Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Huggorm
CITAT (Olle A @ 18-06-2011, 09:21) *
Här i Bohuslän tycker jag inte att den har minskat. Jag ser ganska många överkörda grävlingar vid vägkanterna.

Olle

Även i mellersta delen av landskapet finns det gott om grävling. Jag ser eller hör dem ofta, men jag har aldrig ens varit i närheten av att få någon bild. Och de är ju oftast ute när ljuset är för dåligt för fotografering.
Thalassa
Här i Mälardalen verkar det också finnas hyfsat med grävling. Vi har på tomten och sedan ser man tyvärr överkörda här och där längs vägarna.

En stor del av idag har jag ägnat åt att sitta nedanför lärken och titta på en ekorre som äter kottar, nästan två timmar tog det innan jag fick lön för mödan och den kom ner till ett avstånd där det gick att fota den.

[attachment=61843:2011_06_18_189.jpg]

[attachment=61844:2011_06_18_169.jpg]
Lokan
Vilka fina bilder thalassa! Spelar den 'luftpiano' på andra bilden? laugh.gif
Olle A
Ja, det var riktigt fina bilder på ekorren! wub.gif

Olle
Thalassa
CITAT (Lokan @ 18-06-2011, 14:37) *
Vilka fina bilder thalassa! Spelar den 'luftpiano' på andra bilden? laugh.gif

He he klockren kommentar, jag har inte tänkt på det själv men det ser ju faktiskt ut så giggle.gif Fast det den egentligen gör är att tvätta sig men det är ju mycket tråkigare så vi kör på att det är en rockande kurre tycker jag.

CITAT (Olle A @ 18-06-2011, 14:58) *
Ja, det var riktigt fina bilder på ekorren! wub.gif

Olle

Tack så mycket båda! :-)
Myosotis
CITAT (Olle A @ 18-06-2011, 09:21) *
...efter att ha fått tårta smög jag ut på en kort promenad i omgivningarna...

Jaha, det förklarar saken. Jag får aldrig nån tårta, alltså ser jag inga grävlingar heller. wink.gif

Spelar den 'luftpiano' på andra bilden? laugh.gif

laugh.gif
mamamaggan
Lika härligt varje gång att gå in här och kolla på era bilder . Extra kul med ekorrarna , har inte sett någon irl på jättelänge.
omk
Spelar den 'luftpiano' på andra bilden? laugh.gif

Kurry Lee Lewis; Grrrreat Balls of Fire !!! cool.gif
Thalassa
Tack! smile.gif

Vi har också haft dåligt med ekorrar i två år tycker jag men nu verkar de vara på tillbakagång här för nu har jag sett flera stycken inom loppet av ett par veckor.
Olle A
De skygga kronhjortarna lyckas jag inte ta bilder på varje dag. Här har de kommit fram sent på kvällen.

[attachment=62058:Kronhjortar.jpg]

Olle
Thalassa
Kul med kronhjortarna, sådana har jag aldrig sett i det vilda, bara i hägn. Underbart att få se dem i sitt rätta element.
Olle A
En kronhjort igen, på ett lite mer oväntat ställe. smile.gif

[attachment=62109:Kronhjort.jpg]

Olle
Thalassa
CITAT (Olle A @ 26-06-2011, 23:03) *
En kronhjort igen, på ett lite mer oväntat ställe. :)Olle

Oj vad häftig bild. Undra vad som fick den att ta sig upp dit.
Gossen Ruda
CITAT (Thalassa @ 27-06-2011, 13:36) *
Oj vad häftig bild. Undra vad som fick den att ta sig upp dit.

Den önskade sig kanske ett mera spännande liv? biggrin.gif
Olle A
Ja, den ville säkert hämta kraft från ovan! biggrin.gif

Olle
Lokan
giggle.gif
Fin bild!
Thalassa
Här kommer en bild på en liten gynnare som jag mötte i trädgården idag.

[attachment=62136:2011_06_27_036.jpg]
Olle A
Härligt, Thalassa! En sån söt liten vessla! wub.gif

Själv mötte jag en hare när jag var ute och smög i kväll.

[attachment=62137:Hare1.jpg]
[attachment=62138:Hare2.jpg]
[attachment=62139:Hare3.jpg]

Olle
Thalassa
Den var också jättefin Olle!
Myosotis
CITAT (Thalassa @ 27-06-2011, 22:53) *
Här kommer en bild på en liten gynnare som jag mötte i trädgården idag.

Oj, går det att få skarpa bilder på såna! Där var du snabb med kameran, de är väl aldrig stilla.
Thalassa
CITAT (Myosotis @ 28-06-2011, 10:41) *
Oj, går det att få skarpa bilder på såna! Där var du snabb med kameran, de är väl aldrig stilla.

Nej det är svårt, jag hade turen nu att ha kameran i handen i jakt på fågelfoto precis när den dök upp. Jag hann knäppa en bild och sedan var den försvunnen. Men jag är jätteglad för den bilden. Den blev lite lite oskarp men jag drog upp skärpan lite i datorn och tyckte att resultatet blev helt okej. Men allt tack vare att jag faktiskt stod där med kameran i handen, ibland ska man ha tur.
Lokan
Fantastisk bild Thalassa!!! bravo.gif Vilken sötnos! wub.gif Och säkert snabb som en vessla! laugh.gif
Thalassa
Tack så mycket Lokan!
Olle A
I kväll var jag ute och smög på en hare igen.

[attachment=62273:Hare6.jpg]
[attachment=62274:Hare5.jpg]

Olle
bergvallmo
Här var det många fina bilder. smile.gif

Hade den stora turen att komma på en räv på jakt. Den var så uppe i jakten att den inte sprang ifrån mig på en gång. De är verkligen fina.

[attachment=62300:r_v1.jpg][attachment=62301:r_v2.jpg]
Olle A
Grattis till fina bilder, Bergvallmo! Rävar är verkligen inte lätta att komma nära, få djur har så bra hörsel och luktsinne som de. Vilken blick på nedre bilden! Här ska minsann ingen få komma och ta sorken som ungarna ska ha. Själv väntar jag fortfarande på mina första digitala rävbilder (gamla diabilder har jag) även om jag skymtade en räv härom kvällen.

Olle
bergvallmo
Tack, ja det var jätteroligt att få se när den jagade. Rätt plats vid rätt tillfälle var det nog som gjorde det.
Olle A
Precis, att fotografera vilda djur handlar mycket om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Är man ute ofta, lär man sig snart var djuren brukar hålla till. Hararna exempelvis. smile.gif

[attachment=62317:Harar.jpg]

Olle
Krolliljan
CITAT (bergvallmo @ 02-07-2011, 18:57) *
Här var det många fina bilder. smile.gif
Hade den stora turen att komma på en räv på jakt. Den var så uppe i jakten att den inte sprang ifrån mig på en gång. De är verkligen fina.

[attachment=62300:r_v1.jpg][attachment=62301:r_v2.jpg]

Vilka fina bilder och så fin den är ,räven. tummenupp.gif
Thalassa
Jättefina bilder på rävar och harar! smile.gif
Lokan
Verkligen!! Jag kommer aldrig så där nära hararna när jag nångång ser dom. För att inte tala om rävarna! Speciellt inte med munnen full av mat! biggrin.gif Här har skabben gått ganska hårt fram och det finns ännu rävar med skabb. Tycks vara svårt att bli av med den sad.gif
Flemming
En bild från hägnet med dov och kronhjort...
Endast beskuren...
bergvallmo
Åh, va söt hjorten var. En sån har jag aldrig sett. Men jag var till ett älghägn i Gäddede förra veckan och då fick jag hälsa på pappa älg, som nu håller på att få nya horn. Fick känna på hornen och de var alldeles varma. Det var coolt. coolgleam.gif
[attachment=62384:_lg.jpg]

Thalassa
Å vad fina bilder!! wub.gif
Flemming
Tack Bergvallmo

Att du aldrig har sett en sådan kan bero på att dom gömmer sig bakom stora träd…

Denna lilla gynnare stod så att den skymdes helt av ett stort träd och det kan inte har varit många meter mellan oss när den tittade fram…

Några dagar senare var jag på ungefär samma ställe i hägnet och visst studsade det fram en liten Bambi…

Om det var den samma som tycker om att "skrämma" folk det vet jag inte men den /dom är minst sagt bedårande att se på så nära håll…

Klappa en älg ? ohmy.gif

Är dom så tama eller har tumme med djuren ?

Visserligen var det ett hägn du besökte men inte kan jag komma så nära "mina" djur i hägnet.

Berätta mer och har du fler bilder på älgen/älgarna ?

Hittade en länk via Google
http://www.mountainmoose.se/
Var det här du klappade älgen ?
bergvallmo
Hej Flemming,

Jo det var där jag var. Pappa älg finns med på bilderna, men han är äldre nu och håller på att få fler taggar på hornen. Fick även klappa mamma älg och mata henne med bananer wub.gif Lillkalven var nu en månad och de två var i ett speciellt hägn. Kalven var jättefin.

Hon som guidade oss sa att det var viktigt att vi pratade hela tiden så att de förstod att vi var människor. Om något rör på sig omkring dem blir de rädda och flyr då de tror att det är rovdjur.

Hon berättade jättemycket om älgar som jag inte hade en aning om. Särskilt det med hornen tyckte jag var läckert.
bergvallmo
Här är pappa älg (Herbert) och fjolårskalven. Hon matar dem med renfor. Visst är de skygga, men med mat så går det att klappa dem. smile.gif

[attachment=62418:_lgar.jpg]
Flemming
tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif Full poäng med andra ord...
Tack för att du delar med dig bergvallmo och till er andra,titta i deras blogg för där finns fler bilder på älgarna!
Gossen Ruda
Det är lätt att tämja älgar och de blir verkligen tama. Precis som med rådjur. Man får dock passa sig för tjurarna under brunsten, de kan få för sig att människan är en artfrände som skall bekämpas. Det går även att rida in dem och de är mycket bättre på att ta sig fram i skogen än hästar med en ryttare. Jag har en notis i skallen att man ett tag förbjöd älgritt i Moskva. Berusade ryttare lär ha ställt till det i stan. Det var några år sen, många år sen faktiskt. biggrin.gif
bergvallmo
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2011, 08:02) *
Det är lätt att tämja älgar och de blir verkligen tama. Precis som med rådjur. Man får dock passa sig för tjurarna under brunsten, de kan få för sig att människan är en artfrände som skall bekämpas. Det går även att rida in dem och de är mycket bättre på att ta sig fram i skogen än hästar med en ryttare. Jag har en notis i skallen att man ett tag förbjöd älgritt i Moskva. Berusade ryttare lär ha ställt till det i stan. Det var några år sen, många år sen faktiskt. biggrin.gif

Frågade henne om det där med att rida på älgar. Hon har suttit på en älg. Men hon menar att älgar inte är så lämpliga som riddjur som hästar är, då älgar är idisslare. Vilket medför att de när som helst inte har så stor lust att lyda sin ryttare.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2011, 08:02) *

Var det inte Karl XII som funderade på att utöka sitt kavalleri med älgryttare??
Gossen Ruda
CITAT (bergvallmo @ 07-07-2011, 19:03) *
Frågade henne om det där med att rida på älgar. Hon har suttit på en älg. Men hon menar att älgar inte är så lämpliga som riddjur som hästar är, då älgar är idisslare. Vilket medför att de när som helst inte har så stor lust att lyda sin ryttare.

Fast det har sett att även hästar gör på ridtävlingar. Särskilt kul är det när hästen tvärstannar vid ett vattenhinder men ryttaren fortsätter ensam. laugh.gif

CITAT (Huggorm @ 07-07-2011, 19:27) *
Var det inte Karl XII som funderade på att utöka sitt kavalleri med älgryttare??

Jo, jag har för mig att jag läst om detta.
Thalassa
Vi har en rävunge som tycks hålla till i vår trädgård jämt nuförtiden. Den äter nedfallna körsbär och busar omkring med saker som den hittar på tomten. T ex är vår myggsprej totalt försvunnen och trädgårdsslangen var helt utdragen imorse. Så den verkar ha riktigt kul. Självförtroendet vet jag dock inte riktigt hur det är ställt med då den idag blev bortjagad av en av våra katter, en honkatt på cirka 4 kg giggle.gif

[attachment=63314:2011_07_26_096_2.jpg]
Flemming
Fin bild som vanligt Thalassa,tog du den på 300mm eller har räven inte sett dig ?
Thalassa
CITAT (Flemming @ 27-07-2011, 21:13) *
Fin bild som vanligt Thalassa,tog du den på 300mm eller har räven inte sett dig ?

Tack! Den är tagen med 300 mm men jag skulle egentligen inte ha behövt det, den är ganska oskygg. I början var den skygg men nu har den varit hos oss så mycket att den har börjat vänja sig vid oss, på gott och ont. Gott för att det har blivit lättare att fotografera den, ont då vi har katter och idag kom den ju fast vi var ute med katterna. Men det verkar ju som att räven är mer rädd för katterna än tvärtom så det kanske går bra ändå, fast lite jobbigt känns det med en räv i trädgården jämt också för skulle den gå till attack så vet man ju inte hur det skulle sluta.

Ps. den såg mig men den brydde sig inte nämnvärt.
Flemming
CITAT (Thalassa @ 27-07-2011, 23:09) *
Tack! Den är tagen med 300 mm men jag skulle egentligen inte ha behövt det, den är ganska oskygg. I början var den skygg men nu har den varit hos oss så mycket att den har börjat vänja sig vid oss, på gott och ont. Gott för att det har blivit lättare att fotografera den, ont då vi har katter och idag kom den ju fast vi var ute med katterna. Men det verkar ju som att räven är mer rädd för katterna än tvärtom så det kanske går bra ändå, fast lite jobbigt känns det med en räv i trädgården jämt också för skulle den gå till attack så vet man ju inte hur det skulle sluta.

Ps. den såg mig men den brydde sig inte nämnvärt.

Den verkar vara vegetarian men det är som du skriver,en viss risk med räv i trädgården.
Låt oss hoppas att katterna liksom räven blir goda vänner och då vill vi naturligtvis se ett foto...
Meriona
wub.gif
Ekorrungar

Detta är ingen jättebra bild, jag vet, det är taget med mobilen och med en trasig arm. Det är mer upplevelsen jag vill förmedla. När jag skulle gå i skogen idag så stod jag kvar vid bilen och grejade lite. Då kom två små ekorrungar och började leka på en trädstam, sen in under bilen och sen på en annan trädstam. Sen satte de sig i en glänta och började putsa sig och pysslade med en kotte. De verkade så orädda att jag gick dit och satt mig bara 2 meter ifrån. Tillslut blev de små trötta och satt och halvsov. wub.gif wub.gif Jag fick sitta kvar hos dem hela tiden, men efter nån halvtimme skuttade de iväg. Vilken underbar dag det blev, promenaden blev helt oviktig i jämförelse. Jag älskar ekorrar! Bara ångrar att jag inte hade kameran med mig. sad.gif
Myosotis
Vad gulligt!
Meriona
Ja jag är överlycklig! smile.gif Synd att man inte kan ha dem hemma. tongue.gif
Myosotis
De sålde ekorrar på blocket för ett tag sen, men det var visst amerikanska så dem kan man nog köpa som husdjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon