Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lokan
Nämen OJ!! Och vilken fin bild du fick på dem!! tummenupp.gif
Tur att du inte fick fru Älg efter dig! giggle.gif
Olle A
Tack Lokan! Ingen fara, de var inte så nära som det ser ut. smile.gif

Olle
Meriona
Vilken underbar bildserie på ekorren Olle! smile.gif Jag har nog blivit lite ekorrtokig tror jag. tongue.gif
Thalassa
Jättefina bilder på ekorrar och älgar, en underbar tråd det här smile.gif
bergvallmo
Vilka härliga bilder smile.gif

Var och lyssnade på Bo Kristiansson Han är en duktig varg- och björnfilmare. Han ordnar naturresor. Jag är sååå sugen på att åka till Finland, mot ryska gränsen i höst. Tänk va häftigt att få tillbringa några nätter i olika gömslen. biggrin.gif
Olle A
Tack ska ni ha! Ja, Bo Kristiansson är fantastisk. Jag har träffat honom på naturfotofestivalen i Vårgårda som hålls varje höst. Visst skulle det vara spännande att tillbringa några nätter i varg- och björngömslen i finska urskogen! smile.gif

Olle
bergvallmo
CITAT (Olle A @ 09-04-2011, 17:42) *
Tack ska ni ha! Ja, Bo Kristiansson är fantastisk. Jag har träffat honom på naturfotofestivalen i Vårgårda som hålls varje höst. Visst skulle det vara spännande att tillbringa några nätter i varg- och björngömslen i finska urskogen! smile.gif

Olle

Ja, och åker man dit så tror jag säkert att man får se dem. Ska försöka övertala en kompis att följa smile.gif
Flemming
Lokan: Ekorren ser ut att vara en unge eller har jag fel ?

Olle A: Apropå bilden med älgarna

Hälften vänder dig ryggen medan andra vill se mer av dig… giggle.gif

Lägger in tre bilder av halvgod kvalitet.

En hare,ett vildsvin och några hjortar.

Bilderna är tagna i ett hägn för Kron och dovhjort men där fanns även vildsvin,vilket jag upptäckte lite sent…

Nu fanns det tack och lov ett trådstaket emellan och "fru" gris verkade inte vara argsint även om hennes fem halvstora kultingar stod sidan om…

Flemming
Blir tvungen att använda ytterliggare rutor för resterande bilder...
Någon som kan ge mig en vink,hur man slipper från detta fenomen ?
Minska storleken på bilderna går men det ger inte samma känsla...

... och den sista bilden!
Olle A
Mot friheten!

[attachment=59684:Mus1.jpg]

Skönt att vara ute igen. smile.gif

[attachment=59685:Mus2.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Vilken sötnos, Olle wub.gif Den musen hade tur, den visste nog vem den skulle hälsa på hos. tummenupp.gif
Tikka
Verkligen härliga bilder här är smile.gif

Kom på att för några år sedan fick jag en liten skojig bild på en ekorre med mobilkameran.
Jag hade tur o hittade den i mina gömmor så här är påskkurre från 2008 wink.gif

[attachment=59691:Kurre.jpg]
Ingela i Segersberg
giggle.gif Knyckte den alla dina påskfjädrar? Den fick nog ett riktigt varmt och mjukt bo. Bra fotat, Tikka!
Olle A
Nämen, en sådan påskkurre! giggle.gif wub.gif

Olle
Wilmer
Så sött!! Här tar småfåglarna av påskfjädrarna.
Meriona
CITAT (Olle A @ 12-04-2011, 17:41) *
Mot friheten!

[attachment=59684:Mus1.jpg]
Skönt att vara ute igen. smile.gif

[attachment=59685:Mus2.jpg]
Olle

Olle! Nu vill jag sno en bild av dig igen! Vilken vacker musbild! wub.gif
Olle A
Jag misstänkte nästan det. Den kommer! smile.gif

Olle
Meriona
Tack, den lilla gynnaren har redan kommit! Jag kunde inte öppna bilden på den här datorn (sonens bärbara) men jag ska kolla den imorgon! wub.gif Ekorren får maka på sig lite en stund, wink.gif
Tikka
Tackar smile.gif
Nja nä jag har inte trädgård men min väninna har och det var deras fjädrar som rök wink.gif
Lokan
Nämen Olle! w00t.gif Vilka otroligt fina bilder på sötnosen!!! wub.gif Vad är det för "märke"? Skogsmus?

Och vilken rolig bild på fjäderkorren Tikka! tummenupp.gif Jag tror djuren ibland är klokare än vad vi tror....
Olle A
Tack Lokan! En arbetskompis kunde bestämma den till större skogsmus.

Olle
Lokan
Välkamoflerad.... (padda) Höll på att trampa på den crying.gif

[attachment=59759:IMG_2582...erad_1_0.jpg]
Meriona
Åh vilken sötnos, Lokan! wub.gif En liten prins!
Flemming
Tikka:Det kanske var en IndianKurre som du fick på bild ...

Lokan:Ett med naturen... tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
En av ekorrarna som letar solrosfrön under fröautomaterna.

Kurre

Flemming
Saknar ord...

Till det tekniska...
Har du använt blixt eller vad är det som gör att kurre verkar ha hamnat i rampljuset?
Den här gången måste det vara mer än 90mm ?

Ingela i Segersberg
Nej, jag hade ingen blixt. Det var lite soligt just då, när jag tog bilden. Jag har bara ett objektiv till kameran och det är makroobjektivet. Jag har ju beskurit bilden lite, fast ekorren var ganska nära mig, ca 1,5 mtr.
Lokan
Men guuuud vilken söt kurre!!! wub.gif Och en perfekt bild!!!

Nu har jag också ett makroobjektiv och håller på att lära mig! Har du några bra tips??
Flemming
CITAT (Ingela i Segersberg @ 16-04-2011, 22:18) *
Nej, jag hade ingen blixt. Det var lite soligt just då, när jag tog bilden. Jag har bara ett objektiv till kameran och det är makroobjektivet. Jag har ju beskurit bilden lite, fast ekorren var ganska nära mig, ca 1,5 mtr.

Jag förstår...
Det ser nästan ut som ett studiofoto då allt verkar ha blivit perfekt...
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 16-04-2011, 22:24) *
Men guuuud vilken söt kurre!!! wub.gif Och en perfekt bild!!!

Nu har jag också ett makroobjektiv och håller på att lära mig! Har du några bra tips??

Tack ska du ha, Lokan.
Tips? Det beror på vad du ska fota. Insekter t.ex. fjärilar vill jag ha så kort skärpedjup som möjligt, så att bara fjärilen blir skarp i bild och bakgrunden suddig. Sen får man ju öka skärpedjupet om det är större djur eller fåglar, så att hela motivet blir skarpt. På ekorrbilden hade jag F6,3. Och så fotar jag helst med manuell fokus, för om man fotar nåt litet motiv typ insekter, så kan det bli svårt för kameran att fokusera med autofokus. Jag är verkligen ingen expert när det gäller foto, jag tar massor med bilder men långt ifrån alla blir hyfsat bra, endast ett fåtal! Hoppas att jag kunde vara till hjälp.
Det ska bli kul att få se dina makrobilder.
Lokan
Hmmm.... få se vad det blir av det hela..... jag som är van att fota allting på Auto.... blush.gif Det gäller väl att träna, träna och åter träna.
Tack Ingela för råden, jag får gå ut i morgon och se hur det går! sweatingbullets.gif
Tikka
CITAT (Ingela i Segersberg @ 16-04-2011, 21:29) *
En av ekorrarna som letar solrosfrön under fröautomaterna.Kurre

Oj vilken bild Ingela tummenupp.gif den var ju jättefin på Kurre smile.gif
Ingela i Segersberg
Tack ska du ha, Tikka.
Här är en till som älskar solrosfrön. Titta noga, så syns det att den knaprar på ett solrosfrö.

Musse

Lokan
Nämen ååååååååååååååååå vilken sötnos! wub.gif Helt underbar!! Och naturligtvis en riktigt Fin Bild!!
Ingela i Segersberg
Tack ska du ha, Lokan smile.gif Fast jag skulle haft lite mer skärpedjup!
Olle A
Jättefina bilder på ekorre och mus Ingela! wub.gif Jag har också sådana sötingar här.

[attachment=59880:Mus1.jpg]
[attachment=59881:Ekorre1.jpg]
[attachment=59882:Ekorre2.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Tack, Olle smile.gif Och dina bilder är lika fantastiska som vanligt! wub.gif
Meriona
Åh vilka söta möss och ekorrar ni har fångat! wub.gif wub.gif wub.gif
Olle A
En hare skymtar bakom buskarna, i det daggvåta gräset.

[attachment=61600:Hare.jpg]

Olle
Tikka
Oj här har jag inte kikat in på ett tag...vilka fina bilder på mus, ekorre o haren biggrin.gif

Harar e jag förtjust i, varje gång jag ser en hare så säger jag...ååååå en hare!!! biggrin.gif O min man säger jämt herregud det låter ju som om det är första gången du ser en hare...jaja så kan det vara smile.gif
Anki på Öland
Mitt yngsta barnbarn, 2,5 år gammal, har varit här nere lite då och då och eftersom dom också har hund promenerar vi en hel del tillsammans. Massor av harar ser vi på varenda promix och han tycker det är jättekul med dom vilda djuren. (har sett en del rådjur och en räv också) För ett par dagar fick hans föräldrar höra att dagis hade varit på promenad med dom små barnen uppe vid skogen och sett en hare på en äng - titta sa fröken, en kalle kanin - nääää, de e en hare rättade den lille raringen smile.gif
Olle A
Härligt, Anki! Bra med sådana som har koll. wub.gif

Olle
Ingela i Segersberg
Åååh, vilken jättefin bild på haren, Olle! wub.gif
Olle A
Tack Ingela! smile.gif

Olle
Olle A
En grävling lyckas man inte fotografera varje dag. smile.gif

[attachment=61836:Gr_vling.jpg]

Olle
Lokan
Oj! Nää, det håller jag med om. Du hade tur och fick en fin bild! tummenupp.gif

En tigergrävling verkar det vara också! giggle.gif
Thalassa
Jag hade totalt glömt bort den här tråden så nu har jag ju skräpat ner naturtråden med både harar och rävar. Jag ber om ursäkt för det och ska försöka få bilderna på rätt plats nästa gång. Fantastiskt vackra bilder som tillkommit, ni är alla så duktiga men Ingelas ekorre är ju bara helt underbar. Du (Ingela) säger "Jag är verkligen ingen expert när det gäller foto" men jag skulle säga att alla bilder du lägger upp visar att du har fel där wink.gif Ni är alla jätteduktiga!

Jag har tyvärr inga bilder att bidra med här men jag kan berätta en historia som inträffade för ett par veckor sedan. Jag och min sambo satt och tittade på teve och plötsligt hör vi ett enormt oväsen utifrån. Jag skriker något om att nu tar räven någon av våra änder och både jag och sambon far upp ur soffan. Jag springer ut genom altandörren och min sambo tar ytterdörren. Jag hinner först fram eftersom jag har närmast och när jag kommer fram skriker jag något för att försöka medla i striden. Men det jag får se är inte rävar och änder utan två grävlingar som slåss och jag är då mindre än en meter ifrån dem. I samma stund kommer min sambo fram som också ropar något. Jag säger till honom "det är två grävlingar" och där står vi och omringar dessa stridslystna grävlingar. Men de ser bara chockade ut och verkar undra vad som står på. De tittar på oss och sedan lommar de iväg åt varsitt håll. En lite kul historia tycker jag.
Olle A
Thalassa, det gör inget att du lägger bilderna i fel tråd, det är roligt att se de fina bilderna ändå. Häftigt med grävlingarna som slogs! smile.gif

Olle
Myosotis
CITAT (Olle A @ 17-06-2011, 22:33) *
En grävling lyckas man inte fotografera varje dag. smile.gif

Nej verkligen inte, hur lyckas du egentligen?!!

Finns det fler som tycker att grävlingen har minskat? Det är så sällan jag ser grävling nuförtiden.
Olle A
CITAT (Myosotis @ 18-06-2011, 08:55) *
Nej verkligen inte, hur lyckas du egentligen?!!

Det var mest en slump. Igår kväll var jag på kalas hos en morbror som fyllde år, och efter att ha fått tårta smög jag ut på en kort promenad i omgivningarna. Plötsligt fick jag se grävlingen komma springande över vägen, och hann faktiskt få upp kameran även om det gick fort. Man ska ha tur också!

CITAT (Myosotis @ 18-06-2011, 08:55) *
Finns det fler som tycker att grävlingen har minskat? Det är så sällan jag ser grävling nuförtiden.

Här i Bohuslän tycker jag inte att den har minskat. Jag ser ganska många överkörda grävlingar vid vägkanterna.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon