite.

Jo, en puppa är inte så tokigt gissat men vilken art? Eller egentligen vilken artgrupp? På sätt och vis har den lite med ligustersvärmaren att göra.

Jag var inne på slånpung eller något ditåt men hittade inget på väbben men med latinet hittade jag den på engelska Wiki. Tack.
Gossen Ruda
Oj, klockan börjar bli mycket. För att ingen skall ligga sömnlös och fundera kommer svaret på kokongen här, det är en puppkokong till Allmän bastardsvärmare.
Lokan
Fin bild på ligustersvärmaren! smile.gif

Jag såg en okänd typ härom dagen när det regnade. Den satt och klamrade sig fast i blomman och jag skulle säkert ha kunnat ta i den, så 'trött' var den. Påminner ju lite om poppelglasvingen men det är inte den. confused.gif

[attachment=62010:IMG_0103...erad_1_0.jpg]

[attachment=62011:IMG_0115...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
Den var tjusig. Ovanligt mycket gult på den men det är ändå en klubbhornstekel. Själva stekeln ser man inte så ofta, jag har aldrig sett den, så där hade du tur, den maffiga larven har jag däremot sett flera gånger.
Olle A
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2011, 22:12) *
Oj, klockan börjar bli mycket. För att ingen skall ligga sömnlös och fundera kommer svaret på kokongen här, det är en puppkokong till Allmän bastardsvärmare.

Då borde jag ha känt igen den, för sådana har jag på min äng! smile.gif

[attachment=62012:Bastardsv_rmarlarv.jpg]
[attachment=62013:Bastardsv_rmare.jpg]

Olle
Lokan
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2011, 22:23) *
Den var tjusig. Ovanligt mycket gult på den men det är ändå en klubbhornstekel. Själva stekeln ser man inte så ofta, jag har aldrig sett den, så där hade du tur, den maffiga larven har jag däremot sett flera gånger.

Oj, tack Ruda! Va roligt! Tyckte väl den såg lite ovanlig ut rolleyes.gif

Fin bild på den vackra larven Olle!
Thalassa
Vad fina bilder ni har lagt in. Gissningsleken missade jag helt men jag hade ändå inte haft ett rätt unsure.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2011, 22:23) *

Så här ser larven ut!

Klubbhornsstekelslarv

Lokan
Ååå vad söt den är! wub.gif Vad är det för blad den äter på? Läste nånstans att den lever i björkar?
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2011, 21:11) *
Tänkte bara testa kunskaperna och sen fråga lite också. Ser ni fjärilen?
---

Kunde bara svaret på första frågan... g.gif

Ja! yes.gif

Alla har så fina bilder. Jag tittar och beundrar varje dag. tummenupp.gif
Thalassa
Jättefin bild på larven Ingela!
Meriona
CITAT (Berith @ 23-06-2011, 06:33) *
Kunde bara svaret på första frågan... g.gif

Ja! yes.gif

....

rotfl.gif

Larven var jättesöt Ingela! bravo.gif
Ingela i Segersberg
Javisst är den söt med sitt babyansikte!
omk
En välkommen gäst ! SÅÅÅ vacker !!!

Myosotis
Oj den var häftig.
Lokan
Ja oj, den var snygg!

Vems 'barnkammare' hamnade jag i här då? Måste väl vara nån av 'fisarna' - eller?

[attachment=62090:IMG_0718...erad_1_0.jpg]
[attachment=62089:IMG_0714...erad_1_0.jpg]
Lokan
VARNING! Spindelbild!

Blivande mamma?

[attachment=62115:IMG_0993...erad_1_0.jpg]
Olle A
Fina bilder, Lokan! De första är mycket riktigt bärfisungar. Spindeln är en rovspindel som bär på sin äggkokong. När äggen ska kläckas, fäster hon kokongen bland växter och spinner ett bo över den. Där står hon och vaktar tills ungarna har lämnat boet.

Olle
Lokan
thanks.gif Olle!
Gossen Ruda
Lite bilder och frågor. Börjar med en avtagande lördagsmåne.

Fortsätter med frågorna. Vad är detta för blomma, jag kan inte placera den i floran? Kan vara både vild och tam, det är utfyllnadsmark.

Detta är väl timotej? Jag är inte helt säker.

En gräslig sak, vad?

Olle A
Den första blomman ser ut att vara en lejongapsväxt av släktet Linaria, kanske purpursporre (L. purpurea). Om nästa är timotej eller inte vågar jag inte säga, den har en del dubbelgångare. Den sisia ser ut att vara ekorrkorn (Hordelymus jubatum).

Olle
Gossen Ruda
Tack Olle, du verkar ha rätt. Någorlunda iaf, på bilder jag hittat har purpursporren glesare ax men det kan ju bero på växtplatsen. I rätt härad är det säkert.
Myosotis

Vem är det som har lagt ägg på rödfibblan?

Lokan
Snygg måne Ruda! yes.gif Jag har inte sett den på ett tag...

Vet inte vems ägg det är Myo men jag har liknande på ett vinbärsblad och har misstänkt bärfisarna...
Olle A
Nu är min äng som allra finast...

[attachment=62340:_ngen1.jpg]

...full av prästkragar, rödklöver, johannesört och mycket annat som blommar.

[attachment=62342:_ngen2.jpg]

En utmärkt miljö för luktgräsfjäril...

[attachment=62343:Luktgr_sfj_ril.jpg]

Slåttergräsfjäril...

[attachment=62345:Sl_ttergr_sfj_ril.jpg]

Vitfläckig guldvinge...

[attachment=62346:Guldvinge.jpg]

..och ängssmygare.

[attachment=62347:_ngssmygare.jpg]

Olle
Thalassa
Jättefina fjärilar Olle!! smile.gif
Lokan
Ja, det var fina bilder! tummenupp.gif
Keka64
Instämmer mycket fina bilder yes.gif
Ingela i Segersberg
Otroligt fina bilder, Olle bravo.gif
Keka64
Jag pillade lite med kameran igår och jag tyckte jag hittade fina "objekt". Moln kan vara i fascinerade former och tillsammans med olika ljus blir det mumma....

Bild 1 och 2 är tagna från balkongen, övriga från köksfönstret. den sista bilden är nog en av de bästa jag någonsin har tagit... yes.gif

Olle A
Tack ska ni ha! smile.gif
Keka, dina moln var också fina. Spännande med olika ljus i dem. tummenupp.gif

Olle
Thalassa
Jättefina molnbilder, riktigt vackra! smile.gif
bergvallmo
Oj, vilka härliga molnbilder smile.gif
Keka64
thanks.gif
Soie
Tog en kvällspromenad kring sjön här vid mig igår. Hörde plötsligt ett stort plask, tänkte att det kunde vara en stor fisk som snappade efter insekter på vattnet. Men icke det var självaste herr bäver tillsammans med fru bäver, olyckligtvis hade varken jag eller killen någon riktigt kamera utan en gammal sony eriksson-mobil (k550i) så vi fick inga skarpa bilder på dem, bifogar ändå bilden som lika gärna kunde ha varit en pinne som flöt omkring, för stämningen skull wink.gif haha

Flemming
Knappast behov av tandläkare...

Smarta djur men synd att dom förstör så många träd...
"Är trädet över en viss diameter gnager bävern bara igenom cirka 2/3 av stammen, lagom mycket för att trädet vid nästa kraftiga oväder garanterat kommer att falla. Fenomenet att invänta blåsigt väder har kunnat studeras under många år vid KottlasjönLidingö där en bäverfamilj har etablerat sig sen ett tiotal år tillbaka. Vid tunna stammar gnager bävern helt igenom och släpar sedan ner trädet till sitt vattendrag"
Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4vrar

Lokan
Väldigt fina molnbilder Keka!

[attachment=62511:IMG_2218...erad_1_0.jpg] Den här gynnaren verkar säga: och vad glor du på då??
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 07-07-2011, 21:48) *
Väldigt fina molnbilder Keka!
[attachment=62511:IMG_2218...erad_1_0.jpg] Den här gynnaren verkar säga: och vad glor du på då??

Festlig bild på flugbaggen. biggrin.gif Vilken Cantharis-art det är vågar jag inte säga.
Tikka
Och här är vackra bilder att kika på som vanligt smile.gif
Härlig äng o fjärilar Olle ! Bilderna på molnen va ju för läckra Keka!
Spännande Soei att få vad med om att se bäver, har jag bara fått se 1 gång.
Lokan du har rätt, det ser ut som den verkligen säger "vad glor du på" smile.gif Snygg bild!
Monarda
Tistlar verkar vara smaskens för många insekter! Tur att dom kan samsas.

[attachment=62558:P7050819.jpg]
Monarda
Guldbaggefrukost.
[attachment=62559:P7050821.jpg]
Soie
Tikka

När jag gick i en naturklass med inriktning zoologi på gymnasiet så var vi ute på bäverjakt med klassen, dock hittade vi bara hyddan, men det var en stor en! smile.gif så det här är första gången jag sett dem i det fria! så det var jackpot för mig, första gången någonsin och två på en gång.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 08-07-2011, 22:39) *
Tistlar verkar vara smaskens för många insekter! Tur att dom kan samsas.

[attachment=62558:P7050819.jpg]

En massa flugor åt Amaira, en humlebagge och så en humla åt mig. En hane av någon snylthumla, vilken art går inte att säga utan genitialbestämning. Fin bild.
Flemming
Nu har "stadsbon" varit ute i skog och mark...
Tre stycken flygande varelser vars namn är okänt för mig.
Ettan och trean verkar vara närbesläktade men vad heter dom ?
Tvåa har jag ingen aning om ännu...

Monarda: Finns det hjärterum då finns det stjärterum...
Monarda
Siljan, Sveriges vackraste sjö!

[attachment=62582:P7060887.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Flemming @ 09-07-2011, 10:25) *
Nu har "stadsbon" varit ute i skog och mark...
Tre stycken flygande varelser vars namn är okänt för mig.
Ettan och trean verkar vara närbesläktade men vad heter dom ?
Tvåa har jag ingen aning om ännu...

Monarda: Finns det hjärterum då finns det stjärterum...

Flickslända, jungfruslända och en flickslända till. Exakta arten kan jag inte.
Meriona
CITAT (Monarda @ 09-07-2011, 10:40) *
Siljan, Sveriges vackraste sjö!

Alla håller nog inte med om det kanske, själv älskar jag Vänern. Men det var en fantastiskt vackert foto! bravo.gif
Flemming
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2011, 14:06) *
Flickslända, jungfruslända och en flickslända till. Exakta arten kan jag inte.

Mer än nöjd,bugar och tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon