Full version: Naturbilder 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Olle A
Årets tråd där vi visar naturbilder av diverse slag. Landskap, vilda växter, småkryp, grodor och allt vad vi nu hittar ute i markerna. Dock kan vi vara lite sparsamma med sådana djur som har egna trådar. Välkomna med era bilder! Jag börjar med istappar i skogen.

[attachment=57220:Istappar1.jpg]
[attachment=57221:Istappar2.jpg]

Olle
Lokan
Jag börjar det nya året med ett försök till en Ingela-bild! rolleyes.gif

[attachment=57223:IMG_9112...erad_1_0.jpg] Och önskar er alla en god fortsättning på 2011 !
Thalassa
Oj, vad fina bilder! Nu får jag också lust att fotografera istappar. Kristaller går inte, jag har fortfarande inget makroobjektiv, men det står på inköpslistan.
Olle A
Tack Thalassa! Lokan, det var en fin liten snöstjärna. tummenupp.gif

Olle
Lokan
Tack Olle! Dina isbildningar var inte dåliga dom heller! Väldigt maffiga!
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 01-01-2011, 13:07) *
Jag börjar det nya året med ett försök till en Ingela-bild! rolleyes.gif

[attachment=57223:IMG_9112...erad_1_0.jpg] Och önskar er alla en god fortsättning på 2011 !

biggrin.gif Din snöstjärna är så vacker, så du ska absolut kalla den en Lokan-bild!
Vilka bamsiga istappar, Olle
vildvittra
istapparna var verkligen maffiga:)

Lokan: välkommen till macroperspektivvärlden den är fantastisk smile.gif

jag tog en bild på domherrar igår, länge sedan jag såg sådana sist
Lokan
Tack Ingela! Här har det ju snöat massor hela vintern men det har inte varit några 'ordentliga' flingor. Bara klumpar och pyttesmått och det blir det ju inga bilder av sad.gif Igår letade jag ett bra tag tills jag hittade den här! smile.gif

Ååå så fina röda bollar!!
Ingela i Segersberg
Den här bilden tog jag igår eftermiddag, när solen höll på att gå ner.

DSC02635.jpg

Lokan
Snyggt! tummenupp.gif
Olle A
Ingela, det var en maffig solnedgång! Vildvittra, dina domherrar var fina också. tummenupp.gif

Här är en bild som jag tog nära Svenshögen idag.

[attachment=57229:Svensh_gen.jpg]

Olle
Lokan
000.gif Oj så vackert Olle! Skulle platsa som vykort!
Ingela i Segersberg
Den här bilden på en snökristall tog jag i motljus. Då blev den så här glittrig och guldig.

Snökristall

Meriona
Jösses vilken fantastisk solnedgång! wub.gif
Tikka
Ja halåå alltså vilka vackra bilder som redan lagts in här !
Jag tog några bilder vid havet idag...närmre inloppet så isen va stora isblock o sörja
o sen va det underkylt så det gick knappt att gå någonstans!

[attachment=57237:DSCN5894_r.jpg]
xlxl67
Tikka: Men hallå där. Man ser i bilderna vilken härlig dag du haft;)
Thalassa
Jag bidrar också med en solnedgång.

[attachment=57240:2011_01_01_2_052_3.jpg]
Olle A
Här var det nya fina bilder på snökristall, fruset hav och solnedgång. Tikka, jag skulle inte vilja gå över den bergknallen och hoppas att inga djur heller tar den vägen! ohmy.gif

Olle
Thalassa
Titta vad som dök upp i trädgården idag. En liten vessla, för visst är det väl det?

[attachment=57248:2011_01_02_063.jpg]

[attachment=57249:2011_01_02_066.jpg]

[attachment=57250:2011_01_02_072.jpg]

[attachment=57251:2011_01_02_073.jpg]

Den hade precis tagit en liten mus, bytet var nästan lika stort som vesslan själv.
Olle A
Vilken söt liten vessla! Vad roligt att ha en sådan hemma i trädgården. wub.gif

Olle
Lokan
Nämen åååå va söt! wub.gif Och vilken tur att du fick bilder på den!
Meriona
Men inte kan det väl varit en mus som var nästan lika stor, det måste varit en sork?

Fantastiska bilder! wub.gif
Thalassa
CITAT (Meriona @ 02-01-2011, 17:49) *
Men inte kan det väl varit en mus som var nästan lika stor, det måste varit en sork?

Fantastiska bilder! wub.gif

Det där med nästan lika stor var lite taget mellan tummen och pekfingret. Självklart var vesslan större men en mus är ändå ett stort byte. När det kommer till gnagare har jag inte så bra koll, måste jag erkänna, men jag tror att det är husmöss vi mest har. Jag lägger in en bild på vesslan med sitt byte och de möss som vi vanligtvis ser häromkring.

Vessla med byte:
[attachment=57270:2011_01_02_021.jpg]

De möss vi vanligtvis har, husmöss?
[attachment=57271:2010_10_29_003.jpg]

Och sedan en till på vesslan för att den är så söt:
[attachment=57272:2011_01_02_050.jpg]

CITAT (Lokan @ 02-01-2011, 17:11) *
Nämen åååå va söt! wub.gif Och vilken tur att du fick bilder på den!

Den var faktiskt inte särskilt skygg alls, mer nyfiken. Jag såg den för några veckor sedan också men då trodde jag av misstag att det var vår sedvanliga mink, men den här gången var det inga problem att spana in den länge. Jag kunde till och med gå in efter kameran och den var kvar när jag kom ut igen. Förmodligen för att den inte var så angelägen att lämna sitt byte.

Det verkar vara ett bra ställe för mårddjur här, vi har sedan tidigare sett både mink, utter och skogsmård. Nu även vessla smile.gif
Ingela i Segersberg
Håller med dig, Thalassa. Jättesöt! Och musen också! Sååå fina bilder!!! 000.gif
Olle A
Fantastiska bilder igen! Det ser ut att vara en sork vesslan har i munnen, men mittenbilden visar mycket riktigt en husmus.
Thalassa
CITAT (Olle A @ 02-01-2011, 21:08) *
Fantastiska bilder igen! Det ser ut att vara en sork vesslan har i munnen, men mittenbilden visar mycket riktigt en husmus.

Aha okej, jag bara utgick från att det var de sedvanliga mössen som det kryllar av här. Men då finns det tydligen sorkar också. Kul att veta vad det var som den hade fångat! smile.gif
Tikka
Vilka action bilder Thalassa smile.gif

Jag har varit ute o gått på sjön Mjörn idag...man såg ända till Alingsås wink.gif
Många som åkte spark o även satt o fiskade.
Isen var minst 40cm.

[attachment=57277:DSCN5970_r.jpg]

[attachment=57278:DSCN6000_r.jpg]

Här har snön smält o sen frusit på, konstverkt blir det då.
Olle A
Vitt så vitt man kan se igen! Och skön sol och vackert glittrande is. tummenupp.gif

Olle
Biggan_
Vilken fantastisk början på den här nya tråden! tummenupp.gif ( Den gamla var precis lika bra!)
Så fina bilder att njuta av!
Ni är sååå duktiga med kameran allesammans, vilka mästerfotografer vi har här på odla! yes.gif
Thalassa
Oj vad vackert Tikka, jag får lust att själv ge mig ut på isen när jag ser dina bilder.
Lokan
Ja dom var fina! bravo.gif Man blir verkligen lockad....!!
Ingela i Segersberg
Vilka härliga vinterbilder, Tikka. bravo.gif Fantastiska isformationer! tummenupp.gif
Här är dagens snökristall, en liten gran.

Kristallgran Snökristall

Lokan
bravo.gif Guld åt Ingela! smile.gif
Olle A
Ja, den "granen" ser verkligen ut som ett litet guldsmycke. tummenupp.gif

Olle
Lokan
Kan ju inte låta bli att sätta in mitt 'smycke' från idag blush.gif - fotade det här fröet ute med snö på och när jag kom in smälte snön så klart....

[attachment=57296:IMG_9164...erad_1_0.jpg]
Thalassa
CITAT (Lokan @ 03-01-2011, 21:18) *
Kan ju inte låta bli att sätta in mitt 'smycke' från idag blush.gif - fotade det här fröet ute med snö på och när jag kom in smälte snön så klart....

Oj, vad vackert Lokan! och Ingelas gran var också fin!
Ingela i Segersberg
thanks.gif Lokan, Olle och Thalassa. Lokan, fröet liknar påfågelsfjädrar, tycker jag. Vackert!!
netha
CITAT (Ingela i Segersberg @ 03-01-2011, 19:22) *
Vilka härliga vinterbilder, Tikka. bravo.gif Fantastiska isformationer! tummenupp.gif
Här är dagens snökristall, en liten gran.

Kristallgran Snökristall

Tjusig bild! tummenupp.gif

I vilket program bearbetar du bilderna?

CITAT (Lokan @ 03-01-2011, 21:18) *

[attachment=57296:IMG_9164...erad_1_0.jpg]

Såå vacker! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Fick den ändå, solförmörkelsen. En reva i molntäcket uppenbarade sig så att jag kunde ta några foton under en kvart. Lite träd och bockkranar ivägen men det gick. biggrin.gif

Olle A
Häftigt, Ruda! tummenupp.gif Här har det inte varit mycket till revor i molntäcket.

Olle
Myosotis
Vad kul. Här är det tyvärr alldeles gråmulet.
Meriona
WOW! Vilket häftigt foto Ruda! bravo.gif tummenupp.gif
Thalassa
Säger som de andra, snyggt Ruda! Även här var det alldeles för mulet sad.gif
Gossen Ruda
Tack till alla som kommenterat min förmörkade bild. Det var ett lyckoskott från min sida. Det var dock fler som såg och fotograferade föreställningen här i Göteborgstrakten, vi hade tur med vädret.
Tikka
Fina bilder på iskristaller, fröställning o fin bild på solförmörkelsen smile.gif
En annan låg o sov.... whistling.gif
Noak
Undrar hur länge till vi kommer att ha elström till kåken?

[attachment=57318:stolpe2.JPG]

Den här suddiga gynnaren hjälper till på sitt sätt...
[attachment=57317:hackspett.JPG]

Konstigt format blev det på bilderna...?
Thalassa
Så länge du inte råkar ut för en bäver som fäller stolpen så går det nog bra. tongue.gif
Lokan
När det är mörkt och dystert ute och ömsom snö ömsom slask - då får man leka lite inne med kameran.... whistling.gif
Gav mig på det stackars fröet igen - det blir snart utslitet....

[attachment=57427:IMG_9216...erad_1_0.jpg]
Lokan
Månen just nu ....

[attachment=57450:IMG_5904...erad_2_0.jpg]
zissi
Hoppas det är mörkt och dystert länge än....vill njuta av ännu mera fina bilder Lokan kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon