|
Meriona
22-01-2011, 17:45
Tack Olle, då ska jag kolla det sen!
Fåglarna har fått konKURREns om fröna.
[attachment=57742:Ekorre1.jpg] [attachment=57743:Ekorre2.jpg]
Olle
Meriona
26-01-2011, 10:07
De verkar inte bry sig så mycket? Ekorrbilden du sände har rönt stor beundran här på jobbet!
Oj va söt konKURREnsbild Olle
Tack Meriona och Tikka! Talgoxarna och blåmesarna kommer till fågelbordet även om ekorren sitter där, om de andra gör det har jag inte sett än. Roligt att ekorrbilden blev så populär!  Olle
anne-li i olofstorp
26-01-2011, 18:55
Ja, men jättesöt!!!!
Tack Anne-Li!  Olle
Ja det var fina bilder! Fast du tar ju inga dåliga...
Tack Lokan! Det är väl snarare så att de dåliga ganska snart blir raderade, eller åtminstone inte hamnar här i forumet. Olle
Biggan_
27-01-2011, 01:13
Vilka ljuvliga ekorrebilder!
Tack Biggan!  Olle
Hälsat på min farsa idag, på vår promenad såg vi 2 harar  Tyvärr ingen kamera med men det är skönt att gå utan den ibland oxå.
Tikka, vad kul med hararna! Jag såg en på ett fält i fredags, när jag kom hem från jobbet.
Idag fick rådjuren sen frukost, då jag ägnade en stor del av den fantastiska morgonen åt ekorrfotografering.
[attachment=57837:Ekorre1.jpg] [attachment=57838:Ekorre2.jpg] [attachment=57839:Ekorre3.jpg] [attachment=57840:Ekorre4.jpg] [attachment=57841:Ekorre5.jpg] [attachment=57842:Ekorre6.jpg] [attachment=57843:Ekorre7.jpg]
Olle
Ingela i Segersberg
30-01-2011, 11:57
Sååå underbara bilder på den söta ekorren, Olle
foxylejdy
30-01-2011, 12:23
Jag hade riktig närkontakt med älg igår.
Jag har en ko med tre kalvar som brukar hålla sig på markerna runt min gård. Otroligt egentligen att alla klarat livhanken denna vinter.
I alla fall, körde längst byvägen igår och alla 4 älgarna stod på vägen, så jag saktade in och stannade och kon och två av kalvarna klev åt sidan, men den fjärde struntade totalt i bilen.
Jag stod där flera minuter och njöt av utsikten, kalven var bara nån meter från motorhuven och de andra stod i dikeskanten och tittade. Men till sist ville jag ju fortsätta, så jag tutade på kalven..
Det skulle jag tydligen inte gjort för han vände runt och började sparka på min bil med frambenen, nästan så han klättrade upp på huven, oj vad bråttom jag fick att lägga i backen.
Det gick bra i alla fall, älgkalven flyttade lite på sig efter anfallet och han såg inte skadad ut. Bilen är gammal och har några skavanker sen förr, men jag fick bryta tillbaka extralyserna som pekade mot grantopparna och ena vinrutetorkaren fick en smäll. Några repor på huven blev det också.
Jag har i alla fall bestämt mig för att jag inte tänker promenera med hunden mer under mörka kvällar i det området älgarna brukar stå.
Oj, riktigt så nära vill man inte ha älgarna!  Tur att det gick så bra som det gjorde. Överbölingen hade för ett tag sedan ett riktigt bra tips om vad man bör göra i sådana situationer: Veva ner rutan och gorma åt älgarna! En biltuta vet de knappast vad det är, men människoröster känner de igen som något farligt. Tänk också på att aldrig köra framför nosen på ett djur, för de backar aldrig utan springer alltid framåt. Jag förstår att det kan kännas otäckt att gå ut med hunden i området, men särskilt farligt tror jag inte att det är. Älgar är för det mesta mycket räddare för människor än för bilar. Olle
Thalassa
30-01-2011, 14:17
Bilderna på ekorren tar ju alla pris Olle, nu kan inte dina bilder bli finare, du har ju helt slagit i taket
Tack Thalassa! Vi får se om juryn för månadens fototävlingar på http://djurfoto.ifokus.se/ håller med.  Olle
foxylejdy
30-01-2011, 14:50
CITAT (Olle A @ 30-01-2011, 14:12)  Oj, riktigt så nära vill man inte ha älgarna!  Tur att det gick så bra som det gjorde. Överbölingen hade för ett tag sedan ett riktigt bra tips om vad man bör göra i sådana situationer: Veva ner rutan och gorma åt älgarna! En biltuta vet de knappast vad det är, men människoröster känner de igen som något farligt. Tänk också på att aldrig köra framför nosen på ett djur, för de backar aldrig utan springer alltid framåt. Jag förstår att det kan kännas otäckt att gå ut med hunden i området, men särskilt farligt tror jag inte att det är. Älgar är för det mesta mycket räddare för människor än för bilar. Olle Jo, fast just denna älgkon är inte särskilt rädd för människor. Hon har gått i området i flera år, jägarna sparar henne eftersom hon alltid fått två fina kalvar varje år. Hon och jag brukar stöta på varandra lite då och då. Tidigare ägde jag en till fastighet i andra änden av hennes område och då brukade jag mata henne varje kväll med lite betfor, jag hade även en saltsten ute året om och ställde dit nån ensilagebal på vintern. Hon klev oftast inte ens av åkern när man gick ut med betforhinken. Nu bor jag lite sämre till för att kunna ha foder ute åt dem på vintern, jag bor vid stranden till en liten sjö och tidigare i veckan stod de ute på isen i nån timme, lagom för att jag skulle ha något att titta på under frukosten. Förra vintern var jag ute med skotern och då stod hon och två kalvar i skoterspåret och vägrade flytta på sig, tror jag gormade mig hes innan hon sakta klev ur spåret några meter. Men jag har aldrig varit med om att hon eller nån av hennes kalvar blivit aggresiva, det var nytt.. Och kalven stod faktiskt med rumpan mot min motorhuv, jag trodde den skulle skutta iväg några steg bara när jag tutade, men istället snodde den runt och flög på bilen. Veva ner fönstret hade jag ingen lust med eftersom kon och de andra kalvarna stod i diket alldeles bredvid bilen.
Biggan_
01-02-2011, 00:49
Kan bara hålla med övriga, kanonfina bilder på den söta ekorren!
Meriona
01-02-2011, 11:08
Ojojoj.  Vilka bilder Olle! Jag älskar ekorrar, de är så sanslöst vackra!
Tack Biggan och Meriona!  Olle
Underbara bilder p[ ekorrarna Olle
Jaa, verkligen fina bilder Olle!
Tack Bettis, Lokan och Zissi!  Olle
*Stintan*
01-02-2011, 18:41
Vilka otroligt fina ekorrbilder! Ekorrar är ju så söta så man nästan smäller av.
Gossen Ruda
06-02-2011, 20:57
Jag fick en nära-djur-upplevelse i lördags. Jag höll på med vedarbete i strålkastarsken till efter mörkningen. När jag var klar gick jag ut på isen vid 6-tiden för att kolla stjärnorna. När jag stod där fick jag se ett djur komma travande på isen rakt mot mig runt en udde kanske 100 meter bort. ganska snart upptäckte det mig, tvärstannade och vände sen in mot stranden och försvann. Min första tanke var, aha en räv. Min nästa tanke, det var en stor räv. Sen var den borta. Förutom att det ofta kommer räv förbi, jag har sett spåren, så såg jag för en vecka sen spåren av något som kunde varit en varg. Tyvärr får jag nog ingen klarhet i vad jag såg. Minnesbilden är svag men att se ett djur på 75 meter håll i mörker med min taskiga mörkersyn och konstatera något så när vad det var är inte dåligt.  Det retar mig lite att jag inte tog med mig en kikare för att titta på stjärnorna med för då hade jag vetat vad det var nu. Storleken var lite svår att uppskatta när jag bara såg en svag silhuett mot den något ljusa isen och avståndet var svårt att uppskatta. När jag idag försökte spåra och se vad som rört sig i närheten hittade jag bara troliga rävspår så det var nog en sån, men det var å andra sidan inte mycket snö kvar att leta spår på. Jo, kattspår såg jag också men en katt var det INTE jag såg på isen.
Spännande! Det troligaste är väl att det var en kraftig räv, men man vet aldrig.
Olle
Det lät spännande! Har det synts varg där omkring?
Gossen Ruda
06-02-2011, 22:21
CITAT (Lokan @ 06-02-2011, 22:15)  Det lät spännande! Har det synts varg där omkring? Eventuellt spår, titta en bit ner där jag frågar efter viltspårare.
Anki på Öland
06-02-2011, 22:44
Har en kompis som bor ute i skogen vid Mölnlycke som träffade varg för inte så länge sen - det är väl inte så långt ifrån Landvetter?
Gossen Ruda
07-02-2011, 08:08
CITAT (Anki på Öland @ 06-02-2011, 22:44)  Har en kompis som bor ute i skogen vid Mölnlycke som träffade varg för inte så länge sen - det är väl inte så långt ifrån Landvetter? Ca en halvmil. Jo, jag har starka misstankar om att det stryker omkring varg i krokarna sen åtminstone 10 år men inga absoluta bevis.
Margith
07-02-2011, 12:30
Platsar den här bilden?
[attachment=57994:104_0460_IMG.jpg]
Jag kan ju inte påstå att han springer runt i min trädgård, men visst är han söt?
Gossen Ruda
07-02-2011, 13:27
CITAT (Margith @ 07-02-2011, 12:30)  Platsar den här bilden?
[attachment=57994:104_0460_IMG.jpg]
Jag kan ju inte påstå att han springer runt i min trädgård, men visst är han söt? Envisa rykten förtäljde att en sån hoppade omkring i Värmland runt Hagfors för några år sen. Vet inte hur historien slutade.
Thalassa
08-02-2011, 18:21
Jättesöt Margith, jag tycker att den platsar. Själv bidrar jag med några bilder på en undflyende mink. När jag gick förbi fönstret i vardagsrummet idag såg jag hur minken höll på och fiska precis utanför. Jag tänkte att går jag ut nu så försvinner den väl. Det gjorde den också men jag hann i alla fall knäppa ett par bilder. Synd att den inte stannade och ställde upp på porträtt. Suddig mink fotograferad genom vågigt fönster: [attachment=58015:2011_02_08_205.jpg] Flyende mink: [attachment=58016:2011_02_08_214.jpg] Skaka bort vattnet ur pälsen: [attachment=58017:2011_02_08_218.jpg] Dags att ge sig av... [attachment=58018:2011_02_08_219.jpg] Full fart framåt! [attachment=58019:2011_02_08_222.jpg] Hopp över till stenen: [attachment=58020:2011_02_08_224.jpg] Balanserar... [attachment=58021:2011_02_08_225.jpg] och försvinner sedan utom synhåll...  [attachment=58022:2011_02_08_226.jpg]
Roliga bilder Thalassa! De är kvicka de där rackarna.  Olle
Thalassa
08-02-2011, 18:51
CITAT (Olle A @ 08-02-2011, 18:47)  Roliga bilder Thalassa! De är kvicka de där rackarna.  Olle Ja, den var inte alls särskilt förtjust i att få sällskap. Den drog som en avlöning, jag som hoppades på bra bilder till februaris tävling
Härligt Thalassa! Jag tycker bilderna blev riktigt bra!!  Jag har aldrig sett mink i det fria men en liten vessla såg jag för några år sen. Och den var verkligen snabb som en vessla
Thalassa
08-02-2011, 19:02
Tack Lokan! jag är glad över att överhuvudtaget ha lyckats fånga den på bild. Men det hade varit ännu roligare med ett porträtt.
Gossen Ruda
08-02-2011, 19:11
Hmm, minken är knappast nån av mina favoriter. Jag vet hur mycket sattyg den kan ställa till med bland fåglarna, särskilt ungarna. Jag såg själv hur en mink dödade en gräsands sista unge. När den sen simmade därifrån med ungen på släp försökte jag träffa den med en sten men missade med nån dm. Jag har även satt ut en minkfälla men de är svårfångade.
Thalassa
08-02-2011, 19:28
Så minken är ett dåligt djur för att det försöker försörja sig? Gör inte alla rovdjur det? inkl. de flesta människor? Varför är minken sämre än andra?
Egentligen är det inte minken det är fel på, utan oss människor som har släppt ut denna främmande art i vår natur där den inte hör hemma. Våra fåglar är alltså inte anpassade till att jagas av minken, och därför kan det bli katastrof när den kommer till fågelkolonier i skärgården. Minken följer sina naturliga instinkter (inte någon ondska) men vi får nog inse att beståndet måste hållas nere så gott det går med tanke på fåglarna.
Olle
Härlig bildserie Thalassa! Vi har ju mink på öarna när vi åker ut med båten o badar. Ett år kom en hel gäng fram av minkungar o de va inte rädda. Slutade med att de kom fram o tiggde mat när vi satt o grilla, mindre kul om jag får säga.
Gossen Ruda
08-02-2011, 21:30
CITAT (Olle A @ 08-02-2011, 20:06)  Egentligen är det inte minken det är fel på, utan oss människor som har släppt ut denna främmande art i vår natur där den inte hör hemma. Våra fåglar är alltså inte anpassade till att jagas av minken, och därför kan det bli katastrof när den kommer till fågelkolonier i skärgården. Minken följer sina naturliga instinkter (inte någon ondska) men vi får nog inse att beståndet måste hållas nere så gott det går med tanke på fåglarna.
Olle Jo, så är det. Var det inte minken som såg till att lunnefågeln försvann som häckfågel? Svårt för markhäckade fåglar med en marodör i närheten. Jag funderar på hur minken hålls i schack i Nordamerika? Har den någon speciell fiende?
Bengalow
08-02-2011, 21:42
Det är nog inte hela sanningen, Ruda...F.ö. är Lunne fågeln en nordatlantisk fågel, och förekomsten i Sverige har alltid varit begränsad.
Citat Wikipedia: Idag förekommer inte lunnefågeln som häckande fågel i Sverige. Dock har den häckat i Bohuslän och den beskrevs första gången som häckfågel i Sverige den 14 juli 1837,[5] men man har visat genom benfynd att den häckat under lång tid i Sverige. I modern tid fanns det enda kolonierna på Soteskären och på Stora Knappen bland Väderöarna i Bohuslän, där man tror att ett hundratal par kan ha häckat. Dessa kolonier försvann på grund av jakt och äggplockning trots att lunnefågeln var fridlyst i Göteborgs och Bohus län redan från 1913.[6] Även minken gick hårt åt dessa båda kolonier och de sista paret häckade 1970. Senare återplanteringsförsök har misslyckats.
Gossen Ruda
08-02-2011, 21:57
Det är minken som har förhindrat att återinplanteringen lyckats.
Bengalow
08-02-2011, 22:06
Du VET, säger du, men sanningen kan vara en helt annan...
Citat NE: Arten har gått tillbaka under senare decennier p.g.a. födobrist till följd av människans överfiskning av framför allt olika arter tobisfiskar.
Vilken djurart kan äverleva om det inte finns föda? Eller har minken tagit fisken också?
Gossen Ruda
08-02-2011, 22:10
Jag har läst utvärderingar av försöket och där angavs minken som största problemet. Tobisen fiskas inte så mycket i Västerhavet.
Bengalow
08-02-2011, 22:17
Så klart att den inte fiskas så mycket, eftersom den knappt förekommer. I vilket fall är den huvudfödan för Lunnefågel, och om det inte finns föda... "-kom så drar vi grabbar!"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|