Full version: Naturbilder 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Alexander-VG-zon3
''vår'' groda tog jag kort på idag, jätte söt är den.
[attachment=61292:grodanmindre.jpg]
Meriona
Vilken snygging Flaxss! wub.gif
Lokan
Ja oj! Det var en maffig groda! Den har nog satt i sig några myggor! tummenupp.gif

Här kommer dagens sländor. Det var dom enda som hölls någorlunda på plats i det stormiga vädret! wacko.gif

[attachment=61302:IMG_8395...erad_1_0.jpg][attachment=61301:IMG_8372...erad_1_0.
jpg]
Ingela i Segersberg
Jättefina sländor, Lokan tummenupp.gif
Jag var ute och fotade sländor igår.

Jungfruslända

Röd flickslända

Du ser minst lika rolig ut!

Flickslända

Myosotis
CITAT (Ingela i Segersberg @ 05-06-2011, 08:10) *

Du ser minst lika rolig ut!

laugh.gif tummenupp.gif

Därute finns ett tranbo.

Kaläten hägg

Piccante
En bild från Iren´s trädgård.
[attachment=61315:fluga6040145.jpg]
Iren
CITAT (Markus_H @ 05-06-2011, 16:29) *
En bild från Iren´s trädgård.
[attachment=61315:fluga6040145.jpg]

Men så fint du fick till det! Du har en riktigt bra kamera också tror jag...
Lokan
OJ vilken pangbild Ingela!!! w00t.gif Helt otrolig!!! Dom andra bilderna är ju också bra men den där... tummenupp.gif
Känner du till att man kan skicka in bilder till National Geographic's sida och ha en egen 'portofolio' ? Skickar man in sin bästa bild till "Your shot" (en gång i månaden) kan den komma med i "Daily Dozen" och bli - i bästa fall - publicerad i magasinet!
http://ngm.nationalgeographic.com/your-shot/your-shot

Jag menar så klart bilden "Du ser minst lika rolig ut" !! biggrin.gif
Thalassa
CITAT (Lokan @ 02-06-2011, 16:59) *
Såg att du skaffat ny kamera och lins Thalassa! Får man vara nyfiken och fråga vad? Jättebra bilder tycks den ta iaf.!! tummenupp.gif

Visst får du det, kameran är en Nikon D7000 och objektivet är ett Nikkor AF-S 300/4,0 D IF-ED sedan använde jag en konverter (AF-S TC-14E II) också för att förlänga brännvidden till 420 mm på några av bilderna. Jag är jättenöjd med de nya grejerna, nu är den svagaste länken i ekvationen inte längre min utrustning utan jag själv tummenupp.gif

Massor med fina nya bilder har ni tagit Marcus, Ingela, Myosotis, Lokan och Flaxss! Men "Du ser minst lika rolig ut!" är ju verkligen helskön!! giggle.gif
Thalassa
Fiskmåsen bestämde sig för att fiska lite igår:

[attachment=61321:2011_06_04_118.jpg]

[attachment=61322:2011_06_04_204.jpg]

[attachment=61323:2011_06_04_210.jpg]
Tikka
WoW vilka bilder ni lägger in tummenupp.gif Ekorre, sländor blommor....Urfina allihopa!!!
Måsen med fisken ja den skulle jag ju haft igår när jag var o fiska men fick inte nån fisk wink.gif
Men jag fick en solnedgång smile.gif
[attachment=61340:DSC08778.JPG]
Meriona
Himmel vilken underbar solnedgång Tikka! wub.gif Åh vad jag längtar efter sjön. .(
Tikka
Tack!
Du får komma hit så så får du dig en båt tur vetduuu smile.gif
Ingela i Segersberg
Tack Myosotis, Lokan och Thalassa! Kul att ni gillade min slända!
Kul och fin bild på fiskmåsen, Thalassa! Och vilken vacker solnedgång, Tikka. Underbar bild!
Gossen Ruda
Fina bilder som vanligt. Här kommer jag med en blomma som jag inte klarar av att bestämma, fotad vid Gunnebo slott när jag var där och decimerade steklarna lite. rolleyes.gif Någon som vet? Jag har liksom på känn att jag borde veta det...

Olle A
Fin bild på en vitrapunkel (Phyteuma spicatum).

Olle
Gossen Ruda
Tack Olle, den var det. Liknar inte alls bilden i min flora så det var nog därför jag inte hittade den. Det var ganska vanlig runt slottet på gräsytorna som inte klipptes. Lite orchidékänsla.
Lokan
Vilken FANTASTISK solnedgång Tikka!!! Wow! Vilket ljus!!!

Här kommer kvällens måne...

[attachment=61400:IMG_8873...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
Trevligt med lite måne, här i väster är det nästan helmulet så det finns ingen äkta att se.
Lokan
Här kommer en pastisch på Ingelas pangbild "Du ser minst lika rolig ut"...

.... när du vänder baken till! giggle.gif
[attachment=61436:IMG_8920...erad_1_0.jpg]

Ser du månen ikväll Ruda? Måste jag ut och knäppa igen?? rolleyes.gif
Gossen Ruda
Ser och ser, allt är relativt. Den kan skönjas. biggrin.gif

Tikka
Tack Lokan smile.gif Din måne e inte så dum den heller !!! Fin smile.gif O den som visar baken va ju häftig!!!
Rudas måne va fin den me smile.gif
Ingela i Segersberg
Häftig bild på Humlebaggen, Lokan! 000.gif Jag tycker den ser ut som en gubbe med helskägg!
Myosotis
CITAT (Lokan @ 08-06-2011, 21:13) *
Här kommer en pastisch på Ingelas pangbild "Du ser minst lika rolig ut"...

.... när du vänder baken till! giggle.gif
[attachment=61436:IMG_8920...erad_1_0.jpg]

Mycket intressant! Undrar om det är meningen att se ut som ett ansikte? För att förvirra fåglar eller nåt? Man har ju kommit på att tofsmesen rakt bakifrån ser ut som om den har ansiktet i nacken.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 09-06-2011, 08:12) *
Mycket intressant! Undrar om det är meningen att se ut som ett ansikte? För att förvirra fåglar eller nåt? Man har ju kommit på att tofsmesen rakt bakifrån ser ut som om den har ansiktet i nacken.

Så är det nog, det där ser ju ut som de "ögon" vissa fjärilar har på vingarna för att avskräcka fåglar
Gossen Ruda
Kvällens måne, det gäller att passa på när det är klart. Den är fö halv idag.

Tikka
Fin bild på månen smile.gif
Lokan
Fina månar! smile.gif I morgonkväll är den full. Få se om den syns här - det ska vara lite regnigt... sad.gif

Här kommer en bunt spindelbebisar, nykläckta på vår stationära grill! biggrin.gif

[attachment=61697:IMG_9368...erad_1_0.jpg]
Thalassa
Snyggt fångat Lokan, både spindlar och bakdelar smile.gif

Själv bidrar jag med en blöt hare:
[attachment=61702:2011_06_14_012.jpg]
Monarda
En äng vid ett gammalt torp i skogarna kring Säfsnäs.

[attachment=61703:P6120692.jpg]

[attachment=61704:P6120704.jpg]
Thalassa
Fin äng Monarda!

Jag mötte en rävunge idag när jag var ute på promenad. Den såg pigg och kry ut men frågan är, vad har hänt med svansen?

[attachment=61812:2011_06_16_374.jpg]

[attachment=61813:2011_06_16_376.jpg]
Lokan
Men guuud va söt! wub.gif Ja man undrar ju lite vad som hänt. Eller kanske den bara är blöt?
Jättefina bilder!!!
Olle A
Här var det gott om fina bilder! tummenupp.gif Vi får hoppas att de söta rävungens svans bara är blöt, men tyvärr ser det inte bättre ut än att den har börjat få skabb. sad.gif

Olle
Thalassa
Den kan ju vara bara blöt eftersom det här var precis vid vattnet, men jag tyckte att den såg tvinnad ut också på något märkligt sätt. Vi har ganska gott om räv häromkring och hittills har jag inte sett en enda med skabb utan alla har haft fin och tjock päls, så vi hoppas på blöthet! Men att jag inte har sett det förut betyder ju inte heller att det inte kan vara så, jag ska hålla utkik när jag ser räv framöver och se hur det verkar.
Myosotis
Söt räv! Kan den haft diarré? Hade det varit skabb hade den väl varit kal, inte tvinnad.
Thalassa
CITAT (Myosotis @ 17-06-2011, 16:28) *
Söt räv! Kan den haft diarré? Hade det varit skabb hade den väl varit kal, inte tvinnad.

Det kan den nog ha haft för den är ju lite rufsig i baken också. Den kanske bara har ätit något olämpligt helt enkelt.
Lokan
Igår såg jag en fjäril som jag aldrig sett förut! Aspfjäril! Jättevacker, stor och 'fladdrig' biggrin.gif

[attachment=61830:IMG_9756...erad_1_0.jpg]
Thalassa
Jättefin, jag såg också en sådan där igår men jag visste inte vad det var.
Lokan
....minnet är inte längre vad det aldrig har varit... blush.gif Vad var det den här gynnaren hette? Jag lovar att skriva upp det under bilden BUMS! yes.gif

[attachment=61908:IMG_0041...erad_1_0.jpg]

[attachment=61907:IMG_0039...erad_1_0.jpg]
Gossen Ruda
Dagsvärmare. Dagsvärmare. Dagsvärmare. Dagsvärmare. Dagsvärmare. Dagsvärmare. biggrin.gif

I detta fall humlelik vilket syns på framvingens diskfläck. Den svävflugelika saknar fläcken mitt på vingen. Sen finns det en större art utan genomskinliga fält på vingarna.
Orkidétjuven
Härliga bilder på aspfjärilen och svärmaren.
JAg har alltid velat se en makaonfjäril, sen jag var liten. Jag väntar fortfarande...
Lokan
Tack Ruda! Tack Ruda! Tack Ruda! Men jag frågar nog antagligen nästa år igen när jag inte orkar gräva fram dom här bilderna.... blush.gif laugh.gif
Thalassa
Fina bilder på dagsvärmaren Lokan! Men vad i helskotta är nu detta för underlig sak? Något som ska bli en fjäril?

[attachment=61972:2011_06_21_270.jpg]

[attachment=61973:2011_06_21_274.jpg]
Olle A
Jag skulle gissa på en större snabelsvärmare som precis har kommit ut från puppan och inte hunnit pumpa ut vingarna än.

Olle
Gossen Ruda
Nej nej Olle, en Humlerotfjäril. En hona. sleep.gif
Olle A
Okej, det var som sagt en gissning. rolleyes.gif

Olle
Thalassa
Jag förstår inte att ni kan sådant där. Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Tack för svaret Ruda och tack för gissningen Olle! thanks.gif
Gossen Ruda
CITAT (Thalassa @ 21-06-2011, 22:29) *
Jag förstår inte att ni kan sådant där. Jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Tack för svaret Ruda och tack för gissningen Olle! thanks.gif

Varsågod. Olle hade rätt i att den var/är nykläckt. Har man jagat fjärilar i ca 20 år, fotograferat insekter i över 10 och varit insektsintresserad i sammanlagt 50 är det en del som fastnat. Känner mej nästan naturskadad ibland. biggrin.gif
Thalassa
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2011, 22:33) *
Varsågod. Olle hade rätt i att den var/är nykläckt. Har man jagat fjärilar i ca 20 år, fotograferat insekter i över 10 och varit insektsintresserad i sammanlagt 50 är det en del som fastnat. Känner mej nästan naturskadad ibland. biggrin.gif

Men det är ju bra kunskaper att ha! vi får väl se om 30 år till kanske jag är likadan flirting.gif
Gossen Ruda
Tänkte bara testa kunskaperna och sen fråga lite också. Ser ni fjärilen?

Den där i mitten, på stammen? Den här. Vem är det?

Och nu när gåtlådan är öppen, vad är detta?

Sen har jag en fråga som jag inte vet svaret på. Vad har hänt med slånbären? Hela beståndet på över 50 meters längd ser ut så här. Några bär är normala men de flesta är vita och konstiga. Nån svamp?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon